חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 3- 9 באוגוסט 2011)

פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

אחת הרקטות שנפלה בשטחי המועצה האזורית חבל לכיש

אחת הרקטות שנפלה בשטחי המועצה האזורית חבל לכיש

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

פעילי השיירה הדרום אפריקנית מתפללים (אתר השיירה, 4 באוגוסט 2011)

פעילי השיירה הדרום אפריקנית מתפללים (אתר השיירה, 4 באוגוסט 2011)


פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

מקום נפילת רקטה ב-4 באוגוסט, בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון
(באדיבות NRG, צלם: אדי ישראל, 4 באוגוסט 2011)

עיקרי הדו"ח

 גם השבוע נמשך ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר דרומה של ישראל. שתיים מהרקטות נפלו דרומית מערבית לקריית גת, במרחק רב יותר מהרצועה מאשר בשבועות האחרונים. חיל האוויר תקף בתגובה יעדי טרור ברצועה. דובר משרד הפנים בממשל חמאס הודיע כי משרדו אוכף את "ההסכמה הלאומית" לפיה יש להמנע מירי רקטות לעבר ישראל. התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי בשם "ייחוד האל והג’האד" מסרה כי מנגנוני ביטחון הפנים של חמאס עצרו כמה מפעילי הקבוצה בעת שניסו לשגר רקטות לעבר ישראל.

 שה"ח הישראלי מסר במסיבת עיתונאים כי הרשות הפלסטינית מתכננת מעשי אלימות ושפיכות דמים במקביל לארועי ספטמבר. עדנאן אלצ’מירי, דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הגיב כי הרשות תומכת בהתנגדות עממית לא אלימה וכי היא הנחתה את האוכלוסיה שלא לתת לישראל תירוץ לפעול באלימות נגד הרשות.   

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע אותרו נפילות של שלוש רקטות בשטח ישראל. שתיים מהרקטות שנפלו הן בעלות טווח ארוך יותר מהרגיל ונפילתן אותרה דרומית-מערבית לקריית גת. ב-3 באוגוסט נורתה  רקטה מייצור עצמי בדגם משופר. ב-4 באוגוסט נורתה ככל הנראה רקטה 122 מ"מ מסוג גראד. כתוצאה מנפילת הרקטות לקו מספר אזרחים בחרדה. נפילה של  רקטה נוספת אותרה (4 באוגוסט) בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים. התארגנות המכנה עצמה "ייחוד האל והג’האד" והמזוהה עם הג’האד העולמי קיבלה אחריות על ירי הרקטה שנפלה בחוף אשקלון (פורום ג’האד, 4 באוגוסט 2011).

אחת הרקטות שנפלה בשטחי המועצה האזורית חבל לכיש
אחת הרקטות שנפלה בשטחי המועצה האזורית חבל לכיש
(באדיבות NRG . צלם: אדי ישראל, 4 באוגוסט 2011).

 במהלך השבוע אותרו נפילות של חמש פצצות מרגמה בשטח ישראל. פצצות המרגמה נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

תקיפות חיל האוויר

 בעקבות ירי הרקטות לעבר שטח ישראל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר  מספר יעדי טרור ברצועת עזה. ביניהם יצוינו:

  • ב-5 באוגוסט – הותקפו שלוש מנהרות של חמאס במרכז הרצועה, המשמשות לפעילות טרור. כמו כן נתקפו שני מוקדי פעילות טרור במרכז ובדרום רצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2011).

  • ב-4 באוגוסט – תקפו כלי טייס של חיל האוויר חוליית המחבלים שעמדה לשגר רקטות לעבר ישראל. כמו כן הותקפו שני יעדי טרור בצפון רצועת עזה ומנהרת הברחה בדרום הרצועה (אתר דובר צה"ל, 4 באוגוסט 2011).

 התקשורת הפלסטינית דיווחה כי שלושה אזרחים נפצעו באורח בינוני עד קשה. בדיווחים אחרים נמסר כי אחד מהיעדים שהותקפו הוא מוצב השייך לזרוע הצבאית של חמאס וכי שלושת הפצועים הינם פעילים צבאיים של חמאס (PALDF , 5 באוגוסט 2011; Pal Today , 5 באוגוסט 2011). 

ממשל חמאס מנסה לרסן את ירי הרקטות

 על פי התקשורת הפלסטינית, התארגנות המכנה עצמה "ייחוד האל והג’האד" והמזוהה עם הג’האד העולמי מסרה כי מנגנוני בטחון הפנים של חמאס עצרו כמה מפעילי הקבוצה בעת שניסו לשגר רקטות לעבר ישראל. אהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים בממשל חמאס, הכחיש את הדיווח. עם זאת, הבהיר כי משרדו אוכף את "ההסכמה הלאומית", לפיה יש להימנע מירי רקטות לעבר ישראל, אף שלא יעצור איש בשל פעילות "התנגדות" (מען, 6 באוגוסט 2011).

יהודה ושומרון  

אירועים בשטח

 השבוע התקיימו מספר הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים. המפגינים, בהם פלסטינים, אזרחים ישראלים ומפגינים זרים, יידו אבנים על כוחות הביטחון הישראלים, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך השבוע עברו לרצועת עזה בין 250 ל- 276 משאיות סחורה מדי יום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 9 באוגוסט 2011).

פעילות גורמי ג’האד עולמי בצפון סיני

 ב-29 ביולי הותקפה תחנת המשטרה המצרית באלעריש באש חיה על ידי פעילים חמושים רעולי פנים. כתוצאה מהתקיפה נהרגו שישה בני אדם, שניים מהם אנשי כוחות הביטחון. (מצראוי, 30 ביולי 2011). ב-30 ביולי תקפו אותם פעילים את תחנת הגז המצרית המספקת גז לישראל ולירדן, זו הפעם החמישית מאז פברואר 2011. בזירת האירוע התפתח עימות בין התוקפים לבין אנשי כוחות הביטחון המצריים, שניסו להגן על התחנה (ערוץ אלג’זירה, 30 ביולי 2011).

 מקורות ביטחוניים במצרים מסרו כי נחקרת אפשרות שפעילים אלה משתייכים להתארגנויות המזוהות עם הג’האד העולמי, אשר התמקמו לאחרונה באזור סיני. לדברי אותם מקורות עברו פעילים אלה אימונים ברצועת עזה תחת חסות  צבא האסלאם2 ואף קיבלו מארגון זה סיוע כספי (מצראוי, 31 ביולי 2011). אבו אלמת’נא, בכיר בצבא האסלאם הכחיש את ההאשמות באומרו, כי לצבא האסלאם אין כל קשר לאירועים באלעריש וכי ההאשמות הינן מופרכות (קדסנט, 6 באוגוסט 2011).

 לואא’ צלאח אלמצרי, ראש מחלקת הביטחון בצפון סיני אמר כי לאור התקיפות גובשה תוכנית ביטחונית חדשה שנועדה לחזק את השליטה המצרית בצפון סיני ולהגביר את הפיקוח על גורמים חיצוניים המגיעים לאזור (אלמצרי אליום, 1 באוגוסט 2011).

ישראל והרשות הפלסטינית

דיווחים בתקשורת הישראלית על נכונותה של ישראל לפתוח במו”מ
על בסיס קווי 1967 נתקלו בספקנות פלסטינית

 על פי דיווחים בתקשורת הישראלית הביע ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו  את הסכמתו לפתיחה במו"מ עם הפלסטינים על בסיס קווי 1967. אביגדור ליברמן, שר החוץ הישראלי, אישר את הדברים, אך לטענתו הצד הפלסטיני דחה את ההצעה (חדשות ערוץ 2, 7 באוגוסט 2011).

 בתגובה מסר אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, כי מדובר בהצהרות שאינן אמינות, וכי בוטלה פגישה בנושא שאמורה הייתה להתקיים בינו לבין שמעון פרס, נשיא מדינת ישראל (אלשרק אלאוסט, 3 באוגוסט 2011). יאסר עבר רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, כינה את הדברים "תרגיל ישראלי חסר ערך" וטען כי ההצעה האמריקנית ל"רביעייה", אשר עליה מתבססת ההסכמה הישראלית, כלל לא הוכרה כבסיס למו"מ (רדיו קול פלסטין, 2 באוגוסט 2011). 

היערכות הרשות הפלסטינית למהלך באו"ם בספטמבר

 הרשות הפלסטינית מוסיפה להיערך להצבעה הצפויה באו"ם בספטמבר. בשלב זה נראה כי המסלול המועדף עליהם יהיה פניה למועצת הביטחון ורק לאחר מכן לעצרת הכללית. בראיון לרדיו הפלסטיני ציין צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, כי הפלסטינים צפויים לנקוט ב"כל הצעדים הנחוצים" על מנת למנוע הטלת וטו על ההחלטה במועצת הביטחון וכי כבר ישנה "תכנית כוללת" בעניין (רדיו קול פלסטין, 4 באוגוסט 2011).

 צאא’ב עריקאת הדגיש כי המאמצים להשגת חברות פלסטינית באו"ם מהווים כעת את "הדרך המרכזית להגנה על תהליך השלום" ועל עקרון שתי מדינות לשני עמים. הוא קרא לכל המדינות שטרם הכירו במדינת "פלסטין" לעשות כן. לדבריו המאמצים באו"ם מיועדים להשיג חברות של המדינה הפלסטינית באו"ם ולא להכריז על עצמאותה, שכן זו כבר הוכרזה בשנת 1988 (ופא, 8 באוגוסט 2011).  

 במקביל נערכת גם הליגה הערבית לקראת המהלך הצפוי:

  • איחוד המדינות הבלתי-מזדהות, מדינות איחוד אפריקה ומדינות ארגון הועידה האסלאמית, הסכימו על הקמת חמ"ל משותף לעניין המהלך הפלסטיני בראשות יו"ר הליגה הערבית נביל אלערבי. 

  • משלחת ערבית בדרג שרים אמורה לצאת למדינות החברות במועצת הביטחון כדי לגייס תמיכתן בהצבעה.

  • בשבוע השני של ספטמבר 2011 תכונס ישיבה של ועדת המעקב הערבית אחר יוזמת השלום לקראת כינוס העצרת הכללית.

בכירים ברשות הפלסטינית הכחישו כי בכוונת הרשות לנקוט באלימות בספטמבר

 אביגדור ליברמן, שר החוץ הישראלי, מסר, במסיבת עיתונאים, כי "הרשות הפלסטינית מתכננת אלימות ושפיכות דמים, שטרם נראו כמותם במקביל לאירועי ספטמבר באו"ם". במסגרת זו, טען ליברמן, מתוכננת "הסתערות" על מחסום א-ראם, הסמוך לירושלים (חדשות ערוץ 2, 7 באוגוסט 2011; חדשות ערוץ 10, 7 באוגוסט 2011).

 צאא’ב עריקאת, חבר הועד המרכזי של אש"ף, טען כי הפלסטינים אינם מתכננים מעשי אלימות בספטמבר, כי אם "שלום ופיוס" ודברי ליברמן מעידים על כך ש"אין שום פרטנר" בישראל (וואללה חדשות, 7 באוגוסט 2011). עדנאן אלצ’מירי דובר מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, הבהיר, כי הרשות תומכת בהתנגדות עממית לא אלימה וכי הנהגת הרשות הפלסטינית הנחתה את התושבים שלא לתת לישראל תירוץ לפעול באלימות נגד הרשות. הוא הוסיף כי על ההתנגדות העממית לקבל אופי "ציבורי" ולא להתבצע רק בידי "האליטות" (ופא, 7 באוגוסט 2011).  

שיירות לרצועת עזה – תמונת מצב

שיירה אפריקאית בדרכה לרצועת עזה

 שיירת הסיוע האפריקאית, שיצאה מדרבן ב-14 ביולי נמצאת עתה בסודאן. אנשי השיירה התכוונו להעמיס את מטענם על גבי ספינה ולהמשיך את מסעם בדרך הים מנמל פורט סודאן לנמל אלעריש. בשל עיכובים בדרך החמיצו אנשי השיירה את הספינה בה היו אמורים להפליג ואמורים היו לעלות על סיפונה ב-5 באוגוסט לאחר ששבה לנמל פורט סודאן. מארגני השיירה מקווים להגיע לרצועת עזה במחצית אוגוסט.

 שיירת Africa Aid 1 , שיצאה מקייפטאון בדרכה לרצועת עזה, נמצאת עתה בדרכה לזימבבווה. משם היא אמורה להמשיך בדרכה לזמביה.

פעילי השיירה הדרום אפריקנית מתפללים (אתר השיירה, 4 באוגוסט 2011)
פעילי השיירה הדרום אפריקנית מתפללים
(אתר השיירה, 4 באוגוסט 2011)


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. . נכון ל-9 באוגוסט 2011

2 ראו בהקשר פרסום מרכז המידע מ-1 בפברואר 2011: "יצוא" טרור וחתרנות מרצועת עזה: להערכתנו גורמי טרור ברצועת עזה יבקשו לנצל את האירועים בסיני לקידום פעילויות הברחות אמצעי לחימה בסיני ולהחדרת פעילים למצרים. יוזכר, כי שר הפנים המצרי (היוצא) האשים את "צבא האסלאם", התארגנות ג’האדיסטית הפועלת ברצועה, לפני האירועים האחרונים, במעורבות בפיגוע אלקאעדה נגד הכנסייה הקופטית באלכסנדריה ובפיגועים נוספים במצרים".

לראש העמוד