כוחות הביטחון עצרו שתי נשים פלסטיניות תושבות הרצועה, שהתכוונו לבצע באכוונת הג’האד האסלאמי בפלסטין פיגוע התאבדות כפול במקום הומה אדם בתל-אביב ובנתניה


כללי

1.  כוחות הביטחון עצרו במעבר ארז (20 במאי) שתי נשים פלסטיניות תושבות רצועת עזה, שתכננו לבצע פיגוע התאבדות כפול במקום הומה אדם בתל-אביב ובנתניה בעיצומה של מתקפת הרקטות של החמא"ס לעבר יישובי הנגב המערבי. הפיגוע תוכנן ואוכוון ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין. לשם הכניסה לישראל אמורות היו הנשים לנצל אישורי כניסה כוזבים לצרכי בדיקה רפואית.

תיאור האירוע

2. ב-20 במאי נעצרו שתי נשים במעבר ארז בדרכן לבצע פיגוע התאבדות כפול בתל-אביב ובנתניה. שתי הנשים הן :

א. פאטמה יונס חסאן זק – תושבת עזה, בת 39 אם לשמונה ילדים ונמצאת בהריון עם ילדה התשיעי. פאטמה זק שמשה במשך ארבע השנים האחרונות כאחראית על משרד העבודה לנשים בעזה מטעם ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין. במסגרת תפקידה שימשה גם כמתאמת בין נשים שרצו לבצע פיגועי התאבדות לבין פעילי טרור של הארגון.


פטמה יונס חסאן זק

ב. רודה אבראהים יונס חביב – בת 30 תושבת עזה ואם לארבעה ילדים, אחייניתה של פטמה יונס חסן זק.


רודה אבראהים יונס חביב

3. לפני כשלושה חודשים פנתה רודה אבראהים יונס חביב לפאטמה יונס חסאן זק וביקשה ממנה לסייע לה לבצע פיגוע התאבדות. פאטמה יונס חסאן זק, שהחליטה גם היא להשתתף בביצוע הפיגוע, פנתה לאנשי הקשר שלה בג’האד האסלאמי בפלסטין שסייעו לשתי הנשים להוציא לפועל את הפיגוע. השתיים נפגשו מספר פעמים עם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין לצורך תכנון הפיגוע. מקום פיגוע ההתאבדות אמור היה להיות במקומות הומים אדם בתל-אביב ובנתניה כגון מסעדה, אולם אירועים או ריכוזים של חיילים.

4. לצורך כניסתן לישראל השיג להם אחד מפעילי הארגון אישור כניסה אותנטי בתירוץ כוזב כי על רודה אבראהים יונס חביב לעבור בדיקה רפואית בבית החולים בראמאללה ופאטמה יונס חסאן זק מלווה אותה בדרכה. הפעיל הורה להן להתייצב בבית החולים בראמאללה ולעבור את הבדיקה הרפואית על מנת לחזק את סיפור הכיסוי שלהן. לאחר ביצוע הבדיקה היו אמורות השתיים לפגוש נציג של הארגון בראמאללה אשר אמור היה לספק להן חגורות נפץ ואשר יוביל אותן ליעדי הפיגועים.

5. לפני יציאתן לביצוע הפיגוע עברו השתיים אימונים בהפעלת חגורות נפץ. פאטמה זק אף עברה אימוני ירי ברובה מסוג קלצ’ליקוב. השתיים קיבלו תדרוך באשר לאופן הלבוש ביום היציאה לביצוע הפיגוע על מנת להסיר מהן חשד. טרם צאתן לביצוע הפיגוע צולמו השתיים כשהן אוחזות ספר הקוראן בידן האחת וכלי נשק בשנייה כפי שנהוג לצלם מחבלים מתאבדים לפני יציאתם לפיגוע ההתאבדות. בחלק מהפגישות נטל חלק גם בנה של פטמה זק בן 19 , שהינו פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין.

