חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 בדצמבר 2011 – 3 בינואר 2012)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נועד במצרים עם מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נועד במצרים עם מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ביקור אסמאעיל הניה בסודאן

ביקור אסמאעיל הניה בסודאן

אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס באיסטנבול

אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס באיסטנבול

אסמאעיל הניה בפגישה עם טאיפ ארדואן ראש ממשלת תורכיה

אסמאעיל הניה בפגישה עם טאיפ ארדואן ראש ממשלת תורכיה


אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נועד במצרים עם מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, נועד במצרים עם מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים (31 בדצמבר 2011, hamasinfo.net)

עיקרי המסמך

במהלך השבוע האחרון תקף חיל האוויר פעילי טרור, שעסקו בתכנון וביצוע פיגועים נגד ישראל. כתוצאה מכך נהרגו ארבעה פעילי טרור, שלושה מהם חברים, ככל הנראה, בהתארגנויות המזוהות עם הג’האד העולמי והאחר פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין. ארגוני הטרור ירי שש רקטות ושתי פצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי, שנפלו בשטחים פתוחים.

בעמאן צפויה להתקיים ב-3 בינואר פגישה בין נציג ישראלי לפלסטיני בחסות ה"רביעייה".  במקביל נערכים הפלסטינים למתקפה דיפלומטית נגד ישראל, החל מה-26 בינואר 2012, שתכלול פניות למועצת הביטחון ולעצרת האו"ם והגשת בקשות להצטרף לארגוני או"ם נוספים ובכלל זה בית הדין הבינלאומי לצדק.

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה ממשיך בסבב ביקורים במדינות ערביות /מוסלמיות. לאחר ביקור במצרים ובסודאן הוא קיים ביקור בתורכיה במהלכו נועד הניה עם ראש ממשלת תורכיה ארדואן והיה אורחו של ארגון IHH האסלאמיסטי, שמילא תפקיד מרכזי בפרשת ה"מרמרה".

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

פעילות סיכול ומנע ברצועת עזה וירי רקטות

ב-27 בדצמבר, ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שתי תקיפות של חוליות מחבלים. התקיפה הראשונה  בוצעה נגד חוליה של פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין בג’באליה, שבצפון מערב רצועת עזה (דובר צה"ל, 27 בדצמבר 2011). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי בתקיפה נהרג עבדאללה אלתלבאני, בן 22  פעיל בזרוע הצבאית של הארגון (פאל טודיי, 27 בדצמבר 2011) ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין הכחיש כי ההרוג היה חבר בזרוע הצבאית שלו (אתר פלוגות ירושלים, 27 בדצמבר 2011).

 תקיפה שנייה בוצעה, כשעתיים מאוחר יותר, נגד פעילי טרור המשתייכים להתארגנות של הג’יהאד העולמי. חברי החוליה עסקו בתכנון פיגוע נגד ישראל בגבול ישראל-מצרים. (דובר צה"ל 27 בדצמבר 2011).  כתוצאה מהתקיפה נהרגו שני פעילי טרור.  כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שמונה פצועים (פאל טודיי, 27 בדצמבר 2011).  על פי התקשורת הישראלית התכוונה החוליה לבצע פיגוע לבצע פיגוע בגבול ישראל-מצרים דרך סיני (  ynet , 27 בדצמבר 2011).

שני פעילי הטרור שנהרגו הם:

  • ראמי דאוד ג’בר כפארנה, יליד 1984, מג’באליה.  ראמי דאוד ג’בר כפארנה היה בעבר פעיל בזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת פעילותו לקח חלק בירי רקטות לעבר ישראל(דובר צה"ל, 28 בדצמבר 2011).

  • חזאם מחמד סעדי אלשקר, יליד 1985, מבית חנון. היה בעברו פעיל חמאס. בין השאר,  פעל בחולייה שהטמינה מטענים ברצועת עזה (דובר צה"ל, 28 בדצמבר 2011).

בעקבת פעילות הסיכול של כוחות הביטחון הישראליים אותרו ב-28 בדצמבר חמש נפילות רקטות בשטח ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל-האוויר בליל 29 בדצמבר מנהרת טרור בצפון רצועת עזה ומוקד פעילות טרור במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 29 בדצמבר 2011). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי אחת המטרות שנתקפו הייתה בסיס של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר פלוגות ירושלים, 29 בדצמבר 2011).

ב-30 בדצמבר לפנות בוקר תקף כלי טיס של חיל-האוויר חוליית משגרים בצפון רצועת עזה, אשר זוהתה לפני ביצוע ירי רקטות לעבר ישראל. החוליה נפגעה וניסיון הירי סוכל.   הייתה זו אותה חוליה, שביצעה את ירי הרקטות בימים שקדמו לתקיפה (דובר צה"ל, 30 בדצמבר 2011). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי ההרוג הוא מא’מן אבו דף, פעיל בארגון  סלפי המזוהה עם הג’האד העולמי, המכנה עצמו צבא תומכי הסנה (מען, ערוץ אלאקצא, 30 בדצמבר 2011).


