תגובות לפעילות צה”ל בשכם (22 בפברואר 2023)

כניסת כוחות לשכם.

כניסת כוחות לשכם.

העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (אליום24, 22 בפברואר 2023).

עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (אליום24, 22 בפברואר 2023).

עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN).

עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN).

פלסטינים משליכים צמיגים וחפצים כבדים לעבר הכוחות (אליום24, 22 בפברואר 2023)

פלסטינים משליכים צמיגים וחפצים כבדים לעבר הכוחות (אליום24, 22 בפברואר 2023)

תהלוכת תמיכה של חמושים בג'נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023).

תהלוכת תמיכה של חמושים בג'נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023).

הבערות צמיגים ועימותים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

הבערות צמיגים ועימותים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)

עיקרים
  • פעילות מעצר של שלושה מבוקשים על ידי כוחות ביטחון ישראלים ב-22 בפברואר 2023 בשכם התפתחה לכדי עימותים וחילופי אש מתמשכים בין הכוחות לבין חמושים, ולהפרות סדר בהיקף גדול ברחבי העיר. באירועים נהרגו 11 פלסטינים, רובם חמושים, ויותר ממאה נפצעו. האירועים זכו להד עצום בכלי התקשורת הפלסטינים כמו גם הבינלאומיים. רבים כינו את מותם של הפלסטינים כ”טבח”.
  • בבדיקת שמות ההרוגים עלה כי שישה היו חברי התארגנות “גוב האריות”. לגבי חמשת ההרוגים האחרים לא נמצא שיוך ארגוני.
  • המבצע החריג בהיקפו בוצע במסגרת פעילות מתמשכת של כוחות ביטחון ישראלים, בעיקר בצפון השומרון, שנועדה לסכל התארגנויות טרור ופיגועים. יצוין כי לאחרונה, על רקע פניית הפלסטינים למועצת הביטחון של האו”ם, התקיימו מגעים בין גורמים ישראלים ואמריקאים לבכירים ברשות הפלסטינית שנועדו להביא להרגעת המצב.
  • ארגוני הטרור ברצועת עזה ביניהם דובר הזרוע הצבאית של חמאס, איימו בתגובה. גם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין כי בכוונתם להגיב על האירועים. ב-23 בפברואר 2023 בשעות הבוקר המוקדמות שוגרו שש רקטות לעבר דרום ישראל. דובר חמאס ציין כי שיגור הרקטות כמו גם ההפגנות ברצועת עזה והעימותים סמוך לגדר הביטחון הם למעשה החזרת המשוואה שנקבעה במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021). בעקבות שיגור הרקטות תקפו מטוסי חיל האוויר יעדי חמאס ברצועה. במהלך התקיפה בוצע ירי נ”מ לעבר המטוסים. בהקשר זה יוזכר כי העילה למבצע “עלות השחר” היה מותם של עשרה פלסטינים בג’נין במסגרת פעילות סיכול של כוחות ביטחון ישראלים.
  • שלא כבאירועי הירי האחרונים, נראה כי הפעם היו גם פעילי חמאס מעורבים בשיגור הרקטות. בתקופה זו, ערב רמצ’אן, שיגור הרקטות כמו גם ההצהרה החריגה של דובר הזרוע הצבאית של חמאס ואזכור משוואת מבצע “שומר החומות” על ידי בכירי התנועה, הם הוכחה לקשר שמבקשים ליצור ארגוני הטרור, בעיקר חמאס, בין האירועים ביהודה שומרון לבין ורצועת עזה. לא בכדי ציינו דוברי הארגונים בדברי התגובה שלהם את אחדות הזירות ואת הזיקה בין האירועים ביהודה ושומרון להסלמה ברצועת עזה.
