עלייה במתיחות ובתגובות פלסטיניות על רקע פעילות סיכול של כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’נין

עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)

עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)

עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)

עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)

עימותים אלימים באלבירה.

עימותים אלימים באלבירה.

עימותים אלימים בכניסה הצפונית ליריחו (ופא, 26 בינואר 2023)

עימותים אלימים בכניסה הצפונית ליריחו (ופא, 26 בינואר 2023)

הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון ברצועה (פאלטודיי, 26 בינואר 2023)

הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון ברצועה (פאלטודיי, 26 בינואר 2023)

מסיבת העיתונאים בתום כינוס ההנהגה הפלסטינית (ופא, 26 בינואר 2023)

מסיבת העיתונאים בתום כינוס ההנהגה הפלסטינית (ופא, 26 בינואר 2023)

מפגינים דורכים על תמונותיהם של השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הבטחון יואב גלנט, ככל הנראה בתהלוכה במחוז מרכז הרצועה (אתר הג'האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)

מפגינים דורכים על תמונותיהם של השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הבטחון יואב גלנט, ככל הנראה בתהלוכה במחוז מרכז הרצועה (אתר הג'האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)

עיקרים
  • ב-26 בינואר 2023 בשעות הבוקר נכנסו כוחות ביטחון ישראלים למחנה הפליטים ג’נין כדי לעצור מבוקשים, פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיו מעורבים בפעולות ירי נגד הצבא, ואשר תכננו לבצע פיגוע רחב היקף בתקופה הקרובה. במהלך פעילות הכוחות הם נתקלו בהתנגדות עזה שכללה ירי מאסיבי לעברם. במהלך הפעילות נהרגו תשעה פלסטינים: שלושה פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. פעיל ג’האד אסלאמי נוסף מת מפצעיו יומיים לאחר מכן. שניים מההרוגים היו פעילי גדודי חללי אלאקצא, אחד מהם שוטר.
  • אירועי ג’נין זכו להד תקשורתי נרחב ביותר בקרב הפלסטינים כמו גם בקרב מדינות בעולם, ובעיקר מדינות ערביות/מוסלמיות. ברבות מהתגובות צוין כי מדובר ב”טבח”. ברחבי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים הוכרז על שביתה כללית. אבו-מאזן הכריז על שלושה ימי אבל ועל הורדת הדגלים לחצי התורן. בגבול רצועת עזה ישראל הבעירו פלסטינים צמיגים.
  • ב-27 בינואר 2023 שוגרו לעבר ישראל חמש רקטות מרצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. את הרקטות שיגרו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. בתגובה תקפו כלי טיס מספר אתרי טרור של חמאס. לדברי חמאס, פעילי הזרוע צבאית שלהם שיגרו לעבר כלי הטיס אש נ”מ.
  • ברשות הפלסטינית הוחלט על נקיטה של מספר צעדי תגובה ביניהם הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל. כמו כן הוגשה בקשה לכינוס מיידי של מועצת הביטחון של האו”ם לדון בנושא ברשות וגם פנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
  • הייתה זו פעולה חריגה במספר הנפגעים הפלסטינים. קצין בכיר בצה”ל ציין, כי מספר הנפגעים הגבוה היה בשל רמת האיום שהופעלה על הכוחות בשטח ולא בשל שינוי במדיניות הפעלת הכוח של צה”ל.
האירועים בג’נין
פעילות כוחות ביטחון ישראלים
  • ב-26 בינואר 2023 בשעות הבוקר נכנסו כוחות ביטחון ישראלים למחנה הפליטים ג’נין כדי לעצור מבוקשים פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיו מעורבים בפעולות ירי נגד כוחות הצבא, ואשר תכננו לבצע פיגוע רחב היקף בתקופה הקרובה. עדי ראייה דיווחו שהכוחות נכנסו למחנה הפליטים כשהם נוסעים  במשאית מסחרית לחלוקת מוצרי מזון (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 26 בינואר 2023).
עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)     עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין (ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)
עימותים אלימים עם כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג’נין
(ערוץ אלמיאדין, פאלאינפו, 26 בינואר 2023)
  • כוחות צה”ל הגיעו לבית המסתור, בו הסתתרו המבוקשים. במהלך הכיתור נמלטו שניים מהמבוקשים. הכוחות נכנסו למבנה כדי לפוצץ מטענים ששימשו את הפעילים. כמו כן ניסו הכוחות לעצור שלושה מבוקשים אשר פתחו לעברם בירי. תשעה פלסטינים, בהם אישה, נהרגו במהלך העימותים האלימים וחילופי אש. פלסטיני נוסף נפטר יומיים לאחר מכן מפצעים שנפצע. רוב ההרוגים פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחד מהם שוטר שהיה גם פעיל גדודי חללי אלאקצא. בהתייחסו לפעילות ולמספר ההרוגים הפלסטינים ציין קצין בכיר בצה”ל כי מספר הנפגעים הפלסטינים קשור לרמת האיום שהופנתה נגד הכוחות ולא לשינוי במדיניות הפעלת הכוח (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 26 בינואר 2023).
הבית במחנה הפליטים ג'נין בו התבצרו המבוקשים (ופא, 26 בינואר 2023)     הבית במחנה הפליטים ג'נין בו התבצרו המבוקשים (ופא, 26 בינואר 2023)
הבית במחנה הפליטים ג’נין בו התבצרו המבוקשים (ופא, 26 בינואר 2023)
  • הזרועות הצבאיות של חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח פרסמו הודעות בהן ציינו כי לוחמיהן ניהלו חילופי אש כבדים והשליכו מטעני חבלה לעבר כוח צה”ל שנכנס למחנה בחשאי.
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח ​​(26 בינואר 2023, בשעות אחר הצהריים), על תשעה הרוגים, בהם אישה אחת, ועשרות פצועים בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין. לטענת המשרד, מניתוח הפגיעות עולה כי מטרת כוחות הביטחון הישראליים הייתה להרוג (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 26 בינואר 2023, ראו נספח א’). בהודעת האבל שפרסמה חמאס על ההרוגים בג’נין ואלראם, היא הדגישה כי התגובה לטבח בג’נין בוא תבוא בהתאם להיקף הפשע (אתר חמאס, 26 בינואר 2023).
  • בשעות הערב, הודיע משרד הבריאות בראמאללה על מותו של פלסטיני נוסף מהעיירה אלראם במזרח ירושלים, לאחר שנפצע באורח קשה במהלך העימותים שפרצו בין פלסטינים לכוחות ביטחון סמוך לעיירה. ב-29 בינואר 2023 דווח על מותו של פצוע נוסף במחנה הפליטים ג’נין.
קריקטורה בעקבות פעילות צה"ל בג'נין (דף הפייסבוק האישי של מחמד סבאענה, 26 בינואר 2023).
קריקטורה בעקבות פעילות צה”ל בג’נין (דף הפייסבוק האישי של מחמד סבאענה, 26 בינואר 2023).

