חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (2 – 8 באפריל 2014)

המשבר במשא ומתן הישראלי-פלסטיני: אבו מאזן חותם  על בקשת הרשות להצטרף לשורה של מוסדות ואמנות בינלאומיים (ופא, 1 באפריל 2014)

המשבר במשא ומתן הישראלי-פלסטיני: אבו מאזן חותם על בקשת הרשות להצטרף לשורה של מוסדות ואמנות בינלאומיים (ופא, 1 באפריל 2014)

השלכת בקבוקי תבערה לעבר ג'יפ משמר הגבול  בחווארה (סרטון בפורום חמאס, 6 באפריל 2014)

השלכת בקבוקי תבערה לעבר ג'יפ משמר הגבול בחווארה (סרטון בפורום חמאס, 6 באפריל 2014)

פלסטינים בבית לחם חוסמים את מעבר רחל לתנועת כלי רכב (ופא, 4 באפריל 2014).

פלסטינים בבית לחם חוסמים את מעבר רחל לתנועת כלי רכב (ופא, 4 באפריל 2014).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל סמוך לכלא עופר (ופא, 4 באפריל 2014)

אסמאעיל הניה ופתחי חמאד משתתפים בטקס הסיום של קורס קצינים וקצינות בעזה.

אסמאעיל הניה ופתחי חמאד משתתפים בטקס הסיום של קורס קצינים וקצינות בעזה.

ההנהגה הפלסטינית מצביעה פה אחד על ההחלטה להצטרף למוסדות ואמנות בינלאומיים

ההנהגה הפלסטינית מצביעה פה אחד על ההחלטה להצטרף למוסדות ואמנות בינלאומיים

ראמי חמדאללה, נושא דברים בשמו של  אבו מאזן (ופא, 30 במרץ 2014)

ראמי חמדאללה, נושא דברים בשמו של אבו מאזן (ופא, 30 במרץ 2014)

  • השבוע אותרה נפילת רקטה בשטח ישראל. כמו כן נורו חמש פצצות מרגמה לעבר הנגב המערבי. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועה.
  • נמשך המשבר במשא ומתן הישראלי-פלסטיני. אבו מאזן הודיע, כי בעקבות החלטת ישראל, שלא לבצע במועד את "הפעימה הרביעית" של שחרור האסירים, הוא החליט לחתום על בקשת הצטרפות ל-15 מוסדות ואמנות בינלאומיים (בפועל נחתמו ככל הנראה 14 בקשות). במקביל הדגיש, אבו מאזן, כי הוא מחויב לתהליך המשא ומתן ולפתרון הסכסוך בדרכי שלום.
  • התקשורת הישראלית דיווחה, כי צוותי המשא ומתן של ישראל והפלסטינים נועדו למספר פגישות בהשתתפות נציג אמריקאי , מרטין אינדיק. ככל הנמסר לא הושגה בשיחות הללו פריצת דרך.
ירי רקטות
  • במהלך השבוע החולף, בוצע ירי של חמש פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי (ארבע פצצות מרגמה ב-4 באפריל 2014, פצצת מרגמה אחת ב-6 באפריל 2014). כמו כן אותרה נפילה  של רקטה (5 באפריל 2014) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • איאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס אמר, כי משגרי הרקטות האחרונות אינם משתייכים לארגונים הפלסטינים והם פועלים מחוץ ל"הסכם ניהול ההתנגדות וניהול ההרגעה" מול ישראל. לדבריו פועל ממשל חמאס כדי לגלות את זהות המבצעים (ראיה, 7 באפריל 2014).