הלווייתו של  מא’מן אבו דף ברצועת עזה (Palestine-info , 31 בדצמבר 2011)

ירי רקטות ופצצות מרגמה -סיכום

במהלך השבוע שחלף אותרו שש נפילות רקטות בשטח ישראל ונורו שתי פצצות מרגמה. כל הרקטות ופצצות המרגמה נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. להלן פירוט הנפילות:

  • ב-28 בדצמבר – אותרו חמש נפילות רקטות. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול והמועצה האזורית שער הנגב. ארגון וועדות ההתנגדות העממית קיבל אחריות על ירי שתי רקטות (אתר קאום, 28 בדצמבר 2011).

  • ב- 29 בדצמבר – אותרה נפילה אחת של רקטה בתחום השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-1 בינואר – נורו שתי פצצות מרגמה לעבר אחד הישובים שבמועצה האזורית אשכול. פצצות המרגמה שנפלו הכילו זרחן. אין זו הפעם הראשונה בה עושים ארגוני הטרור שימוש בפצצות מרגמה המכילות זרחן (ynet , 2 בינואר 2012)1. את האחריות לירי פצצות המרגמה קיבלה הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית (אתר קאום, 1 בינואר 2012).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך השבוע נמשכו הניסיונות לפגוע בכוחות צה"ל ובאזרחים ביהודה ושומרון. כמה כלי רכב ישראלים ובכללם שני אוטובוסים נרגמו באבנים.

 ב-27 בדצמבר בשעות הבוקר נעצר סמוך למעבר חווארה, דרומית לשכם תושב פלסטיני.  ברשותו של העצור נמצאו שני מטעני צינור, כלי נשק מאולתר, בקבוק תבערה ותחמושת,. הפלסטיני הועבר לחקירה ולהמשך טיפול כוחות הביטחון    (דובר צה"ל, 27 בדצמבר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

יאסר עת’מאן, שגריר מצרים ברשות הפלסטינית הצהיר כי מצרים מתכוונת לשפר באופן משמעותי את נוהלי המעבר במעבר רפיח ולהקל על תושבי רצועת עזה ככל האפשר בכל הנוגע לתנועת סחורות ובני אדם   (קול פלסטין 28 בדצמבר 2011).

סבב ביקורים של אסמאעיל הניה במדינות ערב

ביקור במצרים

במהלך ביקורו במצרים (27 בדצמבר) נועדו אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, והמשלחת הנלווית אליו עם מחמד בדיע, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים. בעת הפגישה הדגיש אסמאעיל הניה את קשרי חמאס עם תנועת האחים המוסלמים בהדגישו, כי חמאס מהווה המשכה של תנועת האחים המוסלמים במצרים. לדבריו מייסד חמאס, אחמד יאסין, הינו חוליה נוספת של מיסד התנועה חסן אלבנא וחמאס התחנכה על ברכי האסכולה של תנועת האחים המוסלמים. לגבי סוגית ההכרה בישראל הדגיש הניה כי חמאס לא תכיר ב"ישות הישראלית" ולא תשתף פעולה עם הסכמים שהתעלמו מ"זכויות" חמאס (צפא, 26 בדצמבר 2011).

ביקור אסמאעיל הניה בסודאן

ב-27 בדצמבר הגיע אסמאעיל הניה, בראש משלחת חמאס, לביקור בסודאן. המשלחת נועדה עם נשיא סודאן, עמר בשיר (Palestine-info , 29 בדצמבר 2011).  במהלך ביקורו השתתף אסמאעיל הניה בפורום ירושלים, שהתכנס בבירת סודאן. בנאום תקיף, שנשא הניה בפני באי הכנס קרא הניה למדינות ערב להקמת "צבא ירושלים" ולהרחבת הסיוע הכספי והתמיכה הפוליטית שמעניקות ממשלות מדינות ערב לעניין ירושלים. הניה נשבע להישאר נאמן ל"התנגדות" (קרי, לדרך הטרור) ולא לוותר על אדמת פלסטין או המקומות הקדושים ונשבע שלעולם לא יכיר בישראל (Palestine-info , 31 בדצמבר 2011).

