זרקור לאיראן (לשבוע שבין 8/7/10 –15/7/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר (Nikahang Kowsar),

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר (Nikahang Kowsar),

הטמפרטורות בטהראן חצו בשבוע שעבר את רף 40 המעלות במשך מספר ימים רצופים

הטמפרטורות בטהראן חצו בשבוע שעבר את רף 40 המעלות במשך מספר ימים רצופים

הקריקטורה מתוך: פארס, 16 יוני

הקריקטורה מתוך: פארס, 16 יוני

Hassan Abbasi

Hassan Abbasi

מדי הכדורגלניות האיראניות החדשים

מדי הכדורגלניות האיראניות החדשים


במוקד אירועי השבוע:

  • גוברת הביקורת מצד מנהיגי האופוזיציה על מדיניות הממשלה בעקבות החלטת הסנקציות נגד איראן.

  • בעקבות הצהרותיו של נשיא רוסיה: החרפה נוספת בביקורת האיראנית כלפי רוסיה.

  • גל החום הכבד נמשך והעבודה במשרדי הממשלה הושבתה ליומיים.

  • בתום מחאה בת שבוע: הסכם בין הממשלה לבין סוחרי הבאזאר בנוגע לשיעור המס.

  • אחד התיאורטיקנים השמרנים הבכירים מזהיר מפני סדרות אמריקאיות.

  • תמונות השבוע: מדי הכדורגלניות האיראניות החדשים.

גוברת הביקורת מצד מנהיגי האופוזיציה על מדיניות הממשלה בעקבות החלטת הסנקציות נגד איראן

מהדי כרובי (Mehdi Karoubi), ממנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית, מתח השבוע ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בנוגע למשבר הגרעין. בפגישה עם משפחות של עצירים פוליטיים אמר כרובי, כי הפזיזות במדיניות החוץ והעדר שפיות במעשים ובמילים מצד הנשיא אחמדינז’אד הסבו בשנים האחרונות נזקים כבדים לאיראן. מדיניות זו לצד הדיכוי האלים של האזרחים בשנה האחרונה יצרו מצב מעורר דאגה רבה עבור איראן. הוא ציין, כי אסור לאיראן לספק באמצעות הצהרות רדודות וחוסר יכולת תירוצים לאחרים להטיל עליה סנקציות בקלות.

עוד טען כרובי, כי חלקים במשטר האיראני, ובכללם גם משמרות המהפכה, תומכים בהטלת הסנקציות, כיוון שהם מפיקים "רווחים אסטרונומיים" כתוצאה מהן והציבור הוא זה שמשלם את המחיר (כלמה, 11 יולי).

דבריו של כרובי נאמרו ימים ספורים לאחר שגם מנהיג האופוזיציה, מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi) תקף את מדיניות הממשלה וטען, כי הנשיא מתעלם מהשלכות הסנקציות הבינלאומיות. הגדרת החלטת הסנקציות כ"פיסת נייר משומשת" לא תפתור את בעיות העם והמדינה ולא תקל על הנזקים הנגרמים כתוצאה ממדיניותה הדמגוגית של הממשלה, אמר מוסוי בהתייחסו לדברי הנשיא אחמדינז’אד. הוא טען, כי להחלטת מועצת הביטחון יהיו השפעות חמורות על ביטחונה הלאומי ועל כלכלתה של איראן. לא ניתן להתעלם מכך, שאיראן הפכה מבודדת יותר מאשר אי-פעם מאז המהפכה האסלאמית, אמר מוסוי. על איראן ללמוד מגורלם של עמים אחרים באזור, שנפלו למלכודת של מילות גאווה חלולות מצד ממשלותיהם. הוא הוסיף, כי במצב הנוכחי יש לשקול פתרונות, שיצמצמו את האיומים על עצמאותה של איראן ועל שלמותה הטריטוריאלית ויבטיחו את זכויותיה הלגיטימיות תוך שמירה על זכויות האזרחים וחירותם, כיוון ששמירת הביטחון הלאומי אינה אפשרית ללא תמיכה באזרחים חופשיים ובעלי מודעות.

