מבצע “צוק איתן” – עדכון מספר 21 (6 באוגוסט 1200) *

צה

צה"ל נערך על גבול רצועת עזה (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2014)

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס בנוגע למשא ומתן (אתר הזרוע הצבאית, 5 באוגוסט 2014)

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס בנוגע למשא ומתן (אתר הזרוע הצבאית, 5 באוגוסט 2014)

בית מגורים, שנפגע בבית סאחור, סמוך לבית לחם (אלקדס 4 באוגוסט 2014)

בית מגורים, שנפגע בבית סאחור, סמוך לבית לחם (אלקדס 4 באוגוסט 2014)

ביקור נשיא הצלב האדום ברצועת עזה (אתר הצלב האדום, 5 באוגוסט 2014)

ביקור נשיא הצלב האדום ברצועת עזה (אתר הצלב האדום, 5 באוגוסט 2014)

תושבי ופאח ושג'אעיה שבים (ופא, 5 באוגוסט 2014)

תושבי ופאח ושג'אעיה שבים (ופא, 5 באוגוסט 2014)

פינוי המאבטח הפצוע לבית החולים (דוברות מד

פינוי המאבטח הפצוע לבית החולים (דוברות מד"א, 5 באוגוסט 2014)

איסוף מוצרים ישראליים ממדפי המרכולים  (PNN, 5 באוגוסט 2014).

איסוף מוצרים ישראליים ממדפי המרכולים (PNN, 5 באוגוסט 2014).


כללי
עיקרי תמונת המצב

1.    הפסקת האש נכנסה לתוקפה ב-5 באוגוסט 2014 בשעה 0800 ועד כה היא מתקיימת. צה"ל השלים השמדת 32 מנהרות חוצות גבול וכוחותיו יצאו מהרצועה ונערכו בקו הגנה על גבול הרצועה. בקהיר מתקיים משא ומתן להסדר, אליו הצטרפו נציגי חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים מרצועת עזה. בתקשורת הישראלית דווח, כי משלחת ישראל המונה שלושה נציגים, הגיעה אף היא למצרים ונועדה עם המתווכים המצריים.

פעילות צה"ל
הכרזה על הפסקת האש

2.    ב-5 באוגוסט 2014 ב-0800 הוכרז על הפסקת אש. צה"ל הוציא את כל כוחותיו מרצועת עזה ונערך בקו הגנה על גבול רצועת עזה. לפי שעה פרוסים הכוחות בשטח בהיקפים גדולים והם מוכנים לפעילות, בהתאם לצורך המבצעי. שיגורי הרקטות לעבר ישראל נמשכו עד לדקות ספורות לפני, שנכנסה הפסקת האש לתוקפה (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2014).

3.    אלוף סמי תורג'מן מפקד פיקוד הדרום אמר, כי צה"ל איתר והשמיד את כל המנהרות, שהובילו לישראל. לדבריו חמאס בנתה את המנהרות במשך שנים תוך השקעה של מיליוני דולרים והן הושמדו תוך שבועות בודדים. הוא ציין, כי צה"ל לחם בנחישות, מקצועיות ובצורה מעוררת הערכה מול אתגרים כמו: לחימה בשטח צפוף אוכלוסין, רשת מנהרות תת-קרקעית, טילי נ"ט, פצצות מרגמה, ירי צלפים, בתים ורחובות ממולכדים ועוד. לדבריו המבצע לא הסתיים והכוחות עדיין מוכנים לכל משימה. הוא הזהיר את חמאס, כי תעשה טעות חמורה אם תפר את הפסקת האש. הוא קרא לתושבי הדרום לשוב לבתיהם. לדבריו, כל התושבים יכולים עתה להרגיש בטוחים ושקטים יותר ולצה"ל היכולת והכוח לספק לתושבים ביטחון (דובר צה"ל, 5 באוגוסט 2014).