פירוט המידע
פעילות כוחות הביטחון הישראלים
  • ב-22 בפברואר 2023 בשעות הצהרים, נכנסו כוחות ביטחון ישראלים, בעקבות מידע מוקדם, לשכם כדי לעצור מספר פלסטינים מבוקשים שהיו מעורבים בעבר בביצוע פיגועי ירי ותכננו לבצע פיגועי ירי נוספים בטווח הזמן המיידי. הכוחות כיתרו את הבית בו התבצרו השלושה והציעו להם להסגיר עצמם אולם הם סרבו. אחד המבוקשים ניסה להימלט מהבית והוא נהרג על ידי הכוחות. שני המבוקשים הנותרים נשארו בבית. הכוחות שיגרו לעבר הבית טילים וגרמו לקריסתו. שני המתבצרים בו נהרגו. במבנה בו שהו המבוקשים נמצאו שני כלי נשק ותחמושת. במקביל לפעילות כיתור הבית החלו עימותים בין הכוחות לבין פלסטינים חמושים שהתאספו במקום ובמוקדים נוספים בעיר. הם ירו לעבר הכוחות, יידו אבנים השליכו מטענים ובקבוקי תבערה. הכוחות השיבו בירי מאסיבי לעברם באירועים נהרגו עוד שמונה פלסטינים ורבים נפצעו (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 22 בפברואר 2023). מבין ההרוגים, שישה היו חברי התארגנות גוב האריות מהם שניים פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחד פעיל גדודי חללי אלאקצא ושלושה פעילי “גוב האריות”. לגבי חמישה אחרים שנהרגו לא נמצא שיוך ארגוני.
  • גדוד שכם, התארגנות גוב האריות וגדוד חללי אלאקצא בשכם מסרו כי פעיליהם נטלו חלק באירועים הם השליכו מטענים וירו לעבר כוחות צה”ל (הטלוויזיה הפלסטינית, 22 בפברואר 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית הודיע על 11 פלסטינים שנהרגו ולמעלה ממאה שנפצעו באירועים (מען, 22 בפברואר 2023).
כניסת כוחות לשכם.      אחד מכלי הנשק שנתפסו (דובר צה"ל, 22 בפברואר 2023)
מימין: כניסת כוחות לשכם. משמאל: אחד מכלי הנשק שנתפסו (דובר צה”ל, 22 בפברואר 2023)
העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)   העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
העימותים בשכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
 עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (חשבון הטוויטר של QUDSN).    עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (אליום24, 22 בפברואר 2023).
עימותים במרכז העיר שכם במהלך פעילות כוחות הביטחון (מימין: חשבון הטוויטר של QUDSN), משמאל: (אליום24, 22 בפברואר 2023)
פלסטינים משליכים  צמיגים וחפצים כבדים לעבר הכוחות (אליום24, 22 בפברואר 2023)
פלסטינים משליכים צמיגים וחפצים כבדים לעבר הכוחות (אליום24, 22 בפברואר 2023)
תגובות לאירועים
  • האירועים זכו לגל של תגובות נזעמות מצד בכירי הרשות הפלסטינית, דוברי ארגוני הטרור כמו גם משרדי חוץ של מדינות שונות ברחבי העולם (ראו נספח). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו ברצף אודות האירועים שכללו תיעוד מהשטח. ברשתות החברתיות הופצו סרטוני התססה רבים שקראו לביצוע פיגועים.
  • בג’נין קיימו חמושים פלסטינים, מרביתם גלויי פנים, מפגן תמיכה. החמושים ביצעו ירי חי באוויר, קראו קריאות בשבח ההרוגים וקריאות להמשך המאבק נגד ישראל תוך שימוש ברובה. באלבירה התקיימה תהלוכת תמיכה המשתתפים קראו לחטיפת חיילי צה”ל ושיבחו את ההרוגים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023).
 תהלוכת תמיכה של חמושים בג'נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023).     תהלוכת תמיכה באלבירה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
מימין: תהלוכת תמיכה של חמושים בג’נין (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023). משמאל: תהלוכת תמיכה באלבירה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
  • במקביל, הוכרז על שביתה כללית ב-23 בפברואר 2023 בכל שטחי הרשות כאות אבל והזדהות עם ההרוגים בשכם. בעקבות זאת נסגרו כל בתי העסק, חברות, מוסדות, בתי הספר ומוסדות אקדמיה. הציבור הפלסטיני התבקש לצאת להפגנות מחאה ולהמשיך בפעילות “ההתנגדות” לישראל (ופא, 23 בפברואר 2023). גם במזרח ירושלים הוכרז על שביתה כללית וכל בתי העסק ובתי הספר נסגרו . גם תושבי מזרח ירושלים נקראו לצאת ולהתנגד לפעולות ישראל (מען, 23 בפברואר 2023).
