חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 23 ביוני 2009)

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד בדמשק

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד בדמשק

פגישת שר הביטחון אהוד ברק ונשיא מצרים חסני מבארק

פגישת שר הביטחון אהוד ברק ונשיא מצרים חסני מבארק

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

נעילת הועידה הבינלאומית לשיקום רצועת עזה (ערוץ אלג'זירה, 18 ביוני)

נעילת הועידה הבינלאומית לשיקום רצועת עזה (ערוץ אלג'זירה, 18 ביוני)

שר הביטחון ברק

שר הביטחון ברק

הטלוויזיה המצרית, 22 ביוני

הטלוויזיה המצרית, 22 ביוני

הפגנות והתנגשויות באיראן

הפגנות והתנגשויות באיראן

צעיר שנפצע במהלך המהומות (אלערביה, 17 ביוני)

צעיר שנפצע במהלך המהומות (אלערביה, 17 ביוני)

אלראיה, כווית, 22 ביוני 2009

אלראיה, כווית, 22 ביוני 2009

אלשרק אלאוסט, 21 ביוני

אלשרק אלאוסט, 21 ביוני

אלמסתקבל, לבנון, 20 ביוני

אלמסתקבל, לבנון, 20 ביוני


ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בסוריה….   שר הביטחון אהוד ברק במצרים..

אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד בדמשק

  פגישת שר הביטחון אהוד ברק ונשיא מצרים חסני מבארק

מימין: פגישת שר הביטחון אהוד ברק ונשיא מצרים חסני מבארק (משרד הביטחון, 21 ביוני. צילום: אריאל חרמוני)
משמאל: פגישת יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אלאסד בדמשק (אלערביה, 21 ביוני)

עיקרי הדו"ח

  נמשכת מדיניות ריסון הירי של חמאס. גם השבוע שרר שקט בנגב המערבי.

  ב-21 ביוני ביקר שר הביטחון אהוד ברק במצרים ונפגש עם הנשיא חסני מבארכ ושאר הצמרת המצרית. בפגישות נדונו המצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון והמציאות החדשה שנוצרה באיראן ובלבנון בעקבות הבחירות במדינות הללו. כמו כן נדונה סוגיית גלעד שליט אולם שר הביטחון נמנע מלהיכנס לפרטים בנושא זה.

  בדמשק נפגש אבו מאזן עם הנשיא בשאר אסד ודן עימו במצב התהליך המדיני בעקבות נאומו של בנימין נתניהו.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות פצצות מרגמה

  במהלך השבוע החולף לא אותרו נפילות רקטה בנגב המערבי .

  כוח צה"ל, שהיה בסיור שגרתי, גילה (21 ביוני) ארבעה מטעני חבלה שהונחו לאורך גדר הגבול סמוך לכיסופים (מערב הנגב). במהלך פעילות נטרול המטענים נורו לעבר הכוח שתי פצצות מרגמה ואש מנשק קל. לא היו נפגעים. פלג של וועדות ההתנגדות העממית נטל על עצמו אחריות לביצוע הירי (אתר קדסנט, 22 ביוני).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה

מדיניות הפיגועים של חמאס

  בשיח גולשים בפורום חמאס ענה אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם על שאלות הגולשים. בתשובה לשאלה בנוגע לביצוע פעולות התאבדות אמר אבו עבידה, כי האופציה לבצע פיגועי התאבדות עודנה קיימת ונחשבת ללגיטימית מבחינתה של חמאס. אולם, מימושה אינו קל והוא תלוי בגורמים מורכבים ובתנאים ביטחוניים מתאימים. עוד ציין אבו עבידה, כי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" הוציאה חמאס לפועל מספר "הפתעות" כגון ירי רקטות ארוכות טווח. אולם לדבריו יש ברשות חמאס "עוד כמה הפתעות נוספות", אשר לעת עתה, הוחלט שלא לעשות בהן שימוש בשל הנסיבות בשטח (21 ביוני, PALDF).

יהודה ושומרון

  כוחות צה"ל המשיכו השבוע בפעילות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון במסגרתה נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור. במקביל נמשכו הניסיונות לבצע פיגועים. להלן אירועים בולטים:

•  18 ביוני – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראלי מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 18 ביוני).

•  17 ביוני – פלסטינית ניסתה לדקור חייל במעבר תאנים (סמוך לטול כרם), כוח צה"ל שהיה במקום השתלט עליה והסכין הוחרמה (דובר צה"ל, 17 ביוני).

המשך מתן הקלות לפלסטינים ביהודה ושומרון

  בהמשך ליישום תוכנית ההקלות לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, נפתח לתנועה ב-17 ביוני המעבר בוורד יריחו (דרומית לעיר יריחו). פתיחת המעבר מאפשרת תנועה חופשית מהעיר יריחו לבקעת הירדן (דובר צה"ל, 17 ביוני) .

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

משט נוסף של Free Gaza

  ב- 25 ביוני צפוי להתקיים משט של הארגון Free Gaza בהשתתפות שתי סירות ועליהם כ- 40 פעילים פרו פלסטיניים (אתר הארגון Free Gaza ). אחת הסירות נושאת 15 טון מלט וחומרי בניין (רויטרס, 18 ביוני).

ועידה בינלאומית לאיסוף תרומות לשיקום הרצועה 

  ב- 17 – 18 ביוני התקיימה באיסטנבול ועידה בינלאומית לשיקום רצועת עזה, ביוזמת "הרשות הערבית הבינלאומית לשיקום עזה". בוועידה, שהתכנסה בחסות תורכית, השתתפו כ- 1,000 אנשים פרטיים, נציגי ארגונים לא ממשלתיים ונציגי ארגוני צדקה חלקם רשמיים ( כגון המוסד הסעודי ע"ש אמיר נאיף, מוסד הצדקה "קטר", הסהר האדום ועוד). את רצועת עזה ייצג ראש עיריית העיר עזה (ערוץ אלקדס, 17 ביוני).

  במהלך פגישות שהתקיימו בין המשתתפים בוועידה התקבלו החלטות לסיוע לתכנון ומימון של מעל ל-400 פרויקטים. כך לדוגמא, נחתם הסכם להקמת 2,000 יחידות דיור ברצועת עזה ע"י חברה טורקית בשווי 20 מליון דולר. סה"כ הובטחו בימי הוועידה כ- 350 מליון יורו, 290 מליון מהם נתרמו ע"י ממשלת תורכיה.

  ראש משרד "הרשות הערבית הבינלאומית לשיקום הרצועה" כנעאן עביד, גינה את סירובה של מצרים לאפשר למשלחת מהרצועה לצאת לוועידה, והביע תקוותו כי מצרים, ושאר מדינות ערב ותורכיה יפעלו לאפשר את הכנסת "תוצאות הוועידה" לרצועה. בין השאר פירט על התכנית לספק לרצועה מליון טון של מלט וחצי מליון טון ברזל (ערוץ אלקדס, 17 ביוני). יוזכר, כי עבור שיקום רצועת עזה הוקצו בועידת שרם אלשיח סכומי כסף גדולים, שאינם ממומשים. זאת בעיקר בשל המחלוקת בין חמאס לרשות הפלסטינית סביב השליטה על כספי השיקום.

נעילת הועידה הבינלאומית לשיקום רצועת עזה (ערוץ אלג'זירה, 18 ביוני)
נעילת הועידה הבינלאומית לשיקום רצועת עזה (ערוץ אלג’זירה, 18 ביוני)

המשך חיזוק שלטונה של חמאס ברצועה

  ממשל חמאס ממשיך בחיזוק שליטתו ברצועת עזה ובתהליך האסלאמיזציה של הרצועה. במסגרת זאת החל הממשל לפקח על יציאתם של עובדי משרדי הממשל מהרצועה במטרה למנוע יציאה לא מבוקרת [במשתמע לשטחי יהודה ושומרון – אזור שליטת הרשות הפלסטינית] (אתר משרד הפנים, 18 ביוני). חיזוק השלטון בא לידי ביטוי גם בהמשך אכיפת הקוד הדתי אסלאמי על הרצועה. ב- 17 ביוני החל משרד הפנים של חמאס, בשיתוף עם משרד ההקדשים וענייני הדת, בניסוח של "מדריך לשוטר המוסלמי" שמטרתו ליצור מערכת כללים וחוקים לפעילותם של השוטרים ברצועה ברוח האסלאם (אתר משרד הפנים, 17 ביוני).

