חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24-18 בפברואר 2015)

פינוי פצוע מזירת הפיגוע לבית החולים הפיגוע  (סוכנות תצפית, 22 בפברואר 2015 . צילום: הלל מאיר)

פינוי פצוע מזירת הפיגוע לבית החולים הפיגוע (סוכנות תצפית, 22 בפברואר 2015 . צילום: הלל מאיר)

פלסטינים מיידים אבנים בג'לזון (סוכנות תצפית, 20 בפברואר 2015 . צילום: הלל מאיר)

פלסטינים מיידים אבנים בג'לזון (סוכנות תצפית, 20 בפברואר 2015 . צילום: הלל מאיר)

ג'האד שחאדה אלג'עפרי אוחז אקדח ולובש חולצה עליה תמונת ערפאת (PALDF, 24 בפברואר 2015).

ג'האד שחאדה אלג'עפרי אוחז אקדח ולובש חולצה עליה תמונת ערפאת (PALDF, 24 בפברואר 2015).

הכשרת נשים על ידי

הכשרת נשים על ידי "תנועת ההתנגדות העממית" (קדס נט, 21 בפברואר 2015).

הכשרת נשים על ידי

הכשרת נשים על ידי "תנועת ההתנגדות העממית" (קדס נט, 21 בפברואר 2015).

מפגנים צבאיים של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין באבו דיס ובטובאס

מפגנים צבאיים של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין באבו דיס ובטובאס

מפגנים צבאיים של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין באבו דיס ובטובאס

מפגנים צבאיים של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין באבו דיס ובטובאס

פגישת אבו מאזן עם פיליפ גורדון, העוזר לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי של ארה

פגישת אבו מאזן עם פיליפ גורדון, העוזר לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב

  • בדרום ישראל נשמר השקט. בירושלים בוצע פיגוע דקירה ע"י פלסטיני, שוהה בלתי חוקי, בו נפצע עובר אורח ישראלי באורח בינוני .
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו חולייה של חמאס בחברון, שחבריה תכננו לבצע פיגועים במתווים שונים, ובכלל זה פיגועי התאבדות. בתחילת דצמבר 2014 ניסתה החוליה לבצע פיגוע נגד כוח צה"ל בתל רמידה, שבחברון (הפיגוע לא יצא אל הפועל בשל תקלה טכנית).
  • בשכונת אבו טור, שבירושלים,נחשפה תשתית רחבה של פעילי "התנגדות עממית" (קרי, טרור עממי). הפעילים עסקו בהשלכת מטענים וביידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ואזרחים ישראלים בשכונה. בראש התשתית עמד פעיל פתח, שהיה אחראי על מימונה ועסק בייצור מטענים ואספקת בקבוקי תבערה וזיקוקים לפעילי התשתית. החשיפה המחישה שבכמה מקרים "ההתנגדות העממית" אינה ספונטנית ואינה אינדיבידואליסטית אלא מתבצעת באורח מאורגן. 

 

פיגוע דקירה בירושלים
  • ב-22 בפברואר 2015 בשעות אחר הצהרים נדקר אדם כאשר עמד ברמזור במעבר חציה בכיכר צה"ל בירושלים, סמוך לבניין העירייה. הצעיר, נדקר כמה פעמים בבטנו. לאחר מכן ניסה הדוקר לתקוף אותו שוב אך נהדף על ידו. ראש עיריית ירושלים ומאבטחו, שעברו במקום, הפילו את התוקף והשתלטו עליו עד להגעת השוטרים. הפצוע פונה במצב בינוני לבית החולים. הדוקר נתפס על ידי כוחות הביטחון הישראליים. הדוקר הוא פלסטיני כבן 18 מביר זית, ששהה בירושלים באופן לא חוקי. נראה, כי לא השתייך לארגון כלשהו. פיגוע הדקירה האחרון בירושלים בוצע ב-8 בינואר 2015.
  • אחמד אלמדלל, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, ברך על פיגוע הדקירה המהווה לדבריו "תגובה טבעית לפשע הציוני המתמשך" נגד מסגד אלאקצא ונגד תושבי ירושלים והגדה. לדבריו הג'האד האסלאמי מעריך פעולות התנגדות וכי על תנועות ההתנגדות להפעיל את כל הכלים שברשותן בירושלים ובגדה כדי שפעולות אלה לא תהיינה פעולות בודדות (רדיו צות אלקדס, 23 בפברואר 2015). 
ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל
  • השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל

  • במהלך השבוע נמשכו האלימות והטרור במוקדי החיכוך "המסורתיים" ביהודה, שומרון ובשכונות מזרח ירושלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית" (כפר קדום, סמוך לכלא עופר, בלעין, מחסום קלנדיא ועוד). ב-16 בפברואר 2015 החל ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי לשדר פעמים רבות מעברון המזמין את הציבור להשתתף בהפגנות מחאה נגד גדר הביטחון לציון יום השנה העשירי לתחילת המחאה בבלעין. במעברון נכללו תמונות המציגות עימותים של פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 16 בפברואר 2015).
  • בליל 24-23 בפברואר 2015 פעלו כוחות צה"ל במחנה הפליטים דהישה בבית לחם. עימותים פרצו במקום ולעבר כוח צה"ל נזרקו אבנים ובלוקים מהגגות. בעת ניסיון לפזר את ההתקהלות נורה אחד ממפרי הסדר ונהרג. חייל צה"ל נפצע באורח קל (ynet, 24 בפברואר 2015). כלי התקשורת הפלסטינים הודיעו על מותו של ג'האד שחאדה אלג'עפרי, בן 19 (מען, צפא, 24 בפברואר 2015).
חשיפת חולית חמאס בחברון
  • בפעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרה לאחרונה חוליה של פעילי חמאס בחברון, שחבריה תכננו לבצע פיגועים במתווים שונים ובכלל זה פיגועי התאבדות. בעקבות מעצרם הוסגרו מטענים ושני כלי נשק, אשר אמורים היו לשמש את חברי החוליה. סה"כ נעצרו 11 פעילים בחוליה.
  • שני העצורים המרכזיים בפרשה סיפרו בחקירתם, כי ניסו לבצע פיגועים במתווים שונים וכי אספו מידע אודות מקומות בהם שוהים אזרחים ישראליים בחברון ובירושלים. לדבריהם חלק מחברי החוליה אף הביעו הסכמה לשמש כמחבלים מתאבדים. בתחילת דצמבר 2014 ניסו לבצע פיגוע בתל רמידה שבחברון. הם ביקשו למשוך את כוחות צה"ל באמצעות השלכת מטען לנקודה בה הוטמן מבעוד מועד מטען נוסף רב עוצמה. בשל תקלה טכנית לא יצא הפיגוע אל הפועל (שירות הביטחון הכללי, 23 בפברואר 2014).

מימין: מטען, שהכינה החוליה. משמאל: אמצעי לחימה, שנמצאו ברשות החוליה  (שירות הביטחון הכללי, 23 בפברואר 2015)
מימין: מטען, שהכינה החוליה. משמאל: אמצעי לחימה, שנמצאו ברשות החוליה (שירות הביטחון הכללי, 23 בפברואר 2015)

חשיפת תשתית "התנגדות עממית" (קרי, טרור עממי) בשכונת אבו טור
  • בעקבות עלייה תלולה בפעילות הטרור בשכונת אבו טור בירושלים במסגרתה הושלכו בקבוקי תבערה, מטענים, זיקוקים ויודו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים ובתי תושבים יהודיים בשכונה, נחשפה תשתית רחבה של פלסטינים שהיו מעורבים בפיגועים הללו. אנשי התשתית, שמנתה עשרות פעילים פלסטינים, פעלו באופן סדור והיו מעורבים בפעילות אלימה. פעילי התשתית שמו לעצמם למטרה לפגוע ברכוש ובנפש של התושבים היהודיים ובאנשי כוחות הביטחון הישראליים. בראש התשתית באבו טור עמד לאחרונה בכר עבד אלמע'רבי פעיל פתח, אשר היה אחראי על מימון פעילותה של התשתית. כמו כן הוא היה מעורב בייצור המטענים ואספקת בקבוקי התעברה וזיקוקים לחברי התשתית (שירות הביטחון הכללי, פברואר 2015).

החשיפה באבו טור מעידה על כך שבכמה מקרים "ההתנגדות העממית" (קרי, הטרור העממי) איננה ספונטנית ואיננה אינדיבידואליסטית אלא מתבצעת באופן מאורגן, בהכוונת ארגונים שונים. ביטויים  ל"התנגדות עממית" מאורגנת ניתן למצוא גם בהפגנות האלימות במוקדי החיכוך המסורתיים בין ישראל לפלסטינים.


סיכום פיגועים ינואר 2015 3
  • במהלך חודש ינואר 2015 חלה ירידה במספר הפיגועים ביהודה שומרון וירושלים בהשוואה לחודש דצמבר 2014. סה"כ בוצעו במהלך החודש 124 פיגועים. ביהודה ושומרון בוצעו 105 פיגועים (לעומת 133 בחודש דצמבר), בירושלים 18 פיגועים (לעומת 26 פיגועים בחודש דצמבר). בשטח ישראל בוצע פיגוע אחד (פיגוע דקירה באוטובוס בתל אביב).
  • מרבית הפיגועים (102) היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה. 17 פיגועים במתווה של מטענים/ רימונים מאולתרים. שלושה אירועים של ירי מנשק קל. כמו כן בוצעו שני פיגועי דקירה, אחד בתל אביב  והשני בירושלים. כתוצאה מהפיגועים נפצעו במהלך החודש 17 אזרחים ישראלים, ארבעה מהם באורח קשה.
שיקום הרצועה
  • גורמי או"ם ממשיכים להביע דאגה מהשלכות הסחבת בשיקום הרצועה. גורמי האו"ם ציינו כי רק 5% מכספי השיקום (כ-300 מיליון מתוך 5.4 מיליארד דולר) , שהובטחו על ידי המדינות בועידת קהיר הועברו עד כה. לדבריהם הדבר "מדאיג ובלתי מתקבל על הדעת" (אלג'זירה, 20 בפברואר 2015). כריס גאנס, דובר אונר"א, אמר, כי זמנן של הפעולות ההומניטאריות תם וכי יש לנקוט עתה בפעולות מדיניות כדי לשקם את הרצועה בין היתר "הסרת המצור" ופתיחת כלל המעברים מישראל וממצרים (אלג'זירה, 23 בפברואר 2015).
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי החליט על שורה של צעדים נוספים לסיוע לתושבים לשיקום רצועת עזה. בין הצעדים הכנסת 45 טרקטורים עבור חקלאים והגדלת מכסת היתרי היציאה של סוחרים מרצועת עזה מ-3,000 ל-5,000. עד כה הוכנסו לרצועת עזה במסגרת מנגנון השיקום דרך מעבר כרם שלום 62,000 טונות של חומרי בנייה. 43,000 תושבים ברצועה רכשו חומרי בנייה לשיפוץ בתיהם (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 17 בפברואר 2015).
ארגוני צדקה מבחוץ מסייעים לתושבי רצועת עזה
  • על רקע המצוקה ברצועת עזה ממשיכים ארגוני צדקה ורווחה מבחוץ לחלק סיוע למשפחות נזקקות:
  • אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי חילקה סיוע לחורף, אשר כלל שמיכות, אמצעי חימום ובלוני גז למשפחות נזקקות בעזה. הסיוע נתרם ע"י אגודת הצדקה טאשי בתורכיה (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי, 23 בפברואר 2015).
  • במרכז הרצועה חולק סיוע ל-150 משפחות נזקקות במימון מוסד רווחה מאינדונזיה (24 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק PALDF).
  • אגודת הצדקה אלפלאח בעזה חילקה סיוע מזון לתושבים נזקקים. הסיוע נתרם ע"י גורמים בנסיכות עומאן ותורם מכורדיסטאן- עיראק (דף הפייסבוק של אגודת אלפלאח, 16, 22 בפברואר 2015).