שביתה כללית בשכם ובמזרח ירושלים (מען, 23 בפברואר 2023)     שביתה כללית בשכם ובמזרח ירושלים (מען, 23 בפברואר 2023)
שביתה כללית בשכם ובמזרח ירושלים (מען, 23 בפברואר 2023)
שביתה כללית בראמאללה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2023)
שביתה כללית בראמאללה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2023)
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, הטיל את האחריות “להסלמה המסוכנת” על ממשלת ישראל בציינו כי “הפשע” שביצעו כוחות צה”ל בשכם מדגיש מחדש את חשיבות הפעולה המיידים של הקהילה הבינלאומית לעצירה “הפשעים” הישראלים נגד העם הפלסטיני (ופא, 22 בפברואר 2023). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, גינה את “התוקפנות הישראלית המתמשכת” בציינו כי זהו טרור מאורגן שבאמצעותו ישראל מפנה את המשבר הפנימי שלה לזירה הפלסטינית . הוא קרא לאו”ם לפעול בעניין (ופא, 22 בפברואר 2023). הרשות גם איימה לבטל כינוס פסגה ביטחוני עם ארה”ב, ישראל, ירדן ומצרים שאמור לעגן את ההבנות שהושגו לאחרונה בין ישראל לרשות הפלסטינית ומתוכנן להתכנס ב-26 בפברואר בעקבה שבירדן. (תקשורת ישראלית, 23 בפברואר 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, ציין כי ההנהגה הפלסטינית בוחנת עומק לנקוט צעדים בכל הרמות בתגובה ל”טבח”. הוא ציין כי ההנהגה החליטה לפנות למועצת הביטחון של האו”ם כדי לבקש הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני נוכח “הפשעים המתמשכים של הכיבוש” (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 22 בפברואר 2023)..
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, אמר כי הם ביקשו לכנס דיון חירום של מועצת הביטחון של האו”ם ושל הליגה הערבית כדי להשיג גינויים קולקטיביים נגד ישראל וכדי לבקש הגנה בינלאומית (ופא, 22 בפברואר 2023). ריאצ’ מנצור, נציג רשות באו”ם, אמר כי הם התחילו בדיונים עם יו”ר מועצת הביטחון להשגת הגנה על העם הפלסטיני. לדבריו, הם דורשים ליישם את החלטות המועצה בנוגע להגנה על אזרחים פלסטינים בהתאם לחוק הבינלאומי (אלג’זירה, 22 בפברואר 2023).
רצועת עזה
  • ברצועת עזה הוכרז על שביתה כללית, באופן חריג הודיע משרד החינוך בעזה גם על השבתת בתי הספר וגני הילדים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023). בשעות הצהריים, התרכזו כמה עשרות פלסטינים במחנה מלכה במזרח העיר עזה (בעבר אחד המוקדים ליציאה לצעדות השיבה),סמוך לגדר הביטחון. הם הבעירו צמיגים והתעמתו עם כוחות צה”ל,אשר בתגובה ביצעו לעברם ירי (פלסטין, 22 בפברואר 2023). ב-23 בפברואר 2023, בשעות הבוקר, חודשו ההפגנות סמוך לגבול.
הבערות צמיגים ועימותים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)     הבערות צמיגים ועימותים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
הבערות צמיגים ועימותים סמוך לגדר הביטחון במזרח עזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
  • בשעות הערב ערכו נציגי הארגונים הפלסטינים הפגנת תמיכה והזדהות. הם הדגישו את אחדות העם הפלסטיני והעבירו מסר אזהרה לממשלת ישראל כי סבלנותם עומדת לפקוע (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023).
