חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 27 באפריל 2010)

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגש עם השליח האמריקני למזרח התיכון

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגש עם השליח האמריקני למזרח התיכון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

השהיד המפקד עלי אלסויטי

השהיד המפקד עלי אלסויטי

שר הפנים של ממשל חמאס פתחי חמאד

שר הפנים של ממשל חמאס פתחי חמאד

אבו מאזן עם ג'ורג' מיטשל

אבו מאזן עם ג'ורג' מיטשל

אבו מאזן במושב הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית הפלסטינית

אבו מאזן במושב הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית הפלסטינית


ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגש עם השליח האמריקני למזרח התיכון
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נפגש עם השליח האמריקני למזרח התיכון

ג’ורג’ מיטשל
(לשכת העיתונות הממשלתית, 23 באפריל)

עיקרי הדו"ח

 נמשך השקט היחסי בנגב המערבי. לעבר אילת ועקבה נורו מסיני שלוש רקטות גראד 122 מ"מ. שתיים מהן נפלו בים, קרוב לאילת, ואחת בעיר עקבה בירדן. להערכתנו עומדים מאחורי השיגור גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי.

 השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל ערך השבוע ביקור בישראל וברשות הפלסטינית (24-23 באפריל). מטרת הביקור להכשיר את הקרקע לשיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים. בתום פגישותיו של מיטשל עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לא פורסמה הודעה אודות השקת השיחות הקרבה. המגעים בין הצדדים צפויים להימשך.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 נמשך השקט היחסי בנגב המערבי. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. 

  ב-25 באפריל נורתה אש מנשק קל לעבר אזרחים, שעסקו בעבודות אזרחיות סמוך לגדר הביטחון. לא היו נפגעים.  באותו יום מצא כוח צה"ל שלושה מוקשים שהוטמנו סמוך לגדר הביטחון.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות  דומה של נפילות רקטות
אותרה בתקופה זו  בשטח רצועת עזה . ** נכון ל-27 באפריל

ירי רקטות גראד 122 מ”מ לעבר אילת ועקבה

 ב-22 באפריל נורו, שלוש רקטות גראד 122 מ"מ מחצי האי סיני לעבר אילת ועקבה. נפילה אחת זוהתה בים, דרומית לאילת והשנייה בעיר עקבה בשטח ירדן.  ב-24 באפריל מצאו צוללנים נפל רקטת גראד נוספת כ-70 מ’ דרומית לחוף הנסיכה באילת בעומק של 30 מ’ (דובר צה"ל, 24 באפריל).

  על פי הממצאים בשטח נראה כי הרקטות שוגרו מחצי האי סיני. מאחורי השיגור עומדים, להערכתנו, גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי. המקרה הקודם בו נורו מספר רקטות 122 מ"מ לעבר אילת (מכיוון ירדן) היה בדצמבר 2005.

יהודה ושומרון

פעיל בכיר של חמאס נהרג בידי כוח צה”ל

  בפעילות משותפת של כוחות הביטחון בבית עוא (דרומית לחברון) ב-26 באפריל,  נהרג  עלי אסמאעיל אחמד סויטי, פעיל מבצעי בכיר בחמאס. עלי סויטי היה מבוקש מזה זמן רב על ידי כוחות הביטחון הישראליים. כוח צה"ל כיתר מבנה בו הסתתר, משלא לנענה לקריאות להסגיר את עצמו ירו הכוחות לעבר הבית והוא נהרג (אתר דובר צה"ל, 26 באפריל, 2010).

 עלי אסמאעיל  סויטי, יליד 1968 תושב הכפר בית עוא. הוא גויס לזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם,  בשנת 2002. מאז היה פעיל בתכנון וביצוע פיגועים, בעיקר פיגועי ירי לעבר כלי רכב ישראליים והנחת מטענים. בין השנים 1999- 2004  ביצע כחמישה פיגועים. באחד מפיגועי הירי  שביצע (26 באפריל, 2004)  נהרג לוחם משמר הגבול יניב משיח ז"ל ושני לוחמים נוספים נפצעו (דובר צה"ל, 26 באפריל). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה רשמית על מותו (אתר אלקסאם, 26 באפריל).

  בכירי חמאס הגיבו להריגתו של סויטי. להלן כמה תגובות:

  • אסמעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, מסר הודעה לעיתונות, בה הוא האשים את הרשות הפלסטינית בסיוע לישראל שאפשר לה "להגיע למפקד גדודי עז אלדין אלקסאם בחברון, עלי סויטי ולחסלו".

  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, הודיע כי מותו של סויטי לא יעבוד ללא תגובה והטיח ברשות הפלסטינית האשמות במעורבות במותו של סויטי (Palestine-info , 26 באפריל, 2010).

השהיד המפקד עלי אלסויטי

"השהיד המפקד עלי אלסויטי"
פוסטר שפורסם באתר גדוד עז אלדין אלקסאם (26 באפריל, 2010)

 

נער פלסטיני תושב הגדה נעצר בעפולה שברשותו סכין

 נער פלסטיני תושב הגדה הגיע לפנות בוקר (27 באפריל) לתחנת המשטרה בעפולה. בכניסה  לתחנה נעצר על ידי מאבטח שערך חיפוש בכליו ומצא שברשותו סכין גדולה. בחקירתו סיפר הנער,  כי נשלח לעיר על מנת "להרוג יהודים" (ynet , 27 באפריל). 

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  במקביל  נמשכו העימותים במהלך הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון. 

  גם השבוע נמשכה התופעה של יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. להלן כמה אירועים בולטים:

  • 26 באפריל –  קבוצת מפגינים, סמוך לגדר הביטחון, יידתה אבנים לעבר שיירת כלי רכב בה נסע שר התמ"ת בנימין בן אליעזר בין הישובים אמציה ולהב (מזרח חבל לכיש, סמוך להר חברון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק  (ynet , 26 באפריל).

  • 26 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב  (דובר צה"ל, 26 באפריל).

  • 25 באפריל –אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבני נעים (מזרחית לחברון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 25 באפריל).

  • 24 באפריל – כוח צה"ל חשף שני מטעני צינור סמוך לגדר הביטחון באזור טורה אלע’רביה (מערבית לג’נין). המטענים פוצצו באופן מבוקר על ידי חבלני צה"ל (דובר צה"ל, 24 באפריל).

  • 24 באפריל – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעין יברוד (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 24 באפריל).

  • 23 באפריל – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחלחול (דרומית מערבית לבית לחם) . לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 23 באפריל).

  • 22 באפריל – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית פוריק (דרומית מזרחית לשכם). לא היו נפגעים נגרם נזק לאוטובוס (דובר צה"ל, 22 באפריל).

פעילות סיכול של מנגנוני הביטחון הפלסטינים

  בעקבות מעצרו של פעיל חמאס בכיר באזור שכם, חשפו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית  מספר מחסני אמצעי לחימה של חמאס באזור שכם.  במחסנים נמצאו מאות ק"ג של חומרי נפץ, תחמושת ואמצעי לחימה. גורמים ברשות הפלסטינים אמרו כי המדובר במצבור אמצעי לחימה "חסר תקדים" וכי חשיפתו מנעה פיגועים עתידיים שתכננה חמאס ביהודה ובשומרון ובשטח ישראל  (כתבתו של עלי וקד, ynet , 26 באפריל).

התפתחויות ברצועת עזה

משט סיוע לעזה

 בולנט ילדרים, ראש ארגון IHH התורכי בעל אופי אסלאמי, הודיע כי בכוונת ארגונו לפעול להעברת סיוע לרצועה  בנוסף למשט גם בדרך האוויר. לדבריו המשט המתוכנן לרצועה, הכולל עשר ספינות ו-500 פעילים יצא לדרכו באמצע חודש מאי3.  המשט נועד להביא לשבירת הסגר הרצועה (פלסטין אלאן, 26 באפריל). ילדרים ציין כי  פעילות ארגונו אילצה את ישראל לסגת מעט מעמדתה ולהתיר כניסת מלט וברזל לרצועה (סוכנות הידיעות המצרית, 26 באפריל).