בתוך כך גינה מוסוי את החלטת האו"ם הפוגעת לדבריו בעם האיראני והדגיש, כי אין מקום לגנות את איראן ולשלול ממנה את זכותה הלגיטימית לטכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום בשעה שב"פלסטין הכבושה" מתבצעים פשעים ותוך התעלמות מפצצות גרעיניות המצויות בידי מדינות אחרות. הוא הוסיף, עם זאת, כי אין להתעלם מהשלכות מדיניותה ההרפתקנית של ממשלת איראן.

מוסוי גם קרא לממשלה לעדכן את הציבור האיראני בנוגע להשלכות הסנקציות, שצפויות להביא לדבריו לעליה באבטלה ולירידה בצמיחה הכלכלית, להקשות על חיי האזרחים ולהגדיל את הפער בין איראן לבין המדינות המתפתחות, ובעיקר בקרב שכנותיה. הוא ציין, כי זכותו של העם האיראני לדעת מהם הנזקים הצפויים כתוצאה מהטלת הסנקציות ומהן השלכותיהן על חייו ועל קידמת ארצו וביטחונה. לא ניתן להשיג את תמיכת הציבור בהתנגדות לסנקציות, אם הממשלה אינה אומרת לאזרחים את האמת בנוגע להשלכותיהן. רבים מהאזרחים אינם מודעים לסכנות הטמונות בדרך בה הולכת איראן בשל חוסר יכולת והתרברבות. אם הממשלה אינה יכולה לעשות זאת, אמר מוסוי, עליה לכל הפחות לאפשר לכלי התקשורת שאינם בשליטת הממשלה להעביר את המידע ואת ההערכות בנוגע לסנקציות לאזרחים באופן שקוף וללא הגזמות.

מוסוי הדגיש את הצורך להרחיב את מעגל היועצים בסוגיית הגרעין וטען, כי הטיפול בנושא נמצא כיום בידי קבוצה מצומצמת של יועצים חסרי ניסיון. על "התנועה הירוקה" להמשיך ולהביע את התנגדותה לנוכח האיומים החיצוניים הניצבים בפני איראן ולהראות, שהדרך לצאת מהמשבר ומהאיומים היא באמצעות חזרה לעקרונות ולפתרונות המוצעים על-ידה. על התנועה לגייס את כל יכולותיה הבינלאומיות כדי לטעון בפני המעצמות הזרות, שהיא לא תאפשר להן לעשות שימוש בחולשתה של הממשלה הנוכחית ובחוסר הלגיטימיות שלה על מנת לפגוע בעצמאותה של איראן, בשלמותה הטריטוריאלית או באינטרסים הלאומיים שלה (כלמה, 7 יולי).

היומון השמרני כיהאן תקף השבוע בחריפות את מוסוי בעקבות הצהרותיו וטען, כי הן משקפות את הניתוחים, שהתפרסמו ב"אמצעי התקשורת הציונים" בנוגע לסנקציות ולהשפעתן. הודאתם של מנהיגי המערב, כי הסנקציות לא יובילו להפסקת תוכנית הגרעין האיראנית, לא הותירה בידי שירותי המודיעין המערביים כל ברירה אלא ליישם את השלב השני במסגרת תוכניתם, שנועדה להשפיע על דעת הקהל הפנימית באיראן. שלב זה אמור להיות מיושם על-ידי סוכניהם בתוך איראן. מוסוי ותומכיו פועלים כעת בשליחותן של ארה"ב וישראל, לאחר שאלה כשלו במאמציהן לאכוף סנקציות יעילות נגד איראן. לטענת כיהאן מתעלם, עם זאת, המערב מכך, של מוסוי לא נהנה עוד מכל מעמד או השפעה באיראן (כיהאן, 13 יולי).