4.    אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, פרסם הודעה, שהוקראה על ידי מגיש החדשות. בהודעה הדגיש הניה, כי מה שישראל לא הצליחה להשיג בשטח, במהלך המבצע, היא בשום אופן לא תשיג בזירה המדינית. לדבריו, טיפלה חמאס במהלכים המדיניים במידה רבה של אחריות תוך קיום קשר עם קטר ותורכיה ולאחר מכן עם מצרים. עוד אמר, כי משלחת חמאס פועלת בהסכמה עם המשלחת הפלסטינית לסיום המצור על רצועת עזה (ערוץ אלאקצא, 5 באוגוסט 2014).

5.    הזרוע הצבאית של חמאסהדגישה, בהודעה שפרסמה, כי למרות ההכרזה על הפסקת האש הכוחות נמצאים עדיין בכוננות והמערכה עדיין נמשכת. לדברי ההודעה המערכה לא תסתיים עד שישראל תיכנע לדרישות הפלסטינים ותשיב זכויותיהם. עוד צוין, כי הם רואים את השלב הנוכחי כשלב זמני והתנהגותה של ישראל, היא שתקבע את מהלך המערכה והשלכותיה (אתר הזרוע הצבאית, 5 באוגוסט, 2014).

פעילות צה"ל

6.    במהלך 29 ימי המבצע פגעו כוחות צה"ל באופן משמעותי בתשתיות הטרור של חמאס, הג'האד האסלאמי ושאר ארגוני הטרור ברצועה. סה"כ השמיד צה"ל 32 מנהרות טרור, שידע על קיומן. עד לכניסת הפסקת האש לתוקפה, המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. סה"כ הותקפו מתחילת המבצע 4,762 יעדי טרור מהאוויר (דובר צה"ל, 6 באוגוסט 2014).

אבדות לצה"ל ובקרב האזרחים

7.     במהלך מבצע "צוק איתן" נהרגו 64 חיילי צה"ל ושלושה אזרחים. אזרח נוסף נהרג בפיגוע בירושלים. כ- 450 חיילים וכ- 80 אזרחים נפצעו .

ירי רקטות לשטח ישראל

8.    בבוקר ה-5 באוגוסט 2014, דקות לפני ההכרזה על הפסקת האש, שוגרו מספר מטחי רקטות לעבר ישראל. כעשרים רקטות שוגרו לעבר יישובי עוטף עזה, אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי, גן יבנה, מעלה אדומים, ראשון לציון ורחובות. רסיסי רקטה נמצאו בלב ירושלים. התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי רקטה נפלה על בית בבית סאחור, סמוך לבית לחם גרמה להרס רב לבית ולהרס של רשת החשמל (מען, 5 באוגוסט 2014). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה קיבלה אחריות על ירי הרקטות ב-5 באוגוסט, דקות לפני תחילת הפסקת האש. לדברי ההודעה שוגר המטח בתגובה לתקיפת צה"ל במחנה בפליטים שאטי וברפיח (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 5 באוגוסט 2014).

 

9.    סה"כ אותרו במהלך ימי המבצענפילות של 2,710 רקטות. מאז תחילת המבצע הקרקעי אותרו נפילות של 1,525 רקטות. כיפת ברזל יירטה למעלה מ-580 רקטות. למספר זה ניתן להוסיף להערכתנו עוד כ-20% שיגורים כושלים (חלק מהרקטות נפלו בשטח הרצועה וגרמו לנזק) כך שמספר הרקטות, ששוגרו לעבר ישראל עולה על 3,000 רקטות. למעלה ממחצית הרקטות שוגרו לטווחים קצרים (לעבר יישובי הנגב המערבי).

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"[1]

נפילות רקטת מרצועת עזה בחתך ימים מתחילת המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן"

אוכלוסיית רצועת עזה
הנחיות משרד הפנים ברצועת עזה

10.בליל ה-5 באוגוסט 2014 פרסם משרד הפנים של עזה הודעה בדף הפייסבוק שלו, בה הוא מזהיר את הפלסטינים מפני מסירת פרטים אודות פעילי טרור (הרוגי ה"התנגדות"), שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן". זאת מאחר שישראל אוספת את כל המידע הזה ואת הדיווחים [אודות החללים] ומשתמשת בהם כראיות כדי "להצדיק את הפשעים שלה נגד האזרחים [הפלסטינים]".הוראה זו, שפרסם משרד הפנים ברצועת עזה, באה כדי, שלא לפגוע בדימוי ה"ניצחון" שמנסה חמאס לבסס מצד אחד ובו בזמן להגדיל משמעותית את מספר ההרוגים האזרחים במגמה להכפיש את ישראל ולהפעיל עליה לחצים הסברתיים, מדיניים ומשפטיים (הערה: על הרקע להנחיות יפורסם לקט מידע נפרד).

מצוקה הומניטארית קשה ברצועת עזה

11.התקשורת הפלסטינית דיווחה, כי תושבי הרצועה, המתגוררים בסמוך לגבול עם ישראל, החלו לשוב לבתיהם לאחר שצה"ל סיים את יציאתו מהרצועה והפסקת האש נכנסה לתוקפה. לדברי התקשורת הופתעו האזרחים ממראות ההרס וכוחות ההצלה עדיין פועלים לחילוץ גופות הרוגים. מנגנון ההגנה האזרחית פנה לכל בעלי כלי הרכב הכבדים ברצועה לסייע בפינוי ההריסות (פאל טודיי, 5 באוגוסט 2014).

12.כריס גנס, דובר אונר"א דיווח על ירידה במספר התושבים החוסים במקלטים של הסוכנות. לדבריו, כ-50,000 איש עזבו את המחסות ושבו לבתיהם. על פי הדיווח שוהים עתה 216,082 תושבים ב-90 מתקנים של הסוכנות ברצועת עזה. כריס גנס, ציין, כי רמת ההרס בעזה היא חסרת תקדים ויש לבצע שינוי במדינות הסיוע כדי שניתן יהיה לשקמה. לדבריו עתה יש להתיר יבוא והכנסה של חומרי בניה לרצועה (דף הטוויטר של כריס גנס, 5 באוגוסט 2014).

13.נשיא הועדה הבינלאומית של הצלב האדום עורך בימים אלה ביקור ברצועת עזה כדי להעריך את הנזקים. לדבריו, ידרשו מהם ימים ושבועות לתת מענה לסוגיות ההומניטאריות ברצועה. כמו כן יהיה צורך בדיונים עם ישראל בנוגע להעברת סיוע רב ככל האפשר  (5 באוגוסט 2014, CNN).

14.ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, אירח בלשכתו את פייר קריינבול, הנציב הכללי של אונר"א ועדכן אותו במצב ברצועת עזה. הוא ציין, כי הממשלה הפלסטינית מחויבת להגיש את כל הסיוע הנדרש. קריינבול הדגיש, כי אונר"א נכונה לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלה הפלסטינית ואמר, כי כעת דנים בהרכבתה של ועדה אשר תבחן את המצב ברצועה והאפשרויות לשיקומה (אלחיאת אלג'דידה, 5 באוגוסט 2014).

15.פרניל איירונסייד, ראש משרד יוניצ"ף ברצועת עזה אמרה, כי עלות שיקום המבנים והתשתיות ברצועת עזה תגיע למאות מיליוני דולרים. לדבריה נפגעו ברצועה 142 בתי ספר, מהם 89 בתי ספר של האו"ם פרניל איירונסייד ביקשה, כי הקהילה הבינלאומית תתגייס לשיקום הרצועה (ניו יורק טיימס, 5 באוגוסט 2014).