  במקביל, ממשיכה חמאס להשתלט על מוקדי כוח אזרחיים ברצועת עזה, שעדיין אינם תחת פיקוחה. כך למשל, ב- 16 ביוני השתלטה חמאס על אגודת הצדקה ידידי החולה בעזה. על-פי דיווח של גורמי פתח מינתה חמאס ועד מנהל מטעמה לאגודה למרות קיומו של ועד כזה (סוכנות ופא, 16 ביוני) 1.

ביקור נשיא ארה"ב לשעבר קרטר ברצועת עזה

  ב- 16 ביוני הגיע נשיא ארה"ב לשעבר, ג’ימי קרטר לביקור ברצועת עזה. קרטר נפגש בין השאר עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס. יועצו המדיני של הניה, יוסף רזקה אמר, כי בפגישה לא העביר קרטר מסרים ישירים ממשל אובמה. עוד אמר, כי קרטר הציע לעמוד בראש קבוצה של אישים, שתארח את הדיאלוג הפנים-פלסטיני בג’נבה, במידה והדיאלוג בקהיר יכשל. קרטר אף העביר הצעה זו לראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן, אשר לא הביע התנגדות לכך (אסלאם אונליין, 16 ביוני). בפגישה העביר קרטר מכתב ממשפחתו של גלעד שליט לחמאס אשר הבטיחה להעבירו ליעדו (ערוץ אלערביה, 16 ביוני).

  גורמים בחמאס הציגו את הגעתו של גי’מי קרטר לרצועה כמהלך אמריקאי רשמי. בכיר חמאס, משיר אלמצרי, אמר כי "קרטר אינו פועל רק על דעת עצמו ואני סבור, שפעילותו מתקיימת במסגרת מדיניות הממשל האמריקני". עוד הוסיף אלמצרי, כי בחמאס מצפים, שבתקופה הקרובה יתקיימו מפגשים פומביים נוספים עם גורמים אירופיים ואמריקניים ותהליך השינוי החיובי יימשך ( ynet , 16 ביוני).

  על פי דיווח של עמית כהן באתר NRG (16 ביוני), מפי "גורם בטחוני פלסטיני" סיכלה חמאס ניסיון להתנקש בחייו של ג’ימי קרטר במהלך ביקורו ברצועה. על פי הדיווח חשפו כוחות הביטחון של חמאס שני מטעני חבלה שהוטמנו בדרך המובילה ממחסום ארז לשטח הרצועה וכוונו לפגוע בשיירתו של גי’מי קרטר. בתחילה הכחישה משטרת חמאס את הידיעות שפורסמו בתקשורת הישראלית, אולם בפורום מנגנוני הביטחון של חמאס נכתב, כי שני פעילים נעצרו באשמת הנחת המטענים וניסיון הפיגוע בקרטר, אחד משניהם מת ב- 20 ביוני בכלא 2 (רשת בני מנגנוני הביטחון, 20 ביוני).

הזירה המדינית

פגישת שר הביטחון אהוד ברק עם נשיא מצרים

  ב- 21 ביוני ביקר שר הביטחון אהוד ברק במצרים. במהלך הביקור, נפגש שר הביטחון עם נשיא מצרים, חוסני מבארכ. כמו כן, נפגש השר עם שר ההגנה המצרי, פידלמרשל טנטאוי, ועם ראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן. בפגישת עבודה מורחבת, נועד שר הביטחון ברק עם נשיא מצרים מובארק, שר ההגנה, טנטאוי, ראש המודיעין סלימאן, ושר החוץ המצרי, אחמד אבו אלע’יט. לברק נלווה ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במיל עמוס גלעד. במהלך הפגישות דנו הצדדים במצב בעזה, באזור יהודה בשומרון ובמציאות החדשה שנורה באיראן ובלבנון בעקבות הבחירות שם.