בעקבות הצהרותיו של נשיא רוסיה: החרפה נוספת בביקורת האיראנית כלפי רוסיה

בכירים איראנים הגיבו השבוע בחריפות להצהרתו של נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, שהזהיר, כי איראן קרובה להשיג את האמצעים שיאפשרו לה לייצר פצצה גרעינית ראשונה. בפגישה עם שגרירים במוסקבה אמר מדבדב, כי איראן קרובה להשגת הפוטנציאל, שעשוי לאפשר לה לייצר נשק גרעיני, וכי האיראנים אינם מתנהגים באופן ראוי.

שר החוץ, מנוש’הר מתכי (Manouchehr Mottaki), דחה בתוקף את הצהרתו של נשיא רוסיה והגדיר אותה כ"שגויה לחלוטין". במסיבת עיתונאים, שקיים במהלך ביקורו בספרד, אמר מתכי, כי לא ברור מהן המטרות העומדות מאחורי הצהרות אלה, אך איראן דוחה אותן לחלוטין. לדבריו, איראן מעוניינת לשמר על קשרים טובים עם רוסיה, אך היא אינה מקבלת כמה מעמדותיה בחודשים האחרונים (אירנ"א, 13 יולי).

גם יו"ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, עלאא’ אל-דין ברוג’רדי (Alaaeddin Boroujerdi), הביע הסתייגות מדבריו של נשיא רוסיה וציין, כי איראן מצפה מרוסיה בתור מעצמה גדולה, שלא תלך שולל אחר המידע הכוזב של שירותי המודיעין המערביים. הוא אמר, שמתקני הגרעין של איראן פתוחים בפני פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכי הרוסים מודעים היטב לכך, שפעילותה הגרעינית של איראן נועדה למטרות שלום (מהר, 13 יולי).

קריקטורה של ניכ אהנג כות'ר (Nikahang Kowsar),
קריקטורה של ניכ אהנג כות’ר (Nikahang Kowsar),
מתוך: רוז אונליין, 26 מאי 2010

בתוך כך מתח היומון הרפורמיסטי מרדם סאלארי (Mardom Salari) ביקורת חריפה על מדיניות רוסיה כלפי איראן וטען, כי עמדותיה העוינות של מוסקבה בסוגית הגרעין הפכו בחודשים האחרונים לעניין קבוע. במאמר מערכת, שפרסם היומון, נכתב, כי ההתקרבות בין ארה"ב לבין רוסיה הביאה בשנה האחרונה להקשחת העמדה הרוסית כלפי איראן. הפגיעה באינטרסים של איראן מצד "הצארים החדשים" במוסקבה אינה באה לידי ביטוי רק בנושא הגרעין, נכתב במאמר, כי אם גם בהקשר לאינטרסים האיראנים בים הכספי, לאספקת טילי ה-S-300 מרוסיה לאיראן ולעיכובים הנמשכים בהפעלת הכור הגרעיני בבושהר.

הרוסים נחשבים לבעלי ברית מרכזיים של ישראל, תמכו בממשלת יוגוסלביה לשעבר בטבח המוסלמים הבוסנים ומדכאים את המוסלמים בצ’צ’ניה ובחבל דגסתאן. היומון טען, כי עזות המצח מצד רוסיה כלפי איראן נובעת מהתעלמות איראן מהפרת זכויותיה על-ידי רוסיה לאורך השנים, מהעדר תגובה ראויה מצידה לעמדותיה העוינות של מוסקבה ומהתעקשותה להמשיך ולהרחיב את הקשרים הכלכליים עימה (מרדם סאלארי, 14 יולי).