תגובות בשטח

כללי
  • אירועי ג’נין זכו להד תקשורתי נרחב ביותר. ברשות הפלסטינית, חמאס, הג’האד האסלאמי כמו גם בתקשורת הפלסטינית והבינערבית. רבים תיארו את האירועים כ”טבח”. ברחבי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים הוכרז על שביתה כללית. אבו מאזן הכריז על שלושה ימי אבל ועל הורדת הדגלים לחצי התורן “לזכרם של תשעת השהידים” (ופא, 26 בינואר 2023). עימותים אלימים פרצו בין פלסטינים לכוחות ביטחון ישראליים במספר מוקדים בהם הכניסה לאלבירה, הכניסה הצפונית לבית לחם, הכניסה הצפונית ליריחו ועוד. במהלך העימותים יודו אבנים לעבר הכוחות ונחסמו כבישים באמצעות צמיגים בוערים (ופא, 26 בינואר 2023). במהלך העימותים באלבירה נהרג פלסטיני (ראו נספח ב’).
עימותים אלימים באלבירה.      עימותים אלימים בכניסה הצפונית ליריחו (ופא, 26 בינואר 2023)
מימין: עימותים אלימים באלבירה.
משמאל: עימותים אלימים בכניסה הצפונית ליריחו (ופא, 26 בינואר 2023)
ימותים אלימים בכניסה הצפונית לבית לחם (ופא, 26 בינואר 2023)    ימותים אלימים בכניסה הצפונית לבית לחם (ופא, 26 בינואר 2023)
עימותים אלימים בכניסה הצפונית לבית לחם (ופא, 26 בינואר 2023)
שביתת כללית במחוז ראמאללה (מימין) וטולכרם (משמאל) (ופא, 26 בינואר 2023)    שביתת כללית במחוז ראמאללה (מימין) וטולכרם (משמאל) (ופא, 26 בינואר 2023)
שביתת כללית במחוז ראמאללה (מימין) וטולכרם (משמאל) (ופא, 26 בינואר 2023)
  • עשרות פלסטינים הציתו צמיגים סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה במחאה על האירועים בג’נין . לדברי מפגינים שהשתתפו בפעילות, הצתת הצמיגים היא מסר לישראל שעזה לא תשאיר את ג’נין לבדה (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 26 בינואר 2023; אתר ערוץ אלע’ד, 26 בינואר 2023).
 הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון ברצועה (פאלטודיי, 26 בינואר 2023)     הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון ברצועה (פאלטודיי, 26 בינואר 2023)
הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון ברצועה (פאלטודיי, 26 בינואר 2023)
  • מרצועת עזה שוגרו בתגובה חמש רקטות לעבר ישראל. בכירי הרשות והארגונים הפלסטינים גינו את הריגתם של הפעילים וקראו להמשך “ההתנגדות” ואף להסלמה. גורמים בינלאומיים ובכללם ארה”ב, נציגי האו”ם ומדינות ערביות/מוסלמיות גינו את האירועים וקראו לשני הצדדים להביא לשקט (פירוט התגובות ראו נספח ב’).
החלטות הנהגת הרשות בעקבות האירועים
  • הנהגת הרשות הפלסטינית התכנסה ב-26 בינואר 2023 בשעות הערב, לישיבת חירום, בראשות אבו מאזן, כדי לדון בהשלכות הפעילות בג’נין. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, הקריא את ההודעה שפורסמה בתום הישיבה, במסיבת עיתונאים שהתקיימה במטה הרשות הכללית הפלסטינית לרדיו וטלוויזיה בראמאללה. בין החלטות שהתקבלו: הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, פנייה מיידית למועצת הביטחון של האו”ם ליישם את ההחלטה בדבר הגנה בינלאומית לפלסטינים, במסגרת פרק 7, ולהפסקת הצעדים החד-צדדיים, פנייה בדחיפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי כדי להוסיף את תיק “הטבח” שבוצע בג’נין לתיקים שהוגשו בעבר, קריאה מיידית לוועדת החקירה הבינלאומית המתמשכת במועצת זכויות האדם לחקור ולהפנות את ממצאיה בנוגע לאחריות ישראל לאירועים, לבית הדין הפלילי הבינלאומי ולמועצת הביטחון, השלמת ההצטרפות לכל ארגוני האו”ם והארגונים הבינלאומיים, פעילות במישורים הערבי, האסלאמי והבינלאומי כדי לתמוך בעמדה הפלסטינית (ופא, 26 בינואר 2023).
מסיבת העיתונאים בתום כינוס ההנהגה הפלסטינית (ופא, 26 בינואר 2023)
מסיבת העיתונאים בתום כינוס ההנהגה הפלסטינית (ופא, 26 בינואר 2023)
  • בהקשר להפסקת התיאום הביטחוני על ישראל יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה בה מודיעה הרשות הפלסטינית על הפסקת התיאום. בפעם האחרונה היה זה במאי 2020 בעקבות “עסקת המאה” של נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ שהעניקה אישור להחלת ריבונות ישראלית בשטחי יהודה ושומרון. לאחר כחצי שנה של קיפאון, בנובמבר 2020 , הודיעה הרשות כי היא חוזרת בה מהחלטתה והתיאום הביטחוני עם ישראל חודש. יוזכר, כי גם בתקופת ההקפאה התקיים תיאום ביטחוני לא רשמי עם הרשות.
  • צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירך על ההודעה על הפסקת התיאום עם ישראל והקריאה לאחדות לאומית והפעלת כל האמצעים המדיניים והמשפטיים. לדבריו חמאס הייתה ועדיין נוכחת בעימות ובהתנגדות לכיבוש, ובראשה המאבק המזוין. אלעארורי הדגיש כי “אצבע ההתנגדות על ההדק” וכי כל האמצעים לגיטימיים כדי להעלות את הסוגיה הפלסטינית על סדר היום העולמי. הוא גם ציין שהמערכה מול ישראל לא נובעת מנקמה אלא היא “התנגדות צודקת” (שהאב, 26 בינואר 2023).
  • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, בירך על עמדת הרשות לבטל את התיאום הביטחוני ואמר כי הם מעוניינים שיהיה זה צעד חדש ואמיתי, שלאחריו ישוחררו כל האסירים הפוליטיים פעילי הג׳האד האסלאמי, חמאס ושאר הארגונים (צפא, 27 בינואר 2023).
  • ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, ציינה בתדרוך טלפוני לעיתונאים לקראת הגעת שר החוץ בלינקן לאזור, כי החלטת הרשות על הפסקת התיאום עם ישראל אינה ההחלטה הנכונה בעת הזאת. היא גם הביעה צער על האזרחים שנפגעו בג’נין ומסרה כי ארה”ב קראה לעצור את ההסלמה (רויטרס, 26 בינואר 2023).
כינוס מועצת הביטחון
  • ריאצ׳ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו״ם, הודיע כי מועצת הביטחון של האו״ם תכנס ישיבה בדלתיים סגורות כדי לדון ב״הסלמה הישראלית נגד העם הפלסטיני, כפי שאירעה לאחרונה בג׳נין (ופא, 26 בינואר 2023). בריאיון לרדיו קול פלסטין, ציין מנצור כי בהנחיית אבו מאזן הוכן מזכר הבנות בנוגע ל״הסלמה הישראלית״ וכי הרשות יצרה קשר עם מאע״מ, הנציגה הערבית במועצת הביטחון, אשר הגישה בקשה לכינוס המועצה באופן רשמי בשם הפלסטינים. הוא הוסיף כי עד כה, סין וצרפת תמכו בה.
  • בעקבות האירועים בג’נין והפנייה הפלסטינית, קראו מאע”מ, סין וצרפת לכנס דיון דחוף בדלתיים סגורות במועצת הביטחון של האו”ם על “ההתפתחויות האחרונות בג’נין”. מאע”מ ציינה כי המדינה מבקשת לשמוע גם את הערכתו של שליח האו”ם למזרח התיכון תור ונסלנד בסוגיה (חשבון הטוויטר של הנציגות של מאע”מ באו”ם, 26 בינואר 2023).
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • בעקבות האירועים בג’נין ועל רקע חשש מתגובה מרצועת עזה, דווח כי מצרים מנהלת מגעים ישירים עם ראשי הארגונים ברצועת עזה, ובמקביל מגעים עם בכירים בישראל, במטרה למנוע הסלמה. נמסר כי, בין היתר, הופעל לחץ על הג’האד האסלאמי בפלסטין להימנע מירי רקטות לעבר שטח ישראל (צדא ניוז, 26 בינואר 2023)
  • למרות ניסיונות התיווך, בליל 27 בינואר 2023 שוגרו רקטות לעבר ישראל. סה”כ שוגרו חמש רקטות. שלוש רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”, אחת נפלה בשטח פתוח ואחת נפלה בשטח הרצועה.
  • בסביבות חצות שוגרו שתי רקטות לעבר ישראל. אזעקות נשמעו באזור אשקלון זיקים וכרמיה. הרקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • בתגובה תקפו כלי טיס של צה”ל יעדים ברצועה. בין היעדים שהותקפו אתר תת קרקעי לייצור רקטות ובסיס צבאי של חמאס שהוגדר על ידי צה”ל כאחד ממוקדי פעילות הטרור המשמעותיים של הארגון (דובר צה”ל, 27 בינואר 2023). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי חיל האוויר הישראלי תקף מספר מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה. בין היעדים שהותקפו מוצב במזרח בית חאנון, מוצב במערב העיר עזה, ומוצב במחנה הפליטים אלמע’אזי. לא דווח על נפגעים פלסטינים. עם זאת, נמסר, כי בעקבות תקיפת המוצב במחנה הפליטים אלמע’אזי נפגעה רשת החשמל במרכז הרצועה (צפא, 27 בינואר 2023).
  • הזרוע הצבאית של חמאס, קיבלה אחריות על ירי נ”מ לעבר מטוסי צה”ל שתקפו ברצועה (ערוץ הטלגרם של עז אלדין אלקסאם, 27 בינואר 2023). דובר חמאס, חאזם קאסם, ציין כי “ההתנגדות” ממשיכה למלא את חובתה בהגנה על העם הפלסטיני וכי לפלסטינים יש זכות לפעול בכל האמצעים כדי להגן על עצמם (שהאב, 27 בינואר 2023).
 תקיפת מוצב קריש במערב העיר עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023).    תקיפת חיל האוויר בעזה (ופא, 27 בינואר 2023)
מימין: תקיפת מוצב קריש במערב העיר עזה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר בעזה (ופא, 27 בינואר 2023)
המחנה הצבאי של חמאס שהותקף בצפון רצועת עזה.      האתר הצבאי לייצור רקטות של חמאס והימצאותו בקרבת בנייני מגורים של אזרחים בלתי מעורבים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 27 בינואר 2023)
