מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 19 (4 באוגוסט 1200)

שלושת האופנועים, שנמצאו במנהרה שהגיעה לשטח ישראל באזור מעבר קרני (דובר צה

שלושת האופנועים, שנמצאו במנהרה שהגיעה לשטח ישראל באזור מעבר קרני (דובר צה"ל, 3 באוגוסט 2014).

בכיר מבצעי בג'האד האסלאמי בפלסטין דאניאל כמאל מנצור (אתר פלוגות ירושלים, 4 באוגוסט 2014).

בכיר מבצעי בג'האד האסלאמי בפלסטין דאניאל כמאל מנצור (אתר פלוגות ירושלים, 4 באוגוסט 2014).

חלוקת מים לתושבי עזה במתחם חלוקה של אונר

חלוקת מים לתושבי עזה במתחם חלוקה של אונר"א

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון בהר הבית (דוברות המשטרה, 4 באוגוסט 2014)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון בהר הבית (דוברות המשטרה, 4 באוגוסט 2014)

חמאס ממשיכה להסית את תושבי יהודה ושמרון לטרור ולאלימות.  דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם פרסם ב-2 באוגוסט 2014 כרזה ובה פירוט הדרכים ל

חמאס ממשיכה להסית את תושבי יהודה ושמרון לטרור ולאלימות. דף הפייסבוק של הגוש האסלאמי באוניברסיטת אלנג'אח בשכם פרסם ב-2 באוגוסט 2014 כרזה ובה פירוט הדרכים ל"התנגדות"

חברי המשלחת הפלסטינית בקהיר (PNN, 3 באוגוסט 2014)

חברי המשלחת הפלסטינית בקהיר (PNN, 3 באוגוסט 2014)


כללי
עיקרי תמונת המצב

1.    עבודת נטרול המנהרות ברצועת עזה עומדת בפני סיום. חלק ניכר מכוחות צה"ל נסוגו ממוקדי פעילותם ברצועה ונערכו בקרבת הגבול. רמת החיכוך של כוחות צה"ל עם פעילי הטרור פחתה אך עדיין נעשים ניסיונות לפגיעה בכוחות צה"ל. נמשך ירי פצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי. כמו כן נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל (75 נפילות ב-3 באוגוסט 2014). הפסקת האש ההומניטארית ב-4 באוגוסט 2014, עליה הכריזה ישראל, לא כובדה וירי הרקטות נמשך.

2.    בקהיר נפתחו ב-3 באוגוסט 2014 שיחות להסדר בתיווך מצרי. בשיחות משתתפת משלחת פלסטינית הכוללת את נציגי הרשות הפלסטינית, חמאס וארגוני טרור נוספים (למעט פעילים המתגוררים ברצועה, שיציאתם נתקלת בקשיים). על פי דיווחי התקשורת, גיבשה המשלחת הפלסטינית רשימת דרישות מכסימליסטיות, המהווה צירוף של דרישות חמאס והרשות הפלסטינית. המשך ירי הרקטות במקביל למשא ומתן נועד, בראיית חמאס, לשמר את מנוף הלחץ שלה על ישראל.

פעילות צה"ל
כללי

3.    במהלך 3 באוגוסט 2014 נמשכה ההערכות החדשה של צה"ל. חלק ניכר מכוחות צה"ל יצאו מהרצועה. היציאה משטח הרצועה נועדה להתארגנות לקראת המשך המשימות, כפוף להערכת המצב ולדרישות. גם לאחר ההערכות מחדש נמשכה הפעילות ברצועת עזה לאיתור, מיפוי והרס המנהרות ולהפסקת ירי הרקטות ופצצות המרגמה לשטח ישראל. עד כה הושמדו למעלה ממחצית מנהרות הטרור, שאותרו. במקביל נמשכת הפעילות להרס תשתיות הטרור של חמאס ושאר הארגונים באמצעות כוחות היבשה, תקיפות מהים ומהאוויר (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2014).

