חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (23 בפברואר – 1 במרץ 2011)

באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011

באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011

עליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה

עליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תמונה מההפגנה בראמאללה (ופא, 24 בפברואר 2011)

תמונה מההפגנה בראמאללה (ופא, 24 בפברואר 2011)


באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011
מימין: דלת בבית מגורים באתר פגיעת רקטת גראד (122 מ”מ) בעיר באר שבע. משמאל: הקיר החיצוני של הבית (באדיבות Sderot Media Center, צלם נועם בדין, 23 בפברואר 2011)

עיקרי הדו"ח

 השבוע חלה עליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה לשטח ישראל. במוקד האירועים עמדה נפילת רקטת גראד 122 מ"מ בבאר שבע, לראשונה מאז מבצע "עופרת יצוקה" (יתכן שנפלה רקטה נוספת, אך שרידיה לא נמצאו). בתגובה, תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה.

 בזירה המדינית, ממשיכה הרשות הפלסטינית את פעילותה הדיפלומטית נגד ישראל, לאחר הוטו האמריקני במועצת הביטחון. דוברים ברשות שבו והתבטאו כי הפלסטינים מתכוונים לפנות לעצרת הכללית של האו"ם ולבית הדין הבין לאומי לפלילים, במסגרת מאבק מדיני ודיפלומטי שנועד להפעיל לחצים בין לאומיים על ישראל. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

עליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה

 השבוע חלה עלייה בירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך השבוע ירי של שש פצצות מרגמה ושלוש נפילות רקטות ביניהם רקטת 122 מ"מ גראד.

 במוקד ארועי השבוע עמדה נפילת רקטה 122 מ"מ ( גראד) בעיר באר שבע. ייתכן שנורתה רקטה נוספת, אך שרידיה לא נמצאו. הרקטה פגעה במבנה מגורים וגרמה להרס הבית וסביבתו. ארבעה בני אדם לקו בהלם.

 ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל, במשתמע, אחריות על ירי הרקטה. דובר בארגון, "אבו אחמד", ציין כי ירי רקטות הגראד מהווה מסר לישראל ש"ההתנגדות" לא תעבור על מעשיה בשתיקה. הוא הוסיף "אתמול הייתה זאת באר שבע, וייתכן שבקרוב, אם ישראל תחצה את הקוים האדומים, זה אף יהיה רחוק יותר" (רדיו צות אלקדס, 24 בפברואר 2011). הירי לעבר באר שבע, זו הפעם הראשונה מאז מבצע "עופרת יצוקה" (ינואר 2009), מהווה עליית מדרגה בהעזה של ארגוני הטרור הפועלים ברצועה.

עליה בהיקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה
מימין: הרס בחצר הבית בו פגעה רקטת הגראד (באדיבות Sderot Media Center , צלם: נועם בדין, 23  בפברואר 2011).
משמאל: אזור נפילת רקטת הגראד בבאר שבע (באדיבות  NRG . צלם: יהודה לחיאני, 23 בפברואר 2011)

 ארועים נוספים של ירי רקטות:

  • 25 בפברואר – אותרה נפילת רקטה  בשטח פתוח באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • 27 בפברואר–  אותרה נפילת רקטה  נוספת בשטח פתוח באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 השבוע אותרו גם נפילות של שש פצצות מרגמה בשטח ישראל. ב-25 בפברואר נפלו חמש פצצות מרגמה בשטח השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. שלוש מהן נפלו בשטח מיושב. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש. פצצת מרגמה נוספת נפלה בנגב המערבי ב-26 בפברואר.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

*מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.  
**נכון ל-1 במרץ 2011

עימותים עם כוחות צה”ל

 ב-23 בפברואר הופעל מטען נגד  כוח צה"ל שפעל בסמוך לגדר גבול עם רצועת עזה ונורו לעברו מספר פצצות מרגמה. כוח צה"ל השיב באש לעבר המפגעים. הפיגוע בוצע על ידי הזרוע הצבאית של חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, וייתכן ארגונים נוספים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כתוצאה מהירי התגובתי של צה"ל נהרג אדם אחד ו- 10 נפצעו. לדבריהם ההרוג ושלושה מהפצועים היו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין (קדסנט, 23 בפברואר 2011; אתר פלוגות ירושלים, 23 בפברואר 2011).

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי לעבר באר שבע ולעליה בהיקף הירי לעבר ישראל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה:

  • ב-26 בפברואר כלי טיס של חיל האוויר  תקפו שני יעדי טרור ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 26 בפברואר 2011). על פי דיווח כלי התקשורת הפלסטיניים הותקף מחנה אימונים של הג’האד האסלאמי בפלסטין. כתוצאה מהתקיפה נהרג פעיל בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ונפצעו 11 אנשים (קדסנט, 26 בפברואר 2011). 

  • בליל ה-23 בפברואר תקפו כלי טיס של חיל האוויר חמישה יעדי טרור ברצועת עזה, ביניהם מחסני תחמושת, מנהרות  תקיפה ואתרים לייצור רקטות (אתר דובר צה"ל, 24 בפברואר 2011; הארץ, 25 בפברואר 2011). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי הותקפו מספר מוצבים צבאיים ברחבי העיר עזה ביניהם מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בשטח נצרים. כמו כן הותקפה מנהרה שנועדה להברחת אמצעי לחימה. לא דווח על נפגעים, עם זאת, לטענת כלי התקשורת הפלסטיניים נפגע אתר נופש המיועד "למשפחות שהידים" (צפא, 23 בפברואר 2011; רדיו צות אלקדס, 23 בפברואר 2011).

