חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (11 – 17 במאי 2010)

צפא, 15 במאי, 2010

צפא, 15 במאי, 2010

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד

הספינה על שם ריצ'ל קורי יצאה לדרך

הספינה על שם ריצ'ל קורי יצאה לדרך

כרזה לציון המשט (צילום: פלסטיין-אינפו, 15 במאי 2010)

כרזה לציון המשט (צילום: פלסטיין-אינפו, 15 במאי 2010)


צפא, 15 במאי, 2010
תהלוכה לרגל יום השנה ל”נכבה” בשכונת שיח’ גראח בירושלים (צפא, 15 במאי, 2010)

עיקרי הדו"ח

 נשמר השקט בנגב המערבי. נמשכות התקיפות נגד כוחות צה"ל ונגד אזרחים הפועלים בסמוך לגדר הביטחון.

 ביהודה, שומרון ורצועת עזה צוין ב-15 במאי יום השנה ה-62 ל"נכבה", "האסון" שלתפיסת הפלסטינים פקד אותם עם הקמת מדינת ישראל. האירוע לווה בתהלוכות ובהפגנות. מוטיב בולט באירועים הייתה הקריאה ל"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטיניים לבתיהם.

 ספינת המטען רייצ’ל קורי יצאה ב-14 במאי מאירלנד בדרכה לים התיכון שם תחבור ליתר הספינות המשתתפות במשט הסיוע לרצועת עזה. הארגון התורכי  IHH ממלא תפקיד מרכזי במשט. ראש ממשלת תורכיה הביע תמיכתו ב"שבירת המצור על רצועת עזה" ונועד עם נציגים של משט הסיוע.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 במהלך השבוע לא נפלו רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

 עם זאת אירעו במהלך השבוע מספר תקריות לאורך גדר הביטחון :

  • 17 במאי – כוח צה"ל עצר שני פלסטינים, שחדרו לישראל מדרום רצועת עזה. השניים, שלא היו חמושים, נתפסו באזור תלמי יוסף, שבחבל אשכול. צה"ל בודק את נסיבות חדירתם לשטח ישראל  (דובר צה"ל, 17 במאי).

  • 15  במאי –  כוח צה"ל ירה לעבר חשוד פלסטיני שניסה להתקרב לגדר הביטחון. כתוצאה מהירי האזרח נהרג . אזרח אחר שהתקרב לגדר נפצע.

  • 14 במאי – שני מטענים פוצצו סמוך לכוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לגדר. שלושה פלסטינים נראו נמלטים מהמקום. 

  • 12 במאי – פצצת מרגמה נורתה לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית סמוך לגדר הביטחון.  התארגנות בשם צבא האומה, המזוהה עם הג’האד העולמי, קיבלה אחריות על הירי (פורום בית אלמקדס, 13 במאי). בו ביום בוצע ירי מנשק קל לעבר אזרחים שביצעו עבודות הנדסיות סמוך לגדר הביטחון. העבודות הופסקו. כן בוצע ירי מנשק קל לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית, סמוך למוצב כיסופים. לא היו נפגעים.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של נפילות רקטות אותרה בתקופה זו בשטח רצועת עזה.
* * נכון ל-17 במאי 2010.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה.  במקביל,  נמשכו הפגנות אלימות  במוקדים שונים ביהודה ושומרון. חייל צה"ל  ואזרחית ישראלית  נפצעו באורח קל. 

  להלן פירוט האירועים הבולטים:

  • ב-15 במאי – בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי  צפונית לראמאללה. שני אזרחים שנסעו בכלי הרכב נפצעו באורח קל (דובר צה"ל, 15 במאי). 

  • 14 במאי – במהלך בדיקה שגרתית סמוך ליטא (דרומית לחברון) נמצא גרזן בכלי רכב בו נסעו שלושה פלסטינים. בבדיקה שנערכה בכלי רכב נוסף נמצאו שני סכינים  (דובר צה"ל, 14 במאי).  

  • 11 במאי – אבנים יודו לעבר אזרחים ישראליים סמוך למזרעת אלשרקיה (צפונית מזרחית לראמאללה).  כוח צה"ל הגיע למקום על מנת לעצור את מיידי האבנים במהלך האירוע נפצע חייל צה"ל באורח קל (דובר צה"ל, 11 במאי).