הכרזה על הפסקת אש

4.    ב-4 באוגוסט 2014  הכריזה ישראל על הפסקת אש הומניטארית חד-צדדית בת שבע שעות בין השעות 1700-1000. הפסקת האש כוללת את כל רצועת עזה, פרט לאזור המזרחי של רפיח שם נמשכת פעילות צה"ל. על רקע זה קראה ישראללתושבי השכונות עבסאן הגדולה ועבסאן הקטנה לשוב לבתיהם.

5.    בתגובה להודעה על הפסקת האש הכריז סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כי מדובר בהפוגה חד-צדדית, שנועדה להסיט את תשומת הלב "ממעשי הטבח של ישראל". לדבריו, הם לא בוטחים בהפוגה וקוראים לתושבי הרצועה לנקוט משנה זהירות (ערוץ אלאקצא, 4 באוגוסט 2014). דובר משרד הבריאות ברצועת עזה קרא לתושבים לנהוג בזהירות מכיוון שההכרזה על הפסקת האש היא חד- צדדית ללא הסכמה עם הארגונים הפלסטינים (דף הפייסבוק של דובר משרד הפנים, 4 באוגוסט 2014).

6.    גם הפסקת אש זו לא כובדה ע"י חמאס. נכון לצהרי ה- 4 באוגוסט 2014 נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר הנגב המערבי, אשקלון ואשדוד.

פעילות קרקעית

7.    במקביל להערכות מחדש של כוחות צה"ל נמשכה הפעילות הקרקעית ברצועת עזה במספר מוקדים מוגבל. הפעילות כללה המשך איתור, מיפוי והשמדה של מנהרות הטרור כמו גם המשך לחימה נגד פעילי טרור. יצוין, כי בניגוד לימים הראשונים של המבצע הקרקעי רמת חיכוך של כוחות צה"ל עם פעילי הטרור פחתה. להלן אירועים מרכזיים (דובר צה"ל, 3 באוגוסט 2014):

א.   כוח צה"ל זיהה ארבעה מחבלים, שעסקו בהכנות אחרונות לשיגור טיל נ"ט מתוך בית. כוח שריון פתח בירי לעבר הבית, המבנה קרס והמחבלים נהרגו.

ב.   כוח צה"ל חשף כ-150 פצצות מרגמה ופיר מנהרה. במהלך הפעילות זוהו מספר מחבלים יוצאים מפיר המנהרה. הכוחות ביצעו ירי לעבר החוליה, שנמלטה לבית סמוך. שלושה מחבלים נהרגו והכוחות פוצצו את תוואי המנהרה.

ג.   כוח צה"ל זיהה ירי מנשק קל מתוך בית. הכוח השיב באש. מחבל נראה נמלט מהבית באמצעות כלי רכב. כלי טיס של חיל האוויר תקף את כלי הרכב.

8.    בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הותקף ונהרג דאניאל כמאל מנצור, מפקד חטיבת צפון הרצועה של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין. לדברי גורמים במערכת הביטחון הוא עסק בירי רקטות לעבר ישראל והיה אחראי על "תיק המודיעין" באזור (4 באוגוסט 2014, NRG). הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין הודיעה, כי מפקד חטיבת צפון הרצועה של הזרוע הצבאית וחבר המועצה הצבאית דאניאל כמאל מנצור (אבו עבדאללה) נהרג ב-3 באוגוסט בשעות הערב. זאת, כתוצאה מתקיפה של ישראל במחנה הפליטים ג'באליא שבצפון הרצועה (אתר הזרוע הצבאית, 4 באוגוסט 2014).

ממצאים במנהרת טרור

9.    ב-28 ביולי 2014 נתקל כוח צה"ל בחוליית מחבלים, שיצאו ממנהרה שפתחה היה בשטח ישראל סמוך למעבר קרני. בעת הלחימה מול המחבלים נהרגו חמישה חיילי צה"ל. במהלך הפעילות לנטרול המנהרה התגלו אמצעי לחימה רבים, שהיו בה. בין השאר נמצאו טילי אר פי ג'י, פצצות מרגמה, לבנות חבלה, משגרים ורובי סער מסוג קלצ'ניקוב. כמו כן התגלו במנהרה שלושה אופנועים מוכנים לתנועה ופונים לכיוון חוץ המנהרה. האופנועים נועדו, ככל הנראה, לביצוע חטיפה של חיילים או אזרחים תוך מילוט מהיר לשטח הרצועה. רוחב המנהרה היה כזה שאפשר נסיעה של אופנועים לאורכה.