הפגנת תמיכה והזדהדות בעזה  (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
הפגנת תמיכה והזדהדות בעזה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 בפברואר 2023)
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ציין כי “ההתנגדות בעזה עוקבת אחר פשעי ישראל המסלימים נגד אנשינו בגדה הכבושה” ואיים כי סבלנותה עומדת לפקוע (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 22 בפברואר 2023). ההודעה צוטטה בכל כלי התקשורת של חמאס (אלאקצא, אלרסאלה, 22 בפברואר 2023).
 כרזה שנתלתה במרכז העיר עזה עליה  תמונות ההרוגים בשכם לצד האיום שהשמיע דובר הזרוע הצבאית של חמאס (אלרסאלה נט, 22 בפברואר 2023)     קריקטורה לפיה פלסטין על סף פיצוץ. שימוש דו משמעי בשפה הערבית למילה "צבר", פרי הצבר/סבלנות (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 22 בפברואר 2023)
מימין: כרזה שנתלתה במרכז העיר עזה עליה תמונות ההרוגים בשכם לצד האיום שהשמיע דובר הזרוע הצבאית של חמאס (אלרסאלה נט, 22 בפברואר 2023). משמאל: קריקטורה לפיה פלסטין על סף פיצוץ. שימוש דו משמעי בשפה הערבית למילה “צבר”, פרי הצבר/סבלנות (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 22 בפברואר 2023)
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי “הפלישה הציונית” לשכם היא ברברית ומוכיחה כי ממשלת ישראל מנסה להסלים את המצב באזור, עוד ציין כי “ההתנגדות” יכולה להביס כל תקיפה ציונית (אלאקצא, 22 בפברואר 2023).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי מה שהתרחש בשכם הוא “פשע גדול” של ישראל נגד העם הפלסטיני ולכן חובתם ככוחות “ההתנגדות” להגיב לכך ללא היסוס. לדבריו, העם הפלסטיני מאוחד בפני ישראל והם יוכיחו זאת (ערוץ הטלגרם של הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 22 בפברואר 2023). דאוד שהאב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי הם צופים שהתגובה “לפשע בשכם” לא תאחר לבוא (אלמיאדין, 22 בפברואר 2023).
שיגור רקטות
  • בתגובה לאירועים בשכם, ב-23 בפברואר 2023 בשעה 04:00, שוגרו שש רקטות לעבר ישראל. הופעלה התרעה בערים אשקלון שדרות ויישובי עוטף עזה חמש רקטות יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”, רקטה אחת נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 23 בפברואר 2023).
  • בתגובה לשיגור הרקטות תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר אתר לייצור אמצעי לחימה של חמאס במרכז רצועת עזה . דובר צה”ל ציין כי המתחם היה ממוקם בסמוך למסגד, מרפאה בית מלון ותחנת משטרה (דובר צה”ל, 23 בפברואר 2023).
יעד התקיפה (דובר צה"ל 23 בפברואר 2023)
יעד התקיפה (דובר צה”ל 23 בפברואר 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מטוסי חיל האוויר תקפו שני מוצבים של הזרוע הצבאית בחמאס : מוצב בדר- צפונית מערבית לעיר עזה, דווח שנגרם נזק במקום. מוצב עיסא בטראן במחנה הפליטים אלבריג’, במרכז הרצועה. נמסר, כי לעבר המטוסים בוצע ירי נ”מ שגרם להפעלת מערכות האזעקה בעוטף עזה (מען, 23 בפברואר 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין כי “ההתנגדות” עוקבת אחר כל פרטי “פשעיה של ישראל” נגד הפלסטינים וכי סבלנותה עומדת לפקוע. לדבריו, הפלסטינים ימשיכו במהפכה שלהם למרות פעולות הטבח של ישראל וכל תוכניותיה של ישראל לא יצליחו לדכא אותה. לדבריו, “ההתנגדות” קובעת את המשוואה של תקיפה תמורת תקיפה (אלקדס, 23 בפברואר 2023). טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שהירי לעבר ישראל הוא מסר אזהרה של “ההתנגדות” לישראל לפיו אין בכוונתה לשבת בחיבוק ידיים. הוא הדגיש שהמצב (צפוי) להתפוצץ ולהסלים עוד יותר במידה וישראל תמשיך בהסלמה. סלמי טען כי ניסיונות הבידול של ישראל בין האזורים ייכשלו, שכן העם הפלסטיני מאוחד והמערכה היא אחת (אלקדס, 23 בפברואר 2023).