מימין: המחנה הצבאי של חמאס שהותקף בצפון רצועת עזה. משמאל: האתר הצבאי לייצור רקטות של חמאס והימצאותו בקרבת בנייני מגורים של אזרחים בלתי מעורבים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 27 בינואר 2023)
  • דקות ספורות לאחר התקיפה בסביבות 03:30 זוהו שלושה שיגורים נוספים משטח רצועת עזה. רקטה אחת אחד יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”, רקטה אחת נפלה בשטח פתוח ורקטה נוספת נפלה בשטח רצועת עזה.לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
"תגובות על הדם" בעקבות ירי הרקטות מהרצועה (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 27 בינואר 2023)
“תגובות על הדם” בעקבות ירי הרקטות מהרצועה
(חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 27 בינואר 2023)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין אירגן ב-27 בינואר 2023 תהלוכות תמיכה בג’נין ברחבי הרצועה, במהלכן הכריזו בכירי הארגון כי “פלוגות ירושלים” הן ששיגרו את הרקטות לעבר ישראל. ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי, ציין בתהלוכה בצפון הרצועה, כי פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הגיבו על הטבח בג’נין בירי רקטות מעזה לעבר ישראל, בעוד שהזרוע הצבאית של חמאס ירו טילי נ”מ לעבר מטוסים ישראליים שתקפו אתרים ברצועה, הוא ציין שהפעילות מגלמת את ״אחדות הזירות״ של יהודה שומרון והרצועה כפי שנקבע במבצע ״עלות השחר” (אתר הג’האד האסלאמי, 27 בינואר 2023).
  • דרויש אלע’ראבלי, בכיר בג’האד האסלאמי, הדגיש בתהלוכה בח’אן יונס, כי ג’נין, גדוד ג’נין, וההתנגדות שלה לא יישברו וכי החרב של “פלוגות ירושלים” וההתנגדות בעזה תמשיך להיות מונפת כדי להגן על הפלסטינים בג’נין, בירושלים ובכל ערי “הגדה המערבית הכבושה”. הוא הוסיף כי על ישראל לקלוט היטב את המסר של “פלוגות ירושלים” בליל 27-26 בינואר (ירי הרקטות), משום שההתנגדות לא תסכים שיבודדו את הפלסטינים במקום אחד והיא לא תהסס לקבל את ההחלטה על עימות, והיא הביאה זאת לידי ביטוי במערכת “אחדות הזירות” (השם שהעניק הג’האד האסלאמי למבצע “עלות השחר”). דם השהידים לא יהיה לשווא ויסלול את הדרך לשחרור ולשיבה (אתר הג’האד האסלאמי, 27 בינואר 2023).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי, הזהיר בתהלוכת התמיכה בג’נין את ישראל כי סבלנות הפלסטינים הולכת ואוזלת, וכי המשך “הפשעים ” יהפוך את האדמה ללהבה שתשרוף אותה. הוא הדגיש כי גם אם אלפי פלסטינים ייהרגו, כי הם ימשיכו להתנגד לישראל, גם מאות שנים, עד שהכיבוש ייעלם (אתר הג’האד האסלאמי, 27 בינואר 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי, בירך על ירי הרקטות והדגיש כי מדובר במסר אזהרה לישראל (“האויב הציוני”) לפיו “ההתנגדות” לא תהסס להחליט להיאבק. לדבריו ירי הרקטות הוא חלק מאותו המסר וכי על ישראל לדעת שדם הפלסטינים איננו הפקר, וג׳נין וירושלים מקבלות תמיכה. עוד ציין שאחדות העם הפלסטיני ואחדות התנגדות מהוות עמוד תווך חזק וכי ירושלים, ג׳נין, עזה, שכם, חברון, צפת, רמלה, הנגב ונצרת וכל ערי פלסטין הן זירה אחת של פעולה ומאבק (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 27 בינואר 2023).
 התהלוכה בצפון הרצועה (קדסנט, 27 בינואר 2023).     דרויש אלע'ראבלי נואם בח'אן יונס (אתר הג'האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)
תהלוכות הג’האד האסלאמי ברחבי הרצועה שהתקיימו תחת הכותרת “ג’נין! התגובה באה; וההתנגדות היא דרכנו”. מימין: התהלוכה בצפון הרצועה (קדסנט, 27 בינואר 2023). משמאל: דרויש אלע’ראבלי נואם בח’אן יונס (אתר הג’האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)
מפגינים דורכים על תמונותיהם של השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הבטחון יואב גלנט, ככל הנראה בתהלוכה במחוז מרכז הרצועה (אתר הג'האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)    מפגינים דורכים על תמונותיהם של השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הבטחון יואב גלנט, ככל הנראה בתהלוכה במחוז מרכז הרצועה (אתר הג'האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)
מפגינים דורכים על תמונותיהם של השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הבטחון יואב גלנט, ככל הנראה בתהלוכה במחוז מרכז הרצועה (אתר הג’האד האסלאמי, 27 בינואר 2023)
