חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12– 18 בינואר 2011)

פלסטין אליום, 12 בינואר 2011

פלסטין אליום, 12 בינואר 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

פגישה שקיים אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם ראשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה

פגישה שקיים אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם ראשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה

תהלוכת ההזדהות עם ההפיכה בתוניסיה שערך ארגון הג'האד האיסלאמי בפלסטין ברחובות העיר עזה

תהלוכת ההזדהות עם ההפיכה בתוניסיה שערך ארגון הג'האד האיסלאמי בפלסטין ברחובות העיר עזה

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה


פלסטין אליום, 12 בינואר 2011
פגישת נציגי חמאס עם ארגוני הטרור השונים ברצועת עזה, אחת מיני כמה פגישות,

שנערכו בעת האחרונה. הפגישה נועדה לרתום אותם למדיניות הירי

המרוסנת של חמאס. (פלסטין אליום, 12 בינואר 2011)

עיקרי הדו"ח

 חמאס המשיכה בניסיונותיה לאכוף את מדיניות הירי המרוסנת שלה על שאר הארגונים במסגרת "הסכמה לאומית", שנועדה לטענתה למנוע מתן עילה בידי ישראל לפתוח במלחמה. 

 למרות זאת, אותרו גם השבוע שלוש נפילות רקטות בנגב המערבי. חיל האוויר תקף בתגובה מספר יעדי טרור ברצועה, ובכלל זה פעיל של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה מעורב בתכנון פיגוע בשטח ישראל.

 הרשות הפלסטינית המשיכה גם השבוע בפעילות מדינית שמטרתה להשיג הכרה בין לאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967. השבוע הצטרפה גויאנה למדינות שכבר הודיעו על הכרתן במדינה הפלסטינית. דוברים פלסטינים העריכו כי במהלך 2011 מרבית מדינות העולם תכרנה במדינה הפלסטינית, והביעו תקווה כי זו תקבל מעמד של חברה באו"ם.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות

 השבוע פחת היקף ירי הרקטות, להערכתנו בעקבות פעילות האכיפה של חמאס. סה"כ אותרו השבוע שלוש נפילות של רקטות בנגב המערבי (ב-11 בינואר, 17 בינואר וב-18 בינואר). כל הרקטות נפלו בשטחים פתוחים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.
**  נכון ל-18 בינואר 2011

תקיפות חיל האוויר

 ב-11 בינואר, בתגובה לירי הרקטות, תקפו כלי טיס של חיל האוויר הישראלי מספר יעדי טרור ברצועת עזה. התקשורת הפלסטינית דיווחה כי הותקפה תחנה של המשטרה הימית שהותקפה בעבר במהלך מבצע "עופרת יצוקה", מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בדרום רצועת עזה ומוצב של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין במערב ח’אן יונס (קדסנט, 12 בינואר 2011; מען, 12 בינואר 2011).

 באותו היום גם תקף כלי טייס של חיל האוויר פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין בשם מחמד נג’אר, שרכב על אופנועו באזור ח’אן יונס, והרגו. הפעיל היה מעורב בתכנון פיגוע בשטח ישראל (אתר דובר צה"ל, 11 בינואר 2011)

חמאס קוראת להתמיד במדיניות הירי המרוסנת

 ראשי חמאס, הביעו בפומבי דאגתם לנוכח ההסלמה בירי הרקטות ופצצות המרגמה וניסו להביא להרגעת המצב. כלי התקשורת הפלסטיניים והערביים דיווחו, כי חמאס מתקשה יותר ויותר לאכוף את מדיניות הירי המרוסנת שלה על שאר ארגוני הטרור ברצועת עזה. לדבריהם, חמאס ערכה דיונים "סוערים" עם נציגי הפלגים הפלסטינים האחרים (קרי, ארגוני הטרור), אולם הארגונים סירבו להתחייב ל"הרגעה" עם ישראל, שכן לטענתם לא התקיימה "הרגעה" מלכתחילה, ומשום שפעולות ישראל מהוות "סוג של מלחמה". עוד דווח, כי חמאס פרשה פעילים בלבוש אזרחי לאורך הגבול עם ישראל, על מנת למנוע ירי  (אלשרק אלאוסט, 11 בינואר 2011).

 במסגרת זאת יצוינו התבטאויות בכירים בחמאס:

  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כינה את המאורעות המתרחשים כעת ברצועת עזה "מערכת התשה". הוא טען, כי קיבל מידע משלטונות מצרים לפיו במידה ולא ייפסק ירי הרקטות מרצועת עזה, עלולה ישראל לפתוח במלחמה. הניה  קרא לכלל ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה להתכנס ולהגיע להסכמה על מנת למנוע הסלמה במצב (צפא, 16 בינואר 2011).

  • משרד הפנים של ממשל חמאס דיווח כי הניה נועד עם בכירים במנגנוני בטחון הפנים והורה להם לאכוף את "ההסכמה הלאומית" (קרי, מדיניות הירי המרוסנת). על פי דיווחי התקשורת מרצועת עזה, כוחות בטחון הפנים התפרסו בצמתי הדרכים המובילות לגבול עם ישראל בצפון ובמרכז רצועת עזה והם עורכים בידוק בכלי הרכב ומפגינים נוכחות (13 בינואר 2011, BBC ; אתר משרד הפנים של חמאס, 13 בינואר 2011).

פגישה שקיים אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם ראשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה
פגישה שקיים אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס עם ראשי מנגנוני הביטחון ברצועת עזה
(צפא, 13 בינואר 2011)

  • טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס, הצהיר, כי חמאס קוראת לפלגים לכבד את "ההסכמה הלאומית" (קרי, ריסון הירי לעבר שטח ישראל). לדבריו "הסכמה" זו הינה לטובת כלל העם הפלסטיני (Palestine-info , 11 בינואר 2011).  

 מחמד אלהנדי, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, טען, כי הסבירות שישראל תפתח במלחמה רחבת-היקף נגד רצועת עזה הינה נמוכה, אך להערכתו היא תבצע פעולות "בהיקף מצומצם" בעומק רצועת עזה. הוא מסר, כי לאחרונה נועדו נציגי הפלגים הפלסטינים והסכימו להפסיק את ירי הרקטות. אולם לדבריו, הסכמה זו אינה תקפה לגבי ירי פצצות המרגמה.

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון המשיכו השבוע בפעולות סיכול ומנע. במסגרתן נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה (אתר דובר צה"ל, 18 בינואר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו לרצועת עזה בין 164 ל-361 משאיות סחורה ביום. כמו כן עברו כ-26 טון תותים ו-759,630 יחידות פרחים מרצועת עזה לשטח ישראל לייצוא לחו"ל (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 18 בינואר 2011).

 על רקע כוונות ישראל לסגור את מעבר קרני ולהותיר את מעבר כרם שלום, שהורחב, כמעבר יחיד לרצועת עזה, הובעה מחאה מצד משרד החקלאות של ממשל חמאס, כמו גם נציגי המגזר הפרטי ברצועת עזה. לטענת משרד החקלאות הדבר יביא להידוק הסגר על הרצועה ועשוי למנוע מעבר של מזון לבעלי חיים. "המועצה המתאמת של המגזר הפרטי" ברצועת עזה טענה, כי הדבר יקשה על העברת סחורות כגון חומרי בניין, שמעבר כרם שלום אינו מותאם להן. לאות מחאה ארגנה המועצה תהלוכה של עשרות משאיות מול המעבר. כמו כן הפנתה קריאה לקהילה הבין לאומית להתערב בסוגיה (מען, 11 בינואר 2011; אלאיאם, 12 בינואר 2011). יוזכר,  כי בשבועות האחרונים אירעו מספר מקרים של ירי לעבר כוחות צה"ל באזור מעבר קרני2.

 תושבי רצועת עזה מלינים על כך שממשל חמאס מפלה לטובה את פעילי ותומכי התנועה ומקשה על מי שאינו תומך בתנועה לקבל אישור מעבר למצרים דרך מעבר רפיח. הם גם האשימו את פקידי חמאס האחראים על כך בקבלת שוחד. התושבים מציינים, כי סטודנטים רבים הלומדים באוניברסיטאות ומכללות במצרים נפגעים מאפליה זו, שכן הם אינם מורשים לצאת ללימודיהם. כמו כן מופלים לרעה חולים הנדרשים לצאת לטיפולים רפואיים בגדה המערבית (Pal-Press , 30 בנובמבר 2010). 

המאבק המדיני

נמשכת הפעילות המדינית של הרשות הפלסטינית להשגת הכרה
בין לאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967

 הרשות הפלסטינית המשיכה גם השבוע בפעילות המדינית, שמטרתה השגת הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967. השבוע הודיעה גויאנה על הצטרפותה למדינות שכבר הודיעו על הכרתן במדינה פלסטינית (אתר משרד החוץ של גויאנה, 13 בינואר 2011). אבו-מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, הודה לגויאנה על ההכרה (ופא, 14 בינואר 2011). גם פרו הודיעה כי היא תכיר במדינה הפלסטינית בתוך מספר שבועות (אלחיאת אלג’דידה, 11 בינואר 2011).

 בעקבות הודעות מדינות דרום אמריקה מביעים גורמים ברשות הפלסטינית אופטימיות ומעריכים, כי תוך מספר חודשים רוב מדינות העולם יכירו במדינה פלסטינית.:

  • סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הביע את תקוותו, כי המדינה הפלסטינית תקום ב-2011 ותקבל מעמד של חברה באו"ם. הוא ציין שהמו"מ הוא רק פן אחד של התהליך המדיני, הכולל גם את הקמת מוסדות המדינה העתידית ואת ההכרה הבין לאומית במדינה הפלסטינית. בנוסף, הדגיש, כי הפלסטינים נחושים לקדם פרויקטים שונים בשטחיהם, כולל בניית שדה תעופה, למרות התנגדותה של ישראל (אלחיאת אלג’דידה, 13 , 14 בינואר 2011)

  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, העריך כי עד חודש יולי 2011 רוב מדינות העולם יכירו במדינה הפלסטינית (אלאיאם, 10 בינואר 2011). נביל שעת’, חבר הועד המרכזי של פתח, הדגיש שההכרה הבין לאומית במדינה הפלסטינית הינה צעד חשוב, וטען כי בתוך שלושה חודשים צפויות כל 34 מדינות אמריקה הלטינית להכיר במדינה הפלסטינית. לדבריו לא יותירו הפלסטינים "אף ארגון בין לאומי" שלא יפנו אליו על מנת "לרדוף את ישראל ולבוא חשבון עימה על מעשיה" (אלקדס, 16 בינואר 2011).

 במקביל התכנס הגוש הערבי באו"ם ב-17 בינואר על מנת לאשר את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה שתוגש למועצת הביטחון בנושא ההתנחלויות (ופא, 17 בינואר 2011).

תגובות להפיכה בתוניסיה

 ההפיכה בתוניסיה עוררה גל של תגובות: בעוד שהרשות הפלסטינית הסתפקה בהבעות תמיכה בעם התוניסאי, ניצלה חמאס את האירועים על מנת לתקוף את הרשות הפלסטינית ואת מדינות ערב הפרו-מערביות. חמאס הציגה את ההפיכה כניצחון של אנתיפאדה עממית על משטר דיקטטורי ומושחת, אשר הכריז מלחמה על הדת ונתמך בידי המערב.

