חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24 בנובמבר – 1 בדצמבר 2009)

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ופא, 22 בנובמבר, 2009

ופא, 22 בנובמבר, 2009


ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מודיע על השעיית הבנייה בהתנחלויות במסיבת עיתונאים
(לשכת העיתונות הממשלתית, 25 בנובמבר,2009)

עיקרי הדו"ח

  השבוע לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל. שתי פצצות מרגמה שנורו נפלו בשטח הרצועה. רקטה מתוצרת בית שנורתה לעבר ישראל, נפלה על בית משפחה במחנה הפליטים נציראת ופצעה שני תושבים. בגבול ישראל-מצריים סוכל ניסיון חצייה של הגבול. המסתנן נמלט אך השאיר אחריו תיק ובו מטען של כ-15 ק"ג, שהיה מיועד ככל הנראה לביצוע פיגוע בישראל.

  במוקד ההתפתחויות המדיניות השבוע עמדה הודעת ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו כי הקבינט הורה להשעות התחלות בנייה חדשות ומתן אישורי בניה חדשים למגורים ביהודה ושומרון, לתקופה של עשרה חודשים. ההגבלות הללו אינן חלות על הבנייה בירושלים. ראש הממשלה הביע תקווה שהפלסטינים והעולם הערבי ינצלו הזדמנות זאת כדי להתקדם בנתיב השלום. אבו מאזן ובכירים נוספים ברשות הגיבו באומרם כי ההחלטה אינה מחדשת והדגישו, כי רק הקפאה מוחלטת של הבנייה, כולל בירושלים, תאפשר חידוש המו"מ עם ישראל.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל. ב-26 בנובמבר נורו שתי פצצות מרגמה שנפלו בשטח רצועת עזה. כמה התארגנויות המזוהות עם הג’האד העולמי נטלו אחריות לירי (פורומים של הג’האד, 27 בנובמבר).

 אמצעי תקשורת פלסטינים דיווחו על רקטה מתוצרת בית, שנפלה על בית משפחה במחנה הפליטים נציראת (25 בנובמבר) כתוצאה מכך נפצעו שני תושבי הבית בעל ואשתו, הבית נהרס ואף נגרמו נזקים חמורים לבתי השכנים (פורום פתח, 25 בנובמבר). מיד לאחר הנפילה הגיעו כוחות משטרה למקום וניסו לעצור את חוליית הירי (קדסנט, 25 בנובמבר). ככל הנראה המדובר בנפילה "קצרה" של רקטה שהייתה מיועדת לשטח ישראל .

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות תגובה של חיל האוויר

 ב-27 בנובמבר במסגרת פעילות משותפת של חיל האוויר ושירות ביטחון כללי תקף כלי טייס של חיל האוויר חוליית מחבלים מזרחית לג’באליא, אשר עסקה בהכנות לשיגור רקטות לעבר הנגב המערבי (דובר צה"ל, 27 בנובמבר).

 כלי התקשורת הפלסטינים מדווחים על ארבעה פצועים כתוצאה מהתקיפה. מנכ"ל שירותי החירום במשרד הבריאות מסר, כי המדובר בארבעה אזרחים, שהגיעו לביקור בבית הקברות הנמצא בסמוך (אתר קדסנט, 27 בנובמבר). פורומים של גולשים המזוהים עם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין דיווחו, כי הפצועים משתייכים לפלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ולזרוע הצבאית של וועדת ההתנגדות העממית. אחד מהפצועים הוא בנו של אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, PALDF , 27 בנובמבר).

סיכול של כנראה ניסיון פיגוע באזור אילת

 כוח צה"ל שפעל בגבול מצרים זיהה אדם חשוד שנשא עימו תיק. החשוד ניסה לחצות את הגבול ולהסתנן לישראל. הכוח ניסה לעצור את החשוד. החשוד השליך את התיק שנשא עימו ונמלט מהמקום. בתיק נמצא מטען שמשקלו מוערך בכ-15 ק"ג שהיה מיועד ככל הנראה לביצוע פיגוע בישראל (דובר צה"ל, 26 בנובמבר).