נספח א’
הרוגים פלסטינים באירועים
  • באירועים בג’נין נהרגו כאמור עשרה פלסטינים. בבדיקת שמות ההרוגים עלה כי ארבעה מהם היו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, שניים פעילי גדודי חללי אלאקצא (אחד מהם שוטר) ושניים נוספים הביעו בדפי הפייסובק שלהם הזדהות עם השהידים. הרוג נוסף בעימותים באלראם היה פעיל חמאס (אם כי גם פתח טענו כי השתייך אליהם. להלן פירוט ההרוגים באירועים בג’נין ב-26 בינואר 2023:
  • מחמד (בן 28) ונור (בן 25) ע’נים הם אחים מברקין. פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. השניים התבצרו בבית במחנה הפליטים ג’נין והשתייכו לחוליות ברקין של גדוד ג’נין (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין בפלוגות ירושלים, 26 בינואר 2023). אביהם, סאמי מחמד ע’נים, הוא קצין בדרגת עקיד (אל”מ) במנגנון הביטחון הלאומי של הרשות. הוא ריצה בעבר חמש שנות מאסר בישראל, ונעצר שוב ב-17 בינואר 2023 כדי להפעיל לחץ על ילדיו להסגיר עצמם (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 27 בינואר 2023; דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני במחוז ג’נין, 26 בינואר 2023).
מחמד ונור אלדין ע'נים אביהם האסיר סאמי ע'נים (חשבון הטוויטר @Freethemall6, 27 בינואר 2023)
מחמד ונור אלדין ע’נים אביהם האסיר סאמי ע’נים
(חשבון הטוויטר @Freethemall6, 27 בינואר 2023)
  • מחמד מחמוד צבח (בן 30) פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אסיר לשעבר, ואחיו של האסיר יזן צבח, שמרצה מאסר של שבע שנים מאז 2018 (דף הפייסבוק של מועדון האסיר הפלסטיני במחוז ג’נין, 26 בינואר 2023). הוא התבצר בבית במחנה הפליטים ג’נין והשתייך לחוליות ברקין בגדוד ג’נין של פלוגות ירושלים (ערוץ הטלגרם של גדוד ג’נין בפלוגות ירושלים, 26 בינואר 2023).
מחמד מחמוד צבח (חשבון הטוויטר של @raghadm48, 26 בינואר 2023)
מחמד מחמוד צבח
(חשבון הטוויטר של @raghadm48, 26 בינואר 2023)
  • עז אלדין יאסין צלאחאת, בן 22 ממחנה הפליטים ג’נין, שירת כשוטר במשטרה הפלסטינית במחוז שכם (דף הפייסבוק של המשטרה הפלסטינית, 26 בינואר 2023) וגם פעיל בגדודי חללי אלאקצא בג’נין (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 26 בינואר 2023). אביו, יאסין ג’מעה צלאחאת, הוא שופט כדורגל לשעבר וקצין בדרגת עקיד (אל”מ) במשמר הנשיאות, שם היה אחראי על פעילויות הספורט (דף הפייסבוק של Amr Ayasa ממנגנון משמר הנשיאות, 26 בינואר 2023; דף הפייסבוק של פרשן הספורט קצי אבו שרח’, 26 בינואר 2026; דף הפייסבוק של יאסין צלאחאת, 19 בפברואר 2014).
עז אלדין צלאחאת במדי שוטר עם אביו (דף הפייסבוק של Amr Ayasa ממנגנון משמר הנשיאות, 26 בינואר 2023).      עז אלדין צלאחאת (דף הפייסבוק של אביו, יאסין צלאחאת, 27 בינואר 2023)
מימין: עז אלדין צלאחאת במדי שוטר עם אביו (דף הפייסבוק של Amr Ayasa ממנגנון משמר הנשיאות, 26 בינואר 2023). משמאל: עז אלדין צלאחאת (דף הפייסבוק של אביו, יאסין צלאחאת, 27 בינואר 2023)
 מודעת אבל של המשטרה הפלסטינית על מותו של עז אלדין צלאחאת (דף הפייסבוק של המשטרה הפלסטינית, 26 בינואר 2023).     מודעת תנחומים של מנגנון משמר הנשיאות לאביו (דף הפייסבוק של משמר הנשיאות, 26 בינואר 2023)
מימין: מודעת אבל של המשטרה הפלסטינית על מותו של עז אלדין צלאחאת (דף הפייסבוק של המשטרה הפלסטינית, 26 בינואר 2023). משמאל: מודעת תנחומים של מנגנון משמר הנשיאות לאביו (דף הפייסבוק של משמר הנשיאות, 26 בינואר 2023)
  • מעתצם אבו אלחסן בן 40, מאליאמון (אלקדס, 26 בינואר 2023). היה פעיל בגדודי חללי אלאקצא בג’נין (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 26 בינואר 2023).
מודעת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא על מותם של מעתצם אבו אלחסן ועז אלדין יאסין צלאחאת (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 26 בינואר 2023)     גופתו של מעתצם אבו אלחסן עטופה בדגל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם "אחראר ג'נין", 26 בינואר 2023)
מימין: מודעת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא על מותם של מעתצם אבו אלחסן ועז אלדין יאסין צלאחאת (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 26 בינואר 2023) משמאל: גופתו של מעתצם אבו אלחסן עטופה בדגל של גדודי חללי אלאקצא (ערוץ הטלגרם “אחראר ג’נין”, 26 בינואר 2023)
