חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 28 במאי 2013)

נשיא המדינה שמעון פרס, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון  קרי, ויו

נשיא המדינה שמעון פרס, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בכינוס הכלכלי בירדן

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל בנבי צאלח במהלך ההפגנה השבועית נגד גדר הביטחון

דייגים בחוף הים בעזה (פלסטין אלא'ן, 22 במאי 2013)

דייגים בחוף הים בעזה (פלסטין אלא'ן, 22 במאי 2013)

מסוף רפיח נפתח שוב לתנועת נוסעים פלסטיניים בעקבות שחרור החיילים המצריים החטופים

מסוף רפיח נפתח שוב לתנועת נוסעים פלסטיניים בעקבות שחרור החיילים המצריים החטופים

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם ג'והן קרי , מזכיר המדינה האמריקאי (ופא, 23 במאי 2013)

אבו מאזן נפגש בראמאללה עם ג'והן קרי , מזכיר המדינה האמריקאי (ופא, 23 במאי 2013)

  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. ביהודה ושומרון נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית".
  • ביקורו באזור של ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, הסתיים ללא פריצת דרך. אבו מאזן ואישים בכירים ברשות הפלסטינית שבו והציגו שורה של נושאים המונעים שיבתם של הפלסטינים לשולחן המו"מ: המשך הבנייה בהתנחלויות ובירושלים, סירובה של ישראל לשחרר אסירים ומה שמכונה "התנכלויות המתנחלים". 
ירי רקטות בגבול הדרומי
  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. 

ירי רקטות

נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • גם השבוע נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במוקדי החיכוך המסורתיים, במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". על פי דיווחי כלי התקשורת הפלסטינים במהלך ההפגנות נפצעו מספר מפגינים פלסטינים (אלחיאת אלג'דידה, מען, 24 במאי 2013).

צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל בנבי צאלח במהלך ההפגנה השבועית נגד גדר הביטחון  (ופא, 24 במאי 2013)
צעיר פלסטיני מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל בנבי צאלח במהלך ההפגנה השבועית נגד גדר הביטחון
(ופא, 24 במאי 2013)

ישראל הרחיבה שוב את תחומי הדיג
  • ב- 23 במאי 2013  אישרו ראש הממשלה ושר הביטחון לצה"ל להרחיב את שטח הדיג של הפלסטינים ברצועת עזה מ-3 ל-6 מיילים. מרחב הדיג צומצם בעקבות ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי ב-21 במאי 2013 (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 23 במאי 2013).
  • חלק מהדייגים מקומיים הביעו שביעות רצון מהמהלך אולם, חלקם טענו, כי ההחלטה היא "הונאה תקשורתית" שכן בפועל מונעים כוחות חיל הים מספינות דיג לשוט גם למרחק של ארבעה וחצי מיילים (פלסטין אליום, 22 במאי 2013).
שוחררו החיילים המצריים, שנחטפו בסיני
  • לאחר כשבוע של פעילות ביטחונית מוגברת ומשא ומתן, בתיווך שיח'ים של שבטים מקומיים, שוחררו שבעת החיילים והשוטרים המצריים, שנחטפו בחצי האי סיני. אל"מ אחמד מחמד עלי, דובר הצבא המצרי ציין, כי החיילים שוחררו ללא שפיכות דמים באמצעות משא ומתן והודות למאמצי המודיעין הכללי המצרי (דף הפייסבוק של  אחמד מחמד עלי, 22 במאי 2013).
  • חמאס ברכה על שחרור החיילים:
  • אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, בירך את נשיא מצרים מחמד מרסי, כוחות הביטחון ובני העם המצרי על שחרור החיילים. הניה גם התקשר למושל מחוז אלעריש על מנת להודות לו על היחס הטוב, שקיבלו הפלסטינים שנשארו להמתין בצד המצרי של מעבר רפיח.
  • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בירך את נשיא מצרים וכוחות הביטחון המצריים. הוא דרש מכלי התקשרות התנצלות על ההאשמות, שפרסמו לפיהן עמדה חמאס מאחורי החטיפה (אליום אלסבאבע, 22 במאי 2013).
  • לאחר שחרור החטופים נפתח מעבר רפיח לתנועה לאחר שהיה סגור במשך חמישה ימים (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 22 במאי 2013). עם פתיחתו קרא טאהר אלנונו, דובר חמאס לשים קץ לסבלם של הפלסטינים ולהעלות את  מכסת הנכנסים והיוצאים (אלראי, 22 במאי 2013).  בעקבות חידוש הפעילות שבו רוב הנוסעים, שעוכבו בצד המצרי של המעבר, לבתיהם. אסמאעיל הניה קרא בדרשת יום השישי למצרים לגבש מדיניות חדשה בכל הנוגע למעבר רפיח על מנת שלהבא לא יושפע מאירועים פנימיים המתרחשים במצרים (אלאיאם, 25 במאי 2013).

מסוף רפיח נפתח שוב לתנועת נוסעים פלסטיניים בעקבות שחרור החיילים המצריים החטופים  (פלסטין אלא'ן, 22 במאי 2013)
מסוף רפיח נפתח שוב לתנועת נוסעים פלסטיניים בעקבות שחרור החיילים המצריים החטופים
(פלסטין אלא'ן, 22 במאי 2013)

המנהרות ברצועת עזה
  • בכתבה נרחבת אודות תופעת המנהרות המבצעיות (לא המנהרות בגבול רפיח) ברחבי רצועת עזה סיפר המכונה "אבו מעתצם", שהוצג כאחד ממתכנני וחופרי המנהרות, כי קיים ניהול ורישום קפדני של המנהרות ברחבי רצועת עזה. עוד מסר, כי הן מחולקות למספר קטגוריות על פי השימוש הנעשה בהן (מען, 22 במאי 2013):
  • מנהרות לשיגור רקטות. לדבריו, השימוש במנהרות שיגור רקטות החל בעיקר עם תום מבצע "עופרת יצוקה" לאחר שהוכח שכני השיגור של הרקטות היוו מטרה קלה לתקיפות חיל האוויר הישראלי.
  • מנהרות המשמשות כמקום מסתור.
  • מנהרות לאחסנת אמצעי לחימה.
  • מנהרות הסוואה והונאה .
גיבוש תוכנית לימודים חדשה ברצועת עזה
  • ג'מאל אבו השאם, יועץ שר החינוך וההשכלה הגבוהה בממשל חמאס, הודיע במהלך כנס שנערך במשרד החינוך, כי משרדו החל בהכנת ספרי לימוד חדשים לכיתות ח'-י'. לדבריו ישימו הספרים החדשים דגש על ההיסטוריה הפלסטינית והם יכללו חמש יחידות לימוד (אתר משרד החינוך וההשכלה הגבוהה, 21 במאי 2013) :
  • היסטוריה פלסטינית והגיאוגרפיה של פלסטין ההיסטורית (בין היתר ילמדו על הערים עכו, יפו, ירושלים ובאר שבע).
  • קרבות היסטוריים ערביים בולטים בעת החדשה ואישים פלסטינים בולטים.
  • "התוכנית הציונית" (ההגירה היהודית לפלסטין, "החמדנות היהודית", מעשי טבח שביצעה ישראל, תהליך הייהוד).
  • ההתנגדות הפלסטינית, הזרועות הצבאיות [של הארגונים], האנתיפאצ'ה הראשונה והשנייה, מבצע "עופרת יצוקה ומבצע "עמוד ענן".
  • התחום הפוליטי: הקמת אש"ף, הרשות הפלסטינית.
  • באמצעות התוכנית החדשה פועלת חמאס להטמיע בקרב בני הנוער את ערכיה האידיאולוגיים ובמרכזם העוינות לישראל, הסירוב להשלים עם קיומה, העמידה על "זכות השיבה" ודרך ה"התנגדות" (הטרור) ככלי אסטרטגי מרכזי למימוש השאיפות הפלסטיניות. לצד התחום התודעתי מקיימת חמאס תוכנית הכשרה צבאית פורמאלית ולא פורמאלית בבתי הספר ובמחנות הקיץ, שהיא מארגנת.[3]
המשך הניסיונות האמריקאים לחידוש המשא ומתן
  • ביקורו של ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, ברשות הפלסטינית ובישראל וסבב הפגישות שערך הסתיים ללא פריצת דרך וללא הכרזה על חידוש המשא ומתן. עם סיום ביקורו אמר קרי, כי על שני הצדדים לקבל בתקופה הקרובה החלטות קשות לצורך חידוש המשא ומתן שכן המצב הנוכחי אינו יכול להימשך ועל מנהיגי שני הצדדים לפעול למען הגעה לשלום (אלחיאת אלג'דידה, 25 במאי 2013).
  • במהלך הפגישות עם ג'והן קרי, חזרו והדגישו אבו מאזן וגורמים בכירים פלסטינים את המחויבות הפלסטינית לתהליך השלום אך שבו והבהירו מה הן הנקודות המונעות שיבתם של הפלסטינים לשולחן הדיונים: המשך הבנייה בהתנחלויות, אי שחרור האסירים, המשך הבנייה בירושלים והתנכלויות המתנחלים (אלאיאם, 24 במאי 2013). קרי גם נטל חלק בוועידה הכלכלית בירדן במהלכה הציג בפני הנוכחים תוכנית לפיתוח הכלכלה הפלסטינית בציינו, כי התוכנית צריכה להיות מלווה בתהליך מדיני (אלחיאת אלג'דידה, 26 במאי 2013)
  • גורמים פלסטינים אמרו, כי בהתאם להערכות, ביקורו של ג'והן קרי לא הביא עימו שום בשורה חדשה ושני הצדדים ממשיכים להתבצר בעמדותיהם הידועות (אלאיאם, 24 במאי 2013). להלן התייחסויות עיקריות:
  • בנאום, שנשא אבו מאזן בפני באי הועידה הכלכלית בירדן, הוא הדגיש, שהפלסטינים מעוניינים בשלום צודק וכולל על בסיס שתי מדינות, שיחיו אחת לצד השנייה. הוא חזר והדגיש, כי הפיתרון כרוך בסיום הכיבוש הישראלי, שחרור האסירים הפלסטינים, הפסקת הבנייה בהתנחלויות והפסקת ההתנכלויות מצד המתנחלים, פירוק הגדר והקמת מדינה עצמאית, שבירתה ירושלים (רדיו קול פלסטין, 25 במאי 2013). 
  • בראיון, שהעניק צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן  אמר, כי הרשות עשתה כל מאמץ אפשרי על מנת שמשימתו של מזכיר המדינה האמריקאי קרי תצלח אולם מי שמטרפד את המאמצים לחידוש המשא ומתן הינה ישראל, אשר ממשיכה להקים התנחלויות ומסרבת לשוב לגבולות 1967 ולשחרר את האסירים (רדיו מוטני, 25 במאי 2013).
אבו מאזן העניק עיטור כבוד למזכ"ל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין
  • בעת שהותו בירדן העניק אבו מאזן "עיטור כבוד מדרגה עליונה" לנאא'ף חואתמה, מזכ"ל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין. העיטור הוענק לו על-פי צו נשיאותי רשמי, שהוציא אבו מאזן, כהוקרה ל"תפקידו הלאומי לטובת הסוגיה הפלסטינית והעם הפלסטיני תוך הערכה למאמציו להגביה את דגל פלסטין במהלך שלבי המאבק הפלסטיני" (ופא, 27 במאי 2013).

אבו מאזן העניק עיטור כבוד למזכ"ל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין
מימין : אבו מאזן מעניק את עיטור הכבוד לנאא'ף חואתמה. משמאל : הצו הנשיאותי הרשמי המורה על הענקת עיטור הכבוד (ופא, 27 במאי 2013)

  • יוזכר, כי החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בראשותו של נאא'ף חואתמה, הייתה אחראית לשורה של פיגועי טרור קטלניים בהם נהרגו ונפצעו רבים. בין הפיגועים: תקיפת אוטובוס הילדים במושב אביבים (1970, 12 הרוגים ביניהם 9 ילדים), רצח הילדים בבית הספר במעלות (1974, 21 תלמידים הרוגים), פיצוץ עגלת תופת בירושלים (1975, 7 הרוגים), תקיפת מוצב צה"ל ברצועת עזה (2001, 3 חיילים הרוגים),  פיגוע התאבדות בצומת גהה (2003, 4 הרוגים) 
חשד לירי רקטה לעבר ישראל
  • תושבים במטולה סיפרו, כי ב-26 במאי בשעות הערב המאוחרות שמעו שריקה ולאחריה קול נפץ עז מאזור מרג' עיון שבדרום לבנון. לא אותרה נפילה בשטח ישראל. כלי התקשורת הלבנונים דיווחו כי רקטה שוגרה מאזור מרג' עיון לעבר ישראל כוחות צבא לבנון ויוניפי"ל ערכו סריקות באזור (ערוץ MTV, אלמיאדין, סקיי ניוז, 27 במאי 2013).
הצעדה העולמית לירושלים
  • הועדה העממית של הצעדה העולמית לירושלים (GMJ) בירדן ערכה ישיבה לדיון בהיערכות לקראת הצעדה העולמית לירושלים, האמורה להתקיים ב-7 ביוני 2013. בישיבה השתתפו נציגי האיגודים המקצועיים בירדן אשר הודיעו ,כי ייטלו חלק  בצעדה, שתתקיים באזור סוימה בבקעת הירדן [4]  (22 במאי 2013, דף הפייסבוק של  GMJ).

[1]נכון ל-28 במאי 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]ראו פרסום מרכז המידע מ-8 במאי 2013: "ברצועת עזה מיושמת ע"י חמאס תוכנית לימודים חדשה ("אלפתוה") במסגרתה עוברים עשרות אלפי בני נוער הכשרה צבאית. מטרת התוכנית הינה ליצור דור חדש של פעילים ותומכים ולהבטיח את שלטונה של חמאס ברצועה לטווח הארוך".
[4]אזור סוימה בצפון ים המלח הוא האזור הקרוב בירדן לירושלים ב-25 בנובמבר 2011  נערכה שם "צעדת המיליון" להזדהות עם ירושלים.