חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (10 -16 ביולי 2013)

סגירת מעבר רפיח על ידי המצרים חונקת את תושבי רצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 11 ביולי 2013)

סגירת מעבר רפיח על ידי המצרים חונקת את תושבי רצועת עזה (פלסטין אלא'ן, 11 ביולי 2013)

פעילי

פעילי "ההתנגדות העממית" פוערים פרצות בגדר הביטחון באבו דיס (בוכרה נט, 9 ביולי 2013)

פעילי

פעילי "הוועדות העממיות" מתעמתים עם כוחות צה"ל מערבית לראמאללה

"גשר השיבה" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 ביולי 2013)

מסוף רפיח נפתח לתנועה חלקית בין התאריכים 11-12 ביולי 2013  (פורום חמאס, קדסנט, 11 ביולי 2013)

מסוף רפיח נפתח לתנועה חלקית בין התאריכים 11-12 ביולי 2013 (פורום חמאס, קדסנט, 11 ביולי 2013)

סיור אבו עבידה אלג'ראח, לאורך גבול רצועת עזה-מצרים (אתר מנגנון הביטחון הלאומי, 11 ביולי 2013)

סיור אבו עבידה אלג'ראח, לאורך גבול רצועת עזה-מצרים (אתר מנגנון הביטחון הלאומי, 11 ביולי 2013)

אסמאעיל הניה הודף האשמות נגד חמאס בדרשת יום השישי  (פלסטין, אלא'ן, 14 ביולי 2013)

אסמאעיל הניה הודף האשמות נגד חמאס בדרשת יום השישי (פלסטין, אלא'ן, 14 ביולי 2013)

  • בדרום ישראל שרר שקט. התקריות האלימות בחצי האי סיני בין כוחות ה משטר המצרי לבין מתנגדיו לא "זלגו" עד כה לשטח ישראל.
  • ביהודה ושומרון נמשכות הפעולות האלימות במסגרת "ההתנגדות העממית", אף כי בהיקף נמוך מהחודשים הקודמים. פעולות אלה כללו השבוע, בין השאר, פריצת חור בגדר הביטחון באזור אבו דיס וחסימת ציר תנועה מרכזי מערבית לראמאללה.
  • השבוע נפתח מעבר רפיח לתנועה מוגבלת לאחר שנפתח ונסגר לסירוגין במשך מספר ימים. כמו כן דווח, כי פעילות ההברחה במנהרות חודשה באופן חלקי (לאחר פעילות צבא מצרים נגד המנהרות).
  • תנועת חמאס מוצאת עצמה נתונה לקמפיין תקשורתי מצד מצרים ופתח בו היא מואשמת ב"ייצוא" טרור לסיני ובהתייצבות לצד תנועת האחים המוסלמים. בכירי חמאס נחלצו להכחיש את ההאשמות. 
ירי רקטות
  • השבוע שרר שקט בגבולה הדרומי של ישראל. במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל. בחצי האי סיני התחוללו התנגשויות ביו כוחות המשטר המצרי לבין מתנגדיו, אשר עד כה לא "זלגו" לשטח ישראל.
ירי סמוך לגבול ישראל מצרים
  • ב-14 ביולי אירעה תקרית אש בצד המצרי של הגבול סמוך לישוב הישראלי קדש ברנע. נראה, כי חילופי האש התנהלו בסיני ולא כוונו לשטח ישראל.  בעיתון המצרי אליום אלסאבע נטען, כי בוצע ירי לעבר סיורים צבאיים ישראליים אולם הדבר הוכחש על ידי גורמים מצריים רשמיים (14 ביולי 2013,  ONA).
ירי רקטות לעבר אילת (השלמה)
  • בעקבות דיווח של אזרח ישראלי, איתר כוח צה"ל ב- 9 ביולי 2013 שרידי רקטה בשטח פתוח בנחל רודד (כ-15 ק"מ צפונית לאילת). מבדיקת כוחות הביטחון עלה, כי המדובר ככל הנראה ברקטה ששוגרה לעבר העיר אילת חמישה ימים קודם לכן (9 ביולי 2013, ynet).

ירי רקטות

נמשכת הפעילות הפלסטינית האלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכו עימותים וחיכוכים אלימים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראלים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". לאחרונה ניכרת מגמה להעניק תנופה חדשה לפעולות ההתרסה נגד ישראל ובמסגרתה:
  • ב-9 ביולי 2013 כמה פעילי "הוועדות העממיות למלחמה לגדר ובהתנחלויות", פערו חור באמצעות פטישים כבדים בצידה הפלסטיני של גדר הביטחון, שהוקמה באזור אבו דיס (מזרחית לירושלים). המפגינים ניסו לעבור לצידה הישראלי של הגדר. כוחות הביטחון הישראליים פיזרו את המפגינים[3].
  • ב-10 ביולי 2013, חסמו פעילי "הוועדות העממיות" ציר תנועה מרכזי  מערבית לראמאללה והתעמתו עם כוחות צה"ל ומשטרה במקום. באירוע זה אמר צלאח אלח'ואג'א, מבכירי פעילי "הוועדות העממיות", כי הם החלו ביישום תוכנית להסלמת פעילות "ההתנגדות העממית". זאת, מאחר והקהילה הבינלאומית אינה פועלת ליישום בפועל של החלטת בית הדין בהאג בנושא הגדר (10 ביולי 2013,  ערוץ הטלביזיה EREM).
האדרת "ההתנגדות העממית" והסתה לאלימות ע"י פתח

"גיבורי האבנים. האבנים שלנו חזקות יותר מכדורי הרובה שלכם" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 11 ביולי 2013)
"גיבורי האבנים. האבנים שלנו חזקות יותר מכדורי הרובה שלכם" (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 11 ביולי 2013)

המצב במעברים
  • ב-13 ביולי 2013 נפתח מחדש מעבר רפיח, לאחר שנפתח ונסגר לסירוגים במהלך 12-10 ביולי. לדברי אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים והגבולות במשרד הפנים של ממשל חמאס, המעבר יפעל באופן חלקי במהלך הימים הקרובים. לדבריו קבעו השלטונות המצריים מספר קבוצות, שלהן תינתן רשות מעבר, ביניהן: חולים, בעלי דרכונים זרים ואזרחי מצרים. ההיתר יינתן בהדרגה עד שהיציאה תאושר לכולם (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 11 ביולי 2013).
הברחות בין מצרים לרצועת עזה
  • על פי מספר דיווחים, חודשה בימים האחרונים פעילות ההברחה במנהרות באופן חלקי. על פי הדיווחים פועלות רק כ-20 מנהרות מתוך 250, ופעילותן היא חלקית, בכפוף לפעילות כוחות הביטחון המצריים. רוב המנהרות הפועלות מיועדות להעברת דלק וחומרי בנייה (צפא, 10 ביולי 2013).  

צבא מצרים פועל נגד מנהרות להברחת דלק ברפיח המצרית (שהאב, 14 ביולי 2013)
צבא מצרים פועל נגד מנהרות להברחת דלק ברפיח המצרית (שהאב, 14 ביולי 2013)

  • ב-11 ביולי 2013, ערך אבו עבידה אלג'ראח, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי של משרד הפנים של ממשל חמאס, סיור לאורך גבול רצועת עזה-מצרים. במסגרת זו, בחן את פריסת כוחות מנגנון הביטחון הלאומי לאורך הגבול ואת פעילותם למניעת הברחות (אתר מנגנון הביטחון, 11 ביולי 2013).
תגובות נוספות ברצועת עזה לאירועים במצרים
  • בעקבות הפלת משטר האחים המוסלמים במצרים מוצאת עצמה חמאס נתונה להאשמות פומביות מצד גורמים שונים בעיקר מצריים וגורמים בפתח. במסגרת זאת מאמרים בעיתונות המצרית טענו, כי חמאס מעורבת בטרור בסיני, גינו את עמדתה כלפי האירועים במצרים ותבעו פעולה נרחבת בסיני כדי להשיב את סיני מידי הטרוריסטים. לטענת העיתון אלאהראם וכלי תקשורת מצריים נוספים הסתננו פעילי הטרור לסיני מרצועת עזה באמצעות המנהרות (אלאהראם, 12 ביולי 2013).
  • יאסר עבד רבהמזכיר הועד הפועל של אש"ף קרא לתנועת חמאס לערוך חשבון נפש לאחר הדחתו של בן בריתה הנשיא מחמד מרסי וטען, כי תדמיתה של חמאס בדעת הקהל המצרית היא שלילית מאד. קודם לכן תקף אחמד עסאף, דובר פתח, את חמאס והאשים אותה במעורבות באירועים במצרים "על פי הוראות תנועת האחים המוסלמים" מבלי להתחשב בעם הפלסטיני (ופא, 7 ביולי 2013).
  • להלן עיקרי התגובות של בכירי חמאס להאשמות כלפיהם:
  • אסמאעיל הניה התייחס לדברים בדרשת יום השישי ואמר, כי ה"התנגדות הפלסטינית" מסתמכת על עצמה בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפניה הוא הוסיף שהוא איננו סבור שהנסיבות הפוליטיות ישפיעו על תנועת חמאס. לדבריו, הניסיונות לפגוע בתדמית חמאס לא יפגעו במעמדה ובכבודה ובסופם ייעלמו (אלראי און ליין, 10 ביולי 2013 ). הוא גם  הכחיש את ההאשמות נגד הזרוע הצבאית וכינה אותן "מצוצות מהאצבע" (פלסטין אינפו, 12 ביולי 2013).
  • צלאח אלברדאויל, בכיר חמאס אמר שההאשמות מצרים נגד חמאס הינן טענות שווא והוסיף כי חמאס אינה מושפעת מהמתרחש במצרים. הוא תקף את בכירי פתח אשר הביעו, לדבריו, שמחה לאיד לאחר האירועים במצרים ופנה אליהם באומרו, כי חמאס חזקה והנסיבות הללו רק מחזקות אותה יותר (אלרסאלה.נט, 13 ביולי 2013).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס הכחיש את מעורבות הזרוע הצבאית באירועים הפנימיים במצרים. לדבריו הכרוז, שהופץ לכאורה, בה קראה הזרוע הצבאית לפעיליה לכוננות מוגברת ולתמיכה בתנועת אחים המוסלמים, הוא שקרי ואינו עולה בקנה אחד עם עמדתה של הזרוע הצבאית (צפא, 15 ביולי 2013).
  • סאמי אבו אלזהרי, דובר חמאס, הכחיש הצהרה של בכיר מצרי לפיה כוחות הביטחון המצריים פרקו מנשקן חוליות צבאיות של חמאס בסיני (פלסטין אלאן, 12 ביולי 2013).
  • באופן בלתי רשמי ממשיכה חמאס למתוח ביקורת על המשטר המצרי החדש ולהביע הזדהות עם תנועת האחים המוסלמים והנשיא המודח מחמד מרסי. זאת, באמצעות כתבות בעיתונות, קריקטורות הצבת שלטי חוצות והפגנות הזדהות. יחד עם זאת גם בתוך תנועת חמאס נשמעה קריאה שלא להתערב בנעשה במצרים. יחיא מוסא, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, אמר כי תנועת חמאס ועזה ישלמו מחיר יקר באם יתערבו בנעשה במצרים לדבריו ההשלכות יכולות להיות חמורות כגון סגירת המעברים המנהרות שהם מקור הנשימה של תושבי הרצועה (וטן, 9 ביולי 2013).

שלטי חוצות בעזה המביעים תמיכה במחמד מרסי (פאל פרס, 13 ביולי 2013)
שלטי חוצות בעזה המביעים תמיכה במחמד מרסי (פאל פרס, 13 ביולי 2013)

חידוש המשא ומתן עם ישראל
  • לקראת שובו הקרוב של ג'והן קרי מזכיר המדינה האמריקאי לאזור לסבב שיחות נוסף התבטאו בכירי הרשות הפלסטינית בנושא השיחות העתידות:
  • צאא'ב עריקאת חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן, אמר כי יישום התחייבויות שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, מהווה נקודת מוצא לחידוש המשא ומתן. הוא הוסיף, כי הצד הפלסטיני מחויב לכל התחייבויותיו ולכן על הצד הישראלי להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, לשחרר אסירים ולקבל את עקרון שתי המדינות על סמך גבולות 1967 (אלחיאת אלג'דידה, 14 ביולי 2013).
  • צאלח ראפאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי קרי לא הציג עד כה תוכנית או יוזמה מדינית הוא הוסיף, כי הרשות הפלסטינית מתנגדת לתוכנית, שהוצעה בדבר הפסקת הבנייה בהתנחלויות תוך המשך הבנייה בגושים הגדולים. לדבריו מתכוון אש"ף לפנות לקהילה הבינלאומית בעניין זה בדגש על מוסדות האו"ם ובית הדין הבינלאומי בהאג (קול פלסטין, 14 ביולי 2013).
  • ואצל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"ף אמר, כי קיימת תוכנית פלסטינית לפיה במידה וישראל תכשיל את מאמצי קרי לחידוש המשא ומתן תגיש הרשות הפלסטינית בקשות הצטרפות למוסדות בינלאומיים "להגברת ההתנגדות העממית הבלתי אלימה נגד הכיבוש" (קול פלסטין, 14 ביולי 2013).
סוגיית האסירים פלסטינים
  • עיסא אלקראקע, שר לענייני אסירים ומשוחררים ברשות הפלסטינית הודיע על החרפה משמעותית במצבו הבריאותי של עבדאללה אלברע'ות'י[4], בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, השובת רעב מזה 75 ימים. לטענתו עלול אלברע'ות'י למות בכל רגע. הוא פנה בעניין למזכ"ל האו"ם, מלך ירדן, ראש ארגון הצלב האדום ולראש ארגון הבריאות העולמי על מנת שיתערבו להצלת  חייהם של אלברע'ות'י ושל אסירים נוספים השובתים רעב (אלחיאת אלג'דידה, 14 ביולי 2013).  אלקראקע  הוסיף בהקשר זה, כי שנת 2013 מהווה צומת דרכים מכרעת בכל הקשור לסוגיית האסירים אשר הפכה לסוגיה מדינית ולחלק בלתי נפרד מהסדר כלשהו עם ישראל (אלחיאת אלג'דידה, 14 ביולי 2013).

כרזה בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח:  עבדאללה אלברע'ות'י (השובת בימים אלה רעב) אומר: "לא המוות ולא הכלא מפחידים אותי. אני פלסטיני. שבור את ראש סוהרי"
כרזה בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח:  עבדאללה אלברע'ות'י (השובת בימים אלה רעב) אומר: "לא המוות ולא הכלא מפחידים אותי. אני פלסטיני. שבור את ראש סוהרי"

[1]נכון ל-16 ביולי 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור מ-14 ביולי 2013: "פעילי 'הוועדות העממיות' ביהודה ושומרון, פרצו את גדר הביטחון באזור אבו דיס, כביטוי בשטח של מה, שהם מכנים 'טקטיקות יצירתיות' במסגרת 'ההתנגדות העממית'".
[4]המחבל עבדאללה אלברע'ות'י מהנדס במקצועו, שימש אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. אחראי לעשרות פיגועים נגד ישראל ביניהם הפגוע במסעדת סברו בירושלים (אוגוסט 20001 ) פיגוע ההתאבדות הכפול במדרחוב בן יהודה בירושלים (דצמבר 2001) הפיגוע בקפה מומנט (מרץ 2002) ועוד. בפיגועים אלה נהרגו 66 בני אדם ולמעלה מ-500 נפצעו. הוא נעצר במרץ 2003 , נשפט בישראל ונדון ל-67 מאסרי עולם. אלברע'ות'י הנחשב תושב ירדן, שובת רעב במחאה נגד שלטונות ירדן, שלא דואגים להסדיר את ביקוריהם של בני משפחתו בכלא הישראלי. לאחר שנחלש עקב שביתת הרעב הממושכת הוא אושפז בבית החולים על מנת למנוע התדרדרות במצבו.