ירי רקטות

תגובת ישראל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועת עזה:
  • ב-4 באפריל 2014 הותקפו ארבעה יעדי טרור בצפון רצועת עזה ויעד אחד במרכז הרצועה (דובר צה"ל, 4 באפריל 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הותקפו שני מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס במרכז הרצועה ומפעל תעשייתי באזור ג'באליא (צפון הרצועה) כמו כן דווח  על שני פצועים (אלראי, פלסטין אלא'ן, צפא, 4 באפריל 2014).
  • בליל 6-5 באפריל 2014 הותקפו ארבעה יעדי טרור בצפון רצועת עזה ויעד נוסף בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 6 באפריל 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי לא היו נפגעים בתקיפות (צפא, אלראי, 6 באפריל 2014). 

מימין: יעד טרור בעזה, שהותקף ב-6 באפריל 2014 (פאלטודיי, 6 באפריל 2014) . משמאל: מחרטה, שהותקפה במחנה הפליטים ג'באליא (ופא, 4 באפריל 2014)
מימין: יעד טרור בעזה, שהותקף ב-6 באפריל 2014 (פאלטודיי, 6 באפריל 2014) . משמאל: מחרטה, שהותקפה במחנה הפליטים ג'באליא (ופא, 4 באפריל 2014)

מעצר עורכי דין שפעלו בשירות חמאס
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-24 בפברואר 2014 ארבעה תושבי שכם, חלקם עורכי דין, ואזרח ערבי ישראלי, עורך דין, מהכפר בענה. העצורים סייעו לחמאס תוך ניצול זכויות היתר, הניתנות להם בשל היותם עורכי דין.
  • מחקירת העצורים עלה, כי הם העבירו במסגרת פגישות מקצועיות לכאורה, מסרים מטעם הנהגת חמאס בכלא בישראל לפעילים בבתי כלא אחרים כמו גם לפעילי חמאס ביהודה, שומרון ורצועת עזה. כמו כן עולה מחקירתם, כי הנהגת חמאס בחו"ל עשתה בהם שימוש לניהול פעילות חמאס בבתי הכלא. כמסווה לפעילותם שימש ארגון "סולידריות בינלאומית לזכויות אדם" בשכם. פעילותם מומנה על ידי בכירי חמאס ברצועת עזה וברשות העצורים נמצאו סכומי כסף גדולים (שירות הביטחון הכללי, 7 באפריל 2014).

חלק מסכומי הכסף, שנמצאו ברשות העצורים (שירות הביטחון הכללי, 7 באפריל 2014)
חלק מסכומי הכסף, שנמצאו ברשות העצורים (שירות הביטחון הכללי, 7 באפריל 2014)

עונשי מאסר כבדים הוטלו על פעילי חמאס
  • עונשי מאסר כבדים הוטלו על פעילי חמאס אשר עמדו בראש פעילות חמאס במזרח ירושלים.  הפעילים נעצרו בשנת 2011 ע"י כוחות הביטחון הישראליים. בחקירתם נחשף, כי הם שימשו כמפקדה חשאית של חמאס בירושלים, שפעלה לגיוס כספים, כולל מחו"ל, ולחיזוק אחיזתו של חמאס בקרב אוכלוסיית מזרח ירושלים. המפקדה הייתה אחראית על תקציב פעילות חמאס בעיר ותחת פיקודה פעלו מספר ועדות, שהיו אחראיות על פעילות חברתית, דתית וחינוכית מטעם חמאס. על פי קביעת בית המשפט בגזר הדין, מדובר בפעילות אסורה, שמטרתה השתלטות חמאס בירושלים באמצעות פעילות תודעתית. בית המשפט הדגיש את הממשק שבין הפעילות החברתית של חמאס לבין הפעילות הצבאית, כפי שעלה בחקירת הנאשמים (שירות הביטחון הכללי, 6 באפריל 2014).
המשך פעילות אלימה ביהודה ושומרון
  • נמשכה האלימות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בצירים מרכזיים ביהודה ושומרון. הפגנות יום השישי, שהתקיימו במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום, בית אמר ועוד) עמדו בסימן עיכוב ביצוע הפעימה הרביעית של שחרור המחבלים. ההפגנה המרכזית התקיימה ליד מעבר ביתוניא, סמוך לכלא עופר (ראו להלן).
  • ב-6 באפריל 2014 בשעות הערב הושלכו שני בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב של לוחמי משמר הגבול סמוך לחוארה (דרומית לשכם). הנוסעים זיהו פלסטיני סמוך אליהם שבידו בקבוק תבערה נוסף, שהתכוון להשליך לעברם. הלוחמים פתחו באש ופגעו בפלסטיני (משטרת ישראל, 6 באפריל 2014). היה זה ככל הנראה מארב מתוכנן שאף תועד בסרטון שהועלה לדף הפיסבוק של פורום חמאס.

