בהתבטאויות בעלות אופי אנטישמי מציגים בכירי המשטר האיראני את מותו של הטרוריסט עמאד מע’ניה כהוכחה לצורך בחיסולה של מדינת ישראל (המכונה “חיידק שחור ומלוכלך” ו”טפיל סרטני”)


 

נאומו האנטישמי של אחמדינז’אד בעיר בנדר עבאס ( anb News 20.2.2008)

1. הריגתו של בכיר חזבאללה עמאד מע’ניה נוצלה ע"י בכירי המשטר האיראני לגל של התבטאויות פומביות ארסיות בעלות אופי אנטישמי הקוראות לחסל את מדינת ישראל. בלטו במיוחד דבריו של נשיא איראן מחמוד אחמדינז’אד בנאום שנשא בעת ביקורו בעיר הנמל בנדר עבאס. בנאומו הוא תקף את המעצמות, שלטענתו גורמות למלחמות ברחבי העולם על מנת שתוכלנה לייצא נשק למדינות השונות. בהתייחסו למזרח התיכון ציין אחמדינז’אד:

"תביטו על האזור שלנו… הן [המעצמות] יצרו חיידק שחור ומלוכלך בשם המשטר הציוני כדי לשסות אותו, כמו חיית טרף, במדינות האזור. באמצעותו הן רוצות לכפות את המדיניות שלהן על עמי האזור… הם מתנקשות באנשים בעלי אמונה ואהבת מולדת ואחר כך חוגגים את המאורע. ראיתם את אותו הבן האמיץ של לבנון [קרי, הטרוריסט הבכיר עמאד מע’ניה], שעמד מול ההתקפה הפראית של הציונים על לבנון וקטע את הקרניים של הציונים… "[הערה: דבריו אלו של אחמדינז’אד נקטעו בקריאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל" מפי ההמון והוא לא השלים את משפטו]" (ערוץ הטלוויזיה ח’בר , 20 בפברואר).

2. בכירים איראנים נוספים ניצלו גם הם את מותו של הטרוריסט עמאד מע’ניה על מנת לקרוא להשמדת מדינת ישראל:

א. מפקד משמרות המהפכה מחמד עלי ג’עפרי שלח מסר למנהיג חזבאללה חסן נצראללה בו הדגיש: "בעתיד הקרוב נהיה עדים להשמדתו של הטפיל הסרטני , ישראל, וזאת בידיהם החזקות של לוחמי החזבאללה" (סוכנות הידיעות פארס , 18 בפברואר).

ב. רמטכ"ל הכוחות המזוינים פירוזאבאדי טען שההתנקשות היא פעולת נקם, שבוצעה ע"י ישראל בעקבות מלחמת לבנון השנייה. לדבריו, בהשראתו של מע’ניה יקומו עוד אלפי "שהידים" שימשיכו את "ההתנגדות" (קרי, הטרור), בפלסטין ובלבנון, עד להשמדתה הכוללת של ישראל ( כיהאן , 16 בפברואר).

ההיבט האנטישמי שבהתבטאויות האיראניות

3. ההתבטאויות של אחמדינז’אד ושל בכירים איראנים נוספים הינן בעלות אופי אנטישמי. זאת הן בשל תוכנן (קריאה להשמדה פיזית של מדינת ישראל, מדינת היהודים) והן בשל השימוש במונח "חיידק שחור ומלוכלך". מונח זה מזכיר את הביטוי "יהודי מלוכלך", ביטוי אנטישמי השגור מזה דורות באירופה, משם נדד לרחבי העולם. השוואתם של היהודים לחיידקים או לחיות בזויות (נחשים, תמנונים, מקקים) שכיח מאוד בהתבטאויות, מאמרים, איורים וקריקטורות בעלי אופי אנטישמי. להלן דוגמא:

הצגת ישראל (והיהודים) כחיידק וכחרק (שיש להשמידם)

"חזבאללה" מוצג כ"קוטל חרקים" המשמיד את המקק הישראלי נמצא באזור "חוות שבעא" שבלבנון ("אלערבי", מצרים, 10 דצמבר, 2000)

 

תמונה מקרוב באמצעות זכוכית מגדלת של חיידק האנתרקס מגלה מגן דויד ("אלאסבוע", מצרים, 22 אוקטובר, 2001)

לראש העמוד