חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11 – 17 בדצמבר 2013 )

מיכלית עמוסה בדלק מקטר בדרכה ממעבר כרם שלום לתחנת הכוח בעזה (פלסטין אלא'ן, 15 בדצמבר 2013)

מיכלית עמוסה בדלק מקטר בדרכה ממעבר כרם שלום לתחנת הכוח בעזה (פלסטין אלא'ן, 15 בדצמבר 2013)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין מחלקים סיוע לנפגעי ההצפות ברצועת עזה (פאלטודיי, 14 בדצמבר 2013)

פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין מחלקים סיוע לנפגעי ההצפות ברצועת עזה (פאלטודיי, 14 בדצמבר 2013)

דובר ממשל חמאס איהאב אלע'צין מקיים מסיבת עיתונאים מול תחנת הכוח בעזה.

דובר ממשל חמאס איהאב אלע'צין מקיים מסיבת עיתונאים מול תחנת הכוח בעזה.

כרזות תודה  לקטר על הסיוע לרצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 16 בדצמבר 2013)

כרזות תודה לקטר על הסיוע לרצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 16 בדצמבר 2013)

שקי חומרי הנפץ מסוג ABC שכוחות הביטחון המצריים החרימו במהלך פשיטה ברפיח המצרית

שקי חומרי הנפץ מסוג ABC שכוחות הביטחון המצריים החרימו במהלך פשיטה ברפיח המצרית

  • גם השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בדרום ישראל. ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" .
  • מזג האוויר הקשה, שפקד את האזור, גרם לנזקים קשים ברצועת עזה (הצפות, הרס מבנים, נזקים לחקלאות) וחייב פינוי אלפי תושבים מבתיהם. חמאס נרתמה להגשת סיוע לתושבים ובמקביל השקיעה מאמצים דיפלומטיים רבים מול גורמים ערביים והבינלאומיים בניסיון להקל על המצוקה.
  • אמיר קטר נענה לפנייה והורה לספק בדחיפות לרצועת עזה מוצרי דלק וסיוע נוסף. הכנסת הדלק לרצועה נעשתה דרך מעבר כרם שלום ולוותה בדברי שבח לקטר מצד תושבי הרצועה ודובר ממשל חמאס. ישראל פתחה את מעבר כרם שלום ביום שישי (בו סגור המעבר בשגרה) ואפשרה העברת דלק, גז, משאבות מים וציוד הומניטארי. 
ירי רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות

המשך פעילות אלימה וניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים (וכדורי שלג...) לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה ונרשמו מספר ניסיונות פיגוע בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. ב-10 בדצמבר 2013 יודו אבנים וסלעים לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לאלערוב (גוש עציון). נהג האוטובוס נפצע באורח קל ולאוטובוס, שהיה ממוגן,  נגרם נזק חמור (סוכנות תצפית, 10 בדצמבר 2013).
  • עשרות צעירים הרסו ב-11 בדצמבר 2013 חלק גדול מגדר הביטחון המפרידה בין אלעזאריה לירושלים. על פי הדיווחים הם יצרו פרצה בגדר ברוחב של כ-4 מטרים (מען, 11 בדצמבר 2013).

פלסטינים מיידים כדורי שלג לעבר כוחות צה"ל  (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 15 בדצמבר 2013)
פלסטינים מיידים כדורי שלג לעבר כוחות צה"ל  (דף הפייסבוק הרשמי של משרד הגיוס והארגון בפתח, 15 בדצמבר 2013)

פעילות בלתי סדירה במעבר רפיח
  • במהלך השבוע נמשכה הפעילות הבלתי סדירה של מעבר רפיח. מאז יום שישי 13 בדצמבר 2013  המעבר סגור. גם בימים הספורים בהם היה פתוח התנהלה בו התנועה במתכונת מצומצמת בלבד (צפא, 11 בדצמבר 2013).
  • מאהר אבו צבחה, ראש רשות המעברים של ממשל חמאס אמר, כי מתנהלים מגעים עם מצרים לחידוש פתיחת המעבר. לדבריו הסופה ברצועה המחישה את הצורך בפתיחת המעבר למקרים הומניטאריים וקרא למצרים לאפשר את פתיחת המעבר להכנסת סיוע לרצועה בעקבות הסופה (רסאלה.נט, 16 בדצמבר 2013).
רצועת עזה בעקבות הסערה
  • מזג האוויר הקשה, שפקד את האזור במהלך סוף השבוע, גרם לנזקים ברצועת עזה והחמיר את המצב הקשה השורר בה בלאו הכי. מעבר להפסקות החשמל הממושכות גרמה הסופה הקשה, שפקדה את האזור, לנזקים כבדים ביניהם הצפות, הרס מבנים ונזקים לחקלאות.  בשל כך פונו אלפי תושבים מבתיהם. ממשל חמאס פעל נמרצות מול האוכלוסייה וגייס פעילים רבים לסיוע לתושבים, שנפגעו ממזג האוויר ולשיקום הנזקים. במקביל השקיעו ראשי חמאס מאמצים דיפלומטיים מול גורמים ערביים ובינלאומיים בניסיון להקל על המצוקה.  

רצועת עזה בעקבות הסערה
מימין: פעילי מנגנוני הביטחון  של ממשל חמאס מעבירים אינקובטור עבור תינוק שנולד בבית באחת השכונות, שהוצפו במי גשמים (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 15 בדצמבר 2013). משמאל: חלוקת ציוד לנזקקים על ידי פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודיי, 16 בדצמבר 2013)

קטר
  • ב-13 בדצמבר 2013 שוחח אסמאעיל הניה עם אמיר קטר, שיח' תמים בן חמד, ועדכן אותו לגבי המצב ההומניטארי הקשה השורר ברצועת עזה. אמיר קטר הורה לרשויות במדינתו לספק בדחיפות לרצועת עזה דלק בשווי של 32 מיליון דולר ומוצרים שונים בשווי של 28 מיליון דולר כדי לסייע לתושבי רצועת עזה להתמודד עם תנאי מזג האוויר הקשים (13 בדצמבר 2013,  סוכנות הידיעות QNA).
  • הכנסת 473 אלף ליטרים דלק, תרומת קטר, עבור תחנת הכוח, דרך מעבר כרם שלום, לוותה בקבלת פנים ודברי תודה לקטר מצד תושבי הרצועה ודובר ממשל חמאס (פלסטין אלא'ן, 15 בדצמבר 2013). פתחי אלשיח' ח'ליל סגן ראש רשות האנרגיה ואיהאב אלע'צין אמרו במסיבת עיתונאים שערכו, כי בעקבות אספקת הדלק מקטר תופעל תחנת הכוח באופן הדרגתי כך שניתן יהיה לשוב לנפח אספקת החשמל קודם למשבר האנרגיה, דהיינו כשמונה שעות ביום (פאל טודיי, 15 בדצמבר 2013). ב-15 בדצמבר 2013 חודשה פעילות תחנת הכוח בעזה.
הרשות הפלסטינית
  • הניה קיים שיחה עם אבו מאזן על המצב ברצועה בדגש על משבר החשמל. בעקבות השיחה אמר איהאב בסיסו, דובר ממשלת הרשות הפלסטינית, כי הממשלה עושה מאמצים לפתור את משבר החשמל ברצועה. לדבריו ההצעה להפחית את גובה המיסים (שמטילה הרשות) עדיין קיימת וכי הם ממתינים לערבויות ממשל חמאס להעברת הכספים הנגבים עבור חשמל ברצועה (דניא אלוטן, 11 בדצמבר 2013). ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, הבהיר, כי ממשלתו עודנה מוכנה להעביר דלק לתחנת הכוח בעזה ללא המס המיוחד המוטל על דלק תעשייתי (ופא, 11 בדצמבר 2013).
ישראל
  • סוכנות אונר"א פנתה לישראל כדי שתסייע לרצועת עזה. מתאם הפעולות בשטחים אישר לחברת מקורות להעביר משאבות מים לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. הוא הדגיש, כי ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי לסייע לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה כמו גם ביהודה ושומרון (ynet, 14 בדצמבר 2013).
  • בישראל התגייסו לסייע לתושבי רצועת עזה. מעבר ל-1.2 מיליון ליטר דלק, שהגיע מקטר, הועברו לרצועת עזה, דרך מעבר כרם שלום מצרכים נוספים: החל מיום שישי 13 בדצמבר 2013 הועברו, בין השאר, מיכליות גז בישול, משאיות ציוד חירום וציוד הומניטארי (מתאם פעולות הממשלה בשטחים 16 בדצמבר 2013).
ארגונים בינלאומיים
  • שורה של ארגוני חברה בינלאומיים התגייסו לסייע לרצועת עזה. בין הארגונים גם ארגון IHH התורכי, שיזם קמפיין סיוע לרצועת עזה, שעל השקתו הודיע בולנט ילדרים, ראש הארגון במהלך כינוס ארגון הועידה האסלאמית. נמסר, כי הארגון הצליח לאסוף תרומות בשווי של 6.5 מיליון דולרים מ- 57 מדינות מוסלמיות החברות בארגון. ראש הארגון בולנט ילדרים, הודיע כי הסיוע יועבר לרצועה דרך ירדן ומצרים (אתר ארגון IHH, 15 בדצמבר 2013).

