חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19-13 ביולי 2011)

דובר צה”ל, 19 ביולי 2011

דובר צה”ל, 19 ביולי 2011

freedomflotilla.it 17 ביולי 2011

freedomflotilla.it 17 ביולי 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ופא, 18 ביולי 2011

ופא, 18 ביולי 2011

אחד ממוקדי הפיצוץ במומבאי

אחד ממוקדי הפיצוץ במומבאי


דובר צה”ל, 19 ביולי 2011

מימין: הספינה הצרפתית בלב ים, בדרכה לרצועת עזה. משמאל: השתלטות חיל הים על הספינה (דובר צה”ל, 19 ביולי 2011).

עיקרי הדו"ח

 ב-19 ביולי השתלט כוח חיל הים על הספינה הצרפתית Al Karama /Dignity , היחידה ממשט "צי החירות 2", שהצליחה לצאת לרצועת עזה. ההוראה להשתלט על הספינה בוצעה על פי החלטת הדרג המדיני לאחר שכל הפניות הישירות והעקיפות לספינה על מנת למנוע הגעתה לחופי עזה לא נענו. ההשתלטות עברה בשלום ונוסעי הספינה מובלים לנמל אשדוד שם יועברו לידי המשטרה ורשויות ההגירה. 

 השבוע גבר ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו נפילות של 11 רקטות . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור ברצועת עזה.   

 הרשות הפלסטינית ממשיכה לקדם את הפנייה לאו"ם במהלך חודש ספטמבר להכרה במדינה פלסטינית. הפעילות הפלסטינית מתבצעת בזירה הערבית כמו גם בזירה בינלאומית.   


משטים ושיירות לרצועת עזה – תמונת מצב

הספינה הצרפתית Dignity הפליגה מיוון

freedomflotilla.it 17 ביולי 2011
הספינה הצרפתית Al Karama /Dignity  בנמל ביוון.
 (freedomflotilla.it   17 ביולי 2011).

 ב-19 ביולי בשעות הצהרים עלו לוחמי חיל הים על הספינה הצרפתית Al Karama /Dignity , והשתלטו על הספינה. לאחר שההשתלטות עברה בהצלחה, נמצאת הספינה עתה בדרכה לנמל אשדוד שם יועברו הנוסעים לטיפול גורמי משטרה ורשות ההגירה במשרד הפנים. ההוראה להשתלט על הספינה בוצעה על פי החלטת הדרג המדיני לאחר שכל הפניות הישירות והעקיפות לספינה על מנת למנוע הגעתה לחופי עזה לא נענו (דובר צה"ל, 19 ביולי 2011).

השתלטות חיל הים על הספינה

 הספינה יצאה לדרכה ב-16 ביולי בשעות אחר הצהרים, מהאי Kastelorizo שביוון שיעדה הרשמי הוא נמל אלכסנדריה שבמצרים. הספינה, הנושאת דגל צרפת, היא היחידה מספינות "צי החירות 2" אשר הצליחה לצאת לדרכה. לדברי הנוסעים, הספינה לא נשאה ציוד המיועד לתושבי רצועת עזה. למרות שנמל אלכסנדריה הוכרז כיעדה הרשמי של הספינה,  הודיעו נוסעיה ב-18 ביולי, כאשר הגיעה סמוך לנמל פורט סעיד, כי בכוונתם להגיע לרצועת עזה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 ביולי 2011). 

 חיל הים,  יצר קשר עם הספינה הצרפתית והודיע לה, כי מסלול הפלגתה מגיע לאזור הנמצא תחת סגר ימי. הוחל גם בדיאלוג עם נוסעיה במהלכו הוצגו להם האפשרויות החוקיות העומדות בפניהם להגעה לרצועת עזה דרך המעברים היבשתיים. כמו כן הובהר לנוסעי הספינה כי יוכלו לשוב על עקבותיהם בכל שלב שיחפצו לפני עליית חיילי צה"ל על סיפונה (אתר דובר צה"ל 19 ביולי 2011). אולם פניות אלו לא נענו.

