חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28-22 באוקטובר 2014)

קרבן נוסף בפיגוע בתחנת הרכבת הקלה: הלווייתה של קארן ימימה מוסקרה, תיירת מאקוודור, שנפטרה מפצעיה. בהלוויה השתתף ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת  (סוכנות תצפית, 27 באוקטובר 2014 . צילום: הלל מאיר)

קרבן נוסף בפיגוע בתחנת הרכבת הקלה: הלווייתה של קארן ימימה מוסקרה, תיירת מאקוודור, שנפטרה מפצעיה. בהלוויה השתתף ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת (סוכנות תצפית, 27 באוקטובר 2014 . צילום: הלל מאיר)

הלוויית המחבל עבד אלרחמן אלשלודי במזרח ירושלים

הלוויית המחבל עבד אלרחמן אלשלודי במזרח ירושלים

עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים בסלואד

עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים בסלואד

האוטובוס, שנפגע סמוך לפסגת זאב (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014 . צילום: אלעד דיאמנט)

האוטובוס, שנפגע סמוך לפסגת זאב (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014 . צילום: אלעד דיאמנט)

תושבים מצפון הרצועה מפגינים מול משרדי אונר

תושבים מצפון הרצועה מפגינים מול משרדי אונר"א בג'באליא בשל העיכוב בתחילת השיקום

פעילות צבא מצרים לאורך הגבול עם רצועת עזה

פעילות צבא מצרים לאורך הגבול עם רצועת עזה

פעילות צבא מצרים לאורך הגבול עם רצועת עזה

פעילות צבא מצרים לאורך הגבול עם רצועת עזה

סוכת אבלים בעזה שנפתחה לזכרם של החיילים המצריים שנהרגו בפיגוע בחצי האי סיני( פלסטין אלא'ן, 27 באוקטובר 2014).

סוכת אבלים בעזה שנפתחה לזכרם של החיילים המצריים שנהרגו בפיגוע בחצי האי סיני( פלסטין אלא'ן, 27 באוקטובר 2014).

מוסא אבו מרזוק מבקר בסוכת האבלים (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 27 באוקטובר 2014)

מוסא אבו מרזוק מבקר בסוכת האבלים (דף הפייסבוק GAZA ALAN, 27 באוקטובר 2014)

עדנאן אלצ'מירי במסיבת עיתונאים במרכז ההסברה הממשלתי בראמאללה במהלכה השתלח בצורה בוטה נגד ראש ממשלת ישראל (ופא, 23 באוקטובר 2014)

עדנאן אלצ'מירי במסיבת עיתונאים במרכז ההסברה הממשלתי בראמאללה במהלכה השתלח בצורה בוטה נגד ראש ממשלת ישראל (ופא, 23 באוקטובר 2014)

  • בדרומה של ישראל נשמר השקט.פגישת המשא ומתן העקיף, שאמורה הייתה להתקיים בקהיר, נדחתה ע"י מצרים בשל פיגוע הטרור בסיני בו נהרגו 31 חיילים. שיקום רצועת עזה עודנו מתנהל בעצלתיים. גורמים בחמאס האשימו את ישראל בסחבת בהעברת חומרי בנייה ושיגרו לעברה מסרים מאיימים.
  • בשכונות מזרח ירושלים נמשך גל האלימות, ששיאו פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים, שגרם לשני הרוגים (תינוקת בת שלושה חודשים ותיירת מאקוודור). מעשי האלימות מצאו ביטוים ביידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה והתקפות בתי יהודים במזרח ירושלים. ישראל תגברה את כוחות המשטרה בשכונות מזרח ירושלים. 

פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים -עדכון[1]
  • ב-22 באוקטובר 2014 בשעות אחר הצהרים ביצע מחבל פלסטיני מהשכונה סלואן, שבמזרח ירושלים, פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים. כתוצאה מהפיגוע נהרגה תינוקת בת שלושה חדשים. צעירה, תיירת מאקוודור, נפגעה באורח קשה ומתה כמה ימים לאחר מכן מפצעיה. שמונה בני אדם נוספים נפצעו. ההרוגה, קארן ימימה מוסקרה, בת עשרים, הגיעה לישראל במטרה ללמוד יהדות ולהתגייר. בחודשים האחרונים למדה במדרשה לבנות.
  • פיגוע הדריסה התבצע על רקע מעשי האלימות המתמשכים מצידם של הפלסטינים במתחם הר הבית ובירושלים בכלל. המתיחות התעצמה  עוד יותר בשלושת החודשים האחרונים בעקבות רצח הנער מחמד אבו ח'דיר ומבצע "צוק איתן". בשבועיים האחרונים, על רקע חגי תשרי, ואישורים, שניתנו ליהודים להתפלל בהר הבית, גברה המתיחות גם במתחם הר הבית והתרבו העימותים האלימים בין פלסטינים מתפרעים לבין כוחות הביטחון הישראליים.
  • המחבל הפוגע הוא עבד אלרחמן אלשלודי, פעיל חמאס בן 21, מוצאו מסילואד, שמצפון מזרח לראמאללה אולם במסמכים הרשמיים הוא רשום כתושב שכונת סלואן, שבמזרח ירושלים. לעבד אלרחמן אלשלודי עבר של עבירות ביטחוניות. כשהיה בן 18 הוגש נגדו כתב אישום בגין פעילותו, לצד אחיו וחבריו, נגד תושבים יהודיים בסלואן ובגין ניסיון למנוע מכוחות הביטחון הישראליים להיכנס למקום. במאי 2013 נגזרו עליו, במסגרת הסדר טיעון, 16 חודשי מאסר. הוא שוחרר בדצמבר 2013 מבית הסוהר, לאחר שריצה את עונשו. הוא נעצר שוב בפברואר 2014 למשך חודש.
הלווית המחבל מבצע פיגוע הדריסה
  • מספר המשתתפים בהלוויית המחבל עבד אלרחמן אלשלודי בסלואן הוגבל על ידי המשטרה מחשש למהומות. בתחילה התנגדה המשפחה לתנאים, שהציבה המשטרה וסירבה לקבל את גופתו ולקיים את ההלוויה. מאוחר יותר נעתרה המשפחה ונערכה הלוויה מצומצמת (25 באוקטובר 2014, ynet). במהלך ההלוויה הונפו דגלי חמאס (מען 26 באוקטובר 2014).
  • במקביל להלוויה המצומצמת, שהתקיימה תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון הישראליים, התקיימה הלוויה אלטרנטיבית בה השתתפו מאות בני אדם, שעשתה דרכה מסלואן לעבר הר הבית. במהלך ההלוויה התפרעו עשרות פלסטינים יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. הם המשיכו להתפרע במשך כל הלילה. המפגינים קראו קריאות לחטוף ישראליים.
דחיית חידוש המשא ומתן להסכם הפסקת האש

 

