חמאס מאיימת בהסלמה ומעודדת ביצוע פיגועי טרור במהלך חודש רמצ’אן

תמונה מטושטשת של מרואן עיסא, אשר צורפה לדברים שמסר לערוץ אלאקצא (אתר חמאס, 15 במרץ 2023)

תמונה מטושטשת של מרואן עיסא, אשר צורפה לדברים שמסר לערוץ אלאקצא (אתר חמאס, 15 במרץ 2023)

צאלח אלעארורי (אתר חמאס, 20 במרץ 2023)

צאלח אלעארורי (אתר חמאס, 20 במרץ 2023)

מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)

מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)

מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)

מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)

חאזם קאסם נואם בתהלוכה בח'אן יונס (אתר חמאס, 17 במרץ 2023)

חאזם קאסם נואם בתהלוכה בח'אן יונס (אתר חמאס, 17 במרץ 2023)

עיקרים
  • ב-23 במרץ 2023 יחל רשמית חודש רמצ’אן שימשך עד 21 באפריל 2023. על רקע המתיחות ביהודה, שומרון וירושלים ואירועי השנים הקודמות, מזה זמן מדגישים בהתבטאויותיהם גורמים פלסטינים, בעיקר בכירי חמאס, כי “לפניהם ימים חמים” והם מאיימים בהסלמה במצב ואף “פיצוץ” במידה וישראל תמשיך בפעולותיה נגד הפלסטינים ונגד מסגד אלאקצא, המהווה מבחינתם “קו אדום” שעלול להצית את האזור. בלטה התבטאות נדירה של מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אשר ציין כי כל שינוי במצב הקיים במסגד אלאקצא יחולל רעידת אדמה באזור. גם בקרב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל הושמעו קריאות לפתוח בשביתת רעב במהלך כל החודש.
  • ברקע מתנהלים מאמצים בינלאומיים וערביים למנוע הסלמה ומתיחות בחודש רמצ’אן. במסגרת זאת נערכו שתי ועידות פסגה ביטחוניות, בפברואר 2023 בעקבה ובמרץ 2023 בשרם אלשיח’, שבהן ניסו נציגים מישראל, הרשות הפלסטינית, ארה”ב, מצרים וירדן להגיע להבנות ולנסות להפחית את המתיחות. במקביל הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על שורה של הקלות לאוכלוסייה הפלסטינית במהלך החודש. גם משטרת ירושלים תגברה כוחות בירושלים בדגש על מזרח ירושלים והמקומות הקדושים.
  • יצוין כי בשנים האחרונות היווה חודש רמצ’אן עילה למתיחות גוברת ולעימותים בין הפלסטינים לבין כוחות ביטחון ישראלים. המתיחות גלשה גם לרצועת עזה והביאה את חמאס, הרואה עצמה כמי שמגנה על המקומות הקדושים, לקבע משוואה חדשה שנוסחה לאחר מבצע “שומר החומות” (מאי 2021) לפיה כל פעילות המתפרשת על ידם כניסיון לפגיעה במזרח ירושלים ובמסגד אלאקצא זוכה לתגובה באמצעות הסלמה בדרום ושיגור רקטות לעבר ישראל.
  • התבטאויות דוברי חמאס, ובראשם דבריו של מרואן עיסא, הם למעשה מסר אסטרטגי מפי ההיררכיה הצבאית העליונה של חמאס ואפשר שיש בהן כדי להעיד על כוונות חמאס בחודש הקרוב. כמו כן הם מהווים מסר לישראל לפיו שינוי בסטטוס קוו בהר הבית כמו הגברת הנוכחות היהודית או תפילות יענו בתגובה. יחד עם זאת, מדגישים רוב הדוברים, כולל מרואן עיסא, כי הדבר בידי ישראל, שכן אם לא תחצה את מה שמוגדר על ידם כ”קווים אדומים”, חמאס לא תאלץ להגיב והיא תמשיך להשאיר את המערכה, לפי שעה, בידי הפעילים ביהודה ושומרון .