מימין: כרזה במסגרת קמפיין ההתרמות לרצועת עזה . משמאל: בולנט ילדרים נושא דברים בכינוס ארגון הועידה האסלאמית (אתר IHH, 16 בדצמבר 2013).
מימין: כרזה במסגרת קמפיין ההתרמות לרצועת עזה . משמאל: בולנט ילדרים נושא דברים בכינוס ארגון הועידה האסלאמית (16 בדצמבר 2013, אתר IHH). 

פעילות צבא מצרים בסיני
  • כוחות הביטחון המצריים החרימו, במהלך פשיטה מאורגנת על מחסן דשנים ברפיח המצרית, כ-10 טונות של חומרי נפץ מסוג ABC. יצוין, כי חומר נפץ מסוג זה, המשמש לייצור רקטות וחומרי נפץ,  מוברח לעיתים קרובות לרצועת עזה  (אולפד ואלמצרי אליום, מצרים, 14 בדצמבר 2013).
הודעה רשמית של חמאס לרגל יום השנה להקמתה
  • בעקבות המצב הודיעה חמאס על ביטול התהלוכות שתוכננו לציון יום השנה ה-26 להקמת התנועה (ערוץ אלאקצא, 12 בדצמבר 2013). לרגל יום השנה ה-26 להקמת תנועת חמאס החל ב-14 בדצמבר, פורסמה הודעה רשמית מטעם התנועה בה פורטו העקרונות המובילים של התנועה ביניהם (אתר לשכת ההסברה של ממשל חמאס 13 בדצמבר 2013):
  • ה"התנגדות" מהווה אופציה אסטרטגיתלהשבת זכויות העם הפלסטיני, להשבת אדמתו ולהגנה על המקומות הקדושים. העם הפלסטיני לא יוותר על אף שעל מאדמתו.
  • ירושלים תישאר סמלה  של פלסטיןוגולת הכותרת של הסוגיה הפלסטינית .
  • סירוב מוחלט לכל הסכם או הסדר ביניים, שבמסגרתם יאלצו הפלסטינים לוותר על שעל מאדמתם, או חלק מהמקומות הקדושים, או על אחת מזכויות העם הפלסטיני.
  • שחרור האסירים מבתי הכלא הישראליים יישאר בראש סדר העדיפויות.
  • המשך המצור על רצועת עזה וסגירתו של מעבר רפיח נחשבים לפשע נגד העם הפלסטיני. 