יהודה ושומרון

שני אזרחים ישראליים נפצעו בפיגוע דקירה

  ב-26 בנובמבר בוצע ניסיון פיגוע סמוך ליישוב קריית ארבע. מחבל פלסטיני חמוש בגרזן וסכין הגיע במונית לתחנת הסעה הסמוכה לתחנת הדלק שבישוב. המחבל דקר שני אזרחים ישראליים.  האזרחים, גבר בן 49 ואישה בת 52, נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים. המחבל נפצע מאש שנורתה לעברו על ידי חייל צה"ל שהיה במקום (דובר צה"ל 26 בנובמבר).

פעילות סיכול ומנע

  כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו התקריות בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. שני אזרחים ישראלים נפצעו באורח קל.

  בין התקריות יצוינו:

  •  30 בנובמבר – בנקודת הביקורת עטרות (דרומית לראמאללה)  חשף כוח משמר הגבול  סכין בכליו של פלסטיני שביקש לעבור במעבר  (דובר צה"ל, 30 בנובמבר).

  • 29 בנובמבר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחלחול (דרומית מערבית לבית לחם). אזרחית ישראלית נפצעה באורח קל.  בו ביום הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר חארת’ (דרומית מזרחית לקלקיליה) ואבנים הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לחוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 29 בנובמבר).

  • 28 בנובמבר – אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) וסמוך לכפר נחלין (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוסים  (דובר צה"ל, 28 בנובמבר).

  • 26 בנובמבר – בקבוקי תבערה וצמיג בוער הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנעלין (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. כמו כן אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לקלנדיה (מדרום לראמאללה). אזרח ישראלי נפצע (דובר צה"ל, 26 בנובמבר).

  • 26 בנובמבר – כוח צה"ל שערך סיור ביצהר (מזרח שומרון) נתקל בפלסטינים רעולי פנים חמושים בסכינים, שיידו אבנים לעבר כלי הרכב, ניקבו את צמיגיו ונמלטו מהמקום (דובר צה"ל, 26 בנובמבר).

  • 25 בנובמבר – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב . כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לכפר יעבד (דרומית מערבית לג’נין) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 25 בנובמבר). 

התפתחויות ברצועת עזה

המעברים בין הרצועה לישראל

 המעברים בין רצועה לישראל היו פתוחים במהלך השבוע ועברו דרכם 749 משאיות.

חמאס מנצלת את תקופת החגים לחיזוק מעמדה הציבורי

   ממשל חמאס שיחרר ב-26 בנובמבר 155 אסירים ביטחוניים ופליליים מבית הכלא אלאנצאר בעזה כמחווה לרגל חג הקרבן. כמו כן ניתנו חופשות ל-140 אסירים מבתי הכלא השונים ברחבי הרצועה עד ה-3 בדצמבר. בנוסף לכך דיווחה חמאס כי משלחת מטעם ממשל הניה,  בראשות שר הרווחה, אחמד אלכרד ביקרה אצל מחוסרי בית ומשפחות ההרוגים בצפון הרצועה והעניקה להם סיוע כספי והומניטארי.

 מחמד עוצ’, מזכ"ל ממשל הניה, ציין כי הממשל ימשיך לפקוד בתים במהלך החג ולחלק למשפחות מנות בשר כסיוע לכבוד חג הקורבן (פלסטין, 27 בנובמבר). בהודעת חמאס נמסר כי נערכו ביקורים מטעמה ביותר מ-241 בתים ברחבי הרצועה במסגרת מבצע שנועד לחזק את יחסי התנועה עם הציבור (צפא, 26 בנובמבר, 2009).

התהליך המדיני

הצהרת ראש ממשלת ישראל אודות השעית התחלות הבניה
ביהודה ושומרון נתקלה בתגובות פלסטיניות שליליות

 ב-25 בנובמבר 2009 הודיע ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שהקבינט אישר השעיה של התחלות בנייה חדשות למגורים ואישורי בנייה חדשים למגורים ביהודה ושומרון לתקופה של עשרה חודשים. במסיבת עיתונאים, שערך ראש הממשלה, הוא הודיע שצעד זה ננקט במטרה לעודד את חידוש המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים. הוא הביע תקווה שהפלסטינים והעולם הערבי "ישכילו לנצל את ההזדמנות הזאת כדי להתקדם בנתיב לשלום". ראש הממשלה הוסיף כי ההגבלות על הבנייה אינן חלות על ירושלים (אתר משרד ראש הממשלה, 25 בנובמבר, 2009).

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, המבקר בארצות אמריקה הלטינית, אמר בנאום, שנשא בפרלמנט של וונצואלה, כי הודעה זו אינה מחדשת, באשר ההקפאה עליה מדובר אינה מוחלטת והיא אינה כוללת את ירושלים. אבו מאזן שב ודרש התחייבות להמשיך במו"מ המדיני מהנקודה בה הופסק ב-2008. אבו מאזן הצהיר כי הרשות הפלסטינית בוחנת אפשרות פנייה למועצת הביטחון של האו"ם כדי שזו תקבל החלטה על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 (מען,  28 בנובמבר, 2009).

 בכירים ברשות הפלסטינית המעיטו גם הם בחשיבות הודעת ראש הממשלה וטענו כי אין בה די. הם הדגישו שרק הקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות, כולל בירושלים, תאפשר חידוש המו"מ עם ישראל. עיקרי התגובות:

  •  נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי חזרה למו"מ עם ישראל חייבת להתבצע על בסיס הפסקה כוללת של הבנייה בהתנחלויות בגדה ובירושלים. לדבריו, הפלסטינים לא ישלימו עם מצב בו ירושלים אינה נכללת בהפסקת הבנייה (ופא, 25 בנובמבר, 2009).

  •   צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף, טען כי ראש ממשלת ישראל לא חידש דבר, מאחר שבניית התנחלויות תימשך בגדה ובירושלים, "מה שאינו מתקבל על הדעת". לדבריו, בפני ראש ממשלת ישראל עמדו שתי אפשרויות: התנחלות או שלום, אך הוא בחר בהתנחלות (אלג’זירה, 25 בנובמר, 2009).

  •   מחמד דחלאן, הממונה על ההסברה מטעם הוועדה המרכזית של פתח, כינה את הצהרתו של ראש ממשלת ישראל "רמייה" ו"זריית חול בעיניים" (אלאיאם 26 בנובמבר, 2009).

ופא, 22 בנובמבר, 2009
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש עם מנהיגי הקהילה היהודית בברזיל והביע בפניהם על רצונו לשלום
 (ופא, 22 בנובמבר, 2009)

הזירה הצפונית

כתב אישום בארצות הברית נגד פעילי חזבאללה

 אתר האף.בי.איי. דיווח (24 בנובמבר, 2009) על הגשת כתב אישום נגד עשרה אנשים, החשודים בין השאר בתכנון לייצא נשק מפילדלפיה לנמל לט’קיה בסוריה2. על פי החשד, השניים, חסאן חדרוג’, דיב האני חרב ניסו לספק לחזבאללה כ-1,200 רובי סער קולט בקוטר 4 מ"מ ( Colt M4 Carbines ) מארצות הברית. העצורים מואשמים גם בניסיון להעביר סיוע כספי לחזבאללה באמצעות העברת הכנסות ממכירת דרכונים מזויפים, כסף מזויף וכסף גנוב.  כמה מהנאשמים הואשמו במסחר בסחורות גנובות ו/או ומזויפות: טלפונים סלולאריים, מחשבים ניידים ומשחקי מחשב. דיוויד קריס, עוזר התובע הכללי לביטחון הלאומי האמריקני ציין כי מדובר בתביעה המעידה כיצד ארגוני טרור מסתמכים על פעילות פלילית מגוונת כדי להשיג מימון ונשק (אתר אף.בי.אי., 24 בנובמבר, 2009).

  עלי פיאצ’, חבר סיעת הנאמנות להתנגדות בפרלמנט הלבנוני והמזוהה עם חזבאללה סירב להגיב על האשמות האמריקניות וסירב לענות על כל שאלה בנושא (אלשרק אלאוסט, 26 בנובמבר, 2009).

 פעילי חזבאללה בארה"ב, באמריקה הלטינית וברחבי העולם נוהגים לשלב פשיעה עם סיוע כספי ומבצעי לחזבאללה. מעורבותו הפלילית של חזבאללה ניכרת במיוחד בתעשיות הסמים וזיוף הכספים, שלהן יש "שלוחות" בלבנון. הדבר מאפשר לחזבאללה לא רק ליצור מקור הכנסה נוסף אלא גם לשפר את היכולות המבצעיות-טרוריסטיות שלו תוך ניצול גורמים פליליים "מקצועיים".


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2   כזכור  אניית FRANCOP ,שנשאה אמצעי לחימה מאיראן לחזבאללה, יעדה היה נמל לט’קיה. ראו לקט מידע
http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/heb_n/html/iran_035.htm

לראש העמוד