ביקור אסמאעיל הניה בסודאן
מימין: אסמאעיל הניה נושא דברים בוועידה בח’רטום למען ירושלים (31 בדצמבר 2011, hamasinfo.net). משמאל: הנהגת חמאס בראשות משעל והניה בפגישה בסודאן עם נשיא סודאן עמר בשיר (31 בדצמבר 2011, hamasinfo.net)

ביקור הניה באיסטנבול

מסודאן יצא הניה לביקור בתורכיה (1 בינואר) שם נועד עם ראש הממשלה טאיפ ארדואן. בתום הפגישה הצהיר ארדואן, כי לא ניתן יהיה למצוא פיתרון לסוגיה הפלסטינית ללא מעורבות חמאס. עוד הוסיף כי הסרת המצור מעל רצועת עזה הינה אחת הדרישות, שהציבה תורכיה לישראל, במסגרת שיקום היחסים בין שתי המדינות (www.hurriyetdailynews.com , 2 בינואר 2011).

אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס באיסטנבול
אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס באיסטנבול (Palestine-info , 1 בינואר 2012)

ב-2 בינואר היה הניה אורחו של ארגון IHH , ארגון אסלאמיסטי תורכי, שמילא תפקיד חשוב במשט ה"מרמרה" (מאי 2010). במסגרת זאת נועד עם ראשי הארגון ואף ערך ביקור על סיפונה של "מאוי מרמרה". הניה גם נפגש עם המחבלים הפלסטיניים המשוחררים, שהגיעו לתורכיה, במסגרת עסקת שליט. הניה הביע תודה למאמצי ראש ממשלת תורכיה ארדואן, שפעל לשחרורם והסכים לתת להם אכסניה בארצו. בתום דבריו הוא הגיש תעודות הוקרה ותשורה לאסירים islamigundem.com) , 2 בינואר 2012).

במסיבת עיתונאים שאורגנה על ידי IHH , ציין הניה כי אירוע ה"מרמרה" הוא "מקרה של שוד ים שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה" בהוסיפו, כי בזכות ה"שהידים" של ה"מרמרה" "הצלחנו לשבור את המצור ולהביס את ישראל". הניה גם הןדה לראש הממשלה ארדואן ולעם התורכי על שלא זנחו את הבעיה הפלסטינית (islamigundem.com , 2 בינואר 2012).

אסמאעיל הניה בפגישה עם טאיפ ארדואן ראש ממשלת תורכיה
מימין: אסמאעיל הניה בפגישה עם  טאיפ ארדואן ראש ממשלת תורכיה (Palestine-info , 1 בינואר 2012).
משמאל: אסמאעיל הניה וראשי IHH במסיבת עיתונאים http://fotogaleri.islamigundem.com) , 2 בינואר 2012).

יחסי חמאס-פתח

מאמצי הפיוס בין פתח לחמאס

 נמשכת הפעילות במסגרת מאמצי הפיוס בין חמאס לפתח. במסגרת זאת הגיע נביל שעת’ חבר הועד המרכזי של פתח לרצועת עזה על מנת לדון בנושא הפיוס עם הנהגת חמאס (אלרסאלה.נט, 1 בינואר 2011). במקביל אשרר הועד הפועל של אש"ף, בראשות אבו מאזן, את תוצאות כינוס "מסגרת ההנהגה הזמנית" שהתקיים בקהיר ב-22 בדצמבר בנוכחות יו"ר הרשות וח’אלד משעל .

 בראמאללה התכנסה ב-26 בדצמבר ועדת הפיוס החברתי, שעל הקמתה הוחלט בסבב הפגישות האחרון של הדיאלוג הפנים-פלסטיני. בפגישה דנו חברי הוועדה בתוכנית העבודה וקבעו פגישה נוספת ב-28 בדצמבר.

 בתגובה לפרסומים על נכונות חמאס לאמץ את  "ההתנגדות העממית" הצהיר ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, כי "ההתנגדות על כל סוגיה ובראשם ההתנגדות המזוינת היא זכותנו, אולם בעידן האביב הערבי אנו מעדיפים את ההתנגדות העממית"  (אלג’זירה, 26 בדצמבר 2011). בתגובה לפרסומים אלה, מתח עיתון סורי ביקורת חריפה על חמאס באומרה כי בהסכמתה לשתף פעולה עם פתח על בסיס "ההתנגדות העממית" היא נוטשת את המאבק המזוין בישראל והיא עוברת "מהציר של סוריה-איראן- חזבאללה לציר השני" (אלוטן, 27 בדצמבר 2011).