התפתחויות ברצועת עזה

משט הסיוע לרצועת עזה עדכון תמונת מצב

 ב-14 במאי הפליגה ספינת המטען ריצ’ל קורי מאירלנד בדרכה לים התיכון. שם יחברו אליה ספינות מתורכיה ומיוון להפלגה לעבר רצועת עזה (14 במאי, אתר Free Gaza). זוהי הספינה הראשונה של המשט המתוכנן לרצועת עזה, שיצאה לדרכה. הספינה, שנרכשה על ידי ארגון Free Gaza מרשות המכס האירית צפויה להגיע, תגיע ליוון בעוד כעשרה ימים (אלאיאם, 13 במאי) . 

טקס ההשקה של הספינה ריצ'ל קורי בנמל באירלנד
טקס ההשקה של הספינה ריצ’ל קורי בנמל באירלנד
(15 במאי, Palestine-info)

 

הספינה על שם ריצ'ל קורי יצאה לדרך
הספינה על שם ריצ’ל קורי יצאה לדרך
(10 במאי, Palestine Telegraph).

 זיאד אלעלול, דובר מטעם הארגון התורכי IHH , הודיע כי למשט הצטרפה ספינת מטען מאלג’יריה, שרכישתה מומנה על ידי תנועת השלום האלג’ירית. לדבריו עם הצטרפותה של הספינה מאלג’יריה יגיע מספר הספינות במשט לתשע (Palestine-info , 16 במאי). רמי עבדה, חבר הוועדה האירופאית להסרת המצור בבריסל אמר כי הוועדה החליטה להעניק לאחת מספינות המשט את השם "ספינת ה-8,000" על שמם של 8,000 האסירים הפלסטינים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. זאת, במסגרת החלטת הוועדה להכריז על שנת 2010 כ"שנת האסירים בבתי הכלא של הכיבוש הציוני" (קדס פרס, 16 במאי).

 גורמים המעורבים במשט בוחנים דרכים להקשות על ישראל ולעקוף את האיסור הישראלי על כניסת הספינות.  פעילי המשט  מיוון ותורכיה ביקשו שהספינות המטען והנוסעים יבדקו בכל נמל יציאה על מנת להבטיח כי אינן מהוות איום ביטחוני על ישראל  (אתר Free Gaza , 14 במאי). דובר ארגון  IHH התורכי – המצטייר כגורם המרכזי במשט- אמר כי התנגדות ישראלית למשט תהווה "תוקפנות ופיראטיות שהאחריות עליה תוטל על ישראל".  עוד הוסיף  בנימת אזהרה, כי על גבי הספינה יהיו בכירי ממשל מתורכיה וממדינות אירופה, ראשי מוסדות, אנשי תקשורת, אמנים ופעילי זכויות אדם.  זאת ועוד, פעילי הספינה השבדית יחד עם מחמט קפלן, חבר פרלמנט שוודי ממפלגת הירוקים, ביקשו לקיים פגישה עם שר החוץ השבדי על מנת לדון בצעדים שממשלת שבדיה והאיחוד האירופאי ינקטו על מנת להגן על השיירה (Palestine-info , 15 במאי).

 ג’מאל אלח’צ’רי, ראש הוועדה העממית למאבק במצור מטעם חמאס, אמר כי הדיווחים בתקשורת הישראלית אודות אימונים שעורך חיל האוויר הים במטרה למנוע הגעת המשט הימי לרצועה אינם אלא "לוחמה תקשורתית" שנועדה להניא את הפעילים הפרו פלסטינים מלבצע את שליחותם ההומניטארית. לדבריו משמעות פגיעה בספינות המשט היא עימות עם ארבעים מדינות שפעיליהן משתתפים במשט (אלאיאם, 13 במאי).

כרזה לציון המשט (צילום: פלסטיין-אינפו, 15 במאי 2010)
כרזה לציון המשט (צילום: פלסטיין-אינפו, 15 במאי 2010)

 גורמים בחמאס משבחים את עמידתה של תורכיה בחזית המאבק נגד כוונתה של ישראל למנוע הגעת המשט לחופי עזה. בולטת מעורבות ראש ממשלת תורכיה טיפ ארדואן, שבמסגרתה:

  • הוא הביע בפומבי את תמיכתו ב"שבירת המצור על רצועת עזה".  לדבריו, נושא זה נמצא בראש סדר העדיפויות של תורכיה (אתר Free Gaza , 14 במאי) . כמו כן נועד עם נציגים של משט הסיוע  (אתר IHH , 15 במאי).

  • קבוצה של ראשי ארגונים לא ממשלתיים מבריטניה וצרפת חזרו לאחרונה מסיור באיסטנבול שם נפגשו עם ראש הממשלה. מטרת הביקור הייתה לתת למשלחת הזדמנות להשמיע את דאגתם לגבי המצב ברצועה ולבקש מתורכיה לקחת על עצמה תפקיד פעיל יותר בנושא (אתר IHRC , קבוצה פרו- איראנית , 14 במאי).