  בתדרוך כתבים בסיום הפגישות אמר שר הביטחון שהשיחות עסקו באתגרים רבים, בין השאר במצב הנוכחי באיראן, התוכנית הגרעינית של איראן והשפעתה על האזור, תוצאות הבחירות בלבנון, המצב ברצועת עזה, יוזמת נשיא ארה"ב אובמה להסדר שלום אזורי, המשא ומתן עם הפלסטינים ונושא גלעד שליט. לשאלה בנוגע לגלעד שליט ענה שר הביטחון כי "כרגע לא מתנהל מו"מ ואני הייתי מעדיף בנושא גלעד שליט לא להכריז הכרזות" (משרד הביטחון, 21 ביוני).

שר הביטחון ברק
שר הביטחון ברק בתדרוך העיתונאים

( משרד הביטחון, 21 ביוני. צילום: אריאל חרמוני)

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

   הדיאלוג בין חמאס לפתח עודנו מקרטע. נציגי חמאס ופתח נועדו במסגרת ועדת הפיוס, בעזה ובראמאללה, על מנת לדון בנושא המעצרים הפוליטיים (מען, 17 ביוני). על רקע שיחות הפיוס וכמחווה של רצון טוב למען הצלחתן, שחררו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, באישור אבו מאזן, 20 אסירי חמאס (אתר אלשעלה, 20 ביוני). גורמים בפתח הבטיחו, כי זהו סבב ראשון בסדרה של שחרורים עתידיים נוספים (פלסטין, 22 ביוני).

   עם זאת, המשיכו מנגנוני הרשות הפלסטינית לעצור פעילי חמאס ביהודה ושומרון. מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו בתגובה פעילי פתח ברצועת עזה (אתר אלעהד, 20 ביוני). על רקע המעצרים הביעו גורמים בחמאס ספק אם ניתן להגיע להסכם פיוס כלשהו בין חמאס לפתח בתקופה הקרובה. סאמי אבו זהרי , בכיר חמאס, אמר כי העובדה שפתח אינו מפסיק את המעצרים מוכיחה על חוסר רצינותו (19 ביוני, רדיו BBC).

   ח’אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי בפני הפיוס עומדים מספר מכשולים המונעים את השגתו. בין המכשולים הוא מונה את ההתערבות החיצונית של ארה"ב ושל ה"רביעייה" המציבה לפלסטינים (קרי, לחמאס) תנאים מוקדמים ופעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד חמאס ביהודה ושומרון. למרות זאת הדגיש משעל, כי האופציה היחידה היא פיוס לאומי (אלשרק, קטר, 20 ביוני). 

ביקור אבו מאזן בסוריה 

   אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נועד (20 ביוני) עם נשיא סוריה בשאר אלאסד וראשי הממשל הסורי בדמשק. במהלך הפגישה נדונו מאמצי הפיוס הפנים-פלסטינים, תוצאות ביקורו של אבו מאזן בארה"ב והתנאים לתהליך השלום כפי שבאו לידי ביטוי בנאומו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. אבו מאזן והנשיא אסד הדגישו את הצורך בגיבוש עמדה ערבית מאוחדת מול מדיניות ישראל, המערימה, לטענתם, קשיים בפני הקמת מדינה פלסטינית ריבונית (סוכנות ופא, 20 ביוני). לאחר הפגישה הצהיר צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המשא ומתן באש"פ, כי קיימת הסכמה בין אבו מאזן לנשיא אסד בכל הקשור לעקרון "שלום תמורת נסיגה כוללת ולא לפני כן" (אלערביה, 20 ביוני).