תקיפת יעד בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2023).     תקיפת מוצב עיסא בטראן במחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 בפברואר 2023)
מימין: תקיפת יעד בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 23 בפברואר 2023). משמאל: תקיפת מוצב עיסא בטראן במחנה הפליטים אלבריג’ (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 23 בפברואר 2023)
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי תגובת ההתנגדות הפלסטינית, ירי הנ”מ לעבר מטוסי חיל האוויר והשביתה המקיפה ברצועה מחזקים את המשוואה שנקבעה במהלך מבצע “שומר חומות” (מאי 2021) אשר נכפתה על ידי “ההתנגדות” (ערוץ אלאקצא, 23 בפברואר 2023).
נספח א’
ההרוגים בשכם
  • כאמור, בפעילות כוחות הביטחון הישראלים בשכם דווח על 11 הרוגים ויותר ממאה פצועים. בבדיקת שמות ההרוגים עלה כי שישה חברי התארגנות גוב האריות מהם שניים פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחד פעיל גדודי חללי אלאקצא ושלושה פעילי “גוב האריות”. לגבי חמישה אחרים שנהרגו, לא נמצא שיוך ארגוני.
 הלוויה המונית בשכם לחלק מההרוגים (ופא, 22 בפברואר 2023).     קריקטורה פלסטינית המנסה לעמעם את מעורבתם בטרור של מרבית מההרוגים ולהציגם כאזרחים רגילים (אלוסט אליום, 22 22 בפברואר 2023)
מימין: הלוויה המונית בשכם לחלק מההרוגים (ופא, 22 בפברואר 2023). משמאל: קריקטורה פלסטינית המנסה לעמעם את מעורבתם בטרור של מרבית מההרוגים ולהציגם כאזרחים רגילים (אלוסט אליום, 22 22 בפברואר 2023)
  • חסאם בסאם אסלים: בן 24, אחד המבוקשים ששהו במבנה. פעיל בכיר בהתארגנות גוב האריות. היה חבר בחולייה שביצעה את הירי סמוך לשבי שומרון (11 באוקטובר 2022), בה נהרג חייל צה”ל. בהודעה קולית שפרסם זמן קצר לפני שנהרג הוא נפרד מחבריו ובני משפחתו וחזר על דברי אבראהים אלנאבולסי (מפקד ומקים התארגנות “גוב האריות”, שנהרג על ידי צה”ל באוגוסט 2022), שביקש להמשיך בדרכו ולא לזנוח את הרובה. התארגנות גוב האריות פרסמה הודעה כי הוא השתייך לשורותיה.
  • ברשתות החברתיות פורסם סרטון בו הופיע חסאם אסלים רעול פנים, עוטה סרט עם הכיתוב “גוב האריות” ודגל ההתארגנות בסמוך אליו, במהלך ראיון לרשת אלג’זירה בתוכנית “רב הנסתר / הנסתר עצום יותר” ומספר בפירוט רב על מהלך פיגוע הירי, שביצע עם חבריו סמוך לשבי שומרון. בראיון שולב גם סרטון קצר ממצלמת אבטחה ישראלית שתעדה חלק מהפיגוע (חשבון הטוויטר רצד אלעדו, 22 בפברואר 2023). בהלוויתו עוטר מצחו בסרט של “גוב האריות” ואת גופתו עטף דגל ההתארגנות (חשבון הטוויטר רג’ב ע’זה, 22 בפברואר 2023). יש לציין, כי פורסמו תמונות של חסאם אסלים גם כפעיל גדוד שכם של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר אלת’אא’ר אלאממי, 22 בפברואר 2023).
