מבט לג’האד העולמי (17-11 בפברואר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

 חיילי צבא סוריה בכפר כפין (סאנא, 11 בפברואר 2016).

חיילי צבא סוריה בכפר כפין (סאנא, 11 בפברואר 2016).

 חיילי צבא סוריה בכפר כפין (סאנא, 11 בפברואר 2016).

חיילי צבא סוריה בכפר כפין (סאנא, 11 בפברואר 2016).

שיגור טיל נ

שיגור טיל נ"ט על ידי דאעש לעבר טנק של צבא סוריה ממערב לתל מכסור.

שיגור רקטות גראד של דאעש לעבר שדה התעופה אלעריש (אח'באר אלמסלמין, 12 בפברואר 2016).

שיגור רקטות גראד של דאעש לעבר שדה התעופה אלעריש (אח'באר אלמסלמין, 12 בפברואר 2016).

פעילי דאעש באזור אלפתאא'ח (אח'באר דולת אלאסלאם, 7 בפברואר 2016).

פעילי דאעש באזור אלפתאא'ח (אח'באר דולת אלאסלאם, 7 בפברואר 2016).

פעילי דאעש באזור אלפתאא'ח (אח'באר דולת אלאסלאם, 7 בפברואר 2016).

פעילי דאעש באזור אלפתאא'ח (אח'באר דולת אלאסלאם, 7 בפברואר 2016).

מפלח אסעד עבד אלואחד אבו עאד'רה, פלסטיני מרפיח שמצא מותו בלוב

מפלח אסעד עבד אלואחד אבו עאד'רה, פלסטיני מרפיח שמצא מותו בלוב

גדר הביטחון בגבול תוניסיה-לוב

גדר הביטחון בגבול תוניסיה-לוב

תעלת מים, שנבנתה במקביל לגדר הביטחון בגבול תוניסיה-לוב

תעלת מים, שנבנתה במקביל לגדר הביטחון בגבול תוניסיה-לוב


עיקרי אירועי השבוע

  • השבוע נמשכה ההתקפה של צבא סוריה במרחב, שמצפון לחלב, בסיוע אווירי רוסי מאסיבי. צבא סוריה נחל הישגים והרחיב את המסדרון שכבש בין העיר חלב לבין העיירות השיעיות נבל וזהרא. במקביל כבשו הכוחות הכורדים את העיר תל רפעת. הכוחות הכורדים מאיימים עתה לכבוש את העיר אעזאז (הנמצאת במרחק של כ-4 ק"מ מדרום למעבר הגבול עם תורכיה) ובעקבות זאת להשתלט על חלקו הצפוני של הציר המוביל מחלב לגבול התורכי.
  • הישגי הכורדים עוררו את חששות התורכים.צבא תורכיה ירה אש ארטילריה לעבר הכוחות הכורדים במהלך התקיפה של תל רפעת. ראש ממשלת תורכיה הצהיר, כי ארצו תעשה כל שביכולתה כדי למנוע את נפילת העיר אעזאז (המוחזקת ע"י ארגוני המורדים) לידי הכורדים. על רקע המתיחות הגואה בין תורכיה לכורדים ניסתה ארה"ב להרגיע את הרוחות וקראה לתורכים להפסיק את הירי הארטילרי. התורכים מצידם העלו מחדש הצעתם להקמת "אזור חיץ" בשטח סוריה בראש ובראשונה על מנת למנוע הגעת הכוחות הכורדים לקרבת הגבול והתפשטות ה"מובלעת" הכורדית של עפרין לכיוון מזרח.
  • שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה, ושליח האו"מ לסוריה הכריזו בתום כינוס של קבוצת התמיכה הבינלאומית בסוריה, על הסכם להפסקת מעשי האיבה על מנת לאפשר העברת סיוע הומניטארי לאוכלוסייה בסוריה. עם זאת הבהירו הרוסים, כי ההסכם לא יכלול את הקבוצות הג'האדיסטיות, ובמרכזם ג'בהת אלנצרה ודאעש. פרשנות זאת מפחיתה מסיכויי מימוש ההסכם ובו בזמן נותנת עילה לצבא סוריה בסיוע אווירי רוסי להמשיך במתקפה בצפון סוריה על מנת לקבוע עובדות בשטח.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. עשרות רבות של תקיפות בוצעו באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (על-פי משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזורים הבאים: סמוך למנבג', מראע, אלרקה, אבו כמאל ודיר אלזור. בין השאר הותקפו פעילים, עמדות לחימה וכלי רכב. כוחות הקואליציה נמנעו השבוע מתקיפות אוויריות באזור חלב שם מתבצעת פעילות אווירית אינטנסיביות ע"י הרוסים, כסיוע למתקפה של צבא סוריה .
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורים הבאים: חבאניה, קיסיק, מוצול, סנג'אר, סלטאן עבדאללה, תל עפר, אלבו חיאט, כרכוכ, רמאדי,  חאבניה, בע'דאדי ואלפלוג'ה. במהלך התקיפות נפגעו, בין השאר, עמדות לחימה של דאעש, ארטילריה, כלי רכב, כולל רכבי תופת, עמדות ירי, אזורי כינוס ומחסומים.
קריאה להפסקת מעשי האיבה על מנת לאפשר סיוע הומניטארי
  • ב-11 וב-12 בפברואר 2016 התכנסה במינכן קבוצת התמיכה  הבינלאומית בסוריה International Syria Support Group", ISSG) "). בכנס השתתפו למעלה משלושים ראשי מדינות ולמעלה משישים שרי חוץ מרחבי העולם. בתום הכנס נערכה מסיבת עיתונאים משותפת, בהשתתפות ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי והשליח המיוחד של האו"ם לסוריה סטפאן דה מיסטורה. במסיבת העיתונאים הוכרז על הסכם להפסקת מעשי האיבה, שיכנס לתוקף תוך שבוע על מנת לאפשר העברת סיוע הומניטארי לאוכלוסייה הסורית באזורי לחימה שונים.
  • שרי החוץ קרי ולברוב הדגישו, כי כל המדינות החברות בקבוצת התמיכה הבינלאומית בסוריה תסייענה במימוש הפסקת מעשי האיבה. הם הוסיפו, כי הם ייצרו קשר עם הקבוצות השונות בסוריה כדי לאפשר את המהלך. עם זאת הבהיר לברוב, כי המטוסים הרוסים ימשיכו לפעול בסוריה נגד דאעש וקבוצות ג'האדיסטיות נוספות, ובתוכן דאעש וג'בהת אלנצרה, שאינן כלולות בהפסקת מעשי האיבה (12 בפברואר 2016, טאאס, RT).

נראה לנו, כי הפרשנות הרוסית להפסקת מעשי האיבה מפחיתה מסיכויי יישום ההסכם, משום שג'בהת אלנצרה ממלאת תפקיד חשוב בקרב ארגוני המורדים, הנלחמים מצפון לחלב. היא גם מאפשרת המשך תקיפות של ארגוני המורדים, ללא אבחנה ביניהם, באצטלה של תקיפת "ארגוני טרור".  כל זאת על מנת לקבוע עובדות בשטח קרי – להשלים את המהלך של השתלטות צבא סוריה על מרבית המרחב שמצפון לחלב ולהביא לכיתורה של העיר.


התייחסות דאעש להפסקת האש
  • דאעש הזדרז לגנות את הפסקת האש המוצהרת. הוא פרסם סרטון תחת הכותרת "העיסקה המלוכלכת" בו האשים את ארגוני האופוזיציה הסוריים ב"מכירת" סוריה למשטר הסורי ולמערב. הם הואשמו ובשיתוף פעולה עם המשטר הסורי והמערב ב"מזימה", שמטרתה לחסל את דאעש.  בסוף הסרטון נשמעה קריאה לפעילי דאעש בכל מקום להגיע לסוריה על מנת לסייע למדינה האסלאמית, שהקים דאעש (אח'באר דולת אלח'לאפה, 14 בפברואר 2016).
סעודיה ומדינות המפרץ
  • "מקורות סעודיים" מסרו, כי סעודיה ובעלות בריתה מתכוננות לתקוף את דאעש. שר החוץ התורכי אמר, כי סעודיה תשלח מטוסים לתורכיה כדי להרחיב את המבצע האווירי שלה נגד דאעש. ב-14 בפברואר 2016 מסר עמיד (תא"ל) אחמד אלעסירי, יועצו הצבאי של שר ההגנה הסעודי, שמטוסי חיל האוויר הסעודי וצוותיו כבר ממוקמים בבסיס אינצ'רליק  שבדרום תורכיה. אלעסירי הוסיף, שאין בבסיס נוכחות של כוחות קרקעיים סעודים וציין, כי סעודיה מחויבת ללחימה כנגד דאעש באלרקה וסביבתה. עוד אמר, כי פעילותה תבוצע במסגרת הקואליציה הבינלאומית (אלערביה, 14 בפברואר 2016).

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  • במהלך השבוע תקפו כלי טיס רוסיים מספר רב של  יעדים ברחבי סוריה. עיקר המאמץ הרוסי התמקד במרחב חלב, כסיוע למהלך הקרקעי של הצבא הסורי מצפון לחלב.  במסגרת זאת דיווחו מקורות רוסיים, כי חיל האוויר הרוסי וצבא סוריה, תקפו "מטרות טרור" באזור אעזאז, בסמוך לגבול עם תורכיה, המוחזק בידי ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים אחרים (ספוטניק, 12 בפברואר 2016).
  • בתקשורת האמריקאית דווח, כי ב-15 בפברואר 2015 נפגעו בית חולים, הנתמך ע"י ארגון רופאים ללא גבולות ובית ספר, בתקיפה אווירית רוסית באעזאז. נמסר, כי בתקיפה נהרגו 14 אנשים (סקיי ניוז, 15 בפברואר 2015). ראש ממשלת תורכיה הצהיר, כי רוסיה שיגרה טילים בליסטים לעבר בית ספר ובית חולים בעיר אעזאז (אח'באר אלא'ן, 15 בפברואר 2016). מזכ"ל האו"מ ודובר מחלקת המדינה גינו את ההפצצות הרוסיות באזור חלב. דוברים רוסיים מצידם דחו את ההאשמות וכינו אותן "טענות חסרות בסיס".
  • בשיחה שנערכה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבהיר פוטין את החשיבות שביצירת חזית מאוחדת "נגד הטרור". שניהם הגדירו את השיחות שהתקיימו במינכן כ"חיוביות" (סקיי ניוז, 14 בפברואר 2016). בהצהרה של הנשיאות הרוסית נאמר, כי נשיא רוסיה ציין במהלך שיחת הטלפון את הצורך לקיים קשרי עבודה קרובים בין משרד החוץ הרוסי לבין מחלקת ההגנה של ארה"ב, אשר יאפשרו לבצע את המלחמה בדאעש ובארגוני טרור נוספים בצורה יעילה ומתוכננת יותר (14 בפברואר 2016, RT). עוד נמסר, כי נשיא ארה"ב דחק בפוטין להפסיק את התקיפות האוויריות נגד האופוזיציה הסורית (14 בפברואר 2016, AFP).
  • מדינות בקואליציה המערבית המשיכו למתוח ביקורת חריפה על רוסיה, על שהיא ממקדת את תקיפותיה נגד ארגוני המורדים (עליהם נמנים ארגונים פרו-מערביים) ולא נגד דאעש: מבלוט צ'בוואשולו, שר החוץ התורכי, אמר כי במהלך תקיפותיה פוגעת רוסיה בבתי ספר ובבתי חולים בסוריה. לדבריו הפסקת אש לא תהיה אפשרית כל עוד רוסיה לא תפסיק לתקוף מהאוויר. פיליפ המונד, שר החוץ הבריטי, אמר כי הפסקת האש תצליח רק אם רוסיה תפסיק את התקיפות האוויריות התומכות במשטר אסד. גו'הן קרי, מזכיר המדינה של ארה"ב, אמר שכדי לכבד את הסכם הפסקת האש שהושג צריכה רוסיה לשנות את יעדי התקיפות שלה (אתר רויטרס, 12 בפברואר 2016).

עיקרי התפתחויות בסוריה

המערכה על חלב

השבוע נמשכה מתקפת צבא סוריה, במרחב שמצפון לחלב, בסיוע אווירי רוסי. צבא סוריה הרחיב את המסדרון, שכבש בין העיר חלב לבין העיירות נבל וזהרא, שמצפון לה. בו בזמן המשיכו הכוחות הכורדים לתקוף בחלקו הצפוני של הציר, הסמוך לגבול עם תורכיה. כיוון שכך, ג'בהת אלנצרה וארגוני המורדים האחרים, השולטים על המרחב שמצפון לחלב, נתונים עתה ללחץ כפול הן מהצבא הסורי והן מהכוחות הכורדים. המשטר התורכי, החושש מהשתלטות הכורדים על המרחב שבקרבת מעבר הגבול, הגיב באש ארטילרית שירה צבא תורכיה לעבר הכוחות הכורדים, ללא תוצאות משמעותיות. בעיר חלב גופא נמשך המצב ההומניטרי הקשה (בריחת פליטים, פגיעה בתשתיות מים וחשמל).

 
צבא סוריה
  • השבוע פעל צבא סוריה לטיהור מוקדי התנגדות מצד ארגוני המורדים בחלקו הדרומי של ציר חלב- אעזאז-קיליס. במסגרת זאת השתלט צבא סוריה על כמה אזורים ממערב לציר וממזרח לו:ֿ
  • ב-13 בפברואר 2016 השתלט צבא סוריה על אזור העיירה אלטאמורה, שממערב לציר חלב-נבל. זאת לאחר עימותים בינו לבין פעילי ג'בהת אלנצרה, ששלטו על העיירה (סוריא מבאשי, 12 בפברואר 2016). בעיירה ענדאן, שמדרום מזרח לאלטאמרה, עדיין מתקיימים קרבות בין צבא סוריה לארגוני המורדים.
  • ממזרח לציר חלב-נבלהשתלט צבא סוריה על העיירות ארחץ ומסקאן והתקדם לעבר העיר רפעת מכיוון דרום. פעילים מארגוני המורדים, שהחזיקו בעיירות הללו, נסוגו לעבר אעזאז ומארע (אלעאלם, 17 בפברואר 2016). כמו כן השתלט צבא סוריה על הכפר כפין, שמדרום מערב לעיר תל רפעת בכך הגיע צבא סוריה אל מבואתיה הדרומיים של העיר תל רפעת, שנכבשה ע"י הכוחות הכורדים, ולמעשה כוחותיו גובלים עתה עם הכוחות הכורדים (ראו מפה).
הכוחות הכורדים
  • בעוד צבא סוריה מטהר את חלקו הדרומי של הציר המוליך מחלב לתורכיה, עלה בידי הכוחות הכורדים ( SDF, YPG) לכבוש חלקים מחלקו הצפוני של הציר. במהלך התקפותיהם כבשו הכוחות הכורדים את העיר תל רפעת ואת שדה התעופה והעיירה מנע', שמדרום לאעזאז. ב-16 בפברואר 2016 כבשו הכוחות הכורדים את העיירות כפר נאצח, כפר נאיא ושיח' עיסא, שמדרום וממזרח לתל רפעת (ראו מפה). המכשול העיקרי המונע שליטת הכוחות הכורדים על כל חלקו הצפוני של הציר עד לגבול התורכי הינה העיר אעזאז, הנמצאת כ-4 ק"מ דרומית למעבר הגבול באב אלסלאמה. אעזאז נתונה עתה להתקפות של הכוחות הכורדים מכיוון דרום וממערב. 
  • המתקפה הכורדית על ארגוני המורדים בחלק הצפוני של הציר המוביל לתורכיה עוררה את חשש התורכים מפני התפשטות המובלעת הכורדית בעפרין לכיוון מזרח במגמה לחבור עם אזור השליטה הכורדי שלאורך הגבול התורכי. על רקע זה ירה צבא תורכיה אש ארטילריה לעבר מוצבים של הכוחות הכורדים באזורי עפרין ואעזאז. ירי זה לווה באיומי התערבות מצד בכירים תורכים[1]. תורכיה אף העלתה מחדש הצעתה להקים אזור חיץ בשטח סוריה בקרבת הגבול התורכי על מנת לסייע לפליטים, הנמלטים מאזור חלב ובו בזמן לבלום את התקדמות הכוחות הכורדים לעבר הגבול התורכי ולכיוון מזרח.
  • על רקע המתיחות הגואה בין תורכיה לכורדים ניסו ארה"ב (וצרפת) להרגיע את הרוחות:
  • ג'והן קרבי, דובר מחלקת המדינה של ארה"באמר במהלך תדרוך יומי, כי הכורדים הם שותפים משמעותיים בלחימה נגד דאעש וציין כי ארה"ב סיפקה להם בעיקר סיוע אווירי. הוא הדגיש, כי היחסים בין ארה"ב לכורדים הם צבאיים בלבד ולא מדיניים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 8 בפברואר 2016). בתגובה זימן משרד החוץ של תורכיה את שגריר ארה"ב כדי להבהיר לארה"ב את "חוסר הנוחות", שנגרם לתורכיה, מעמדת ארה"ב כלפי הכורדים (@Conflicts, 8 בפברואר 2016).
  • ג'ו בידן, סגן נשיא ארה"ב דחק בתורכיהלהפגין איפוק באמצעות הפסקת הירי הארטילרי. הוא ציין, כי ארה"ב עושה מאמצים למנוע מכוחות כורדיים סוריים לנצל את הנסיבות הנוכחיות למטרת השתלטות על שטח נוסף בסמוך לגבול סוריה תורכיה (ספוטניק, 14 בפברואר 2016). גם צרפת קראה לתורכיה להפסיק באופן מיידי את התקיפות נגד הכוחות הכורדיים בסוריה (AFP, 14 בפברואר 2016).
מצבם של ג'בהת אלנצרה וארגוני המורדים האחרים
  • ג'בהת אלנצרה, וארגוני המורדים האחרים,במרחב שמצפון לחלב, נמצאים עתה תחת לחץ כפול: מדרום מופעל עליהם לחץ ע"י צבא סוריה (בסיוע אווירי רוסי) וממערב הם מותקפים ע"י הכוחות הכורדים. השבוע הם איבדו את העיר תל רפעת והם ממשיכים להיאחז עדיין בעיר אעזאז, שבקרבת הגבול התורכי.
  • דאעש ששטחי שליטתו ממערב לפרת גובלים בשטחי שליטת ג'בהת אלנצרה וארגוני מורדים האחרים, לא נקט עד כה במהלכים משמעותיים כדי לסייע בבלימת המתקפה הסורית. שטחי שלטונו של דאעש שממערב לפרת (אזורי ג'ראבלוס; מנבג', אלבאב) לא נפגעו עד כה בהתקפה של צבא סוריה, אולם באזור סכר תשרין נתון דאעש ללחץ של הכוחות הכורדים (ראו להלן).
 נמשכות פעילות הגרילה של דאעש במרחב שדה התעופה כוירס
  • דאעש  הודיע, כי פעיליו פוצצו שתי מכוניות תופת בקרבת מוצבים של צבא סוריה, ליד הכפרים תל מכסור  וג'ב אלכלב, מצפון-מערב לשדה התעופה כוירס(ח'טוה, 12 בפברואר 2016). ב-13 בפברואר 2016 פרסם דאעש תמונות המתעדות לחימה עם צבא סוריה בכפר תל מכסור. במהלך הלחימה, הפעילו פעילי דאעש שני רכבי תופת בהם נהרגו מחבלים מתאבדים, שכינוייהם אבו מצעב הלובי ואבו בכר אלמוחד (אח'באר אלמסלמין, 13 בפברואר 2016).
מרחב סכר תשרין
  • במקביל להתקפה באזור אעזאז-תל רפעת פתחו הכוחות הכורדים (SDF) במהלך צבאי לכיוון מנבג', מאחז חשוב של דאעש, שממערב לפרת. המתקפה מתבצעת מאזור השליטה של הכורדים ממערב לסכר תשרין.ב-12 בפברואר 2016 דווח כי דאעש נסוג מכמה כפרים באזור שמצפון מערב לסכר תשרין. נמסר, כי הכוחות הכורדים התקדמו בכיוון צפון מערב לעבר העיר מנבג', וכי הם נמצאים בפאתי הכפר אבו קלקל (כ-14 ק"מ מדרום מזרח למנבג'). דאעש, השולט בעיר מנבג', קרא באמצעות רמקולים לתושבי העיר להישאר בבתיהם ולא לעזוב אותה (12 בפברואר 2016, סוכנות ידיעות סורית qasioun.net).
ההכתשויות במרחב העיר דיר אלור
  • דאעש ממשיך לתקוף את הכוחות הסורים בעיר דיר אלזור ובפאתיה. על פי הדיווחים השונים, נראה כי צבא סוריה נחל השבוע מספר הצלחות:
  • ב-11 בפברואר 2016נמסר, כי הרג צבא סוריה למעלה מחמישים פעילי דאעש באזור הר אלת'רדה (Al Thurdah), כ-5 ק"מ מדרום מערב לשדה התעופה של דיר אלזור (סאנא, 13 בפברואר 2016).
  • ב-12 בפברואר 2016 נמסר, כי צבא סוריה הדף ניסיון של פעילי דאעש לתקוף את שדה התעופה הצבאי דיר אלזור. דווח, כי עשרות פעילים נהרגו (סוכנות הידיעות הסורית, 12 בפברואר 2016).
  •  ב-13 בפברואר 2016דיווח צבא סוריה, כי הרג פעילי דאעש רבים בשכונותיה הצפוניות והדרומיות של דיר אלזור (סאנא, 13 בפברואר 2016).
העיר דמשק
  • ב-9 בפברואר 2016 התפוצצה מכונית תופת באזור "שיכוני אלברזה" (Masakin al Barzah) בצפון דמשק. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה, כי בפיגוע נהרגו ונפצעו מספר אזרחים (סאנא, 9 בפברואר 2016). דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. לדברי הארגון מחבל מתאבד פוצץ מכונית תופת במועדון קציני המשטרה בשיכוני אלברזה. על פי הודעת דאעש נהרגו בפיגוע כעשרים אנשים ואחרים נפצעו (אעמאק, 9 בפברואר 2016).

אזור אלברזה, שבו התפוצצה מכונית התופת, הינו בעל רגישות רבה בראיית המשטר הסורי, שכן באזור זה מתגוררת בעיקר אוכלוסיה שיעית ועלוית ומצויים בה מגורי הקצינים הבכירים בדמשק. בסביבתם ממוקמים גם בית החולים הצבאי תשרין, המכון הגבוה למחקרים מדעיים וטכנולוגיה (HIAST – Higher Institute For Applied Sciences & Technology) והאקדמיה לשוטרים .

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
אלרמאדי
  • נמשכים מאמצי צבא עיראק לטהר את העיר אלרמאדי מנוכחות פעילי דאעש.מוקד הלחימה בין צבא עיראק לדאעש היה השבוע באזור אלבו ד'יאב, שבצפון העיר. צבא עיראק הודיע, כי בהתקפה על מפקדה של דאעש באזור אלבו ד'יאב, נהרגו שני פעילי דאעש וכי שאר הפעילים נמלטו מהמקום (אלסומריה, 14 בפברואר 2016). עוד נמסר, כי בשתי תקיפות אווירית של הקואליציה באלבו ד'יאב (13, 14 בפברואר 2016) נהרגו  יותר מעשרים פעילי דאעש. כמו כן נגרם נזק לתשתיות ארגון (אראניוז, 13 בפברואר 2016, אלסומריה, 14 בפברואר 2016).
  • צבא עיראק עושה מאמץ לאתר מנהרותהמשמשות  את דאעש להעברת פעילים ואמצעי לחימה לתוך העיר אלרמאדי. על-פי קצין עיראקי בכיר, התגלו עד כה מנהרות רבות, ששימשו את פעילי דאעש. לדבריו המאמץ לאתר מנהרות נוספות נמשך (אלערביה, 15 בפברואר 2016).
  • בעקבות שיפור הביטחון במזרח העיר, מתכננת ממשלת עיראק להחזיר עקורים לבתיהם (אלסומריה, 14 בפברואר 2016). ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, הודיע על הקמת ועדה עליונה לשיקום העיר, בשל ההרס הרב שארע בה בעקבות הלחימה בדאעש (אלשרק אלאוסט, 14 בפברואר 2016).
אזור אלפלוג'ה
  • נמשך המצור, שהטיל צבא עיראק על העיר אלפלוג'ה.מנגד, מנהל דאעש לוחמת גרילה נגד צבא עיראק בסביבות העיר. דאעש הודיע, כי הרג 16 חיילי צבא עיראק בירי צלפים באזור זובע, דרומית-מזרחית לאלפלוג'ה (אעמאק, 11 בפברואר 2016). צבא עיראק מצידו  הודיע על הריגתם של יותר משלושים פעילי דאעש דרומית לאלפלוג'ה (אלחרה, 14 בפברואר 2016).
  • דאעש הודיע, כי הדף ניסיון של צבא עיראק לתקוף את הארגון באלכרמה, מעוז של דאעש מצפון-מזרח העיר אלפלוג'ה. דאעש פרסם צילומים מהלחימה וגופות של חיילים עיראקים, שנותרו בשטח (אח'באר אלמסלמין, 14 בפברואר 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצרים נגד יעדי דאעש בעיקר באזור אלשיח' זויד, רפיח ואלעריש. במסגרת הפעילות נמסר על הריגתם של כמה עשרות פעילים ומעצרם של רבים אחרים. כמו כן דווח על שריפת מכוניות ואופנועים ללא לוחיות רישוי (אלמצרי אליום, 12 בפברואר 2016). ב-11 בפברואר הרסו כוחות הביטחון המצריים מנהרה באזור אלדהליה ברפיח. במנהרה נמצאו, בין השאר, כבלי חשמל ותקשורת ומכשירים לשאיבת מים. כמו כן הם החרימו שני מחסני אמצעי לחימה בהם נמצאו חומרים המשמשים לייצור מטענים (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המצריים, 11 בפברואר 2016).
  • השבוע ראויים לציון הארועים הבאים:
  • 14 בפברואר 2016 – מסוקי חיל האוויר המצרי שיגרו רקטות לעבר יעדי טרור באזור אבו טבל (Abu Tubul) מדרום לאלעריש. כמו כן נעצרו 42 חשודים ונוטרלו ארבעה מטעני נפץ באלעריש, אלשיח' זויד ורפיח (אלמצרי אליום, 10 בפברואר 2016).
  • 13 בפברואר 2016 –שני מטעני חבלה התפוצצו סמוך לשיריוניות של כוחות הביטחון המצריים במערב אלעריש. לא היו נפגעים (אלוטן, 13 בפברואר 2016).
  • 13 בפברואר 2016 – קצין נהרג וחייל נפצע במהלך נטרול מטען חבלה בכרם אלקואדיס (עמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המצריים, 13 בפברואר 2016).
  • 13 בפברואר 2016 – שישה חיילים, ביניהם קצין, נפצעו כתוצאה מפגיעה בטנק בכביש בין אלח'רובה לאלקואדיס בצפון חצי האי סיני (רצד, 13 בפברואר 2016).
  • 13 בפברואר 2016 פרסם דאעש תמונות בהן נראים פעילי הארגון מפעילים מטען נגד סיור רגלי של צבא מצרים בקרבת אזור אלעג'רה (Al 'Ujrah), מדרום מערב לאלשיח' זויד. דאעש הודיע שבתקרית זו נהרגו חמישה חיילים מצבא מצרים (אח'באר אלמסלמין, 12 בפברואר 2016).
  • 12 בפברואר 2016–  דאעש פרסם תמונות בהן תיעוד  שיגור רקטות גראד לעבר שדה התעופה הבינלאומי אלעריש בעת שביקרו בו גורמי ממשל מצרים (אח'באר אלמסלמין, 12 בפברואר 2016).
  • 11 בפברואר 2016 – כלי טיס של חיל האוויר המצרי תקפו שיירה של מכוניות של דאעש באלשיח' זויד (סקיי ניוז, 11 בפברואר 2016).נמסר, כי בתקיפות מהאוויר נהרגו ארבעים פעילי טרור המשתייכים לדאעש  ונפצעו שישים נוספים (אלבואבה ניוז, 11 בפברואר 2016).
  • 10 בפברואר 2016 – כוחות הביטחון המצריים חשפו מחסן חומרי נפץ במרכז סיני במחסן נמצאו חמישה שקים של TNTרקטות RPGותחמושת (אליום אלסאבע, 10 בפברואר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • ערוץ טלוויזיה המזוהה עם חזבאללה מסר, כי אבו עמר הצ'צ'ני מונה לתפקיד מנהיג דאעש בלוב (אלמיאדין, 12 בפברואר 2016). לפי שעה אין אימות לידיעה

אבו עומר הצ'צני הינו כינויו של טרחאן בטירשווילי (Tarkhan Tayumurazovich Batirashvili), פעיל צ'צ'ני ממוצא גיאורגי, שבעבר שירת כסמל בכוחות המזוינים של גיאורגיה. ב-2012 הוא הגיע לסוריה והצטרף לשורות ג'בהת אלנצרה ופקד על כח בשם "צבא המהגרים" (שבה שרתו פעילים זרים מצ'צ'ניה וממדינות נוספות). בסוף 2013 הוא עזב את ג'בהת אלנצרה, יחד עם חלק מאנשיו, ועבר לשורות דאעש. הוא נשבע אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי ומונה על ידו כמפקד האזור הצפוני של סוריה. בעבר דווח מספר פעמים, כי נהרג.


דרנה
  • באזור אלפתאא'ח, השולט על דרנה, נמשכים הקרבות בין דאעש לבין מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה (ארגון ג'האדיסטי המזוהה עם אלקאעדה). דאעש קיבל אחריות להטמנת מטען במחנה של "גדוד בוסלים" בכניסה המערבית לדרנה. לטענת דאעש הדבר גרם למותם של שלושה לוחמים מהגדוד. מנגד, מועצת השורא של לוחמי הג'האד בדרנה טענה, כי אנשיה חיסלו את פעיל דאעש שניסה להטמין מטען במחנה (פורטל אלוסט, 12 בפברואר 2016; אח'באר דולת אלאסלאם, 11 בפברואר 2016).
  • זרוע ההסברה של דאעש במחוז ברקה פרסמה ב-7 בפברואר 2016 סידרת תמונות, שבהן נראים פעילי דאעש בעת פעילותם הצבאית באזור אלפתאא'ח (אח'באר דולת אלאסלאם, 7 בפברואר 2016).

 

 

סרת
  • מקורות בסרת מסרו, שדאעש הכריז על גיוס כללי בעיר סרת.  נמסר כי פעילי דאעש עוברים ברחובות העיר וקוראים ברמקולים לתושבים להצטרף לג'האד. דרשני המסגדים של דאעש הדגישו בדרשת יום השישי, שנערכה ב-12 בפברואר 2016 כי מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי, הורה לצאת לג'האד נגד כל מי שיתקוף את גבולות "אמירות סרת". הם קראו לכל תושבי סרת לסייע לדאעש להרוג את "הכופרים" (פורטל אלוסט, 13 בפברואר 2016).
  • במקביל דרש דאעש מבעלי הבתים הממוקמים לחוף הים לפנותם בהקדם. כמו כן העביר פעילים רבים מהעיירה בן ג'ואד לסרת, והציב אותם סמוך לתחנת הכוח במערב העיר (פורטל אלוסט, 9 ו-11 בפברואר 2016). נמסר גם, כי פעילי הארגון חפרו שוחה באורך כשלושה ק"מ באזור חקלאי ממערב לעיר סרת. הם גם פינו את רוב המפקדות והמחנות שלהם, שבמערב סרת, ועברו לאזורי מגורים בעיר ובפרבריה ולאזורים חקלאיים (פורטל אלוסט, 13 בפברואר 2016).

נראה לנו כי המדובר בצעדי מנע הגנתיים. ייתכן וברקע להם עומד החשש של דאעש, כי צבא לוב ומדינות המערב עלולות לתקוף את דאעש בלוב מהיבשה או אף מכיוון הים. זאת בעקבות הצהרות שנשמעו בשבועות האחרונים בארה"ב ובמדינות מערביות נוספות.

 

בנע'אזי
  • השבוע נמשכו הקרבות בעיר בנע'אזי בין כוחות ח'ליפה חפתר, הפועלים מטעם ממשלת טברק, לבין פעילי דאעש ומועצת השורא של מהפכני בנע'אזי.לדברי מקור מצבא לוב השמיד הצבא ספינה, שנשאה אספקה צבאית ללוב, לפני שהספיקה להתקרב לחוף בנע'אזי (אלערביה.נט, 12 בפברואר 2016).
פעיל פלסטיני מרפיח נהרג בשורות דאעש בלוב
  • התקשורת הפלסטיניתדיווחה על מותו של פעיל פלסטיני מרפיח בשם מפלח אסעד עבד אלואחד אבו עאד'רה, המכונה בשם אבו עבדאללה. הפעיל נהרג במהלך לחימה בשורות ארגון דאעש בטריפולי שבלוב. הוא היה נשוי עם שני ילדים ויצא מהרצועה לפני שנה. בני משפחתו ציינו, כי קיבלו את ההודעה על מותו ב-15 בפברואר 2016 ללא פרטים על נסיבות מותו (16 בפברואר 2016, מען, zamnpress).

בקרב שורות דאעש בלוב משרתים פעילים זרים ממדינות ערב, ובתוכם פעילים פלסטינים מרצועת עזה. הפעילים הערביים הזרים מהווים מרכיב חשוב בקרב שלוחת דאעש בלוב והם תופסים בה את עמדות ההנהגה.


תוניסיה
  • בתקשורת הערבית דווח, כי הושלמה הקמת גדר ביטחון ולצידה תעלות מים בגבול תוניסיה-לוב. ברקע עומד חשש תוניסאי מפני התגברות פעולות הטרור של דאעש, שמקורם בלוב. אורכה של הגדר הינו כ-200 ק"מ והיא משתרעת מראס ג'דיר לאורך חוף הים התיכון ומשם לכיוון חלקו הדרום מערבי של הגבול בין המדינות. בשלב הבא יותקנו על הגדר אמצעים אלקטרונים בסיוע של גרמניה וארה"ב (אלג'זירה, 7 בפברואר 2016).
הפיליפינים
  • דאעש הכיר באופן רשמי בשבועת אמונים של כמה קבוצות ג'האדיסטיות הפועלות בפיליפינים. עם זאת דאעש עדיין לא הפך את הקבוצות הג'האדיסטיות בפיליפינים באופן רשמי למחוז במדינה האסלאמית. לפחות אחת מהקבוצות, שנבעו אמונים, היא בראשות Isnilon Hapilon,אשר עומד בראש קבוצת אבו סיאף, והוכרז כמבוקש על ידי ארה"ב[2]. השבועה התפרסמה לאחרונה בקלטת וידאו מטעם אלפראת, מרכז התקשורת של דאעש בשפה הרוסית.  בקלטת ניתן לראות, כי דאעש קיבל  את רשמית שבועת האמונים של הקבוצות הג'האדיסטיות מהפיליפינים (14 בפברואר 2016, The Long War Journal).
פקיסטאן
  •  דאעש פועל באופן גלוי בחבל כרם (Kurram) בפקיסטאן הממוקם כ-95 ק"מ מדרום מזרח לבירה קאבול. זהו אזור שבטי בו מתגוררת אוכלוסיה שיעית ברובה.  אמיר דאעש בפקיסטאן, המכונה זביר הכוויתי, פרש משורות הטליבאן והקים את ארגון ג'נד אללה, שנשבע אמונים לדאעש (אלשרק אלאוסט, 8 בפברואר 2016).

התנהלות המדינה האסלאמית

  • בתקשורת הערבית דווח, כי ארגון דאעש השיק לאחרונה  מספר אתרי קניות באינטרנט באמצעותם ניתן לרכוש מוצרי מותרות במחירים מוזלים כגון טלפונים, מחשבים, טלוויזיות כמו גם מכוניות ואופנועים. אחד האתרים גם מציע למכירה מתנות ופרסים המיועדים ללוחמי הארגון בעיראק ובסוריה . אתר נוסף מציע למכירה חופשות בח'ליפות האסלאמית בעיראק . נראה, כי אתרי הקניות נועדו לגוון את מקורות ההכנסות של הארגון. (אלשרק אלאוסט, 14 בפברואר 2014)

פעילות סיכול ומנע

ארה"ב
  • משרד האוצר של ארצות הברית הטיל סנקציות על שלושה בכירים בדאעש. להלן פרטים על שניים מהם (אתר משרד האוצר, 11 בפברואר 2016):
  • פיצל אחמד (עלי אלזהרני), פעיל בכיר בחטיבת הנפט של הארגון, סעודי במוצאו. הוא אחראי לפחות על חמישה שדות נפט בצפון מזרח סוריה והוא מפקח על פעילות של פעילים בתחום הנפט והגז. הנכסים עליהם הוא מפקח הניבו רווחים רבים עבור דאעש. זהרני הצטרף למשרד משאבי הטבע של דאעש, האחראי על שדות הנפט והגז, ביולי 2014 ומונה כאחראי אזור אלחסכה.
  • חסין ג'ואתיני, מתאם פעילות לוחמים זרים. פלסטיני מרצועת עזה, במסגרת פעילותו הוא סייע בתקשורת ובמעבר של לוחמים זרים וביצע פעילות פיננסיות עבור דאעש. הוא הגיע לסוריה בספטמבר 2014 להישבע אמונים לדאעש ולאחר מכן הוא התבקש לשוב לרצועת עזה ולהקים בה נוכחות של דאעש.

[1]ראש ממשלת תורכיה אהמט דוואטוע'לו התבטא כי ארצו תעשה כל שביכולתה למנוע את נפילת העיר אעזאז לידי הכורדים. הוא הדגיש כי התורכים ימשיכו לירות לעבר שדה התעופה מנע' כדי להוציא אותו מכלל שימוש (סקיי ניוז, 15 בפברואר 2016).

[2]אבו סיאף הינה התארגנות טרור ג'האדיסטית הפועלת בפיליפינים.