חיל הים פונה לספינה שלא להמשיך בדרכה לרצועת עזה

 על סיפון הספינה 10 פעילים, רובם צרפתים, 3 עיתונאים ושלושה אנשי צוות בין הנוסעים:

  • Stephan Corriveau – קנדי ממארגני המשט של קנדה. פעיל זכויות אדם ממונטריאול. בעל תואר שני ביחסים בינלאומיים אחד המייסדים של ארגון Alternatives . משמש כדובר הספינה.

  • Jacquelline Le Corre  – חברת המפלגה הקומוניסטית הצרפתית.

  •   Jean Claude Lefort –  צרפתי יליד 1944, חבר לשעבר בפרלמנט מטעם המפלגה הקומוניסטית הצרפתית. חבר בארגון הצרפתי לסולידריות עם העם הפלסטיני.

  • Claude Leostic – דוברת המשלחת הצרפתית למשט. סגנית נשיא ארגון הסולידריות עם הפלסטינים. פעילה בנושא הפלסטיני מאז שנות השבעים של המאה הקודמת. ביקרה בעבר ביהודה, שומרון ורצועת עזה.

  • Yamin Makri –  מלאון שבצרפת, עורך במקצועו, נציג קבוצת To Support the Palestinian People 69 ארגון העוסק בעיקר בהחרמה של ישראל ובתביעות משפטיות נגד חברות ישראליות (כמו אגרקסקו למשל).

  • Omeyya Naoufel Seddik – תוניסאי במוצאו, ד"ר במדע המדינה, פעיל זכויות אדם בתוניסיה ובקרב מהגרים מתוניסיה בצרפת.

  • דרור פילר – פעיל שמאל שבדי, יליד ישראל (1951), ששהה במשט הראשון על גבי הספינה Sfendoni 8000 . הוא בעל אזרחות ישראלית, מוסיקאי במקצועו. מאז 1973 מתגורר בשבדיה וממלא תפקיד חשוב בפרויקט המשטים. הוא גם שימש כדובר ההתארגנות השבדית הקודמת, מרבה לעסוק בפעילות תעמולתית נגד ישראל.

  • Vangelis Pissias – יווני, פרופסור להנדסת מים באוניברסיטה הטכנית של אתונה. דובר המשט היווני והיה חבר בוועדת ההיגוי של המשט. השתתף גם במשט ה"מרמרה" .

  • שלושה אנשי תקשורת – שניים מערוץ אלג’זירה וכתבת עיתון הארץ עמירה הס (Freedomflotilla , 17 ביולי 2011).

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע, חלה עלייה בירי, בעיקר של רקטות. סה"כ אותרו 11 נפילות של רקטות בשטח ישראל ונורתה פצצת מרגמה אחת. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על רוב אירועי הירי קיבלו אחריות התארגנויות המזוהות עם הג’האד העולמי.

 להלן פירוט הנפילות:

  • ב-13 ביולי – אותרה נפילה של שתי רקטות בשטח המועצה האזורית שדות נגב והמועצה האזורית אשכול .

  • ב-14 ביולי – אותרו חמש נפילות של רקטות. נפילה אחת אותרה בשטח המועצה האזורית שדות נגב, אחת במועצה האזורית חוף אשקלון ושלוש רקטות בשטח המועצה האזורית שער הנגב.

  • ב-15 ביולי – נורתה פצצת מרגמה שנפלה בשטח המועצה האזורית אשכול.

  • ב-16 ביולי אותרו שתי נפילות רקטות, בשטח המועצה האזורית שדות נגב והמועצה האזורית אשכול. 

  • ב-17 ביולי – אותרה  נפילה של שתי רקטות בשטח המועצה האזורית שדות נגב והמועצה האזורית אשכול.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות ביצעו כלי טיס של חיל האוויר מספר תקיפות ברצועת עזה, בעיקר של יעדי טרור של חמאס. ביניהן יצוין :

  • ב-13 ביולי תקפו מטוסי חיל האוויר שני אתרים לייצור אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 13 ביולי 2011). התקשורת הפלסטינית דיווחה על חמישה פצועים ושני נעדרים (ופא, 13 ביולי 2011). 