  • מצרים שלחה למשלחות הפלסטיניות ולישראל הזמנה לחידוש המשא ומתן העקיף בקהיר ב-27 באוקטובר 2014. ב-25 באוקטובר 2014  בוצע בחצי האי סיני פיגוע טרור המשולב, בו נהרגו 31 חיילים מצריים. בעקבות הפיגוע הודיעה מצרים על כוונתה לדחות את פגישות המשא ומתן העקיף. לדברי המצרים הסיבה לדחייה היא הנסיבות שנוצרו בסיני בעקבות הפיגוע וסגירת מעבר רפיח (אלאסאלה.נט, 26 באוקטובר 2014). עזאם אלאחמד, יו"ר המשלחת הפלסטינית לשיחות המשא ומתן אמר, כי מצרים פועלת לקביעת מועד חדש למשא ומתן בקהיר (מען, 26 באוקטובר 2014).
  • בחמאס מתחו ביקורת על הדחייה. אסאמה חמדאן, הממונה על היחסים הבינלאומיים בחמאס, אמר, שדחיית מועד המשא ומתן משחקת לידי ישראל. לדבריו הדחייה מהווה עבור ישראל "הזדמנות פז" להכשלת המאמצים המדיניים, שנועדו להביא לשיפור תנאי המחייה ברצועת עזה (סמא, 27 באוקטובר 2014).
ח'אלד משעל מתייחס למבצע "צוק איתן"
  • בראיון, שהעניק ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, למגזין אמריקאי התייחס בין השאר גם למבצע "צוק איתן" להלן כמה מדבריו, שכוונו לשפר את דימויה של חמאס בעיני דעת הקהל האמריקאית (25 בספטמבר 2014, Vanity Fair):
  • מי פתח במלחמה- לדבריו המלחמה נכפתה על חמאס, אשר רק הגנה על עצמה, ונתניהו הוא זה אשר פתח בה בשל "בעיות פנימיות בממשלתו וזעם הציבור עליו". לדבריו הסתיימה המערכה בניצחון חמאס שכן הם הצליחו העביר מסר למדינות העולם שקיים משהו המכונה"הגורם הפלסטיני" ושיש לשים קץ לכיבוש, להתנחלויות ולמצור על רצועת עזה.
  • מנהרות הטרור– לאור יחסי הכוחות, שמשחקים לטובת ישראל, היה על חמאס למצוא דרכים "יצירתיות וחדשניות" כדי להתמודד עם ישראל. המנהרות הן חלק מאותם חידושים, שנועדו להגן על העם הפלסטיני. המנהרות מקשות על תקיפות ישראל ומאפשרות ל"התנגדות" בעזה להגן על עצמה. אמנם המנהרות מכונות מנהרות התקפיות אולם הם משמשות בעיקר לצרכי הגנה והן לעולם לא שימשו להרג תושבים ישראליים או לביצוע חדירה לשטח ישראל (הערה: זהו שקר גס. חמאס ניסתה באמצעות המנהרות לחדור לשטח ישראל כדי לבצע פיגועי הרג נגד תושבים ישראליים).
  • ירי הרקטות– הרקטות שוגרו לישראל רק לאחר שישראל פתחה במלחמה (הערה: זהו שקר גס. ירי אינטנסיבי של רקטות קדם לפתיחת המלחמה עם ישראל). הן שוגרו במסגרת הזכות להגנה עצמית. חמאס שיגרה רקטות רק לעבר מטרות צבאיות אולם קשה היה לה לשלוט על כך מכיוון שמידת הדיוק של הרקטות הנוכחיות, שברשותה היא מוגבלת (הערה: זהו שקר גס. חמאס שיגרה רקטות לעבר ריכוזי אוכלוסייה ישראליים במטרה להרוג אזרחים). כאשר לחמאס יהיו רקטות מדויקות הן תכוונה ותפגענה אך ורק במטרות צבאיות . 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • במהלך השבוע האחרונים לא אותרו נפילות רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

ירי לעבר כוח צה"ל משטח מצרים ע"י מבריחי סמים
  • ב-22 באוקטובר 2014 בשעות הצהרים בוצע ירי משטח מצרים לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית בסמוך לגבול. כתוצאה מהירי נפצעו  שני חיילי צה"ל ופונו לקבלת טיפול רפואי. כוחות צה"ל השיבו באש לפחות שלושה מהיורים נפגעו. מתחקיר שערך צה"ל עלה, כי המדובר באירוע הברחת סמים שבמהלכו ירו המבריחים טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2014).
אירועים אלימים בירושלים
  • במהלך השבוע נמשך גל האלימות והעימותים האלימים בשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". שיאו של גל האלימות- פיגוע הדריסה בו נהרגו תינוקת ותיירת מאקוודור. במסגרת גל האלימות נמשכו אירועי יידוי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה והתפרעויות של תושבי שכונות מזרח העיר. יעדים מרכזיים לגילויי האלימות המשיכו להיות קווי התחבורה הציבורית (אוטובוסים וקו הרכבת הקלה העובר בשכונות מזרח ירושלים).
  • משטרת ישראל הכריזה על מבצע "שומרי חומות" במסגרתו פרסה כוחות מתוגברים של אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ולוחמי יחידות מיוחדות במזרח ירושלים ובנקודות החיכוך. זאת, כדי למנוע הפרות סדר ולהגביר את ביטחון התושבים והמבקרים בירושלים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 27 באוקטובר 2014).
  • להלן מספר אירועים:
  • ב- 25 באוקטובר 2014 בשעות הערב סמוך לשועפט, רגמו פלסטינים באבנים אוטובוס. שמשות האוטובוס נופצו ורסיסים פגעו בשני תינוקות של משפחה שנסעה בו. כמו כן יודו אבנים לעבר קו הרכבת הקלה בשועפט. נגרם נזק לשמשות הרכבת (25 באוקטובר 2014, ynet).