לצפייה בסרטון לחצו כאן :
https://www.facebook.com/photo.php?v=780591821952686&set=vb.114312025247339&type=3&theater

  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מספר פצועים במהלך העימותים שאירעו סמוך לכלא עופר למקום הגיעו מפגינים כדי להביע הזדהותם עם האסירים ולמחות על אי-ביצוע הפעימה הרביעית של שחרור האסירים על-ידי ישראל. בין המפגינים היה גם מחמוד אל עאלול, חבר הועד המרכזי של פתח (אלמיאדין, 4 באפריל 2014).
סיכום פיגועים חודש מרץ 2014 [3]
  • במהלך חודש מרץ 2014 חלה עליה קלה במספר הפיגועים ביהודה ושומרון בהשוואה לחודש הקודם. סה"כ בוצעו ביהודה ושומרון מהלך חודש מרץ 107 פיגועים (לעומת 101 בחודש פברואר 2014). באזור עוטף ירושלים בוצעו 14 פיגועים (בדומה לחודש שעבר). בעיר ירושלים חלה ירידה ובוצעו שלושה פיגועים (לעומת תשעה בחודש פברואר 2014). רוב הפיגועים היו במתווה של השלכת בקבוקי תבערה (95 אירועים). כמו כן בוצעו פיגועים במתווה של הנחת מטענים (עשרה אירועים), ירי (ארבעה אירועים), ופיגוע דקירה בשטח ישראל (צומת גהה). כתוצאה מהפיגועים נפצעו שני ישראלים: אזרח, שנפצע מדקירה באורח בינוני ושוטר משמר הגבול, שנפצע באורח קשה מפגיעת אבן גדולה באזור קבר רחל (שירות הביטחון הכללי, 5 באפריל 2014).
עימותים בין מתיישבים יהודיים וכוחות הביטחון הישראליים
  • מוצב צה"ל הותקף על ידי מתיישבים יהודים לאחר שכוחות הביטחון הישראלים פעלו בישוב יצהר להריסה והחרמה של מבנים בלתי חוקיים. במהלך פעילות כוחות הביטחון מאות מתיישבים יידו אבנים, הבעירו צמיגים, חסמו כבישים וניקבו גלגלי כלי רכב צבאיים. שישה אנשי כוחות הביטחון נפצעו באורח קל. יומיים קודם לכן הושחת כלי רכבו של מח"ט שומרון בעת ששהה בישוב יצהר (דובר צה"ל, 7 באפריל 2014).
  • שר הביטחון, בוגי יעלון, אמר בתגובה לאירועים, כי זוהי "אלימות חסרת אבחנה" המבוצעת ביהודה ושומרון נגד רכוש פלסטיני ונגד כוחות צה"ל, משמר הגבול והמנהל האזרחי. לדבריו לאור האירועים תהיה עליית מדרגה בפעילות האכיפה במסגרת המלחמה בתופעה (8 באפריל 2014,  ynet).

כלי רכב צבאי שגלגליו נוקבו (סוכנות תצפית, צילום: גדליה, 7 באפריל 2014).
כלי רכב צבאי שגלגליו נוקבו (סוכנות תצפית, צילום: גדליה, 7 באפריל 2014).

