זרקור לאיראן (לשבוע שבין 18/8/11 –25/8/11)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

קריקטורה מתוך: ”שרק“, 23 אוגוסט

קריקטורה מתוך: ”שרק“, 23 אוגוסט

מתוך: אלף, 20 אוגוסט

מתוך: אלף, 20 אוגוסט

מלחמות-מים ותחרויות לאכילת אבטיחים בהשתתפות צעירים וצעירות

מלחמות-מים ותחרויות לאכילת אבטיחים בהשתתפות צעירים וצעירות

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • תום עידן קד’אפי: תגובות התקשורת האיראנית להתפתחויות בלוב.

  • התמודדות הממשלה עם האינפלציה: איסור פרסום נתוני האינפלציה.

  • מחאת הבלוגרים תומכי המשטר: "פעילי הסייבר דורשים פגישה עם המנהיג העליון".

  • מדוע הרגיז "הפנתר הורוד" את עורכי האתר השמרני "אלף"?

  • תמונות השבוע: נסיעה ברכבת התחתית של טהראן.


עיקרי דברים:

תום עידן קד’אפי: תגובות התקשורת האיראנית להתפתחויות בלוב

התקשורת האיראנית עסקה בימים האחרונים בהרחבה בהתפתחויות בלוב תוך הבעת שביעות רצון מנפילתו של קד’אפי לצד הבעת חשש מניצול המצב הפנימי בלוב על-ידי המערב.

אמצעי התקשורת השמרנים הציגו את נפילתו של הרודן הלובי כביטוי נוסף ל"התעוררות האסלאמית" בעולם הערבי בחודשים האחרונים והדגישו, כי אזרחי לוב יצאו לרחובות וחגגו את נפילת קד’אפי בקריאות "אללה אכבר". 

לצד הבעת סיפוק מנפילת שליט לוב ביטאה התקשורת האיראנית גישה ביקורתית חריפה כלפי המעורבות המערבית במדינה. אמצעי התקשורת טענו, כי מדינות המערב תמכו במשך שנים בקד’אפי וכי תמיכתן במהפכנים הלובים בחודשים האחרונים נועדה לאפשר להן להשתלט על משאבי הנפט של לוב.

אמצעי התקשורת השמרנים התייחסו גם לישראל בהקשר לנפילת משטרו של קד’אפי, שהואשם בשיתוף פעולה עימה. היומון "רסאלת" ציין, כי נפילתו שליט לוב ערב "יום ירושלים העולמי" היא ידיעה משמחת עבור המוסלמים בעולם, כיוון שהוא היה אחד מבעלי בריתו החשאיים של "המשטר הציוני".

בשולי העיסוק התקשורתי בהשלכות תום עידן קד’אפי הביעו אמצעי התקשורת האיראנים גם את תקוותם, כי נפילתו תאפשר להביא לסיומה של פרשת היעלמות מנהיג השיעים בלבנון, איש הדת מוסא צדר, שנעלם במהלך ביקורו בלוב בשנת 1978.

אמצעי התקשורת המזוהים עם האופוזיציה הרפורמיסטית דיווחו אף הם בהרחבה על נפילת קד’אפי אך נמנעו ככלל מיצירת זיקה בין נפילת המשטר הלובי להתפתחויות הפוליטיות הפנימיות באיראן. בהתייחסות אפשרית למציאות הפוליטית באיראן טען היומון הרפורמיסטי "שרק", כי נפילת משטרו של קד’אפי הוכיחה, שגם אנשי צבא אינם יכולים לשמש מקלט בטוח עבור משטרים המתעלמים מדרישות אזרחיהם.

התמודדות הממשלה עם האינפלציה: איסור פרסום נתוני האינפלציה

ראש המרכז לסטטיסטיקה, ד"ר עאדל אד’ר, הודה לאחרונה בפני ועדת המג’לס לתכנון ולתקצוב, כי המרכז בראשו הוא עומד הונחה על-ידי הרשויות להימנע מפרסום נתונים רשמיים בנוגע לשיעור האינפלציה.

יו"ר ועדת התכנון והתקצוב של המג’לס עדכן השבוע, כי אד’ר הודה בכך, לאחר שזומן להופיע בפני הועדה בעקבות אי-פרסום נתוני האינפלציה על-ידי המרכז לסטטיסטיקה בחודשיים האחרונים, שבמהלכם פורסמו נתונים אלה על-ידי נגיד הבנק המרכזי.

הודאתו של ראש המרכז לסטטיסטיקה בנוגע להנחיית הממשלה להימנע מפרסום נתוני האינפלציה עוררו כצפוי ביקורת מצד מבקרי הממשלה.

היומון "תהראן אמרוז", המזוהה עם ראש עיריית טהראן ויריבו הפוליטי של הנשיא, מחמד באקר קאליבאף, טען, כי אי-פרסום נתונים כלכליים רשמיים מונע אפשרות להעריך בצורה נכונה את מצבה הכלכלי של המדינה ולגבש תוכניות לעתיד. טועה מי שסבור, נכתב בעיתון, כי יש ביכולתו להסתיר מהאזרחים את המציאות הכלכלית ולמנוע ביקורת מהממשלה באמצעות הסתרת הנתונים.

גם היומון הרפורמיסטי "שרק" מתח ביקורת על הסתרת הנתונים הכלכליים על-ידי הממשלה. בראיון ליומון אמר חבר המג’לס הרפורמיסטי לשעבר, האדי חק-שנאס, כי הממשלה נאלצת להסתיר את נתוני האינפלציה, לאחר שנכשלה בריסון האינפלציה בעקבות הנהגת הרפורמה במדיניות הסובסידיות. הוא הזהיר מפני השלכות אי-פרסום נתוני האינפלציה, ובראשן: אובדן האמון מצד משקיעים במשק האיראני.

יצוין, כי בחודש שעבר טענו מבקרי הממשלה, ובראשם יו"ר המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי, כי הממשלה מסתירה מהציבור ומהמג’לס נתונים כלכליים ומציגה מידע מסולף בנוגע למצבה הכלכלי של איראן בניסיון להסתיר את המציאות הכלכלית החמורה.

מחאת הבלוגרים תומכי המשטר: "פעילי הסייבר דורשים פגישה עם המנהיג העליון"

מאות בלוגרים איראנים המזוהים עם תומכי המשטר הצטרפו בשבוע האחרון ליוזמה חדשה באינטרנט הקוראת לאפשר להם להיפגש עם המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, ולסעוד עימו את סעודת שבירת צום הרמדאן (אפטאר).

אחד הבלוגרים הלין בשבוע שעבר, כי "פעילי סייבר" איראנים הפועלים מאז מהומות 2009 בשירות המשטר טרם הוזמנו לפגוש את המנהיג במסגרת פגישות, שהוא מקיים עם קבוצות שונות באוכלוסיה לרגל חודש הרמדאן. הבלוגרים הפעילים במרחב הסייבר מהווים, לדבריו, חזית במאבק המשטר והם מעוניינים להציג את הצעותיהם בפני ח’אמנהאי.

במסגרת היוזמה נרשמו עד כה באמצעות "אתר הבלוגרים האסלאמים" מאות בלוגרים, שהביעו את רצונם להיפגש עם המנהיג העליון.

מדוע הרגיז "הפנתר הורוד" את עורכי האתר השמרני "אלף"?

האתר השמרני "אלף" יצא בסוף השבוע שעבר כנגד הקרנתו של פרק בסדרת האנימציה "הפנתר הורוד" בערוץ 5 בטלוויזיה האיראנית. הפרק, שהוקרן ב-12 באוגוסט, מתאר את מאמציו של "הפנתר הורוד" ליישב סכסוך, שפרץ בין שניים משכניו, על רקע העובדה שלאחד מהם היה זקן ולשני היה שפם. "הפנתר הורוד" הצליח בסופו של דבר לפתור את הסכסוך על-ידי כך שהציע לשכן בעל השפם להסיר את שפמו ולשכן בעל הזקן לגלח את זקנו.

עורכי האתר טענו, כי סרטון האנימציה מבטא את תפישת החילוניות המערבית וכי על רשות השידור להקפיד בנוגע לאופי התוכניות המשודרות לילדים על מנת שאלה לא יצפו בתוכניות המעודדות תרבות מערבית.