מימין : אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי מחלקת סיוע, שנתרם ע"י אגודת הצדקה טאשי בתורכיה (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי, 23 בפברואר 2015). משמאל: אגודת הצדקה אלפלאח בעזה מחלקת סיוע לתושבים נזקקים תרומת נסיכות עומאן (דף הפייסבוק של אגודת אלפלאח, 16, 22 בפברואר 2015)
מימין : אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי מחלקת סיוע, שנתרם ע"י אגודת הצדקה טאשי בתורכיה (דף הפייסבוק של אגודת הצדקה רואד לפיתוח חברתי, 23 בפברואר 2015). משמאל: אגודת הצדקה אלפלאח בעזה מחלקת סיוע לתושבים נזקקים תרומת נסיכות עומאן (דף הפייסבוק של אגודת אלפלאח, 16, 22 בפברואר 2015)

יחסי מצרים חמאס
  • גורמי ביטחון מצריים דיווחו כי צבא מצרים העלה את רמת הכוננות לאורך הגבול עם רצועת עזה. זאת, בעקבות הסתננות פעילים חמושים המשתייכים לצבא האסלאם מהרצועה לחצי האי סיני כדי לבצע תקיפות יחד עם ארגון תומכי ירושלים. לדבריהם הצליחו הפעילים החמושים להסתנן באמצעות אחת המנהרות באזור רפיח והם נחשפו כאשר חלק מהמנהרה קרס (אלוטן, 22 בפברואר 2015).
  • מקור פלסטיני בכיר ברצועת עזה שביקש להישאר בעילום שם אמר, כי מצרים חסמה או הרסה את הכניסות למנהרות בצד שלה אך היא אינה יכולה להרוס את הכניסות בצד הפלסטיני. לדבריו חמאס מתחזקת את המנהרות הללו בצד שלה ומסתייעת בסוחרים ברצועה כדי לשקם אותן ואף להרחיבן. לדבריו חמאס מעוניינת לשמור על המנהרות כדי לשמר את הרווחים הכספיים שלה מהן וכדי להשתמש בהן כאמצעי לחץ על ממשלת מצרים לפתוח את מעבר רפיח. לדבריו לכל מנהרה המתחילה בצד הפלסטיני הסתעפויות ופתחים רבים בצד המצרי (אלמצרי אליום, 20 בפברואר 2015).
פעילות חמאס בדרום לבנון
  • חמאס הודיעה, כי בכוונתה להקים חוליות צבאיות שיפעלו מטעמה בדרום לבנון. על פי הצהרות דוברי חמאס פעיליה שיגרו רקטות לישראל משטח לבנון במהלך מבצע "צוק איתן". מחמוד אלזהאר מבכירי חמאס קרא ב-4 בפברואר 2015 בכנס פוליטי ברצועת עזה לשלטונות סוריה ולבנון לאפשר לארגון להקים במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון ובסוריה חוליות צבאיות שיהיו כפופות לזרוע הצבאית של חמאס החוליות הללו ינהלו  את "ההתנגדות מצפון פלסטין" (אלחיאת, 18 בפברואר 2015).

במהלך מבצע "צוק איתן" היו מספר ניסיונות לשגר רקטות משטח לבנון. כך למשל ב-11 ביולי 2014 נורתה רקטה מלבנון. הרקטה התפוצצה באזור מטולה. לא היו נפגעים . מפקדת צבא לבנון פרסמה הודעה לפיה "גורם אלמוני" שיגר שלוש רקטות מאזור מרג'עיון-חצביא (גזרה מזרחית). כוחות צבא לבנון, שערכו סריקות באזור ומצאו את העמדה ממנה שוגרו הרקטות. בעמדה מצאו מסמכים ומפות בהן נקודות ציון ומטרות (אלאח'באר, אלנשרה, 11 ביולי 2014). גם בליל 14-13 ביולי 2014 אותרו מספר נפילות של רקטות בגליל המערבי כתוצאה מירי, שבוצע מגבול הצפון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 14 ביולי 2014). מאוחר יותר פרסמה מפקדת צבא לבנון שמות שני פלסטינים, שהיו מעורבים לדבריהם בירי הרקטות (סוכנות הידיעות הלבנונית, 16 ביולי 2014).


אימוני נשים ברצועת עזה
  • ב-21 בפברואר 2015 פורסם בערוץ אלמנאר סרטון המתעד אימוני יחידת נשים של גדודי נאצר צלאח אלדין הזרוע הצבאית של "תנועת ההתנגדות העממית" (פלג שפרש מוועדות ההתנגדות העממית ובראשו עומד זכריא דע'מוש המכונה אבו קאסם). לדברי הסרטון נועדו האימונים להכשיר את הנשים למערכה עתידית מול ישראל. לדברי אם סברי, אחת הנשים שעברו הכשרה, היא הצטרפה לאימונים לאחר שראתה את בעלה לוחם בשורות הארגון לדבריה רצונה לקבל הכשרה כלוחמת גבר לאחר הריסת ביתה במהלך מבצע "צוק איתן" (קדס נט, 21 בפברואר 2015).
פעילות פלסטינית סביב הקפאת העברת כספי הסילוקין
  • ב-18 בפברואר 2015 נועד אבו מאזן בלשכתו שבראמאללה עם פיליפ גורדון, העוזר לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ודן עמו בין היתר בסוגיית הקפאת כספי הסילוקין לרשות הפלסטינית ובצעדיה המדיניים הבאים של הרשות (ופא, 18 בפברואר 2015).
  • מחמד אשתיה, חבר הוועד המרכזי של הפתח, אמר, כי הרשות הפלסטינית נמצאת על סף קריסה, בשל המשבר הכספי הפוקד אותה בעקבות הקפאת העברת כספי הסילוקין על ידי ישראל. אשתיה הזהיר, כי ישראל תיאלץ לשלם על כך מחיר כבד, שכן יהיו לכך השלכות על ביטחונה. הוא הוסיף, כי במידה והמצב יימשך כמו שהוא, אזי הרשות לא תוכל לממן את הדלק לפעילות המנגנונים שלה, דבר שישליך באופן ישיר על הפעילות הביטחונית ועל הסדר הפנימי ברשות (פאלטודי, 22 בפברואר 2015).
ביקור אבו מאזן בסעודיה
  • ב-23 בפברואר 2015 ערך אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית, ביקור רשמי בסעודיה שם התקבל בשדה התעופה על ידי המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז, לאחר קבלת הפנים בשדה התעופה נפגש אבו מאזן עם המלך בארמונו (ופא, 23 בפברואר 2015).

פגישות אבו מאזן ומלך סעודיה  (ופא, 23 בפברואר 2015).
פגישות אבו מאזן ומלך סעודיה  (ופא, 23 בפברואר 2015).

מפגנים צבאיים לרגל יום השנה להקמת החזית הדמוקרטית

ארגון החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין קיים ב-22 בפברואר 2015 מפגנים צבאיים באבו דיס ובטובאס לציון יום השנה ה-46 לייסודו. במפגנים השתתפו רעולי פנים חמושים אשר הניפו, בין היתר, תמונה של חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה (22 בפברואר 2015,  דף הפייסבוק QUDSN).   

הרשות הפלסטינית חוייבה בתשלום פיצויים למשפחות קורבנות טרור
  • בית המשפט בארה"ב, קבע ב-23 בפברואר 2015, כי הרשות הפלסטינית ואש"ף נושאים באחריות לשישה פיגועי טרור בישראל במהלך האנתיפאדה השנייה וחייב אותם לפצות עשר משפחות אמריקאיות קורבנות פיגועי טרור בסכום של 218.5 מיליון דולר. עשר המשפחות הגישו את התביעה בנובמבר 2014. עורך הדין, המייצג את הרשות ואש"ף, אמר כי אין כל הוכחה שהרשויות הללו נתנו גיבוי לפיגועים. הרשות הפלסטינית ואש"ף הביעו אכזבה מפסק והדין והודיעו, כי יערערו על הפסיקה (הארץ, 24 בבפרואר 2015).
החרמת סחורות ישראליות
  • סוכנות הידיעות מען פרסמה ב-22 בפברואר 2015 תוצאות סקר דעת קהל אינטרנטי שבועי בנושא ההחלטה להחרים ולמנוע כניסת מוצריהן של שש חברות ישראליות לשווקים הפלסטינים ביהודה ושומרון. מנתוני הסקר עלה כי 87.7 אחוזים מכלל הגולשים תומכים בהחלטה להחרים מוצרי חברות ישראליות אלו בעוד ש-4.6 אחוזים מתנגדים לכך (מען, 22 בפברואר 2015).    

[1]נכון ל-24 בפברואר 2015. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן אינם כוללים רקטות שנורו אך נפלו בתחום רצועת עזה.
[2] נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. הנתונים אינם כוללים כמה עשרות אירועים של ידויי אבנים.