  • ב-25  באוקטובר 2014– יודו אבנים ונורו זיקוקים לעבר טרקטור בשכונת סילואן במזרח ירושלים. הטרקטור הוכנס על ידי העירייה כדי לפנות את הכביש מפסולת ואבנים, שהושלכו במהלך המהומות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (25 באוקטובר 2014,  ynet).

  • ב-25 באוקטובר 2014- לאחר תפילות יום השישי יודו אבנים ונורו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בואדי ג'וז, שבמזרח ירושלים. כוחות הביטחון פיזרו את המתפרעים. בשכונת עיסאויה הובערו צמיגים  (25 באוקטובר 2014,  ynet).

  • בליל 24-23 באוקטובר 2014– הותקפו בתים במזרח ירושלים בהם מתגוררות משפחות יהודיות. לעבר הבתים יודו אבנים, הושלכו בקבוקי תבערה ונורו זיקוקים. כוחות הביטחון הישראליים פעלו להרגעת הרוחות (סוכנות תצפית, 24 באוקטובר 2014).

  • אבו מאזן שיגר איגרת בהולה לממשל ארה"ב בה ביקש את התערבותו המהירה להפסקת "ההסלמה הישראלית" בירושלים ולמנוע את כניסותיהם של מתנחלים וקיצוניים למתחם הר הבית. באיגרת הזהיר אבו מאזן מפני הסכנה הטמונה בחלוקה אפשרית של המתחם ושל וזמני התפילה בהר הבית ואפשרות של פיצוץ נרחב יותר, בלתי ניתן לשליטה. הוא הטיל את האחריות להסלמה אפשרית על ישראל (מען, 26 באוקטובר 2014).
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, ערך ב-27 באוקטובר 2014 ביקור במתחם מסגד אלאקצא יחד עם בכירים נוספים ברשות הפלסטינית ביניהם מאג'ד פרג', מפקד המודיעין הכללי הפלסטיני, זיאד הב אלריח, מפקד הביטחון המסכל, שר הבריאות הפלסטיני ועוד. את פניו של ראמי חמדאללה קיבלו המופתי של ירושלים, שיח' מחמד חסין, השר לענייני ירושלים, מושל המחוז ומנהל מחלקת הוקף בירושלים. במהלך הביקור אמר ראמי חמדאללה, כי מטרת הביקור היא לחזק את ידי תושבי מזרח ירושלים המגנים על המקומות הקדושים ועל מסגד אלאקצא והבירה הפלסטינית. כמו כן הוא הדגיש, כי לא יהיה פיתרון או הסכם ללא הכרזה על ירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית העתידית (ופא, 27 באוקטובר 2014).

מימין: ביקור ראמי חמדאללה ופמלייתו בהר הבית (ופא, 27 באוקטובר 2014). משמאל: קריקטורה, שפורסמה ביומון הרשמי של הרשות הפלסטינית בה נראה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו משסף את כיפת הסלע בהר הבית, בדומה לפעילי דאעש הכורתים את ראשי החטופים הזרים. בכותרת נכתב: "...טרור..." (אלחיאת אלג'דידה, 18 באוקטובר 2014)
מימין: ביקור ראמי חמדאללה ופמלייתו בהר הבית (ופא, 27 באוקטובר 2014). משמאל: קריקטורה, שפורסמה ביומון הרשמי של הרשות הפלסטינית בה נראה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו משסף את כיפת הסלע בהר הבית, בדומה לפעילי דאעש הכורתים את ראשי החטופים הזרים. בכותרת נכתב: "...טרור..." (אלחיאת אלג'דידה, 18 באוקטובר 2014)

  • כחלק מממסע ההסתה, שמנהלת חמאס, פורסמו בדפי פייסבוק המזוהים עימה כרזות בעברית המזהירות את האוכלוסייה הישראלית מלהיכנס להר הבית (24 באוקטובר 2014, PALDF).

