חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (02 – 08 בפברואר 2010)

נביל שעת, בכיר פתח, בעת ביקור בביקור בעזה

נביל שעת, בכיר פתח, בעת ביקור בביקור בעזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

אלאיאם, 15 בינואר, 2010

אלאיאם, 15 בינואר, 2010


נביל שעת, בכיר פתח, בעת ביקור בביקור בעזה
נביל שעת, בכיר פתח, בעת ביקור בביקור (חריג) בעזה

(ופא, 3 בפברואר, 2010)

עיקרי הדו"ח

 נמשך ""טפטוף" ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. השבוע אותרו שתי נפילות בשטחים פתוחים סמוך לישובים. בתגובה תקף חיל האוויר יעדים בדרום הרצועה.  

 על פי דיווח בעיתון הארץ (8 בפברואר) החליט יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיענות בחיוב להצעת ארה"ב לפתוח במשא ומתן עקיף עם ישראל באמצעות "שיחות קרבה". על פי אותו דיווח מתכוון אבו מאזן לבקש הבהרות מהממשל האמריקאי ולהתייעץ עם מדינות ערב לפני שימסור תשובתו הסופית לארה"ב. בכירים ברשות הפלסטינית הכחישו את הנאמר בפרסום.

 לאחרונה ניכרת עלייה בהיקף השתתפותם של בכירי פתח והרשות הפלסטינית בהפגנות נגד גדר הביטחון ביהודה ושומרון במהלך סופי השבוע. זאת במסגרת יישום מדיניות "ההתנגדות העממית" שמוביל  אבו מאזן,  אשר מקבלת תמיכה ועידוד בעיתונות הפלסטינית המזוהה עם הרשות הפלסטינית.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר הנגב המערבי. סה"כ אותרו שתי נפילות רקטות בשטחים פתוחים סמוך לישובים (3 ו-7 פברואר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות תקף חיל האוויר מבנים חשודים באזור שדה התעופה דהניה ומנהרה המשמשת להברחת אמצעי לחימה סמוך למעבר רפיח.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור.  בשלושה מקרים הותקפו סיורים ועמדות של צה"ל באבנים ובבקבוקי תבערה. חייל נפצע באורח קל.

  בין האירועים יצוינו:

  • 8 בפברואר- שלושה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאללבן (צפונית מערבית לראמאללה). כמו כן הושלכו לעבר כלי רכב סמוך ליעבד. מיידה האבנים נעצר. בו ביום הושלך מטען צינור לעבר כוח צה"ל, שעסק בפעילות מבצעית סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק  (דובר צה"ל, 8 בפברואר). 

  • 7 בפברואר  – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 7 בפברואר).

  •  6 בפברואר – כוח משמר הגבול עצר שני פלסטינים, שהתכוונו להשליך בקבוקי תבערה לעבר עמדת משמר הגבול, צפונית מזרחית לבית לחם (דובר צה"ל, 6 בפברואר). בו ביום הושלכו אבנים לעבר סיור צה"ל  בבית רימה (צפונית מערבית לבית לחם). חייל צה"ל נפצע באורח קל ונגרם נזק לכלי הרכב הצבאי (דובר צה"ל, 6 בפברואר).

  • 5 בפברואר – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם ). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 5 בפברואר).

  • 4 בפברואר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי  סמוך לאלערוב (דרומית מערבית לבית לחם)  (דובר צה"ל, 4 בפברואר).

  • 3 בפברואר – שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 3 בפברואר).

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים  בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם  405 משאיות.

המאבק המדיני

פרסומים סותרים בעניין עמדת הרשות הפלסטינית כלפי ניהול משא ומתן עקיף

על פי דיווח של בעיתון הארץ, החליט יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להיענות בחיוב להצעת ארה"ב לפתוח במשא ומתן עקיף עם ישראל באמצעות "שיחות קרבה", שאותן ינהל ג’ורג’ מיטשל. "גורמים פלסטיניים בכירים" אישרו אתמול כי אבו מאזן הסכים עקרונית להצעה האמריקנית למשא ומתן עקיף. לדברי אותם גורמים, יבקש אבו מאזן כמה הבהרות מהממשל האמריקני ואז יתייעץ עם מנהיגי מדינות ערב לפני שימסור את תשובתו הסופית לארצות הברית. לפי אותו דיווח, נוטה אבו מאזן  להשיב בחיוב להצעה האמריקנית משום שסירוב גם להצעה זו יציג את הרשות הפלסטינית באור שלילי במיוחד (הארץ, 8 בפברואר, 2010)

 הפרסום בתקשורת הישראלית גרר הכחשות מצד בכירים פלסטיניים:

  • צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, הודיע כי הפרסומים האחרונים בעניין המו"מ העקיף "מקדימים את המאוחר". הוא הוסיף כי ישראל מציבה תנאים מוקדמים למו"מ ומסרבת להתחייב לגבולות 1967 וליתר נושאי פתרון הקבע. לדבריו ההנהגה הפלסטינית  עדיין מצפה מארצות הברית להבהרות בעניין מקורות הסמכות ולוח זמנים של המו"מ העקיף, ורק לאחר קבלתן יודיע אבו מאזן על החלטתו  (ופא, 8 בפברואר, 2010).

  • עזאם אלאחמד, יו"ר סיעת פתח במועצה המחוקקת, הכחיש את הדיווח בהארץ וציין כי הרשות הפלסטינית מצפה לתגובות מארה"ב וממדינות ערב (רדיו סוא, 8 בפברואר, 2010).

  • צברי צידם, יועצו של אבו מאזן ומזכיר המועצה המהפכנית של פתח, אמר כי המו"מ חייב להיות ישיר אחרי שישראל תסכים להפסקה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות (צפא, 8 בפברואר, 2010). 

הסתה בערוץ הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית

ביום שישי ב- 29 בינואר נשא דרשן במסגד בבורין (נפת שכם) דרשת שטנה נגד ישראל והיהודים, ששודרה בערוץ הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית . הרקע לשידור הדרשה היה צו הריסה שהוציאה ישראל למסגד שנבנה במקום. בעקבות צוו ההריסה התכנסו במקום בכירים ברשות הפלסטינית וחברי הועד הפועל של אש"פ בינהם שר ההקדשים מחמוד אלהבאש, שר המדינה מאהר  ע’נים ועוד.

להלן כמה ציטטות מהדרשה (הטלוויזיה הפלסטינית, על פי ממר"י, 29 בינואר):

  •  …זוהי עובדה ברורה שהשנאה שהם [היהודים] טיפחו, והגזענות שאין דומה לה,  היא הנאציזם של המאה ה-20…

  • …היהודים הם האויבים של אללה ושל שליחו … הם אויבי האנושות בכלל והפלסטינים בפרט… 

  • …יהודים יהיו תמיד יהודים אפילו אם החמורים יפסיקו לנעור, הכלבים לנבוח והשועלים ליילל והנחשים יפסיקו להכיש היהודים לא יחדלו להיות עוינים למוסלמים….

השתתפות בכירים בפתח וברשות הפלסטינית בהפגנות נגד גדר הביטחון

לאחרונה ניכרת עלייה בהיקף השתתפותם של בכירי פתח והרשות הפלסטינית בהפגנות נגד גדר הביטחון ביהודה ושומרון במהלך סופי השבוע. רוב ההפגנות נגד הגדר נוהלו עד לאחרונה בעיקר על ידי פעילים פלסטינים בראשותו של מצטפא ברע’ות’י. להלן מספר דוגמאות להשתתפות בכירי פתח והרשות הפלסטינית בהפגנות:

  • 29  בינואר- בהפגנה בבלעין (דרומית לראמאללה) השתתף סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועדה המרכזית של פתח;  בהפגנה במעצרה (צפונית לבית לחם) השתתף  תופיק טיראוי, חבר הוועדה המרכזית של פתח;  בהפגנה בבורין (סמוך לשכם)  השתתף מחמוד אלהבאש, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית.

  • 22 בינואר– בהפגנה במעצרה השתתף אסמאעיל דעיק, שר החקלאות ברשות הפלסטינית.

