ארגון IHH, הנוטל חלק מרכזי בארגון המשט לרצועה, הצטרף לארגונים אסלאמיסטים תורכיים, שגינו את הריגתו של אסאמה בן לאדן ע”י ארה”ב.

מסיבת עיתונאים, שיזמו ארגונים אסלאמיסטים תורכיים, במלון רשדיה שבפרבר של איסטנבול, בה גינו את הריגת בן לאדן.

מסיבת עיתונאים, שיזמו ארגונים אסלאמיסטים תורכיים, במלון רשדיה שבפרבר של איסטנבול, בה גינו את הריגת בן לאדן.

עת'מאן אתאלאי

עת'מאן אתאלאי

מנהיג IHH בראיון טלפוני לערוץ 5

מנהיג IHH בראיון טלפוני לערוץ 5


מסיבת עיתונאים, שיזמו ארגונים אסלאמיסטים תורכיים, במלון רשדיה שבפרבר של איסטנבול, בה גינו את הריגת בן לאדן.
מסיבת עיתונאים, שיזמו ארגונים אסלאמיסטים תורכיים, במלון רשדיה שבפרבר של איסטנבול, בה גינו את הריגת בן לאדן. נציג IHH גינה את ה”טרור האמריקאי” וקבע, כי הריגת בן לאדן הינה בלתי חוקית בעליל. (צילום: www.velfecr.com). על הבמה מופיעה הכתובת “אנחנו מגנים את הטרור האמריקאי”. השלישי משמאל הינו נציג IHH עת’מאן אתאלאי, שנשא דברים בגנות ארה”ב.

כללי

1. ארגון IHH , הנוטל חלק בארגון המשט לרצועה ("משט החופש 2"), הצטרף לשורה של ארגונים אסלאמיסטיים תורכיים, שגינו את הריגת אסאמה בן לאדן ע"י ארה"ב. הארגונים האסלאמיסטים כינסו מסיבת עיתונאים בפרברי איסטנבול (5 במאי) ופרסמו הודעה משותפת המגנה את ארה"ב. נציג IHH באותה מסיבת עיתונאים (שהשתתף במשט ה"מאוי מרמרה") התבטא, כי הריגת בן לאדן הינה בלתי חוקית בעליל וקרא לגנות את ה"טרור האמריקאי".

2. הגינוי שב וממחיש את האופי האסלאמי קיצוני והאוריינטציה האנטי – מערבית והאנטי–אמריקאית של IHH , שמצאו ביטויים בהתבטאויות קודמות של בולנט ילדרים ובסיוע שהגיש IHH בעבר לארגוני ג’יהאד עולמי.

3. בולנט ילדרים ממשיך בהתבטאויותיו המתריסות והמתלהמות בהקשר למשט המתוכנן עתה לסוף יוני1. בראיון לערוץ טלוויזיה תורכי אסלאמיסטי (11 במאי) ציין, כי IHH לא יהסס להקריב שהידים להשגת מטרות המשט, משום שהצדק נמצא עימו. הוא קרא לישראל "לנהוג בתבונה" והזהיר אותה, שלא לתקוף את המשט, משום שהדבר יסבך אותה עם כל מדינות העולם. ילדרים הבטיח להגדיל את היקף הסיוע ההומניטארי, שארגונו שולח לרצועה, והתפאר כי הפעם, בעזרת תרומות שקיבלו ישלח IHH סיוע בהיקף של 100 מיליון $ (לעומת 10 מיליון בפעם שעברה).

תגובות ארגונים אסלאמיסטיים בתורכיה להריגת אסאמה בן לאדן

4. ב- 5 במאי 2011 התכנסו מספר ארגונים במלון רשדיה (Resadiye ), בשכונה פאתח (Fatih ), שבפאתי איסטנבול, ופרסמו הודעה משותפת, המגנה את "מתקפת הטרור" של ארה"ב נגד אסאמה בן לאדן2. בין הארגונים שפרסמו את ההודעה, נכללו IHH ומזלומדר ( (Mazlumder , ארגון תורכי אסלאמיסטי, שפעיליו השתתפו במשט ה"מרמרה"3. במסגרת ההודעה המשותפת גינו הארגונים אישים תורכיים ובתוכם  נשיא תורכיה עבדאללה גול, על שהצדיקו את המתקפה האמריקאית על בן לאדן4.

