מבצע עמוד ענן – עדכון מספר 4 (שימוש במתקני תקשורת זרים למטרות הסוואה והגנה ע”י פעילי טרור)

מכוניתו של מחמד ריאצ' שמלח פעיל בכיר בחמאס עליה סימון TV (ערוץ אלאקצא, 19 בנובמבר 2012)

מכוניתו של מחמד ריאצ' שמלח פעיל בכיר בחמאס עליה סימון TV (ערוץ אלאקצא, 19 בנובמבר 2012)

תקיפת הקומה השנייה במגדל אלשורוק בה ישבו פעילי הג'האד האסלאמי

תקיפת הקומה השנייה במגדל אלשורוק בה ישבו פעילי הג'האד האסלאמי

הג'יפ באמצעותו הגיעה חוליית המחבלים למקום הפיגוע במסווה של תקשורת זרה ועליו כתובות TV ו-press (באדיבות ידיעות אחרונות ומאור אזולאי, יוני 2007).

הג'יפ באמצעותו הגיעה חוליית המחבלים למקום הפיגוע במסווה של תקשורת זרה ועליו כתובות TV ו-press (באדיבות ידיעות אחרונות ומאור אזולאי, יוני 2007).

כתבת ערוץ אלערביה מדווחת על ירי הרקטה

כתבת ערוץ אלערביה מדווחת על ירי הרקטה


כללי

1.    במהלך היממה האחרונה נחשפו שני מקרים בהם עשו פעילי טרור שימוש ברכב ובמבנה המשמשים את התקשורת הזרה ברצועת עזה למטרות הסוואה והגנה: במקרה אחד נסע פעיל חמאס בכיר ברצועת עזה במכונית עליה הכיתוב TVשנועד לסמן לכלי טיס של חיל האוויר שלא לפגוע בה. כמו כן קבעו פעילים בכירים של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין את מושבם בקומה השנייה של בנין בעיר עזה בו שוכנים משרדי סוכנויות הידיעות הזרות.  תופעה זו ידועה לנו מהעבר .

פירוט מקרים במבצע "עמוד ענן"

מכונית מחבל שהסוותה כרכב צוות טלוויזיה

2.    ב-19 בנובמברהותקפה על ידי צה"ל מכונית בה נסע מחמד שמלח, פעיל טרור בכיר בחמאס האחראי על הפעלת הכוח בדרום הרצועה. כלי הרכב בו נסע סומן כרכב עיתונות ונשא את הכתובת TV(דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2012). כלי התקשורת של חמאס הודיעו,  כי חיל האוויר פגע במכונית אזרחית השייכת לעיתונאים בתל אתאסלאם וכי כתוצאה מכך אדם אחד נהרג ומספר  בי אדם נפצעו (אלאקצא פורום חמאס , 19 בנובמבר 2012). כלי התקשורת של חמאס לא התייחסו לשימוש , שעשה מחמד שלאח במכונית.

דירת מסתור של פעילי טרור בבניין תקשורת

3.    ב-19 בנובמברבשעות אחר הצהרים תקף צה"ל מקום מסתור של פעילים בכירים במערך הרקטות של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. הפעילים הסתתרו בקומה השנייה של מגדל אלשורוק הממוקם בשכונת רמאל שבעיר עזה. במגדל זה שוכנים משרדי סוכנויות ידיעות ורשתות טלוויזיה ערביים ומערביים (דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2012). 

4.    במקום המסתור שהו המחבלים הבאים (דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2012):

א. בהאא אבו אלעטא–מפקד חטיבת העיר עזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין. חבר המועצה הצבאית העליונה של הארגון. מעורב בתכנון וביצוע ירי רקטות ופיגועים נגד ישראל.

ב. תיסיר מחמוד מחמד ג'עברי– פעיל בכיר בארגון תושב סג'אעיה חבר המועצה הצבאית העליונה של הג'האד האסלאמי בפלסטין ואחראי תיק המבצעים שימש בעבר כמפקד חטיבת העיר עזה היה מעורב בירי רקטות ובתכנון פיגועים נגד ישראל.