חלק מהכרזות, שפורסמו (PALDF, 24 באוקטובר 2014).
חלק מהכרזות, שפורסמו (24 באוקטובר 2014, PALDF ).

אירועים נוספים ביהודה ושומרון
  • גם ביהודה ושומרון נמשכו האלימות וההפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" ובמקומות נוספים, אשר  התמקדו בעיקר בנושא מסגד אלאקצא וירושלים. להלן מספר אירועים:
  •  ב-25 באוקטובר 2014 בשעות אחר הצהרים נהרג מאש כוחות צה"ל נער פלסטיני, שהשליך בקבוק תבערה סמוך לכביש 60 (מזרחית לראמאללה). כוח צה"ל, שביצע פעילות מבצעית סמוך לכפר סלואד זיהה את הנער, שהשליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב שנסעו על כביש 60  וירה לעברו (24 באוקטובר 2014, ynet). כלי התקשורת הפלסטינים טענו, כי הנער נהרג בשל ירי מכוון לעברו. ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, גינה את "הסלמת ההפרות הישראליות כלפי הפלסטינים ", שאחרונה שבהם היא הירי לעבר הנער בסלואד (מען, 25 באוקטובר 2014).

מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס על מותו של הנער הפלסטיני: "תנועת ההתנגדות האסלאמית חמאס מבכה על מות בנה השהיד הילד עורה עבד אלוהאב חמאד, אשר נהרג במהלך העימותים עם חיילי הכיבוש בעיירה סלואד, צפון מזרח ראמאללה" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי  בביר זית , 24 באוקטובר 2014). משמאל: חמאד בעצרת ניצחון של חמאס, שנערכה ברמאללה לאחר מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 24 באוקטובר 2014).
מימין: כרזת האבל, שפרסמה חמאס על מותו של הנער הפלסטיני: "תנועת ההתנגדות האסלאמית חמאס מבכה על מות בנה השהיד הילד עורה עבד אלוהאב חמאד, אשר נהרג במהלך העימותים עם חיילי הכיבוש בעיירה סלואד, צפון מזרח ראמאללה" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי  בביר זית , 24 באוקטובר 2014). משמאל: חמאד בעצרת ניצחון של חמאס, שנערכה ברמאללה לאחר מבצע "צוק איתן" (דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 24 באוקטובר 2014).