  • צאא’ב עצאם מחמוד זריקי בן 24 מג’נין (אלקדס, 26 בינואר 2023). תמונת הנושא של דף הפייסבוק שלו היא של פעילי פלוגות ירושלים -האסיר סעיד אלטובאסי, ואחיו אסלאם ואחמד אלטובאסי, שסוכלו בידי כוחות הביטחון (דף הפייסבוק של צאא’ב זריקי, 2 בפברואר 2020). הוא פרסם פוסטים בימי השנה לסיכולים ולמאסר של האחים אלטובאסי, וגם פוסטים לזכרם של הרוגים נוספים מג’נין.
 צאא'ב זריקי (דף הפייסבוק של צאא'ב זריקי , 27 באוקטובר 2022).     גופתו של זריקי עטופה בדגל פלסטין (דף הפייסבוק של אחותו Areej Zraiqi, 27 בינואר 2023)
מימין: צאא’ב זריקי (דף הפייסבוק של צאא’ב זריקי , 27 באוקטובר 2022). משמאל: גופתו של זריקי עטופה בדגל פלסטין (דף הפייסבוק של אחותו Areej Zraiqi, 27 בינואר 2023)
  • עבדאללה מרואן אלע’ול בן 18 ממחנה הפליטים ג’נין (אלקדס, 26 בינואר 2023). בדף הפייסבוק שלו הוא הביע שאיפה להיות שהיד: “נילחם עד המוות; או שנפגוש את החלום שלנו, או שנפגוש את אלוהינו”(דף הפייסבוק של אלע’ול, 21 במרץ 2022); “לייחל למות קדושים (שהאדה) זה לא ייאוש מהחיים, אלא כמיהה לגן עדן” (דף הפייסבוק של אלע’ול, 13 ביולי 2022).
עבדאללה אלע'ול (דף הפייסבוק של עבדאללה אלע'ול, 13 ביולי 2022)
עבדאללה אלע’ול (דף הפייסבוק של עבדאללה אלע’ול, 13 ביולי 2022)
  • וסים אמג’ד עארף אלג’מץ בן 22 ממחנה הפליטים ג’נין (אלקדס, 26 בינואר 2023).
וסים ג'מץ (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 26 בינואר 2023)
וסים ג’מץ (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 26 בינואר 2023)
  • מאג’דה עביד בת 61 ממחנה הפליטים ג’נין (אלקדס, 26 בינואר 2023). בנותיה מסרו כי היא הציצה מהחלון ונפגעה מירי מאסיבי שהיה באזור (מבלי להאשים את כוחות צה”ל)(צפא, 28 בינואר 2023).
מאג'דה עבד אלפתאח מחמוד עביד (חשבון הטוויטר Pal_Shaheed@, 26 בינואר 2023)
מאג’דה עבד אלפתאח מחמוד עביד
(חשבון הטוויטר Pal_Shaheed@, 26 בינואר 2023)
  • ב-29 בינואר 2023 הודיע משרד הבריאות הפלסטיני על מותו של עמר טארק עלי אלסעדי, בן 24, שמת מפצעים שנפצע בפעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין (ופא, 29 בינואר 2023). הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע כי אלסעדי היה אחד מלוחמי גדוד ג’נין בפלוגות ירושלים (אתר הג’האד האסלאמי, 29 בינואר 2023).
עמר טארק אלסעדי (ופא, 29 בינואר 2023).     מודעת אבל מטעם הג'האד האסלאמי ו"פלוגות ירושלים" על מותו (ערוץ הטלגרם Daffa_media, 29 בינואר 2023)
מימין: עמר טארק אלסעדי (ופא, 29 בינואר 2023). משמאל: מודעת אבל מטעם הג’האד האסלאמי ו”פלוגות ירושלים” על מותו (ערוץ הטלגרם Daffa_media, 29 בינואר 2023)
  •  פלסטיני נוסף נהרג בעת עימותים עם כוחות ביטחון באלראם על רקע האירועים בג’נין. משרד הבריאות ברשות מסר על מותו של יוסף יחיא עבד אלכרים מחיסן, בן 22, (ופא, 26 בינואר 2023). חמאס ופתח פרסמו הודעות אבל על מותו (ערוץ הטלגרם של אתר חמאס, 26 בינואר 2023; דף הפייסבוק של סניף פתח בירושלים, 26 בינואר 2023). במודעות אבל שפורסמו מטעם שתי התנועות, שתיהן טענו כי מחיסן הוא פעיל שלהן. אתרי החדשות המזוהים עם חמאס דיווחו כי בהלווייתו הונח על גופתו דגל חמאס וסרט של גדודי עז אלדין אלקסאם עיטר את ראשו (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2023).
מודעת אבל מטעם חמאס על מותו של מחיסן שבה נכתב כי הוא "השהיד" שלה (חשבון הטוויטר @ar2aan, 26 בינואר 2023).      מודעת אבל מטען פתח באלראם על מותו של מחיסן שבה נכתב כי הוא "השהיד" שלה (דף הפייסבוק של סניף 'פתח' בירושלים, 26 בינואר 2023)
מימין: מודעת אבל מטעם חמאס על מותו של מחיסן שבה נכתב כי הוא “השהיד” שלה (חשבון הטוויטר @ar2aan, 26 בינואר 2023). משמאל: מודעת אבל מטען פתח באלראם על מותו של מחיסן שבה נכתב כי הוא “השהיד” שלה (דף הפייסבוק של סניף ‘פתח’ בירושלים, 26 בינואר 2023)
הלוויתו של מחיסן. גופתו מכוסה בדגל חמאס (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2023)
הלוויתו של מחיסן. גופתו מכוסה בדגל חמאס (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2023)
נספח ב’
התבטאויות וגינויים פלסטיניים