מימין: שלושת האופנועים, שנמצאו במנהרה. משמאל: חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו (דובר צה"ל, 3 באוגוסט 2014)
מימין: שלושת האופנועים, שנמצאו במנהרה. משמאל: חלק מאמצעי הלחימה שנמצאו (דובר צה"ל, 3 באוגוסט 2014)ץ
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=3CHt3FxoolI

נמשכות תקיפות יעדי טרור ברצועה

10.במקביל לפעילות הקרקעית המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע כ-4,635 יעדי טרור מהאוויר. במהלך 3 באוגוסט 2014 הותקפו מהאוויר כארבעים מטרות טרור נוספות.

אבדות לצה"ל ובקרב האזרחים

11. במהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו 64 חיילי צה"לושלושה אזרחים.

ירי רקטות לשטח ישראל

12. סה"כ אותרו במהלך ימי המבצע נפילות של 2,630 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו נפילות של 1,445 רקטות. כיפת ברזל יירטה כ-560 רקטות. ביממה האחרונה, אפשר על רקע ההערכות מחדש של כוחות צה"ל, עלה שוב היקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. סה"כ אותר במהלך 3 באוגוסט 2014  נפילות של 75 רקטות בשטח ישראל. רוב הרקטות נפלו באזור עוטף עזה. כמו כן נפלו רקטות באשקלון, אשדוד ובאר שבע. מטח אחד שוגר למרכז הארץ.  שני אזרחים נפצעו מירי פצצת מרגמה באחד הישובים בעוטף עזה.

13. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה קיבלה אחריות לירי לעבר תל אביב, באר שבע וקרית מלאכי. לדברי ההודעה בידי הזרוע הצבאית מצויים עדיין אמצעים היכולים לאלץ את ישראל להיכנע לדרישות הפלסטינים (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 3 באוגוסט 2014).

14. כתב ערוץ CNN ראיין את ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס. לדברי הכתב כאשר שאל את משעל האם חמאס תהיה נכונה להפסיק את ירי הרקטות ובניית המנהרות ענה משעל, כי הדבר "אפשרי", אם ניתן יהיה להגיע להסכם עם ישראל. לדבריו אמר משעל, כי הוא מוכן להפסקת אש ארוכת טווח אם ייענו דרישות חמאס (3 באוגוסט 2014, CNN).

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"

ירי רקטות מחצי האי סיני

15.אנצאר בית אלמקדס, ארגון הסלפי המזוהה עם הג'האד העולמי, קיבל אחריות על ירי של ארבע רקטות, ב-3 באוגוסט 2014 מחצי האי סיני לעבר קציעות. במסגרת הודעת קבלת האחריות פרסם הארגון תמונות של הרקטות ושיגורן. הרקטות נפלו ככל הנראה בשטח פתוח (3 באוגוסט 2014, דף הפייסבוק Adam D9 News).

מימין: תמונה של הרקטות, ששוגרו. על הרקטות נכתב שם הארגון. בכיתוב למטה נכתב: תקיפת הבסיס הצבאי קציעות בארבע רקטות גראד. משמאל: שיגור הרקטה  (דף הפייסבוק Adam D9 News, 3 באוגוסט 2014).
מימין: תמונה של הרקטות, ששוגרו. על הרקטות נכתב שם הארגון. בכיתוב למטה נכתב: תקיפת הבסיס הצבאי קציעות בארבע רקטות גראד. משמאל: שיגור הרקטה  (דף הפייסבוק Adam D9 News, 3 באוגוסט 2014).

אוכלוסיית רצועת עזה

16. על-פי המידע שבידנו, מספר ההרוגים הפלסטינים הגיע מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,498 (נכון ל- 4 באוגוסט, 1200).