חסאם בסאם אסלים, אוחז ברובה M16  בעל כוונת טלסקופית ועוטה אפוד קרב עם הכיתוב "גוב האריות" וסמל  ההתארגנות על כיסי התחמושת (חשבון הטוויטר Sarkis El Chaykha El Douaihy, 22 בפברואר 2023).     חסאם בסאם אסלים כפעיל בגדוד שכם של פלוגות ירושלים, של הג'האד האסלאמי, אוחז ברובה M16 ומאחוריו דגל הג'האד האסלאמי (חשבון הטוויטר אלת'אא'ר אלאממי, 22 בפברואר 2023)
מימין: חסאם בסאם אסלים, אוחז ברובה M16 בעל כוונת טלסקופית ועוטה אפוד קרב עם הכיתוב “גוב האריות” וסמל ההתארגנות על כיסי התחמושת (חשבון הטוויטר Sarkis El Chaykha El Douaihy, 22 בפברואר 2023). משמאל: חסאם בסאם אסלים כפעיל בגדוד שכם של פלוגות ירושלים, של הג’האד האסלאמי, אוחז ברובה M16 ומאחוריו דגל הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר אלת’אא’ר אלאממי, 22 בפברואר 2023)
  • מחמד עמר אבו בכר ג’נידי: בן 24, אחד המבוקשים. בכיר בהתארגנות “גוב האריות” גדוד שכם של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע כי היא היה מפקד הגדוד. טארק סלמי, דובר הג’אהד האסלאמי בפלסטין, אמר כי ישראל פגעה במפקד גדוד שכם של הארגון ובחברו חסאם סלים (ערוץ הטלדרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 22 בפברואר 2023). התארגנות גוב האריות פרסמה הודעה כי הוא השתייך לשורותיה. צוין כי נפצע בעבר מספר פעמים מירי וניצל בנס (חשבון הטוויטר רצד אלעדו, 22 בפברואר 2023)
  • פורסם סרטון, בו הוא נראה מבצע ירי במספר מקרים לעבר מחסומים ובסיסים של צה”ל (חשבון הטוויטר Fouad Khreiss, 23 בפברואר 2023). ברשתות החברתיות פורסמו תמונות וסרטון של אלג’נידי, תוך ציון כי הוא מפקד גדוד שכם של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי (חשבון הטוויטר אלת’אא’ר אלאממי, 22 בפברואר 2023).
מחמד עמר אבו בכר אלג'נידי אוחז רובה, כשלראשו סרט ראש עם הכיתוב "גוב האריות" גם על אפוד הקרב שלו מופיע השם. (חשבון הטוויטר רצד אלעדו, 22 בפברואר 2023    מחמד עמר אבו בכר אלג'נידי כמפקד גדוד שכם של פלוגות ירושלים (חשבון הטוויטר אלת'אא'ר אלאממי, 22 בפברואר 2023)
מימין: מחמד עמר אבו בכר אלג’נידי אוחז רובה, כשלראשו סרט ראש עם הכיתוב “גוב האריות” גם על אפוד הקרב שלו מופיע השם. (חשבון הטוויטר רצד אלעדו, 22 בפברואר 2023). משמאל: מחמד עמר אבו בכר אלג’נידי כמפקד גדוד שכם של פלוגות ירושלים (חשבון הטוויטר אלת’אא’ר אלאממי, 22 בפברואר 2023).
חסאם בסאם אסלים (מימין) ומחמד עמר אבו בכר אלג'נידי (משמאל), (חשבון הטוויטר סעודיון מע אלאקצא, 22 בפברואר 2023).      חסאם בסאם אסלים עם סמל של גוב האריות על אפוד הקרב שלו (מימין)  ומחמד עמר אבו בכר אלג'נידי (משמאל) (חשבון הטוויטר AHMED FADEL, 22 בפברואר 2023)
מימין: חסאם בסאם אסלים (מימין) ומחמד עמר אבו בכר אלג’נידי (משמאל), (חשבון הטוויטר סעודיון מע אלאקצא, 22 בפברואר 2023). משמאל: חסאם בסאם אסלים עם סמל של גוב האריות על אפוד הקרב שלו (מימין) ומחמד עמר אבו בכר אלג’נידי (משמאל) (חשבון הטוויטר AHMED FADEL, 22 בפברואר 2023)
  • מצעב מניר מחמד עויץ : בן 23, פעיל בהתארגנות “גוב האריות” (חשבון הטוויטר Duja, 22 בפברואר 2023) עויץ היה אחד המפקדים בגדודי חללי אלאקצא– נוער הנקם והשחרור (שבאב אלת’א’ר ואלתחריר) – מחנה הפליטים בלאטה (חשבון הטוויטר ראא’ד אלכרמי, 22 בפברואר 2023).