  • אירועי ג’נין זכו להד תקשורתי נרחב ביותר. ברשות הפלסטינית, חמאס, הג’האד האסלאמי ושאר הארגונים ציינו כי מדובר ב”טבח”. גם כלי תקשורת פלסטיניים ובינערבים בולטים, תיארו את האירועים כ”טבח”. ברחבי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים הוכרז על שביתה כללית אבו-מאזן הכריז על שלושה ימי אבל ועל הורדת הדגלים לחצי התורן “לזכרם של תשעת השהידים”. בגבול המזרחי של רצועת עזה ישראל הבעירו פלסטינים צמיגים . במספר מוקדים ברצועה התקיימו תהלוכות תמיכה.
 פלסטינים דורכים על התמונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לבטחון לאומי איתמור בן גביר בתהלוכה של הג'האד האסלאמי בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של palsawa, 27 בינואר 2023)    פלסטינים דורכים על התמונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לבטחון לאומי איתמור בן גביר בתהלוכה של הג'האד האסלאמי בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של palsawa, 27 בינואר 2023)
פלסטינים דורכים על התמונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לבטחון לאומי איתמור בן גביר בתהלוכה של הג’האד האסלאמי בדיר אלבלח (חשבון הטוויטר של palsawa, 27 בינואר 2023)
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, אמר כי בזמן שהעולם שותק, מבצעת ישראל “טבח” בג’נין. הוא ציין כי העם הפלסטיני חזק וכי הוא לא יוותר על ירושלים והמקומות הקדושים, ו”פשעי הכיבוש” לא יצליחו לעצור אותם (ופא, 26 בינואר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא לאו”ם ולכל ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים להתערב בדחיפות כדי לספק לעם הפלסטיני הגנה ולעצור את שפיכות הדמים (דניא אלוטן, 26 בינואר 2023). בהודעה נוספת אמר אשתיה כי האירועים ייענו בעמדה לאומית מאוחדת של כל הכוחות והארגונים והדגיש כי תוקפנות זו לא תרתיע את הפלסטינים מלהמשיך במאבקם הלגיטימי להשיג את זכויותיהם שהוכרו ע”י הלגיטימיות הבינלאומית. הוא גם ציין שהאירועים במחנה מזכירים את התוקפנות שהמחנה היה נתון לה בשנת 2002 (“חומת מגן”), שכן מתבצעות “הוצאות להורג” ברחובות, הורסים בתים, הפצועים לכודים בתוך בתיהם מכיוון שמונעים מכוחות רפואה להגיע אליהם, ומתבצע ירי על בתי החולים. הוא קרא לצלב האדום ולכל ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים לנקוט בפעולה דחופה כדי לאפשר כניסת אמבולנסים להעברת הפצועים והגופות מהבתים הנצורים (ופא, 26 בינואר 2023).
  • משרד החוץ ברשות פירסם הודעת גינוי חריפה בעקבות ה”פלישה העקובה מדם והברברית” לג’נין ולמחנה הפליטים שלה, תוך התעלמות מכל הערכים והעקרונות האנושיים. בהודעה נכתב כי הדבר מבטא את נחישותה של ישראל (“הכיבוש”) להסלים את המצב בזירת הסכסוך, דבר שמאיים לפוצץ אותה לחלוטין (אתר משרד החוץ ברשות, 26 בינואר 2023).
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מה שקורה בשטחי יהודה ושומרון הוא גדול יותר ממה שרואים. זאת, בשל האסטרטגיה של ארגוני “ההתנגדות” הפלסטיניים הנמצאת במגמת עלייה. לדברי הניה הסכסוך עם ישראל עומד בפני “פיצוץ” ביהודה ושומרון, ברצועת עזה או בירושלים (ערוץ אלג’זירה, 26 בינואר 2023).
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש כי ישראל (“הכיבוש”) תשלם את מחיר הטבח שביצעה בג’נין, וכי תגובת “ההתנגדות” לא תתמהמה. הוא הוסיף כי ג’נין ו”הגדה המערבית” על אנשיה וההתנגדות שלה יישארו בלתי ניתנים לשבירה, והתוקפנות רק תגביר את כוחם ונחישותם להתעמת. אלעארורי קרא להתנגדות להגיב ולהתעמת עם ישראל (“האויב”) בכל “אזורי הגדה המערבית” ובכל האדמות הכבושות, וקרא לפלסטינים לעימות נרחב ביותר עם כוחות הבטחון (כוחות הכיבוש) בכל האמצעים העומדים לרשותם (אתר חמאס, 26 בינואר 2023).
  • דובר חמאס, עבד אללטיף אלקאנוע, גינה את “התוקפנות הישראלית” וציין שהעימותים המתמשכים בג’נין הם הוכחה לכך שהמהפכה הפלסטינית מסלימה ולא תיפסק עד שישראל (“כיבוש”) תצא משטחי הפלסטינים ותפסיק את “פשעיה” ( דניא אלוטן, 26 בינואר 2023).