  קישוט הר הבית והעיר העתיקה בירושלים לקראת חודש רמצ'אן (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במרץ 2023) (ופא, 21 במרץ 2023)
קישוט הר הבית והעיר העתיקה בירושלים לקראת חודש רמצ’אן (חשבון הטוויטר של שהאב, 15 במרץ 2023) (ופא, 21 במרץ 2023)
פירוט המידע
כללי
  • ב-23 במרץ 2023 יחל רשמית חודש רמצ’אן שימשך עד 21 באפריל 2023. על רקע המתיחות ביהודה שומרון וירושלים, מדגישים מזה זמן גורמים פלסטינים בהתבטאויותיהם, כי “לפניהם ימים חמים” והם מאיימים בהסלמה במצב ואף “פיצוץ” במהלך חודש רמצ’אן במידה וישראל תמשיך בפעולותיה נגד הפלסטינים ונגד מסגד אלאקצא, המהווה מבחינתם “קו אדום” שעלול להצית את האזור.
  • במקביל להתבטאויות הודיעה לשכת התקשורת של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל כי מנהיגי תנועות האסירים של הארגונים השונים בהם פתח, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין יפתחו בשביתת רעב החל מהיום הראשון של חודש רמצ’אן. הלשכה גם קראה לציבור להשתתף בצעדות מחאה בערים השונות. נמסר ששישה אסירים, נציגי הארגונים הפלסטינים, כבר החלו בשביתת רעב אליהם אמורים להצטרף 2,000 אסירים (ערוץ הטלגרם של לשכת התקשורת של האסירים, 21 במרץ 2023). ההודעה הופצה בכלי התקשורת של הארגונים הפלסטינים.
התבטאויות בכירי חמאס
  • בולטות התבטאויות בכירי חמאס אשר מזה זמן מתריעים כי בעקבות המצב הנוכחי הם צופים “פיצוץ” בחודש רמצ’אן וגם מדגישים כי סבלנותם פוקעת ו”לפניהם ימים חמים”. איומים אלה מצטרפים לשלל תגובות התמיכה והברכות של חמאס בעקבות הפיגועים שבוצעו לאחרונה והאיומים בעקבות פעולות הסיכול של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון. יחד עם זאת, יש לציין שדוברי חמאס מדגישים בדבריהם כי ההסלמה תהיה במידה וישראל תשנה את הסטטוס קוו בירושלים (“תחצה קווים אדומים”) וכי לפי שעה הם משאירים את זירת העימות לפעילים ביהודה ושומרון.
  • ההתבטאות הבולטת ובעלת החשיבות הרבה ביותר בנושא היא של מרואן עיסא, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אשר לא מרבה להתבטא בפומבי. בראיון חריג שהעניק לערוץ אלאקצא ציין כי התוכנית המדינית ביהודה ושומרון באה אלקיצה לאחר שישראל חיסלה את אוסלו וכי “הימים הבאים יהיו עמוסים באירועים”. הוא הזהיר, כי כל שינוי בסטטוס קוו במסגד אלאקצא יביא ל”רעידת אדמה” באזור . יחד עם זאת ציין כי הם מאפשרים ונותנים הזדמנות ל”התנגדות” ביהודה ושומרון וירושלים, מאחר שבשלב הנוכחי הם מרחבי הפעולה וההשפעה האסטרטגית. לדבריו, אין לפרש מתן הזדמנות ל”התנגדות” ביהודה ושומרון כנטישה ואין פירוש הדבר שרצועת עזה תהיה דוממת. עיסא הדגיש כי הם יגנו על הפלסטינים בכל הכוח, כאשר יהיה צורך בהתערבות ישירה. הוא הוסיף כי רוח מות הקדושים של הפלסטינים ביהודה ושומרון הינו חסר תקדים וכי הפלסטינים ומאבקם ביהודה ושומרון