המצב במעברים
מעבר כרם שלום

16. מתחילת המבצע עברו במעבר כרם שלום 1,904 משאיות נושאות מזון, תרופות וציוד רפואי. כמו כן הוכנסו לרצועה סולר עבור תחנות הכוח, בנזין לתחבורה וגז לשימוש ביתי. במהלך 4 באוגוסט 2014 עברו 167 משאיות שהובילו 3,361 טונות של אספקה לרצועה כולל מזון, תרופות, ציוד הומניטארי ואספקה חקלאית (אתר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, 5 באוגוסט 2014). צפוי, כי עתה לאחר הפסקת האש תגדל כמות המשאיות בכל יום. שכן, במהלך ימי המבצע נתקלו נהגים משני הצדדים בקשיים להגיע למעבר ולהעביר ולקבל  סחורות בשל הלחימה.

יהודה ושומרון
פיגוע דקירה סמוך למעלה אדומים

17. בצהרי 5 באוגוסט 2014 בכניסה למעלה אדומים (מזרחית לירושלים) נדקר מאבטח, ככל הנראה על ידי פלסטיני, שנמלט בכלי רכב מהאזור. הפלסטיני ניגש למחסום כשבידו שקית, שהעלתה את חשדם של המאבטחים. כאשר ביקש המאבטח לבדוק אותו, שלף הפלסטיני סכין, דקר את המאבטח ונמלט מהמקום. המאבטח, בן 55  נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים. כוחות הביטחון מצאו מונית הדומה לתיאור כלי הרכב, שבו נמלט הדוקר ועצרו שלושה חשודים בהם אדם העונה לתיאורו של הדוקר (5 באוגוסט 2014, ynet).

החרמת מוצרים ישראליים

18.האגודה להגנת הצרכן הפלסטינית החליטה לצאת בקמפיין להסרת מוצרים ישראליים מהמדפים במרכולים בערים הפלסטיניות ועידוד העדפה של מוצרים פלסטינים ומיובאים. הסרת המוצרים נעשתה בטענה שהכסף, שמשלמים הפלסטינים עבור המוצרים הישראליים מגיעים בסופו של דבר לצה"ל ולרכש אמצעי לחימה נגד העם הפלסטיני. הקמפיין  כבר החל בביתוניא, חברון ובטולכרם (PNN, 5 באוגוסט 2014; ופא, 6 באוגוסט 2014).

נחשפו פרטים אודות מבצעי חטיפת הנערים והריגתם בגוש עציון

19. בתקשורת הישראלית דווח, כי שירות הביטחון הכללי עצר את חסאם אלקואסמה, פעיל חמאס שהיה מעורב בחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון. על-פי הדיווח העצור הוא שהפעיל את החוטפים ואף סייע להם לקבור את גופות הנרצחים. בחקירתו הודה חסאם אלקואסמה, כי קיבל מימון לפעילותו מפעילי חמאס ברצועת עזה (חדשות ערוץ 10, 5 באוגוסט 2014).

20.סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, פרסם הודעה לעיתונות בה נאמר, כי הטענות, שהושמעו בערוץ 10 לפיהן קיבל חסאם אלקואסמה מימון מגורמי חמאס ברצועה, הן שקריות. לדברי ההודעה חמאס אינה מכירה מישהו בשם זה ופרסום הידיעה נועד "לבלבל את התקשורת" ולהסב את תשומת הלב מהנעשה ברצועת עזה (אנטוליה, 5 באוגוסט 2014).

מגעים להפסקת אש

21. הפסקת האש למשך 72 שעות נכנסה לתוקפה ב-5 באוגוסט 2014 בשעה 0800. עד כה נשמרת הפסקת האש. בתקשורת הישראלית דווח, כי משלחת ישראלית, המונה שלושה חברים, הגיעה למצרים ונועדה עם המתווכים המצריים (הארץ, 6 באוגוסט, 2014).