מעבר רפיח
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח פתוח למעבר אזרחים. כמו כן נכנסו במהלך השבוע דרך המעבר כמה עשרות משאיות חומרי בניה. מאהר אבו צבחה, ראש מנהלת המעברים בממשל חמאס, הצהיר, כי בימים האחרונים התנהלות הצד הפלסטיני והצד המצרי במעבר רפיח הייתה חיובית והתאפיינה ברצון כן של העובדים בצד המצרי להקל על יציאת הפלסטינים. הוא גם הביע שביעות רצון ממספר העוברים במעבר, שהיה גדול משמעותית ממספר העוברים בחודשים האחרונים (אלוטן, 31 במרץ 2014).
ביקור אפשרי של ח'אלד משעל באיראן
  • מחמוד אלזהאר, מבכירי הנהגת חמאס ברצועת עזה אמר, כי מתנהלים מגעים ומתקיימות הכנות לקראת ביקור של ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, באיראן ופגישתו עם עלי ח'מאנהאי, מנהיג איראן. חסאם בדראן, דובר חמאס, הגיב, כי לפי שעה לא נקבע מועד לביקור ח'אלד משעל באיראן (אלאח'באר, 1 באפריל 2014). על פי העיתון הכוויתי אלאנבאא' הדגישה איראן בפני הנהגת חמאס, כי "השיבה לחיקה של איראן" דורשת מהם מספר תנאים ובכלל זה שינוי עמדה כלפי המשטר הסורי (אלאנבאא', 7 באפריל 2014).
טקס סיום קורס קצינים
  • משרד הפנים של ממשל חמאס קיים ב-2 באפריל 2014 טקס סיום קורס לקצינים וקצינות בשם "דרך השהידים, עמידה איתנה וניצחון". הטקס התקיים בנוכחות אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ופתחי חמאד, שר הפנים. בנאום, שנשא פתחי חמאד אמר, כי משרד הפנים החל בהקמה של עשרה בתי ספר צבאיים וביטחוניים ברצועת עזה ללימוד מקצועות צבאיים וסמי-צבאיים שונים (רדיו אלאקצא, 2 באפריל 2014).

מימין: אסמאעיל הניה ופתחי חמאד משתתפים בטקס הסיום של קורס קצינים וקצינות בעזה. משמאל: בוגרי ובוגרות הקורס (פאלטודיי, 3 באפריל 2014)
מימין: אסמאעיל הניה ופתחי חמאד משתתפים בטקס הסיום של קורס קצינים וקצינות בעזה. משמאל: בוגרי ובוגרות הקורס (פאלטודיי, 3 באפריל 2014)