מצעב מניר מחמד עויץ, (חשבון הטוויטר Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023) .     מצעד מניר אחמד עויץ אחד ממפקדי גדודי חללי אלאקצא–(חשבון הטוויטר ראא'ד אלכרמי, 22 בפברואר 2023)
מימין: מצעב מניר מחמד עויץ, (חשבון הטוויטר Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023) . משמאל: מצעד מניר אחמד עויץ אחד ממפקדי גדודי חללי אלאקצא–(חשבון הטוויטר ראא’ד אלכרמי, 22 בפברואר 2023)
  • וליד ריאצ’ חסין דח’יל: בן 23, פעיל התארגנות “גוב האריות”, שביצע פיגועי ירי לעבר כוחות צה”ל בחודשים האחרונים (Ynet, 24-23 בפברואר 2023). בתמונה שפורסמה הוא נראה עם פארוק סלאמה, פעיל נסף בהתארגנות “גוב האריות” (חשבון הטוויטר Newpress, 22 בפברואר 2023).
 וליד ריאצ' חסין דח'יל  (חשבון הטוויטר Duja, 22 בפברואר 2023).    וליד ריאצ' חסין דח'יל (מימין) חמוש ברובה M16 סמוך לפארוק סלאמה (משמאל), (מדבקה עם שם ההתארגנות נראית על-גבי רובהו) בהמשך (חשבון הטוויטר Newpress, 22 בפברואר 2023)
מימין: וליד ריאצ’ חסין דח’יל (חשבון הטוויטר Duja, 22 בפברואר 2023). משמאל: וליד ריאצ’ חסין דח’יל (מימין) חמוש ברובה M16 סמוך לפארוק סלאמה (משמאל), (מדבקה עם שם ההתארגנות נראית על-גבי רובהו) בהמשך (חשבון הטוויטר Newpress, 22 בפברואר 2023)
  • מחמד ח’אלד ענבוסי : בן 25, פעיל התארגנות “גוב האריות” (Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023).
מחמד ח'אלד ענבוסי (Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023)
מחמד ח’אלד ענבוסי (Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023)
  • תאמר נמר אחמד מינאוי : בן 33, פעיל התארגנות “גוב האריות” מהעיר שכם (חשבון הטוויטר לין, 22 בפברואר 2023). בעת ההלוויה נעטף מצחו בסרט של התארגנותת “גוב האריות”.
תאמר נמר אחמד מינאוי (חשבון הטוויטר לין, 22 בפברואר 2023)
תאמר נמר אחמד מינאוי (חשבון הטוויטר לין, 22 בפברואר 2023)
  • מחמד שעבאן: בן 16 (Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023).
  • עבד אלהאדי אלאשכר: בן 61. בנו, אליאס אלאשכר, משמש כאח בבית החולים הלאומי האוניברסיטאי אלנג’אח בשכם (ופא, 22 בפברואר 2023).
  • ענאן שוכת ענאב: בן 66. על פי משרד הבריאות ברשות הפלסטינית הוא נחנק למוות משאיפת גז מדמיע במהלך העימותים בשכם (חשבון הטוויטר שהאב, 23 בפברואר 2023).
  • עדנאן בעארה:, בן 72 (ופא, 22 בפברואר 2023).
  • ג’אסר ג’מיל עבד אלוהאב קנעיר: בן 23 (Doa Amarneh, 22 בפברואר 2023).