גם היומון השמרני אבתכאר (Ebtekar ) התייחס להצהרתו האחרונה של נשיא רוסיה. במאמר פרשנות, שפירסם היומון תחת הכותרת: "מאחורי הקלעים של ההסכמה בין רוסיה לבין ארה"ב נגד איראן", הועלתה סברה, כי הצהרתו של מדבדב משקפת הסכמה חשאית בין רוסיה לבין ארה"ב במסגרתה שיחררה ארה"ב את המרגלים הרוסים, שנעצרו על-ידה לאחרונה, בתמורה להקשחת גישתה של רוסיה כלפי איראן, בחינה מחודשת של עמדתה בנוגע להעברת דלק גרעיני לכור בבושהר והגברת הלחץ מצידה על איראן (אבתכאר, 14 יולי).

גל החום הכבד נמשך והעבודה במשרדי הממשלה הושבתה ליומיים

הממשלה החליטה בסוף השבוע שעבר להשבית את העבודה במשרדי הממשלה ב-19 מחוזות ברחבי איראן, ובהם גם טהראן, בשל גל החום הכבד שהמשיך לפקוד את המדינה גם השבוע. בהודעה, שפרסמה הממשלה בשבת שעברה, נאמר, כי השבתת משרדי הממשלה והגופים הממשלתיים נועדה להקל על האזרחים ולהביא לחסכון בצריכת האנרגיה במשרדים, שהגיעה בשבוע שעבר לשיאים חדשים (סוכנויות הידיעות, 10 יולי).

הטמפרטורות בטהראן חצו בשבוע שעבר את רף 40 המעלות במשך מספר ימים רצופים. לנוכח גל החום הכבד הגיעה צריכת החשמל והמים לשיעור חסר תקדים וכתוצאה מצריכת היתר אף אירעו מספר הפסקות חשמל ברחבי טהראן. מנהל השירות המטאורולוגי האיראני הודיע, כי לארגונו לא היה כל חלק בהחלטת הממשלה להשבית את העבודה ב-11 וב-12 ביולי. בראיון לסוכנות הידיעות אילנא אמר פרויז רזא-זאדה (Parviz Rezaadeh), כי השירות המטאורולוגי לא הגיש לממשלה כל המלצה בעניין זה והעריך, כי ההחלטה קשורה בקשיים לספק את צריכת החשמל הגבוהה (אילנ"א, 10 יולי).

הטמפרטורות בטהראן חצו בשבוע שעבר את רף 40 המעלות במשך מספר ימים רצופים

האתר ח’בר אונליין מסר השבוע, כי בעקבות ההחלטה להשבית את העבודה במשרדי הממשלה ב-11 וב-12 ביולי צפוי מספר ימי החופשה השנתית באיראן להגיע השנה ל-81 (כולל ימי שישי בהם אין עבודה) (ח’בר אונליין, 10 יולי).

החלטת הממשלה עוררה ביקורת בקרב מתנגדי הממשלה. דובר ועדת הכלכלה של המג’לס, מחמד-רזא ח’באז (Mohammad-Reza Khabbaz), מתח ביקורת על ההחלטה והזהיר מפני השלכותיה הכלכליות. הוא אמר, כי אם לא תבוטל ההחלטה יגדל עוד יותר הפער בין איראן לבין המדינות התעשייתיות המפותחות בעולם. חבר המג’לס הרפורמיסטי ציין, כי בעוד שהממשלה הנוכחית הבטיחה לציבור להפוך את איראן ל"יפן האסלאמית", הרי שבעוד שביפן לומדים התלמידים 220 ימים בשנה ובארה"ב – 200 ימים בשנה, הרי שבאיראן לומדים התלמידים רק 160 ימים בשנה. ח’באז הוסיף, כי החלטת הממשלה גם מנוגדת להנחיית המנהיג העליון לעבוד קשה יותר ולהגביר את התפוקה במדינה (פארלמאן ניוז, 10 יולי).