  • ב-14 ביולי תקפו מטוסי חיל האוויר שתי מנהרות הברחה בדרום רצועת עזה ומנהרה התקפית בצפון הרצועה (דובר צה"ל, 14 ביולי 2011). התקשורת הפלסטינית דיווחה על ארבעה פצועים והרוג אחד (ופא, 14 ביולי 2011).

 כמו כן פעל חיל האוויר לסיכול ירי רקטות. ב-16 ביולי תקפו כלי טיס חיל האוויר פעיל שנערך לביצוע ירי רקטות לעבר ישראל בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל 16 ביולי 2011). התקשורת הפלסטינית דיווחה,  כי הפעיל, ששיוכו הארגוני לא צוין, נפצע באורח בינוני (ופא, 16 ביולי 2011). ב-18 ביולי תקף כלי טיס חוליית מחבלים אשר נערכה לביצוע ירי רקטות לעבר ישראל בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 18 ביולי 2011). דווח על ארבעה פצועים כתוצאה מהתקיפה, שניים מהם השתייכו לזרוע הצבאית של חמאס. לדברי התקשורת הפלסטינית, שהתה החוליה בעת שהותקפה בסמוך למסגד (ופא, 18 ביולי 2011; צפא, 18 ביולי 2011).

 בתגובה לירי הרקטות ולפעילות התגובה של חיל האוויר הבהיר אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, כי ממשלו פועל לאכיפת איסור הירי ודרש מישראל להפסיק את פעולותיה ברצועת עזה  (צפא, 15 ביולי 2011)

יהודה ושומרון  

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך ביצוע אחד המעצרים נהרג ב-13 ביולי בעיר שכם פעיל חמאס, אבראהים עמר סרחאן ונפצעו שלושה פלסטינים נוספים. גורמים פלסטינים, בראשם סלאם פיאצ’ ראש הממשלה הפלסטיני,  גינו בחריפות את הפעולה (ופא, 13 ביולי 2011).

 השבוע אירעו מספר עימותים בין מתיישבים ישראלים לפלסטינים במספר מוקדים ביהודה ושומרון. על פי התקשורת הפלסטינית, כתוצאה מעימותים אלה נפצעו שלושה צעירים פלסטינים דרומית לראמאללה (ופא, 18 ביולי 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך השבוע עברו לרצועת עזה בין 196 ל-284 משאיות סחורה מדי יום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 19 ביולי 2011). 

ראש ממשלת תורכיה, ארדואן, צפוי לבקר ברצועת עזה

 טאיפ ארדואן, ראש ממשלת תורכיה, בוחן אפשרות לערוך ביקור ברצועת עזה, ככל הנראה   בסוף חודש יולי. ארדואן אף דיווח על כוונתו לשלטונות מצרים וכניסתו לרצועה ככל הנראה אושרה (סוכנות מען, 17 ביולי 2011).  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר,  כי ביקורו של ארדואן יעניק לגיטימיות  לפלסטינים אשר העולם מסרב להכיר בהם (gazatvnews.com , 17 ביולי 2011). בישראל מנסים למנוע את הביקור בטענה כי הוא יביא לחיזוקו של חמאס ויפגע ביחסי ישראל – תורכיה.

המאבק המדיני

בכירים ברשות הפלסטינית גינו את “חוק החרם”

 ב-12 ביולי אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לפיה כל יוזמה לחרם כלכלי, אקדמי או תרבותי על מדינת ישראל או גופים המצויים בשטחה ובשטחי יהודה ושומרון תוגדר כ"עוולה אזרחית". לפיכך, כל גוף שיוחרם יוכל לתבוע פיצויים מיוזם החרם באופן שאינו תלוי בגודל הנזק שיגרם לו. כמו כן יאפשר החוק לשר האוצר למנוע מגופים המשתתפים בחרם מלגשת למכרזים ממשלתיים.