  • עוד ב-23 בפברואר – כלי טיס של חיל האוויר תקפו חוליית מחבלים המשתייכת לג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר התכוננה לבצע ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל. שני פעילים נפצעו, האחד באורח בינוני  והאחר באורח קל (אתר דובר צה"ל, 23 בפברואר 2011; צפא, 23 בפברואר 2011).

יהודה ושומרון

המצב בשטח

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור.

 גם השבוע התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" ביהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין, ובמוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. המפגינים, שכללו כמדי שבוע פלסטינים, אזרחים ישראלים ומתנדבים זרים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

 השבוע התקיימה בחברון צעדה של כאלפיים פלסטינים, לזכר טבח מערת המכפלה. הפלסטינים השליכו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות. על פי דיווחי הפלסטינים, כמה עשרות פלסטינים נפגעו (טלוויזיית אלקדס, 25 בפברואר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 139 ל-295 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום וכ-300 טונות גז בישול. כמו כן הועברו 720,000 יחידות פרחים מרצועת עזה לשטח ישראל לשם יצוא לחו"ל. השבוע גם החלה העברת משלוחי  עגבניות שרי מרצועת עזה לשטח ישראל, לשם ייצוא לחו"ל (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 1 במרץ 2011).

המאבק המדיני

הרשות הפלסטינית ממשיכה במאבק דיפלומטי נגד ישראל

 ב-18 בפברואר הועלתה לדיון במועצת הביטחון של האו"ם הצעה פלסטינית הקוראת לגינוי ההתנחלויות. ארצות הברית הטילה וטו על ההחלטה. יתר חברות המועצה תמכו בה.  (מען, 17 בפברואר 2011). בעקבות הוטו האמריקני במועצת הביטחון דווח כי הרשות הפלסטינית פנתה לאפיקי פעולה אחרים, כולל פניה לעצרת הכללית של האו"ם. במסגרת זו:

  • נביל שעת’, חבר הוועד המרכזי של פתח, ציין כי ניתן לראות את המהלך כהצלחה פלסטינית שכן למרות שארצות הברית הטילה וטו, הרי ש-14 המדינות הנותרות במועצת הביטחון תמכו בהצעת ההחלטה הפלסטינית.  הוא הביע תקווה כי המדינות הללו יתמידו בעמדתן זו ויפעילו לחץ לשם קבלת "החלטה תקיפה" של "הרביעייה" בנושא ההתנחלויות. לדבריו, מתכננים הפלסטינים לפנות לעצרת הכללית של האו"ם ולבית הדין הבין לאומי לפלילים. זאת במסגרת "מלחמה מדינית ודיפלומטית" נגד ישראל, שנועדה להביא להפעלת לחץ בין לאומי עליה (FTV , 26 בפברואר 2011).

  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ בממשלה הפלסטינית היוצאת, הדגיש כי בכוונת הרשות הפלסטינית לפנות לעצרת הכללית של האו"ם על מנת לקבל הכרה מצידה במדינה פלסטינית. לצד זאת תתבצע פניה לבית הדין הבין לאומי, על מנת להתלונן על ה"פשעים" אותם מבצעת, לדבריו, ישראל (אלחיאת אלג’דידה, 25 בפברואר 2011).

  • חנאן עשראוי, חברת הועד הפועל של אש"ף, הצהירה כי בכוונת הרשות הפלסטינית לפעול לעריכת כינוס בין לאומי אשר יגיע להחלטות בנוגע לסיום ה"כיבוש" וקביעת מסגרת זמן ליישום החלטות אלו (אלחיאת אלג’דידה, 25 בפברואר).

 ב-24 בפברואר התקיימו הפגנות בראמאללה, שכם וערים נוספות ביהודה ושומרון, לגינוי הוטו האמריקני. המפגינים קראו גם לסיום הפילוג בין הפתח לבין חמאס (מען, 24 בפברואר 2011, ופא, 24 בפברואר 2011, Palestine-info , 24 בפברואר 2011).

תמונה מההפגנה בראמאללה (ופא, 24 בפברואר 2011)
תמונה מההפגנה בראמאללה
(ופא, 24 בפברואר 2011)

תגובות לאירועים במצרים

תגובות חמאס והאחים המוסלמים

 גורמים בחמאס ממשיכים להביע שביעות רצונם מההפיכה במצרים. כך למשל, מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס, הצהיר כי "המשטר הציוני" הינו המודאג העיקרי מההפיכה במצרים, ובמיוחד מהשלכותיה על הסכם השלום בין מצרים לישראל. הוא הדגיש כי ישראל חוששת מהפיכתם של המשטרים הדיקטטוריים במדינות ערב לדמוקרטיים, שכן הדבר יביא לשינוי בעמדות המשטרים הללו כלפיה. הוא הוסיף כי גם הרשות הפלסטינית הפסידה מנפילת שלטון מבארכ, שכן משטרו שימש לה משענת (Palestine-info , 22 בפברואר 2011).

 מחמד אלבלטאג’י, בכיר בתנועת "האחים המוסלמים" במצרים אמר, כי השלטון המצרי הבא "יסיר את הסגר [על רצועת עזה] ויבחין בין האויב ובין הידיד" (אלרסאלה, 21 בפברואר 2011). יצוין כי אלבלטאג’י  היה בין הבולטים במשלחת המצרית שהשתתפה במשט לרצועה על גבי ה"מרמרה".


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד