עידוד מתקפת הטרור הפלסטינית באמצעות סיוע כספי


מסיבת העיתונאים בשגרירות איראן בבירות בה הודיע מחמד פתח עלי, שגריר איראן בלבנון, על הענקת הסיוע הכספי. במסיבת העיתונאים השתתף, בין השאר, אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ של חמאס. על השלט ברקע נכתב בערבית: "מסיבת העיתונאים ליישום הודעת טהראן (בדבר) תמיכה באנתיפאדת אלקדס". למטה נכתב בערבית : "שגרירות איראן בבירות" (יוטיוב, 24 בפברואר 2016).
מסיבת העיתונאים בשגרירות איראן בבירות בה הודיע מחמד פתח עלי, שגריר איראן בלבנון, על הענקת הסיוע הכספי. במסיבת העיתונאים השתתף, בין השאר, אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ של חמאס. על השלט ברקע נכתב בערבית: "מסיבת העיתונאים ליישום הודעת טהראן (בדבר) תמיכה באנתיפאדת אלקדס". למטה נכתב בערבית : "שגרירות איראן בבירות" (יוטיוב, 24 בפברואר 2016).

הסיוע האיראני, מטרותיו ומשמעויותיו

1.  ב-24 בפברואר 2016 הודיע שגריר איראן בלבנון במהלך מסיבת עיתונאים, שקיים בשגרירות האיראנית, על כוונתת איראן להעביר תמיכה כספית ב"אנתיפאדת אלקדס" (הכינוי של חמאס למתקפת הטרור הנוכחית). לשם כך תתרום איראן 7,000 דולר לכל משפחת שהיד פלסטיני     וכ-30,000 דולרים לכל משפחה, שביתה נהרס. סה"כ סכום הסיוע האיראני מוערך על ידינו בקרוב לכ-2,000,000 דולרים[1].

2.  המדובר במהלך איראני שיש לו להערכתנו כמה מטרות: האחת, לנסות וללבות את מתקפת הטרור הפלסטינית נגד ישראל באמצעות מתן סיוע כספי למשפחות השהידים (דרך פעולה של איראן ומדינות ערביות נוספות, המוכרת לנו היטב מתקופת האנתיפאדה השנייה); השנייה,  להגביר את השפעת איראן בזירה הפנים-פלסטינית דווקא על רקע קשייה הפוליטיים עם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין (בשל מלחמת האזרחים בסוריה והקרע הסוני-שיעי); והשלישית, להפגין בפני העולם הערבי הסוני, כי איראן היא זאת המסייעת לעם הפלסטיני במאבק נגד ישראל.


3.  הרשות הפלסטינית, המודעת למטרות הפוליטיות-תעמולתיות, שמאחורי ההודעה, הגיבה בביקורת חריפה נגד איראן. נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, הדגיש כי הרשות הפלסטינית מתנגדת לכל ניסיון לעקוף את סמכותה של הרשות וקרא לאיראן להעביר כספים באופן רשמי למוסדות הפלסטינים הרלבנטיים, העוסקים בענייני השהידים והאסירים. מנגד, חסין שיח' אלאסלאם, יועץ ראש הפרלמנט האיראני (המג'לס) לעניינים בינלאומיים הבהיר, כי איראן לא תעביר את הסיוע המוצע באמצעות הרשות הפלסטינית, משום שהוכח, כי היא אינה אמינה.

4.  האיראנים הודיעו, כי הסיוע יועבר לפלסטינים באמצעות קרן השהיד האיראנית, מוסד, שהוקם ע"י האמאם ח'מיני כדי לסייע למשפחות החללים במלחמת איראן-עיראק. למוסד זה שלוחה פלסטינית, הפועלת מלבנון (מוסד השהיד-פלסטין), האמורה להעביר את הכספים למשפחות הזכאיות (ראו נספח ב'). בשלב זה מסתמן, כי בניגוד לעבר יועברו הכספים ישירות למשפחות ובאופן פרטני, באמצעות חשבונות בנק וחלפני כספים, "מעל לראשה" של הרשות הפלסטינית[2].המשפחות התבקשו למלא באופן מקוון שני סוגי טפסים: "טופס סיוע למשפחת השהיד" ו"טופס סיוע לבית שנהרס" (ראו נספח א'). בטפסים הללו התבקשו המשפחות למלא, בין השאר, את פרטי הבנק או את פרטי חלפן הכספים, שבאמצעותם יועבר אליהם התשלום. שיטה זאת נועדה, להערכתנו, להקשות על צעדי-מנע, שעלולה לנקוט הרשות הפלסטינית, הרואה במהלך האיראני צעד של חתרנות נגדה, וגורמים נוספים.