גם היומון ג’מהורי-י אסלאמי המזוהה עם ראש המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, מתח ביקורת על החלטת הממשלה וציין, כי מזג האוויר בטהראן בימים האחרונים אינו חסר תקדים ביחס לשנים שעברו ואינו חם יותר מאשר בדרום המדינה. היומון טען, כי אין כל הצדקה להשבתת עובדי המדינה בשעה שעובדי הסקטור הפרטי והארגונים הבלתי-ממשלתיים ממשיכים בעבודתם. היה עדיף, נכתב ביומון, אילו הממשלה היתה פונה לאזרחים בבקשה לחסוך בחשמל במקום להשבית את העבודה למשך יומיים (ג’מהורי-י אסלאמי, 11 יולי). היומון הרפורמיסטי מרדם סאלארי התייחס אף הוא בביקורתיות להחלטת הממשלה ותהה, כיצד מציע הנשיא להגדיל את אוכלוסיית איראן ל-120 או 150 מיליון תושבים, אם כבר כיום יש צורך להכריז על חופשה על מנת לעמוד באספקת צרכי האנרגיה של כלל האזרחים (מרדם סאלארי, 12 יולי).

אף על-פי שהודעת הממשלה על השבתת העבודה בראשית השבוע לא התייחסה למסחר בשווקים ברחבי איראן, טענו גורמי אופוזיציה, כי החלטת הממשלה אינה קשורה לגל החום אלא נועדה למנוע את המשך גל המחאה, שפרץ בשבוע שעבר בבאזאר של טהראן. חבר סיעת המיעוט הרפורמיסטי במג’לס, נצראללה תראבי (Nasrollah Torabi), אף דרש מהממשלה להסביר לציבור מהי הסיבה האמיתית להחלטתה להשבית את משרדי הממשלה למשך יומיים. בראיון לאתר פארלמאן ניוז אמר תראבי, כי על-פי תחזית מזג האוויר לא צפויה החמרה בעומס החום ולפיכך לא נראה, כי גל החום היווה את הסיבה המרכזית להחלטת הממשלה (פארלמאן ניוז, 10 יולי).

בתום מחאה בת שבוע: הסכם בין הממשלה לבין סוחרי הבאזאר בנוגע לשיעור המס

בתום מחאה, שנמשכה כשבוע, הגיעו ביום שני נציגי הממשלה וסוחרי הבאזאר להסכמה בנוגע להעלאת המס המוטל על הסוחרים בשיעור של 15 אחוזים. על ההסכם בנוגע לשיעורי המס החדשים לשנת 1388 [מרץ 2010 – מרץ 2011) חתמו נציגי משרד המסחר, התאחדות הסוחרים וארגון המיסים (סוכנויות הידיעות, 12 יולי). רבים מסוחרי הבאזאר של טהראן סירבו, עם זאת, לקבל את ההסכם והמשיכו בשביתתם גם בימים האחרונים (ח’בר אונליין, 14 יולי).

הקריקטורה מתוך: פארס, 16 יוני
שביתה בבאזאר של טהראן, מקור התמונה: פ’יכ-י איראן, 12 יולי

מחאת הסוחרים החלה ביום שלישי שעבר בעקבות החלטת הממשלה להעלות את המס בשיעור של 70 אחוזים. היא פרצה תחילה בחנויות לממכר זהב, שטיחים ובדים והתרחבה תוך זמן קצר לחלקים נוספים בבאזאר. במהלך שלושת ימי המחאה השביתו הסוחרים חלק מחנויות הבאזאר וקיימו אסיפות מחאה נגד הממשלה. המחאה המשיכה גם לאחר ששר המסחר, מחמד-עלי זיע’אמי (Mohammad-Ali Zeyghami), הודיע, כי העלאת המס בשיעור 70 אחוזים בוטלה וכי המס צפוי לעלות בשיעור של 30 אחוזים בלבד. נציגי הסוחרים טענו, כי לנוכח המיתון במשק, האינפלציה הגבוהה והעדר צמיחה כלכלית אין מקום להעלאת שיעור המס המוטל עליהם.
 
