חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28 באפריל- 5 במאי 2009)

4 במאי. צילום: אמיר מאירי, באדיבות nrg

4 במאי. צילום: אמיר מאירי, באדיבות nrg

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

אלחיאת אלג'דידה, 28 באפריל

אלחיאת אלג'דידה, 28 באפריל

אבו מאזן

אבו מאזן


4 במאי. צילום: אמיר מאירי, באדיבות nrg

חיפושים אחר החשוד בדקירת החייל ברמת גן ב- 3 במאי
(4 במאי. צילום: אמיר מאירי, באדיבות nrg)

עיקרי הדו"ח

  השבוע אירעו מספר אירועי ירי לעבר ישובים בנגב המערבי ואירוע הפעלת מטען חבלה סמוך למעבר ארז. מטוסי חיל האוויר תקפו מספר מנהרות בדרום הרצועה. למרות התעוררות זאת ניתן עדיין לומר, כי הרגיעה היחסית בשטח עדיין נמשכת. בתקשורת הפלסטינית אף דווח, כי חמאס מנסה להנחיל עניינו בשמירה על ריסון בשטח לשאר ארגוני הטרור. ברמת-גן נדקר חייל בצווארו בעת שירד מאוטובוס. פלסטיני החשוד בביצוע נעצר למחרת. זהות המבצע עדיין אינה ברורה.

  בנאום שנשא בפני ועדת ההכנה ל"פרלמנט הנוער של פלסטין" חזר אבו מאזן על התנגדותו להכרה באופייה היהודי של מדינת ישראל. דברי אבו מאזן באה בהמשך לדיווחים בתקשורת הישראלית (16, 17 באפריל) לפיהם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן התבטאו כי על הרשות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינה יהודית.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

  במהלך השבוע החולף אירעו מספר מקרי ירי:

•  ב-2 במאי אותרו שלוש נפילות פצצות מרגמה אותרו בשטח פתוח סמוך לקיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. גורמים בוועדות ההתנגדות העממית נטלו אחריות (אתר צות אלחק, 2 במאי).

•  4 במאי – רקטה נפלה בשטח פתוח סמוך לקיבוץ באזור הנגב המערבי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

פיצוץ מטען סמוך למעבר ארז

  ב-29 באפריל הופעל מטען חבלה סמוך למעבר ארז בשטח רצועת עזה. לא היו נפגעים. חוליה משותפת של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח/גדודי חללי אל אקצא – חוליות אימן ג’ודה, נטלה אחריות לפיצוץ המטען, בתגובה לפעילות של ישראל ברצועה ובגדה (אתר קדסנט, 29 באפריל).

ירי רקטות ופצצות מרגמה מאז תום מבצע “עופרת יצוקה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי

תקיפת חיל האוויר

  ב- 1 במאי תקפו מטוסי חיל האוויר מנהרות בדרום רצועת עזה, ששימשו להברחת אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 1 במאי). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בתקיפה נהרגו שני פלסטינים, ששהו בתוך המנהרות ושלושה אזרחים נספים נפצעו באורח קל (סוכנות מען, 2 במאי).

  בראיון שנתן בעל מנהרה, שהוצג כ"אבו עבדאללה", לכתב רויטרס אמר, כי לאחר מבצע "עופרת יצוקה" הצטמצם מערך המנהרות באופן משמעותי בגלל תקיפות ישראל ובגלל פעילות הסיכול המצרית. לטענתו, פעילות הסיכול המצרית יעילה יותר מזו הישראלית שכן המצרים לא רק פוגעים במנהרות עצמן אלא גם מונעים הגעת הסחורות המוברחות לערים המצריות שבקרבת הרצועה (רויטרס, 30 באפריל).

יהודה ושומרון

  בשבוע החולף נמשכו הפיגועים במתווה של השלכת בקבוקי תבערה וידוי אבנים. להלן עיקרי האירועים:

•  3 במאי: בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לבית אומר, דרומית מערבית לבית לחם. לא היו נפגעים אך נזק נגרם לאוטובוס.

•  30 באפריל: אבנים יודו לעבר רכב ישראלי, דרומית מערבית לג’נין. לא היו נפגעים. נזק נגרם לרכב.

•  29 באפריל: אזרח ישראלי נפצע באורח קל מאוד מאבנים, אשר יודו לעבר הרכב בו נסע, סמוך לחברון.

