מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (28-22 במרץ 2023)

זירת פיגועי הירי בחוארה (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).

זירת פיגועי הירי בחוארה (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).

כוחות ביטחון ישראלים פועלים במחנה הפליטים עקבת ג'בר (אתר שהאב, 27 במרץ 2023).

כוחות ביטחון ישראלים פועלים במחנה הפליטים עקבת ג'בר (אתר שהאב, 27 במרץ 2023).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר הכוחות (אלחיאת אלג'דידה, 27 במרץ 2023)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר הכוחות (אלחיאת אלג'דידה, 27 במרץ 2023)

מיפוי הבית במחנה הפליטים עסכר בשכם (דובר צה

מיפוי הבית במחנה הפליטים עסכר בשכם (דובר צה"ל, 22 במרץ 2023)

פגישת אשתיה עם קונסול צרפת בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023).

פגישת אשתיה עם קונסול צרפת בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023).

הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)

הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)

הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 22 במרץ 2023)

הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 22 במרץ 2023)

הענקת מגני הוקרה למשפחות שהידים (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)

הענקת מגני הוקרה למשפחות שהידים (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)

  • השבוע בוצעו ארבעה פיגועים ביהודה ושומרון : פיגוע ירי לעבר עמדת צה”ל בחוארה (דרומית לשכם), שני חיילים נפצעו באורח בינוני, ושלושה פיגועי ירי, ללא נפגעים, באבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם), סמוך לכפר יעבד (דרומית-מערבית לג’נין), ובכיכר אדם (צפונית לירושלים). מבצעי ארבעת הפיגועים לא נתפסו. כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע, במהלכה נעצרו פעילי טרור והוחרמו אמצעי לחימה. מוקדי הפעילות השבוע היו אזור טולכרם, בו נהרג מפקד גדוד טולכרם, שהיה מבוקש, ומחנה הפליטים עקבת ג’בר, סמוך ליריחו.
  • ברצועת עזה נמשך השקט היחסי. כוחות צה”ל יירטו כלי טיס בלתי מאויש של חמאס שטס בשמי רצועת עזה. בכיר חמאס ח’ליל אלחיה אמר בראיון לערוץ אלג’זירה, כי המערכה מול ישראל מתקרבת להכרעה, וסימני החולשה שלה מופיעים יום אחר יום. דיווח על חלוקת סיוע מטעם איראן לרגל חודש רמצ’אן.
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, המשיך בפעילות דיפלומטית מול גורמים בינלאומיים במטרה להשיג תמיכה בסוגיה הפלסטינית. בעקבות ביטול חוק ההתנתקות בישראל נרשמו גינויים פלסטינים והבעת חשש מהמשך הרחבת ההתנחלויות.
  • לקראת “יום האדמה”,[1] אותו מציינים הפלסטינים מדי שנה ב-30 במרץ, קראו גורמים פלסטינים להשתתפות המונית בפעילויות סמוך להתנחלויות ומחסומי צה”ל כמו גם החרמת מוצרים ישראלים במהלך חודש רמצ’אן. ברצועת עזה, מתוכננת פעילות במחנה השיבה במזרח עזה.
פיגוע ירי באבני חפץ
  • ב-26 במרץ 2023, בשעות הבוקר, דיווחו תושבי אבני חפץ (דרומית-מזרחית לטולכרם), כי שמעו קולות ירי. בסריקה שביצעו כוחות הביטחון זוהתה פגיעת ירי באחד מבתי היישוב. לא דווח על נפגעים, למעט אישה שלקתה בחרדה (תקשורת ישראלית, 26 במרץ 2023).
פיגוע ירי בחוארה
  • ב-25 במרץ 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל בחוארה. שני חיילים נפצעו באורח בינוני. לדברי גורמי ביטחון, הירי בוצע בכלי נשק אוטומטי, מכלי רכב חולף, אשר נמלט מהזירה לפני שהחיילים הספיקו להשיב באש. כוחות הביטחון פתחו במצוד אחר מבצע הירי וסגרו את הכניסות הדרומיות לעיר שכם. על פי הערכות, היורה נמלט לכפר ביתא הסמוך (תקשורת ישראלית, 25 במרץ 2023). זהו פיגוע ירי שלישי המבוצע באזור חוארה תוך פחות מחודש ימים.