17. מפילוח של 1,498 הרוגים (על פי ממצאי בדיקה לא סופיים, נכון ל-4 באוגוסט 1200) עולה, כי:

 א.   453 מחבלים על פי ההתפלגות הבאה:

1)      244 פעילי חמאס.

2)      142 פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין.

3)      67 פעילים מארגוני טרור נוספים.

ב.   466 בלתי מעורבים.

ג.   579 הרוגים, ששיוכם ומידת מעורבותם בטרור אינם ידועים בשלב זה. 


חזרת תושבים לבתיהם

18. בהתייחס לשובה של האוכלוסייה אמר דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, כי אין לצה"ל שום עניין לפגוע בתושבים. לדבריו, יש לאפשר להם להתארגן, להצטייד במזון ומים. עם זאת לדבריו, חמאס כופה על האזרחים להישאר באזורי הלחימה (דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2014).

19. מנגד, דובר ועדות ההתנגדות העממית קרא לתושבי רצועת עזה, שלא לשוב לבתיהם באזורים שצה"ל יצא מהם. שכן, לדבריו, מדובר בחלק מהטקטיקה הישראלית. לדבריו, צה"ל יצא מהאזור בשל תקיפותיה של "ההתנגדות" מעבר לקווי האויב אשר מנעו את כניסת הכוחות הישראלים לשטח הפלסטיני (אלג'זירה, 3 באוגוסט 2014).

מצוקה הומניטארית קשה ברצועת עזה

20. נמשכים הדיווחים מרצועת עזה לפיהם המצב ההומניטארי ממשיך להתדרדר. על פי דו"ח UNOCHA(המשרד לתיאום עניינים הומניטאריים של האו"ם), מ-3 באוגוסט 2014 כ- 26% מתושבי הרצועה נעקרו מבתיהם, תשתיות המים והחשמל קרסו, מערכת הבריאות מתקשה לתת מענה ומתחילה התפתחות של מחלות מדבקות. לדברי הדו"ח, חרף הדרישות והצרכים, הסיוע הכספי מאחר להגיע. הדו"ח קורא לקיומן של הפסקות אש הומניטאריות לצד הקמתם של "מסדרונות הומניטאריים" כדי לאפשר עבודה רציפה של עובדי סיוע ומערכת הבריאות (3 באוגוסט 2014,  דו"ח UNOCHA).

21.  על פי דו"ח אונר"א נכון ל-3 באוגוסט 2014 שוהים ב-90 בתי ספר של הסוכנות 259,321 בני אדם. לדברי הדו"ח בתי הספר מסוגלים לשכן אותם למספר ימים מועט, שכן אין בהם תנאי סניטציה מתאימים. עוד נכתב בדו"ח, כי לעת עתה מסוגלת אונר"א לספק שלושה ליטרים מים לאדם ליום בלבד, הרבה פחות מהתקן של סוכנות הבריאות העולמית העומד על 15-9 ליטרים ליום (אתר אונר"א, 3 באוגוסט 2014).

פגיעה בבית ספר של אונר"א

22. ב-3 באוגוסט 2014 דיווחו שירותי הרפואה ברצועת עזה על עשרה הרוגים, מרביתם נשים וילדים ועל עשרות פצועים כתוצאה מפגיעה בבית ספר של אונר"א במזרח רפיח, המשמש מחסה ל-3,000 תושבים, שעזבו את בתיהם. דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אמר, כי צה"ל עורך תחקיר של האירועים. לדבריו צה"ל פעל סמוך לבית הספר. אבל לא נראית שום פגיעה של צה"ל באזור ואין שום אישור לכך שהירי בוצע על ידי כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 4 ביולי 2014).

23. הידיעות על פגיעה בבתי הספר עוררו גל של תגובות נזעמות ברחבי העולם:

א.   הנציב הכללי של אונר"א אמר, כי דווח לצה"ל מראש על מיקום בית הספר כדי להבטיח את ביטחונו. לדבריו יידעה הסוכנות את צה"ל פעמים רבות, כי שהם עושים שימוש במתקן למתן מחסה לתושבים, שעזבו את בתיהם. הוא קרא לרשויות בישראל לחקור את האירוע זאת, בנוסף לשתי חקירות נוספות על אירועים דומים של ירי לעבר בתי ספר של אונר"א (אתר אונר"א, 3 באוגוסט 2014).

