כמעט כל ההרוגים בעימות האלים על גבי הספינה מאוי מרמרה זוהו בוודאות כחברים בארגונים תורכיים אסלאמיסטיים, רובם בעלי אופי קיצוני ואנטי מערבי.

כרזה בה תמונת ההרוג התורכי ג'נגיס סונגור

כרזה בה תמונת ההרוג התורכי ג'נגיס סונגור

bighaber.com

bighaber.com


רקע

1. מאז העימות האלים על גבי הספינה מרמרה הצטבר מידע המאפשר זיהוים של  תשעת ההרוגים התורכיים בעימות וניתוח שייכותם הארגונית ונטיותיהם הפוליטיות והאידיאולוגיות. ניתוח זה מוליך למסקנה כי כמעט כל ההרוגים (8 מתוך 9) השתייכו ל-IHH או למפלגות ולגופים תורכיים אסלאמיסטיים, בעלי בריתה של IHH (בעיקר "מפלגת האושר" – SAADET Partisi). כמחצית ההרוגים הכריזו בפני קרוביהם על שאיפתם למות כ"שהידים".

2. לעומת זאת, אין בקרב ההרוגים פעילי ארגוני זכויות אדם, ממדינות המערב או מהעולם הערבימוסלמי; דהיינו – אלו שהצטרפו למשט כדי להעביר סיוע הומניטרי לפלסטינים ומצאו עצמם בפועל, בעימות אלים שניזום ע"י ה-IHH. אחד מההרוגים, צעיר בעל אזרחות כפולה, תורכית ואמריקנית, אינו מוכר לנו כקשור לארגון אסלאמיסטי קיצוני כלשהו, ומעורבותו באירועים עדיין לא ברורה.

3. מסקנות אלו נתמכות במידע רב שהצטבר מאז השתלטות צה"ל על מרמרה באשר להיערכות מראש לאלימות קשה מול חיילי צה"ל, מצד גרעין קשה של פעילים אסלאמיסטיים קיצוניים, שלוותה במהלכי שלהוב במהלך מסע האונייה. מידע זה, כולל בין השאר: עדויות נוסעים שתושאלו בישראל, צילומים של מצלמות האבטחה ושל עיתונאים על גבי מרמרה, מסמכים שנתפסו על גבי מרמרה והתבטאויות בתקשורת (כולל התורכית) לפני המשט ולאחריו.

פירוט המסקנות העולות מבדיקת זהותם ושייכותם הארגונית של התורכים שנהרגו על גבי מרמרה

4. להלן המסקנות העולות מבדיקת זהותם ושייכותם הארגונית של תשעת התורכים, שנהרגו על גבי מרמרה:

א. מרכזיות הארגון האסלאמי IHH : מתוך תשעת ההרוגים, ארבעה זוהו כפעילים או מתנדבים של IHH. ארבעה נוספים הינם פעילי מפלגות/ ארגונים אסלאמיים תורכיים, ששיתפו פעולה עם IHH. הרוג נוסף הינו מתנדב תורכי מן השורה, שמאפייני היקלעותו לעימות עדיין לא ברורים.

ב. המצאות פעילים מ"מפלגת האושר" התורכית (Saadet Partisi): לפחות שניים מההרוגים משתייכים ל"מפלגת האושר", מפלגה אסלאמית, שנוסדה ב-2001 בתמיכת הפוליטיקאי בדימוס נג’מטין ארדקאן (לאחר שמפלגתו, מפלגת הצדק, סולקה מהחיים הפוליטיים). האידיאולוגיה של המפלגה דוגלת בשיתוף פעולה בין המדינות המוסלמיות, מלחמה בציונות ועימות עם המערב. באפריל 2010 הכריזה המפלגה כי תשתתף במשט לעזה בשיתוף פעולה עם IHH ותנועת Free Gaza .

ג. המצאות "אנשי זרוע" בקרב ההרוגים: אחד ההרוגים הינו אלוף לשעבר בטקוואנדו (אומנות לחימה); הרוג אחר עבד באגודת ספורט באיסטנבול; והרוג נוסף שימש כמאבטח של כינוסי IHH בעירו. יוזכר, כי אחד מנוסעי מרמרה" מסר בתשאול בישראל, כי ראה מספר "בריונים" מ-IHH נושאי אלות. על פי עדויות לוחמי חיל הים היו "בריונים" בקרב הפעילים, שנלחמו נגדם. הימצאותם של "הבריונים" הללו בקרב "הגרעין הקשה" של פעילי IHH הינה חלק מהתכנון המוקדם לקראת העימות.

