חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10-4 במאי 2016)

פיר מנהרת חדירה שנייה, שנחשפה על ידי צה

פיר מנהרת חדירה שנייה, שנחשפה על ידי צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 5 במאי 2016)

תקיפת מטרות בדרום הרצועה

תקיפת מטרות בדרום הרצועה

קריקטורה שפורסמה בדף הפייסבוק של חמאס הקושרת את יום עליית מחמד השמימה לחשיפת המנהרה בעזה. המנהרה שבקריקטורה מובילה לעבר אלאקצא. בערבית נכתב :

קריקטורה שפורסמה בדף הפייסבוק של חמאס הקושרת את יום עליית מחמד השמימה לחשיפת המנהרה בעזה. המנהרה שבקריקטורה מובילה לעבר אלאקצא. בערבית נכתב : "ישתבח הבורא אשר הסיע את..." (דף הפייסבוק PALDF, 6 במאי 2016)

הסכין בה נעשה שימוש בפיגוע הדקירה בטיילת ארמון הנציב שבירושלים (דף הפייסבוק PALDF, 10 במאי 2016)

הסכין בה נעשה שימוש בפיגוע הדקירה בטיילת ארמון הנציב שבירושלים (דף הפייסבוק PALDF, 10 במאי 2016)

יחידת הנח'בה בעת מפגן צבאי בצפון הרצועה   (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה, 5 במאי 2016)

יחידת הנח'בה בעת מפגן צבאי בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה, 5 במאי 2016)

אבו מאזן נפגש בקהיר עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי (ופא, 9 במאי 2016)

אבו מאזן נפגש בקהיר עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי (ופא, 9 במאי 2016)

  • במרכז אירועי השבוע האחרון עמדה חשיפת מנהרת התקפה נוספת בדרום רצועת עזה שחדרה לשטח ישראל. כתוצאה מכך ביצע צה"ל פעולות לאיתור תוואי המנהרה והריסתה, חלקן בשטח רצועת עזה, בקרבת הגבול. חמאס ירתה פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל במשך כמה ימים ונענתה בתקיפות כלי טיס של חיל האוויר. בו בזמן אותתה חמאס כי היא איננה מעוניינת בהסלמת המצב אך היא לא תאפשר "השתלטות ישראלית"  על שטחים ברצועה.
  • השבוע בוצע פיגוע דקירה בירושלים (שתי נשים נפצעו) ופיגוע דריסה באזור הישוב דולב שבבנימין שמצפון מערב לראמאללה (שלושה חיילים נפצעו), בכך נמשכת מגמת הירידה במתקפת הטרור הנוכחית, הגם שהיא עדיין לא הגיעה לסיומה.  

 