ב.   מזכ"ל האו"ם באן קי מון תאר את התקיפה כ"פשע וזוועה מוסרית" וקרא העמיד לדין את האחראים ל"הפרה הגסה של החוק ההומניטארי" (אתר האו"ם, 3 באוגוסט 2014).

ג.   דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב קראה לישראל לעמוד בעקרונותיה ולהימנע מפגיעה באזרחים. לדבריה על מתקני האו"ם, במיוחד אלה המגנים על אזרחים, להישאר מוגנים ואין לתקוף אותם. לדבריה, חשד שלוחמים פועלים באזור אינו מצדיק התקפות המסכנות חייהם של אזרחים חפים מפשע. הדוברת וקראה לחקירה מיידית של האירועים (אתר הלשכה לתוכניות מידע בינלאומי, 3 באוגוסט 2014).

ד.   משרד החוץ המצרי פרסם הודעה המגנה את התקיפה ומבהירה, כי מצרים דורשת מיידית להפסיק את הפגיעה באזרחים חפים מפשע ולהגיע להפסקת אש (אליום אלסאבע, 3 באוגוסט 2014).

ירי מבית החולים שיפאא'

24.במהלך כתבה, ששידרה כתבת ערוץFRANCE 24  בליל ה-2 באוגוסט 2014 מבית החולים שיפאא' בעזה, דיווחה הכתבת אודות המצב הקשה בבית החולים. בעודה מדווחת שוגרה רקטה בסמוך למקום שממנו דיווחה. קול השיגור וההבזק מהשיגור נשמים ונראים היטב בסרטון (יוטיוב, 3 באוגוסט 2014).

מימין: הכתבת בעת הדיווח מבית החולים שיפא בעזה. משמאל: הכתבת מנסה להסתתר לאחר ששמעה את שיגור הרקטה, ניתן לראות את ההבזק שנוצר מהשיגור של הרקטה.
מימין: הכתבת בעת הדיווח מבית החולים שיפא בעזה. משמאל: הכתבת מנסה להסתתר לאחר ששמעה את שיגור הרקטה, ניתן לראות את ההבזק שנוצר מהשיגור של הרקטה.
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=xuN6IzalalE

המצב במעברים
מעבר ארז

25. במעבר ארז תואמה כניסתם של 24 חולים ומלווים לטיפול בבתי החולים בישראל וביהודה ושומרון. 15 פצועים הועברו לבתי חולים, לאחר שעברו טיפול ראשוני בבית החולים שדה, שהוקם במעבר. ב-1 באוגוסט 2014 נכנסו דרך המעבר לרצועת עזה 30 רופאים, 29 מהם מיהודה ושומרון, ואחד מישראל.

מעבר כרם שלום

26. מעבר כרם שלום נשאר פתוח ברוב ימי המבצע, גם לאחר תחילת השלב הקרקעי. זאת, למרות שהמעבר הוא אחד מהמוקדים המאוימים ביותר בירי, בעיקר של פצצות מרגמה, מרצועת עזה. מתחילת המבצע עברו במעבר כרם שלום 1,552 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 3 באוגוסט 2014).

27. ב-1 באוגוסט 2014, לאור הלחימה העזה באזור רפיח בעקבות חטיפת הקצין הישראלי, נסגר מעבר כרם שלום בשל קרבתו לאזור הלחימה. 91 משאיות מזון, מים ותרופות לא יכלו להיכנס לרצועת עזה ו-14 תיקוני תשתית, שהיו מתוכננים לאותו יום בוטלו (עשרה מהם תיקוני תשתית חשמל) (מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 3 באוגוסט 2014).

28. ב-3 באוגוסט 2014 עברו במעבר כרם שלום לרצועת עזה 186 משאיות למעלה ממחצית מהן נשאו מזון. כמו כן הוכנסו לרצועה 3,000 מנות דם, מיכלי מים, גנראטורים, ציוד רפואי, אוכל לבעלי חיים, ביגוד, דלק, סולר וגז.