  • ב-26 באוקטובר 2014- בשעות הערב בוצע ירי מנשק קל מאזור סלואד לעבר עמדת השמירה של צה"ל בכביש 60 צפונית לישוב עפרה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק . בסריקה ראשונית זוהתה עמדת המארב של היורים (סוכנות תצפית, 26 באוקטובר 2014).
  •  ב-23 באוקטובר 2014- בשעות הצהרים הושלך בקבוק תבערה לעבר ניידת משטרה סמוך לכפר דיר אבו משעל (צפונית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב. משליך בקבוק התבערה נמלט. במרדף אחריו אותר החשוד שברשותו נמצא גם סכין. החשוד  הודה ביידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב וכן בכוונה לדקור את אחד השוטרים (סוכנות תצפית, 23 באוקטובר 2014).
  • ב-22 באוקטובר 2014- יודו אבנים לעבר אוטובוס סמוך לפסגת זאב (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (סוכנות תצפית, 22 באוקטובר 2014). 
סגירת מעבר רפיח
  • מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים ברצועת עזה דיווח, כי מצרים החליטה לסגור את מעבר רפיח עד להודעה חדשה בשל המצב הביטחוני בסיני. הוא הזהיר, כי המהלך יוביל למשבר הומניטארי ברצועה והעריך, כי המעבר ימשיך לפעול באופן בלתי סדיר בשל המצב (פלסטין, 25 באוקטובר 2014).
שיקום רצועת עזה
  • שיקום הרצועה עדיין מנהל עדיין בעצלתיים. ממשלת ההסכמה הלאומית הודיעה בסיכום ישיבתה השבועית על החלטתה להקים צוותים לאומיים, שיהיו אחראים לתיאום ולפיקוח על כלל הפעילויות הנוגעות לשיקום רצועת עזה, גיבוש תוכניות לביצוע והגדרת סדר העדיפויות. כמו כן הודיעה הממשלה, כי בכוונתה לעקוב אחר העברת הכספים, שהובטחו על ידי המדינות התורמות במהלך הועידה בקהיר באמצעות ביצוע ביקורים במדינות אלה כדי להאיץ בהן להעביר את הכספים (מען, 22 באוקטובר 2014). רפיק מליחה, מנהל תחנת הכוח בעזה, הודיע, כי החל מ-26 באוקטובר 2014 חל שיפור בשעות העבודה של התחנה והיא תופעל עתה במתכונת של שמונה שעות ליום (פלסטין אלא'ן, 27 באוקטובר 2014).
  • בכירים בחמאס ואישים פלסטינים נוספים מתחו ביקורת על מנגנון הפיקוח להעברת חומרי הבנייה,[4] האשימו את ישראל בסחבת וקישרו בין השיקום לבין ביטחון ישראל:
  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס, הדגיש את התנגדות חמאס למנגנון חלוקת חומרי הבנייה ואמר, כי המדובר במנגנון ישראלי, שנועד לעכב את השיקום. הוא הזהיר, כי ביטחון יישובי דרום ישראל תלוי בהקלות שיקום הרצועה (פלסטין, 26 באוקטובר 2014). בראיון נוסף אמר, כי הוא אינו שולל את האפשרות לחידוש הלחימה במידה וישראל תמשיך בסחבת בכל הנוגע להיענותה לדרישות הפלסטיניות בעיקר בעניין פתיחת המעברים ושיקום הרצועה (סמא, 27 באוקטובר 2014).
  • ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס,  הזהיר כי ביטחון ישראל הוא זה שישלם ראשון את מחיר הסחבת בשיקום. לדבריו, התנאים, שהוצבו בעניין השיקום "מתגרים ברגשות העם הפלסטיני והם עלולים להביא לפיצוץ של האזור". הוא גם  ציין בהקשר זה, כי הזרוע הצבאית של חמאס נקטה כבר צעדים רבים בכל הנוגע לחימושה והיא יכולה לבלום כל תוקפנות (ערוץ אלאקצא, 26 באוקטובר 2014).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר במהלך דברים, שנשא בעצרת, כי "ההתנגדות" מוכנה למערכה נוספת אם ישראל לא תבצע את התחייבותה בנושא פתיחת המעברים ושיקום הרצועה (מען, 25 באוקטובר 2014).
  • שוקי אלעיסה, שר הרווחה והחקלאות בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר במהלך פגישתו עם גורמי או"ם ברצועת עזה, כי מנגנון הפיקוח על הכנסת חומרי הבנייה לרצועת עזה הוא כלי "לניהול הסגר המוטל על עזה" (צפא, 26  באוקטובר 2014).