 תגובת הרשות הפלסטינית: יועצו של אבו מאזן לענייני אש"ף, שלח ברכות מהעם הפלסטיני לתוניסיה ותנחומים למשפחות הקורבנות ולעם התוניסאי. הוא הדגיש כי הרשות הפלסטינית תשמור על יחסים טובים עם תוניסיה. בראמאללה התקיימה הפגנת תמיכה מול שגרירות תוניסיה  (ופא, 15 בינואר 2010).

 חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה הביעו את תמיכתם בהפיכה בתוניסיה, וניצלו אותה על מנת לנגח את הרשות הפלסטינית, את ישראל ואת ארצות הברית:

  •  פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, הדגיש, כי חמאס עומדת לצידו של העם התוניסאי הבוחר את מנהיגיו, ורואה במהפכה שהתרחשה בתוניסיה ביטוי לרצון העם אשר היה נתון תחת דיכוי.

  • סאמי אבו-זהרי דובר חמאס הדגיש כי זכותו של העם בתוניסיה לבחור את מנהיגיו בהליך דמוקרטי (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 15 בינואר 2011; Palestine-info , 15 בינואר 2011).

  • פתחי אלקרעוי, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, כתב מאמר בו הציג את המהפכה בתוניסיה כ"הישג עצום" המהווה ניצחון של "המידה הטובה והדת" על אלו הלוחמים בהן. לטענתו, "הרודן" התוניסאי פשע בכך שהתיר מתוך מצוות הדת רק את מה שחשב כהולם. כך למשל הוא מציין כי לבישת החג’אב (כיסוי הראש לנשים), הייתה אסורה כעקרון, וכך גם ריבוי נשים. לדעתו (תוך רמיזה לרשות הפלסטינית ולמדינות ערב האחרות) הוכיחה ההפיכה שביכולתם של "העמים" להביא לשינוי,  וכי על כל שליט של ה"דיקטטורות" הערביות החושב שארצות הברית, ישראל והמערב יגנו עליו להבין כי מעמדו רעוע וכי "עידן העמים החל" וכאשר "אלימות עמיהם" תתפרץ לא תועיל להם תמיכה זו של המערב (Palestine-info , 16 בינואר 2011). 

  • ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין ארגן תהלוכה בעיר עזה לתמיכה בתוניסיה. הארגון בירך על כך שהעם התוניסאי "נטל בכוח את החופש שלו". הארגון גם הביע את תקוותו כי "דמי בני החורין" מתוניסיה יסייעו לפלסטין ולשאר עמי העולם במאבקם בישראל ובארצות הברית (Pal-Today , 15 בינואר 2011).

תהלוכת ההזדהות עם ההפיכה בתוניסיה שערך ארגון הג'האד האיסלאמי בפלסטין ברחובות העיר עזה
תהלוכת ההזדהות עם ההפיכה בתוניסיה שערך ארגון הג’האד האיסלאמי בפלסטין ברחובות העיר עזה
(Pal-Today , 15 בינואר 2011)

הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה
הפגנת תמיכה בהפיכה בתוניסיה של ארגוני הטרור המזוהים עם השמאל הרדיקלי ברצועת עזה
(צפא, 18 בינואר 2011)

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

ארגון שמאל-פמיניסטי בין לאומי, שבסיסו בארצות הברית, מארגן משלחת לרצועת עזה

 ארגון שמאל-פמיניסטי אמריקני בשם "codepink ", אשר כבר שלח מספר משלחות לרצועת עזה, נערך לשיגור משלחת נשים לרצועת עזה אשר אמורה להגיע ב-30 בינואר 2011 (אתר הארגון, 11 בינואר 2011).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 כך למשל, ב-6 בדצמבר 2010 נסגר מעבר קרני לאחר שבוצע ירי לעבר כוחות צה"ל שפטרלו בסמוך אליו.  פרטים ראה לקט מרכז המידע מיום 7 בדצמבר בנושא: "חדשות הטרור והסכסוך הישראלי פלסטיני, 30 בנובמבר – 7 בדצמבר 2010.

לראש העמוד