 בכירים ברשות הפלסטינית גינו את יוזמת החוק  ואיימו כי ינקטו בפעולה נגדו. במסגרת זו:

  • חסן אבו לבדה, שר הכלכלה ברשות הפלסטינית, הודיע, עוד טרם הועבר החוק בכנסת, כי בתגובה לחוק יחריפו הפלסטינים את החרם על מוצרי ההתנחלויות (רדיו קול פלסטין, 11 ביולי 2011). לאחר ההצבעה, הודיע אבו לבדה, כי כל חברה ישראלית שתפעל על פי חוק זה, תוחרם על ידי הפלסטינים (מען, 13 ביולי 2011)

  • צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, גינה, את החוק בטענה, כי הדבר מעיד  על כך שישראל "אינה מחויבת לפתרון שתי המדינות". בנצלו את ההזדמנות קרא למדינות העולם להכיר במדינה פלסטינית שגבולותיה גבולות 1967 על מנת "לעצור את מדיניות ההתפשטות הישראלית" ולתמוך בקבלתה לאו"ם (AKI , 11 ביולי 2011).   

הרשות הפלסטינית ממשיכה לקדם את סוגיית הצבעה באו"ם על הקמת מדינה פלסטינית

 ברשות הפלסטינית נמשכת הפעילות בזירה הערבית והבינלאומית לקידום נושא ההצבעה בעצרת האו"ם על הקמת מדינה פלסטינית. ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, אמר כי ההנהגה הפלסטינית עודנה נחושה לפנות לאו"ם בספטמבר, אך הדגיש כי הפניה לא תתבצע במידה ויתחיל מו"מ עם ישראל לפני ספטמבר. הוא טען כי ארצות הברית הודיעה באופן רשמי לרשות הפלסטינית כי היא מתנגדת לפניה לאו"ם (מען, 12 ביולי 2011).

הזירה הערבית

 ב-14 ביולי התכנסה ועדת המעקב של הליגה הערבית. לדברי נביל אלערבי, מזכ"ל הליגה הערבית, החליטה הועדה לפעול בשני מסלולים במקביל:

  • פנייה למדינות החברות באו"ם בבקשה להכיר במדינה פלסטינית כל אחת באופן עצמאי.

  • הגשת בקשה רשמית למועצת הביטחון ולעצרת הכללית, לקבל את פלסטין כחברה מלאה באו"ם.

 אולם יחד עם זאת לא הציגה הועדה מסגרת זמנים אשר תבטיח, כי הבקשה תידון במפגש עצרת האו"ם של ספטמבר 2011  (ופא, 14 ביולי 2011; AFP , 14 ביולי 2011; רויטרס, 14 ביולי 2011).

 בתוך כך מסר צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, כי הוקמו שתי ועדות. האחת, בה חברות ירדן, מצרים וסעודיה, תהיה אחראית על כל העניינים המשפטיים והמדיניים הקשורים בהגשת ההצעה ובהיערכות להגשתה בפועל. השנייה, שהרכב חבריה לא צוין, תהיה אחראית על מעקב אחרי ההתפתחויות באו"ם ועל הכנת הקרקע, באמצעות שגרירי המדינות החברות באו"ם. עריקאת הדגיש, כי את הפניה לאו"ם יבצע אבו מאזן עצמו ולא הליגה הערבית (סוכנות הידיעות האיטלקית, 14 ביולי 2011).

 ובמדינות ערב: סוריה העלתה את דרג הייצוג הדיפלומטי הפלסטיני במדינה לדרג שגרירות והודיעה כי היא מכירה במדינה פלסטינית שגבולותיה קווי 1967 ובירתה מזרח ירושלים (סוכנות הידיעות הסורית, 18 ביולי 2011). שר החוץ המצרי שב והביע את תמיכתה של ארצו בפניה הפלסטינית לאו"ם, אך עם זאת הדגיש, כי מצרים עודנה רואה במו"מ את הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כמו כן, הודיע כי מצרים מתכוונת להשתמש במשקלה בזירה הבין לאומית על מנת לסייע לגיוס הכרה במדינה הפלסטינית (רוז אליוסף, 12 ביולי 2011).