ד. התבטאויות קרובי משפחה של ההרוגים על רצונם להיות "שהידים" והכנת צוואות: קרובי משפחה של ארבעה מהרוגים העידו, כי הם רצו למות כ"שהידים". על שניים מההרוגים דווח כי הם השאירו מכתב או צוואה לפני עלייתם למשט. ההרוג הנוסף נשמע אומר בסרטון שנמצא על גבי מרמרה: "אני מתפלל שאללה יעניק לנו סוף טוב כמו לאותם שהידים".

ה. העדר פעילי זכויות אדם בקרב ההרוגים: בולטים בהיעדרם פעילי זכויות אדם ממדינות המערב ומהעולם הערבי-מוסלמי, שחלקם עלו על גבי מרמרה מתוך מוטיבציה אמיתית להעביר סיוע הומניטארי לפלסטינים ברצועת עזה. פעילים אלו נמנעו מלהצטרף ללחימה המאורגנת נגד צה"ל, שהו בבטן האוניה ולא על גבי הסיפון העליון שם התנהלה הלחימה. בקרב ההרוגים התורכיים מצוי צעיר, תלמיד תיכון, שלא ידוע לנו כי היה קשור לארגון אסלאמי.

5. בכל האמור למקום העלייה למרמרה": על פי רשימת הנוסעים שניים מההרוגים, שזוהו כפעילי IHH , עלו למרמרה בנמל איסטנבול (שם לא התקיימה בדיקה ביטחונית). הם היו חלק מקבוצה של 38 פעילים שמילאה תפקיד מרכזי בהערכות לקרב עם צה"ל ובלחימה עצמה. שבעה פעילים נוספים שנהרגו עלו בנמל אנטליה, שם עלו על גבי מרמרה פעילים נוספים של IHH (כולל מנהיג הארגון ובכירים בהנהגת הארגון). כמו כן עלו בנמל אנטליה פעילים מארגונים וגופים אסלאמיים תורכיים, שהשתתפו במשט וכמה מאנשיהם נטלו חלק בלחימה.

נספח


סיכום ביניים של המידע על ההרוגים התורכיים

6. להלן שמות ההרוגים התורכים ופרטים עליהם על בסיס המידע שהצטבר בידינו עד כה:

א. איבראהים בילגן (Ibrahim Bilgen ), בן 61, מהנדס אלקטרוניקה מסירט (Siirt), חבר לשכת מהנדסי האלקטרוניקה בתורכיה. מוצאו ממוצול שבעיראק. התמודד מטעם "מפלגת האושר" בבחירות בשנת 2007, ולבחירות ראשות העיר סירט בשנת 2009. נשוי ואב לשישה ילדים. קרוב משפחתו ציין כי הוא רצה למות כ"שהיד". הצטרף למשט כמתנדב של IHH.

ב. עלי חיידר בנגי (Ali Haydar Bengi ), בן 39, ניהל חנות לתיקון טלפונים בדיארבאקיר שבדרום מזרח תורכיה (עיר המוכרת כמעוז של מפלגות אסלאמיות-רדיקליות). בוגר אוניברסיטאת אלאזהר (Al-Azhar ) בקהיר (ספרות ערבית). נשוי ואב לארבעה ילדים. חבר "מפלגת האושר". היה פעיל בארגונים אסלאמיים ושימש כיו"ר עמותת צדקה אסלאמית בדיארבקיר בשם Özgürlükler Eğitim Kültür ve Dayanışma Derneği Ayder, (אגודת האחווה למען עתיד זוהר, זכויות וחירות). בראיון לעיתונות אמרה אשתו כי במשך שנים הוא רצה להגיע לפלסטין והתפלל בעקביות, שאללה יעניק לו מות קדושים. חבריו סיפרו עליו, כי רצה להיות שהיד וכי "היה לו רצון עז למות כשהיד". העמותה שבראשה עמד שיתפה פעולה עם IHH ופעיליה אספו ציוד ומזון עבור הארגון, טרם היציאה למשט.

ג. צ’בדט קיליצ’לאר (Cevdet Kiliçlar ), בן 38 מקייסרי (Kayseri). בוגר אוניברסיטאת מרמרה (הפקולטה לתקשורת), בעבר עבד כעיתונאי עבור העיתונים National Gazette     ו Anatolia Times- . בשנה האחרונה עבד ככתב ומנהל אתר אינטרנט עבור IHH. נשוי ואב לשני ילדים. נשמע אומר בסרטון שנמצא על הספינה מרמרה, כי ש"בשעה שחברינו התפללו במסגד ‘פאתח’ [באיסטנבול] לתפילת אזכרה לאחים שנהרגו בקרב באפגניסטן, אנו עלינו על האוניה הזאת [מאוי מרמרה], ולכן לא יכולנו להשתתף בתפילה. תהיה נשמתם [של הרוגי אפגניסטן] בגן-עדן. אנו גם-כן התפללנו בדרכינו לאחינו בעזה, ו[אני] מתפלל שאללה יעניק לנו סוף טוב כמו לאותם השהידים"1.