עימות מוגבל ברצועת עזה
  • כחודש לאחר חשיפת המנהרה הראשונה בגבול רצועת עזה חשפו כוחות הביטחון הישראליים מנהרה התקפית נוספת בעומק של כשלושים מ'. המנהרה חצתה את הגבול בדרום רצועת עזה והגיעה לשטח ישראל. כוחות צה"ל פעלו לאיתור תוואי המנהרה ולהריסתה. במסגרת פעילות צה"ל חדרו כלים הנדסיים וכוחות צבא לשטח הרצועה לאזור שבקרבת גדר הגבול ("הפרימטר"). על רקע פעילות צה"ל הועלו טענות בחמאס כי ישראל פוגעת בריבונות הפלסטינית בשל חדירת כוחותיה לשטח הרצועה (כשבפועל ריבונות ישראל היא זאת שנפגעה בשל חדירת המנהרה לשטחה).
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה הועלתה טענת כזב כי המנהרה שנחשפה על ידי צה"ל היא אותה מנהרה שהם ביצעו ממנה את פעולת החדרת הכוחות הראשונה במהלך מבצע "צוק איתן"      ב-17 ביולי 2014 (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 5 במאי 2016). עוד נאמר כי חמאס רואה בחדירה זו הפרה בוטה של הסכם ההרגעה משנת 2014 ו"תוקפנות חדשה" נגד רצועת עזה (אתר הזרוע הצבאית, 4 במאי 2016).
  • על רקע זה התנהלו במשך כמה ימים חילופי אש בין חמאס לבין צה"ל, הגם ששני הצדדים ניסו להימנע מהסלמה בגבול ישראל רצועת עזה. פעילי חמאס ירו פצצות מרגמה לעבר הכוחות הפועלים לאיתור המנהרה. לא היו נפגעים. בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי טרור של חמאס וטנקים ירו לעבר יעדי חמאס באזור שג'אעיה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי באחת התקיפות נהרגה תושבת שכונת אלפח'ארי בדרום מזרח ח'אן יונס (צפא, 5 במאי 2016). כמו כן דווח על מספר פצועים (פאל אינפו, 5 במאי 2016). סה"כ נורו במהלך ימי המתיחות כ-16 פצצות מרגמה ב-12 תקריות לפחות. הזרועות הצבאיות של חמאס ושל הג'האד האסלאמי בפלסטין קיבלו אחריות לירי (חשבון הטוויטר מבזקים מעזה, עמוד הפייסבוק חדית' אליום,  5 במאי 2016).
  • חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין הטילו את האחריות להסלמה על ישראל. עם זאת אותתו בכירי חמאס כי הם אינם מעוניינים בהמשך הסלמה. בנאום שנשא במהלך תפילת יום השישי אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס לא תסכים לחדירות ולכפייה של עובדות בשטח מצידה של ישראל. לדבריו ההסלמה בגבול ארעה בעקבות חדירתם של כוחות צה"ל 150-100 מטרים לתוך רצועת עזה בטענה שהם מחפשים מנהרות. הוא הדגיש שתנועתו לא תאפשר לצה"ל לקבוע משוואה חדשה בתוך שטח הרצועה ולא תאפשר הקמת אזור חיץ.  יחד עם זאת הבהיר כי חמאס אינה מעוניינת במלחמה חדשה אך היא לא תאפשר השתלטות ישראלית על שטחים ברצועה (אלאקצא, 6 במאי 2016).
מעצר פעילי חמאס שהיו מעורבים בפעילות המנהרות
  • בעקבות מעצרם של פעילי חמאס נחשפו פרטים אודות פרויקט המנהרות של חמאס ברצועת עזה (שירות הביטחון הכללי):
  • לפני כחודש ימים נעצר מחמד עטאונה בשעה שחצה את הגבול מרצועת עזה סמוך לרפיח. מחמד עטאונה, בן 29, מג'באליא נעצר כשברשותו שתי סכינים. לדבריו הוא התכוון לרצוח חיילים או אזרחים בשטח ישראל. בחקירתו עלה כי הוא פעיל הזרוע הצבאית של חמאס וכי היה מעורב בפרויקט המנהרות של חמאס. במסגרת חקירתו מסר מחמד עטאונה מידע אודות פעילות חמאס בנושא המנהרות ובכלל זה מידע רב על תוואי המנהרות בצפון רצועת עזה, על שיטות הפעולה של חמאס בחפירת המנהרות, על חומרי הבניה בהם עושה חמאס שימוש בחפירת המנהרות ועל השימוש בבתים פרטיים ובמוסדות מהם היא חופרת את המנהרות. 
  • ב-6 באפריל 2016 חצה קטין תושב ג'באליא את גדר הביטחון ברצועת עזה ונעצר לחקירה. בחקירתו עלה כי הוא השתייך לחטיבת צפון הרצועה של חמאס אליה גויס זמן קצר לאחר מבצע "צוק איתן". במהלך הכשרתו עבר קורסים צבאיים, מרביתם במאפיינים התקפיים. בחקירתו מסר העצור מידע רב אודות פרויקט חפירת המנהרות ההתקפיות של חמאס ועל מיקום פירי המנהרות. בחקירתו התברר כי פעילות חפירת המנהרות נמשכת גם כאשר חמאס מודעת לפעילות הסיכול ישראלית שאחריה היא עוקבת (שירות הביטחון הכללי, 10 במאי 2016).
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 3 במאי 2016- שני פלסטינים תקפו קבוצה של נשים מבוגרות שצעדו בטיילת ארמון הנציב. השניים נמלטו מהמקום לכיוון ג'בל מכבר. שתי נשים נפצעו באורח בינוני ופונו לבית החולים. במהלך הסריקות נעצרו שני חשודים במעורבות בפיגוע.
  • 4 במאי 2016
  • פלסטיני שנהג ברכב טרנזיט דרס במתכוון שלושה חיילים באזור הישוב דולב בבנימין. חייל אחד נפצע באורח קשה ושניים באורח קל. חייל רביעי ירה בפלסטיני הדורס והרג אותו. בסרטון שפרסמו הפלסטינים נראה המחבל נוסע במהירות לעבר החיילים, שעסקו בבדיקת מכוניות בכביש.
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מבצע הפיגוע הינו אחמד ריאצ' עבד אלהאדי שחאדה, בן 36, נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא התגורר בביתוניא, אולם מוצאו ממחנה הפליטים קלנדיא. הוא עסק בסחר מתכות (דף הפייסבוק PALDF, 4 במאי 2016).
  • בעקבות מותו של עבד אלהאדי שחאדה, פרסמה תנועת חמאס במחנה הפליטים קלנדיא הודעת אבל (דף הפייסבוק PALDF, 3 במאי 2016). חסאם בדראן, דובר חמאס, שיבח את מבצע הפיגוע וציין, כי עבד אלהאדי שחאדה היה מפעילי חמאס במחוז ראמאללה (אתר חמאס באינטרנט, 4 במאי 2016).

מימין : הודעת אבל של חמאס במחנה הפליטים קלנדיא (דף הפייסבוק PALDF, 3 במאי 2016). משמאל : כרזה שפרסמה חמאס בה נראית תמונתו של אחמד ריאצ' שחאדה  בתוך גלגל עליו נכתב: "הבאנו לכם (פיגוע) דריסה. האנתיפאדה נמשכת" (דף הפייסבוק PALDF, 4 במאי 2016)
מימין : הודעת אבל של חמאס במחנה הפליטים קלנדיא (דף הפייסבוק PALDF, 3 במאי 2016). משמאל : כרזה שפרסמה חמאס בה נראית תמונתו של אחמד ריאצ' שחאדה  בתוך גלגל עליו נכתב: "הבאנו לכם (פיגוע) דריסה. האנתיפאדה נמשכת" (דף הפייסבוק PALDF, 4 במאי 2016)

  • לאחר הפיגוע העלתה תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה לדף הפייסבוק שלה סרטון קצר, המעודד ביצוע פיגועי דריסה נוספים. לסרטון צורפו תמונות של שחאדה לצד תמונות מזירת פיגוע הדריסה (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה, 4 במאי 2016).

תמונות מהסרטון המעודד פיגועי דריסה. בתמונה במרכז נכתב : "דרוס. דרוס ! זהו מתנחל". בתמונה משמאל נכתב : "דרוס !" (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה, 4 במאי 2016)
תמונות מהסרטון המעודד פיגועי דריסה. בתמונה במרכז נכתב : "דרוס. דרוס ! זהו מתנחל". בתמונה משמאל נכתב : "דרוס !" (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה, 4 במאי 2016)

פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר. להלן אירועים בולטים:
  • 9 במאי 2016 – פלסטינים ירו מטחי זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בשכונת ראס אלעמוד בירושלים המזרחית. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 במאי 2016).
  • 9 במאי 2016 – כלי רכב ישראלי נכנס בטעות לראמאללה. סביב כלי הרכב החלו להתגודד פלסטינים ותקפו אותו. הנהג הצליח להגיע חזרה למחסום קלנדיא (דף הפייסבוק צבע אדום, 9 במאי 2016).
  • 6 במאי 2016– לוחמי משמר הגבול עצרו פלסטיני, שהגיע למחסום בחברון סמוך למערת המכפלה. ברשות הפלסטיני נמצאה סכין. בתחקור ראשוני אמר הפלסטיני תושב חברון כי בכוונתו הייתה לבצע פיגוע נגד כוחות הביטחון. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-7 במאי 2016 אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני יעדי חמאס בדרום רצועת עזה. ברקע ירי הרקטה עמדה המתיחות, ששררה בגבול הרצועה, בעקבות חשיפת מנהרת תקיפה נוספת.
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפה של כלי טיס באזור שממזרח לעיר רפיח ומזרחית לח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALDF, 7 במאי 2016).  

ירי רקטות לעבר ישראל

מעבר רפיח
  • נמסר כי מעבר רפיח צפוי להיפתח לשני הכיוונים למשך יומיים כדי לאפשר מעבר חולים ובעלי אשרות שהייה וסטודנטים. (פאל טודיי, 5 במאי 2016). מועד ראשון שנקבע לפתיחה נדחה.
מפגנים צבאיים
  • על רקע המתיחות בגבול רצועת עזה ישראל הפגינו הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה את יכולתן הצבאית:
  • פעילי הנח'בה, יחידת העילית של הזרוע הצבאית של חמאס, ערכו מפגן צבאי בצפון רצועת עזה.
  • מוסד ההסברה של פלוגות ירושלים הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם סרטון המציג אימונים שעברו פעילי הארגון ושיגורי רקטות שביצע בעבר. לאורך הסרטון מופיעות כתוביות "אנחנו מוכנים" "כוחנו עז"  (עמוד הפייסבקו שבכת קדס, 8 במאי 2016).
חמאס מאשימה את ישראל והרשות הפלסטינית במותם של שלושה ילדים
  • שלושה ילדים בני משפחה אחת נשרפו למות כתוצאה מדליקה שפרצה עקב שימוש בנרות בביתם במחנה הפליטים שאטי. בדברים שנשא אסמאעיל הניה במהלך הלוויתם  האשים את ישראל במותם של שלושת הילדים (פאל אינפו, 7 במאי 2016). מנגד הטילו גורמים אחרים על יו"ר הרשות הפלסטינית וראש ממשלת ההסכמה הלאומית את האחריות למותם. זאת, לדבריהם על רקע "מדיניות האפליה", שמנהלת הרשות הפלסטינית נגד רצועת עזה הפוגעת באספקת החשמל הסדירה. לשלושת הילדים נערכה הלוויה צבאית. בעקבות מותם ארגנה חמאס עצרת מחאה במחנה הפליטים ג'באליא  במהלכה הואשמו ישראל והרשות הפלסטינית במות שלושת הילדים (דף הפייסבוק שהאב, 7 במאי 2016).

מימין: הלוויה צבאית שנערכה לשלושת הילדים. משמאל למעלה שלט שנתלה בעיר עזה המטיל את אחריות למותם של הילדים על יו"ר הרשות אבו מאזן וראש הממשלה ראמי חמדאללה על גבי השלט נכתב "דמנו על צווארכם האדון הנשיא והוד מעלתו ראש הממשלה". משמאל למטה :שלט שנתלה בעצרת בג'באליא והופנה לאבו מאזן וראמי חמדאללה. בשלט נכתב: "עבאס... הסר את המצור מעזה" "הסר את המצור... עצור את ההרג"  (דף הפייסבוק שהאב, 7 במאי 2016).
מימין: הלוויה צבאית שנערכה לשלושת הילדים. משמאל למעלה שלט שנתלה בעיר עזה המטיל את אחריות למותם של הילדים על יו"ר הרשות אבו מאזן וראש הממשלה ראמי חמדאללה על גבי השלט נכתב "דמנו על צווארכם האדון הנשיא והוד מעלתו ראש הממשלה". משמאל למטה :שלט שנתלה בעצרת בג'באליא והופנה לאבו מאזן וראמי חמדאללה. בשלט נכתב: "עבאס... הסר את המצור מעזה" "הסר את המצור... עצור את ההרג"  (דף הפייסבוק שהאב, 7 במאי 2016).