  • כנעאן עביד, מתאם "הוועדה העממית למעקב אחר שיקום הרצועה" אמר, שהעם הפלסטיני לא יתמקח על שק מלט וכי ראוי שחומרי הבנייה יוכנסו ללא מגבלות (פלסטין אליום, 26 באוקטובר 2014).
מצרים מאשימה גורמים פלסטינים ברצועה במעורבות בפיגוע בו נהרגו החיילים המצריים
  • גורמים מצריים מאשימים את הפלסטינים ברצועת עזה במעורבות בפיגוע בחצי האי סיני בו נהרגו 31 חיילים מצריים.עבד אלפתאח סיסי, נשיא מצרים, הזהיר, כי מצרים תנקוט בצעדים ביטחוניים חריפים בגבול עם רצועת עזה "לעקירת הטרור מן השורש" (ערוץ אלניל, 25 באוקטובר 2014). סמיח בשאדי, עוזר שר הפנים המצרי, אמר כי אין למצרים ספק שפעולת הטרור בסיני התבצעה במעורבות פעילי ארגונים פלסטינים, שהסתננו דרך המנהרות, שחלקן עדיין פעילות (אלשרק אלאוסט, 26 באוקטובר 2014). חמאס אמנם לא הואשמה במפורש במעורבות בפיגוע אך בהיותה התנועה השלטת ברצועה ניתן לראות את ההאשמות המצריות כמופנות בעקיפין אליה.
  • בעקבות אירוע הטרור יחלו המצרים בימים הקרובים, על פי הוראות נשיא מצרים, להקים אזור חיץ, שיפריד בין שטח מצרים לרצועת עזה. שטח החיץ יהיה ברוחב שבין  1.5 ק"מ ל-3 ק"מ. מטרת הקמתו  היא להקל על הכוחות המצריים האחראים לאבטחת הגבול ולהכשיל כל ניסיון של גורמי טרור להסתנן למצרים באמצעות מנהרות (אליום אלסאבע, 25 באוקטובר 2014). במקביל פרסה חמאס כוחות לאורך הגבול עם מצרים (ראי אליום, 26 באוקטובר 2014).
  • בחמאס הכחישו מכל וכל  את האשמות מצרים. בהתבטאויות פומביות כמו גם במגעים, שניהלו  בכירי חמאס עם האחראים על הנושא הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי הדגישו, כי אין לחמאס כל קשר למבצעי הפיגוע (ראי אליום, 26 באוקטובר 2014). בהודעה, שפרסם משרד הפנים ברצועת עזה הובעו תנחומים על מות החיילים ונאמר, כי חמאס לא תאפשר לשום גורם לפגוע בביטחון הלאומי של מצרים (פלסטין אלאן, 26 באוקטובר 2014).
  • להלן מספר תגובות:
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הכחיש כל מעורבות פלסטינית בפיגוע וטען כי אין כל בסיס לדיווחים על מעורבות שכזו (סמא, 26 באוקטובר 2014).
  • ח'ליל אלחיה, בכיר חמאס, הדגיש, כי חמאס מתנגדת לשפיכת דם מצרי והעריך שיחסי חמאס עם מצרים ישתפרו במים הקרובים (צפא, 25 באוקטובר 2014).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס, הכחיש את ההאשמות והבהיר, כי לחמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם או כל גורם אחר ברצועה אין שום קשר לאירוע וההאשמות הינן כוזבות ובלתי מתקבלות על הדעת, מוסרית ומדינית (פלסטין אלא'ן, 26 באוקטובר 2014).
  • במטרה להפיג את המתיחות הקיימת בין חמאס למצרים פתח איגוד הפלסטיניים העצמאיים ברצועה סוכת אבלים בעזה לזכרם של החיילים המצריים, שנהרגו בפיגוע בחצי האי סיני. בשלטים שהוצבו בסוכת האבלים נכתב, בין היתר: "פלסטין ומצרים עם אחד ודם אחד", חיילי מצרים מגן ועזר לירושלים ופלסטין" (פלסטין אלא'ן, 27 באוקטובר 2014).
  • ח'אלד אלבטש, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין, הביע התנגדות לשרבוב שמם של גורמים פלסטינים מהרצועה בתקשורת באשמת מעורבות בפיגוע וקרא להפנות את נשק ההתנגדות לעבר ישראל בלבד (פלסטין אליום, 26 באוקטובר 2014).
עצרות זיכרון ואירועים לציון מבצע "צוק איתן"
  • ברחבי רצועת עזה נמשכות עצרות הזיכרון להרוגי מבצע "צוק איתן". ב-23 באוקטובר 2014 ערכה חמאס עצרת הוקרה ל-600 הרוגי אזור ח'אן יונס. בעצרת נכחו בכירי חמאס ביניהם אסמאעיל הניה ומחמוד אלזהאר, בני משפחות ההרוגים ופעילי גדודי עז אלדין אלקסאם (23 באוקטובר 2014,  PALDF ; PALINFO ; עזה אלאן, 22 באוקטובר 2014).

