גילויי המחאה והסרבנות בעקבות החקיקה המשפטית בישראל בראי הפלסטינים וחזבאללה

קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של Middle East Monitor, 5 במרץ 2023)

קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של Middle East Monitor, 5 במרץ 2023)

קריקטורה של הקריקטוריסט מעזה השאם שמאלי :

קריקטורה של הקריקטוריסט מעזה השאם שמאלי : "ישראל בוערת" (חשבון הטוויטר של השאם שמאלי, 5 במרץ 2023)

קריקטורה של עלאא' אללקטה בכותרת:

קריקטורה של עלאא' אללקטה בכותרת: "הפגנות ופילוגים ברחוב הישראלי" (חשבון הטוויטר של שהאב, 7 במרץ 2023)

קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 4 במרץ 2023)

קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 4 במרץ 2023)

תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)

תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)

תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)

תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)

עיקרים
  • ​​כלי התקשורת הפלסטיניים עוקבים בשיטתיות אחר ההפגנות וגילויי המחאה בישראל בעקבות החקיקה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל, ומדווחים עליהם באופן שוטף. בדרך כלל הדיווח הוא אינפורמטיבי, ללא ניתוחים והוא מבוסס בעיקר על תרגום דיווחי כלי התקשורת הישראלים. מבין האירועים המצוטטים בולט נושא גילויי הסרבנות במערך המילואים. כך למשל בסוכנות הידיעות שהאב, המדווחת מרצועת עזה ומזוהה עם חמאס, הוקדשו ב-2 במרץ 2023 לפחות שמונה כתבות, אינפורמטיביות ברובן, לנושא הסרבנות בצה”ל והקרע בחברה הישראלית. יצוין כי בכירי הרשות וחמאס, המבקרים באופן תדיר את פעילות ממשלת ישראל, כמעט ואינם מתייחסים לגילויי המחאה בישראל.
  • מספר פרשנים פלסטינים התייחסו לנושא במאמרים שכתבו. היו כאלה שניתחו את מצב החברה הישראלית והדגישו את תהליך שחיקתה. היו שציינו שלגילויי המחאה תהיה השפעה בעתיד בכל הקשור לציות לפקודות מצד החיילים בשעת מלחמה וליכולת ההרתעה של ישראל. היו שציינו שהתרחבות המחלוקות הפוליטיות בישראל עשויה למנוע מישראל להתמודד עם איומים חיצוניים גדולים המחייבים מצב של קונצנזוס. היו אף כאלה שקראו לפלסטינים להתאחד ולנצל את המשבר בישראל כדי להשיג הישגים בכל הקשור לשחרור והמשך ההתנגדות. דעה שונה וחריגה נשמעה מפיו של פרשן פעיל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הרואה בחיוב את העובדה שהשלטונות בישראל מאפשרים את ההפגנות ומכילים אותן זאת, לדבריו בניגוד לנעשה במדינות ערב בכלל וברשות הפלסטינית בפרט.
  • יצוין , כי לא רק הפלסטינים עוסקים בנושא. גם הערוצים האיראנים והערבים מקדישים חלק נרחב מדיווחיהם לנעשה בישראל ומעודדים את הפילוג בחברה הישראלית. כלי התקשורת עוקבים אחר הפרסומים בישראל, מסקרים אותם ומוסיפים להם פרשנות רחבה. בכירי חזבאללה מתייחסים גם הם לנעשה בישראל ומדגישים את הנראטיב שלהם המדבר על “הזמניות של הישות הציונית” תוך אזכור “נאום קורי העכביש” של חסן נצראללה[1].
פירוט המידע
התייחסויות למחאת אנשי המילואים
