שלטונות מצרים סרבו להתיר כניסתם של 17 מפעילי שיירת ארגון Viva Palestina לרצועת עזה.

תמונה קבוצתית של פעילי שיירת Viva Palstina

תמונה קבוצתית של פעילי שיירת Viva Palstina

ihh.org.tr , ינואר 2010

ihh.org.tr , ינואר 2010

חאג' אסמאעיל נשואן, פעיל אסלאמי בירדן (כנראה באחים המוסלמים)

חאג' אסמאעיל נשואן, פעיל אסלאמי בירדן (כנראה באחים המוסלמים)

ג'ורג' גאלאווי

ג'ורג' גאלאווי

ואא'ל אלסקא במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שובו לירדן מהמשט (bokra.net)

ואא'ל אלסקא במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שובו לירדן מהמשט (bokra.net)

ח'צ'ר אחמד אסמאעיל אלמשאיח'

ח'צ'ר אחמד אסמאעיל אלמשאיח'

webcache.googleusercontent.com

webcache.googleusercontent.com

שיירת Viva Palestina מתכנסת בלונדון לקראת צאתה

שיירת Viva Palestina מתכנסת בלונדון לקראת צאתה

ראשי השיירה בצרפת (אתר Viva Palestina , 19 בספטמבר )

ראשי השיירה בצרפת (אתר Viva Palestina , 19 בספטמבר )

השיירה מתקבלת בטורינו

השיירה מתקבלת בטורינו

קבלת פנים ביוון (אתר Viva Palestina)

קבלת פנים ביוון (אתר Viva Palestina)

קבלת פנים שנערכה לשיירה על ידי ארגון IHH באיסטנבול

קבלת פנים שנערכה לשיירה על ידי ארגון IHH באיסטנבול

השיירה בתורכיה (Flicker.com)

השיירה בתורכיה (Flicker.com)

כלי הרכב של השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)

כלי הרכב של השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)

מחמד נזאל, פעיל בכיר של חמאס בסוריה

מחמד נזאל, פעיל בכיר של חמאס בסוריה

מסיבת עיתונאים בדמשק של פעילי השיירה עם פעיל חמאס מוסא אבו מרזוק

מסיבת עיתונאים בדמשק של פעילי השיירה עם פעיל חמאס מוסא אבו מרזוק

כלי הרכב של השיירה ממתינים בלאד'קיה

כלי הרכב של השיירה ממתינים בלאד'קיה



תמונה קבוצתית של פעילי שיירת Viva Palstina
תמונה קבוצתית של פעילי שיירת Viva Palstina, שכניסתם נאסרה על ידי השלטונות המצריים. התמונה צולמה בלד’אקיה (אלסביל, ביטאון האחים המוסלמים בירדן, 17 באוקטובר 2010).

כללי

1. לאחר דחיות חוזרות ונשנות יצאה בליל 19-18 באוקטובר מנמל לאד’קיה שבסוריה ספינה לרצועת עזה במסגרת שיירת הסיוע שאורגנה על ידי ארגון Viva Palestina . הספינה ועליה 30 פעילים צפויה להגיע לנמל אלעריש במצרים ב-21 באוקטובר. כ-310 פעילים נוספים המשתתפים בשיירה, שלא יוכלו להגיע בדרך הים, יגיעו על פי סיכום עם שלטונות מצרים לנמל התעופה באלעריש באמצעות שלושה מטוסים. הראשון שבהם, ועליו כ-120 פעילים, נחת בשדה התעופה אלעריש ב-20 באוקטובר. השיירה נכנסה לרצועה ב-21 באוקטובר וזכתה לקבלת פנים נלהבת ע"י בכירי ממשל חמאס ברצועה.

2. במהלך הידברות בין מנהיגי השיירה לבין שלטונות מצרים, בעוד השיירה ממתינה בסוריה, הודיעו המצרים כי ייאסר על 17 ממשתתפיה ובראשם ג’ורג’ גאלווי להיכנס לשטח מצרים, כתנאי לכניסת השיירה לרצועה.

3. בין המסורבים שישה בעלי אזרחות בריטית, תשעה בעלי אזרחות ירדנית ושניים בעלי אזרחות תורכית. ממידע (חלקי) אודות הפעילים שכניסתם סורבה עולה, כי המדובר בכאלו שהיו מעורבים בעימות האלים של שיירת Viva Palestina עם כוחות הביטחון המצרים (ינואר 2010) ובפעילים מירדן (ויתכן גם מתורכיה) המזוהים עם האחים המוסלמים והאסלאם הקיצוני (פרוט ראו נספח א’). לטענת דובר השיירה זאהר ביראוי, פעיל חמאס בבריטניה1, שלטונות מצרים לא סיפקו הבהרה לגבי הסיבות לאיסור.

ihh.org.tr , ינואר 2010
כוחות מצריים מתעמתים עם אנשי שיירת "עורק חיים 3" באלעריש על רקע סירוב שלטונות

מצרים להתיר כניסת חלק מהמשאיות דרך מעבר רפיח (ihh.org.tr , ינואר 2010)

חאג' אסמאעיל נשואן, פעיל אסלאמי בירדן (כנראה באחים המוסלמים)
חאג’ אסמאעיל נשואן, פעיל אסלאמי בירדן (כנראה באחים המוסלמים), שכניסתו וכניסת בנו סורבה ע"י השלטונות המצרים. בצילום שנעשה ברצועת עזה, הוא נראה על רקע כרזה של שיח’ יאסין, מייסד חמאס. למעלה משמאל: סמל "הגוש האסלאמי" (הזרוע הסטודנטיאלית של חמאס). למטה: הכתובת "[יום הזכרון] למות הקדושים [אסתשהאד] של המפקדים ברי המזל [של חמאס]" (קרי, פעילי טרור שנפלו במהלך העימות עם ישראל)2.

4. יוזכר כי לארגון Viva Palestina ולארגונים המשתפים עימו פעולה (ובמרכזם IHH התורכי) עבר של התנהגות אלימה ופרובוקטיבית מול שלטונות מצרים. במהלך התנהלותה של שיירת "עורק חיים 3" (דצמבר 2009 – ינואר 2010). פעילי השיירה היו מעורבים בעימות אלים עם כוחות הביטחון המצרים, שבעקבותיו הודיעה מצרים כי לא תאפשר כניסת שיירה דומה לשטחה והכריזה על ג’ורג’ גאלאוי כ"אישיות בלתי רצויה"3.

5. ניתוח התנהלות השיירה מצביע כי לגרעין המקורי של פעילי Viva Palestina נוספו פעילים רבים מירדן, המפרץ הפרסי וצפון אפריקה. חלק מהפעילים הללו (בדגש על ירדן), הינם פעילי האסלאם הקיצוני (בעיקר האחים המוסלמים), שחברו לפעילי שמאל קיצוני המנהלים את שיירת Viva Palestina. חבירה מעין זאת, על בסיס משותף של עוינות לישראל ותמיכה בחמאס, זוהתה גם בניתוח הרכב הפעילים שהיו על גבי ה"מרמרה", ובקרב בכמה והארגונים והפעילים המרכיבים את הקואליציה הבינלאומית המנהלת מערכת דה-לגיטימציה נגד ישראל.

נספח א’


מידע אודות פעילים בשיירת Viva Palestina , ששלטונות מצרים אסרו על כניסתם

1. שיירת Viva Palestina התעכבה למעלה משבועיים בנמל לאד’אקיה שבסוריה, בהמתנה לקבלת אישור משלטונות מצרים להגיע לאלעריש. בסופו של דבר התנו שלטונות מצרים את כניסת השיירה לרצועה באיסור על 17 ממשתתפי השיירה, ובראשם ג’ורג’ גאלווי, להיכנס לשטח מצרים. זאהר ביראוי, פעיל חמאס בבריטניה המשמש דובר השיירה (שגם כניסתו נאסרה), גינה את מצרים על סירובה לאשר כניסת הפעילים. לטענתו שלטונות מצרים לא סיפקו הבהרה לגבי הסיבות לאיסור.

2. מזיהוי (חלקי) של שמות הפעילים, שכניסתם נאסרה, עולה כי המדובר בכאלו שהיו מעורבים בעימות האלים של שיירת Viva Palestina עם כוחות הביטחון המצרים (ינואר 2010). ובפעילים המזוהים עם האחים המוסלמים והאסלאם הרדיקלי, שחברו לViva-Palestina המונהגת ע"י אישים מהשמאל הקיצוני. בין הפעילים שכניסתם נאסרה על ידי השלטונות המצרים מצויים. שישה בעלי אזרחות בריטית, תשעה בעלי אזרחות ירדנית ושנים בעלי אזרחות תורכית. חלקם לפחות השתתפו בשיירה שהתעמתה עם הכוחות המצריים בינואר 2010 וחלקם היו על גבי ה"מרמרה" במשט האלים במאי 2010. בקרבם בולטים אסלאמיסטים מירדן, שאחד מהם לפחות נעצר בעבר ע"י השלטונות הירדנים בשל העברת סיוע כספי לרצועת עזה במסגרת שיירת הסיוע של Viva Palestina .

3. להלן רשימת מסורבי הכניסה:

א. ג’ורג’ גאלווי, מנהל השיירה. חבר פרלמנט בריטי לשעבר, המזוהה עם השמאל הקיצוני. תומך בחמאס. עומד בראש הארגון הבריטי הפרו-חמאסי Viva Palestina . בעקבות עימות השיירה קודמת של Viva Palestina עם כוחות הביטחון המצריים (ינואר 2010) הוא הוכרז במצרים כאישיות בלתי רצויה. על רקע סירובם של השלטונות המצרים לאפשר כניסתו עם השיירה הנוכחית נאלץ גאלאווי לשוב לבריטניה ב-4 באוקטובר. את מקומו תפס קווין אובנדין, פעיל שמאל קיצוני בבריטניה, אחד מראשי Viva Palestina, שהיה גם על גבי ה"מאוי מרמרה".

ב. זאהר ח’אלד חסן ביראוי – פעיל חמאס המזוהה עם האחים המוסלמים. מתגורר בבריטניה ועוסק בה בפעילות אנטי-ישראלית אינטנסיבית. משמש כדובר השיירה. היה מעורב בעבר בארגון שיירות ומשטים לרצועת עזה, כולל זו שהתעמתה עם שלטונות מצרים בינואר 2010. שמו נכלל בין מנועי הכניסה אך בסופו של דבר הוא הצליח להיכנס לרצועה בנסיבות שאינן ברורות לנו.

ג'ורג' גאלאווי
ג’ורג’ גאלאווי (במרכז) וזאהר ביראוי (מימינו) בטקס קבלת הפנים
 לשיירה שערך ארגון IHH באיסטנבול (Flicker.com )

ג. רון מקיי – בריטי, פעיל Viva Palestina . מקורבי של גאלאוי. שימש כעוזרו הפוליטי וכדוברו בעת שהיה חבר פרלמנט. משמש כראש צוות בשיירה הנוכחית. השתתף בינואר 2010 בשיירה שהתעמתה עם שלטונות מצרים כראש Viva Palestina US .

ד. ארשד מחמד – בעל אזרחות בריטית.

ה. אמנה סלים אלדין – בעלת אזרחות בריטית.

ו. "עמר" – בעל אזרחות בריטית. לא ברור למי הכוונה.

ז. ואא’ל אכרם אסעד אלסקא – יליד 1956, מהנדס במקצועו. יו"ר התאחדות המהנדסים הירדניים. חבר ותיק בתנועת האחים המוסלמים. יו"ר ועדת "עורק החיים" הירדנית. עמד בראש המשלחת הירדנית ב"מרמרה" (שכללה פעילי האחים המוסלמים ופעילי האיגודים המקצועיים). פעיל בשליחת משטים ושיירות נוספות לרצועת עזה.

ואא'ל אלסקא במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שובו לירדן מהמשט (bokra.net)
ואא’ל אלסקא במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שובו לירדן מהמשט (bokra.net )

ח. עלאא’ עבד אלג’ואד עמר ברקאן – יליד 1975, אחראי על יחסי הציבור של האיגודים המקצועיים בירדן. ככל הנראה בעל קשרים לארגונים אסלאמיים (בעבר נעצר ע"י המשטר הירדני על רקע זה למספר שבועות).

ט. ח’צ’ר אחמד אסמאעיל אלמשאיח’ – יליד 1972. עיתונאי. כתב בעיתון אלסביל, ביטאון האחים המוסלמים (לפחות עד 2007).

ח'צ'ר אחמד אסמאעיל אלמשאיח'
ח’צ’ר אחמד אסמאעיל אלמשאיח’ (Aljazeera.net )

י. חאג’ אסמאעיל נשואן – בעל אזרחות ירדנית ממוצא פלסטיני. כבן 82. היה זקן המשתתפים במשט ה"מאוי מרמרה". השתתף בשיירת Viva Palestina לרצועת עזה שהתעמתה עם כוחות הביטחון המצרים ונשא עימו כ-50,000 דינר של כספי תרומות בשם "התנועה האסלאמית" במקום מגוריו. נעצר בעקבות זאת ע"י השלטונות הירדנים עם תשעה אנשים נוספים. דובר האחים המוסלמים ג’מיל אבו בכר אמר לביטאון האחים המוסלמים אלסביל כי העשרה נעצרו בשל איסוף תרומות לרצועת עזה (אתר חמאס פלסטין אלאא’ן, 12 במרץ 2010 ואתרים נוספים4).

יא. מצטפא אסמאעיל הניה נשואן – בעל אזרחות ירדנית. בנו של חאג’ אסמאעיל נשואן. ליווה אותו בשיירת Viva Palestina , שהתעמתה עם כוחות הביטחון המצרים. השתתף אף הוא במשט ה"מאוי מרמרה".

webcache.googleusercontent.com
מימין: חאג’ אסמאעיל נשואן. משמאל: כאפיה הנמצאת ברשותו עם חתימה של

אסמאעיל הניה webcache.googleusercontent.com) )


מגן הוקרה אותו העניק אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס ברצועה לחאג’
אסמאעיל נשואן בו הוא מכונה "השיח’ לוחם הג’האד ("אלשיח’ אלמג’אהד")5

יב. ח’ליל אבו שערה – בעל אזרחות ירדנית.

יג. זכריא נופל – בעל אזרחות ירדנית. השתתף במשט ה"מאוי מרמרה".

יד. פרג’ אחאפע’אני – בעל אזרחות ירדנית.

טו. חסן טוקצ’ה – בעל אזרחות תורכית. השתתף בעימות האלים נגד כוחות הביטחון המצרים בשיירה הקודמת של Viva Palestina (על פי האתר האסלאמי תורכי מומסמה6).

טז. עומר קאראבאג’אק – בעל אזרחות תורכית, השתתף בעימות האלים נגד כוחות הביטחון המצרים בשיירה הקודמת של Viva Palestina (האתר האסלאמי תורכי מומסמה).

נספח ב’


מהלכי שיירת Viva Palestina עד כה
(נכון ל-21 באוקטובר)

כללי

1. ב-20 באוקטובר הגיעה הקבוצה הראשונה של שיירת Viva Palestina בדרך האוויר לשדה התעופה אלעריש לאחר שהתעכבה למעלה משבועיים בסוריה. הקבוצה כוללת כ-150-120 אנשים. קבוצה נוספת צפויה להגיע בדרך האוויר מאוחר יותר (אתר הטלויזיה המצרית; ערוץ אלאקצא; 20 באוקטובר 2010). סה"כ צפויים להגיע בדרך האוויר 312 פעילים (ערוץ אלאקצא); בנוסף לכך, בליל 19-18 יצאה ספינה של Viva Palestina לרצועת עזה ובה 30 פעילים. הספינה צפויה להגיע לנמל אלעריש ב-21 באוקטובר (ערוץ אלאקצא, 20 באוקטובר).

2. שיירת הארגון Viva Palestina , כשיצאה מלונדון, מנתה כ-50 כלי רכב. בדרכם לסוריה הצטרפו לשיירה כ-10 משאיות ממדינות אירופאיות ומתורכיה. בהגיעה למזרח התיכון הצטרפו לשיירה משאיות ופעילים מצפון אפריקה, ירדן והמפרץ הפרסי. לאחר הצטרפותם מנתה השיירה (נכון ל-4 באוקטובר) כ-147 כלי רכב ו-350 פעילים. משמעות הדבר היא כי תחת חסות שיירת הסיוע של ארגון שמאל קיצוני בריטי עומדים להיכנס לרצועה כלי רכב ופעילים רבים ממדינות ערביות, שמספרם עולה בהרבה על הגרעין הבריטיאירופי המקורי. בדיקת רשימת מסורבי הכניסה נותנת אינדיקציה כי בין הפעילים העומדים להיכנס ברצועה מצויים אסלאמיסטים פרו-חמאסים רבים, שבולטים בקרבם פעילי האחים המוסלמים מירדן.

התנהלות השיירה בדרכה מבריטניה לרצועת עזה

3. השיירה שיצאה ב-18 בספטמבר מלונדון כללה, בין השאר, פעילים ונציגי ארגונים מבריטניה, מארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, צפון אירלנד ומלזיה. במדינות בהם עברה השיירה התקבלו אנשיה ע"י אוהדים מקומיים, שסיפקו לה מזון ולינה. בדרכה לסוריה הצטרפו אליה פעילים ממדינות אירופה ומתורכיה.

שיירת Viva Palestina מתכנסת בלונדון לקראת צאתה
שיירת Viva Palestina מתכנסת בלונדון לקראת צאתה
(22 בספטמבר 2010 www.worldbulletin.ne)

4. להלן פירוט דרכה של השיירה:

א. 18 בספטמבר – בשעות הבוקר יצאה השיירה מבריטניה בדרכה לצרפת.

ב. 19 בספטמבר – השיירה הגיעה לפריס. מפריס יצאה בדרכה לדרום צרפת ועברה בליון ובמספר עיירות נוספות. בצרפת הצטרפו לשיירה חמישה כלי רכב נוספים.

ראשי השיירה בצרפת (אתר Viva Palestina , 19 בספטמבר )
ראשי השיירה בצרפת (אתר Viva Palestina , 19 בספטמבר )

ג. 21 בספטמבר – השיירה הגיעה לאיטליה ועברה דרך טורינו ומילאנו באיטליה שם הצטרפו לשיירה שבעה כלי רכב נוספים.

השיירה מתקבלת בטורינו
השיירה מתקבלת בטורינו
(אתר Viva Palestina , התמונה צולמה ע"י Mireille, ISM France )

ד. 23 בספטמבר – השיירה עשתה דרכה ליוון בדרך הים והגיעה לנמל סלוניקי.

קבלת פנים ביוון (אתר Viva Palestina)
קבלת פנים ביוון (אתר Viva Palestina )

ה. 27 בספטמבר – השיירה הגיעה לגבול תורכיה ויצאה בדרכה לאיסטנבול. בתורכיה התקבלה השיירה על ידי ארגון IHH . באיסטנבול נערך טקס לכבודה במהלכו קרא בולנט ילדרים ראש IHH למצרים לאפשר לשיירה לעבור בשטחה (אתר ארגון IHH, 29 בספטמבר 2010; אלקדס אלערבי, 2 באוקטובר 2010).

קבלת פנים שנערכה לשיירה על ידי ארגון IHH באיסטנבול
קבלת פנים שנערכה לשיירה על ידי ארגון IHH באיסטנבול, תורכיה (Flicker.com).
מימין: ג’ורג’ גאלאווי; במרכז בולנט ילדרים; משמאלו זאהר ביראוי.
 

השיירה בתורכיה (Flicker.com)
השיירה בתורכיה (Flicker.com)

ו. 2 באוקטובר – השיירה הגיעה לנמל לאד’אקיה שבסוריה .

כלי הרכב של השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina, 5 באוקטובר 2010)
כלי הרכב של השיירה נכנסים לסוריה (אתר Viva Palestina , 5 באוקטובר 2010)

ז. 4 באוקטובר – אל השיירה הצטרפו שיירה שהגיעה מצפון אפריקה (תוניסיה, אלג’יריה ומרוקו) ושיירה שהגיעה מירדן (השיירה שהגיעה מירדן כללה גם, ככל הנראה, כלי רכב מהמפרץ הפרסי). על פי מספר דיווחים מנתה השיירה לאחר הצטרפותם 147 כלי רכב וכ-350 פעילים. ככל הנמסר כ-40 מהם היו על גבי ה"מאוי מרמרה". בו ביום נפגשו בכירי השיירה עם ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שערך לכבודם סעודה חגיגית. ח’אלד משעל אמר כי "משתתפי השיירה מנהלים מערכה מנצחת" שחיזקה "את העמידה האיתנה של התושבים בעזה ובפלסטין כולה" (צפא 6 באוקטובר 2010; Palestine-info , 5 באוקטובר 2010; פלסטין אלא’ן, 6 באוקטובר 2010). כמו כן קיימו פעילי השיירה מסיבת עיתונאים עם סגנו של ח’אלד משעל מוסא אבו מרזוק.

מחמד נזאל, פעיל בכיר של חמאס בסוריה
מחמד נזאל, פעיל בכיר של חמאס בסוריה (שני מימין) בתהלוכת קבלת פנים לשיירה. מאחוריו עומד דובר השיירה, זאהר ביראוי (אלסביל, 9 באוקטובר 2010).
 

מסיבת עיתונאים בדמשק של פעילי השיירה עם פעיל חמאס מוסא אבו מרזוק
מסיבת עיתונאים בדמשק של פעילי השיירה עם פעיל חמאס מוסא אבו מרזוק, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס (אלסביל, בטאון האחים המוסלמים בירדן,17 באוקטובר 2010).

ח. 4 באוקטובר – מנהיג השיירה, חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר ג’ורג’ גאלוויי, שב לבריטניה בעקבות סירוב מצרים לאפשר כניסתו (אלוטן, 9 באוקטובר 2010; אלסביל, 8 באוקטובר 2010).

ט. 14 באוקטובר – לאחר משא ומתן של פעילי השיירה עם שלטונות מצרים, בתיווך שלטונות סוריה, אישרו המצרים את כניסת השיירה לרצועת עזה בתנאי ש-17 מבין אנשי השיירה לא יכנסו.

כלי הרכב של השיירה ממתינים בלאד'קיה
כלי הרכב של השיירה ממתינים בלאד’קיה
(http://kiaoragaza.wordpress.com , 11 באוקטובר 2010)

י. 21 באוקטובר – השיירה ובה כ-500 טונות ציוד, בשווי של כחמישה מיליוני דולרים, נכנסה לרצועת עזה.

 


1 גם כניסתו של ביראוי נאסרה אך הוא הצליח בסופו של דבר באופן כלשהו להיכנס לרצועה.

2  http://www.alrepat.com/vb/showthread.php?p=423850 .

3 פרוט ראו לקט מידע מה-19 ביולי: "השוואה בין האלימות שהופעלה ע"י ארגון IHH נגד כוחות צה"ל במהלך המשט הימי (ביוני 2010), לבין העימות האלים שניהלו משתתפי שיירת "עורק חיים 3" עם כוחות הביטחון המצריים (ינואר 2010), מעלה קווי דמיון רבים, שהחשובים שבהם הינם מרכזיות תורכיה ואופי התנהלותו האלים של ארגון IHH ".

4 http://www.paltimes.net/arabic/read.php?news_id=109367   ,
http://www.hanein.info/vb/showthread.php?t=161613&page=1 ,
http://www.alrepat.com/vb/showthread.php?t=56536&page=2 .

5  http://www.alrepat.com/vb/showthread.php?p=423850 .

6 בפעילי השיירה שהתעמתו עם כוחות הביטחון המצרים בינואר 2010 היה ייצוג בולט ל-IHH . ניתן להניח כי שני הפעילים התורכים שכניסתם למצרים סורבה משתייכים ל-IHH . אין בידינו בשלב זה הוכחה לכך.

לראש העמוד