מעבר רפיח

29.ב-3 באוגוסט 2014 בשעות הערב סגרו המצרים את מעבר רפיח בשל תקיפות חיל האוויר באזורים סמוכים לו. לדברי המצרים יישאר המעבר סגור עד שהמצב יתייצב כדי לשמור על חיי העובדים והעוברים במעבר (אלמצרי אליום, 3 באוגוסט 2014).

יהודה ושומרון
עימותים בהר הבית

30. עם פתיחת הר הבית למבקרים בבוקר ה-4 באוגוסט 2014, החלו עשרות פלסטינים רעולי פנים ליידות אבנים ולירות זיקוקים לעבר כוח המשטרה בשער המוגרבים. כוח משטרה פרץ למתחם הר הבית ועצר את המתפרעים. חמישה שוטרים נפגעו באורח קל. לדברי המשטרה הציבו רעולי הפנים מחסומים בשתי כניסות למסגד כדי למנוע את סגירת דלתות המסגד. כוח המשטרה הצליח להסיר את החסימות ולהשתלט על המתפרעים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 4 באוגוסט 2014).

מגעים להפסקת אש

31. על פי דיווחי  התקשורת התקיימה פגישה בקהיר בין המשלחת הפלסטינית (ללא נציגי הרצועה),  לבין המצרים. מטרת הפגישה הייתה להגיע לעמדה מאוחדת לפני תחילת המשא ומתן. עזת אלרשק, בכיר חמאס נועד עם ראש המודיעין הכללי המצרי. לאחר הפגישה אמר, כי הם הציגו למצרים את דרישות חמאס והעבירו להם נוסח כתוב שלהן. לדבריו הם ביקשו מהמצרים לפעול ולהשקיע מאמצים למילוי דרישות אלה. כוונת הפלסטינים היא לעדכן את הישראלים בדרישות באמצעות המצרים (אלמיאדין, ערוץ הטלוויזיה המצרית, 3 באוגוסט 2014).

32.מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי השתתפותה של חמאס במשלחת לקהיר תתקיים ללא נציגי רצועת עזה, שלא הגיעו בשל הנסיבות הביטחוניות. לדבריו חמאס מעוניינת להגיע להפסקת אש ולהסרת המצור. לדבריו, השתתפותה של חמאס במשלחת בקהיר מהווה הישג גדול ופותחת שלב פוטנציאלי חדש ביחסים עם מצרים (קדס ניוז, 3 באוגוסט, 2014).

המערכה התודעתית המשפטית
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל

33. צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי החתים את על חברי פתח על מסמך הקובע כי על אבו מאזן לחתום על אמנת רומא. לדבריו הוא אף הציג את המסמך לח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בעת, שביקר בקטר, שאף אמר לו שחמאס תדון בנושא. אולם, חמאס טרם חתמה (ערוץ הטלוויזיה הפלסטינית, 3 באוגוסט 2014). יוזכר, כי אבו מאזן ביקש מכלל הארגונים הפלסטינים הסכמה בכתב למהלכים משפטיים מכיוון שאם חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין יתבעו את ישראל בערכאות בינלאומיות, הם עצמם יכולים להיות חשופים לתביעות.

פרסום אמצעי לחימה של הזרוע הצבאית של חמאס

34. הזרוע הצבאית של חמאספרסמה ב-3 באוגוסט 2014 סרטון אותו כינתה "הפתעה". בסרטון נראה רובה צלפים נקרא "ע'ול" על שם עדנאן אלע'ול, מי שהיה בכיר בזרוע הצבאית של חמאס ויד ימינו של ראש הזרוע הצבאית, מחמד צ'יף. לדבריהם הרובה הוא בעל קוטר של 14.5 מ"מ והוא בעל טווח של  2 ק"מ. בסרטון, שפרסמה התנועה הם מציגים ארבעה אירועים בהם נעשה  שימוש  ברובה, במהלך מבצע "צוק איתן" (אתר גדודי עז אלדין אלקסם, 3 באוגוסט 2014).

[1] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.