המשא ומתן עם ישראל

  • ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, ביקר פעם נוספת באזור (13-12 בדצמבר 2013) במטרה להמשיך ולקדם את תהליך המשא ומתן. במהלך ביקורו הקצר נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית.
  • עם תום ביקורו אמר ג'והן קרי, כי מטרת ארה"ב נותרה כתמיד הגעה להסכם קבע בין ישראל לפלסטינים ללא הסדר ביניים וכי שני הצדדים מחויבים למלא את התחייבויותיהם ולהמשיך לשבת סביב שולחן המשא ומתן לאורך כל תשעת החודשים שנקבעו (דהיינו עד סוף חודש אפריל 2014).  הוא גם מסר, כי הפעימה הבאה של שחרור אסירים תתבצע כמתוכנן ב-29 בדצמבר[3]  (אתר מחלקת המדינה האמריקאית, 13 בדצמבר 2013). בראיון שהעניק גו'הן קרי לאחר הביקור ציין, כי הושגה התקדמות בסוגיות המורכבות במשא ומתן בהדגישו, כי המשא ומתן ימשיך להתנהל בשקט ובדלתיים סגורות  (15 בדצמבר 2013,  ABC).
  • במהלך פגישה עם ג'והן קרי העביר אבו מאזן אגרת רשמית בה דוחה הרשות הפלסטינית את ההצעה האמריקאית להסדרי ביטחון בין הרשות לבין ישראל במסגרתם תישאר נוכחות של כוחות ביטחון ישראליים בגבולות המזרחיים עם ירדן (סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 בדצמבר 2013).  אבו מאזן גם סירב לבקשתו של ג'והן קרי לקיים פגישה משולשת מכיוון שלדעתו טרם הושגה התקדמות ממשית במשא ומתן (מען, 14 בדצמבר 2013).

 

חייל צה"ל נהרג בתקרית בגבול לבנון
  • ב-15 בדצמבר בשעות הערב נהרג חייל צה"ל בתקרית ירי באזור ראש הנקרה, שבגבול לבנון. החייל, רס"ר שלומי כהן ז"ל, נסע בסביבות השעה 2030 בכביש לעבר בסיס ראש הנקרה כאשר נפתחה לעברו אש מגבול לבנון. כתוצאה מהירי נהרג החייל. בעקבות הירי העבירה ישראל מסר חמור לאו"ם (דובר צה"ל, 16 בדצמבר 2013).
  • בתקשורת הלבנונית דווח, כי היורה הוא חסאן אבראהים, תושב עכאר, שבצפון לבנון (אלחדת' ניוז, 16 בדצמבר 2013). החייל, שנעלם מבסיסו מיד לאחר הירי, הסגיר עצמו בבוקר שלמחרת.  צבא לבנון פרסם הודעה רשמית בה הודיע, כי תקרית הירי בראש הנקרה הינה "פעולת יחיד" וכי צבא לבנון מחויב להחלטה 1701 (אתר צבא לבנון, 16 בדצמבר 2013). עוד הודיע, כי אירוע הירי היה תוצאה של "התנהגות אישית של אחד החיילים" וכי הוא פתח בחקירת נסיבות האירוע (16 בדצמבר 2013,  NTV).
  • משה בוגי יעלון, שר הביטחון, הדגיש, כי ממשלת לבנון וצבא לבנון אחראים לאירוע. במידה והמדובר בחייל "סורר" ישראל דורשת לדעת כיצד ייענש וכיצד יפעל צבא לבנון כדי למנוע הישנות אירועים שכאלה. ב-16 בדצמבר 2013 נפגשו קציני הקישור של צה"ל עם קציני צבא לבנון ויוניפי"ל כדי לעמוד על נסיבות האירוע. 

מימין: שלומי כהן ז"ל (דובר צה"ל, 16 בספטמבר 2013). משמאל:כוחות צה"ל באזור תקרית הירי (אלוטן אלערבי, 17 בדצמבר 2013)
מימין: שלומי כהן ז"ל (דובר צה"ל, 16 בספטמבר 2013). משמאל:כוחות צה"ל באזור תקרית הירי (אלוטן אלערבי, 17 בדצמבר 2013)

[1]נכון ל-17 בדצמבר 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]לאחר ביקורו הקודם של ג'והן קרי דחתה הרשות הפלסטינית מכל וכל את האפשרות ,שהועלתה לדחייתה של הפעימה השלישית לשחרור המחבלים הפלסטינים (אלחיאת אלג'דידה, 10 בדצמבר 2013).