  • אתר שהאב, המזוהה עם חמאס, פרסם כתבה תחת הכותרת “האם הצבא הישראלי מתפרק לאחר “רפורמות נתניהו?”. בכתבה מוזכרים דיווחים אודות יחידות המילואים שהודיעו שיסרבו להגיע לשירות אם תושלם החקיקה המשפטית: יחידת המבצעים המיוחדים, יחידת 8200, קצינים בחיל האוויר ועוד. משקיפים סבורים כי חדירת המחלוקת הפוליטית למערך המילואים, המבצע 70% מהמאמץ המלחמתי של צה”ל, מצביעה על סיכוי גבוה להתפוררות הצבא, המהווה “עמוד השדרה לקיומה של המדינה”, דבר שיוביל בסופו של דבר אם תמשכנה המחלוקות לקריסתה. בכתבה מובאים דבריהם של שני פרשנים פלסטינים לעניינים ישראליים. צלאח אלנעאמי שקרא לפלסטינים להתאחד ולנצל את המשבר הישראלי כדי להשיג הישגים בכל הקשור לשחרור והמשך ההתנגדות. הפרשן סעיד בשאראת סבור כי גילויי המחאה בצבא מהווים סכנה גדולה להמשך קיומה של ישראל, שכן הצבא הוא עמוד השדרה שלה. הוא הוסיף כי המחאה תשפיע על התפיסה העתידית של ישראל במלחמות מול אויביה, בכל הקשור לציות לפקודות מצד החיילים בשעת מלחמה. הוא ציין כי המחאות בתוך הצבא נועדו “לתקן את המסלול”, ועלולות להתפתח בהדרגה למרי ואי ציות לפקודות עד שהדבר יוביל להתמוטטות (שהאב, 2 במרץ 2023).
  • בכתבת פרשנות נוספת מתראיין עאדל יאסין, הפרשן לעניינים ישראליים של אתר שהאב[2]. הוא סבור כי מערכת הביטחון הישראלית סובלת מ”סיוט” מהתפרקות צבאה, לאחר הכרזה של עשרות חיילי מילואים, בעיקר בחיל האוויר הישראלי, על סירובם להמשיך בשירות הצבאי בעקבות החקיקה המשפטית. יאסין הוסיף כי התרחבות תופעת הסירוב לשרת במילואים, ובמיוחד בחיל האוויר, תהווה איום קיומי על ישראל, שכן היחלשותו של חיל האוויר, שהוא עמוד השדרה של הצבא ושל ישראל בכלל, תשפיע לרעה על העליונות הצבאית שישראל שקדה עליה כעיקרון מרכזי בתורת הביטחון הלאומי ובדוקטרינה הצבאית. עוד ציין יאסין כי המצב הנוכחי בישראל מצביע על כך שהיא תאבד חלק גדול מיוקרתה וכוח ההרתעה שלה מול העולם ומול אויביה והיא לא תוכל לנהל אף מלחמה או עימות צבאי ללא מוכנות מלאה של חיל האוויר, שכן הוא הזרוע האסטרטגית בה מעדיפה ישראל להשתמש במשך עשרות שנים כדי להפחית את הסיכונים ולהימנע מאבדות בנפש בקרב חייליה. לדברי יאסין, חשיבותו של חיל האוויר גוברת בשל חוסר האמון של הדרג המדיני הישראלי ביכולותיו של צבא היבשה הישראלי וההעדפה שלא להפעילו, לאחר שהניסיונות לשקם את צבא היבשה מאז מלחמת לבנון השנייה לא צלחו. יאסין סבור כי התפשטות תופעת הסרבנות, בעיקר ביחידות חיל האוויר, משקפת את החשש של הטייסים, המעורבים ברצח אלפי חפים מפשע, כי השינוי במערכת המשפט בישראל, ששימשה אפוד מגן שמגן עליהם בפני בתי המשפט הבינלאומיים, יביא להעמדתם לדין בבתי משפט פליליים בגין פשעים נגד האנושות (שהאב, 6 במרץ 2023).
  • פאיז אבו שמאלה, פובליציסט מח’אן יונס המקורב לחמאס, במאמר תחת הכותרת “מה מתרחש בשורות צבא הכיבוש?”, כתב כי ההתנגדות לחקיקה המשפטית התפשטה לחיל האוויר הישראלי ולכל זרועות הצבא: מפקדי יחידות מסוימות הודיעו על פרישתם או כי הם אינם ממשיכים באימונים או בשירות במסגרות הצבאיות, וביניהם 37 טייסים מטייסת מטוסי הקרב 69, המתמחה בתקיפת מטרות רחוקות, שהודיעו על החלטתם שלא להשתתף באימונים השבוע, 130 קצינים מיחידת ההנדסה “יהלום” הפגינו בפני שר הביטחון גלנט על החקיקה המשפטית, והצהירו כי הם מתקשים לשרת. ישנם מאות