זירת פיגועי הירי בחוארה (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).      קריקטורה המביעה שמחה על הפיגוע: "עם מנה זאת שברנו את הצום"  (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 25 במרץ 2023)
מימין: זירת פיגועי הירי בחוארה (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).
משמאל: קריקטורה המביעה שמחה על הפיגוע: “עם מנה זאת שברנו את הצום” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 25 במרץ 2023)
  • גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, קיבלו (באופן חריג) אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה שפרסמו צוין שלוחמי “ההתנגדות” שלהם פגעו בכוח ציוני בכביש הראשי בחוארה, שמדרום לשכם. ההודעה קוראת לכל הפלסטינים “בחזית ההתנגדות” להתייצב כתף אל כתף לניהול עימות כולל (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).
  • מאהר מזהר, חבר הוועד המרכזי של החזית העממית לשחרור פלסטין, ציין שהפיגוע מוכיח שהפלסטינים קרובים יותר לניצחון ולשחרור. הוא הדגיש כי פעולות אלו שמות קץ “לפושעים הציונים” שדורשים להרוג פלסטינים וטוענים שאין עם פלסטיני. הוא פנה לפלסטינים בקריאה לפיה כל מי שיכול לשאת נשק, נדרש לשאת אותו ולהתעמת עם “האויב והמתנחלים”. שכן, רק מדיניות כזו תשים קץ ל”התעמרות הציונית בפלסטינים” (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 25 במרץ 2023). מרואן אבו אלנצר, חבר הוועד המרכזי של החזית העממית, אמר כי קבלת האחריות של גדודי אבו עלי מצטפא הם מסר לפיו ישראל (“הכובש הציוני”) מבינה רק שפה אחת שהיא שפת “ההתנגדות” והפיגוע בחוארה הוא מתנה שהעניקה החזית לפלסטינים לכבוד רמצ’אן (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 25 במרץ 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, הדגיש כי העובדה ש”ההתנגדות” מנחיתה מהלומה על צה”ל בחוארה, זו הפעם השלישית תוך חודש, מוכיחה את חוסר היכולת של ישראל ושל מערכת הצבא והביטחון שלה להתעמת עם פעילי “ההתנגדות” ביהודה ושומרון. קאסם הוסיף ש”ההתנגדות” ביהודה ושומרון מסוגלת להפתיע את ישראל (“הכיבוש”) בכל פעם מחדש, וכי לא ייתכן שהיא תהנה מביטחון בזמן שהיא מבצעת חיסולים, תוקפת את המקומות הקדושים וממשיכה בכיבוש ובהתנחלות (אתר חמאס, 25 במרץ 2023). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי הפיגוע בוצע במסגרת התגובה המתמשכת לפשעי ישראל שהאחרון שבהם היה הריגתו של אמיר אבו ח’דיג’ה, מפקד גדוד טולכרם. הוא ציין שהפעולה מוכיחה את המשכיות “ההתנגדות”, וציין כי פעולות “ההתנגדות” יסלימו (אתר חמאס, 25 במרץ 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי “ההתנגדות” שוב מוכיחה את יכולתה להפתיע את ישראל (“האויב”) ולבזות את צבאה באמצעות המשך פעולות הירי נגד חיילים ומתנחלים. לדבריו, הפעולה החדשה היא חלק מהמחיר שתשלם ישראל על רצח בכירי “ההתנגדות” ופעיליה, המשך “הפלישה” למקומות הקדושים והתוקפנות נגד הפלסטינים ואדמתם (אתר הג’האד האסלאמי, 25 במרץ 2023).
פיגוע ירי סמוך לכפר יעבד
  • ב-23 במרץ 2023, בשעות הלילה, בוצע ירי לעבר עמדה צבאית סמוך לכפר יעבד (דרומית-מערבית לג’נין). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, בסריקות אותרו מספר תרמילים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 23 במרץ 2023).
פיגוע ירי בכיכר אדם
  • ב-23 במרץ 2023, בשעות הלילה, בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלי בכיכר אדם (צפונית לירושלים). זוהו פגיעות ברכב, ובסריקות אותרו מספר תרמילים. לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 23 במרץ 2023).
פיגועים משמעתיים[2]

