המשט לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב (נכון ל-30 במאי 1400)

ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק

ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק

הספינה Challenger השייכת ככל הנראה למשט Free Gaza

הספינה Challenger השייכת ככל הנראה למשט Free Gaza

תרגיל בטחוני של מנגנוני הביטחון של חמאס, לקראת המשט הימי

תרגיל בטחוני של מנגנוני הביטחון של חמאס, לקראת המשט הימי


ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק
ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק. ילדרים התבטא כי למשט הובאו ילדים

כאמצעי נוסף למנוע מישראל לתקוף את הספינה (אתר IHH, 30 במאי).

1. נכון ל-30 במאי בשעות הצהרים נמצאות חמש ספינות סמוך לחופי קפריסין וטרם יצאו לדרכן לעבר רצועת עזה. ספינה שישית Challenger, השייכת למשט Free Gaza ושעליה 14 חברי פרלמנט, אמורה לחבור לחמש הספינות בין קפריסין לחופי עזה (Gulf News, 29 במאי).  העיכובים ביציאת המשט נובעים מבעיות טכניות שהתגלעו בחלק מהספינות, שאילצו חלק מהן לחזור לנמל הבית שלהן (29 במאי, Press TV). כמו כן הועלו טענות כי  ממשלת קפריסין מערימה קשיים בפני המשט: הקפריסאים מנעו מהספינות להיכנס למים הטריטוריאליים שלהם ולא אפשרו לחברי פרלמנט אירופאים לעלות על הספינות (אלג’זירה, 29 במאי, 2010). 

הספינה Challenger השייכת ככל הנראה למשט Free Gaza
הספינה Challenger השייכת ככל הנראה
למשט Free Gaza

(30 במאי, 2010, אתר IHH)

2. מאז תחילת ההכנות ליציאה מקפריסין משדר אתר האינטרנט של הארגון התורכי IHH, הגוף הדומיננטי העומד מאחרי ארגון המשט,  באמצעות האינטרנט שידורים חיים וישירים של .Live streaming video 1. שידורים אלה כוללים בעיקר ראיונות עם נוסעי הספינה. ביום א’  (30 מאי 2010 ) בשעה 13:10 התקיים ראיון עם בולנט ילדרים ראש ארגון IHH על הספינה התורכית Mavi Marmara. בעת הראיון נראה ילדרים מחזיק בידיו תינוק הנמצא על גבי הספינה. בראיון אמר כי למשט הובאו ילדים כאמצעי נוסף למנוע מישראל לתקוף את הספינה. לאור ראיון זה, יש להערכתנו לקחת בחשבון כי על גבי הספינה נמצאים ילדים נוספים שינוצלו לצרכי תעמולה ולשם הרתעת כוחות הביטחון הישראליים מלתקוף את הפעילים שעל גבי הספינה.

3. בולנט ילדרים, ראש ארגון IHH ארגון מסיבת עיתונאים על גבי הספינה Mavi Marmara בה אמר כי מארגני המשט אינם ממהרים לצאת לדרכם וכי הם מחכים "לזמן המתאים" אולי בינתיים "תתחיל ישראל לחשוב בהיגיון". לגבי עימות אפשרי עם ישראל ציין כי הנוסע הצעיר ביותר במשט הינו בן שנה וכן נמצאים זקנים בני 80. עוד הוסיף כי למרות שהתנגדותם תהיה לא אלימה הם לא יאפשרו לחיילים ישראליים לעלות לספינות (האתר הרשמי של הארגון, 29 במאי, 2010). יצוין כי מארגני המשט הביעו רצונם כי העימות עם חיל הים יתקיים לאור יום על מנת שאמצעי התקשורת יוכלו לתעד אותו ולקבל תהודה בתקשורת בינלאומית (אלג’זירה, 29 במאי; ראיון בערוץ הפתוח של IHH , 30 במאי, 2010).

4. ברצועת עזה ממשיכה חמאס בהכנות לקבלת המשט. בהאא’ אלע’א, מנכ"ל רשות הנמלים בממשל חמאס אמר כי נעשה ניסיון להעביר את הסחורות באמצעות מצופים בשטח של 100 מ"ר כל אחד. לדבריו יגיעו הספינות לנקודה הקרובה ביותר האפשרית לחוף, שעומק הים בה 8.5 מ’, ושם יפרקו את מטענן למצופים . סירות דייגים יעבירו את המצופים מלב ים אל הנמל. (אלמסתקבל, 29 במאי).

5. מקדם מחמד ח’לף, נציג משרד הפנים אמר כי מנגנוני הביטחון גיבשו תוכנית ביטחונית כדי לאבטח המשט. במסגרת זאת אף הוקם חמ"ל בשטח. עוד הוסיף  כי נמל עזה נסגר לחלוטין בפני מבקרים (ערוץ אלאקצא, 29 במאי, 2010). ב-28 במאי ערכו מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס תרגיל הכנה בנמל לקראת קליטת המשט. בתרגיל נטלו חלק עשרות פעילי מנגנוני המשטרה (אתר לשכת ההסברה של ממל חמאס, 28 במאי, 2010).

תרגיל בטחוני של מנגנוני הביטחון של חמאס, לקראת המשט הימי
תרגיל בטחוני של מנגנוני הביטחון של חמאס, לקראת המשט הימי
( 26 מאי, 2010, Palestine-info).

6. ממשל חמאס מתכנן יציאת מאה סירות על מנת לצאת לקבל את פני המשט בלב ים. על גבי הספינות יהיו אנשי חוק ומשפט ובני משפחות אסירים ויונפו עליהן דגלי המדינות המשתתפות במשט (סוכנות מען, 29 במאי, 2010).  צלאח אלברדויל, דובר חמאס אמר כי בסיום ההכנות תתקים הפגנה גדולה בנמל עזה והנמל יפתח רשמית לקבל הספינות. אלברדויל הוסיף כי ממשל חמאס הקים ועדה מטעמו, הכוללת מספר שרים, שתפקידה לקלוט את הבאים, לקבל את הסיוע ולחלקו לתושבי הרצועה  (אליום אלסבע, 29 במאי).

7. אישים בחמאס הביעו תקוותם כי המשט יגיע לרצועה והזהירו את ישראל שלא לפגוע בו:

א. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נשא נאום חגיגי לרגל פתיחת הנמל בו  אמר כי הוא מקווה שהספינות יביאו להסרת ה"מצור" מעל הרצועה וקרא לפלסטינים לארגן פעילות המונית על מנת לקבל את פני הבאים (אלג’זירה, 29 במא).

ב. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי התנגדות למשט תעלה לישראל במחיר גבוה יותר מאשר המחיר שתשלם אם יצליח המשט להיכנס לרצועת עזה. עוד הוסיף, כי  האחראים על המשט יפתחו בצעדי מחאה רחבים במישור הבינלאומי במידה וישראל תנסה לפגוע בו (מרכז אלביאן, 29 במאי, 2010).


1 מידע אודות IHH ראו : "ארגון IHH הנוטל חלק מרכזי בארגון המשט לרצועת עזה: קרן סיוע הומניטרית תורכית בעלת אוריינטציה אסלאמית-קיצונית ואנטי מערבית המקיימת, לצד פעילותה הפילנתרופית הלגיטימית, מאמצי סיוע לגורמי אסלאם קיצוני, לרבות חמאס ולפחות בעבר אף גורמי ג’האד עולמי" (27 במאי, 2010)

 

לראש העמוד