גיאוגרפיה ופוליטיקה: בעת ביקורו של מזכיר האו”מ בבית ספר של אונר”א בעזה כוסתה (באופן זמני) מפת “פלסטין”, שהייתה תלויה על קיר בית הספר, אשר בה אין זכר לקיומה של מדינת ישראל


מימין: מפת פלסטין לאחר שכוסתה. משמאל: המפה לפני שכוסתה בעת ביקורו של מזכיר האו"מ בבית ספר של אונר"א בעזה. זוהי מפת "פלסטין" המשתרעת מהים התיכון ועד לנהר הירדן ללא זכר למדינת ישראל  (ARABI21, 28 ביוני 2016)
מימין: מפת פלסטין לאחר שכוסתה. משמאל: המפה לפני שכוסתה בעת ביקורו של מזכיר האו"מ בבית ספר של אונר"א בעזה. זוהי מפת "פלסטין" המשתרעת מהים התיכון ועד לנהר הירדן ללא זכר למדינת ישראל  (ARABI21, 28 ביוני 2016)

כללי

1.    ב-28 ביוני 2016 קיים מזכיר האו"מ ביקור של כמה שעות ברצועת עזה. במהלך ביקורו הוא סייר במספר מקומות ובכלל זה בבית הספר אלזייתון של אונר"א, בשכונת תל אלהוא שעיר עזה.

2.    בעת הביקור כוסתה מפה ענקית של "פלסטין", שהייתה תלויה על קיר בית הספר, שבה אין זכר לקיומה של מדינת ישראל.נראה כי כיסוי המפה נעשה על מנת שלא להביך את המזכ"ל ואת אונר"א. אולם המפה לכשעצמה אינה חריגה, שכן רבות כמותה נמצאות בשימוש ברצועה וביהודה ושומרון במוסדות רשמיים, בבתי הספר, בספרי לימוד ובכלי התקשורת. במפות הללו אין זכר לקיומה של מדינת ישראל וערים רבות בישראל אינן מופיעות בה (הערה: ניתן לעיין באוסף מפות פלסטיניות המתעלמות מקיומה של מדינת ישראל בתצוגת חומרי השלל של מרכז המידע למודיעין ולטרור בגלילות)[1].

3.    מפות "פלסטין", שעל ברכיהן מתחנך הדור הפלסטיני הצעירמחזקות נרטיב השולל את קיומה של מדינת ישראל.כמו כן הן נועדו לחזק את הנרטיב של "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לשטחי מדינת ישראל. כך למשל, בראש מפת פלסטין שכוסתה על-ידי עובדי אונר"א, נכתבה באותיות גדולות המילה "שבים" ומתחת לה "השיבה היא זכות קדושה – אין לוותר עליה [ויש להתנגד] ליישוב [הפליטים הפלסטינים במדינות המארחות אותם]".  מצידה השמאלי של המפה מופיעה דמות אישה לבושה בבגד פלסטיני מסורתי ולידה ילד האישה מגישה לו ככל הנראה מפתח, שהינו סמל לזכות "השיבה".

 

"חינוך" הדור הצעיר באמצעות מפות: מדריך באחד ממחנות הקיץ של חמאס ברצועת עזה מצביע על מפת "פלסטין", שהוצאה לאור ע"י חמאס, שבה בה אין  זכר לקיומה של מדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013). ערים ישראליות חשובות אינן מופיעות במפה. כך למשל, תל אביב אינה מופיעה ובמקומה מופיעה יפו, הנתפסת כ"עיר פלסטינית". נתניה אינה מופיעה ובמקומה מופיע כפר ערבי בשם אם ח'אלד, שאינו קיים עוד.
"חינוך" הדור הצעיר באמצעות מפות: מדריך באחד ממחנות הקיץ של חמאס ברצועת עזה מצביע על מפת "פלסטין", שהוצאה לאור ע"י חמאס, שבה בה אין  זכר לקיומה של מדינת ישראל (פלסטין אלא'ן, 8 ביוני 2013). ערים ישראליות חשובות אינן מופיעות במפה. כך למשל, תל אביב אינה מופיעה ובמקומה מופיעה יפו, הנתפסת כ"עיר פלסטינית". נתניה אינה מופיעה ובמקומה מופיע כפר ערבי בשם אם ח'אלד, שאינו קיים עוד.

4.    על כיסוי המפה בעת ביקור מזכיר האו"מ והתגובות שהדבר עורר ראו נספח.

[1]במחקר שפורסם לאחרונה (מאי 2016) אודות  מערכת החינוך הפלסטינית על ידי  IMPACT-se (ארגון העוקב אחר החינוך לסובלנות ולשלום במערכות חינוך ברחבי העולם), מצביעים עורכי המחקר על האופן בו מוצגת ישראל במערכת החינוך הפלסטינית. מצד אחד מוצגת ישראל  כישות זדונית שיש להשמידה. מנגד, ישראל כמדינה אינה מופיעה על גבי המפות ו"פלסטין" כמדינה ערבית תופסת את כל השטח הגיאוגרפי מנהר הירדן לים התיכון (www.impact-se.org, מאי 2016).