בתוך כך הציע האתר "אלף" לשנות את האופן שבו מתמודדים השלטונות עם התרחבות דרכי בילוי "בלתי-מוסריות" בחברה האיראנית, ובהן: מלחמות-מים ותחרויות לאכילת אבטיחים בהשתתפות צעירים וצעירות. במאמר פרשנות תחת הכותרת: "הדרך הנכונה להתמודד עם המזימה התרבותית החדשה" נכתב, כי אויביה החיצוניים של איראן וכן גורמים פוליטיים בתוך איראן מנצלים לרעה את התרחבות התופעות החברתיות השליליות על מנת לממש את יעדיהם.

התמודדות עם תופעות אלה באמצעות דיכוי פיזי על-ידי כוחות ביטחון הפנים אינה מועילה ואף פוגעת באהדה הציבורית כלפי המשטר. על השלטונות לספק, לפיכך, פתרונות ממוסדים, כגון: הקצאת מקומות בפיקוח כוחות הביטחון לצורך קיום אירועים חברתיים באופן שיאפשר לצעירים לבלות בדרך שתעלה בקנה אחד עם הערכים האסלאמיים.

 

תום עידן קד’אפי: תגובת התקשורת האיראנית להתפתחויות בלוב

התקשורת האיראנית עסקה בימים האחרונים בהרחבה בהתפתחויות בלוב תוך הבעת שביעות רצון מנפילתו של קד’אפי לצד הבעת חשש מניצול המצב הפנימי בלוב על-ידי המערב.

אמצעי התקשורת השמרנים הציגו את נפילתו של הרודן הלובי כביטוי נוסף ל"התעוררות האסלאמית" בעולם הערבי בחודשים האחרונים והדגישו, כי אזרחי לוב יצאו לרחובות וחגגו את נפילת קד’אפי בקריאות "אללה אכבר" (פארס, 22 אוגוסט).

לצד הבעת סיפוק מנפילת קד’אפי ביטאה התקשורת האיראנית גישה ביקורתית חריפה כלפי המעורבות המערבית בהתפתחויות בלוב. אמצעי התקשורת ציינו, כי מדינות המערב תמכו במשך שנים בשליט לוב ושינו את עמדתן בחודשים האחרונים רק על מנת לנצל את ההתפתחויות לצורך מימוש האינטרסים המערביים, ובראשם האינטרסים הכלכליים.

סוכנות הידיעות השמרנית "מהר" (Mehr ) גרסה, כי מדיניות המערב כלפי לוב מבטאת את גישתן הדו-פרצופית. מדינות המערב, שתמכו בחודשים האחרונים במהפכנים הלובים, נחשבו עד לאחרונה לשותפות הסחר החשובות ביותר של המשטר הלובי ואף חתמו עימו על חוזים בשווי מאות מיליוני דולרים. מדיניות המערב מוכיחה לטענת "מהר", כי המערב מנצל כל מצב לטובת האינטרסים שלו וכי תמיכת מדינות המערב במהפכנים הלובים נועדה לאפשר להן להשתלט על משאבי הנפט של לוב (מהר, 22 אוגוסט).

האתר "אלף" (Alef ) הזהיר אף הוא מתוכניות המערב ביחס ללוב. במאמר פרשנות, שנכתב על-ידי מג’תבא פרדוסי-פור (Mojtaba Ferdowsi-Pour ), ראש מחלקת המפרץ הפרסי במשרד החוץ האיראני, נטען, כי המערב, שספג מכה בעקבות נפילת המשטרים בתוניסיה ובמצרים, מבקש עתה לשוב ולהשיג שליטה באמצעות מלחמות פנימיות ומאבקים שבטיים ולאומיים. מעורבותן הצבאית של מדינות המערב בלוב נועדה לאפשר להן לנצל את ההתקוממות העממית לטובת האינטרסים שלהן. פרדוסי-פור הזהיר מפני הפיכת המצב בלוב למצב שנוצר בעיראק לאחר נפילת צדאם חוסין, כאשר השליטה במדינה נמסרה לידי המושל הצבאי האמריקאי. על מדינות האיזור להישמר, לדבריו, שלא להפקיד את גורלן בידי הכוחות הכובשים המערביים (אלף, 22 אוגוסט).