ביום חמישי עצרו כוחות ביטחון הפנים את אחד מראשי סוחרי הטקסטיל בבאזאר, לאחר שזה קרא לסוחרים להתאסף באחד הכיכרות במחאה נגד מדיניות הממשלה (ג’רס, 8 יולי). סוכנות הידיעות ג’רס המזוהה עם האופוזיציה הרפורמיסטית דיווחה השבוע, כי בהתנגשויות בין סוחרים לבין כוחות ביטחון הפנים בטהראן נהרג אחד מסוחרי הבדים המוכרים בשוק (ג’רס, 11 יולי). 

זוהי הפעם השנייה בשנתיים האחרונות בה יוצאים סוחרי הבאזאר במאבק נגד הממשלה. באוקטובר 2008 קיימו הסוחרים בטהראן ובערים מרכזיות נוספות שביתה בת מספר ימים, בעקבותיה נאלצה הממשלה לסגת בה מכוונתה להטיל מס ערך מוסף על מוצרים.

יצוין, כי בהיסטוריה החדשה של איראן נודעת חשיבות רבה לסוחרי הבאזאר והם מילאו – לצד אנשי הדת וקבוצות חברתיות נוספות – תפקיד מרכזי בתמורות הפוליטיות ובמהפכות, שהתחוללו באיראן מסוף המאה ה-19, ובכלל זה במהפכה האסלאמית. בשנים האחרונות חלה נסיגה במעמדם של הסוחרים בעקבות תמורות בכלכלה האיראנית, ובהן: התחזקות מעמד התעשיינים, הקמתם של מרכזי קניות מודרניים והתגברות מעורבותם של משמרות המהפכה בכלכלה. הסוחרים עדיין נחשבים, עם זאת, לגורם בעל השפעה ניכרת גם בזירה הפוליטית. בשנים האחרונות גברה הביקורת בקרב הסוחרים ביחס למדיניותו הכלכלית של הנשיא אחמדינז’אד וכן ביחס למדיניות החוץ שלו, שתרמה להחרפת הסנקציות הכלכליות נגד איראן והשפיעה בכך לרעה גם על הסוחרים.

אחד התיאורטיקנים השמרנים הבכירים מזהיר מפני סדרות אמריקאיות

ד"ר חסן עבאסי (Hassan Abbasi), ראש המרכז לעיונים דוקטרינריים לביטחון לאומי המזוהה עם משמרות המהפכה, התארח השבוע בתוכנית "אתמול, היום, מחר" המשודרת בטלוויזיה האיראנית.

בתוכנית פירט עבאסי, הנחשב לאחד התיאורטיקנים המובילים של הזרם האולטרה-שמרני ומשמרות המהפכה, את משנתו בנוגע לסכנות שב"מלחמה התרבותית הרכה" המנוהלת על-ידי המערב נגד איראן באמצעות סרטי קולנוע, שידורי טלוויזיה בלוויין בשפה הפרסית וחדירה תרבותית בדרכים נוספים. הוא הביא כדוגמא לחדירה זו את השימוש שעשו לדבריו האמריקאים בבובה ברבי במלחמתם באפגניסטאן וציין, כי במסגרת מאמציה להתמודד עם חדירה תרבותית זו פיתחה איראן את הבובות דארא וסארא כתחליף מקורי לבובה האמריקאית הפופולארית.

את עיקר דבריו ייחד עבאסי לסדרות אמריקאיות החודרות לאיראן, משקפות את הערכים המערביים אותם מבקשים האמריקאים להחדיר ומשרתות את האינטרסים האמריקאים. כך, למשל, נועדה הסדרה האמריקאית 24 לעודד שנאת מוסלמים ופחד מפני האסלאם תוך הצגת המוסלמים כטרוריסטים. סדרות אחרות, כגון סדרת המדע הבדיוני קייל XY , המגוללת את סיפורו של נער המתעורר ביער ליד סיאטל ואינו זוכר דבר מעברו, מבטאת ניסיון מערבי לפגוע בערכי החברה והמשפחה ומייצגת שאיפה לחברה, שבה יכול ילד להיוולד מחוץ לרחם אמו. סדרה זו משקפת לדברי עבאסי את התחזקותן של תפישות דרוויניסטיות בחברה האמריקאית.