המשך תגובות לנאום ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

מצרים

   נשיא מצרים חסני מבארכ העדיף להשיב לנאום בנימין נתניהו במאמר בעיתון האמריקאי וולסטריט ג’ורנל. הוא פנה לישראלים ולפלסטינים למדינות ערב ולקהילה הבינלאומית בקריאה לנצל את ההזדמנות ההיסטורית ולצעוד צעד קדימה בתהליך המדיני. לדבריו, הגעה להסכמה על מדינה פלסטינית ריבונית בגבולות 1967 תביא להתקדמות בשאר הסוגיות כמו: התנחלויות, ביטחון, מים וירושלים. הוא הוסיף, כי נורמליזציה מלאה תושג לאחר שישראל תגיע להסדרים עם סוריה ולבנון. לדבריו, הצלחת המו"מ תלויה בהסכמת ישראל להקפאת ההתנחלויות ובהפסקת ה"מצור" על עזה ומהצד הפלסטיני בביסוס מוסדות השלטון של הרשות הפלסטינית והגעה לפיוס פנים-פלסטיני (וולסטריט ג’ורנל, 19 ביוני).

   העיתונות הממסדית המצרית שיבחה את מאמרו של מבראכ והציגה אותו כתגובה נחרצת לנאומו של בנימין נתניהו. לטענת המאמרים שהתפרסמו בעיתונות המצרית, דבריו של הנשיא מבראכ מחזירים את הכדור למגרש הנכון – המגרש הישראלי. עוד נאמר, כי המאמר מהווה נקודת פתיחה לתוכנית הסברה חדשה של מצרים הפונה באופן ישיר לקהל מקבלי ההחלטות בארה"ב הניזון על פי רוב רק מהעמדות שמציגה ישראל (אלג’מהוריה, 21 ביוני).

הרשות הפלסטינית

   בנאום שנשא באוניברסיטת אלקדס באבו דיס ושהוגדר כתגובה לנאום בר אילן של ראש ממשלת ישראל הציג ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאצ’, את עמדת הרשות הפלסטינית ביחס לחידוש המשא ומתן המדיני. פיאצ’ קרא לישראל להקפיא את ההתנחלויות, להפסיק את "המצור" על רצועת עזה ואת הפעילות הביטחונית ביהודה ושומרון הפוגעת, לדבריו, במאמצי הרשות הפלסטינית להשליט ביטחון. סלאם פיאצ’ גם הדגיש, כי על הפלסטינים לנקוט במספר צעדים להקמת מדינה לצד מדינת ישראל ובראשם שיקום המוסדות הביטחוניים והכלכליים של הרשות והוסיף כי לדעתו ניתן להשלימם בתוך שנתיים (טלוויזיה פלסטינית, סוכנות הידיעות הכוויתית, 22 ביוני).

הטלוויזיה המצרית, 22 ביוני
נאום ראש ממשלת הרשות סלאם פיאצ’ (הטלוויזיה המצרית, 22 ביוני)

סוריה

  התקשורת הסורית המשיכה להגיב בחריפות לנאום נתניהו בטענה, כי עמדתו מדגישה את חוסר הרצון האמיתי של ישראל לכונן שלום באזור. עוד הוסיפה כי דברי נתניהו מהווים דחייה ברורה של ההחלטות הבינלאומיות בנושא השלום ובעיקר בכל הנוגע לזכות השיבה ולהכרה בישראל כמדינה יהודית (סוכנות הידיעות הסורית, 15 ביוני). מאמרי מערכת בעיתונות הסורית הממסדית ציינו כי נאום נתניהו הוכח שאין שותף אמיתי לשלום ונושא השלום אינו רלוונטי בזמן הקרוב (תשרין, 20 ביוני).

לבנון 

  מישל סלימאן, נשיא לבנון, אמר, כי העמדה הישראלית שביטא ראש הממשלה בנימין נתניהו התאפיינה בקשיחות בכל הקשור לנושא השלום ופיתרון בעיית הפליטים. עמדה זו, לדעתו, מחייבת את המנהיגים הערביים להתאחד ליישום היוזמה הערבית. סלימאן גם הפנה קריאה לקהילה הבינלאומית ובראשה ארה"ב ואירופה להפעיל לחץ נוסף על ממשלת ישראל (סוכנות הידיעות הלבנונית, 15 ביוני).