גם היומון "ג’מהורי-י אסלאמי" (Jomhuri-ye Eslami ) הזהיר מפני ניסיונות המערב לנצל את מצבה הפנימי הקשה של לוב על מנת להשתלט עליה. העתיד הניצב כעת בפני לוב הוא מסוכן ביותר לנוכח ההרס הרב, שנגרם לה בחודשים האחרונים, והיא ניצבת בפני סכנה של כניעה לאימפריאליזם ולשאיפות המערב המבקש לגזול את עושרה ולהשפיע על עתידה. היומון תקף בחריפות את קד’אפי בשל התנהלותו הבלתי-מתפשרת בחודשים האחרונים וטען, כי מי שנחשב בעבר למהפכן ולמושיעה של לוב מידי האימפריאליזם נכנס בסוף ימיו לרשימת הרודנים הידועים לשמצה בהיסטוריה (ג’מהורי-י אסלאמי, 23 אוגוסט).

קריקטורה מתוך: ”שרק“, 23 אוגוסט
קריקטורה מתוך: “שרק”, 23 אוגוסט

אמצעי התקשורת השמרנים התייחסו גם לישראל בהקשר לנפילת משטרו של קד’אפי, שהואשם בשיתוף פעולה עימה. היומון השמרני "רסאלת" (Resalat ) כתב במאמר מערכת, כי נפילתו של קד’אפי ערב "יום ירושלים העולמי" היא ידיעה משמחת עבור המוסלמים באיזור ובעולם כולו, כיוון שהוא היה אחד מבעלי בריתו החשאיים של "המשטר הציוני" (רסאלת, 23 אוגוסט). האתר "רג’א ניוז" טען, כי ישראל אף ניסתה לסייע לקד’אפי לשמר את שלטונו. "רג’א ניוז" דיווח, כי ב-18 בפברואר קיימו מנהיגי ישראל דיון מיוחד בו הוחלט לשלוח ללוב שכירי חרב אפריקאים, שיסייעו לרודן הלובי לדכא את המהפכה העממית. לטענת האתר, הזהיר במהלך הדיון ראש אמ"ן, אביב כוכבי, כי המהפכה הלובית נושאת אופי אסלאמי (רג’א ניוז, 22 אוגוסט).  

בשולי העיסוק התקשורתי בהשלכות תום עידן קד’אפי הביעו אמצעי התקשורת באיראן גם את תקוותם, כי נפילתו תאפשר להביא לסיומה של פרשת היעלמות מנהיג השיעים בלבנון, איש הדת מוסא צדר, שנעלם במהלך ביקורו בלוב בשנת 1978. לקיחתו בשבי של מוסא צדר בימיה הראשונים של המהפכה האסלאמית באיראן היתה, לטענת היומון "רסאלת", השירות המשמעותי ביותר, שהעניק קד’אפי למערב ולישראל. המשימה הדחופה ביותר כעת היא לחפש בבתי הכלא הלובים ולאתר את מייסד ההתנגדות העממית נגד ישראל בלבנון. אם הוא חי, יש לברר היכן, ואם הוא נהרג, יש לברר היכן נקבר (רסאלת, 23 אוגוסט).

אמצעי התקשורת המזוהים עם האופוזיציה הרפורמיסטית דיווחו אף הם בהרחבה על נפילת קד’אפי אך נמנעו ככלל מיצירת זיקה בין נפילת המשטר הלובי להתפתחויות הפוליטיות הפנימיות באיראן. היומון הרפורמיסטי "שרק" (Sharq ) טען, כי נפילת המשטרים הערבים נובעת מחוסר נכונותם לנהל דיאלוג עם האופוזיציה בשלביו הראשונים של המאבק הפוליטי, מסירובם ליישם רפורמות פוליטיות נדרשות ומהתעלמותם מדרישות אזרחיהם. בהתייחסות אפשרית למציאות הפוליטית באיראן הוסיף "שרק", כי נפילת משטרו של קד’אפי הוכיחה, שגם אנשי צבא אינם יכולים לשמש מקלט בטוח עבור משטרים המתעלמים מדרישות אזרחיהם (שרק, 23 אוגוסט).

התמודדות הממשלה עם האינפלציה: איסור פרסום נתוני האינפלציה

ראש המרכז לסטטיסטיקה, ד"ר עאדל אד’ר ( ‘Adel Azar ), הודה לאחרונה בפני ועדת המג’לס לתכנון ולתקצוב, כי המרכז בראשו הוא עומד הונחה על-ידי הרשויות להימנע מפרסום נתונים רשמיים בנוגע לשיעור האינפלציה.

יו"ר ועדת התכנון והתקצוב של המג’לס, מוסא אל-רזא ת’רותי (Musa al-Reza Servati ), עדכן השבוע, כי אד’ר הודה בכך, לאחר שזומן להופיע בפני הועדה בעקבות אי-פרסום נתוני האינפלציה על-ידי המרכז לסטטיסטיקה בחודשיים האחרונים, שבמהלכם פורסמו נתונים אלה על-ידי נגיד הבנק המרכזי.

בהופעתו בפני המג’לס הבטיח אד’ר לפרסם בעתיד את נתוני האינפלציה, לאחר שחברי המג’לס הדגישו בפניו, כי הוא מחויב לעשות זאת בהתאם לחוק תוכנית הפיתוח הכלכלי. אד’ר גם עדכן את חברי המג’לס, כי על-פי נתוני המרכז לסטטיסטיקה עמד שיעור האינפלציה בחודש שעבר על 19.6 אחוזים. נתון זה גבוה מהנתון, שנמסר בשבוע שעבר על-ידי הבנק המרכזי: 16.3 אחוזים איסנ"א, 20 אוגוסט).

הודאתו של ראש המרכז לסטטיסטיקה בנוגע להנחיית הממשלה להימנע מפרסום נתוני האינפלציה עוררו כצפוי ביקורת מצד מבקרי הממשלה, שטענו כי הסתרת הנתונים מהציבור הינה חסרת תקדים וכי אפילו בתקופת מלחמת איראן-עיראק לא נמנעה הממשלה מפרסום נתוני האינפלציה באופן חודשי.

היומון "תהראן אמרוז" (Tehran Emrooz ), המזוהה עם ראש עיריית טהראן ויריבו הפוליטי של הנשיא, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Qalibaf ), טען, כי לפרסום הנתונים יש חשיבות רבה עבור כלכלת המדינה. בהעדר נתונים רשמיים אין ביכולתם של הכלכלנים והמנהלים – מוכשרים ונבונים ככל שיהיו – להעריך בצורה נכונה את מצבה הכלכלי של המדינה ולגבש תוכניות לעתיד. אלה שמונעים פרסום נתונים כלכליים צריכים לדעת, שהם הולכים בנתיב מסוכן. טועה מי שסבור, כי יש ביכולתו להסתיר את המציאות הכלכלית מהאזרחים ולמנוע ביקורת מהממשלה באמצעות אי-פרסום הנתונים. אזרחי המדינה יודעים היטב מה מצבה הכלכלי והם אינם צריכים להמתין, שמישהו יספק עבורם את הנתונים. החברה האיראנית זקוקה כיום יותר מתמיד לתקווה ואין זה ראוי להסתיר את הנתונים הכלכליים על מנת להתחמק מביקורת (תהראן אמרוז, 21 אוגוסט).

היומון הרפורמיסטי "שרק" (Sharq ) מתח, אף הוא, ביקורת על הסתרת הנתונים הכלכליים על-ידי הממשלה. בראיון ליומון אמר חבר המג’לס הרפורמיסטי לשעבר, האדי חק-שנאס (Hadi Haqshenas ), כי הממשלה נאלצת להסתיר את נתוני האינפלציה, לאחר שנכשלה בריסון האינפלציה בעקבות הנהגת הרפורמה במדיניות הסובסידיות. הוא הזהיר מפני השלכות אי-פרסום נתוני האינפלציה, ובראשן: אובדן האמון במשק האיראני. כאשר משקיעים אינם יודעים מהם נתוני הכלכלה, כגון: שיעורי האינפלציה, האבטלה, השקעת הון חיצוני והצמיחה הכלכלית, הם אינם מעוניינים להשקיע והדבר עלול להביא למיתון כלכלי.