החלטת אש"ף אודות הגדרה מחדש של יחסי הרשות עם ישראל
  • הועד הפועל של אש"ף החליט על יישום מיידי של החלטת המועצה המרכזית של אש"ף ממרץ 2015 העוסקת בהגדרה מחדש של יחסי הרשות הפלסטינית עם ישראל בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני (ופא, 4 במאי 2016).  מקור פלסטיני אמר כי החלטת הועד הפועל תבוצע באופן הדרגתי ואין משמעותה הפסקה מוחלטת של היחסים עם ישראל (אלשרק אלאוסאט, 6 במאי 2016).
  • גורמים ברשות הפלסטינית הביעו הסתייגות באשר ליישום מיידי של ההחלטה ובעיקר במה שקשור להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל:  
  • אמין מקבול, מזכ"ל המועצה המהפכנית של פתח אמר כי הפעם ההחלטה היא רצינית ביותר וכי הוראה בנושא כבר הועברה למנגנוני הביטחון. מקבול ציין כי משמעות ההחלטה על הפסקת התיאום אינה הכרזה על מאבק חמוש או הסלמה במאבק אלא רק צעד נוסף בתגובה לכך שישראל לא נענית לבקשה שלא להיכנס לאזורי השליטה של הרשות (אזור A). יחד עם זאת אמר כי הוא סבור שישנם תחומים בהם המצב סבוך והפסקת התיאום הביטחוני עלולה לגרום להתלקחות (מען, 7 במאי 2016).
  • מחמד יונס כתב העיתון אלחיאת דיווח כי מקורות ברשות סבורים שההנהגה לא תממש את איום הפסקת התיאום הביטחוני כלשונו אלא תסתפק בשינויים נקודתיים במצב הנוכחי כגון הורדת דרג הייצוג הפלסטיני ותדירות הפגישות הביטחוניות. לדבריו קיים חשש ברשות הפלסטינית מפני תגובתה של ישראל למהלך אשר תפגע באינטרסים היום-יומיים של הפלסטינים. לדבריו חוששים בכירי הרשות שהם יפגעו באופן אישי מצעדים שישראל עלולה לנקוט בתגובה כגון החרמה של התעודות האישיות שלהם (אלחיאת, 6 במאי 2016).

קריקטורה  באתר המזוהה עם חמאס הלועגת לאבו מאזן על ההחלטה להפסיק את התיאום הביטחוני. בערבית נכתב: "הפסקת התיאום הביטחוני" (אלרסאלה, 5 במאי 2016). כלי התקשורת המזוהים עם חמאס מנסים למזער את משמעות החלטת הועד הפועל של אש"ף.
קריקטורה  באתר המזוהה עם חמאס הלועגת לאבו מאזן על ההחלטה להפסיק את התיאום הביטחוני. בערבית נכתב: "הפסקת התיאום הביטחוני" (אלרסאלה, 5 במאי 2016). כלי התקשורת המזוהים עם חמאס מנסים למזער את משמעות החלטת הועד הפועל של אש"ף.

ביקור אבו מאזן במצרים
  • אבו מאזן ביקר במצרים בראש משלחת פלסטינית שכללה את צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף ומאג'ד פרג' ראש המודיעין של הרשות הפלסטינית. במהלך הביקור נועד אבו מאזן עם נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי עם עם ח'אלד פוזי, ראש המודיעין הכללי המצרי ובכירי ממשל נוספים. בפגישות נדונו ההתפתחויות האחרונות בסוגיה הפלסטינית על רקע האירועים ביהודה ושומרון וההסלמה  ברצועת עזה (ופא, 9 במאי 2016).

[1]נכון ל-10 במאי 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.