ישראל סייעה לטיפול רפואי עבור בתו של שר הפנים של ממשל חמאס פתחי חמאד

 מקורות ברצועה דיווחו כי בתו בת השלוש של שר הפנים בממשל חמאס פתחי חמאד הועברה לטיפול רפואי בירדן דרך מעבר ארז באמצעות מסוק. טיפול ראשוני ניתן לפעוטה בבית החולים ברזילי באשקלון. נמסר כי בתו של חמאד הועברה לירדן על פי הוראת מלך ירדן עבדאללה (מען, 24 באפריל, 2010). בקשת המלך עבדאללה אושרה על ידי שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל  רא"ל גבי אשכנזי (ynet , 24 באפריל, 2010).

שר הפנים של ממשל חמאס פתחי חמאד
שר הפנים של ממשל חמאס פתחי חמאד (פורום חמאס  paldf )

המאבק המדיני

ביקורו של השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל בישראל וברשות הפלסטינית

 השליח האמריקני למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל ערך ביקורים בישראל וברשות הפלסטינית (24-23 באפריל), במגמה להכשיר את הקרקע לשיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים. במהלך הביקור הוא נפגש עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. בתום הביקור לא פורסמה הודעה אודות השקת שיחות הקרבה.  המגעים בין הצדדים השונים צפויים להימשך.

 להלן עיקרי ההתייחסויות של ישראל וארצות הברית לביקור:

  • בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל הביע את הערכתו לג’ורג’ מיטשל והדגיש את רצונו לעבוד יחדיו עם הנשיא אובאמה להנעת תהליך השלום. 

  • ג’ורג’ מיטשל, השליח האמריקני, הדגיש את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל והצהיר "יחסינו המיוחדים רק יתחזקו בחודשים ובשנים הבאות. אני מצפה להמשיך במאמצינו עם ישראל כדי להשיג שלום מקיף וביטחון באזור, הכולל פיתרון של שתי מדינות" (אתר משרד ראש הממשלה ,23 באפריל).

 התייחסויות הרשות הפלסטינית

  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, חזר והדגיש בפני השליח האמריקני את התנאים הפלסטיניים לחידוש שיחות הקרבה עם ישראל, ביניהם הפסקת הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים, בהתאם לדרישת הליגה הערבית (אלאיאם, 24 באפריל).

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, מסר כי שיחות הקירבה בין ישראל לפלסטינים לא יחלו בימים הקרובים, אולם יימשכו המגעים עם האמריקנים.  כמו כן הדגיש עריקאת כי בניגוד לטענותיה של ישראל, אין הפלסטינים רואים בהפסקת הבנייה בהתנחלויות כהצבת תנאים מוקדמים למו"מ (ופא, 23 באפריל).

  • יאסר עבד רבה, מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, הגדיר את ביקורו של מיטשל כחיובי. הוא מסר כי בכירי הרשות עודכנו בכך שהממשל האמריקני פועל מול ישראל עד שיתקבלו התחייבויות ברורות בעניין סוגיות הליבה, ובראשן הפסקה מלאה של הבנייה בירושלים. לדבריו, הפלסטינים שואפים לחידוש המו"מ, "אולם הדבר דורש התחייבות ברורה מצד ישראל וערובות אמריקניות לכך שהמצב הנוכחי ישתנה" (הטלוויזיה הפלסטינית, 24 באפריל).