נספח ב’
תגובות נוספות
  • גם בקהילה הבינלאומית גינו את פעולות ישראל בשכם. נד פרייס, דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, אמר במסיבת עיתונאים שקיים, כי הם מודאגים מרמת האלימות בישראל וברשות הפלסטינית בעקבות הפעולה בשכם שהביאה למותם של אזרחים. עוד ציין שארה”ב מודאגת שהפעולה בשכם תפגע במאמצים שנעשו בימים האחרונים להפחית את המתיחות וכי חשוב שישראל תעשה כל שניתן כדי לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים (ערוץ היוטיוב של מחלקת המדינה, 22 בפברואר 2023). תור ונסלנד, השליח המיוחד של האו”ם למזרח התיכון, ציין כי הוא מוטרד ממעגל האלימות המתמשך ואובדן חייהם של אזרחים הוא קרא לכל הצדדים להימנע מלנקוט בצעדים העלולים להסלים את המצב (חשבון הטוויטר של תור ונסלנד, 23 בפברואר 2023). ב-23 בפברואר 2023 הגיע שליח האו”ם לרצועת עזה (סוא, 23 בפברואר 2023).
  • גם חזבאללה ואיראן גינו את פעילות ישראל בשכם. משרד החוץ האיראני גינה בחריפות את “התקיפה האכזרית הטרוריסטית” של הכוחות הישראלים. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים מידיים כדי לעצור את התקיפה ולגנות את “רצח העם” (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ האיראני, 22 בפברואר 2023). חזבאללה מתח ביקורת על “התוקפנות הציונית” ושלח את תנחומיו לעם הפלסטיני ולכל הארגונים. לדברי ההודעה ישראל לא נרתעת אלא באמצעות הנשק של לוחמי “ההתנגדות” אשר ילמד אותה לקח וישים קץ לטרור שלה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 22 בפברואר 2023).
  • סנאן אלמג’אלי, דובר משרד החוץ של ירדן, גינה את המשך הפעולות הצבאיות של ישראל והדגיש את הצורך להפסיקן, לפעול לעצירת ההסלמה ולעצור את גורמיה (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הירדני, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ של מצרים גינה את “הסתערות” הכוחות הישראלים על שכם והביע דאגה מההסלמה המסוכנת בשטחים הכבושים המערערת את המאמצים להשיג רגיעה בין שני הצדדים (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ של סעודיה גינה בחריפות את “פלישת כוחות הכיבוש” לשכם וציין כי הם מדגישים את התנגדות סעודיה להפרות החמורות של ישראל של החוק הבינלאומי. המשרד קרא לקהילה הבינלאומית לקחת אחריות ולשים קץ לכיבוש לעצור את ההסלמה והתוקפנות הישראלית ולספק הגנה לאזרחים (ספא, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ של מאע”מ גינה את “הסתערות” הכוחות הישראלים על שכם שגרמה לעשרות הרוגים ופצועים. מאע”מ קראה לישראל להפחית את ההסלמה ולא לנקוט צעדים שיחמירו את המתיחות באזור (אתר משרד החוץ של מאע”מ, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ של קטר ציין כי “פלישת כוחות הכיבוש הישראלים” לשכם הביאה למותם של פלסטינים ולפציעתם של עשרות. לדברי ההודעה קטר רואה בכך המשך ישיר של “הפשעים המתמשכים” של ישראל נגד העם הפלסטיני והפרה בוטה של ההחלטות בינלאומיות. המשרד קרא לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות להפסקת התקיפות הישראליות ולהעמיד את ישראל לדין (אתר משרד החוץ של קטר, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ התורכי גינה בחריפות את המבצע בשכם וציין שהכרחי שישראל תפסיק את הפרובוקציה ואת התוקפנות כדי למנוע מעגל אלימות באזור (חשבון הטוויטר של משרד החוץ, 22 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ של בחרין גינה את “הסתערות הכוחות הישראלים” על שכם שהביאה להרוגים פלסטינים והגיע תנחומים למשפחות ההרוגים ולעם והממשלה הפלסטינים. המשרד הגיש את חשיבות הפחתת המתיחות ומתן הגנה לתושבים ביהודה ושומרון ובצורך להמשיך בתהליך השלום והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים (אתר משרד החוץ של בחרין, 23 בפברואר 2023).
  • משרדי החוץ של עומאן וכווית גינו אף הן את האירועים בשכם (חשבון הטוויטר של משרד החוץ של עומאן ושל כווית, 22 בפברואר 2023).