האירועים באיראן

תגובות בעולם הערבי לאירועים באיראן

כללי

  ניצחונו המוטל בספק של מחמוד אחמדינז’אד בבחירות באיראן והמהומות האלימות שאירעו בעקבות האשמות מתנגדיו כי הבחירות זויפו, זכו לסיקור צנוע יחסית בעולם הערבי. המנהיגים וכלי התקשורת הרשמיים העדיפו בדרך כלל שלא לנקוט עמדה ברורה לגבי האירועים ולשבת על הגדר. כלי התקשורת הפלסטינים, הסורים והלבנונים מברכים על בחירתו של אחמדינז’אד ומצניעים את המידע אודות ההפגנות והתנגשויות הדמים המתחוללות באיראן. כלי תקשורת אחרים (סעודים למשל) מבליטים את הטענות לגבי הזיופים בבחירות ואת מהלכי המחאה המתחוללים בעקבותיהם.

הפגנות והתנגשויות באיראן
הפגנות והתנגשויות באיראן (תמונות שצולמו ע"י צלמים חובבים והועלו לרשת האינטרנט)

סעודיה ומדינות המפרץ

  גורמים רשמיים בסעודיה נמנעו מתגובה פומבית לאירועים. כלי התקשורת שבבעלות או בשליטה סעודית העדיפו להתמקד בדיווחים אינפורמטיביים אולם תוך מתן במה בולטת למתנגדי אחמדינז’אד:

•  רשת אלערביה, הנמצאת בבעלות סעודית הייתה הראשונה לדווח אודות המהומות וטענות הרפורמיסטים לזיוף בבחירות והייתה הראשונה לדווח על ההרוגים במהומות הללו. הרשת גם פרסמה תמונות מהאירועים. בעקבות הפרסומים סגרו שלטונות איראן את משרדי התחנה בטהראן .

צעיר שנפצע במהלך המהומות (אלערביה, 17 ביוני)
צעיר שנפצע במהלך המהומות (אלערביה, 17 ביוני)

•  אלשרק אלאוסט, עיתון בבעלות סעודית היוצא לאור בלונדון, דיווח, כי העימות בין חוסין מיר מוסוי לח’מאנהא’י מהווה איום על קיומה של הרפובליקה האסלאמית באיראן. טארק אלמג’יד כתב, כי המהומות פרצו על רקע מאבקי שלטון, מצב כלכלי מתדרדר, העדר חירויות הפרט ודיכוי מצד המשטר. לדעת הכותב, עומדת עתה על הפרק שאלת הלגיטימציה של השלטון באיראן, וברור שחלק גדול מהעם אינו מתעניין ביצוא המהפכה ובחתירה הגמוניה איראנית בעולם (אלשרק אלאוסט, 21 ביוני).

אלראיה, כווית, 22 ביוני 2009

  אלשרק אלאוסט, 21 ביוני

מימין: האיראנים בסבך זקנו של שלטון חכם ההלכה (אלשרק אלאוסט, 21 ביוני). משמאל: מוסוי ככאב ראש של אחמדינז’אד (אלראיה, כווית, 22 ביוני 2009 )

קטר

  רשת אלג’זירה , שבבעלות קטרית, נותנת בשגרה כיסוי אוהד לארגוני הטרור ולאסלאם הרדיקאלי, משדרת במשך ימים אלו דיווחים לאקוניים על הנעשה תוך הבעה מרומזת של אהדה למשטר האיראני. פרשני הערוץ רואים את פרוץ המהומות בעיקר בהקשר של מאבק על תוצאות הבחירות, ולא כמחאה רחבה יותר נגד המשטר האיראני.

מצרים

  התקשורת המצרית מסקרת בדרך כלל את האירועים ללא נקיטת עמדה רשמית אך עם זאת ניכרה בה התמיכה לזרם הרפורמיסטי בראשות חסין מיר מוסוי. כך למשל, בעיתון אלג’מהוריה נכתב, כי "תומכי מוסוי גירשו את תומכי אחמדינז’אד במקלות מרחובות טהראן" (אלג’מהוריה, 16 ביוני).

סוריה

  ההנהגה הסורית לא פרסמה תגובה רשמית. ההסברה הסורית, הנשלטת על ידי המשטר, מתייחסת בעיקר לבחירתו של אחמדינז’אד, המוצג על ידה כמנהיג אזורי נערץ, ומתעלמת מהמהומות האלימות במדינה. במאמרי המערכת מודגש, כי כל מתיחת ביקורת על תוצאות הבחירות היא בבחינת התערבות בענייניה הפנימיים של איראן.

לבנון

  ג’ורג’ עלם , כתב במאמרו באלספיר, כי לניצחונו של אחמדינז’אד בבחירות באיראן עשויה להיות השפעה ישירה על המגעים שבין הקואליציה ואופוזיציה בלבנון בכל הנוגע להרכבת הממשלה ולבחירת יו"ר הפרלמנט שכן עתה יש לקחת בחשבון את נוכחותו של אחמדינז’אד והשפעתו הפוליטית על לבנון. לדבריו, בקרב מחנה הקואליציה בלבנון קיימת התחושה, כי נצחונו של אחמדינז’אד עשוי להביא לעלייה בפופולאריות של חזבאללה בלבנון, לעודד מגעים להקמתה של ממשלת אחדות והכללת נושא הסיוע ל"התנגדות" [קרי, הטרור] בקווי היסוד של הממשלה. עוד הוא מוסיף, כי האופטימיות של כוחות ה-14 במרץ (שזכו בבחירות) עוברת עתה "לשלב של דריכות" והם בודקים עתה את המשמעויות האזוריות והבינלאומיות הנובעות מכך שאחמדינז’אד נבחר שנית לכס הנשיאות (אלספיר, 16 ביוני).

אלמסתקבל, לבנון, 20 ביוני
ח’מנהא’י מנסה לשמור את הקלפי, אך מתחת לקלפי המוני מפגינים
הרוצים חירות… (אלמסתקבל, לבנון, 20 ביוני )

פלסטינים

הרשות הפלסטינית

  בעיתון אלחיאת אלג’דידה , המזוהה עם הרשות הפלסטינית, הודגש, כי סיום המהומות אינו קרוב שכן מדובר במאבק בתוך השלטון האיראני עצמו ולא רק של ההמונים ברחוב. כתב העיתון חאפט’ אלברע’ות’י מקביל את האירועים לנעשה ברשות הפלסטינית וטוען שהפילוג בהנהגה האיראנית, דומה למה שקורה היום בקרב הפלסטינים והוא מקור לקריסת שלטון. עם זאת, הוא הוסיף, כי הפלסטינים אינם צד במהומות (אלחיאת אלג’דידה, 21 ביוני).

חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין

  כלי התקשורת של חמאס (העיתון פלסטין ואתר האינטרנט Palestine-info ) מתעלמים כמעט לחלוטין מהמתרחש באיראן תוך שהם מנסים להשיב את הנושא הפלסטיני לראש סדר היום.

  רמצ’אן שלח , מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שלח איגרת למנהיג איראן עלי ח’אמנהא’י, ולנשיא הנבחר אחמדינז’אד ובירך אותם על תוצאות הבחירות. הוא הביע התפעלות מ"ניצחונם" ואמר, כי בנוסף להיותו ניצחון לאיראן הוא מהווה גם ניצחון לפלסטינים ולכל "המדוכאים והחופשיים בעולם" (פאל טודיי, 16 ביוני).

 


1 על תהליך האסלאמיזציה והעמקת שליטת חמאס ברצועה ראו : "רצועת עזה לאחר מבצע "עופרת יצוקה": תהליך השיקום של התשתיות האזרחיות והצבאיות המתנהל ע"י חמאס בד בבד עם ביסוס והעמקת שלטונה ברצועה (סיכום ביניים נכון ליוני 2009)

2 לא ברור לנו מי עמד מאחורי ניסיון ההתנקשות. יתכן כי המדובר בגורמים אסלאמיסטיים המזוהים עם הג’האד העולמי. בידיעה שמהימנותה מוטלת בספק נמסר כי גורמים מגדודי עז אלדין אלקסאם חשודים כמי שעמדו מאחורי ניסיון ההתנקשות (אתר אלכופיה, 22 ביוני).

לראש העמוד