מבט לאיראן

23 במרץ– 2 באפריל 2023 מאת: ד"ר רז צימט
שני החשודים בתכנון פיגוע בהכוונה איראנית ביוון (אמצעי תקשורת יוונים, 29 במרץ 2023)

שני החשודים בתכנון פיגוע בהכוונה איראנית ביוון (אמצעי תקשורת יוונים, 29 במרץ 2023)

מילאד חידרי, קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (אירנ

מילאד חידרי, קצין משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (אירנ"א, 31 במרץ 2023)

פגישת שגריר איראן הנכנס בדמשק עם שר החוץ האיראני (אירנ

פגישת שגריר איראן הנכנס בדמשק עם שר החוץ האיראני (אירנ"א, 27 במרץ 2023)

רמצ'אן שריף, דובר משמרות המהפכה וראש מטה האנתיפאדה וירושלים (מהר, 29 במרץ 2023)

רמצ'אן שריף, דובר משמרות המהפכה וראש מטה האנתיפאדה וירושלים (מהר, 29 במרץ 2023)

אסמאעיל קאא'ני בעיראק (אלעאלם, 31 במרץ 2023)

אסמאעיל קאא'ני בעיראק (אלעאלם, 31 במרץ 2023)

פגישת שגרירי איראן ובריטניה בבגדאד (איסנ

ה

עיקרים
  • משטרת יוון עצרה שני אזרחים פקיסטאנים בחשד שתכננו לבצע מתקפות טרור נגד ישראלים באתונה בהכוונת כוח קדס של משמרות המהפכה. שגרירות איראן ביוון הכחישה את הדיווחים וטענה, כי אלה נועדו להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפוליטי הפנימי בישראל.
  • שני קצינים במשמרות המהפכה נהרגו בתקיפה, שיוחסה לישראל בלילה שבין ה-30 ל-31 במרץ 2023 באזור דמשק. משמרות המהפכה איימו בנקמה.
  • איראן גינתה את תקיפת ארצות הברית ב-24 במרץ 2023 במזרח סוריה, שהובילה למותם של פעילים במיליציות הפרו-איראניות באזור. התקיפה האמריקאית באה בתגובה לתקיפה, שבוצעה יום קודם לכן באמצעות כטב”ם על בסיס אמריקאי בצפון-מזרח סוריה, שבה נהרג קבלן אמריקאי.
  • שלטונות איראן הודיעו, כי “יום ירושלים העולמי”, המצוין מדי שנה בסוף חודש רמצ’אן, יתקיים השנה ב-14 באפריל 2023. המועד הוקדם השנה בשל סמיכות הזמנים לעיד אלפטר המסיים את חודש רמצ’אן. בתוך כך, התייחס דובר משמרות המהפכה למשבר הפוליטי הפנימי בישראל והצהיר, כי “שחרור ירושלים ושחרור העם הפלסטיני קרובים היום יותר מתמיד”.
  • מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה הגיע בסוף מרץ 2023 לביקור בעיראק ונועד עם בכירים בממשל העיראקי ובמיליציות השיעיות הפרו-איראניות.
כוונות פיגועים בהכוונה איראנית ביוון
  • משטרת יוון עצרה שני אזרחים פקיסטאנים שיעים ילידי איראן בחשד שתכננו לבצע מתקפות טרור נגד ישראלים במרכז אתונה בהנחיית כוח קדס של משמרות המהפכה והיו בשלבים סופיים לפני הוצאת פיגוע לפועל. כלי תקשורת מקומיים ביוון דיווחו, כי החשודים תכננו לגייס אנשים נוספים שיסייעו להם בהוצאת פיגועים אל הפועל, בין היתר במסעדה יהודית כשרה בבית חב”ד, שאותה פוקדים ישראלים, בשכונת פסירי באתונה. בהודעה שפרסם המוסד הישראלי נכתב כי התארגנות הטרור שנחשפה היא “חלק מרשת המופעלת מאיראן וחוצה מדינות רבות”, וכי הארגון סייע לרשויות היווניות לסכל את הפיגועים. בהודעת המוסד נאמר כי זהו “ניסיון נוסף של איראן לקדם טרור נגד יעדים ישראליים ויהודיים בחו”ל”. בהודעה שפרסמה משטרת יוון נכתב כי רשת הטרור, שתכננה לבצע פיגועים באמצעות הוראות מחו”ל, פורקה (הארץ, 28 במרץ). ב-29 במרץ 2023 פורסמו ביוון זהותם של שני האזרחים שנעצרו: חידר, בן 27, שהתגורר באי זקינטוס; וחוסין בן 29, שהתגורר בספרטה. השניים שהו ביוון באופן בלתי חוקי בחמש השנים האחרונות, עסקו בחקלאות ואמורים היו לקבל בין 10 ל-15 אלף דולרים על כל ישראלי שיירצח.