המו”מ המדיני

פגישה ישראלית-פלסטינית בחסות ה”רביעייה”

 דובר משרד החוץ הירדני הודיע כי בהוראת עבדאללה מלך ירדן, ערך שר החוץ הירדני מגעים והתייעצויות עם הפלסטינים, ישראל, נציגי ה"רביעייה" וגורמים בינלאומיים נוספים. במהלכם הוחלט כי שר החוץ הירדני יארח ב-3 בינואר פגישה משותפת של נציגי ה"רביעייה" בעמאן עם נציגי הפלסטינים וישראל. מטרת הפגישה היא לנסות ולבנות בסיס לחידוש המו"מ לשלום. לדבריו יתמקדו המאמצים הירדניים בקידום פיתרון של שתי מדינות כמו כן יעלו סוגיות הליבה – פליטים, ירושלים, ביטחון וגבולות.  (סוכנות הידיעות הירדנית, 1 בינואר 2012).

 על פי העיתונות הישראלית צפוי שליח ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו להיפגש בעמאן ב-3 בינואר עם ראש צוות המו"מ הפלסטיני צאא’ב עריקאת. במקביל לפגישה נערכים הפלסטינים למתקפה דיפלומטית החל מ-26 בינואר 2012 מועד בו יפוגו שלושת החודשים שהקצתה ה"רביעייה" לשיחות בין הצדדים לשיחות בסוגיית הגבולות והביטחון (הארץ 2 בינואר 2012). לדברי שר הביטחון אהוד ברק פגישה בעמאן היא "משא ומתן על המשא ומתן" ותכליתה לברר האם בכלל יש סיכוי להתחיל בשיחות  ישירות משמעותיות בין שני הצדדים בסוגיות הגבולות והביטחון (הארץ, 3 בינואר 2012).

 גורמים ברשות הפלסטינית ובחמאס הגיבו ליוזמה הירדנית:

  • בראיון שהעניק אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, התייחס בחיוב ליוזמה הירדנית אך עם זאת חזר על הדרישות הפלסטיניות בסוגיית ההתנחלויות וגבולות 1967. לדברי אבו מאזן אם לא יחודש המו"מ עד 26 בינואר ייחשב הדבר ככישלון עבור ה"רביעייה" ויאלץ את הרשות לפנות לנתיבים אחרים. הוא גם הדגיש כי הפנייה לאלימות אינה בין האפשרויות הנבחנות וכי פנייה למועצת הביטחון של האו"ם אינה תחליף למו"מ (הטלוויזיה הפלסטינית, 31 בדצמבר 2011).

  • יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף אמר כי היוזמה הירדנית הינה ככל הנראה ניסיון אחרון כדי שאף אחד מחברי ה"רביעייה" לא יוכל להאשים את הפלסטינים וכולם יבינו שישראל היא זו שאחראית לכישלון  (רדיו קול פלסטין, 1 בינואר 2012).

  • צא’אב עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלסטיני הבהיר כי משמעות הפגישה אינה חזרה לשיחות מדיניות בהדגישו את התנאים הפלסטינים לחזרה לתהליך המדיני (ynet , 3 בינואר 2012).

  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס ציין כי שיחות דומות שהתקיימו בעבר נכשלו. לדבריו הפגישות הללו הן חזרה על אותו נתיב, שנכשל לאורך השנים (הארץ, 3 בינואר 2012).

מהלכים מדיניים פלסטינים צפויים לשנת 2012

 בראיון שהעניק ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, הוא התייחס למהלכים המדיניים המתוכננים של הרשות לשנת 2012 (מען, 27 בדצמבר 2011):

  • קבלה לחברות בארגונים בינלאומיים–  ימשך המהלך מול מועצת הביטחון של האו"ם ובמקביל תוגש בקשה לעצרת הכללית להכרה בפלסטין כמדינה שאינה חברה באו"ם. הכרה זו תאפשר לרשות להצטרף לארגוני או"ם נוספים ובכלל זה בית הדין הבינלאומי לצדק על מנת להגיש תביעות הקשורות לעניין הפלסטיני. אנשי הרשות גם יכינו כתבי אישום נגד ישראל, אשר יוגשו לבתי הדין הבינלאומיים.  

  • המו"מ עם ישראל – אלמאלכי אינו צופה חזרה למו"מ לאור "התעקשות ישראל וכישלון הרביעייה", אשר לדבריו מיצתה את כל האמצעים. לפיכך על הרשות לחפש אופציות אחרות כגון צירוף מדינות נוספות לפורום ה"רביעייה".

 בהתייחסו לאסטרטגיה של הרשות הפלסטינית לשנת 2012 אמר יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, כי  זו תתאפיין בקידום ההתנגדות העממית שאינה אלימה, פנייה לאו"ם ולליגה הערבית בעניין ההתנחלויות, חיזוק המוסדות הלאומיים הפלסטינים באמצעות בחירות (רדיו קול פלסטין, 1 בינואר 2012).


1 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-28 בדצמבר 2010 :" ארגוני הטרור ברצועת עזה שבו ועשו לאחרונה שימוש בפצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ המכילות זרחן"

2 נכון ל- 3 בינואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

 

לראש העמוד