ההודעה האיראנית על העברת הסיוע הכספי

5.  ב-24 בפברואר 2016 הודיע מחמד פתח עלי, שגריר איראן בלבנון, במהלך מסיבת עיתונאים בשגרירות האיראנית בבירות,  כי איראן תומכת ב"אנתיפאדת ירושלים" ובמשפחות השהידים. כביטוי לתמיכה זאת תתרום איראן לכל משפחת שהיד פלסטיני 7,000 דולרים ולכל משפחה, שביתה נהרס על ידי ישראל, 30,000 דולרים[3], באמצעות הסניף הפלסטיני של קרן השהיד (פאל טודיי, 24 בפברואר 2016). מחמד פתח עלי הדגיש, כי הסיוע הכספי, שמעניקה איראן, נועד לסייע לעם הפלסטיני להישאר על אדמתו (אתר שגרירות איראן בבירות, 24 בפברואר 2016).

6.  באירוע בשגרירות איראן בבירות נכחו נציגי כמה מארגוני הטרור הפלסטינים, ובכללם אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס, ואבו אחמד פואד, סגן מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין. אסאמה חמדאן הודה לאיראן על תמיכתה בעם הפלסטיני. בדבריו הדגיש אסאמה חמדאן, שהדור הפלסטיני החדש, הינו "דור של שהידים", שצמיחתו מהווה "שינוי אסטרטגי" במאבק נגד ישראל (פאל טודיי, 24 בפברואר 2016).

קרן השהיד האיראנית והסניף הפלסטיני שלה כערוץ להעברת הכספים

7.  שגריר איראן בבירות הבהיר, כי הסיוע הכספי למשפחות יועבר באמצעות קרן השהיד האיראנית. חסין שיח' אלאסלאם יועץ ראש המג'לס לעניינים בינלאומיים, הבהיר, כי איראן לא תעביר את הסיוע למשפחות ההרוגים באנתיפאדה באמצעות הרשות הפלסטינית משום שהניסיון הוכיח, שהרשות הפלסטינית אינה מהימנה. הוא הוסיף שאיראן תעביר את כספים בקרוב ו"בדרך אחרת", שאת טיבה לא פירט. הוא הדגיש, כי הקשרים בין איראן לארגונים הפלסטינים הינם עמוקים וכי איראן לא תפסיק לתמוך ב"התנגדות הפלסטינית", קרי-בארגוני הטרור הפלסטינים (אלרסאלה.נט, 27 בפברואר 2016).

8.  קרן השהיד האיראנית, שנבחרה להיות הצינור העיקרי להעברת כספי הסיוע לפלסטינים, הינה גוף אשר הוקם באיראן ע"י האמאם ח'מיני, במטרה לסייע למשפחות החללים במלחמת איראן-עיראק. לקרן השהיד האיראנית שלוחה לבנונית, המסייעת לחזבאללה ושלוחה פלסטינית, הפועלת גם היא מלבנון, המעבירה כספים לפלסטינים. קרן השהיד האיראנית ושלוחותיה בלבנון ובפלסטין הוגדרו כקרנות המסייעות לארגוני טרור ע"י משרד האוצר האמריקאי (2007) משום שהן מעניקות סיוע כספי לחזבאללה, לחמאס ולג'האד האסלאמי בפלסטין.

9.  יומיים לאחר מסיבת העיתונאים בשגרירות איראן בבירות הזדרז מוסד השהיד-פלסטין, הסניף הפלסטיני של קרן השהיד האיראנית, לפרסם באתר האינטרנט שלו בשפה הערבית את הידיעה תחת הכותרת : "איראן אינה מוותרת על פלסטין. פרויקט תמיכה באנתפאדת אלקדס ומילוי הטפסים". בתחתית הידיעה הופיע קישורים לשני סוגי טפסים למילוי עבור אלו המעוניינים בסיוע הכספי האיראני: טופס סיוע למשפחת שהיד, וטופס סיוע למשפחות שביתן נהרס. את הטפסים התבקשו הממלאים לשלוח לכתובת המייל של מוסד השהיד-פלסטין, המופיעה בטפסים (אתר מוסד השהיד-פלסטין, 26 בפברואר 2016).המהירות, שבה הועלו הטפסים לאתר מהווה אינדיקציה, כי הם הוכנו מבעוד מועד במסגרת הקמפיין האיראני, שמטרתו להפגין תמיכה איראנית בפלסטינים ובמתקפת הטרור הפלסטינית (תרגום הטפסים ראו נספח א').

מחלוקת פומבית בין איראן לבין הרשות הפלסטינית

10.   הרשות הפלסטינית הזדרזה להגיב על ההודעה האיראנית בביקורת חריפה. זאת להערכתנו, בשל החשש, כי ההודעה האיראנית נועדה לקדם את האינטרסים של איראן בזירה הפנים-פלסטינית והיא עלולה להביא להתחזקות אויבי הרשות ביהודה ושומרון (בדגש על חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין). על רקע זה  מסרו "גורמי הנהגה פלסטינים" (שזהותם לא נחשפה) לעיתון אל מסתקבל  הלבנוני, כי הודעת השגריר האיראני בבירות על סיוע לעם הפלסטיני מהווה ניסיון נוסף של איראן להתערב בעניינים הפנים-פלסטינים כפי שעשתה בסוריה, לבנון, עיראק, תימן ובחריין (lebtime, 28 בפברואר 2016).

11.   להלן תגובות ראשוניות של אישים המזוהים עם הרשות הפלסטינית ופתח ושל קרובי משפחה של כמה שהידים:

א.     נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר, כי כלל לא ידוע לרשות הפלסטינית על כספים, שהגיעו כתרומה מאיראן לסיוע לאסירים הפלסטינים או למשפחות, אשר בתיהן נהרסו על ידי ישראל. אבו רדינה הדגיש, כי הרשות הפלסטינית מתנגדת לכל ניסיון לעקוף את סמכותה בעניין זה והבהיר כי אש"ף הוא הגוף החוקי והעיקרי של העם הפלסטיני (ופא, 26 בפברואר 2016). בהתייחסו לדברי שיח' אלאסלאם לפיהם איראן לא תעביר את כספי הסיוע באמצעות הרשות הפלסטינית אמר אבו רדינה, כי עדיף שאיראן תעביר כספים באופן רשמי למוסדות העוסקים בענייני השהידים והאסירים. הוא הוסיף, כי הצהרותיו של שיח' אלאסלאם אינן מקובלות מבחינת החוק הבינלאומי וכי זוהי התערבות בעניינים פנים-פלסטינים, שאיננה משרתת את המאבק הפלסטיני במערכה נגד ישראל (ופא, 27 בפברואר 2016).

ב.     ג'מאל מחיסן, חבר הועד המרכזי של פתח, קרא לאיראן להגיש תמיכה למשפחות רק באמצעות הרשות הפלסטינית. אחרת, לדבריו, יכולה המועצה המהפכנית של פתח לנקוט צעדים קשים נגד חמאס (דניא אלוטן, 29 בפברואר 2016).

ג.     עבאס זכי חבר הועד המרכזי של פתח בירך את הסיוע האיראני וציין, כי פתח מודה לכל מי שתומך בעם הפלסטיני דרך הרשות הפלסטינית או בדרך אחרת (אלכופיה פרס, 27 בפברואר 2016). בתגובה מיהרה הרשות הפלסטינית להוציא הודעה רשמית לפיה עבאס זכי אינו מייצג את הרשות הפלסטינית או את אש"ף וכי אמר את הדברים על דעת עצמו (ופא, 27 בפברואר 2016).

ד. ב-29 בפברואר פורסמה בערוץ 2 של הטלוויזיה הישראלית כתבתו של אוהד חמו ובה תגובות ראשוניות של קרובי משפחה של שהידים להצעה האיראנית. אסעד עלי, דודו של מחמד עלי (מחבל ממחנה הפליטים שעפאט, שביצע פיגוע דקירה בשער שכם) אמר, שהם יקבלו בברכה כל סיוע כספי וסיוע מוראלי, שיגיע אליהם מאדם כלשהו ללא תנאים או מגבלות. שיח' עבדאללה עלקם, מראשי הנהגת מחנה הפליטים שעפאט, שנעצר מספר פעמים ע"י משטרת ישראל בשל הסתה, אמר, שהם יקבלו בשמחה כל תרומה שתגיע אך ללא תנאים[4]. זאת, משום, שלטענתו, אף גורם פלסטיני לא העביר כסף למשפחות. אביו של פלסטיני, שנהרג בעימותים במחנה הפליטים שעפאט טען,  כי הרשות לא העבירה עדיין כספים וכי הוא לא יתנגד לכל תרומה כספית שתגיע.

שיח' עבדאללה עלקם (פאלטודי, 1 ביולי 2012).
שיח' עבדאללה עלקם (פאלטודי, 1 ביולי 2012).

12. למרות נוכחותו של אסאמה חמדאן, האחראי על קשרי חוץ של חמאס, במסיבת העיתונאים בה הודיע השגריר האיראני בבירות על העברת הכספים, נמנעה חמאס עד כה מתמיכה פומבית במהלך האיראני. זאת, בשל עניינה הבסיסי של חמאס להתנהל בזהירות במאבק האיתנים שבין איראן ובעלות בירתה לבין המחנה הסוני בהנהגת סעודיה. הבעייתיות שבהזדהות-יתר עם איראן באה לידי ביטוי בראיון של מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, לערוץ האיראני אלעאלם. אלזהאר ציין, כי איראן תומכת ב"התנגדות" אולם הוסיף, כי איראן אינה מתנה תמיכתה זאת באילוץ חמאס להצטרף ל"ציר האיראני" (צפא, 28 בפברואר 2016).