עבאסי התייחס גם לסדרת המתח האמריקאית על-טבעי (Supernatural) המגוללת את סיפורם של שני אחים, שאמם נהרגה בשריפה על-טבעית שנגרמה על-ידי שד, והזהיר מפני השלכותיהן השליליות של סדרות כאלה על צעירים איראנים. סדרה זו מציגה לדבריו את המלאכים המופיעים בספרות הקודש המוסלמית בצורה מעוותת ויוצרת דימוי מסולף שלהם. הוא טען, כי הסדרות האמריקאיות מציגות את השטן כמנצח וכן פוגעות בערכי המשפחה, כיוון שהן עוסקות, בין היתר, בקשרים רומנטיים אסורים, בבגידות של בני-זוג נשואים ובקשרים של נשים עם מספר גברים בו-זמנית. סדרות וסרטי קולנוע כאלה מעודדים לדבריו פריצות מוסרית.

עבאסי הדגיש את הצורך בהקמת מנגנון, שיעקוב אחר השפעתן המזיקה של סדרות כאלה ויתמודד עימן. על אמצעי התקשורת האיראנים להדגיש בפני הציבור את הסכנות הטמונות בסדרות אלה ולחסן את החברה מפני נזקיה (אנצאר ניוז, 12 יולי).

Hassan Abbasi

עבאסי נחשב לאחד המומחים, שהשפיעו רבות על תפישתו הביטחונית-אסטרטגית של הנשיא אחמדינז’אד. הוא מרצה בשנים האחרונות לעיתים תכופות באוניברסיטאות ברחבי איראן, בעיקר בנושאים הקשורים לביטחון לאומי, אסטרטגיה ומדיניות איראן כלפי המערב. הוא אחד מבכירי העוסקים באיראן בתפישת "הלוחמה הא-סימטרית" והדגיש במספר הזדמנויות את הצורך בשימוש בלוחמת מתאבדים במקרה של מתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין של איראן.

עבאסי התפרסם באיראן ואף מחוצה לה בזכות שורה של התבטאויות קיצוניות, שנשא בשנים האחרונות, וכן בעקבות ביקורת חריפה שהשמיע כנגד בכירים איראנים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי.

תמונות השבוע: מדי הכדורגלניות האיראניות החדשים

במהלך אימון של נבחרת הנערות בכדורגל נשים, שנערך בשבוע שעבר, הוצגו המדים החדשים של שחקניות הכדורגל האיראניות. המדים עוצבו בניסיון להגיע לפשרה בין התאחדות הכדורגל האיראנית לבין התאחדות הכדורגל העולמית (FIFA), לאחר שזו החליטה לאסור לפני מספר חודשים על השתתפותן של כדורגלניות איראניות במשחקים בינלאומיים כשהן עוטות רעלה. השחקניות האיראניות אמורות להשתתף בחודש אוגוסט הקרוב בטורניר כדורגל בינלאומי בסינגפור.

הצגת המדים החדשים כבר עוררה, עם זאת, ביקורת נוקבת וסגנית הארגון לחינוך גופני, מרזיה אכבר-אבאדי (Marziyeh Akbarabadi), טענה שאין בכוונת הארגון לאשרם לשימוש כיוון שהם אינם עולים בקנה אחד עם דרישות ההלכה המוסלמית. אכבר-אבאדי ציינה, כי אין לשלוח את הכדורגלניות הצעירות לטורניר הבינלאומי בכל מחיר ואף עזבה את המגרש בו נערך האימון במחאה (איסנ"א, 7 יולי).

מדי הכדורגלניות האיראניות החדשים

לראש העמוד