  •  שגרירות איראן באתונה הכחישה את הדיווחים. בציוץ בחשבון הטוויטר שלה (29 במרץ 2023) נאמר, כי מדובר ב”האשמות חסרות בסיס נגד טהראן” וכי “הטענות המפוברקות נועדו להסיט את תשומת הלב ממשבריה הפנימיים” של “הישות הציונית”.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • קצין משמרות המהפכה בדרגת סרן, מילאד חידרי (Milad Heydari), ששימש כיועץ צבאי של משמרות המהפכה בסוריה, נהרג בתקיפה, שיוחסה לישראל בלילה שבין ה-30 ל-31 במרץ 2023 באזור דמשק. בהודעת משמרות המהפכה נכתב, כי “אין ספק שהמשטר המזויף ופושע הציוני יקבל מענה לפשע הזה” (תסנים, 31 במרץ 2023). ערוץ אלחדת’ הסעודי דיווח (31 במרץ 2023), כי תפקידו של חידרי היה להכשיר את המיליציות הפרו-איראניות בסוריה להפוך את הטילים שברשותם לטילים מדויקים וכי הוא לא היה יעד התקיפה. עוד נטען בדיווח, כי התקיפות, שיוחסו לישראל, כוונו למשלוחי שבבים, שנועדו להכוונה ולדיוק של טילים. לעומת זאת, ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (31 במרץ 2023), כי התקיפה כוונה למחסנים, ששימשו לאפסון טילים ומל”טים, וכן למנהרה, ששימשה את המיליציות הפרו-איראניות ואת חזבאללה. בליל ה-2 באפריל 2023 דיווחו אמצעי תקשורת איראנים, כי קצין איראני נוסף, מקדאד מהקאני (Miqdad Mehqani), שנפצע בתקיפה שיוחסה לישראל, מת מפצעיו (עצר-י איראן, 2 באפריל 2023).
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), גינה את שתי התקיפות המיוחסות לישראל באזור דמשק בלילה שבין ה-29 ל-30 במרץ ושוב בלילה שבין ה-30 ל-31 במרץ 2023. כנעאני ציין, כי הפעולות התוקפניות מהוות הפרה בוטה ומתמשכת של החוק הבינלאומי ונועדו להסיט את תשומת הלב מהמשבר הפנימי העמוק בישראל ולבטא את חוסר שביעות רצונה מהתייצבותה הפנימית של סוריה ומהשיפור ביחסי החוץ שלה. הוא שב ודרש מהמוסדות הבינלאומיים, ובראשם מועצת הביטחון של האו”ם, לפעול נגד המשך התקיפות הישראליות ולמנוע את ההפרות הנשנות של ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של סוריה (פארס, 31 במרץ 2023).
  • איראן גינתה את תקיפת ארצות הברית ב-24 במרץ 2023 בדיר אלזור שבמזרח סוריה, שהובילה למותם של לפחות שמונה פעילים במיליציות הפרו-איראניות באזור. התקיפה באה בתגובה לתקיפה, שבוצעה יום קודם לכן באמצעות כלי טיס בלתי מאויש על בסיס אמריקאי בצפון-מזרח המדינה, בה נהרג קבלן אמריקאי ונפצעו חמישה חיילים אמריקאים וקבלן נוסף. המודיעין האמריקאי העריך שמדובר בכלי טיס בלתי מאויש מתוצרת איראן. דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, כיואן ח’סרוי (Keyvan Khosravi), אמר, כי כל תקיפה של בסיסים, שהוקמו לבקשת ממשלת סוריה כדי להיאבק בטרור ובפעילי דאעש במדינה, תיענה בתגובה נחרצת. הוא הכחיש מעורבות איראנית בתקיפת הבסיסים האמריקאיים במזרח סוריה וטען, כי וושינגטון אינה יכולה לקשור את התנגדותן החוקית והטבעית של מדינות הנתונות תחת כיבוש הכוחות הצבאיים האמריקאים למדינות אחרות באמצעות יצירת משברים מלאכותיים ושקרים. לדבריו, איראן ספגה מחיר כבד במערכה נגד הטרור ומתנגדת לכל פעולה המסכנת את היציבות בסוריה. הוא האשים את ארצות הברית בהקמת דאעש ובתמיכה בארגון וטען, כי מסוקים אמריקאים העבירו בימים האחרונים טרוריסטים של דאעש ברחבי סוריה במטרה להגביר את חוסר היציבות במדינה (מהר, 25 במרץ 2023). דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), גינה, אף הוא, את התקיפה האמריקאית. הוא ציין, כי המשך הנוכחות הצבאית האמריקאית וכיבוש חלקים מסוריה מהווים הפרה של החוק הבינלאומי ושל ריבונותה הלאומית. כנעאני הכחיש את הטענות האמריקאיות בנוגע למעורבות איראן בתקיפת הבסיס האמריקאי ואמר, כי היועצים הצבאיים האיראנים פועלים בסוריה בהתאם לבקשת ממשלתה ויישארו במדינה כדי לסייע לה במאבק בטרור ובכינון שלום, יציבות וביטחון (תסנים, 25 במרץ 2023).
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), שנפגש ב-29 במרץ 2023 במוסקבה עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הודיע במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הרוסי, כי ב-4-3 באפריל 2023 תתקיים פגישה בין סגני שרי החוץ של סוריה, איראן, תורכיה ורוסיה. הוא ציין, כי אם הפגישה תישא פרי, הפגישה הבאה בין ארבעת הצדדים תיערך בדרג שרי חוץ. קודם לכן מסר ממקור תורכי בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס (28 במרץ 2023), כי פגישת סגני שרי החוץ במוסקבה תעסוק במצב השטחים בסוריה וכי לא צפויות להתקבל בה החלטות משמעותיות. הפגישה תוכננה להתקיים במחצית חודש מרץ ונדחתה.
  • שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, שוחח ב-26 במרץ 2023 עם עמיתו הסורי, פיצל מקדאד. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות ובהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות (אלעאלם, 26 במרץ 2023).
  •  שגרירה החדש של איראן בדמשק, חסין אכברי (Hossein Akbari), נפגש ב-27 במרץ 2023 עם שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), לקראת יציאתו לסוריה. אכברי, ששימש בעבר כשגריר איראן בלוב ונחשב כמומחה לענייני העולם הערבי, יחליף בתפקיד את מהדי סבחאני (Mehdi Sobhani), שכיהן בתפקידו קרוב לשנתיים ומונה כשגריר איראן בארמניה (אירנ”א, 27 במרץ 2023).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משמרות המהפכה, רמצ’אן שריף (Ramazan Sharif), התייחס למשבר הפוליטי בישראל ואמר, כי שחרור ירושלים ושחרור העם הפלסטיני קרובים היום יותר מתמיד. בטקס זיכרון לחללי משמרות המהפכה ציין שריף, כי “המשטר הציוני” ניצב בפני המשבר הפוליטי והחברתי המורכב והקשה ביותר שלו וכי כל “השטחים הכבושים” הם זירת מאבק לשחרור ירושלים. הוא הוסיף, כי מדובר בהזדמנות פז עבור הלוחמים הפלסטינים וכי אין כיום ביטחון באף נקודה בשטח, שנכבש בידי “המשטר הציוני” (תסנים, 28 במרץ 2023).
  • דובר משמרות המהפכה, רמצ’אן שריף, המשמש גם כראש “מטה האנתיפאדה וירושלים” במועצה לתיאום הסברה אסלאמית, עדכן, כי “יום ירושלים העולמי” יצוין השנה ב-14 באפריל 2023. “יום ירושלים העולמי” מתקיים מאז שנת 1979 ביום השישי האחרון של חודש רמצ’אן על-פי החלטת מכונן המהפכה האסלאמית, רוחאללה ח’מיני. האירוע נועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב”שחרור ירושלים”. השנה החליטו שלטונות איראן להקדים את ציון “יום ירושלים העולמי” כדי למנוע התנגשות אפשרית בין היום לבין עיד אלפטר המסיים את חודש רמצ’אן (מהר, 29 במרץ 2023).
המעורבות האיראנית בעיראק
  •  מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני (Esmail Qaani), הגיע ב-30 במרץ 2023 לביקור בעיראק. סוכנות הידיעות שפק ניוז (Shafaq news) דיווחה (30 במרץ 2023), כי קאא’ני הגיע כדי להשתתף בטקס לזכרו של איש הדת השיעי, סיד צאדק חכים (Sayyid Sadiq Hakim), בנו של איש הדת העיראקי השיעי הבכיר, סיד מחמד באקר חכים (Sayyid Mohammad Baqir al-Hakim), בעיר נג’ף. מקורות עיראקים דיווחו, כי במהלך ביקורו נפגש קאא’ני עם בכירים בממשל העיראקי, בראשם ראש הממשלה מחמד שיאע אלסודאני (Mohammed Shaya al-Sudani), וב”מסגרת התיאום”, מחנה הפלגים השיעים התומכים באיראן. מקור יודע דבר מסר ל”שפק ניוז”, כי קאא’ני ידון עם גורמים ממשלתיים ומדיניים בסוגיות מדיניות וביטחוניות ובחידוש הקשרים בין איראן לערב הסעודית.
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-26 במרץ 2023 עם שגריר בריטניה בבגדאד, מארק ברייסון ריצ’רדסון (Mark Bryson Richardson). במהלך הפגישה דנו השניים בסוגיות הנוגעות ליחסים בין המדינות, להתפתחויות הפוליטיות הפנימיות בעיראק ולהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות (איסנ”א, 26 במרץ 2023).