ישראל

חייל נדקר בצווארו ברמת גן

  ב- 3 במאי נדקר חייל בצווארו בעת שירד מאוטובוס ברמת גן, ונפצע באורח בינוני. החשוד בדקירה נמלט מהמקום. למחרת, ב- 4 במאי, נעצר פלסטיני החשוד בביצוע הדקירה, והועבר לחקירת כוחות הביטחון (4 במאי, ynet). גוף המתקרא "צבא ירושלים" נטל אחריות, ככל הנראה שקרית, לדקירה (אתר קדסנט, 3 במאי). זהות הדוקר אינה ידועה עדיין.

רצועת עזה לאחר מבצע “עופרת יצוקה”

המצב במעברים

  בשבוע החולף נמשכה העברת סיוע הומאניטארי דרך המעברים שבין ישראל לרצועת עזה בממוצע של כ-100 משאיות ליום . כמו כן, נמשכה העברת גז בישול ודלקים דרך מסוף הדלקים בנחל עוז.

דיווחים בתקשורת כי חמאס מנסה להנחיל מדיניות של ריסון בירי הרקטות

  מקורות פלסטינים מסרו לעיתון אלחיאת, כי מצרים העבירה מסר לממשל חמאס לפיו ישראל צפויה להגיב בכוח במידה וירי הרקטות ימשך. המקורות הוסיפו שחמאס העבירה את המסר לארגוני הג’האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית והחזית הדמוקרטית, עמם נפגשה ב- 21 באפריל. בפגישה הדגישה חמאס, כי לא מדובר בהפסקת ההתנגדות (הטרור) אלא בוויסות ירי הרקטות , "אשר מאיימות על האינטרסים של העם הפלסטיני ועל היציבות ברצועה" . חמאס הוסיפה, כי " המצב בשטח דורש הרגעה כעת… ". בפגישה הוחלט על הקמת חמ"ל תאום משותף לארבעת הארגונים, וסוכם שמשרד הפנים של חמאס יטפל בהפרות המתבצעות ע"י ארגונים נוספים (אלחיאת, 3 במאי).

  משיר אלמצרי , בכיר חמאס בעזה, ציין, כי אומנם מתקיימות התייעצויות עם הארגונים ברצועה, אולם חמאס לא בקשה מאף ארגון להפסיק את ירי הרקטות, שכן כל הארגונים רואים ב"התנגדות" כאופציה אסטרטגית. משיר אלמצרי הדגיש את חשיבותה של ה"הרגעה" והוסיף כי היא מהווה מרכיב בתכנית ההתנגדות , אך הוסיף: "לכל הרגעה יש מחיר ותנאים" (אתר סמא, 3 במאי).

  על פי אתר פלסטיני החלה חמאס, בשבוע של ה- 25 באפריל בפריסת כוחות ביטחון לאורך הגבול עם ישראל, במטרה למנוע ירי רקטות לעבר ישראל (אתר פלסטין ביתנו, 29 באפריל). אתר פלסטיני נוסף דיווח כי ב- 1 במאי עצרו כוחות הביטחון של חמאס פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, בני משפחת אבו טיר, מזרחית לעיר ח’אן יונס, בטענה, כי ניסו לשגר רקטות לעבר ישראל (אתר אלעהד, 1 במאי).

חמאס מתכוונת להגיש תביעות נגד ישראל בבתי דין הבינלאומיים 

  יו"ר ועדת התיעוד של ממשל חמאס, צ’יאא’ אלמדהון , הודיע כי הוועדה (שהוקמה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה") סיימה "לתעד" את "הפשעים" והתחילה לגבש תביעות שיוגשו לבתי דין בינלאומיים. לדבריו, "תועדו" כ- 1,500 "פשעים" ביותר מ- 700 תיקים הכוללים הוצאה להורג, חטיפה, רצח, החרבת מסגדים ופגיעה בצוותים רפואיים (27 באפריל, Palestine-info).

"שיירת התקווה" בדרכה ממילאנו לרצועת עזה

  בין ה- 2 ל- 4 במאי התכנסה במילאנו הוועידה השביעית של הפלסטינים באירופה. בסיום הוועידה יצאה שיירה הכוללת 12 אמבולנסים וכ- 30 משאיות עמוסות בציוד רפואי והומאניטארי, ומלווה בידי מתנדבים, חברי פרלמנט ופוליטיקאים אירופים. השיירה צפויה להגיע לנמל אלכסנדריה שבמצרים, משם למעבר רפיח וממנו לרצועת עזה (סוכנות מען, 4 במאי).