פיגועים משמעתיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה.
פעילות סיכול בטולכרם
  • ב-23 במרץ 2023, בשעות הבוקר, נכנסו כוחות ביטחון ישראלים לכפר עזבת שופה (דרומית-מזרחית לטולכרם) כדי לעצור את אמיר אבו חדיג’ה, מפקד גדוד טולכרם, שהיה מעורב לאחרונה במספר אירועי ירי באזור. הכוחות כיתרו את הבית בו הסתתר. לאחר שהוא הבחין בכוחות הוא ניסה לבצע ירי לעברם. הכוח השיב באש והוא נורה ונפצע. כאשר נכנסו הכוחות לדירת המסתור, בה שהה, הוא ניסה לירות שוב. הכוחות השיבו באש והרגו אותו. פעיל ששהה עם אבו חדיג’ה הסגיר עצמו לידי הכוחות והועבר לחקירה. בדירה נתפסו רובה 16-M ואמצעי לחימה נוספים (תקשורת ישראלית, 23 במרץ 2023).
אמצעי הלחימה שנתפסו בדירה (דובר צה"ל, 23 במרץ 2023)
אמצעי הלחימה שנתפסו בדירה (דובר צה”ל, 23 במרץ 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של אמיר עמאד אבו ח’דיג’ה, בן 25 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות, 23 במרץ 2023). אבו ח’דיג’ה נולד בטולכרם, למד בבית ספר יסודי ותיכון בעיר, וסיים את לימודיו הגבוהים בפקולטה לספורט באוניברסיטה הטכנית של פלסטין (אוניברסיטת ח’צ’ורי) בטולכרם. לאחר שסיים את לימודיו, הוא הצטרף למנגנון משמר הנשיאות של הרשות הפלסטינית. לאחר שהתפטר מתפקידו עבד כנהג הסעות ובמפעל לייצור אבני בניין. לפני כשלוש שנים הוא נעצר וישב בבתי כלא בישראל במשך כשנה. לפני מספר חודשים הפך למבוקש לאחר שהצטרף לשורות “ההתנגדות” בטולכרם. הוא זה שקרא במסיבת העיתונאים ב-22 בפברואר 2023, את ההכרזה על הקמת “גדוד טולכרם” (אלג’זירה.נט, 23 במרץ 2023).
  • התארגנות “גדוד טולכרם – התגובה המהירה” של גדודי חללי אלאקצא פירסמה הודעת אבל בה צוין כי אבו ח’דיג’ה היה אחד ממייסדי ההתארגנות ומפקדיה (ערוץ הטלגרם של “גדוד טולכרם –התגובה המהירה”, 23 במרץ 2023). בהודעת אבל שפורסמה מטעם גדודי חללי אלאקצא נמסר כי הוא היה מייסד “גדוד טולכרם” (ערוץ הטלגרם של גדודי חללי אלאקצא, 23 במרץ 2023).
מודעת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא 
(ערוץ הטלגרם alaqsa_westbank, 23 במרץ 2023)
מודעת אבל מטעם גדודי חללי אלאקצא
(ערוץ הטלגרם alaqsa_westbank, 23 במרץ 2023)
אבו ח'דיג'ה חמוש במגוון רובים (דף הפייסבוק של Mohamad Hanoun, 26 במרץ 2023).      אבו ח'דיג'ה יורה לעבר כוחות ביטחון ישראלים בעת עימות בעבר
 (חשבון הטוויטר של @AlhashdyMdhhj, 24 במרץ 2023)
מימין: אבו ח’דיג’ה חמוש במגוון רובים (דף הפייסבוק של Mohamad Hanoun, 26 במרץ 2023).
משמאל: אבו ח’דיג’ה יורה לעבר כוחות ביטחון ישראלים בעת עימות בעבר
(חשבון הטוויטר של @AlhashdyMdhhj, 24 במרץ 2023)
  • חמאס הדגישה כי הרג פעילי “ההתנגדות” לא יעצור אותם (אתר חמאס, 23 במרץ 2023). הג’האד האסלאמי בפלסטין הדגיש, בהודעה שפרסם, שדם לוחם “ההתנגדות” רק יגביר את אש ההתקוממות המתפשטת בכל הזירות למרות מספר הקורבנות (אתר הג’האד האסלאמי, 23 במרץ 2023). אחמד אלמדלל, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הצהרות מנהיגי ישראל בימים האחרונים על חששותיהם מ”ההתנגדות” בחודש רמצ’אן גרמו להם ל”פוביית רמצ’אן”, ועם ההתנקשות הפחדנית באחד מאנשי “ההתנגדות” והבכיר בגדוד טולכרם, היא “מפעילה את מרעום חומר הנפץ ומשחקת באש”, והיא זו שתהפוך את חודש רמצ’אן לקללה (פאלטודיי, 23 במרץ 2023).
פעילות במחנה הפליטים עקבת ג’בר