נמצאים במצב מצוין וברמת מודעות גבוהה לגבי פרוייקט “ההתנגדות” והאחדות הלאומית בהתמודדות מול ישראל. עוד ציין עיסא כי יש צורך לעורר “פעילות התנגדות” בכל האזורים בפלסטין ולתמוך בה באופן חומרי, מוראלי ותקשורתית, כדי שהיא לא תוותר לבדה. מרואן עיסא הדגיש בסיום הצהרתו כי במקביל ימשיכו גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, לצבור כוח ולבנות אסטרטגיית “התנגדות” (צפא, 15 במרץ 2023).
תמונה מטושטשת של מרואן עיסא, אשר צורפה לדברים שמסר לערוץ אלאקצא (אתר חמאס, 15 במרץ 2023)
תמונה מטושטשת של מרואן עיסא, אשר צורפה לדברים שמסר לערוץ אלאקצא (אתר חמאס, 15 במרץ 2023)
  • להלן התבטאויות בולטות נוספות בנושא :
    • ח’אלד משעל, יו”ר הנהגת החוץ, ציין שהפלסטינים הולכים לקראת הסלמה ברמצ’אן וכי לפניהם ימים חמים, בצל המשך התוקפנות הישראלית. לדבריו, הפלסטינים מבינים שאינם יכולים להשיב לעצמם את המולדת אלא באמצעות ההתנגדות. הוא קרא לפלסטינים להתאחד כפי שהתאחדה “ההתנגדות” בשכם, בג’נין ובעזה (שהאב, 4 במרץ 2023).
    • בראיון שהעניק צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, (המאכוון את הפעילות ביהודה ושומרון) ציין כי “ההתנגדות” ביהודה ושומרון תימשך ולא תיפסק, משום שאין להם אפשרות אחרת, ועל ישראל לדעת “שהעתיד יהיה קשה יותר”. אלעארורי ציין, כי חמאס עוקבת מקרוב אחר צעדי ישראל בירושלים, וכי ניסיונות ישראל לנצל את חודש רמצ’אן כדי לכפות את מדיניותה ולאפשר למתנחלים לקיים טקסי דת ייענו בתגובה מצד הפלסטינים (אתר חמאס, 14 במרץ 2023). יצוין כי בהתבטאות מאוחרת יותר במהלך נאום שנשא במהלך טקס בעזה להשקת ספר אודות מפקד גדודי אלקסאם לשעבר, עמאד עקל[1] הוא קרא לכל מי שמחזיק נשק בקרב בני העם הפלסטיני, לעשות בו שימוש כדי להתעמת עם ישראל, המתנחלים ומנגנוני הביטחון שלהם (אתר חמאס, 20 במרץ 2023). זאת, מבלי להזכיר ספציפית את חודש רמצ’אן.
צאלח אלעארורי (אתר חמאס, 20 במרץ 2023)
צאלח אלעארורי (אתר חמאס, 20 במרץ 2023)
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי הם נמצאים בעימות מתמשך עם ישראל (“הכיבוש”) וכי ייתכן שהם עומדים בפני מערכה חדשה מולו במהלך חודש רמצ’אן. לדבריו, “ההתנגדות” עולה מדרגה בפעולה המאורגנת שלה נגד “הכיבוש” במקומות שונים ובהם שכם, ג’נין ויריחו. עוד ציין כי הרשות ממלאת תפקיד לא פטריוטי אך הם לא יגנו את שירותי הביטחון מפני שהם חלק מ”ההתנגדות” של העם הפלסטיני (חשבון הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 19 במרץ 2023).
    • בראיון לערוץ אלאקצא של חמאס אמר מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, כי ישראל חוששת מחודש רמצ’אן על כל היבטיו וכי רחבת הכותל המערבי היא מהאזורים הרגישים והמסוכנים ביותר עבור ישראל. חמאדה הדגיש כי העם הפלסטיני לא יאפשר לישראל (ה”כיבוש”) לתקוף את מסגד אלאקצא, וכי התוקפנות נגדו היא חומר נפץ שעלול להתפוצץ בכל רגע. לדבריו, ישראל דוחפת לעבר מלחמת דת נגד מסגד אלאקצא וירושלים, והיא הוזה אם היא סבורה שלתוקפנות נגד המסגד לא יהיה מחיר (חשבון הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023).
מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)      מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)
מחמד חמאדה בראיון לערוץ אלאקצא (דף הפייסבוק של ערוץ אלאקצא, 18 במרץ 2023)
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי התגברות מעשי התוקפנות נגד מסגד אלאקצא, במיוחד במהלך חודש רמצ’אן, עלולה לפתוח פתח להסלמה מסוכנת. קאסם הוסיף כי למסגד אלאקצא יש קדושה גדולה, וכל התקפה על המתפללים או פגיעה בקדושתו תלהיט את המצב באזור. הוא גם הדגיש את הצהרות מרואן עיסא כי כל ניסיון לפצל את מסגד אלאקצא (קרי את זמני התפילה בו) יזכה לתגובה חסרת תקדים מצד ההתנגדות (סבק24, 16 במרץ 2023). חמאס אף ארגנה תהלוכה בח’אן יונס, לתמיכה במסגד אלאקצא, יהודה ושומרון ובאסירים בבתי הכלא בישראל. בדברים שנשא חאזם קאסם במהלך התהלוכה הוא הזהיר את ישראל מפני הסלמה בתוקפנותה נגד יהודה, שומרון וירושלים במהלך רמצ’אן. לדבריו, מדובר במשחק במרעום של מטען נפץ, בציינו שהמשוואה שנקבעה במהלך מבצע “שומר החומות” עדיין קיימת (אתר חמאס, 17 במרץ 2023).
חאזם קאסם נואם בתהלוכה בח'אן יונס (אתר חמאס, 17 במרץ 2023)
חאזם קאסם נואם בתהלוכה בח’אן יונס (אתר חמאס, 17 במרץ 2023)
פרשנויות לדברי מרואן עיסא
  • דבריו של מרואן עיסא זכו לתגובות פרשנים פלסטיניים אשר רובם ראו בהם אות להסלמה או אף עימות נרחב ברצועת עזה במהלך חודש רמצ’אן. להלן פרשנויות בולטות בנושא :
    • חסאם אלדג’ני, כתב ופרשן מדיני מעזה, ציין, כי דבריו של עיסא משקפים את המצב המדיני באזור וכי המצב נפיץ. לדבריו, זהו מסר למתווכים כי במידה ולא ירסנו את בן גביר ונתניהו אזי העניינים יתפוצצו ברמצ’אן במיוחד ברצועת עזה. עם זאת, הוא העריך כי האווירה בקרב האוכלוסיה ברצועה לא תאפשר התרחשות של עימות במהלך רמצ’אן (דניא אלוטן, 15 במרץ 2023).
    • איאד אלקרא, פרשן וכתב מדיני מעזה, ציין כי הצהרותיהם של צאלח אלעארורי ומרואן עיסא מפנות אזהרה לישראל בכל הקשור למסגד אלאקצא בפרט וכן ליהודה ושומרון ומצבה של רצועת עזה (דניא אלוטן, 15 במרץ 2023).
    • תיסיר מחיסן, כתב ופרשן מדיני מעזה, ציין כי הצהרותיו של מרואן עיסא מגיעות בעיתוי חשוב מאוד בשל התקרבות חודש רמצ’אן, שייתכן כי יוביל את הפלסטינים לעימות עם ישראל (דניא אלוטן, 15 במרץ 2023).
    • מצטפא אלצואף, פרשן פוליטי, המזוהה עם חמאס , אמר, כי דברי מרואן עיסא מצביעים על כך שהם לקראת עימות גדול רחב היקף. לטענתו, דברי עיסא הם מסר אזהרה לישראל כי פגיעה במסגד אלאקצא היא “קו אדום” שתצית את האזור ותהפוך אותו לרעידת אדמה (שהאב, 15 במרץ 2023).

[1] עמאד עקל עמד בראש הזרוע הצבאית של חמאס. הוא נהרג בסיכול ממוקד בנובמבר 1993 לאחר מרדף שנערך אחריו במשך כשנתיים במהלכן ביצע שורה של פיגוע ירי נגד חיילי צה"ל. ↑