  • הפרשן הפלסטיני, מצטפא אלצואף, המקורב לצמרת חמאס, כתב כי “הטבח” שבוצע בג’נין בדם קר לא יעבור ללא תגובה וכי יש צורך בתגובה ש”תרעיד את ישראל”. הוא ציין את פיגועי התאבדות שבוצעו בעבר בישראל “אשר הרתיעו את האויב”. לדבריו, על ישראל להתכונן לפעולות נקמה ולתגובה שכן ההצהרות שיצאו מעזה מרמזות לכך שניתנו הנחיות ללוחמי “ההתנגדות” בכל מקום להגיב ( שהאב, 26 בינואר 2023).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, פירסם הודעה לפיה התוקפנות הזו נגד הפלסטינים בג’נין ובגדה המערבית לא תעצור את ההתנגדות, והלוחמים האמיצים יישארו בשטח, ויישארו במצב של עימות בלתי פוסק עם האויב. הוא הוסיף כי הם לא ישברו ולא יסוגו למרות הכאב, דגליהם יישארו מונפים וכלי הנשק מוכנים להילחם ולהגן על הפלסטינים ועל מטרותיהם הקדושות (אתר הג’האד האסלאמי, 26 בינואר 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין, כי “ההתנגדות” נמצאת בכל מקום וכי היא מוכנה לעימות הבא. עוד ציין, כי העם הפלסטיני הוא גוף חזק במערכה וכי גדוד ג’נין מוביל אותו בהתנגדות ובאחדות (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי, 26 בינואר 2023).
תגובות בעולם
  • גם בעולם גינו את הפעילות בג’נין ואת מותם של הפלסטינים. נד פרייס, דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, ציין שבעת ביקורו בשבוע הבא של מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, בקהיר, בירושלים ובראמאללה, הוא ידגיש בפגישותיו את הצורך של שני הצדדים לנקוט בצעדים להרגעת המתיחות, כדי לסיים את מעגל האלימות, שגבה חיי חפים מפשע (סקיי ניוז, 26 בינואר 2026).
  • תור ונסלנד, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון אמר כי הוא מודאג מגל האלימות המתמשך “בגדה המערבית הכבושה”. לדבריו, מותם של תשעה, בהם פעילים ואישה אחת, במהלך פעולת מעצר ישראלית בג’נין הוא דוגמה בוטה לכך הוא קרא לרשויות הישראליות והפלסטיניות להביא להפחתת המתיחות, להשיב את הרגיעה ולהימנע מעימות נוסף, והדגיש כי האו”ם נמצא בקשר עמן (ערוץ הטלגרם של תור ונסלנד, 26 בינואר 2026).
  • מדינות העולם הערבי/מוסלמי גינו אף הן את האירועים:
    • מצרים גינתה את “הסתערות” כוחות צה”ל על מחנה ג’נין, וקראה להפסקה מיידית של ההתקפות האלה על ערים פלסטיניות, המאיימות להוציא את המצב הביטחוני ביהודה ושומרון משליטה. עוד נמסר בהודעת מצרים כי פעולות אלה מגבירות את המתיחות ואת תחושת העוול בקרב העם הפלסטיני, ומערערות את מאמצי החייאת תהליך השלום (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 26 בינואר 2023).
    • משרד החוץ הירדני גינה את “פעולות הפלישה המתמשכות” של ישראל לערים הפלסטיניות הכבושות ואת התקיפות החוזרות ונשנות, כשהאחרונה היא התקיפה בג’נין. דובר משרד החוץ של ירדן, סנאן אלמג’אלי, מסר כי “ההסלמה הצבאית של ישראל” עלול להביא לפיצוץ אשר יגבה מחיר כבד. עוד ציין כי אלימות לא מולידה דבר מלבד עוד אלימות וכי פעילות ישראל מסכנת את ביטחון ויציבות האזור והורגות את התקווה לשלום (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הירדני, 26 בינואר 2023).
    • משרד החוץ הקטרי גינה את “התוקפנות הישראלית האכזרית” בג’נין שהובילה להרוגים ופצועים. והדגיש כי הפטור מעונש שיש לישראל גורם לה להרגיש בנוח להמשיך לבצע “פשעים” נגד העם הפלסטיני. עוד צוין בהודעה כי אי אפשר לציית לחוקים בינלאומיים והומניטריים במקום אחד בעולם ולהפר אותם במקום אחר (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ של קטר, 26 בינואר 2023).
    • ממשרד החוץ התורכי נמסר כי הם מביעים דאגה עמוקה מהמתח הגובר ומאובדן החיים ביהודה ושומרון, וכי הם מגנים בחריפות את ההתקפות שהביאו להרג אזרחים. הוא קרא לרשויות הישראליות לנקוט באמצעים הדרושים כדי למנוע את ההסלמה (חשבון הטוויטר של משרד החוץ התורכי, 26 בינואר 20023).
    • חזבאללה גינה את התוקפנות נגד מחנה הפליטים בג’נין בציינו כי הארגון מוקיע בחריפות את פעולות הטרור שמבצעת ישראל (“כוחות הכיבוש”) אשר מפרות את כל החוקים המוסריים והאנושיים ) ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאלל, 26 בינואר 2023).
    • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ של איראן, קרא למדינות האסלאם לפעול למען הפלסטינים נגד פעולות ישראל (“הישות הציונית”) ( ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 26 בינואר 2023).
    • משרדי החוץ של מאע”מ, כוית ועומאן גינו בחשבונות הטוויטר שלהם את “התוקפנות של כוחות הכיבוש הישראלי” נגד העיר ג’נין, אשר גרמה להרוגים ופצועים. גם משרד החוץ הסעודי גינה את הפעילות.