ד. צ’טין טופקוגלו (Çetin Topçuoglu), בן 54 מעדנה (Adana ). שחקן כדורגל חובב ואלוף טקוואנדו (אומנות לחימה) לשעבר. אימן את נבחרת הטקוואנדו של תורכיה. נשוי ואב לילד. אשתו, סיגדם טופקוגלו (Çigdem Topçuoglu), הייתה גם היא על Mavi Marmara יחד עם חברים וקרובי משפחה. חבר הארגון Ayder, ארגון סיוע הומניטרי המשתף פעולה עם ה-IHH. השתתף בשיירת הסיוע הקודמת לרצועה, שהגיעה לאלעריש (והתעמתה עם כוחות הביטחון המצריים). השאיר מכתב לפני צאתו למשט, שבו רמז, כי הוא מצפה למות כ"שהיד" וקרא לאחרים לשאוף למוות דומה.

ה. נג’דת ילדרים (Necdet Yildirim), בן 32, ממלטיה (Malatya ). פעיל IHH באיסטנבול. עבד באגודת ספורט באיסטנבול (malatyaguncel.com ). נשוי ואב לילד. קיימות אפשרות (אולם אין בידינו מידע בנושא), כי הוא קרוב משפחה של בולנט ילדרים, מנהיג IHH.

ו. פחרי ילדיז (Fahri Yaldiz), בן 43, כבאי בעירית אדי-יאמאן (מזרח אנטליה). נשוי ואב לארבעה ילדים. מאז 2007 שמר ואבטח את כינוסי IHH. פעיל IHH בעירו. בעת הבחירות המוניציפליות שימש כמאבטח של ראש העיריה מטעם מפלגת רפאת (Refah), המפלגה האסלאמיסטית של ארבקאן. ב-2007 התכונן תקופה ארוכה לצאת למשט והצטייד בדרכון (haberdemeti.com ). טרם יציאתו למשט הודיע שהוא עומד להיות שהיד ונפרד מאשתו וילדיו.

ז. ג’נגיס סונגור (Cengiz Songür), בן 47, מוצאו מקוניה. עלה לספינה באנטליה. נשוי ואב לשבעה ילדים. עסק לפרנסתו כמוכר מוצרי טקסטיל. פעיל באגודה האסלאמית Izmir Ozgür-der , בעלת אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית הדומה לזו של IHH. אגודה זאת עוסקת בסיוע למוסלמים ברחבי העולם כולל באפגניסטן, מצרים ולבנון (בדומה ל-IHH).

כרזה בה תמונת ההרוג התורכי ג'נגיס סונגור
כרזה בה תמונת ההרוג התורכי ג’נגיס סונגור, בה נכתב: "אלה הנהרגים למען אללה אינם נחשבים למתים, אלא חיים לצד ריבונם [בגן עדן]" (haksozhaber.net ). במהלך האנתיפאדה השנייה שימש פסוק זה למתן לגיטימציה דתית-אסלאמית לשהידים, מבצעי פיגועי התאבדות, והוא הופיע פעמים רבות בכרזות לזכרם של המחבלים מתאבדים. כמו כן נעשה שימוש בפסוק זה בדברים לזכרם של כאלה שנשלחו למשימה מסוכנת ונפלו חלל במהלך העימות נגד אויבי האסלאם.

bighaber.com
כרזה בה נכתב "לוחמי עזה, מתנגדים מפוארים, ברוכים הבאים".
משמאל, אחד המלווים נושא את תמונתי של סונגור (bighaber.com ).

ח. ג’נגיס אקיוז (Cengiz Akyüz), בן 41, מאיסקנדרון (Iskenderun ). נשוי ואב שלושה ילדים. פעיל ב-IHH. הצטרף למשט יחד עם מנהל סניף Hatay (אלכסנדרטה) של IHH זכריה קנאט. השאיר צוואה לפני עלייתו למשט (islagundem.com ).

ט. פורקאן דוגאן (Furkan Dogan), בן 19, תלמיד שנה אחרונה בתיכון קייסרי (Kayseri ). בנו של ד"ר אחמט דוגאן מאוניבסיטאת ארסייס (Erciyes). בעל אזרחות כפולה, תורכית ואמריקאית. לא ידוע כי קשור לארגון אסלאמי כלשהו.


1 http://www.internethaber.com/cevdet-kiliclarin-son-duasi-video-galerisi-2116.htm .
 

לראש העמוד