קציני מילואים ביחידה 8200 שחתמו על מכתב המזהיר כי לא יתנדבו לשירות אם החקיקה המשפטית תאושר, בנוסף למאה קצינים ממערך המבצעים המיוחדים וביניהם בכיר בדרגת אלוף, שאיימו שלא ימשיכו לשרת אם החקיקה המשפטית תאושר. כל הדיווחים הללו מצביעים על כך שהצבא הישראלי, שפעם תואר כבלתי מנוצח, הפך לחלק מהפילוג של החברה הישראלית, שצועדת אל הלא נודע. אז למה מפקדי חיל האוויר והיבשה נכנסו לכך? מפקדי הזרועות הצבאיות הישראליות טוענים כי החקיקה המשפטית מעוררת דאגה בקרב הטייסים, ותשאיר אותם לטרף לבתי המשפט הבינלאומיים בגין פשעי מלחמה. כיום הם נהנים מהגנה משפטית באמצעות בית המשפט העליון, שמעניק הגנה משפטית לכל תוקפנות שפוגעת באזרחים, נגד מחנות פליטים ברצועת עזה או אפילו בלב דמשק… הפילוג בתוך החברה הישראלית מתפתח במהירות, וכל נסיגה של גוש הימין מהצעת החקיקה המשפטית פירושה תבוסה. הדבר חל גם על גוש השמאל שנלחם על האינטרסים שלו ועתידו, והמערכה בין שני צדדים נכנסה לשלב ההכרעה בהיעדר פשרות כלשהן שסביבן נפגשים האחים האויבים (פלסטין און ליין, 7 במרץ 2023).
קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של Middle East Monitor, 5 במרץ 2023)
קריקטורה של מחמד סבאענה
(חשבון הטוויטר של Middle East Monitor, 5 במרץ 2023)
התייחסויות למחאה בכלל
  • אכרם עטאללה, פובליציסט ופרשן פוליטי מעזה: הפלסטינים שעוקבים אחר מה שקורה בצד השני של הגבול יודעים מה קורה כאשר כוחות דתיים מקבלים מנדט אלקטורלי. כוחות אלו מאמינים שמנדט זה מכשיר אותם לגעת בהיסטוריה וביסודות החברה, ובמבנה, במורשת ובמסורות שלה, ואף שהם לבדם בעלי האמת והדרך הנכונה על בסיס האידיאולוגיה שלהם ובהסתמך על טקסטים דתיים. כך נוצר קרע בחברה, שלא ניתן להתרפא ממנו במהירות, אם בכלל… אין אופציות לפשרות בין הישראלים, שכן מי ששולט בממשלה הוא מנהיג המפלגה הציונית דתית סמוטריץ’, שלא רשם בתולדותיו נסיגה מכל עמדה או התחייבות לבוחריו, והוא אידיאולוג יהיר המתבסס על התורה, שלא אכפת לו מכל ההפגנות הללו של ציבור שהוא מחשיב כ”חילוני וכופר”… כך הורסים האידיאולוגים את החברות שלהם. חברות שנשלטו על ידי כוחות דתיים התרסקו וקרסו… נראה שהישראלים צריכים להדק את החגורות כי המטוס מתרסק בשלב זה (אלאיאם, 5 במרץ 2023).
קריקטורה של עלאא' אללקטה בכותרת: "הפגנות ופילוגים ברחוב הישראלי" (חשבון הטוויטר של שהאב, 7 במרץ 2023)
קריקטורה של עלאא’ אללקטה בכותרת: “הפגנות ופילוגים ברחוב הישראלי”
(חשבון הטוויטר של שהאב, 7 במרץ 2023)
  • האני אלעקאד, פובליציסט ופרשן פוליטי, כתב מאמר שכותרתו “יתכן שמדינת הכיבוש נמצאת במרחק קצר ממלחמת אזרחים”. במאמר כתב כי נראה שהמצב בישראל קרוב יותר לעימותים נוספים וקרוב יותר לכך שמיליון אנשים מסתובבים ברחובות, חוסמים כבישים, צרים על הכנסת, על בית נתניהו ועל משרדי ראשי הקואליציה, ומשתקים את התחבורה והגשרים כדי ללחוץ על הקואליציה להגיע לפשרות באמצעות הידברות, שבר שפירושו שישראל מתקרבת יותר ויותר למלחמת אזרחים או לעימותים עקובים מדם, כי בן גביר החל ליישם את התוכנית דיכוי ההפגנות, והוא לא מהסס לתת פקודות לצבא ומשטרה לשלוף את הנשק ולהשתמש ברימוני הלם וגז מדמיע, ועשויים להשתמש שוב בכדורים חיים, משום שירידתם מהעץ של בן גביר, נתניהו, סמוטריץ’ וגלנט פירושה שהם הפסידו הכל, ושההמונים נמצאים בינם לבין תכניותיהם הימניות להשתלט על המדינה ולהפוך אותה למדינת הלכה יהודית (אלקדס, 6 במרץ 2023).
