חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 21 בספטמבר 2010)

שיירת הסיוע לרצועת עזה, המאורגנת על ידי Viva Palestina בראשות ג'ורג' גאלווי, מגיעה לפריז

שיירת הסיוע לרצועת עזה, המאורגנת על ידי Viva Palestina בראשות ג'ורג' גאלווי, מגיעה לפריז

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ראש משלת ישראל נתניהו, יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומזכירת המדינה קלינטון

ראש משלת ישראל נתניהו, יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומזכירת המדינה קלינטון

חלק מהמכוניות המשומשות שהוכנסו לרצועה (ספא, 20 בספטמבר 2010)

חלק מהמכוניות המשומשות שהוכנסו לרצועה (ספא, 20 בספטמבר 2010)

ההרס שנגרם לפארק המים (ספא, 19 בספטמבר 2010)

ההרס שנגרם לפארק המים (ספא, 19 בספטמבר 2010)

אחד מרכבי השיירה

אחד מרכבי השיירה

כמה מהמשתתפים בשיירה

כמה מהמשתתפים בשיירה


שיירת הסיוע לרצועת עזה, המאורגנת על ידי Viva Palestina בראשות ג'ורג' גאלווי, מגיעה לפריז
שיירת הסיוע לרצועת עזה, המאורגנת על ידי Viva Palestina בראשות ג’ורג’ גאלווי, מגיעה לפריז (21 בספטמבר 2010, אתר Viva Palestina)

עיקרי הדו"ח

 השבוע נורו תשע פצצות מרגמה לעבר ישראל, שמונה מהן ביום אחד. חלקן הכיל זרחן. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור ברצועת עזה.

 השבוע יצאה שיירת הסיוע של ארגון ויוה פלסטינה לרצועת עזה. היא שוהה עתה בצרפת משם היא מתוכננת להמשיך לאיטליה, תורכיה, יוון וסוריה. מנמל לאד’קיה מתוכנן משט לנמל אלעריש. לשיירה מתוכננות לחבור שיירות ממדינות המפרץ הפרסי וצפון אפריקה. השיירה מתוכננת להמשיך בדרך היבשה מאלעריש לרצועת עזה, דרך מעבר רפיח. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 השבוע נורה מספר חריג של תשע פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל, שמונה מהן נורו ביום אחד (15 בספטמבר). הפצצות נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. חלק מפצצות המרגמה שנורו, על פי דיווחי התקשורת, הכילו זרחן.

 בתגובה לדיווח כלי התקשורת על ירי פצצות המכילות זרחן אמר סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, כי לא נורו “פגזי זרחן” לעבר ישראל וכי מדובר בניסיון ישראלי להסלים את המצב. מנגד, פעיל פלסטיני דיווח בעילום שם כי אכן נורו רקטות המכילות זרחן, שנלקח מפצצות ישראליות, שנורו במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (16 בספטמבר 2010, YNET).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות ב-2010 בחתך חודשי *

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל בלבד. כמות דומה של רקטות שנורות נופלת בשטח רצועת עזה. ** נכון ל- 21 בספטמבר 2010.

תקיפת חיל האוויר

 בתגובה לירי פצצות המרגמה, תקפו כלי טיס של חיל האוויר (15 בספטמבר) יעדי טרור ברצועת עזה ביניהם מנהרת הברחה בדרום הרצועה ומחסן אמצעי לחימה של חמאס. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על הרוג וארבעה פצועים (צפא, 15 בספטמבר 2010; אלג’זירה 15 בספטמבר 2010; YNET , 15 בספטמבר 2010) .

כוננות בצבא מצרים עקב חשד לכוונות ירי רקטות מסיני

 בתקשורת הפלסטינית דווח כי כוחות הביטחון המצריים בסיני נכנסו לכוננות עקב מידע לפיו בכוונת פעילים פלסטינים להעביר רקטות מרצועת עזה לסיני על מנת לבצע ירי רקטות לשטח ישראל (מען, 19 בספטמבר 2010).

יהודה ושומרון

 כוחות צה"ל עצרו בשבוע החולף כמה עשרות חשודים בפעילות טרור בשטחי יהודה ושומרון (דובר צה"ל, 20 בספטמבר 2010).

 ב-17 בספטמבר, בעת פעילות ביצוע המעצרים, נורה ונהרג איאד אבו שלאביה, בכיר חמאס תושב טולכרם. בעקבות הריגתו פתחי אלקראוי, חבר המועצה המחוקקת, דרש מהרשות להפסיק את המשא ומתן עם ישראל (פלסטין, 19 בספטמבר 2010; אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 17 בספטמבר; אלג’זירה 17 בספטמבר 2010).