מימין: הזמנה, שפרסמה חמאס לעצרת בח'אן יונס, בהזמנה צוין כי אסמאעיל הניה ובכירי חמאס נוספים ישתתפו בעצרת (עזה אלאן, 22 באוקטובר 2014).משמאל: אסמאעיל הניה בעצרת (PALDF, 23 באוקטובר 2014).
מימין: הזמנה, שפרסמה חמאס לעצרת בח'אן יונס, בהזמנה צוין כי אסמאעיל הניה ובכירי חמאס נוספים ישתתפו בעצרת (עזה אלאן, 22 באוקטובר 2014). משמאל: אסמאעיל הניה בעצרת (23 באוקטובר 2014, PALDF).

פעילות מדינית בינלאומית של הרשות הפלסטינית
  • במאמר, שכתב בעיתון אלאיאם, הציג צאא'ב עריקאת, הממונה על המשא ומתן באש"ף, את כוונות הרשות הפלסטינית לגבי המשך הפעילות המדינית:
  •  לדברי המאמר במידה וארה"ב תטיל וטו על הצעת ההחלטה לקבוע יעד לסיום הכיבוש הישראלי יהיה על הרשות הפלסטינית להשלים את תהליך ההצטרפות ל-522 מוסדות ואמנות בינלאומיים, להפסיק כל תיאום ביטחוני עם ישראל ולקרוא לה לשאת במלוא האחריות. עוד הוסיף, כי מעבר להצטרפות למוסדות בינלאומיים, על הרשות הפלסטינית לפעול מול מדינות האיחוד האירופאי כדי לקבל את הכרתן ובמקביל להמשיך במאמצים מול מזכ"ל האו"ם להקמת "מנגנון להגנה בינלאומית על העם הפלסטיני בפלסטין הכבושה" .
  •  עוד אמר, כי אין הכוונה לפרק את הרשות אלא למחות על כך שממשלות ישראל לדורותיהן הצליחו להפקיע את סמכויותיה בתחומים כגון ביטחון, משפט וכלכלה ולצמצם את תפקיד הרשות הפלסטינית  לתשלום משכורות ותיאום ביטחוני בלבד (אלאיאם, 21 באוקטובר 2014).
  •  בהתבטאות נוספת הבהיר צאא'ב עריקאת, כי הפלסטינים לא ימתינו מעבר לחודש נובמבר 2014 בהגשת הבקשה להכרה במדינה פלסטינית, שכן הם נחושים להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג כדי להעמיד את ישראל לדין בגין פשעיה נגד העם הפלסטיני (מען, 25 באוקטובר 2014).
  • מחמד אשתיה, חבר הועד הוועד המרכזי של פתח אמר, כי האיגרת בדבר הצטרפות הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג מוכנה לחתימתו של אבו מאזן. כמו כן מוכנה להגשה לבית הדין רשימת ההאשמות נגד ישראל בדבר פשעי מלחמה שביצעה ישראל.  לדבריו כוללת רשימת ההאשמות את  ההתנחלויות, הכיבוש, הפשעים, שבוצעו במהלך המבצעים הצבאיים נגד רצועת עזה, סוגיית האסירים ועוד (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 באוקטובר 2014).
התבטאות חריפה של דובר מנגנוני הביטחון הפלסטינים
  • עדנאן צ'מירי, דובר מנגנוני הביטחון הפלסטינים, אמר, כי בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, מסוכן יותר לעולם מאשר אבו באכר אלבע'דאדי (מנהיג דאעש). לדבריו "תנועת דאעש היהודית הקיצונית", שבראשה עומד נתניהו מסוכנת יותר מדאעש המקורית. הוא האשים את ישראל בהריגת הנער אלשלודי (המחבל שביצע את פיגוע ההרג בתחנת הרכבת הקלה בירושלים). כמו כן התייחס לסחר בקרקעות ובבתים בסלואן והודיע, כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית יחקרו כל מי שמעורב בכך (מען, 23 באוקטובר 2014). 

[1]ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-23 באוקטובר 2014:" פיגוע דריסה נוסף בירושלים, שבו נהרגה תינוקת. ברקע: גל התפרעויות ומעשי אלימות של הפלסטינים במסגרת מה שמכונה 'ההתנגדות העממית'"
[2] נכון ל-28 באוקטובר 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[3] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[4]כזכור ב-14 באוקטובר 2014 החל ניסוי של העברת חומרי בנייה לשיקום רצועת עזה. העברת חומרי הבנייה נעשתה תחת מנגנון פיקוח ובקרה, שנוהל על ידי נציגי האו"ם בשיתוף הרשות הפלסטינית. המנגנון נועד להבטיח שהחומרים ישמשו לשיפוץ בתים ומבני ציבור ולא יעשה בהם שימוש לרעה (דובר צה"ל, 14 באוקטובר 2014).