  • ד”ר ואא’ל מנאעמה, פובליציסט וראש החוג לעיתונאות באוניברסיטה האסלאמית בעזה, כתב במאמר שכותרתו “תחילת הסוף”, בעקבות ההפגנות ברחבי ישראל ב-4 במרץ 2023 בהשתתפות 250,000 בני אדם, כי ישראל חיה את ימיה האחרונים, נושאת בתוכה את גורמי השמדתה, וסובלת ממצב של דעיכה וניוון שלא הייתה עדה לו מאז הקמתה ב-1948. שנות הישארותה בעולם הזה הפכו ספורות כתוצאה מהדיכוי שלה ואי-חוקיות קיומה. מצד שני, אנו מוצאים את הפלסטיני נאחז באדמתו ומקריב את היקר לו מכל כדי לשחרר אותה מהכיבוש ולהגן עליה. ישראל היא כמו טפילים שאין להם שורשים ומתקיימים על אחרים. עליית הימין הקיצוני בשלב זה הייתה רק כדי לזרז את העלמות ישראל והחזרת הזכות לבעליה (פלסטין און ליין, 6 במרץ 2023).
  • ד”ר יוסף רזקה, בכיר חמאס ושר ההסברה וההקדשים לשעבר בממשלת הניה, כתב בטורו ביומון פלסטין מאמר תחת הכותרת “חברה שנשחקת מבפנים”. לדבריו, עמוס ידלין אומר, בהתייחסו לחקיקה השיפוטית בישראל, לחלוקת החברה בין תומכים ומתנגדים, ולריבוי צורות ההתנגדות עד כדי השפעתה השלילית על כוחות המילואים, כי “ישראל נשחקת מבפנים. “.. הציפיות שלי הן שהחקיקה תעבור למרות ההתנגדות הפנימית, אך הבעיה לא תסתיים, אלא יהיו לה אינטראקציות ברמות שונות, ומכאן שדבריו של ידלין מהווים אבחנה מדויקת של מצב החברה הישראלית בתקופת ממשלת נתניהו. סוגיית שחיקת החברה הישראלית מבפנים היא סוגיה שנראית כמובנת מאליה משום שהיא חברה הטרוגנית, ובין מרכיביה יש סתירות דתיות, אידיאולוגיות ותרבותיות. זו חברה המבוססת על קיבוץ הפזורה היהודית, שיש לה תרבויות מרובות ונבדלות, שאינן מוכנות להתכה לכור היתוך אחד בעת המגורים בישראל… יש סתירה בין החילוניות לדת בישראל, ויש מחלוקות בין המפלגות הדתיות עצמן, והמחלוקות הללו הן לא תוצאה של החקיקה המשפטית, אלא קדמו לה, והן תוצאה של חברה הטרוגנית ותוצאה של מצב של עליונות גזעית שיש לה רמות שונות, ולכן טבעי שהחברה שלהם תישחק מבפנים, והחקיקה המשפטית מחריפה את השחיקה הזו. הכוח הצבאי והכוח הכלכלי אינם מונעים את השחיקה הפנימית, אלא רק מעכבים את הנפילה (פלסטין און ליין, 6 במרץ 2023).
קריקטורה של הקריקטוריסט מעזה השאם שמאלי : "ישראל בוערת" (חשבון הטוויטר של השאם שמאלי, 5 במרץ 2023)
קריקטורה של הקריקטוריסט מעזה השאם שמאלי :
“ישראל בוערת” (חשבון הטוויטר של השאם שמאלי, 5 במרץ 2023)
  • עדנאן אבו עאמר, פובליציסט מרצועת עזה, וחוקר לעניינים ישראליים, פרסם סדרת מאמרים בנושא המחאות בישראל. במאמר שפורסם ב-1 במרץ 2023 כתב כי חודשיים לאחר ההודעה על הקמת ממשלת ישראל ה-37, וממשלתו השישית של בנימין נתניהו, התחושה הרווחת והגוברת בקרב הישראלים, לאור חילוקי הדעות המתגברים בנושאים רבים, ש”המדינה נמצאת במצב של דעיכה לפני קריסה”, וזאת בגלל האירועים הרצופים וחסרי התקדים שהיא חווה מאז הקמתה לפני יותר מ-75 שנה. הדבר עזר ליצור סביבה של מחאה מסיבית, חששות מסיכונים כלכליים ודאגה מפני קרע גדול בין מרכיבי החברה הישראלית… ואולי לא הייתה