הזירה הבינלאומית

 במקביל מתבצעת פעילות דיפלומטית רחבת היקף, שנועדה לגייס תמיכה בינלאומית. במסגרת זאת יצאו מספר משלחות פלסטיניות למדינות מזרח אסיה ונועדו עם ראשיהן:

  • משלחת מטעם פתח ערכה ביקור בסין במהלכו הודיע יאנג ג’יישי (Yang Jiechi ), שר החוץ הסיני, כי מדינתו תתמוך במהלך הפלסטיני באו"ם (ופא, 12 ביולי 2011).

  • משלחת נוספת של פתח ביקרה בוייטנאם שם נועדו עם אחד מחברי המפלגה השלטת במדינה אשר הביע את תמיכתה של ארצו במהלך הפלסטיני באו"ם והבטחה, כי  וייטנאם תפעל על מנת לגייס את תמיכתן של מדינות דרום מזרח אסיה בנושא (ופא, 12 ביולי 2011).   

  • משלחת פלסטינית ביקרה ביפן במהלך ביקורה הביעה ממשלת יפן הבנה לרצון הפלסטיני לפנות לאו"ם, ותמיכה בפתרון שתי המדינות, אך עם זאת הבהירה, כי תגבש את עמדתה להצבעה לאחר שתבחן את הבקשה הפלסטינית שתוגש לאו"ם. מיפן צפויה המשלחת להמשיך לדרום קוריאה (ופא, 17 ביולי 2011).

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית יצא ב-17 ביולי לביקור באירופה, במסגרתו ביקר בנורבגיה וצפוי לבקר בספרד (ופא, 17 ביולי 2011).  בתוך כך נמסר, כי הסנאט הבלגי אישר טיוטת החלטה הקוראת לממשלה הבלגית ולמדינות האיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967 (ופא, 14 ביולי 2011).

ופא, 18 ביולי 2011
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נועד עם חברי פרלמנט נורבגים בעת ביקורו במדינה
(ופא, 18 ביולי 2011)

פיגועים בחו”ל

 ב-13 ביולי בשעות הערב אירעו בעיר מומבאי שבהודו שלושה פיצוצים בו זמנית בשלושה מוקדים שונים: שכונת דאדאר, אחת השכונות הוותיקות במומבאי, שוק התכשיטים ואזור עסקים סמוך לבית האופרה. באותה שעה היו מקומות אלה הומים בני אדם. לפחות 21 בני אדם נהרגו וכ-140 נפצעו.  לפי שעה לא ידוע מי עמד מאחורי סדרת פיגועים זו. גורמי ביטחון הודיים סבורים שמאחורי הפיגועים עומדים גורמי טרור הקשורים לפקיסטאן.

אחד ממוקדי הפיצוץ במומבאי
אחד ממוקדי הפיצוץ במומבאי (Juicyexpress.com , 13 ביולי 2011)

 אין זו הפעם הראשונה בה מותקפים כמה יעדים בו זמנית בעיר מומבאי.  ב- 28-26 בנובמבר 2008 הותקפו 11 מטרות ברחבי העיר, אחת המטרות הייתה בית חב"ד. במתקפה זו נהרגו כ-170 אנשים, מהם שישה ישראלים/יהודים, ששהו בבית חב"ד. מאחורי ביצוע פיגוע משולב זה עמד ארגון לשכר-א-טיבה (Lashkar-e-Taiba ) ארגון ג’האד עולמי אסלאמי פקיסטאני המשתף פעולה עם ארגון אלקאעדה.2


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-19 ביולי 2011

2 ראו פרסום מרכז המידע מ-21 בדצמבר 2008: "לשכר-א-טיבה (Lashkar-e-Taiba ): ארגון ג’האד עולמי אסלאמי פקיסטאני, המשתף פעולה עם אלקאעדה, הוא זה שביצע את מתקפת הטרור במומבאי. במתקפה זו נהרגו כ-170 אנשים, מהם שישה ישראלים/יהודים, ששהו בבית חב"ד. "הצלחתה" של מתקפת טרור מורכבת זאת עלולה להפוך אותה למודל לחיקוי לארגוני הג’האד העולמי".

לראש העמוד