  במקביל ממשיכים ארגונים פרו-פלסטיניים בהעברת סיוע לרצועת עזה דרך הים. ב-1 במאי הודיע הארגון Free Gaza כי ב- 1 ביוני יצא משט שייקרא "צי התקווה". המשט יכלול צי ספינות הנושאות סיוע הומאניטארי, חומרי בנייה וציוד אלקטרוני כמו גנראטורים, לעבר רצועת עזה. ב- 4 במאי הודיע הארגון Free Gaza כי הספינה Dignity , שהייתה אמורה להשתתף במשט ב- 1 ביוני, טבעה מול חופי לרנקה. בהודעת הארגון נמסר, כי למרות טביעת הספינה לא יבוטלו תוכניות המשט (אתר הארגון, 4 במאי). 

סיוע איראני למשפחות הרוגים פלסטינים

  אגודת הצדקה אלאנצאר, המזוהה עם חמאס, החלה לחלק, בשיתוף הסניף הפלסטיני של קרן השהיד האיראנית, מעל ל- 2 מליון דולר למשפחות הרוגים ברצועת עזה ובגדה. מנהל האגודה, אבו חסאן, אמר כי 5,600 משפחות יקבלו סיוע במבצע זה, הממומן ע"י קרן השהיד, שהינה מוסד איראני ממשלתי הפעיל גם בלבנון. מנהל האגודה מסר את תודתו לאיראן על התמיכה החומרית והרוחנית במשפחות השהידים (אתר קדסנט, 29 באפריל). חלוקת סיוע כספי למשפחות השהידים וסיוע בשיקום תשתיות פיזיות שנפגעו, מהווים מנופים בידי איראן להגברת השפעתה ברצועה. 

חמאס נותנת לגיטימציה הלכתית אסלאמית לעינוי אסירים

  ביטאון חמאס, העיתון פלסטין, פרסם לאחרונה מאמר בו רואינו אישי דת המזוהים עם חמאס בנוגע לעמדת האסלאם ביחס לעינוי אסירים באופן כללי, תוך התייחסות מיוחדת לאסירים החשודים בסיוע לישראל . מרצה להלכה באוניברסיטה האסלאמית בעזה, תיסיר אבראהים , אמר כי "בהלכה המוסלמית קיימת מערכת עונשים המתבססים על חוקי הקוראן, אולם יש בה גם מרווח רחב המאפשר למדינה להטיל עונשים שאינם מוגדרים על פי חוקי הקוראן". הוא ציין, כי באופן כללי "גופם של המוסלמים מוגן, אלא אם כן קיימות הוכחות חזקות וברורות מאד (לביצוע פשעים חמורים)".

  מרצה נוסף, ד"ר מאהר אלסוסי , אמר, כי "כאשר קיימים לגבי אדם חשדות שביצע פשע גדול, שיגרום נזק לחברה כולה, מותר לענותו במידת הצורך , זאת בתנאי שהדבר לא יביא להשפלתו, ולא יגרום נזק לנפשו או [נזק] לאחד מאבריו, או לכריתתם". בהמשך הוסיף ד"ר אלסוסי, כי באשר לעצורים החשודים בשיתוף פעולה עם ישראל, "הרי שאם קיימות הוכחות לגבי היותו של אחד מהם משתף פעולה, זהו מצב מיוחד, ואפשר שיש צורך שיעונה בשל כך . אם קיים חשד שיש בידיו מידע ושהוא קשור ברשת, אפשר לענותו בדרכים הללו … בו בזמן צריך שיהיה בידי החוקרים נימוק לכך" (עיתון פלסטין, 19 באפריל).

הזירה המדינית

אבו מאזן חוזר על סירובה של הרשות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינת לאום בעלת אופי יהודי

  בנאום שנשא בפני ועדת ההכנה ל"פרלמנט הנוער של פלסטין", שהתכנסה בראמאללה ב-27 באפריל 2009, ציין אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, כי הפלסטינים מחויבים להתחייבויות של אש"פ והם רוצים להמשיך את המו"מ המדיני על יסוד יוזמת השלום הערבית, עיקרון שתי המדינות ומפת הדרכים. בו בזמן חזר אבו מאזן על התנגדותו להכרה באופייה היהודי של מדינת ישראל באומרו:"בעניין המדינה היהודית, אנו אומרים: ‘מדינת ישראל’. אתם הישראליים חופשיים [לעשות כעולה על רוחכם], קראו לה כרצונכם, אבל אני לא אקבל [את הגדרת ישראל כמדינה יהודית]. בוושינגטון [קרי, בעת ועידת אנאפוליס] דנו בנושא זה ארוכות ואמרנו להם [קרי, לישראלים]: אנחנו אומרים רק מדינת ישראל, ואתם חופשיים לקרוא לה בעצמכם [כעולה על רוחכם]". (סוכנות ופא, 27 באפריל 2009) 1.

  בתום ישיבת ועדת ההכנה, קיבל אבו מאזן מתנה מפה גדולה רקומה של "פלסטין" . עיון במפה מעלה כי, (כמקובל), אין בה כלל אזכור של מדינת ישראל. תמונתו של אבו מזאן מקבל את המפה התפרסמה למחרת בעמוד הראשי של עיתון הרשות הפלסטינית, אלחיאת אלג’דידה .

אלחיאת אלג'דידה, 28 באפריל

  אבו מאזן

מימין: אבו מאזן מקבל לידיו את המפה. משמאל: הכתבה שהתפרסמה בעמוד השער של עיתון הרשות הפלסטינית (אלחיאת אלג’דידה, 28 באפריל).

הזירה הפנים-פלסטינית

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

   סבב השיחות אשר החל ב- 26 באפריל הופסק ונדחה לאמצע חודש מאי. מחמוד אלזהאר ציין, כי השיחות נפסקו כדי לאפשר למשלחות לקיים התייעצויות פנימיות. דובר יו"ר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רדינה אמר, כי אבו מאזן צפוי להקים את ממשלתו החדשה ככל הנראה לאחר סבב הדיאלוג הבא (אלשרק אלאוסט, 2 במאי). חמאס הגיבה בביקורת על החלטת אבו מאזן. ראש ממשל חמאס, אסמאעיל הניה, אמר, כי היא תטיל מכשולים בפני הצלחת הדיאלוג. פוזי ברהום, דובר חמאס, הצהיר, כי משמעותה של החלטה זו הינה "הפיכה שנייה נגד השלטון הלגיטימי והרס של מאמצי הדיאלוג".

   בראיון לקול ישראל אמר שר הרווחה בממשל הרשות הפלסטינית, מחמוד אלהבאש, כי סילוק שלטון חמאס מרצועת עזה הוא צורך לאומי וחובה דתית. לדבריו "יש למצוא דרך להחזיר את הרצועה לשלטון הרשות הפלסטינית עוד השנה". הוא הוסיף שעל תושבי רצועת עזה להפעיל לחץ עממי על חמאס, ברכים לא אלימות, ולאלצו להסכים לממשלת אחדות.

   דוברים בחמאס הגיבו בביקורת על דבריו של מחמוד אלהבאש. דובר חמאס בעזה, אסמאעיל רצ’ואן אמר שהצהרה מעין זו מראה, כי אנשי הרשות הפלסטינית אינם מעוניינים באחדות (פאל-טודיי, 3 במאי). פוזי ברהום, דובר נוסף של חמאס, אמר שהצהרה זו נועדה להנציח את הפילוג ולהמשיך את המלחמה נגד העם הפלסטיני, והוסיף, כי אלהבאש שנוא בגדה ואינו צפוי להישאר בתפקידו עם הקמת ממשלה חדשה (3 במאי, Palestine-info).

ארה"ב מגבירה את פעילותה בתחום אימון כוחות הביטחון הפלסטיניים

   המתאם הביטחוני האמריקני, הגנרל קית’ דייטון, הודיע, כי ארה"ב מתכוונת להגביר באופן ניכר את פעילותה בתחום אימון כוחות הביטחון הפלסטיניים, והוסיף שעד מאי 2010 צפויים לעבור אימונים שלושה גדודים נוספים של הכוחות הללו. בכל גדוד צפויים להיות כ- 500 איש, והאימונים, במימון ארה"ב, יתקיימו בבסיס משטרה ירדני ליד עמאן. ארה"ב תספק ציוד לא צבאי, כגון כלי רכב, ואילו את הנשק יספקו מדינות ערביות. התוכנית מכילה גם מימון בניית בסיסים לכוחות הביטחון (רויטרס, 28 באפריל).


1 ראו לקט: "יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן חוזר על סירוב הרשות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינת לאום בעלת אופי יהודי" (28 באפריל, 2009)

לראש העמוד