סיכום והערכה

6. ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה מנסה לאחרונה להוציא לפועל פיגועי "איכות", אשר יציבו אותו בקדמת חזית הטרור ויסייעו להעתיק את תשומת הלב הפלסטינית לעבר ישראל. בעיצומה של מתקפת הרקטות של החמא"ס תיכנן איפוא הג’האד האסלאמי בפלסטין לבצע פיגוע התאבדות כפול בישראל, תחום בו "מתמחה" הארגון. משסוכל הפיגוע השתתף הג’האד האסלאמי בפלסטין בפיגוע "איכות" נוסף במעבר כיסופים יחד עם פת"ח (9 ביוני). 2

7. בשנים האחרונות עושים ארגוני הטרור שימוש בנשים לשם ביצוע פיגועים (כולל פיגועי התאבדות) והן חלק מהמערך המסייע של ארגוני הטרור. מבין פיגועי ההתאבדות שבוצעו ע"י נשים יוזכרו פיגוע ההתאבדות במסעדת מקסים (4 באוקטובר 2003 21 הרוגים ו-48 פצועים) והפיגוע בקניון העמקים בעפולה (19 במאי 2003, 3 הרוגים וכ-50 פצועים). עוד יצוין כי באוגוסט ספטמבר 2006 נעצרו ביהודה ושומרון מספר נשים חברות הג’האד האסלאמי בפלסטין, ששימשו כבלדריות להעברת כספים ממפקדת הארגון בסוריה לפעילי טרור בשטחים 3. הנשים שביצעו את פיגועי ההתאבדות הפכו למודל לחיקוי בחברה הפלסטינית ודמותן מופיעה על גבי כרזות, עלונים וספרים, כולל כאלה המיועדים לבני הגיל הרך.

8. אין זו גם הפעם הראשונה שארגוני הטרור מנצלים את מדיניות ישראל המאפשרת משיקולים הומניטאריים, יציאה מהרצועה לצורך בדיקות רפואיות, על מנת להחדיר מחבלים לשטח ישראל. בהקשר זה יוזכר ניסיון הפיגוע ב-20 ביוני 2005 כאשר הגיעה למעבר ארז מחבלת מתאבדת, בת 21, כשעליה גרביונים ובהם חומר נפץ במשקל של כ- 10 ק"ג . המחבלת, הייתה בדרכה לטיפול רפואי בבית חולים בבאר שבע 4.


1 על פי דיווח שירות ביטחון כללי

2 ראו בהקשר לקט : "חוליית מחבלים מהג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח ביצעה חדירה לישראל באזור מעבר כיסופים לשם תקיפת כוח של צה"ל. ייתכן כי החוליה, שהגיעה למקום בג’יפ מוסווה כרכב טלוויזיה, התכוונה גם לחטוף חיל צה"ל אם תיווצר הזדמנות מבצעית לכך" (10 ביוני, 2007).

3 ראו לקט "בחודשים האחרונים חשף שירות ביטחון כללי רשת של נשים, שמלאו עמדות מפתח בפעילות הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור יהודה. חלק מהנשים הללו נטלו חלק במערך הלוגיסטי והפיננסי המסייע לטרור ועסקו בהעברת כספים ממפקדת הארגון בסוריה עבור פעילי טרור" (8 בנובמבר 2006).

4 ראו לקט : "סוכל פיגוע התאבדות שתוכנן להתבצע בבית חולים בישראל. מאחורי הפיגוע עמדו גורמי טרור מפת"ח / "גדודי חללי אלאקצא" בצפון רצועת עזה. האירוע מצטרף לשורה ארוכה של פיגועים שסוכלו מאז החלה ה"רגיעה" הוא גם מהווה חלק מההסלמה המשמעותית שחלה בפעולות ארגוני הטרור ביממה האחרונה, ערב פסגת שרון – אבו-מאזן." (21 ביוני, 2005).

לראש העמוד