חוליית מחבלים ירתה פצצות מרגמה מחצר מבנה בקומפלקס של מוסדות חינוך הנמצא בעיירה בית חאנון שבצפון רצועת עזה.



חוליית שיגור פצצות מרגמה (מסומנת בעיגול), הממוקמת בסמוך למבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך בבית חאנון (מתוך סרט שצולם ע"י חיל האוויר והופץ ע"י דובר צה"ל, 31 באוקטובר)

1. בסרט שצולם על ידי חיל האוויר (29 באוקטובר בשעות הבוקר) צולמה חולייה המונה שלושה מחבלים משגרת פצצות מרגמה מחצר מבנה מרכזי בקומפלקס של מוסדות חינוך בעיירה בית חאנון, שבצפון רצועת עזה (אזור ממנו מרבים המחבלים לשגר רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובים בישראל). בסרט ניתן לראות כיצד מכינים אנשי החוליה את עמדת הירי ומשגרים את הפצצות בסמוך מאד למבנה. לאחר השיגור נראים חברי החוליה תופסים מחסה בתוך המבנה.

לצפייה בסרט שהופץ ע"י דובר צה"ל

לחצו כאן

2. השימוש באזרחים כב"מגן אנושי", בניגוד לדיני הלחימה במשפט הבינלאומי, הינו דפוס פעולה שגור אצל ארגוני הטרור הפלסטינים, שהורחב ושוכלל ברצועת עזה. לתופעה זאת ביטויים רבים: ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל מתוך אזורים מאוכלסים; ניהול חלופי אש עם צה"ל מבתי אזרחים ומוסדות ציבוריים;מיקום תשתיות מבצעיות בקרב אזורים צפופי אוכלוסין; גיוס יזום של אזרחים פלסטינים כולל נשים וילדים, ועידודם להגיע למוקדי לחימה כדי שישמשו כב"מגנים אנושיים" 1. כל זאת מתוך מודעות ארגוני הטרור לכך שדפוס פעולה זה מציב קשיים מבצעיים בפני פעילות הסיכול והמנע של צה"ל .


הצבת מרגמה ושיגור פצצה בסמוך למבנה מגורים
(ערוץ אלאקצא, 26 באוקטובר)

3. בשנת 2007 הגיע ירי פצצות המרגמה להיקף חסר תקדים מאז תחילת השימוש במרגמות בשנת 2001. הירי מתבצע לעבר יעדים צבאיים (מוצבי צה”ל לאורך הרצועה, כוחות צה”ל הפועלים נקודתית ברצועת עזה) ולעבר יעדים אזרחיים (יישובים ישראליים בקרבת הרצועה והמעברים). את עיקר הירי מבצעת תנועת החמא”ס שמשום שמאז השתלטותה על הרצועה (יוני 2007) היא נמנעה מליטול חלק ישיר בירי הרקטות (אולם מאפשרת לשאר ארגוני הטרור לבצע ירי רקטות רחב היקף לעבר ישראל).


1 ראו לקט מידע: "ארגוני הטרור הפלסטינים, המודעים לכך כי צה"ל נמנע מלתקוף במכוון אזרחים, הרחיבו לאחרונה את השימוש היזום באזרחים (כולל נשים וילדים) כב"מגן האנושי" על בסיסי ופעילי טרור. בכירים בחמא"ס ובארגוני טרור נוספים משבחים ומהללים את השימוש ב"מגן האנושי" המהווה פשע מלחמה וקוראים לעם הפלסטיני להמשיך ולהשתמש בדפוס פעולה זה על מנת לסכל תקיפות ישראליות" (21 בנובמבר, 2006). ראו גם "הטרור נגד ישראל בשנת 2006: נתונים, מאפיינים ומגמות" (6 במרס 2007).

לראש העמוד