מעולם ממשלה שהרסה את החברה הישראלית כל כך מהר ו”ביעילות” כמו הממשלה הנוכחית (פלסטין און ליין, 1 במרץ 2023). במאמר ב-6 במרץ 2023 הוא כתב כי הישראלים מבינים שהכוחות העוינים לישראל באזור מבקשים להרוויח ככל האפשר מהיעדר הלכידות ביניהם, וזו זכותם הלגיטימית כמובן, משום שהתרחבות המחלוקות הפוליטיות בישראל עשויים אולי למנוע ממנה להתמודד עם איומים חיצוניים גדולים המחייבים מצב של קונצנזוס בתוכה. אותם כוחות, כידוע בוודאי, מודעים לשיח הציבורי סביב הקמת ממשלת ישראל ולחקיקה המשפטית שהיא מקדמת. לפיכך, טבעי שהתפתחויות אלו והמחאות הנלוות להן בקרב הציבור הישראלי יזכו לתשומת לב רבה, שכוללת מעקב תקשורתי נרחב אחר המצב הפנימי הישראלי, פרסום ידיעות מפורטות על המצב הכלכלי, הפילוגים והמחאות של קבוצות האופוזיציה, ואפשרות של שיגור מסרים לקוראים הישראלים, במידת האפשר, במטרה להציג את ישראל כחלשה פנימית, וככזו שחלקיה אינם קשורים אלה לאלה למרות כוחה הצבאי. לכוחות העוינים לישראל יש הזכות להציגה בפני תומכיהם כמדינה חלשה וקרועה בשל המחלוקות הפנימיות, ולרמוז להם שהיא הולכת ונמוגה, ובכך להציגה ככישלון, אסור שהדבר ייעשה תוך התעלמות ממרכיבי עוצמתה וחסינותה, כפי שמעידה יכולתו לשרוד למעלה משבעה עשורים בלב ים ערבי גועש, ואיומים שלא פסקו לרגע… למרות שהמחאות הנוכחיות שונות מקודמותיהן, לא נראה כי החרפת המתיחות הפנימית בישראל יש בה כדי להחליש את האיומים ההתקפיים שהיא מפנה לכוחות האורבים לו באזור, מדינות וארגונים, כפי שמעיד המשך ההתקפות שלה על מתקני נשק ביותר מבירה אחת הסובבת אותה, למרות שהיא בעיצומו של משבר פנימי חמור והמחלוקות מתגברות, אך אין בכך כדי לגרוע מיכולתה לפעול להגנה על האינטרסים החיוניים שלה, בשיתוף עם בעלי בריתה באזור ובעולם או בכוחות עצמו (פלסטין און ליין, 6 במרץ 2023).
קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 4 במרץ 2023)
קריקטורה של מחמד סבאענה (חשבון הטוויטר של מחמד סבאענה, 4 במרץ 2023)
  • עמדה שונה מציג נהאד אבו ע’וש, פובליציסט ועיתונאי המזוהה עם השמאל הפלסטיני ומתמחה בנושאים ישראליים. היה חבר בהנהגת החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ביהודה ושומרון עד להתפטרותו ב-2021. במאמרו הוא דווקא מצדד בגילויי המחאה בישראל ובעיקר משבח את בתגובת השלטונות הישראלים למחאה ומביא אותם כדוגמא ליחסים שצריכים להיות בין השלטון לאופוזיציה בהשוואה לתגובות בעולם הערבי בכלל וברשות הפלסטינית בפרט לגילויי מחאה. למרות עוצמת המחאות, הקריאות חסרות התקדים למרי אזרחי וסרבנות לשירות צבאי, והאזהרות מפני סכנה לגלישה למלחמת אזרחים, לא ראינו מצד הממשלה בישראל סימנים מעשיים לדכא את המתנגדים או למנוע מהם להביע את דעתם. הדבר החשוב ביותר הוא שהמדינה ומנגנוניה לא שותקו. הצבא פועל על פי תכניותיו כפי שדורשים ממנו מפקדיו, וכך גם שירותי הביטחון, מגזר הכלכלה והעסקים ומוסדות המדינה, ובתקשורת הרשמית והפרטית יש מקום לכולם, ממשלה ואופוזיציה. ואילו ברחבי העולם הערבי הקשר בין המשטרים השולטים לאופוזיציה להם הוא קשר של עוינות ויריבות, המבוסס על ניסיונות של כל צד לשלול את השני, להדירו ולהרחיקו מהזירה, ולכל הפחות להתעלם ממנו ולהדחיק את חשיבותו. גם אצלנו הפלסטינים, שכולנו נמצאים תחת שליטה של ​​הכיבוש, והשלטון והאופוזיציה כאחד הם חלק מתנועת השחרור הלאומי הפלסטינית, צעדי הדיכוי, הן בגדה המערבית והן בעזה, שייכים לתרבות הרודנות הרווחת באזורנו הערבי, הרואה באופוזיציה פגם שצריך להסתיר, או שהיא פועלת לעשות לה דמוניזציה, ולכל הפחות להציג את האופוזיציה כתופעה מאוד שולית שאינה ראויה לציון (אלקדס, 5 במרץ 2023).
תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)    תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)
תיעוד המחאה בישראל (מען, אמד, 9 במרץ 2023)
חזבאללה
  • גם בחזבאללה התייחסו בכירי הארגון לאירועים בישראל תוך הדגשת הנראטיב הרווח המדבר על הזמניות של הישות הציוני :
  • בנאום שנשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, ב-6 במרץ 2023 אמר בקשר למצב בישראל כי כל מה שקורה בישראל הוא סימן לכך שהישות הזאת הולכת לקראת סופה (אלמיאדין, 6 במרץ 2023). בנאום קודם מ-16 בפברואר 2023 לרגל יום השנה למותם של מפקדי הארגון אמר כי המצב בישראל הוא חסר תקדים בהקשר הפנימי והאסטרטגי וכי כל האליטה בישראל כולל נשיא המדינה, ראשי ממשלה לשעבר, שרי ביטחון לשעבר ורמטכ”לים לשעבר מדברים בפעם הראשונה בתולדות ישראל על מלחמת אזרחים הולכת וקרבה הם מדברים על כך שאין פתרון לאתגרים החדשים אלא בשפיכות דמים. נצראללה אף ציטט את דברי נשיא המדינה יצחק הרצוג שאמר בנאום שנשא כי כולם דואגים לגורלה של מדינת ישראל וכי העדר הדו שיח קורע את המדינה מבפנים (אלמנאר, 16 בפברואר 2023).
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, ציין בראיון כי זוהי הממשלה הטובה ביותר המביאה לקריסת הישות הציונית משום שהיא חבורה של כוחות ימניים קיצוניים אשר לא פועלים לבניית המדינה. מנגד, יש ציבור זועם ומוחה שמייצג לפחות מחצית מהישראלים הישות סובלת כיום ממהומות פוליטיות תרבותיות ומוסריות נוכח כל אלה עומדת ישראל בפני פיצוץ ואנו בחזבאללה עוד בטרם הצטברות המשברים הללו היינו משוכנעים שהישות הזאת תיפול. “תיאורית קורי העכביש” שטבע נצראללה בשנת 2000 מוכיחה את עצמה מידי יום (אלאח’באר, 23 בפברואר 2023).
  • בערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה, עוקבים אחר נושא המחאה באופן שוטף בציינם שהם מקווים שהמצב בישראל יביא לקרע משמעותי במדינה ולהחלשתה. בנושא סרבנות הטייסים צוין בערוץ שהמחאה בחיל האוויר בולטת מאחר והוא חיל שנחשב לאחד מהרגישים ביותר בצבא. עוד צוין כי למרות שבמשך עשורים ניסו להשאיר את הוויכוחים הפוליטיים מחוץ לצה”ל, המחאה הנוכחית חלחלה גם לשורות הצבא והטענה שהצבא הוא מחוץ לפוליטיקה כבר לא נכונה.

[1] נאום שנשא חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, בבנת ג'ביל ב-26 במאי 2000 בו ציין, בין היתר, כי "יש לישראל נשק גרעיני החזק ביותר באזור, אבל בפועל היא חלשה יותר מקורי עכביש". סביב דבריו נבנתה תיאוריה המכונה "תיאורית קורי העכביש" לפיה בעוד ישראל היא מעצמה צבאית חזקה, החברה הישראלית היא חברת שפע שעייפה ממלחמות ויכולת העמידה של אזרחיה הוא נמוך.
[2] מגיש תכנית שבועית באתר שהאב בשם "חדשות שלמה" (אח'באר שלומו), העוסקת בסוגיות מדיניות וביטחוניות שונות בישראל.