13. להלן תגובות של גורמים נוספים:

א.     כאא'ד אלע'ול, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית לשחרור פלסטין, אמר, כי איראן נחושה לתמוך באנתיפאדה ובעם הפלסטיני. לדבריו, הסיוע האיראני מהווה תמיכה אמיתית בעם הפלסטיני ובמשפחות השהידים, והוא עומד בניגוד למדיניות (גורמים אחרים) הפועלים נגד העניין הפלסטיני (24 בפברואר 2016, אתר cyberaman).

ב.     ארגון ברצועת עזה בשם תנועת אלצבארין, המזוהה עם חזבאללה ואיראן, בירך על הצהרתו של שגריר איראן בלבנון. הארגון שיבח את תמיכתה של איראן בעמידת העם הפלסטיני מול ישראל ובסיוע של איראן לאנתיפאדת אלקדס (האתר הרשמי של אלצבארין, 26 בפברואר 2016)[5].

[1]על פי התקשורת הפלסטינית נהרגו במשך "אנתיפאדת אלקדס" (קרי, מתקפת הטרור הנוכחית) 186 פלסטינים (נכון ל-29 בפברואר 2016). מועד תחילת האירועים הינו, על פי הגרסה הפלסטינית, 4 באוקטובר 2015 (דניא אלוטן, ערוץ אלאקצא, 29 בפברואר 2016). על פי סיוע של 7,000 דולרים למשפחה אמורים האיראנים לשלם כ-1,300,000 דולרים למשפחות השהידים, שנהרגו עד כה. כמו כן הם אמורים לשלם עוד כמה מאות אלפי דולרים למשפחות שבתיהם נהרסו (ויהרסו), כך שהסכום הכולל עלול להתקרב לסביבת ה-2,000,000 דולר.
[2]בעבר הועברו כספי הסיוע של קרן השהיד האיראנית באמצעות אגודות צדקה (על בסיס פסק הלכה של ח'מיני לפיו ניתן להפנות כספי צדקה לשם סיוע למאבק הפלסטיני נגד ישראל). במהלך 2015 העבירה קרן השהיד האיראנית כספים למשפחות ברצות עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם הג'יהאד האלסאמי בפלסטין. ראו פרסום מרכז המידע מה- 29 באפריל 2015: "סיוע איראני לטרור הפלסטיני: העברת כספים למשפחות המחבלים (חללים ואסירים) ברצועת עזה באמצעות אגודת הצדקה אלאנצאר המזוהה עם הג'יהאד האסלאמי בפלסטין". פרטים על אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה ראו נספח ג'.
[3]הסכום המיועד למשפחתו של כל שהיד, שנהרג במתקפת הטרור הנוכחית, עולה בהרבה על התשלום האיראני ל-5,000 משפחות שהידים ברצועת עזה, שנהרגו מאז תחילת האנתיפאדה השנייה, על פי הודעת קרן השהידכל אחד מהן קיבלה בממוצע כ-400 דולרים. גם משפחות חללי מבצע "צוק איתן" (כ-2,200 משפחות) קיבלו סכום דומה של כ-400 דולרים. הסכום הגבוה של 7,000 דולר נועד להעניק סיוע משמעותי למשפחות, להוות תמריץ לביצוע פעולות טרור ולסייע למערכה הפוליטית-תודעתית של איראן.
[4] שיח' עבדאללה עלקם, תושב מחנה הפליטים שעפאט, בצפון מזרח ירושלים. משמש כיו"ר ועדת הפיוס של החמולות במרחב ירושלים. כמו כן, משמש כדרשן במסגדים. השיח' נעצר בעבר מספר פעמים ע"י משטרת ישראל בגין הסתה נגד ישראל. בנוסף, נמנעה כניסתו למתחם הר הבית בעבר מספר פעמים.
[5]תנועת אלצבארין (או בשמה המלא תנועת אלצאברין לניצחון פלסטין), היא התארגנות טרור, שהוקמה ברצועת עזה בשנת 2014 על ידי פורשי הג'האד האסלאמי בפלסטין. המדובר בהתארגנות, המזוהה עם חזבאללה ועם איראן, שככל הנראה גם מממנת את פעילותה ברצועה. ב-16 בדצמבר 2015 קיבלה ההתארגנות אחריות לפיצוץ מטען חבלה נגד סיור צה"ל על גדר הגבול בדרום רצועת עזה (אתר תנועת אלצבארין, 18 בדצמבר 2015).