המאבק המדיני

פגישת נשיא רוסיה עם ח’אלד משעל דמשק

 דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה, נפגש ב-11 במאי במהלך ביקורו בסוריה, עם ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. נשיא רוסיה הדגיש את תקוותו לשיקום האחדות הפלסטינית ולהגעה להסכם בין פתח לחמאס (ריא נובוסטי, 12 במאי, 2010).

 במהלך הביקור מדבדב רמז לשיתוף חמאס בתהליך השלום באומרו כי "השלום לא יושג אם תנועת חמאס לא תצורף למשא ומתן". כמו כן אמר מדוודב כי "אין להדיר אף אחד משיחות השלום במזרח התיכון וכי יש לנהל שיחות גם אם ארגון חמאס המוגדר כיום כארגון טרור" (הארץ, 12 במאי, 2010).   

 "בכיר בחמאס" מסר לעיתון הבינערבי אלחיאת כי פגישתו של נשיא רוסיה עם ח’אלד משעל משקפת החלטה של מוסקבה לשדרג את הדיאלוג המדיני עם התנועה ולשמוע מכלי ראשון את עמדתה. לדברי הבכיר, משעל האיץ במוסקבה להפעיל לחץ על ישראל להכיר ב"זכויות הפלסטינים" ולהסיר את "המצור" על רצועת עזה (אלחיאת, 13 במאי, 2010).

 משרד החוץ הישראלי מחה על הפגישה וגינה בתוקף את קריאתו של נשיא רוסיה לשתף את חמאס בהליך המדיני. בהודעת משרד החוץ נאמר כי המשרד "מביע אכזבה עמוקה מפגישת נשיא רוסיה עם ח’לאד משעל בדמשק". כמו כן נאמר כי "חמאס הוא ארגון טרור לכל דבר " ואסור שמדינות נאורות יחלקו את הטרוריסטים לטובים ולרעים בהתאם לחלוקה גיאוגרפית" (אתר משרד החוץ, 12 במאי, 2010).

ציון יום ה"נכבה" ביהודה ושומרון וברצועה

 ב-15 במאי ציינו הפלסטינים ברחבי יהודה ושומרון וברצועה את יום השנה ה-62 ל"נכבה", האסון שלתפיסתם פקד אותם עם הקמת מדינת ישראל. האירוע לווה בתהלוכות והפגנות. מוטיב בולט באירועים הייתה הקריאה ל"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לבתיהם.

רצועת עזה

 התהלוכה המרכזית מטעם כלל הארגונים הפלסטיניים, כולל חמאס ופתח, התקיימה בעיר עזה. המפגינים קראו לחייב את ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולהכיר ב"זכות השיבה". בעצרת השתתפו בכירי חמאס (אסמעיל רצ’ואן וסאמי אבו זהרי), בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין (ח’אלד אלבש ומחמד אלהנדי), ונציגי פתח ( זכריא אלאע’א ופאיז אבו עיטה). כמו כן חמאס ארגנה תהלוכה במחנה הפליטים ג’באליא, שבה השתתפו מעל 300 פעילי התנועה אשר קראו לדבוק ב"זכות השיבה" ( אלרסאלה, 15 במאי).

יהודה ושומרון

 אירועי "יום הנכבה" צוינו בערי הגדה בהיקף מצומצם יותר מאשר ברצועת עזה. התהלוכות המרכזיות התקיימו בשכם ב-14 וב-15 במאי. בתהלוכה בשכם ב-15 במאי השתתפה שרת הרווחה בממשלת סלאם פיאצ’  מאג’דה אלמצרי (מען, 15 במאי).

הודעות לתקשורת

 הן פתח הן חמאס פרסמו הודעות לתקשורת לרגל יום השנה ל"נכבה" ושני הארגונים הדגישו את דבקותם בזכות השיבה:

  • בהודעה מטעם חמאס הודגש כי הקמתה של ישראל על אדמת פלסטין הייתה "פשע גדול נגד העם הפלסטיני והאומה האסלאמית". ההודעה ציינה כי המאבק ל"שחרור האדמה מהכיבוש" יימשך ולא יהיה וויתור על "זכות השיבה" (פאל טודיי, 15 במאי).

  • בהודעה הרשמית של פתח נאמר כי התנועה תמשיך את המאבק "למען זכות השיבה, חופש ועצמאות" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 14 במאי).

  • בהודעה מטעם הוועד הפועל של אש"ף הודגש כי אש"ף דבק במטרות הלאומיות וב"החלטות המוסדות  הבינלאומיים כדרך להשבת הפליטים לבתיהם" (צפא, 15 במאי).

 


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד