חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 13 באוגוסט 2013)

סוללת כיפת ברזל, שיירטה את אחת הרקטות, שנורו לעבר אילת

סוללת כיפת ברזל, שיירטה את אחת הרקטות, שנורו לעבר אילת

הודעה מטעם ארגון מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, ארגון המזוהה עם הג'האד העולמי, שקיבל אחריות לירי לעבר העיר אילת

הודעה מטעם ארגון מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, ארגון המזוהה עם הג'האד העולמי, שקיבל אחריות לירי לעבר העיר אילת

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 9 באוגוסט 2013)

עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בכפר קדום (דף הפייסבוק של פתח, 9 באוגוסט 2013)

מסיבת עיתונאים, שקיימה חמאס נגד חידוש המשא ומתן עם ישראל (פלסטין אלא'ן, 12 באוגוסט 2013)

מסיבת עיתונאים, שקיימה חמאס נגד חידוש המשא ומתן עם ישראל (פלסטין אלא'ן, 12 באוגוסט 2013)

נמשכות ההכנות למיזם תיבת עזה

נמשכות ההכנות למיזם תיבת עזה

  • השבוע נורו כשלוש רקטות לעבר ישראל, שתיים (ככל הנראה) לעבר אזור אילת והשלישית נפלה בנגב המערבי. הירי לעבר אילת בוצע מחצי האי סיני ע"י ארגון המזוהה עם הג'האד העולמי. על פי דיווחי התקשורת המצרית סוכל השבוע ניסיון נוסף לירי רקטות לעבר ישראל מחצי האי סיני. ביהודה ושומרון נמשכת התופעה של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. 
  • ועדת שרים, בראשות שר הביטחון משה יעלון, אישרה שחרורם של 26 מחבלים, מרביתם פעילי פתח, ערב פתיחת הסיבוב החדש של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני. המשוחררים מרצים תקופות מאסר ארוכות, בגין מעשי רצח וסיוע לרצח, החל מתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת. ברשות הפלסטינית מתקיימות הכנות לטקסי קבלת הפנים למשוחררים בעוד שבחמאס הוחלט להצניע את אירועי קבלת הפנים למחבלים (12) השבים לרצועה. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע אותרו שלוש נפילות של רקטות בשטח ישראל. אחת הרקטות מתוכן, שנורתה לעבר אילת ב-13 באוגוסט 2013,  יורטה על ידי סוללת כיפת ברזל, שהוצבה במקום:
  • בליל 8-7 אוגוסט 2013 נפלה רקטה בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • ב-13 באוגוסט 2013 בשעה 0100 נשמעו שני פיצוצים ברחבי העיר אילת. הפיצוצים היו כתוצאה מירי רקטות לעבר העיר אילת מחצי האי סיני. סוללת כיפת ברזל, שהוצבה בעיר לפני מספר שבועות, הצליחה ליירט את אחת הרקטות. הרקטה השנייה נפלה ככל הנראה באזור מרוחק, מחוץ לאילת. בסריקות שנעשו לא נמצאו עד כה, שרידי רקטות. שני אזרחים לקו בחרדה אישה אחת שברה את ירכה כאשר רצה לעבר מחסה.
  • ארגון מועצת השורא של לוחמי הקודש בקצווי ירושלים, המזוהה עם הג'האד העולמי,  פרסם  הודעה בה קיבל אחריות לשיגור הרקטות. בהודעה נאמר, כי הירי בוצע בתגובה להריגתם של ארבעת פעילי הארגון בחצי האי סיני ב-9 באוגוסט  2013 (ראו להלן). לדברי ההודעה ישראל תשלם מחיר יקר על הריגת הפעילים ועריה לא  תהיינה בטוחות (אלמצרי אליום, אלפג'ר, 13 באוגוסט 2013). 
  • ב-8 באוגוסט 2013 בשעות האחר הצהרים נסגר שדה התעופה באילת למשך כשעתיים. בכלי התקשורת הישראליים נמסר, שצה"ל החליט לסגור את המרחב האווירי בשל חשש לירי רקטות לעבר העיר אילת.

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכול ניסיון ירי רקטות מחצי האי סיני לעבר ישראל
  • ב-10 באוגוסט 2013 נמנע ניסיון ירי רקטות לעבר ישראל  מחצי האי סיני. על פי כלי התקשורת המצריים ניסתה קבוצת פעילי טרור, להציב משגר רקטות בסמוך לגבול ישראל מצרים. על פי כלי התקשורת המצריים נהרגו ארבעה מחבלים. כמו כן נתפס משגר שבו נמצאו שלוש רקטות 107 מ"מ, מוכנות לשיגור (אלמצרי אליום, אלשרוק, 10 באוגוסט 2013). 
  • אנצאר בית אלמקדס, ארגון הפועל בסיני המזוהה עם הג'האד העולמי, פרסם הודעה על מותם של ארבעה פעילים, שהיו לדברי ההודעה, בדרכם לביצוע ירי רקטות לעבר ישראל. על פי דיווחי התקשורת אחד ההרוגים, חסין אבראהים סאלם (חסין אלתיהא) היה מומחה שיגור רקטות ואחד הפעילים החשובים ביותר של הג'האד העולמי בחצי האי סיני. שניים מההרוגים השתייכו למשפחת  אלמניעי (אלוטן, 11 באוגוסט 203).  לארבעת ההרוגים נערכה הלוויה בעיירה שיח' זויד שבסיני. בהלוויה השתתפו כ-3,000 איש אשר הניפו דגלים שחורים וקראו קריאות גנאי נגד ישראל (שהאב, 10 באוגוסט 2013).

מימין: הלוויית ארבעת המחבלים בשיח' זויד שבסיני (אתר PNN, 10 באוגוסט 2013). משמאל: הודעה רשמית מטעם אנצאר בית אלמקדס על מותם של הארבעה (אתר SINAYOUTH, 10 באוגוסט 2013)
מימין: הלוויית ארבעת המחבלים בשיח' זויד שבסיני (10 באוגוסט 2013,  אתר PNN). משמאל: הודעה רשמית מטעם אנצאר בית אלמקדס על מותם של הארבעה (10 באוגוסט 2013, אתר SINAYOUTH)

כוח צה"ל הרג פלסטיני בגבול רצועת עזה
  • ב- 10 באוגוסט 2013 סמוך לשעה 20:20 הרג כוח צה"ל פלסטיני, שניסה לחצות את הגדר. הפלסטיני, שנראה לכוחות צה"ל חשוד, אותר סמוך לגדר באזור שבו הונחו בעבר מטענים.  כוח צה"ל ביצע לעבר הפלסטיני בוצע נוהל מעצר חשוד ומשלא נענה לקריאה בוצע לעברו ירי (ynet, 10 באוגוסט 2013).
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי ההרוג הוא חסין עבד אלהאדי ח'ליל עוצ'אללה בן 30 תושב נוציראת וכי הוא נהרג בעת שניסה לחצות את גדר הגבול מזרחית למחנה הפליטים אלבריג'. שבמרכז רצועת עזה (פלסטין אלא'ן, קדסנט, 11 באוגוסט 2013). לא נראה כי ההרוג השתייך לארגון כלשהו. בעת הלוויתו נעטפה גופתו בדגל פתח (פלסטין אלא'ן, פורום חמאס, פאלפרס, 11 באוגוסט 2013).
נמשכת הפעילות האלימה ביהודה ושומרון
  • ביהודה ושומרון נמשכים האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זאת יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים והושלכו בקבוקי תבערה. לא היו נפגעים. במקביל, נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת ההפגנות והמחאות השבועיות.
  • להלן מספר אירועים בולטים (סוכנות תצפית) :
  • ב-10 באוגוסט 2013- הושלך בקבוק תבערה לעבר עמדה צבאית סמוך לנגוהות (מערב הר חברון).
  • ב-8 באוגוסט 2013- הושלכו ברזלים לעבר אוטובוס בחוארה (דרומית לשכם). כמו כן הושלך בקבוק תבערה ויודו אבנים סמוך לעופרה (צפונית מזרחית לראמאללה) ולבית אומר (אזור חברון).
  • בליל 13-12 באוגוסט 2013- עלו מספר כלי רכב ישראליים על מחסום אבנים ודוקרנים,  שהונחו על הכביש סמוך לישוב טלמונים (סמוך לראמאללה). נגרם נזק לשלושה כלי רכב. כוחות הביטחון סרקו את האזור.
  • בליל 13-12 באוגוסט 2013- בפעילות כוחות הביטחון במרחב חברון נמצאו נשק מאולתר, שתי מחסניות, סכין, ותחמושת. 
המצב במעבר רפיח
  • שלטונות מצרים סגרו את מעבר רפיח לתנועה לימי עיד אלפטר (11-8 באוגוסט, 2013). ב-12 באוגוסט 2013 הוכרז על חידוש פעילותו של המעבר אולם לפי שעה לא ברור באיזה מתכונת יעבוד. עד כה הותר מעברם של בעלי דרכונים זרים, חולים בעלי אישורים ממשרד הבריאות ומספר מוגבל של בעלי ויזות וכרטיסי טיסה (צפא, 1 באוגוסט 2013). בהקשר זה אמר אבראהים צלאח, ראש מחלקת יחסי הציבור וההסברה במשרד הפנים של ממשל חמאס, כי גורמים בממשל חמאס מנהלים מגעים עם בכירים מצריים בנוגע לפתיחת המעבר (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 11 באוגוסט 2013).
  • דובר צבא מצרים דיווח על הצלחת הצבא להרוס בחודש האחרון 102מנהרות הברחה בגבול מצרים רצועת עזה. כמו כן ציין, כי נהרסו כ-40 מאגרי דלק שהכילו 2.7 מיליון ליטרים של בנזין וסולר (פאל פרס, 7 באוגוסט 2013).
גל מעצרים של פעילי פתח ברצועת עזה
  • על רקע המתיחות ביחסי פתח חמאס עצרו מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס, כמה פעילי פתח ברצועת עזה. דובר פתח תקף את פעילות המעצרים של חמאס בטענה, כי חמאס מייצרת משבר בכוונת תחילה על מנת לגרום לאווירה מתוחה. עוד אמר, כי מטרת המעצרים היא להתחמק מתהליך הפיוס ולדחות את מועד ההכרזה על הבחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת (רדיו מוטני, 11 באוגוסט 2013). 
חידוש המשא ומתן בין הפלסטינים לבין ישראל
  • מזכיר המדינה האמריקאי, ג'והן קרי, הודיע, כי שיחות המשא ומתן עם ישראל יתחדשו ב-14 באוגוסט. בסבב השיחות הזה ישתתף מרטין אינדיק השליח האמריקאי המיוחד לתהליך השלום. קודם לסבב השיחות תשחרר ישראל 26 אסירים, מתוך האסירים, שהתחייבה לשחרר במהלך התהליך (8 באוגוסט 2013,  AFP).
שחרור המחבלים הפלסטינים האסורים בישראל
  • ב-11 באוגוסט 2013 התכנסה ועדת השרים, שמונתה לדון בשחרור האסירים, בראשות שר הביטחון משה יעלון ובהשתתפות שרת המשפטים ציפי לבני ושר המדע יעקב פרי. בדיון השתתפו ראש שירות הביטחון הכללי, ניצב שירות בתי הסוהר, נציגי משרד המשפטים, צה"ל ונציגי גופים  נוספים. הועדה אישרה שחרורם של 26 אסירים. רשימת האסירים פורסמה לאחר הודעה, שנמסרה למשפחות השכולות. שמונה מהאסירים היו אמורים להשתחרר בשלוש השנים הקרובות ושניים מהם בחצי השנה הקרובה. בדיון הודגש שאם אחד המשוחררים יחזור לפעילות עוינת נגד מדינת ישראל הוא יוחזר לכלא להמשך ריצוי תקופת מאסרו (אתר ראש הממשלה, 11 באוגוסט 2013).
  • מתוך 26 המחבלים 19 הם פעילי פתח, שניים פעילי חמאס, שלושה פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין, אחד פעיל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ואחד פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין.14 אסירים יועברו לרצועת עזה ו-12 ליהודה ושומרון. להלן רשימת 26 המחבלים הפלסטיניים הצפויים להשתחרר (על פי אתר שירות בתי הסוהר בישראל, סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא, ארגון הצלה יהודה ושומרון, 12 באוגוסט 2013) :

מס'

 

שם

שיוך ארגוני

פרטים אישיים

פעילות חבלנית

1.

פאיז מטאוע חמאד אלח'ור

פתח

תושב עזה. בן 52. רווק. כלוא מאז 1985.

נידון למאסר עולם באשמת ניסיון רצח ורצח שני אזרחים ישראליים בשנת 1983 בעזה.  הנרצחים: סלומון אבוקסיס ומנחם דדון ז"ל.

2.

נהאד יוסף רצ'ואן ג'נדיה

פתח

תושב עזה. בן 41. רווק. כלוא משנת 1989.

נידון  ל-25 שנות מאסר  באשמת רצח מעסיקו, הקבלן זלמן שליין ז"ל, בגן יבנה.

3.

מחמד מחמוד עוצ' חמדיה

פתח

תושב עזה. בן 41. רווק. כלוא משנת 1989.

נידון  ל-25 שנות מאסר  באשמת רצח מעסיקו, הקבלן זלמן שליין ז"ל, בגן יבנה.

4.

מחמד ג'אבר יוסף נשבת

פתח

תושב מחנה הפליטים אלבריג' שבמרכז הרצועה. בן 43. נשוי. כלוא מאז שנת 1990.

נידון ל-25 שנות מאסר. היה מעורב בלינץ' בחייל המילואים אמנון פומרנץ ז"ל במחנה הפליטים אלבריג' בשנת 1990.

5.

פרג' צאלח עבדאללה אלרמאחי

פתח

תושב עזה. בן 48. נשוי כלוא מאז שנת 1992.

נידון למאסר עולם בגין רצח הפרדסן אברהם קינסטלר ז"ל (בן 84 במותו), בשנת 1992.

6.

עאטף עזאת שעבאן שעת

החזית העממית לשחרור פלסטין

תושב ח'אן יונס. בן 49. נשוי. כלוא מאז שנת 1993.

נידון ל-25 שנות מאסר בגין מעורבות ברצח שמחה לוי ז"ל בשנת 1993 , בח'אן יונס.

7.

צלאח מחמוד זאיד מקלד

פתח

תושב ח'אן יונס. בן 40. רווק. כלוא מאז שנת 1993.

 

נידון למאסר עולם בגין רצח מעסיקו יהושע דויטש ז"ל בשנת 1993, בחממה בכפר ים.

8.

סלאמה עבדאללה סלאמה מצלח

פתח

תושב ח'אן יונס. בן 45. נשוי. כלוא מאז שנת 1993.

נידון למאסר עולם בגין רצח בעל מכולת בפתח תקווה, דוד ראובן ז"ל, בשנת 1991.

9.

סמיר חסין ע'אנם מרתג'א

חמאס

תושב עזה. בן 40. נשוי. כלוא מאז שנת 1993.

נידון ל-20 שנות מאסר בגין חטיפה והריגת ארבעה פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל, בשנת 1993.

10.

עלאא' אלדין אחמד סעיד אבו סתה

פתח

תושב ח'אן יונס. בן 38. רווק. כלוא מאז שנת 1994.

נידון למאסר עולם בגין רצח דוד דדי וחיים ויצמן ז"ל, בשנת 1993, בעת שאלה ישנו בדירתם ברמלה.

11.

אימן טאלב מחמד אבו סתה

תושב ח'אן יונס. בן 42. רווק. כלוא מאז שנת 1994.

נידון למאסר עולם בגין רצח דוד דדי וחיים ויצמן ז"ל, בשנת 1993, בדירתם ברמלה.

12.

מדחת פאיז רג'ב ברבח'

החזית העממית לשחרור פלסטין

תושב ח'אן יונס. בן 39. רווק. כלוא מאז שנת 1994.

נידון למאסר עולם בגין רצח מעסיקו משה בקר ז"ל, בשנת 1994. 

13.

עטיה סאלם עלי אבו מוסא

פתח

תושב ח'אן יונס. בן 40. רווק. כלוא מאז שנת 1994.,

 

 

 

 

נידון למאסר עולם בגין רצח אייזיק רוטנברג ז"ל, (בן 67 בהירצחו) בשנת 1994 במקום עבודתו בפתח תקווה.

14.

עלי אבראהים סאלם אלראעי

פתח

תושב עזה. בן 56. נשוי. כלוא מאז שנת 1994. נידון למאסר עולם

רצח במכות גרזןבשנת 1994 את הקשיש מוריס אייזנשטאט ז"ל, בכפר סבא.

15.

יוסף סעיד עודה עבד אלעאל

החזית העממית לשחרור פלסטין

תושב עזה. בן 40. רווק. כלוא מאז שנת 1994.

נידון ל-22 שנות מאסר בגין הפעלת מטען וסיוע ברצח עורך הדין איאן פיינברג ז"ל ברצועת עזה.

16.

סמיר נאיף עבד אלע'פאר אלנענישי

פתח

תושב שכם. בן 46. רווק. כלוא מאז שנת 1989..

נידון למאסר עולם בגין רצח חייל המילואים סמל ראשון בנימין מייסנר ז"ל, בשנת 1989, בקסבה בשכם

17.

מצטפא עת'מאן עמר אלחג'

פתח

תושב הכפר בורקין. בן 45. רווק. כלוא מאז שנת 1989.

נידון למאסר עולם בגין רצח המטייל פרידריך רוזנפלד ז"ל, באזור אריאל.

18.

מחמד עבד אלמג'יד מחמד צואלחה

פתח

תושבי שכם. בני 40. רווקים. כלואים מאז שנת 1990.

 נידונו למאסר עולם בגין פיגוע דקירה שביצעו בשנת 1990 בקו 66 ברמת גן. כתוצאה מכך, נהרג ברוך הייזלר ז"ל ונפצעו שלושה אחרים

19.

חסני פאזע אחמד צואלחה

20.

ג'מיל עבד אלוהאב ג'מאל אלנתשה

חמאס

תושב חברון. בן 50. נשוי. כלוא מאז שנת 1992.

נידון ל-21 שנות מאסר בגין סיוע לרצח חייל המילואים שמואל גרש ז"ל בחברון בשנת 1992, במערת המכפלה.

21.

טאהר מחמד טאהר זיוד

הג'האד האסלאמי בפלסטין

תושב ג'נין. בן 42. רווק. כלוא מאז שנת 1993.

נידון ל-21 שנות מאסר בגין רצח אברהם כהן ביריות אקדח.

22.

יוסף עבד אלחמיד יוסף ארשיד

פתח

תושב ג'נין. בן 45. נשוי. כלוא מאז שנת 1993.

נידון לחמישה מאסרי עולם בגין רצח חמישה תושבי יהודה ושומרון, שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. 

23.

עצמת עמר עבד אלחפיט' מנצור

החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין

תושב ראמאללה. בן 38. רווק. כלוא מאז שנת 1993.

נידון ל-22 שנות מאסר בגין סיוע לרצח חיים מזרחי ז"ל בשנת 1993, סמוך לבית אל.

24.

מקדאד אבראהים אחמד צלאח

פתח

תושב שכם. בן 47. רווק. כלוא מאז שנת 1993.

נידון ל-32 שנות מאסר לאחר שבמהלך פריצה למלון בנתניה הכה למוות במוט ברזל את השומר ישראל טננבאום ז"ל.

25.

ח'אלד מחמד אחמד עסאכרה

פתח

תושב בית לחם. בן 40. רווק. כלוא מאז שנת 1991.

נידון למאסר עולם בגין רצח התיירת הצרפתייה אני ליי (64) ז"ל בשנת 1991 בבית לחם.

26

ברהאן עבד חמד צביח

פתח

תושב ג'נין. נשוי. כלוא מאז שנת 2001.

נידון לשישה מאסרי עולם בגין רצח ארבעה פלסטינים בחשד לשיתוף פעולה עם ישראל. 

 
  • ברשות הפלסטינית מתכוננים לקבלת פני האסירים המשוחררים. זיאד אבו עין, סגן שר האסירים ברשות הפלסטינית אמר, כי נערכה ישיבה בראשות אבו מאזן בה נתן הוראות לגבי קבלת הפנים הרשמית שתיערך לאסירים המשוחררים. לדבריו קבלת הפנים של אסירי יהודה ושומרון תתקיים במעבר ביתוניא והם יועברו באוטובוסים מיוחדים אל בנין המקטאעה בראמאללה, שם יקבלו את פניהם אבו מאזן וחברי הועד המרכזי והועד הפועל של אש"ף. אבו מאזן הורה לראשי הערים לקיים קבלות פנים מקומיות בערי מגוריהם. לאסירי הרצועה תתקיים קבלת פנים במעבר ארז ובבית חאנון (מען, 12 באוגוסט 2013).
  • טרם ההודעה טען עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, שההחלטה על האסירים הייתה אמורה להתבצע באמצעות ועדה משותפת ישראלית פלסטינית, שהייתה אמורה לקום לגיבוש הרשימות והקריטריונים, אבל הדבר לא קרה. הוא הוסיף, כי הצד הישראלי רוצה להיות המחליט היחיד בעניין והוא משתמש באסירים כקלף מיקוח בתהליך המדיני (רדיו סוא, 9 באוגוסט 2013).
  • בחמאס הוחלט להצניע סממני שמחה ולמנוע טקסי קבלת פנים עבור המחבליםהמשוחררים. פעילי מנגנון ביטחון הפנים של ממשל חמאס הורו למנוע טקסים המוניים, ואף פינו את אוהל קבלת הפנים, שהקימה פתח במרכז העיר ח'אן יונס. בנוסף, הזהיר המנגנון בעלי בתי דפוס ברצועה לבל ידפיסו שלטים וכרזות הקשורים לשחרור המחבלים הפלסטיניים (ופא, פאלפרס, 13 באוגוסט 2013).
הבנייה בירושלים, ביהודה ושומרון
  • על רקע כוונות ישראל להוציא לפועל תוכניות בנייה ביהודה, שומרון ובירושלים מתחו בכירי הרשות הפלסטינית ביקורת חריפה על צעדי ישראל:
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי ישנם גורמים בישראל, שמנסים באמצעות ההתנחלויות להכשיל את המשא ומתן ואת מימוש הפיתרון של שתי מדינות. לדבריו גורמים רבים בישראל מאמינים שהתוצאה הסופית של המשא ומתן לא צריכה להיות שלום כי אם יותר התנחלויות. הוא קרא לכל הגורמים, שתמכו בחידוש המשא ומתן להניא את ממשלת ישראל מבנייה חדשה (ופא, 7 באוגוסט 2013). הוא אף שיגר אגרת לג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי, בה הבהיר כי ההודעות האחרונות מצד גורמים ישראליים על בנייה בהתנחלויות מצביעות על חוסר רצינות של ישראל בשיחות ודרש ממנו לוודא שלא תהיה התקדמות בשום פרויקט להרחבת ההתנחלויות (AP, 9 באוגוסט 2013)..
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות גינה את החלטת ישראל לבנות יחידות דיור חדשות הוא הוסיף, כי בנייה זו נועדה להכשיל את מאמצי השלום ותאר אותם כבריחה של ישראל  מהתחייבויות השלום. לדבריו סופן של ההתנחלויות להיעלם שכן לא תשארנה התנחלויות ישראליות במדינה הפלסטינית העצמאית בגבולות 1967 (ופא, 9 באוגוסט 2013).
התנגדות חמאס לחידוש המשא ומתן
  • חמאס ממשיכה למתוח ביקורת קשה על חידוש המשא ומתן. בהודעה רשמית, שפורסמה מטעם התנועה, הביעה חמאס התנגדותה לסבב שיחות חדש וקראה לרשות הפלסטינית לסגת מהמשא ומתן עם ישראל.  לדברי ההודעה הפיוס עם ישראל בא על חשבון זכויות העם הפלסטיני, אדמתו וביטחונו. חמאס הדגישה, כי שחרור עשרות אסירים על פי התנאים של ישראל היא "אחיזת עיניים" היא קראה לכל הארגונים הפלסטינים להתנגד לתהליך (אתר לשכת ההסברה של חמאס, 7 באוגוסט 2013).
  • מחמוד אלזהאר, בכיר בחמאס, פוזי ברהום, דובר חמאס וח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית ערכו מסיבת עיתונאים בה הדגישו את ההתנגדות המוחלטת של חמאס לחדש את המשא ומתן והכריזו, כי אין  לאבו מאזן לגיטימיות לנהל את המשא ומתן. לדבריהם אין לאבו מאזן ולצוות המשא ומתן שלו סמכות לוותר על אדמת פלסטין, על "זכות השיבה" או על זכות פלסטינית כלשהי (ערוץ אלאקצא, 12 באוגוסט 2013). 
נמשכות ההכנות למיזם תיבת עזה
  • לדברי פעילים הנמנים על מארגני מיזם תיבת עזה, הספינה אמורה לצאת לדרכה מרצועת עזה בעוד מספר שבועות. לדברי המארגנים הצליח המיזם לגייס עד כה סכום של  110,000 דולרים מתוך 150,000 הנחוצים לו ומתנדבים עובדים על עבודות שיפוץ הספינה. כמו כן נמסר, כי נבחרו 13 הנוסעים הראשונים, אשר יפליגו על גבי הספינה, חלקם תושבי עזה וחלקם צרפתים וקנדיים (2 באוגובט 2013, אתר Freedom Flotila Italia). המדובר במיזם, הנמשך חודשים רבים, במסגרתו נרכשה ספינה, שבכוונתה לצאת עמוסה סחורות מרצועת עזה כהתרסה על הסגר, שמטילה ישראל על הרצועה.
  • לדברי דיוויד היפ, אחד מפעילי המיזם שני דברים עיכבו את התקדמות הפרויקט: חודש רמצ'אן וההפיכה במצרים בעקבותיה נסגרו מעבר רפיח והמנהרות. בשל הקושי במציאת ציוד חדש הם נאלצים לעשות שימוש בציוד ישן כמו למשל מיכלי גז שעברו חידוש (30 ביולי ביולי, gazaark.org). 

[1]נכון ל-13 באוגוסט 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.