ג. ח'ליל בהתיני– מבכירי מערך ההתעצמות של הארגון ברצועת עזה ושימש בראש הביטחון המסכל של הג'האד האסלאמי בפלסטין מעורב מרכזי במערך הרקטות ארוכות הטווח של הארגון.

ד. ראמז ח'רב– פעיל צבאי בכיר של הג'האד האסלאמי בפלסטין, מחזיק בתיק ההסברה בחטיבת העיר עזה. היה בעבר מפקד גדוד .

תקיפת הקומה השנייה במגדל אלשורוק בה ישבו פעילי הג'האד האסלאמי
תקיפת הקומה השנייה במגדל אלשורוק בה ישבו פעילי הג'האד האסלאמי (19 בנובמבר 2012, http://paltimes.net).

שימוש בדפוס פעולה דומה בעבר

5.    אין זו הפעם הראשונה בה עושים שימוש פעילי טרור שימוש בכלי רכב של התקשורת כאמצעי הסוואה, כולל לשם ביצוע פעולות התקפיות. ב-9 ביוני 2007 תקפה חוליה בת ארבעה מחבלים שהשתייכו לג'האד האסלאמי בפלסטין ולפתח עמדה וסיור של צה"ל סמוך למעבר כיסופים. החוליה הגיעה למקום בג'יפ מסווה כרכב טלוויזיה ופרצה את השער וחדרה לשטח ישראלי. כוחות צה"ל שהגיעו למקום ניהלו חלופי אש עם החוליה במהלכם נהרג אחד המחבלים ושלושה נמלטו.

הג'יפ באמצעותו הגיעה חוליית המחבלים למקום הפיגוע במסווה של תקשורת זרה ועליו כתובות TV ו-press
הג'יפ באמצעותו הגיעה חוליית המחבלים למקום הפיגוע במסווה של תקשורת זרה ועליו כתובות TVו-press(באדיבות ידיעות אחרונות ומאור אזולאי, יוני 2007).

6.    זאת ועוד, גם התופעה של שימוש מבצעי של ארגוני הטרור במבנה שבו ממוקמים אמצעי התקשורת הזרים מוכר לנו מהעבר. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" חנאן אלמצרי, כתבת ערוץ אלערביה, העובדת במשרדי הערוץ במגדל אלשורוק, שבעיר עזה, אותן בנין בו שהו מחבלי הג'האד האסלאמי בפלסטין במבצע "עמוד ענן" סיפרה על שיגור רקטת גראד לעבר ישראל, שבוצע מתחת למבנה בו שוכנים משרדי הערוץ בלב העיר. לדברי הכתבת היא שמעה רעש חזק מאד וחשבה שזוהי תקיפה של חיל האוויר. אולם לבסוף הסתבר לה כי הרעש הוא של שיגור רקטת גראד (122 מ"מ) האשר בוצע מתחת למבנה בו ישבה[1].

כתבת ערוץ אלערביה מדווחת על ירי הרקטה
כתבת ערוץ אלערביה מדווחת על ירי הרקטה

7.    במסגרת תהליך הפקת הלקחים של חמאס ממבצע "עופרת יצוקה"  לקראת הסיבוב הבא של הלחימה גובשו בקרב חמאס רעיונות והמלצות לשיפור טקטיקות ההטמעות בקרב האוכלוסייה. מידע מהימן הצביע בזמנו על כך שבמסגרת זאת, הועלתה, בין שאר ההמלצות, הצעהלהכין כלי רכב אזרחיים אשר יוסוו כשייכים למוסדות זרים, אמבולנסים, רכבי עיתונות, כלי רכב מסחריים ועליהם פרסומות של מוצרי תעשייה, מוניות ועוד[2].

[1]ראו פרסום מרכז המידע מ-19 בינואר 2009:" שימוש באזרחים כ"מגן אנושי": שיגור רקטות לעבר ישראל מקרבת מבנים ובתי ספר".

[2]פירוט הלקחים הללו והשימוש, שעושים ארגוני הטרור במתקנים אזרחיים ובכלי רכב אזרחיים למטרות מבצעיות ראו פרסום מרכז המידע ממרץ 2010: "התנהלות חמאס ואופיו של איום הטרור מרצועת עזה" בחינת תכני דו"ח גולדסטון לעומת הממצאים העובדתיים".