אבו מאזן עם ג'ורג' מיטשל
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם ג’ורג’ מיטשל (ופא, 23 באפריל, 2010)

נאום אבו מאזן במושב הפתיחה של המועצה המהפכנית של פת"ח

 "מקורות פלסטיניים" דיווחו כי מספר בכירים ישראליים ואמריקניים ביניהם הנשיא שמעון פרס ושר הביטחון אהוד ברק,  העבירו את ההצעה מראש ממשלת ישראל לאבו מאזן לפיה תקום מדינה פלסטינית בגבולות זמניים בתמורה לדחיית הדיון בסוגית ירושלים, עד למו"מ על הסדר הקבע ועל המשך הבנייה בירושלים (אלחיאת, 24 באפריל).

  ב-24 באפריל התייחס אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, לסוגיה בנאום שנשא במסגרת מושב הפתיחה של המועצה המהפכנית של פת"ח. במהלך הנאום הכריז אבו מאזן על סירובה של הרשות הפלסטינית לרעיון הקמת המדינה הפלסטינית בגבולות זמניים  בהבהירו, כי הפלסטינים מתעקשים על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 בהתאם למפת הדרכים. אבו מאזן הדגיש כי ירושלים היא המפתח לפתרון הסכסוך וסיום "הכיבוש" בעיר יהווה את הבסיס לכל הסכם עתידי (מען, 24 באפריל; אלחיאת אלג’דידה, 25 באפריל).

  להלן נושאים נוספים שעלו בנאום, אשר שודר בטלוויזיה הפלסטינית (24 באפריל):

  • ישראל: "ההתעקשות והסירוב הישראליים הופכים לקיצוניים יותר על ידי הדבקות בהמשך ההתנחלויות והכשלת הזדמנות היסטורית לכינון שלום".

  • גבולות: " בין ישראל לפלסטין קיימים גבולות בינלאומיים כמו עם מצרים ולא ‘קווי הפסקת אש’ כמו שישראל טוענת. הפלסטינים יסכימו לשינויים הדדיים קלים ובלבד שגבולותינו ושטחינו יישארו כפי שהם".

  • מדינה בגבולות זמניים: "הפלסטינים לא יסכימו למדינה בעלת גבולות זמניים בשום פנים ואופן".

  • ירושלים: "סיום כיבוש ירושלים נמצא בראש הנושאים, אשר יהווה את בסיס הפתרון הצודק והכולל של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי"

  • ארה"ב : אבו מאזן הביע הערכה ל"עמדה האמריקנית האמיצה" לפיה "הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ופתרון סוגיות הליבה, ירושלים, פליטים וגבולות הוא אינטרס אסטרטגי אמריקני ולא רק של הפלסטינים או הישראלים".

  • "ההתנגדות": "על העם הפלסטיני לשמור על ‘ההתנגדות העממית’ באומץ במטרה להגן על בתיו, מקומותיו הקדושים ואדמתו". אבו מאזן שב והדגיש את התנגדותו ל"התנגדות" חמושה.

אבו מאזן במושב הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית הפלסטינית
יו”ר הרשות אבו מאזן במושב הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית הפלסטינית
(אלחיאת אלג’דידה, 25 באפריל)


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 ח’ליל אלוזיר (1988-1935) , הידוע בכינוי "אבו ג’האד" היה ממייסדי תנועת פתח יחד עם יאסר ערפאת. היה אחראי לפיגועים במלון סבוי (1975) ובכביש החוף (1978).  יזם את הפיגוע במחנה הקריה בתל-אביב ב-1985 שסוכל על ידי כוחות הביטחון הישראליים.

3 לפירוט ראו לקט מרכז מידע למודיעין ולטרור: " ממשל חמאס ברצועת עזה, בשיתוף עם קואליציה של ארגונים פרו-פלסטינים באירופה, מתכננים לשגר לרצועה בעוד מספר שבועות משט ימי ממדינות שונות וסיוע רחב היקף. מארגני המשט ("אינתיפאדת הספינות") מעוניינים להימנע מעימות עם המצרים אך נכונים לעימות עם חיל הים הישראלי, מלווה בקמפיין תקשורתי ודיפלומט"         http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/hamas_100.htm

לראש העמוד