  • 15 בינואר– בהפגנה בדיר נט’אם (סמוך לראמאללה) השתתפו תופיק טיראוי ומחמוד אלעאלול, חברי הוועדה המרכזית של פתח.

בכירי פתח והרשות הפלסטינית המשתתפים בהפגנות מיישמים הלכה למעשה את מדיניות "ההתנגדות העממית" שמוביל יושב ראש הרשות אבו מאזן.  מדיניות זו מצאה ביטוי  בקריאתו של אבו מאזן לבכירי פתח "לרדת לשטח", בנאום בכינוס המועצה המהפכנית של פתח ב-16 בינואר; כמו כן הכריז תופיק טיראוי, חבר הוועד המרכזי של אש"ף, ש"פתח תמשיך לתמוך ולהשתתף בהפגנות שלוות אלה נגד הגדר והכיבוש בכל הערים והכפרים שנפגעים מההפרות הישראליות" (ופא, 15 בינואר). יוזכר כי, העיתונות המזוהה עם הרשות הפלסטינית מרבה לאחרונה לעודד את המשך "פעילות המחאה העממית" (תופעת בלעין2)

אלאיאם, 15 בינואר, 2010
תופיק טיראוי, חבר הוועד המרכזי של אש”ף, מתעמת עם חיילי צה”ל בדיר נט’אם

(אלאיאם, 15 בינואר, 2010)

הזירה הפנים-פלסטינית

הרשות הפלסטינית קיבלה החלטה לקיים בחירות לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון וברצועת עזה

הממשלה הפלסטינית קיבלה החלטה לקיים את הבחירות בכל הרשויות המקומיות ביהודה ושומרון וברצועת עזה ב-17 ביולי 2010. לשם כך היא דרשה מוועדת הבחירות המרכזית להתחיל בהכנות הדרושות והדגישה כי קיום הבחירות מהווה אבן יסוד בתמיכה בתוכנית העבודה של הרשות הפלסטינית ובתכניתה של הממשלה לבניית מוסדות המדינה (ופא, 8 בפברואר, 2010).

בתגובה לכך הודיע זיאד אלט’אט’א, שר השלטון המקומי בממשל חמאס בעזה, כי הממשל מתנגד להחלטת הממשלה הפלסטינית של סלאם פיאצ’ לקיים את הבחירות והוסיף כי אין מקום לערוך בחירות ללא אחדות לאומית (אלקדס, 8 בפברואר, 2010). 

ביקור בכיר פתח ברצועה

נביל שעת’, חבר הוועד המרכזי של פתח, קיים (באופן חריג) ביקור בעזה ב-3 בפברואר. במהלך הביקור נפגש שעת’ עם ראש ממשל חמאס בעזה אסמעיל הניה ועם בכירי חמאס ח’ליל אלחיה ואימן טה. כמו כן הוא נפגש עם בכירי פתח בעזה. לדבריו מטרת הביקור היא היענות לצורך לממש את האחדות הלאומית ולשים קץ למצב הפילוג השורר בזירה הפלסטינית. שעת’ הדגיש כי הוא לא הגיע לעזה על מנת לנהל מו"מ אלא כדי לסייע ביצירת אווירה של פיוס, דיאלוג, ואחדות וכי הביקור מתקיים בתוקף החלטתו של יו"ר הרשות אבו מאזן ושל המועצה המהפכנית של פתח (ופא, 3 בפברואר, 2010).

צ’לאח אלברדויל, בכיר חמאס בעזה, מסר הודעה לעיתונות שהופצה על ידי לשכת ההסברה של חמאס בעזה. נמסר כי "הפגישה הייתה טובה וקונסטרוקטיבית ונועדה לשבור את הקיפאון הפוליטי בין חמאס לפתח". שני הצדדים הסכימו שיש להשלים את הפיוס הפנים-פלסטיני על סמך ערבויות מצריות. כמו כן הוקמה וועדה משותפת שתבחן את הבעיות בשטח בין הצדדים (Palestine-info , 04 בפברואר, 2010).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2  פירוט ראו סיכום שבועי של חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (26 בינואר-2 בפברואר, 2010) http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/pdf/ipc_071.pdf

לראש העמוד