מידע על הפיגוע בבני נעים

 מקורות ביטחוניים פלסטינים, שנותרו בעילום שם, מסרו כי מבצעי פיגוע הירי ליד בני-נעים ב-31 באוגוסט 2010, בו נהרגו ארבעה אזרחים ישראלים, הודו בחקירתם כי הונחו לקבור את גופות ההרוגים, לקחת את תעודות הזהות שלהם ולטעון כי חטפו אותם. לטענת המקורות ההנחיה ניתנה בעקבות הערכה של גורמי חמאס בדמשק ובעזה כי אירוע חטיפה יוביל לפרישה של ישראל מהמו"מ הישיר, לסגר על כפרים ביהודה ושומרון, ואולי אף לכיבוש חלקים משטחי הרשות הפלסטינית בידי צה"ל. המקורות טענו כי הפיגוע בוצע בידי שני חמושים מחמאס, אשר ירו לעבר הרכב עד שוידאו כי כל יושביו נהרגו, אך נאלצו להימלט לפני שהשלימו את שאר שלבי התכנית (אלאהראם, 20 בספטמבר 2010). 

התהליך המדיני

 בהמשך לכינוס בשרם אלשיח’, ב-15 בספטמבר נפגשו במעון ראש הממשלה בירושלים ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בפגישה נכחו גם מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון והשליח האמריקני למזרח התיכון  ג’ורג’ מיטשל.

ראש משלת ישראל נתניהו, יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומזכירת המדינה קלינטון
ראש משלת ישראל נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומזכירת המדינה קלינטון
בפגישתם במעון ראש הממשלה (לע"מ, 15 בספטמבר  2010 צילום:אבי אוחיון)

 במהלך השבוע נשמעו מספר התבטאויות ישראליות ופלסטיניות נחרצות בנושא המו"מ, במסגרתן הדגישו הפלסטינים, כי לא יתפשרו על סוגיית הבניה בהתנחלויות או על עקרונות אחרים שלהם. להלן עיקרי ההתבטאויות:

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הצהיר כי  "המשא ומתן יימשך כל עוד הבנייה מוקפאת, אך והיה והבניה תבוטל, לא יתנהל המשא ומתן "אפילו יום אחד נוסף " (הארץ, 20 בספטמבר 2010). הוא הביע אמונו ביכולת להגיע להסכם במהלך תקופת ההקפאה (AFP , 20 בספטמבר 2010). על פי בכיר ברשות הפלסטינית שנשאר בעילום שם, אבו-מאזן שב ואיים כי ישקול להתפטר במידה והמו"מ עם ישראל ייכשל. הבכיר הדגיש כי הרשות הפלסטינית תפרוש מהמו"מ מייד אם ישראל תשוב לבנות בהתנחלויות אחרי ה-26 בספטמבר (אלקדס אלערבי, 19 בספטמבר 1010).

נביל שעת’ ציין כי הרשות הפלסטינית תהיה מוכנה לנהל מו"מ זריז בסוגיית הגבולות. הוא טען כי ישנה הצעה, (כנראה אמריקנית), לפיה תוקפא הבניה בהתנחלויות בארבעה חודשים נוספים אשר בסופה יהיה הסכם ולכן ממילא ההקפאה תימשך. גם הוא הדגיש שהרשות הפלסטינית לא תהיה מוכנה להתפשר על נושא הקפאת הבניה בהתנחלויות וטען כי המשך בניה בהתנחלויות יוביל ל"הסלמת ההתנגדות העממית והמרצת התמיכה הבין לאומית בעמדה הפלסטינית" (קול פלסטין, 19 בספטמבר 2010).

מרואן אלברע’ותי, חבר הועד המרכזי של פת"ח הכלוא בישראל, טען כי המו"מ הנוכחי נדון לכישלון שכן השיחות בשני העשורים האחרונים נכשלו. הוא טען כי אף שהוא מסכים לדרך המו"מ, על הפלסטינים להתמקד ב"השגת אחדות ופיוס פנימיים והשתתפות רחבה יותר בהתנגדות העממית לכיבוש" (רויטרס, 20 בספטמבר 2010).

התפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בשבוע האחרון עברו לרצועת עזה בין 174 ל-253 משאיות ליום. בנוסף הועברו לעזה 13.5 מיליון דולר לידי אונר"א עבור תשלום משכורות. ב-20 בספטמבר הועברו לרצועת עזה 20 מכוניות, רובן משומשות. זוהי העברה ראשונה של מכוניות לרצועת עזה מאז שנת 2007 (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 20 בספטמבר 2010; New York Times , 20 בספטמבר 2010).

 ב-20 בספטמבר צפויות היו להסתיים עבודות ההרחבה של מעבר כרם שלום שיאפשרו העברת נפח גדול יותר של סחורה לרצועת עזה.