5. לאחר ההודעה המשותפת, נשאו דברים נציגי הארגונים האסלמיסטיים השונים. ביניהם היה גם נציג IHH עת’מאן אתאלאי (OSMAN ATALAY ), איש הסברה של IHH, שנטל חלק במשט ה"מרמרה"5.

6. אתאלאי תקף בחריפות את ארה"ב והאשים אותה בהרג אלפי אזרחים בעיראק ובאפגניסטן. הוא טען שבעיראק נהרגו מיליון אנשים, בפאלוג’ה השתמשה ארה"ב בנשק כימי, ופעולותיה מפרות את החוק הבינלאומי. לדבריו הריגת בן לאדן הינה בלתי חוקית בעליל ויש לגנות את "הטרור האמריקאי".

עת'מאן אתאלאי
עת’מאן אתאלאי

7. גינוי הריגת אוסאמה בן לאדן ע"י IHH ממחיש היטב את האוריינטציה האסלאמית-קיצונית והאנטי-מערבית של הארגון, שבעבר נטל חלק פעיל בסיוע לג’יהאד העולמי. היא באה לידי ביטוי בעבר בנאום של בולנט ילדרים, כחודשיים לפני משט ה"מרמרה", בו תאר את ה"מתקפה" של ישראל ברצועה כחלק ממתקפה כוללת לה נתון העולם המוסלמי מצד המערב ( אתר RASTHABER , 31 במרס 2010):

א. בואו ונביט בתמונות כל המלחמות בעולם: ארה"ב הורגת מוסלמים. היכן? באפגניסטן. כוחות נאט"ו הורגים מוסלמים. היכן? בצ’צ’ניה. סין הורגת מוסלמים. היכן? בצפון תורכיסטן. ישראל הורגת מוסלמים. היכן? בפלסטין (ובהמשך מתייחס ילדרים גם לתאילנד, הפיליפינים והודו כמי שפועלות נגד המוסלמים).

ב. האדם המוסלמי לא יכול להיות מובס ע"י "העושקים והכופרים"; "ביום שאנו מסכימים להיות העבדים של המערב אז אנו טועמים את הכישלון. זהו המצב בעיראק, אפגניסטן וצ’צ’ניה, אבל בעזרת אללה לא נאפשר זאת בפלסטין". לדבריו, "אם הבעלים של אלקדס יהיו מוסלמים, השליטה של העולם תהיה בידי המוסלמים".6

ראיון בולנט ילדרים לערוץ אסלאמיסטי תורכי7

8.  ב-11 במאי העניק בולנט ילדרים, מנהיג IHH , ראיון מתריס לערוץ 5 התורכי, (ערוץ בעל אופי אסלאמיסטי). בראיון פרט בולנט ילדרים את ההכנות להוצאת המשט לרצועת עזה והשיב על שאלות המראיין.

מנהיג IHH בראיון טלפוני לערוץ 5
מנהיג IHH בראיון טלפוני לערוץ 5.
הצילום שעל גבי המסך נלקח ממשט ה"מאוי מרמרה" (hasturktv.com )

9. להלן עיקרי הראיון:

א. לפני שלושה ימים (קרי, ב- 8 במאי) נפתחה ההרשמה למשט. המטרה היא להגיע למיליון פניות מתוכן ייבחר מספר מצומצם של אנשים. ילדרים ציין כי "אנחנו לא פוחדים", "גם אם נקריב שהידים למטרה זאת, נהיה בצד של הצדק".

ב. לדבריו, בשלב זה מדובר על השתתפות כ- 15 אוניות במשט. הספינה "מאוי מרמרה" (ש-IHH מתכוון להשתמש בה שנית) נמצאת כעת במספנה לאחר שיפוץ, בשל הנזקים הרבים שגרמה לה ישראל.

ג. הוא מסר שבמשט ישתתפו פעילים מארה"ב ואירופה כך ש"הבעיה מפסיקה להיות בין תורכיה לישראל". גם חברי פרלמנט ערביים יעלו על המשט ואפילו נציגי ערוצי טלוויזיה ישראליים ישתתפו בו. לטענת ילדרים, יהודים מרחבי העולם רוצים להשתתף במשט על מנת להמחיש, כי "הפעולות של הציונים גורמות נזק רב לכל היהודים בעולם".