חק-שנאס העריך, כי הממשלה לא תוכל להסתיר את נתוני האינפלציה לאורך זמן, כשם שהיא לא הצליחה למנוע את פרסום שיעור הצמיחה הכלכלית. אי-פרסום שיעור הצמיחה הכלכלית במשך שנתיים הביא לכך, שקרן המטבע העולמית פרסמה נתונים לפיהם שיעור הצמיחה הכלכלית באיראן בשנתיים האחרונות היה קרוב ל-0. בעקבות פרסום נתונים אלה נאלצה הממשלה לפרסם נתונים ביוזמתה. אם הממשלה לא תפרסם נתונים, יאלצו המומחים הכלכליים להציג הערכות משלהם. עדיף, לפיכך, שהממשלה תפרסם ביוזמתה את הנתונים הרשמיים – גם אם הם אינם רצויים – על מנת למנוע את השלכותיה הבלתי רצויות של הסתרתם (שרק, 21 אוגוסט).

יצוין, כי בחודש שעבר טענו מבקרי הממשלה, ובראשם יו"ר המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli ), כי הממשלה מסתירה מהציבור ומהמג’לס נתונים כלכליים ומציגה מידע מסולף בנוגע למצבה הכלכלי של איראן. הם ציינו, כי הממשלה מנסה להסתיר בדרך זו את המציאות הכלכלית החמורה והזהירו, כי הסתרת מידע כלכלי פוגעת ביכולת להתמודד עם האתגרים הכלכליים הניצבים בפני איראן ומחייבת את המומחים הכלכליים, המשקיעים הפוטנציאלים והאזרחים להישען על נתונים בלתי-רשמיים המתפרסמים באיראן ובחו"ל.

מחאת הבלוגרים תומכי המשטר: "פעילי הסייבר דורשים פגישה עם המנהיג העליון"

מאות בלוגרים איראנים המזוהים עם תומכי המשטר הצטרפו בשבוע האחרון ליוזמה חדשה באינטרנט הקוראת לאפשר להם להיפגש עם המנהיג העליון, איתאללה עלי ח’אמנהאי, ולסעוד עימו את סעודת שבירת צום הרמדאן (אפטאר).

הבלוגר חמיד בזם שאהי אצפהאני (Hamid Bazm Shahi Esfehani ) הלין בשבוע שעבר, כי "פעילי סייבר" איראנים הפועלים בשנים האחרונות בשירות המשטר טרם הוזמנו לפגוש את המנהיג במסגרת פגישות, שהוא מקיים עם קבוצות שונות באוכלוסיה לרגל חודש הרמדאן.

האחראים על לשכת המנהיג אינם סבורים, לדבריו, שהבלוגרים, שפעלו במרחב הסייבר במהלך מהומות 2009 ולאחריהן ונשאו על כתפיהם את נטל ההגנה על המשטר, מעוניינים לסעוד את סעודת שבירת הצום בבית המנהיג. בשנת 2009 היו פעילים אלה עסוקים במלחמת הסייבר ואף על-פי כן הם לא הוזמנו בשנה שעברה לבקר את המנהיג. הזמנה כזו לא נשלחה אליהם גם השנה.

אין זה צודק, טען אצפהאני, שפעילי הסייבר יוזמנו לבית המנהיג רק במסגרת ביקורי סטודנטים ומבלי שיוצגו בפניו באופן אישי. הבלוגרים הפעילים מהווים חזית [במאבק המשטר] ויש להם בעיות, רעיונות, ביקורת והצעות, שעשויים להערכתם להועיל למשטר ושעל המנהיג להאזין להם. אין הזדמנות טובה יותר לשם כך מאשר חודש הרמדאן (http://bazm.blogfa.com/post-314.aspx , 13 אוגוסט).

“פעילי הסייבר רוצים להיפגש עם המנהיג”: לוגו מאבק הבלוגרים

על מנת לקדם פגישה בין המנהיג לבלוגרים האיראנים קרא אתר "הבלוגרים האסלאמים", "פאונה" (Pavana , www.pw-arzeshi.com ), לבלוגרים המעוניינים להיפגש עם "האמאם ח’אמנהאי" להירשם באמצעות האתר לפגישה עם המנהיג אם וכאשר תתקיים כזו במהלך חודש הרמדאן או לאחריו. עד כה נרשמו באמצעות האתר מאות בלוגרים איראנים, שאף הוסיפו לבלוגים שלהם לוגו מיוחד בקריאה לקיים פגישה עם המנהיג העליון.

מדוע הרגיז "הפנתר הורוד" את עורכי האתר השמרני "אלף"?

