מבט לאיראן

23 במאי 2023 – 8 ביוני 2023 מאת: ד"ר רז צימט
חמזה קלנדרי, בכיר במשרד ההגנה האיראני (פארס, 29 במאי 2023)

חמזה קלנדרי, בכיר במשרד ההגנה האיראני (פארס, 29 במאי 2023)

טקס יום השנה למות ח'ומיני בדיר א-זור. מסומן בעיגול: חאג' רסול (nahermedia, 4 ביוני 2023)

טקס יום השנה למות ח'ומיני בדיר א-זור. מסומן בעיגול: חאג' רסול (nahermedia, 4 ביוני 2023)

פגישת ראש רשות השידור האיראנית עם מזכ

פגישת ראש רשות השידור האיראנית עם מזכ"ל חזבאללה (איסנ"א, 28 במאי 2023)

פגישת היועץ לביטחון לאומי של עיראק עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן (איסנ

פגישת היועץ לביטחון לאומי של עיראק עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן (איסנ"א, 29 במאי 2023)

עיקרים
  • בכיר במשרד ההגנה האיראני הצהיר, כי איראן מעוניינת לשדרג את מערכות ההגנה האווירית של סוריה לנוכח התגברות האיומים עליה מצד ישראל.
  • הוושינגטון פוסט דיווח, על בסיס מסמכים שהודלפו מהפנטגון, כי איראן ובעלות בריתה קידמו תקיפות נגד משוריינים אמריקאים בסוריה. עוד נמסר בדיווח, כי בפגישה של גורמי צבא ומודיעין מרוסיה, מאיראן ומסוריה, שהתקיימה בנובמבר 2022, הוחלט על הקמת מרכז תיאום, שיקדם פעילות לשם הסגת הכוחות האמריקאים מסוריה.
  • אתר חדשות סורי דיווח על סיום קורס, בהובלת משמרות המהפכה, להכשרת לוחמים סורים במיליציות פרו-איראניות הפועלות במזרח סוריה. הכשרות צבאיות אלה מעידות על המשך המגמה של הישענות איראנית גוברת על לוחמים סורים מקומיים במיליציות הפועלות בסוריה בחסות משמרות המהפכה.
  • ראש רשות השידור הממלכתית האיראנית קיים בסוף מאי ביקור בלבנון, במהלכו נפגש עם מזכ”ל חזבאללה, עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ועם יו”ר הפרלמנט הלבנוני.
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק הגיע בסוף מאי 2023 לביקור בטהראן, במהלכו נועד עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן ודן עימו ביישום ההסכם הנוגע לביטחון הגבול המשותף לשתי המדינות. סוגיית ביטחון הגבולות בין איראן ועיראק נידונה גם בפגישה, שהתקיימה בין שרי הפנים של שתי המדינות.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • בכיר במשרד ההגנה האיראני אמר, כי איראן מעוניינת לחזק את הצבא הסורי באמצעות שדרוג מערכות ההגנה האווירית שלו. בריאיון לסוכנות הידיעות פארס (29 במאי 2023) אמר חמזה קלנדרי (Hamzah Qalandari), כי אף שיש בידי סוריה יכולות בתחום זה, האיומים מצד ישראל כנגד סוריה גוברים ואיראן מוכנה להתייצב לצד “האחים הסורים” בחיזוק מערכות ההגנה האווירית הסוריות בדרכים שונות, בהן שדרוג חלק מהציוד או שינויים טקטיים. עוד אמר הקצין הבכיר, כי איראן – בתמיכת מדינות אחרות, לרבות רוסיה – מעוניינת לסייע לסוריה להרחיב את שליטתה על כל שטחי המדינה.
  • העיתון וושינגטון פוסט דיווח (1 ביוני 2023) על בסיס מסמכים נוספים שהודלפו מהפנטגון, כי איראן ובעלות בריתה קידמו תקיפות נגד משוריינים אמריקאים בסוריה. על פי דיווח זה, גורמים בכוח קדס של משמרות המהפכה הינחו ניסוי מטען נגד שריון, שנערך בדמיר (Dumayr) שממזרח לדמשק בסוף ינואר 2023. כמו כן, בפברואר 2023 סיכלו כוחות כורדים ניסיון לתקוף כוחות אמריקאים באמצעות שלושה מטענים בצפון-מזרח סוריה. במסמך נוסף צוין, כי בנובמבר 2022 נפגשו גורמי צבא ומודיעין בכירים מרוסיה, מאיראן ומסוריה והסכימו על הקמת “מרכז תיאום” לניהול מערכה, שתביא להסגת הכוחות האמריקאים מסוריה ותאפשר לנשיא אסד לשוב ולהשתלט על שטחים במזרח המדינה הנמצאים בשליטת כוחות כורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית.
  • ערוץ אלחדת’ הסעודי פרסם (5 ביוני 2023), כי התקיפה, שיוחסה לישראל בעיר חלב ב-1 במאי 2023, כוונה לעבר יעדי יחידה איראנית חדשה הפועלת בסוריה. לפי דיווח זה, מדובר ביחידה סודית שנקראת 18340, המייצרת טילים מדויקים על אדמת סוריה. היחידה הפועלת תחת כוח קדס מורכבת ממפקדים איראנים וסורים ובראשה עומד ג’ואד סלימאני (Javad Soleimani).
  • אתר חדשות סורי דיווח, כי משמרות המהפכה קיימו ב-2 ביוני 2023 טקס סיום לבוגרי קורס צבאי, שהוכשרו במחנה אימונים באזור דיר אלזור שבמזרח סוריה. על פי דיווח זה, הקורס כלל 72 חניכים והוא נמשך 25 יום במחנה בעירייה עיאש (Ayyash) שממערב לדיר אלזור. רוב חניכי הקורס גויסו מכפרים ממזרח לדיר אלזור וכמה מהם מכפרים באזור העיר חמץ (Homs). טקס הסיום כלל מצעד צבאי וביצוע ירי והשתתפו בו מפקדים ממשמרות המהפכה. בתום הטקס, גויסו הבוגרים לשירות במתחם שבשליטה איראנית במרכז דיר אלזור. עוד נמסר בדיווח, כי בכוונת משמרות המהפכה לפתוח בראשית חודש יולי הקרוב קורס צבאי חדש בעיירה אלמיאדין (al-Mayadin) ממזרח לדיר אלזור (North Press Agency, 3 ביוני 2023).
  • אגודת הידידות האיראנית-סורית במזרח סוריה קיימה ב-4 ביוני 2023 טקס לרגל יום השנה ה-34 למותו של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח’ומיני. הטקס נערך בתיאום עם משרד התרבות הסורי ועם מרכז התרבות האיראני בדיר א-זור. בטקס השתתפו נציגים איראנים, ובראשם חאג’ רסול, האחראי על המרכזים התרבותיים במזרח סוריה, נציגים מהמשטר הסורי וראשי שבטים מקומיים. במהלך הטקס הוקרן סרט תיעודי על חייו של ח’ומיני והוצגה תערוכה על הישגיו (nahermedia.net, 4 ביוני 2023).
  • ראש רשות השידור האיראנית, פימאן ג’בלי (Payman Jebeli), קיים בסוף מאי ביקור בלבנון. ב-28 במאי 2023 נפגש ג’בלי עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ודן עימו בפעילות “ציר ההתנגדות” בתחום התקשורת ובאתגרים הפוליטיים והתקשורתיים במסגרת “ההתנגדות לאויב הציוני” (איסנ”א, 28 במאי 2023). במהלך ביקורו בלבנון נועד ג’בלי גם עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, ועם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי. כמו כן, סייר הבכיר האיראני באזור מארון אלראס בגבול לבנון-ישראל. בפגישתו עם אלנח’אלה, בירך ג’בלי על “ניצחונה האחרון של ההתנגדות מול המשטר הציוני” (איסנ”א, 30 במאי 2023). בתום ביקורו בלבנון הצהיר ג’בלי, כי “ניצחונות ציר ההתנגדות שינו את המפה המדינית של האזור” וכי על אמצעי התקשורת להשקיע מאמצים רבים יותר כדי להסביר ניצחונות אלה. הוא הדגיש את הצורך בהרחבת שיתוף הפעולה בין רשות השידור האיראנית לאמצעי התקשורת של “חזית ההתנגדות” (אתר רשות השידור האיראנית, 30 במאי 2023).
  •  רשות השידור הממלכתית האיראנית היא אמצעי מרכזי בידי הרפובליקה האסלאמית להפצת עמדותיה והאידיאולוגיה הרשמית שלה. השירות הבינלאומי של הרשות פועלת בשפות שונות במסגרת מאמצי איראן לבסס את מעמדה ואת קשריה עם מוסלמים ברחבי העולם באמצעות “עוצמה רכה”. בנוסף על כך, מסייעת איראן לאימפריה התקשורתית של חזבאללה, הכוללת תשתית נרחבת של כלי תקשורת מסורתיים (ערוץ טלוויזיה, תחנת רדיו ועיתונים), אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות. תשתית זו משמשת ככלי יעיל להפצת מסרים הסברתיים המשרתים את האסטרטגיה של חזבאללה ואיראן. ראש רשות השידור ממונה באופן אישי בידי מנהיג איראן.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • אגודת הצדקה הפלסטינית אלאנצאר פרסמה הודעה למשפחות הרוגי האנתיפאדה השנייה, מבצע “צוק איתן”, מבצע “שומר החומות” ו”צעדות השיבה” על חלוקת סיוע מטעמה ומטעם מוסד השהיד האיראני בין 15-4 ביוני 2023 (דף הפייסבוק של אגודת אלאנצאר, 2 ביוני 2023). זו הפעם השנייה השנה שאגודת הצדקה אלאנצאר, בסיוע מוסד השהיד האיראני, מחלקים סיוע למשפחות. סיוע קודם חולק במרץ 2023 לפני חודש רמצ’אן. במקביל נמסר שאגודת אלאנצאר ומוסד השהיד האיראני חילקו ב-30 במאי 2023 מענק למשפחות הרוגי מבצע “מגן וחץ” בשווי של $120,000, במימון איראן. נאצר אלשיח’ עלי, מנהל אגודת אלאנצאר, אמר כי 35 משפחות השהידים קיבלו מענק חד פעמי. הוא ציין שמשפחות אלו תכללנה במסגרת התוכנית הכללית של אגודת הצדקה אלאנצאר והן תקבלנה סיוע קבוע כדי לספק את צרכי היומיום שלהן (פאלטודיי, 30 במאי 2023).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר החוץ האיראני, אמיר-חסין עבדאללהיאן (Amir-Hossein Abdollahian), שוחח ב-25 במאי 2023 בטלפון עם שר החוץ העיראקי, פואד חסין (Fuad Hussein) ודן עמו במימוש הסכמי שיתוף הפעולה, שנחתמו בין שתי המדינות, ובהם ההסכם לשיתוף פעולה ביטחוני, שנחתם במרץ 2023. כמו כן, דנו השניים בחיזוק דרכי העברת הגז מאיראן לעיראק ובשיתוף פעולה אזורי. שר החוץ האיראני הדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה הבנקאי בין המדינות בהקדם האפשרי (אירנ”א, 26 במאי 2023).
  • היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י (Qasim al-Araji), הגיע ב-29 במאי 2023 לביקור בטהראן, במהלכו נועד עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי הנכנס של איראן, עלי אחמדיאן (Ali Ahmadian). השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות, במיוחד ביישום ההסכם הנוגע לביטחון הגבול המשותף, ובהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות. אחמדיאן הדגיש את הצורך לממש את ההסכם הביטחוני בין המדינות ואמר, כי איראן מצפה שעיראק תפעל במסגרת ההסכם כדי לשים קץ לנוכחותם של “גורמים אנטי-מהפכניים” [בדלנים כורדים הפועלים בצפון עיראק] בתחומה ותבטיח את גבולותיה עם איראן. כמו כן, קרא אחמדיאן למימוש ההסכמים הכלכליים, שנחתמו בין המדינות, והביע את רצונה של איראן בהרחבת שיתוף הפעולה עם עיראק. אלאערג’י בירך את אחמדיאן על מינויו לתפקיד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי ואמר, כי עיראק נחושה ומוכנה להמשיך בשיתוף הפעולה הקרוב עם הרפובליקה האסלאמית בכל התחומים ולממש בהקדם את ההסכמים הכלכליים והביטחוניים ביניהן (איסנ”א, 29 במאי 2023).
  • ב-31 במאי נפגש שר הפנים האיראני, אחמד וחידי (Ahmad Vahidi), עם עמיתו העיראקי, עבד אלאמיר אלשמרי (Abdul Amir al-Shammari), בטהראן ודן עימו בביטחון הגבולות בין המדינות ובהיערכות לטקסי העלייה לרגל למקומות הקדושים לשיעה בעיראק (פארס, 31 במאי 2023). הפגישה התקיימה ברקע תגבור כוחות איראנים בצפון-מערב המדינה, ככל הנראה במטרה להגביר את הלחץ על שלטונות עיראק לפעול נגד בדלנים כורדים באזור.