  • כוחות ביטחון ישראליים פעלו (ב-27 במרץ 2023) במחנה הפליטים עקבת ג’בר (דרומית-מערבית ליריחו) ועצרו את ואא’ל עבד אלחאפט’ עויצ’את אלמקיטי, בן 50, תושב המקום. עויצ’את חשוד בסיוע להסתרת החוליה שביצעה את פיגוע הירי בצומת אלמוג ב-28 בינואר 2023 ובעידוד לביצוע פיגועים נוספים. במהלך הפעילות, כיתרו הכוחות את ביתו, כרזו לו לצאת וירו עד שיצא מהבית והסגיר עצמו והועבר לחקירת כוחות ביטחון. במקום התפתחו עימותים לאחר שעשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר הכוחות (תקשורת ישראלית, 27 במרץ 2023). מנהל בית החולים ביריחו דיווח על חמישה פלסטינים שנפגעו בעימותים (אלחיאת אלג’דידה, 27 במרץ 2023). עויצ’את הוא אסיר משוחרר, המזוהה עם חמאס, ואביהם של שניים מחברי החוליה שנהרגו ב-6 בפברואר 2023.
כוחות ביטחון ישראלים פועלים במחנה הפליטים עקבת ג'בר (אתר שהאב, 27 במרץ 2023).     פלסטינים מיידים אבנים לעבר הכוחות (אלחיאת אלג'דידה, 27 במרץ 2023)
מימין : כוחות ביטחון ישראלים פועלים במחנה הפליטים עקבת ג’בר (אתר שהאב, 27 במרץ 2023). משמאל : פלסטינים מיידים אבנים לעבר הכוחות (אלחיאת אלג’דידה, 27 במרץ 2023)
הרוג פלסטיני בשכם
  • גורמים רפואיים בשכם דיווחו (ב-28 במרץ 2023) על מותו של עמיר מחמד ע’אלב לולח, בן 23 מהכפר זואתא (מערבית לשכם). לולח מת מפצעים שנפצע במהלך פעילות כוחות הביטחון בשכם ב-22 בפברואר 2023 (צפא, 28 במרץ 2023).
  • על פי דף הפייסבוק שלו, הוא עבד כנהג מונית. משני פוסטים, שפרסם בדף הפייסבוק שלו, ניתן להעריך כי תמך או היה פעיל של החזית העממית לשחרור פלסטין. ב-17 באוקטובר 2018 הוא פרסם פוסט לציון יום השנה לרצח השר רחבעם זאבי ז”ל (שבוצע על ידי פעילי החזית העממית), וב-11 בינואר 2019 הוא עדכן את תמונת הנושא של דף הפייסבוק שלו ושם דגל שעליו כתוב החזית העממית. הרשות הפלסטינית ערכה לו הלוויה צבאית (מען 28 במרץ, 2023).
מימין: עמיר לולח (אלקדס, 28 במרץ 2023) משמאל: הפוסט לציון יום השנה לרצח השר רחבעם זאבי ז"ל (דף הפייסבוק של עמיר לולח, 17 באוקטובר 2018)
מימין: עמיר לולח (אלקדס, 28 במרץ 2023)
משמאל: הפוסט לציון יום השנה לרצח השר רחבעם זאבי ז”ל (דף הפייסבוק של עמיר לולח, 17 באוקטובר 2018) 
מיפוי בית המחבל
  • ב-22 במרץ 2023, לפנות בוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים עסכר במזרח שכם למיפוי ביתו של עבד אלפתאח ח’רושה שביצע את פיגוע הירי בחוארה ב-26 בפברואר 2023 בו נרצחו שני אחים ישראלים. מיפוי הבית בוצע כהכנה להריסתו בהתאם להחלטות שהתקבלו על ידי גורמי הביטחון בישראל. במהלך פעילות הכוחות, ירו לעברם חמושים פלסטינים והשליכו מטעני נפץ. הכוחות השיבו באש (דובר צה”ל, 22 במרץ 2023). התארגנות “גוב האריות” פרסמה הודעה בה צוין, כי פעיליה ניהלו חילופי אש עם כוחות הביטחון והשליכו מטעני נפץ מתוצרת מקומית (חשבון הטוויטר של QUDSN, 22 במרץ 2023).
מיפוי הבית במחנה הפליטים עסכר בשכם (דובר צה"ל, 22 במרץ 2023)    מיפוי הבית במחנה הפליטים עסכר בשכם (דובר צה"ל, 22 במרץ 2023)
מיפוי הבית במחנה הפליטים עסכר בשכם (דובר צה”ל, 22 במרץ 2023)
  • ביום שישי הראשון לחודש רמצ’אן (24 במרץ 2023) הגיעו, על פי כלי התקשורת הפלסטינים, כמאה אלף מתפללים מוסלמים לתפילה בהר הבית (ופא, 24 במרץ 2023). על פי דיווחי משטרת ישראל הגיעו להר הבית כחמישים אלף מתפללים. התפילות עברו בשקט יחסי אולם, לאחר סיומן ארגנו כמה מאות פלסטינים תהלוכה בשטח הר הבית, במהלכה השמיעו קריאות בשבח מחמד אלצ’יף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, ה”התנגדות” ברצועת עזה, בג’נין ובשכם, “גוב האריות” וגדודי ג’נין וטולכרם, ונשבעו להגן על מסגד אלאקצא. על פי כלי התקשורת הפלסטינים, כוחות הביטחון ישראלים הגיעו לרחבות הר הבית, והסירו דגלי פלסטין וכרזות, כולל אחת שנשאה את סמל התארגנות “גוב האריות” (חשבון הטוויטר של QUDSN, 24 במרץ 2023). התכנסות הצעירים בשעות הערב באזור שער שכם, כמידי רמצ’אן, עברה ללא אירועים מיוחדים.

מתפללים בתפילת יום השישי הראשון בהר הבית (ופא, 24 במרץ 2023)
מתפללים בתפילת יום השישי הראשון בהר הבית (ופא, 24 במרץ 2023)

דגל עליו סמל "גוב האריות" ברחבת הר הבית (חשבון הטוויטר @MshHyk2, 24 במרץ 2023).     שוטרים מסירים דגל חמאס שנתלה בהר הבית (סוכנות וטן, 24 במרץ 2023)
מימין: דגל עליו סמל “גוב האריות” ברחבת הר הבית (חשבון הטוויטר @MshHyk2, 24 במרץ 2023). משמאל: שוטרים מסירים דגל חמאס שנתלה בהר הבית (סוכנות וטן, 24 במרץ 2023)
  • בליל 26-25 במרץ 2023 לאחר סיום תפילות רמצ’אן התבצרו בהר הבית כמה מאות אנשים בניגוד למה שסוכם מראש עם אנשי הווקף. לטענת המשטרה, התקבל מידע כי בכוונת חלק מהשוהים במתחם להפר את הסדר הציבורי בשעות הבוקר לקראת תחילת הביקורים בהר הבית. לאחר שמרבית השוהים לא נשמעו להוראות המשטרה וסירבו לצאת מהמקום, נאלצו השוטרים להיכנס להר הבית כדי ולהוציאם (תקשורת ישראלית, 26 במרץ 2023).
  • פינויים עורר תגובות נזעמות. בין המגנים נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, ושיח’ עכרמה צברי, יו”ר הוועד האסלאמי העליון בירושלים, אשר ראו בכך פרובוקציה ישראלית ופגיעה ברגשות המתפללים המוסלמים בחודש רמצ’אן (ופא, 26 במרץ 2023). מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, ציין שתפילה והשהייה לילית במתחם אלאקצא היא זכותו של העם הפלסטיני והוא יגן על זכות זו בכל זמן ובכל האמצעים ושום לחץ או טרור לא יצליחו להפסיק את השהייה באלאקצא. הוא קרא לפלסטינים בירושלים, ביהודה, שומרון ובתוך ישראל להתגייס להגנה על אלאקצא מול הת קפות ישראל והמתנחלים (אתר חמאס, 26 במרץ 2023).עבד אללטיף אלקנוע, דובר חמאס, ציין שישראל מפרה את קדושת חודש רמצ’אן ואת קדושת אלאקצא ושוללת את חופש הפולחן וכי “ההסתערות” על אלאקצא והניסיונות להוציא את השוהים הליליים הם הסלמה מסוכנת אשר ישראל וממשלתה תשאנה בהשלכותיה (QDSN, 26 במרץ 2023).
הכנות לציון “יום האדמה”
  • הכוחות הלאומיים והאסלאמיים קראו לציבור לקחת חלק נרחב בפעילויות לציון “יום האדמה”, במסגרת פעילויות “ההתנגדות העממית”. הציבור התבקש לעשות זאת במיוחד באזורים המוקפים בהתנחלויות ובמחסומים צבאיים. הם גם קראו להפוך את 31-30 במרץ לימי זעם עממי כביטוי להתנגדות לכיבוש ולמתנחלים ולהגנה על האדמה. במקביל הם קראו להרחיב את היקף החרם על הסחורות הישראליות, במיוחד בחודש רמצ’אן, ולסרב לשווק אותן בשווקים הפלסטיניים (מען, 27 במרץ 2023).
  • גם ברצועת עזה מתכוונים הארגונים לציין את “יום האדמה” בפעילויות שתתקיימנה מיד לאחר תפילת הצהריים בסמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה (מחנה מלכה) לתמיכה ב”זכות השיבה” (פלסטין און ליין, 26 במרץ 2023).
שיגור רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגור רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

שיגור רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

יירוט כלי טיס בלתי מאויש
  • ב-22 במרץ 2023 יורט על ידי כוחות צה”ל כלי טיס בלתי מאויש של חמאס שטס בשמי רצועת עזה. כלי הטיס לא חדר לשטח מדינת ישראל ולא היווה איום על תושבי עוטף עזה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 22 במרץ 2023).
ח’ליל אלחיה מתייחס למצב בישראל
  • בתכנית ראיונות בערוץ אלג’זירה אמר ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש המשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים, כי “ההתנגדות”, ובראשה הזרוע הצבאית של חמאס, מסוגלת להרתיע את ישראל, וכי הם מוכנים לחזור על המודל של “חרב ירושלים”[3] בכל רגע שהדבר יצריך זאת. הוא הוסיף כי המערכה יצרה משוואות מדיניות רבות בשטח ועל ישראל לקחת זאת בחשבון. הוא ציין שלכל מערכה שהם ניהלו נגד ישראל היו נסיבות משלה. אולם, מערכת “חרב ירושלים” הייתה הקשה ביותר. לדבריו ישראל הופתעה במהלכה מעצם העובדה שהרקטות מגיעות לכל שטח פלסטין.
  • אלחיה אמר כי הוא בטוח שהמערכה מול ישראל מתקרבת להכרעה, וכי סימני החולשה שלה מופיעים יום אחר יום. לדבריו, תולעים החלו לכרסם בישראל, הן במעטפת הבינלאומית, הן במבנה הפנימי שלה. הוא הוסיף כי קיים איום קיומה של ישראל וכי האמונה בקרב הפלסטינים בהתנגדות לישראל התחזקה, כפי שניתן לראות ביהודה ושומרון, בעזה ובקרב ערביי ישראל (אתר חמאס, 26 במרץ 2023; אתר ערוץ אלג’זירה, 26 במרץ 2023).
הראיון של ח'ליל אלחיה לתוכנית "אלמקאבלה" בערוץ אלג'זירה (אתר ערוץ אלג'זירה, 26 במרץ 2023)    הראיון של ח'ליל אלחיה לתוכנית "אלמקאבלה" בערוץ אלג'זירה (אתר ערוץ אלג'זירה, 26 במרץ 2023)
הראיון של ח’ליל אלחיה לתוכנית “אלמקאבלה” בערוץ אלג’זירה (אתר ערוץ אלג’זירה, 26 במרץ 2023)
חלוקת סיוע איראני בעזה לרגל רמצ’אן
  • אגודת הצדקה אלאנצאר בעזה פרסמה ב-11 במרץ 2023 הודעה על חלוקת סיוע למשפחות הרוגי האנתיפאדה השנייה, מבצע “צוק איתן”, מבצע “שומר החומות” והרוגי “צעדות השיבה”. את הסיוע מממן הסניף הפלסטיני של מוסד השהיד האיראני (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 11 במרץ 2023). בהודעה נוספת מסרה האגודה כי על פי החלטות הגוף התורם משפחות בהם הרוגים מתחת לגיל 15 ומעל גיל 60 לא יקבלו סיוע (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה אלאנצאר, 11 במרץ 2023).
  • בכתבה ששודרה באתר iran press על חלוקת הסיוע, אמר נאצר אלשיח’ עלי, האחראי על ההסברה באגודת אלאנצאר, כי מדובר בסיוע מאיראן למשפחות השהידים לקראת חודש רמצ’אן. הוא ציין שהסיוע הוא בסכום של שני מיליון דולר והוא יחולק ל-7,400 משפחות (אתר iran press בערבית, 13 במרץ 2023).[4]
 חלוקת הסיוע    נאצר אלשיח' עלי מתראיין במהלך חלוקת הסיוע (פאלטודיי, 12 במרץ 2023)
מימין: חלוקת הסיוע; משמאל: נאצר אלשיח’ עלי מתראיין במהלך חלוקת הסיוע (פאלטודיי, 12 במרץ 2023)
  • גולשים פלסטיניים אנטי איראניים פרסמו תמונה של ארוחה לשבירת הצום, המחולקת ברצועה במימון “ועדת הסיוע על שם האמאם ח’מיני” (חשבון הטוויטר של מניר אלג’עברי, 25 במרץ 2023; חשבון הטוויטר של השיח’ מג’די אלמע’רבי, 25 במרץ 2023). מג’די אלמע’רבי, שיח’ סלפי מרפיח, המפגין עמדות המתנגדות להתערבות האיראנית באזור הערבי ובפרט ברצועת עזה, ואף קרע את תמונותיו של קאסם סלימאני שנתלו בעזה לפני שנתיים, תקף את הסיוע באומרו, כי האוכל הזה, שמופץ ללא חתימה בעזה, דומה לאוכל שמוגש למוסלמים רעבים ע”י מיסיונרים במדינות של עוני ורעב באפריקה ובאסיה. לדבריו זהו אוכל זול, שנועד למטרות מדיניות, לשיפור תדמיתם של הכופרים הרוצחים. מדובר באוכל שנגזל ונגנב מכספם של המוסלמים, מעורב בדמם (של המוסלמים הסונים) באהוואז (חבל ערבי סוני ברובו באיראן) (חשבון הטוויטר של השיח’ מג’די אלמע’רבי, 25 במרץ 2023).
פעילות דיפלומטית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, המשיך בפעילות דיפלומטית מול גורמים בינלאומיים במטרה להשיג תמיכה במהלך הפלסטיני להכרה במדינה פלסטינית ולהבטיח המשך סיוע כספי לרשות. להלן עיקרי פעילותו:
    • ב-22 במרץ 2023 נפגש עם קונסול צרפת בירושלים, רנה טרוקז. אשתיה ברך על הודעת משרד החוץ של צרפת אשר גינתה את הצהרותיו האחרונות של שר האוצר בצלאל סומטריץ’ במהלך ביקורו בפריז, בה הכחיש את קיומם ההיסטורי של הפלסטינים. הוא קרא לצרפת ולמדינות העולם לנקוט בצעדים נגד ההסתה שמנהלים בכירים ישראלים נגד הפלסטינים. אשתיה גם קרא לצרפת להכיר במדינה פלסטינית (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023).
    • עוד באותו היום נפגש אשתיה עם סטיבן אמבלאד, נציג הבנק העולמי ברשות הפלסטינית. אשתיה בחן עמו את נושא הידוק שיתוף הפעולה בין הצדדים. אמבלאד עדכן את אשתיה על מספר פרויקטים ברשות אותם אישר הבנק העולמי, ביניהם פרויקטים בתחום הבריאות, מים, טכנולוגיית מידע, רשויות מקומיות והכשרה מקצועית (ופא, 22 במרץ 2023).
פגישת אשתיה עם קונסול צרפת בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023).     הפגישה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 22 במרץ 2023)
מימין: פגישת אשתיה עם קונסול צרפת בירושלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023). משמאל: הפגישה עם נציג הבנק העולמי (ופא, 22 במרץ 2023)
ביטול שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בישראל
  • שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, שאמורה הייתה לכלול כ-2,000 אסירים ולהתחיל ביומו הראשון של רמצ’אן, הושהתה, לאחר שנמסר שהושגו הבנות מול שירות בתי הסוהר. הרשות לענייני אסירים ומשוחררים ומועדון האסיר הפלסטיני הודיעה כי הושג הסכם על “הפסקת צעדי הענישה והצעדים השרירותיים נגד האסירים” (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 22 במרץ 2023). בהודעה שפרסמה ועדת החירום העליונה של האסירים הבטחוניים בבתי הכלא בישראל, נמסר כי האסירים “אילצו את האויב הציוני” להפסיק את הצעדים נגדם הודות לאחדותם ולתמיכת הפלסטינים בהם (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 23 במרץ 2023).
  • שירות בתי הסוהר בישראל מסר בתגובה, כי הם פעלו בימים האחרונים במטרה לסכל את שביתת האסירים הביטחוניים כחלק מהתפיסה הביטחונית והמערכתית. במסגרת זאת הקפיד הארגון לשמור על הסטטוס קוו בנושא האסירים הביטחוניים והובהר להם מה יהיה ״מחיר ההפסד״ במידה ותיפתח שביתה (אתר כאן, 22 במרץ 2023; ישראל היום, 23 במרץ 2023).
  • הפלסטינים ראו בביטול השביתה הצלחה למאבקם וקראו ליישם את ההצלחה במערכות נוספות נגד ישראל. להלן עיקרי התגובות:
    • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש כי האסירים רשמו דף מפואר בעמידה האיתנה ושבירת רצונה של ישראל (“הכובש”), וניצחו באמצעות הפחדה במערכה שלהם, לפני שהיא החלה. זאת, בשל החשש בישראל שהיא תמצא עצמה בעימות שיש לו התחלה אבל אין לו סוף. הוא הוסיף כי הניצחון נושא בחובו אינדיקציות לעתיד להכרעת המערכות שהפלסטינים מנהלים בכל החזיתות מול ישראל (אתר חמאס, 23 במרץ 2023).
    • זאהר ג’בארין, האחראי על משרד השהידים, הפצועים והאסירים בחמאס, ציין שהאסירים השיגו ניצחון חדש שבאמצעותו הרסו את יהירותו של הסוהר והוכיחו פעם נוספת שהם בעלי זכות ובעלי יכולת גדולה ביותר לעמוד איתן ולהשיג את הזכויות שלהם (אתר חמאס, 23 במרץ 2023). בראיון לרדיו צות אלאקצא אמר ג’בארין כי ניצחון האסירים הוא לקח עבור הפלסטינים בכל מקום ולכל מי שמתעכב בהקמת הנהגה לאומית מאוחדת שתוביל את המאבק הפלסטיני. הוא הדגיש כי המערכה של האסירים מניחה את היסודות למערכה מכרעת עתידית עם ישראל, וקרא לפלסטינים לקחת את חדר המבצעים המשותף של “ההתנגדות” בעזה כמודל (רדיו צות אלאקצא, 23 במרץ 2023).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה הביע תמיכה בכל צעד שנוקטים האסירים בהתמודדותם מול שירות בתי הסוהר, צעדיו ומדיניותו. בהודעה לעיתונות הדגיש הארגון כי ימשיך לעמוד לצד האסירים ולתמוך בהם, והזהיר את ישראל מפני מניפולציות בנושא האסירים, דרישותיהם וזכויותיהם (אתר הג’האד האסלאמי, 23 במרץ 2023).
ביטול חוק ההתנתקות
  • מליאת הכנסת אישרה בליל 21-20 במרץ 2023 בקריאה שנייה ושלישית את ביטול “חוק ההתנתקות”. הביטול יאפשר לישראלים לשהות בשטחים שפונו בצפון השומרון לפני 18 שנה, במסגרת תכנית ההתנתקות. ביטול החוק גם יסדיר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, השוהים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005 (תקשורת ישראלית, 21 במרץ 2023). בעקבות ביקורת שהשמיעה ארה”ב על ביטול החוק, הבהירה לשכת ראש הממשלה, כי למרות ביטול החוק, אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה (תקשורת ישראלית, 22 במרץ 2023).
  • ביטול חוק ההתנתקות עורר תגובות נזעמות בקרב הפלסטינים שראו בכך הפרה של החלטות בינלאומיות והשתלטות מחודשת על שטחים שפונו בעבר על ידי ישראל:
    • נביל אבו רדינה אמר שביטול החוק הוא הפרה של החוק הבינלאומי ובפרט של החלטה 2334 המגנה את ההתיישבות ביהודה ושומרון. לדבריו במעשה זה ישראל ממשיכה להתנגד לחוק הבינלאומי פועלת לסכל מאמצים בינלאומיים למניעת הסלמה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל למניעת הצעדים החד צדדים (ופא, 21 במרץ 2023).
    • מחמד אשתיה אמר במהלך פגישה עם קונסול צרפת, כי החוק מאשר חזרתן של ארבע התנחלויות ומשמעותו כיבוש מחדש של שטחי יהודה ושומרון (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 במרץ 2023).
    • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, הדגיש כי הדבר מהווה הפרה של כל ההחלטות הבינלאומיות הקובעות שכל ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים הן בלתי חוקיות (ופא, 21 במרץ 2023).
    • ג’האד טה, דובר חמאס, ציין כי זהו הצעד במסגרת מאמצי ממשלת ישראל (“ממשלת הכיבוש הפשיסטית”) ושל המתנחלים להקים מאחזים חדשים ולגנוב וייהד את האדמה הפלסטינית והוא מוכיח שוב את התנערותה של “החבורה השלטת בישראל” מכל התחייבות או הסכם. לדבריו, הצעד ייענה בעוד “התנגדות” ועמידה איתנה (אתר חמאס, 21 במרץ 2023).
    • דובר חמאס קרא לרשות הפלסטינית להפסיק את כל צורות התיאום הביטחוני עם ישראל ולהתיישר עם המהפכה והמאבק של הפלסטינים לחופש. הוא גם קרא לקהילה הבינלאומית לשאת באחריות ולעצור את ההפרות הבוטות של החוק הבינלאומי והחלטות האו”ם (אתר חמאס, 21 במרץ 2023).
טקס שארגנה חמאס באוניברסיטת אלנג’אח
  • הגוש האסלאמי, סיעת הסטודנטים של חמאס, באוניברסיטת אלנג’אח בשכם ערכה (ב-22 במרץ 2023) טקס לציון 19 שנים להריגתו של השיח’ אחמד יאסין, מייסד חמאס והמנהיג הראשון של התנועה. בטקס, שהתקיים תחת הכותרת “דרכו של אליאסין”, השתתף קהל רב ובכללו משפחות שהידים ואסירים. במהלך הטקס הוענקו מגני הוקרה למשפחות שהידים (אתר הגוש האסלאמי בגדה, 23 במרץ 2023; ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג’אח, 22 במרץ 2023).
 הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 22 במרץ 2023)    הטקס באוניברסיטת אלנג'אח (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)
הטקס באוניברסיטת אלנג’אח (מימין: חשבון הטוויטר של הגוש האסלאמי בגדה, 22 במרץ 2023; משמאל: ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג’אח, 22 במרץ 2023)
הענקת מגני הוקרה למשפחות שהידים (ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח, 22 במרץ 2023)
הענקת מגני הוקרה למשפחות שהידים
(ערוץ הטלגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג’אח, 22 במרץ 2023)
טענה פלסטינית ל”תג מחיר” בסנג’יל
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה כי מתיישבים ישראלים שרפו ב-26 במרץ 2023, לפנות בוקר, בית משפחה פלסטינית בסנג’יל, צפונית לראמאללה. נטען, כי ארבעה מתנחלים השליכו בקבוקי תבערה לעבר ביתו של אחמד מאהר עואשרה, בן 35, בעת שהוא ומשפחתו, המונה שש נפשות, שהו בבית ותושבי העיירה הצליחו לחלץ את המשפחה ללא פגע (ופא, 26 במרץ 2023; שהאב, 26 במרץ 2023). יצוין, כי בבדיקת המשטרה עלה, כי השריפה נגרמה בשל קצר חשמלי ולא מהצתה מכוונת (תקשורת ישראלית, 26 במרץ 2023).
הבית שהוצת (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 26 במרץ 2023)    הבית שהוצת (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 26 במרץ 2023)
הבית שהוצת (דף הפייסבוק של הצלם עצאם אלרימאוי, 26 במרץ 2023)
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • השבוע נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. להלן אירועים בולטים:
    • 28 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב באזור סנג’יל (צפונית-מזרחית לראמאללה). גם 26 במרץ 2023 וב-23 במרץ 2023 יודו אבנים לעבר כלי רכב באזור. דווח על נפגעת חרדה, ונגרם נזק לכלי רכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 , 26 , 28 במרץ 2023).
    • 26 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לרחלים (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 26 במרץ 2023).
    • 26 במרץ 2023: אבנים ובקבוק צבע הושלכו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). גם יום קודם לכן יודו אבנים לעבר כלי רכב במקום . לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 25, 26 במרץ 2023).
    • 24 במרץ 2023: חמישה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר אוטובוס וכלי רכב בכביש עוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 24 במרץ 2023).
    • 23 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס מזרחית לעטרת (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 במרץ 2023).
    • 23 במרץ 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב מערבית לחלחול (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 23 במרץ 2023).
    • 22 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס מערבית לענתות (צפונית לירושלים). לא היו נפגעים. נגרם נזק הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במרץ 2023).
    • 22 במרץ 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בנחל קנה בין יקיר הקטנה לעמנואל (צפונית מערבית לסלפית). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 22 במרץ 2023).

[1] יום האדמה" של ערביי ישראל מתקיים מידי שנה ב-30 במרץ, לזכר ההפגנות האלימות שהתחוללו בשנת 1976 באזור כרמיאל, כמחאה על החלטת ממשלת ישראל להפקיע קרקעות. מועד סמלי זה, שבמהותו מבטא מחאה של ערביי ישראל,אומץ גם ע"י ארגוני הטרור הפלסטינים. צעדת השיבה הראשונה בגבול רצועת עזה הייתה ב-30 במרץ 2018.
[2]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[3] השם שהעניק חמאס למבצע "שומר החומות" בשנת 2021, אשר החל בירי רקטות של חמאס לעבר ירושלים.
[4] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בפברואר 2020: "סיוע איראני לטרור הפלסטיני: חלוקת כספים איראניים למשפחות שהידים ברצועת עזה עי אגודת הצדקה אלאנצאר המזוהה עם הגהאד האסלאמי בפלסטין".