האתר השמרני "אלף" (Alef ), המזוהה עם חבר המג’לס וראש המרכז למחקרים של המג’לס, אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli ), יצא בסוף השבוע שעבר כנגד הקרנתו של פרק בסדרת האנימציה "הפנתר הורוד" בערוץ 5 בטלוויזיה האיראנית.

הפרק, שהוקרן ב-12 באוגוסט, מתאר את מאמציו של "הפנתר הורוד" ליישב סכסוך, שפרץ בין שניים משכניו, על רקע העובדה שלאחד מהם היה זקן ולשני היה שפם. "הפנתר הורוד" הצליח בסופו של דבר לפתור את הסכסוך על-ידי כך שהציע לשכן בעל השפם להסיר את שפמו ולשכן בעל הזקן לגלח את זקנו.

. מתוך: אלף, 20 אוגוסט
מתוך: אלף, 20 אוגוסט

אין ספק, נכתב ב"אלף", שסרטון האנימציה הזה מבטא את תפישת החילוניות המערבית. כותב הביקורת באתר הודה, שהקרנת פרק זה של "הפנתר הורוד" בטלוויזיה האיראנית אינה הנושא העיקרי שצריך להעסיק את המדינה. הוראה נכונה של התרבות האיראנית-אסלאמית בקרב הצעירים הינה, עם זאת, בעלת חשיבות רבה ובעתיד יש להקפיד טוב יותר ביחס לאופי התוכניות המשודרות לילדים בטלוויזיה על מנת שאלה לא יצפו ב"תוכניות המעודדות תרבות מערבית".

בתוך כך הציע האתר "אלף" לשנות את האופן, שבו מתמודדים השלטונות עם התרחבות דרכי בילוי "בלתי-מוסריות" בחברה האיראנית, ובהן: מלחמות-מים ותחרויות לאכילת אבטיחים בהשתתפות צעירים וצעירות (ראה בהקשר זה "זרקור לאיראן" לשבוע שבין 28/7 ל-4/8). במאמר פרשנות תחת הכותרת: "הדרך הנכונה להתמודד עם המזימה התרבותית החדשה" נכתב, כי אויביה החיצוניים של איראן וכן גורמים פוליטיים בתוך איראן מנצלים לרעה את התרחבות התופעות החברתיות השליליות על מנת לממש את יעדיהם.

מלחמות-מים ותחרויות לאכילת אבטיחים בהשתתפות צעירים וצעירות

האתר טען, כי התמודדות עם התופעות הללו באמצעות דיכוי פיזי מצד כוחות ביטחון הפנים אינה מועילה ואף מעודדת צעירים ליטול חלק באירועים המאורגנים באמצעות הרשתות החברתיות. דיכוי כוחני של התארגנויות אלה עלול להפוך אותן מאירועי פנאי ובידור לאירועים הנושאים משמעות פוליטית. דיכוי על-ידי כוחות הביטחון גם פוגע באהדה הציבורית למשטר, כיוון שנוצר הרושם, שהשלטונות מבקשים לפגוע בצעירים ובהרגלי הפנאי שלהם. לא ניתן, עם זאת, להתעלם מהתופעות הבלתי-הלכתיות והבלתי-מוסריות הללו וצריך, לפיכך, למצוא את הדרך להפוך את האיום להזדמנות.

"אלף" הציע לשלטונות לספק פתרונות ממוסדים, שיאפשרו לצעירים לבלות באופן שיעלה בקנה אחד עם הערכים האסלאמיים. כך, למשל, על העיריות להקצות מקומות מיוחדים לצורך משחקי-מים משפחתיים בפיקוח כוחות ביטחון הפנים. אמצעי התקשורת צריכים לדווח על האירועים הללו על מנת לעודד פעילות חברתית ולהבהיר בכך, שהמשטר אינו מתנגד לבילוי הלכתי ומוסרי ואף מקדמו בברכה ומספק את האמצעים על מנת לאפשרו. באופן זה לא יהיה ניתן לנצל אירועים אלה לצרכים פוליטיים והחברה גם תהיה מוכנה לקבל בצורה טובה יותר את המאבק, שמנהלים כוחות ביטחון הפנים כנגד הצעירים המעטים שנוהגים באופן בלתי מוסרי (אלף, 16 אוגוסט).

תמונות השבוע: נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

נסיעה ברכבת התחתית של טהראן

 

לראש העמוד