ד. בהמשך הדגיש כי "ברצוננו להעביר מסר לישראל שאנו באים!". הוא קרא לישראל "לנהוג בתבונה" והזהיר אותה שלא תתקוף את המשט. לדבריו הפעם כל מדינות העולם יעמדו מולה והדבר יוכל, לשיטתו, להועיל לפלסטינים (ילדרים העיר בהקשר לכך כי בתוך ישראל יש אופוזיציה גדולה נגד מדיניות הממשלה, ברמזו כי "התקפה" על המשט עלולה ליצור לישראל גם בעיות פנימיות).

ה. ילדרים טען, כי לאחר אירוע ה"מאוי מרמרה" גדל היקף התרומות ל-IHH והדבר מאפשר לארגון להגדיל את היקף העברת הסיוע ההומניטארי (לרצועה): "אם בעבר שלחנו סיוע בהיקף של 10 מיליון $, בעזרת התורמים נשלח הפעם סיוע של 100 מיליוני $".

ו. בולנט ילדרים סיים את דבריו בהזהירו את ישראל שלא תעז לפגוע בפלסטין והוסיף – "כל מי שבצד של פלסטין צומח ומתעצם, בעוד שאת (ישראל), הולכת וקטנה".


1 ראו לקט מרכז המידע מה- 11 באפריל 2011 : "בולנט ילדרים, מנהיג ארגון IHH התורכי, נשא נאום מתלהם נוסף, בו הכריז כי "איננו פוחדים ליפול שהידים ונמשיך עד אשר נשלים את מסע אלאקצא" – אינדיקציה אפשרית לכוונות להתנהלות כוחנית ואלימה, במשט נוסף."

2 www.velfecr.com

3 Mazlumder  ("ארגון זכויות האדם והסולידריות למען המדוכאים"): הארגון הוקם בשנת 1991 והוא נחשב לארגון זכויות האדם החזק והמאורגן ביותר בתורכיה. הארגון נחשב בתורכיה כארגון "חזית" לארגון מוסלמי קיצוני. תחת שלטון ממשלות קודמות הוא היה נתון למעקבים, חיפושים, סגירת סניפים והגשת תביעות מטעם משרד התובע הכללי בתורכיה. בין נוסעי ה"מאוי מרמרה" היו חמישה פעילים שהשתייכו לארגון זה.

4 נשיא תורכיה עבדאללה גול, בעת ביקור שערך בזלצבורג, אוסטריה, ציין כי מוסלמים המתגוררים במערב סבלו בשל התפיסה שהתפתחה בעקבות אירועי ה- 11 בספטמבר, לפיה האסלאם מזין את הטרור. הטרור, לדבריו, אינו מועיל למוסלמים , נהפוך הוא – משמעותו אבידות גדולות עבור המוסלמים ובידודם בחברות בהם הם מתגוררים. קודם לכן קידם גול בברכה את הריגת בן לאדן באומרו כי מותו חייב לשמש אות אזהרה למנהיגי הטרור בכל מקום
( Todayszaman.com
).

5 עת’מאן אתאלאי, יליד 1963, אחראי על פרסומים ב- IHH וכותב מאמרים עבור הארגון. הוא עלה על גבי ה"מאוי מרמרה" בנמל אנטליה.

6 פרוט ראו לקט של מרכז המידע מה- 5 בספטמבר 2010: "בנאום שנשא מנהיג IHH בולנט ילדרים, כחודשיים לפני המשט, הוא שטח בפני קהל תומכיו אידיאולוגיה אסלאמית –קיצונית בעלת אופי אנטי- מערבי ואנטי- ישראלי; הוא תיאר את המשט כמיועד לבודד את ישראל  באמצעות "פריצת המצור"; הדגיש נחישות הארגון להגיע לעזה גם אם ישראל תתקוף את אחת הספינות; תיאר את ההתמודדות בהקשר של המערכה כנגד "הכופרים" (מישראל וארה"ב ועד רוסיה וסין) "העושקים " את המוסלמים; וקבע, כי אם המוסלמים ישלטו בירושלים הם ישלטו בעולם.

7 על פי אתר ערוץ 5 התורכי.

 

לראש העמוד