הרשתות החברתיות כמקור השראה, חיקוי וביטויי של מבצעי הפיגועים: המקרה של מחמד טראירה, שרצח נערה בת 13 בעת שנתה בקריית ארבע


למעלה: החדר, שבקריית ארבע, שבו נרצחה נערה בת 13 בעת שישנה (מען, 30 ביוני 2016). משמאל: פוסט שהעלה הרוצח לדף הפייסבוק שלו חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע. בפוסט נכתב: "המוות (הוא) זכות ואני דורש את זכותי" (דף הפייסבוק של מחמד טראירה, 25 ביוני 2016)
למעלה: החדר, שבקריית ארבע, שבו נרצחה נערה בת 13 בעת שישנה (מען, 30 ביוני 2016). משמאל: פוסט שהעלה הרוצח לדף הפייסבוק שלו חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע. בפוסט נכתב: "המוות (הוא) זכות ואני דורש את זכותי" (דף הפייסבוק של מחמד טראירה, 25 ביוני 2016)

כללי

1.   ב-30 ביוני 2016 בשעות הבוקר קפץ מחבל פלסטיני מעל הגדר ההיקפית של שכונת גבעת החרסינה, שבקריית ארבע, והתקדם כ-150 מטרים בתוך הישוב. הוא חדר לאחד הבתים הקיצוניים ודקר למוות את הלל יפה אריאל, נערה בת 13, בעת שישנה במיטתה. חברי כיתת הכוננות של קריית ארבע פרצו לבית. אחד מאנשי כיתת הכוננות נדקר בפניו על ידי המחבל ונפצע באורח בינוני. אנשי כיתת הכוננות ירו לעבר המחבל והרגו אותו.

2.   המחבל, שביצע את פיגוע הרצח בקרית ארבע הוא מחמד נאצר מחמוד טראירה, בן  19, מהכפר בני נעים, שבדרום הר חברון. מחמד טראירה נטש את לימודיו בכיתה ט' ומאז עבד בקונדיטוריה בכפרו במשך כשנתיים. לאחר מכן עבד בקונדיטוריה ליד דורא, שממערב לחברון.מחמד טראירה הינו בן דודו של יוסף וליד מצטפא טראירה, מהכפר בני נעים , שנורה למוות בעת פיגוע דריסה בכניסה לקריית ארבע ב-14 במרץ 2016[1].

מימין: כרזת אבל מטעם תנועת חמאס במחוז חברון על מותו של "שהיד פלסטין" מחמד נאצר טראירה מהכפר בני נעים (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז חברון, 1 ביולי 2016). משמאל: תושבי הכפר בני נעים מתגודדים סביב ביתו של מחמד טראירה טרם הגעת כוחות צה"ל למקום (דף הפייסבוק QUDSN, 30 ביוני 2016)
מימין: כרזת אבל מטעם תנועת חמאס במחוז חברון על מותו של "שהיד פלסטין" מחמד נאצר טראירה מהכפר בני נעים (דף הפייסבוק של תנועת חמאס במחוז חברון, 1 ביולי 2016). משמאל: תושבי הכפר בני נעים מתגודדים סביב ביתו של מחמד טראירה טרם הגעת כוחות צה"ל למקום (דף הפייסבוק QUDSN, 30 ביוני 2016)

3.    מעיון בדפי הפייסבוק של מחמד טראירה (שהורדו מהרשת זמן קצר לאחר הפיגוע) עולה, כי מאז חודש מרץ האחרון הוא החל לכתוב על תחושות הכאב והאובדן לאחר מות בן דודו. הוא גם תלה בחדרו כרזות לזכרו. מאוחר יותר הוא הושפע גם ממותה של בת כפרו מג'ד אלח'צ'ור, אשר ביצעה פיגוע דריסה ב-24 ביוני 2016 בצומת הכניסה לקריית ארבע[2]. חמישה ימים לפני ביצוע הפיגוע בקריית ארבע העלה המחבל פוסט בדף הפייסבוק שלו בו כתב:"המוות (הוא) זכות, ואני דורש את זכותי".

4.   דפי הפייסבוק של המחבל מחמד טראירה שימשועבורו כלי להעברת מסרים ומתן ביטוי לרחשי ליבו. נראה כי למרות שעזב את לימודיו הוא ניחן בכושר כתיבה ועל כך מעידים שירים שכתב. דפי הפייסבוק מעידים כי הוא היה פעיל מאוד בשעות הלילה המאוחרות. כך למשל הוא מגיב לחבריו בשעה 4:37 לפנות בוקר (אפשר והדבר נבע מאופי עבודתו בקונדיטוריה). מבדיקה של הקבוצות בהן היה חבר ניתן ללמוד כי הוא התעניין גם בנושאים המעסיקים את בני גילו כולל צפייה באתרי בידור ואופנה.

5.   ניתוח דפי הפייסבוק של מחמד טראירה בחודשים שקדמו לביצוע הפיגוע עולים כמה מאפיינים:

א.  הזדהות עם קרוב משפחה ובת הכפר, שנהרגו במהלך פיגועים ופיאור דמותם ומעשיהם: בדף הפייסבוק של מחמד טראירה ניתן לראות כי מאז חודש מרץ 2016 במהלכו נהרג בן דודו יוסף וליד מצטפא טראירה בעת שנסה לבצע פיגוע דריסה, השתנה אופי הפוסטים בדפי הפייסבוק שלו. החל מתקופה זו הוא החל לכתוב על תחושות הכאב והאובדן בעקבות מות בן דודו אותו כינה "השהיד הגיבור". קרוביו מעידים, כי בנוסף לכך הוא גם תלה בחדרו כרזות לזכרו. מאוחר יותר הוא הושפע גם ממותה של מג'ד אלח'צ'ור בת הכפר בני נעים במהלך פיגוע דריסה אותה כינה "אחות גיבורה". בדפי הפייסבוק שלו הקדיש טראירה לשניים שירים ואמירות שונות המפארים את מעשיהם.

ב.  רצון להיהפך לשהיד ושאיפה להיכנס להיסטוריה של העם הפלסטיני: בפוסטים שהעלה מחמד טראירה, בעיקר החל ממרץ 2016, הוא הזכיר לא אחת את רצונו להקריב את עצמו ולהפוך לשהיד. הוא הדגיש יותר מפעם אחת כי בכוונתו ללכת בדרכם של בן דודו ושל מג'ד אלח'צ'ור, שנהרגו במהלך פיגועים נגד ישראל, ולהפוך לשהיד. במספר פוסטים הוא  קרא גם לאחרים ללכת בדרכו לדבריו "כדי להיכנס להיסטוריה" [של העם הפלסטיני].

ג.  מניעים ונטיות פוליטיות:אנו מתרשמים כי המניעים הבסיסים של מחמד טראירה היו מניעים פלסטינים-לאומיים. הוא מתח ביקורת על אבו מאזן בשל יחסו לירושלים והביע געגועים לערפאת. למרות שחמאס הזדרזה לפרסם הודעת אבל על מותו לא נמצאו בדפי הפייסבוק של מחמד טראירה ביטויי הזדהות עם חמאס או עם ארגוני טרור אחרים.

ד.  בדף הפייסבוק לא ניכרו סימנים להיותו של טראירה מוסלמי אדוק:ב תמונת הפרופיל שלו הוא מופיע בתספורת מעודכנת של צעירים חילוניים בני גילו; התכנים העולים בהתכתבויות עם חבריו אופייניות לדפי פייסבוק של בני גילו; הוא צפה באתרי בידור ואופנה בדף הפייסבוק של אוניברסיטת אלקדס והתעניין באתרי חדשות. עם זאת, כמו מחבלים שקדמו לו, הוא עשה לעיתים שימוש בטרמינולוגיה אסלאמית והעלה כרזות בהן ציטטות של פסוקי קוראן, בעיקר כאלה המדברים על המוות וההגעה לגן עדן.

6.   בבחינת דפי הפייסבוק של הרוצח מחמד טראירה נמצאו איפא מאפיינים דומים לאלו של צעירים אחרים, שביצעו פיגועי דקירה, דריסה וירי בחצי השנה האחרונה (רשימת פרסומי מרכז המידע בנושא זה, ראו נספח ב'). עיקרם: תהליך ממושך של "הבשלת" רעיון הפיגוע (שבועות ולעיתים חודשים), לעיתים בעקבות מותו של חבר או בן השכונהכפרמחנה הפליטים או קרוב משפחה; אורח חיים חילוני, שניהלו מבצעי הפיגועים; שימוש במוטיבים אסלאמיים בדבר ההקרבה למען אללה (שהאדה) ושכרו של השהיד בגן העדן; מתיחת ביקורת כלפי אבו מאזן אך ללא הזדהות עם חמאס או עם ארגוני טרור אחרים (דוגמאות לפוסטים, שהעלה מחמד טראירה, ראו נספח א').

 

[1] ב-14 במרץ 2016 ניסו שני פלסטינים לדרוס אזרחים ישראלים, שעמדו בתחנת הסעה, סמוך לצומת אליאס בכניסה לקריית ארבע. במהלך ניסיון הדריסה הם ירו לעבר הישראלים. חייל אחד נפצע מירי. כוח צה"ל, ירה לעבר המחבלים והרג אותם. ברשותם נמצאו תת מקלע מאולתר מסוג קארל גוסטב ואקדח. בזמן הטיפול בזירת האירוע הגיח כלי רכב פלסטיני נוסף ודרס קצין צה"ל. הקצין וחייל נוסף נפצעו באורח קל. הדורס הנוסף נורה ונהרג אף הוא. הדורס הנוסף היה יוסף וליד מצטפא טראירה, בן דודו של הרוצח מקריית ארבע.
[2] מג'ד אלח'צ'ור ביצעה פיגוע דריסה בטרמפיאדה, שבכניסה לקריית ארבע. בפיגוע נפגעו באורח קל שני ישראלים. היא נורתה ונהרגה.