חלק מהמכוניות המשומשות שהוכנסו לרצועה (ספא, 20 בספטמבר 2010)
חלק מהמכוניות  המשומשות שהוכנסו לרצועה (ספא, 20 בספטמבר 2010)

תהליך האסלאמיזציה ברצועת עזה

 הרשות להכוונה פוליטית ומוראלית, הכפופה למשרד הפנים של ממשל חמאס, הודיעה כי החלה הרשמה לתחרות שינון קוראן של "חברים בגופים הצבאיים והאזרחיים של משרד הפנים". מי שיגלה בקירות רבה בקוראן צפוי לקבל תוספת של שנות ותק לתפקידו, בהתאם להחלטת ממשלה להעניק שנות ותק לפעילי המנגנונים הבקיאים בקוראן (אתר משרד ההסברה בממשל חמאס, 19 בספטמבר 2010).

 בנוסף מדווחות התקשורת הפלסטינית כי בית מלון  ברצועת עזה נסגר לשלושה ימים בידי משטרת חמאס משום שנתפסה בו אישה מעשנת נרגילה (Pal-press , 16 בספטמבר 2010). כמו כן, פארק מים, אשר לפני מספר שבועות נסגר בידי משטרת חמאס בטענה שמתקיימות בו "מסיבות מופקרות" נהרס בידי חמושים וחלקים ממנו הוצתו  ("הארץ",  19 בספטמבר 2010; ג’רוזלם פוסט, 19 בספטמבר 2010).

ההרס שנגרם לפארק המים (ספא, 19 בספטמבר 2010)
ההרס שנגרם לפארק המים (ספא, 19 בספטמבר 2010)

המשטים לרצועת עזה

משטים נוספים לרצועת עזה – עדכון תמונת מצב

 השבוע יצאה לדרכה, מלונדון לרצועת עזה שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina . כמו כן נמשכים הדיווחים בתקשורת אודות הכנות למשטים ושיירות נוספים.

 שיירת הסיוע של ארגון Viva Palestina בראשות ג’ורג’ גאלווי, עזבה את לונדון ב-18 בספטמבר ונמצאת כעת בצרפת. השיירה אמורה לעצור  בפריז ובליון ובמספר עיירות נוספות. משם תעבור השיירה לאיטליה שם תעבור דרך טורינו ומילאנו. מאיטליה תעשה דרכה ליוון ותורכיה ומשם לסוריה (.infopal.it , 18 בספטמבר 2010; אתר Viva Palestina , 21 בספטמבר 2010). השיירה צפויה להגיע לסוריה ב-2 באוקטובר ומשם לצאת לעזה, אליה תגיע ב-10 באוקטובר, דרך מעבר רפיח. (Palestine-info , 18 בספטמבר 2010). על פי מידע קודם שפרסם הארגון מתוכנן משט שיצא מנמל לאד’קיה לנמל אלעריש במצרים.

 ג’ורג’ גאלוויי, ממארגני השיירה,  הצהיר כי שיירה נוספת יוצאת בימים אלה מכווית, ותעשה את דרכה דרך המפרץ הפרסי וחצי האי ערב, תחבור לתגבורת מירדן ותמשיך לסוריה. שיירה נוספת תצא מקזבלנקה שבמרוקו, ותעבור דרך אלג’יריה ותוניסיה, ומשם תגיע בדרך הים לנמל לאד’קיה בסוריה ותחבור לשתי השיירות האחרות (PressTV , איראן, 18 בספטמבר 2010).

 לדברי מארגני השיירה היא תכלול בין 150 ל-200 כלי רכב. מבריטניה יצאו ארבעים משאיות. איגודי העובדים בירדן צפויים לצרף 50 משאיות סיוע ואלג’יריה תשלח גם היא 50 משאיות (מען, 19 בספטמבר 2010; עין ניוז, 18 בספטמבר 2010).

אחד מרכבי השיירה
אחד מרכבי השיירה

(אלג’זירה, 19 בספטמבר 2010)
  כמה מהמשתתפים בשיירה
כמה מהמשתתפים בשיירה

(19 בספטמבר 2010, אתר Viva Palestina)

 בשיירה משתתפים שני פעילים שהיו על גבי ה"מרמרה", קוין א’ובנדן (Kevin O’venden ) שהינו בכיר בארגון Viva Palestina ו-Nicci Enchmarch . כמו כן, משתתפים נוסעים מאירופה, אוסטרליה, ניו זילנד, מלזיה, אינדונזיה, צרפת, איטליה וקנדה (CNN , 18 בספטמבר 2010; PressTV , איראן, 18 ו-19 בספטמבר 2010; WorldBulletin.net , 19 בספטמבר  2010; אלג’זירה, 18 בספטמבר 2010).

יוזמות נוספות

 סוריה: ספינת סיוע סורית שיצאה מנמל טרטוס בסוריה, הנושאת 650 טון סיוע הומניטארי ו-40 טון ציוד רפואי עגנה ב-19 בספטמבר בנמל אלעריש. פריקתה החלה ב-20 בספטמבר (סוכנות הידיעות הסורית, 18 בספטמבר 2010; מצראוי, 19 בספטמבר 2010) .


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה. 

לראש העמוד