לימוד עברית ברצועת עזה
  • על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית, גוברת ההתעניינות בקרב תלמידים ברצועת עזה בלימודי השפה העברית. זאת, לאחר שמשרד החינוך בממשל חמאס החליט להכניס את לימוד העברית כמקצוע בחירה ב-14 בתי ספר ברצועה. אחד התלמידים צוטט באומרו, כי לימוד השפה העברית הינו חובה על כל פלסטיני כדי להכיר את "שפת האויב ולהכיר את התרבות של מי שכובש את אדמותינו ולדעת כיצד הוא חושב". זיאד אלת'אבת, תת שר החינוך בממשל חמאס אמר, כי הכללת לימוד השפה העברית נועדה לענות על ביקוש התלמידים. לדבריו, בכוונת המשרד אף להרחיב את התוכנית ולהכשיר לצורך כך מורים נוספים (צפא, 2 באפריל 2014). 
משבר במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים
  • המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, שאמור היה להסתיים בסוף אפריל,  נקלע למשבר. ב-1 באפריל 2014 הודיע אבו מאזן, כי בעקבות החלטת ישראל שלא לממש את מחויבותה לביצוע "הפעימה הרביעית" של שחרור האסירים במועד, שסוכם עליו (29 במרץ 2014), הוא החליט לחתום על בקשת הצטרפות ל-15 מוסדות ואמנות בינלאומיים[3] (אשר הקבלה אליהם אינה מצריכה הצבעה של האו"ם). בנאומו בפני הנהגת הרשות הדגיש אבו מאזן, כי הוא מחויב לתהליך המשא ומתן ולפתרון הסכסוך באמצעות משא ומתן לצד "ההתנגדות" בדרכי שלום (מקואמה סלמיה) (אלאיאם, 2 באפריל 2014).
  • בעקבות הודעת אבו מאזן, מסר ריאד אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית באופן רשמי, , את מסמכי ההצטרפות של מדינת פלסטין לאמנות ולמוסדות הבינלאומיים ולגורמים בינלאומיים הנוגעים בדבר (ופא, 2 באפריל 2014). סגן דובר מזכ"ל האו"ם מסר, כי מקורות רשמיים מטעם הרשות הפלסטינית הגישו מכתבי בקשה לקבלה לאמנות ובריתות בינלאומיות. עם זאת אמר, כי ההנהגה הפלסטינית, לרבות יושב ראש הרשות, הדגישה, כי היא רוצה בהמשך המשא ומתן עם ישראל, בחסות ארה"ב (אתר האו"ם, 2 באפריל 2014).
  • במקביל נמשכות פגישות צוותי המשא ומתן בניסיון למצוא נוסחה שתאפשר הארכת השיחות. במסגרת זאת קיימו הצוותים פגישה בהשתתפות מרטין אינדיק, אשר הציע כמה נוסחאות לקירוב עמדות. בתום אחת הפגישות, שתוארה כ"מתוחה",  לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה על צעדים להשבת האמון (אלקדס אלערבי, 2 באפריל 2014). ב-6 וב-7 באפריל 2014 התקיימו בירושלים פגישות נוספות של צוותי המשא ומתן בהשתתפות מרטין אינדיק. על-פי התקשורת הישראלית לא הושגה בשיחות הללו פריצת דרך (הארץ, 8 באפריל 2014).
  • ברקע המגעים הללו עומד קו נוקשה אותו מציגה (עד כה?) הרשות הפלסטינית. על פי צאא'ב עריקאת ומחמוד אלעאלול חבר הועד המרכזי של פתח, התנאים הפלסטינים להמשך המשא ומתן הם: קבלת מסמך כתוב מאת ראש הממשלה נתניהו בו הוא מכיר בגבולות המדינה הפלסטינית על בסיס גבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים; שחרור 1,200 אסירים לרבות מרואן אלבר'ג'ות'י אחמד סעדאת ופואד אלשובכי; ביצוע הסכם המעברים והסרת ה"מצור" מהרצועה; חזרתם של מגורשי כנסיית המולד[4];  הפסקת הבנייה בהתנחלויות, בירושלים ובמקומות נוספים; מתן אישור לאיחוד משפחות ל-15,000 פלסטינים כולל מתן אזרחות מלאה; מניעת כניסה של ישראלים לאזורי הרשות הפלסטינית ושליטה של הרשות על שטחי C(מען, 3 באפריל 2014).

קריקטורה פלסטינית המבטאת את המבוי הסתום אליו הגיע המשא ומתן. על השלט נכתב : דרך השלום  (אלקדס, 2 באפריל 2014)
קריקטורה פלסטינית המבטאת את המבוי הסתום אליו הגיע המשא ומתן. על השלט נכתב : דרך השלום  (אלקדס, 2 באפריל 2014)

תגובת ישראל
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הפלסטינים ישיגו מדינה רק במשא ומתן ולא באמצעות הצהרות ריקות מתוכן או מהלכים חד-צדדיים, שרק ירחיקו את הסדר השלום. לדברי נתניהו לאורך המשא ומתן ביצעה ישראל מהלכים קשים והפגינה נכונות להמשיך בביצוע מהלכים כאלה גם בחודשים הבאים במטרה לגבש הסכם מסגרת, אשר ישים קץ לסכסוך. אולם דווקא ברגע שישראל עמדה להתכנס למסגרת המשך המשא ומתן הודיע אבו מאזן שהוא לא מוכן לדון אפילו בהכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זאת, למרות שהוא מודע לכך, שלא יהיה שום הסכם מבלי שהפלסטינים יכירו בכך. נתניהו הוסיף, כי ההנהגה הפלסטינית מיהרה לפנות באופן חד-צדדי ולהצטרף ל-14 אמנות בינלאומיות תוך הפרה מהותית של ההבנות, שהושגו. לדבריו, האיומים לפנות לאו"ם לא ישפיעו על ישראל ולפלסטינים יש הרבה מה להפסיד מנקיטת מהלך חד-צדדי (אתר משרד ראש הממשלה 6 באפריל 2014).
תגובת חמאס
  • ממשל חמאס בירך על ההחלטה של אבו מאזןלהצטרף לאמנות ולמוסדות האו"ם. הודעת הסיכום של ישיבת ממשל חמאס גינתה את ישראל, המנצלת את המשא ומתן כדי "להתחמק משחרור אסירי הפעימה הרביעית" . לדברי ההודעה ניסיונותיה של ישראל להתחמק נוגדים את החוק הבינלאומי. ההודעה קראה להפסיק את המשא ומתן עם ישראל לאלתר (אלראי, 1 באפריל 2014). איהאב אלע'צין, דובר ממשל חמאס קרא לגיבוש "אסטרטגיה לאומית" המושתתת על הפסקת המשא ומתן ואימוץ "ההתנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור) כדרך היחידה להתמודדות עם ישראל (פלסטין אינפו, 1 באפריל 2014).
ועידה לקידום התוצרת הפלסטינית והחרמת מוצרי ההתנחלויות
  • ב-30 במרץ 2014 נערכה בראמאללה ועידה לקידום התוצרת הפלסטינית והחרמת מוצרי ההתנחלויות. הועדה נערכה בחסות אבו מאזן ובנוכחות בכירים מהרשות הפלסטינית בתוכם ראמי חמדאללה, ראש הממשלה. בדברים נשא ראש הממשלה, בשמו של אבו מאזן, הדגיש כי יש  להגביר את מאמצי המאבק "בכיבוש הישראלי". לדבריו נרשמו הצלחות ב"מאבק העממי". הוא קרא לקדם את החרם על מוצרי ההתנחלויות ולהגביר את המודעות לחשיבות התמיכה במוצרים הפלסטינים (ופא, 30 במרץ 2014). סלטאן אבו אלעינין, חבר הוועד המרכזי של הפתח ויועצו של אבו מאזן לארגונים לא-ממשלתיים, קרא במהלך הכנס להחרים בנוסף על מוצרי ההתנחלויות גם מוצרים ישראליים (דף הפייסבוק של סלטאן אבו אלעינין, 30 במרץ 2014). 

[1] נכון ל-8 באפריל 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי נתוני שירות הביטחון הכללי. סיכום הפיגועים אינו כולל כמה עשרות אירועים של יידוי אבנים.
[4]בפועל הוא חתם ככל הנראה על 14 בקשות.
[5]ב-2 באפריל 2002, בשיא ימי האנתיפאדה השנייה, במהלך פעילות צה"ל בבית לחם, נמלטו כמה 39 חמושים, רובם פעילי גדודי חללי אלאקצא, הזרוע הצבאית של פתח, לכנסיית המולד מצוידים באמצעי לחימה. הם השתלטו על אחד המבנים ולקחו עימם כ-200 אזרחים כבני ערובה. הנצורים בכנסיית המולד ניהלו קרבות ירי מול כוחות צה"ל. לאחר מספר ימים בהם הטיל צה"ל מצור על הכנסייה הושג הסכם במסגרתו גורשו 13 מבכירי המתבצרים למדינות אירופה. 26 הנותרים גורשו לרצועת עזה.