22.במקביל יצאה בליל 6-5 באוגוסט 2014, דרך מעבר רפיח למצרים, משלחת מרצועת עזה המונה שמונה נציגים מטעם חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים (אלקדס, אלוטן, 5 באוגוסט 2014). ח'ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הלוקח חלק במשא ומתן כאחד מנציגי רצועת עזה, אמר, כי הם הולכים למשא ומתן, שנועד לסיים את המצור אחת ולתמיד.  הוא גם הדגיש, כי הם הולכים למשא ומתן "עם אצבע על ההדק" (אלג'זירה, 5 באוגוסט 2014).

23. אסאמה חמאדן, הממונה על היחסים הבינלאומיים בחמאס אמר, כי המשא ומתן העקיף יחל מיד עם הגעתה של המשלחת הישראלית. הוא הדגיש, כי העמדה הפלסטינית בנוגע לדרישות מאוחדת. לדבריו כל הדרישות נמצאות על סדר היום כולל סוגיית נמל התעופה והנמל הימי. לדבריו המערכה המדינית בפניה עומדים הארגונים הפלסטינים מול ישראל קשה לא פחות מהמערכה הצבאית (אלערבי אלג'דיד, 5 באוגוסט 2014).

24.זיאד אלנח'לה, סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי הוא צופה לתוצאות טובות מהשיחות בקהיר בעיקר לנוכח העמדה המצרית. לדבריו הם מסרו את דרישותיהם לצד המצרי כדי שיעביר אותן לצד הישראלי. לדבריו איבדה ישראל את כושר ההרתעה שלה במהלך המבצע נוכח השיפורים, שחלו ביכולות "ההתנגדות" (מען, 6 באוגוסט 2014).

המערכה התודעתית, משפטית
פעילות להגשת תביעות נגד ישראל

25. ריאצ' אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית הגיע להולנד ונפגש עם פאטו בן סודה, התובעת הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). לדבריו מתקיים הביקור על-פי הוראת אבו מאזן והוא נועד לבדוק וללמוד את ההליכים הבירוקראטיים והפרוצדוראליים הנדרשים להשלמת תהליך הצטרפות הרשות הפלסטינית לאמנת רומא (ופא, 5 באוגוסט 2014).

26. במסיבת עיתונאים, שערך לאחר פגישתו עם התובעת, אמר ריאצ' אלמלכי, כי המצב הנוכחי של הרשות הפלסטינית מאפשר לה לחתום על אמנת רומא ואמר, כי החלטה על ההצטרפות תתקיים בקרוב. יחד עם זאת הדגיש, כי "לא מדובר במחר מחרתיים". לדבריו "מעשי הטבח", שביצעה ישראל במהלך המבצע אילצו את הרשות הפלסטינית להגיע לבית הדין הבינלאומי. עוד ציין, כי הם מוכנים לשאת בתוצאות חקירת מעשיהם של הארגונים הפלסטינים ברצועה שכן "לא ניתן להשוות בין מעשיהם לבין מעשיה של ישראל" (אלג'זירה, 5 באוגוסט 2014).

27.מחמד אשתיה, חבר הועד המרכזי של פתח, אמר, כי הרשות הפלסטינית סיימה להכין "גליון אישום" נגד ישראל וההנהגה הפלסטינית נמצאת בשלב האחרון לקראת פנייה לבית הדין הבינלאומי לפשעים בהאג (ICC). לדבריו כל הארגונים הפלסטינים יחתמו על גיליון האישום וחמאס, אשר טרם חתמה, עורכת עתה התייעצויות בנושא (אנטוליה, 5 באוגוסט 2014).

28. נאבי פילאי,הנציבה העליונה של וועדת האו"ם לענייני זכויות אדם בג'נבה, גינתה את התקיפות שביצעה, לדבריה, ישראל נגד בתי ספר, בתי חולים, מקומות פולחן ותשתיות, לרבות תחנת הכוח היחידה בעזה. היא הדגישה, כי לנוכח העדויות המתרבות אודות פשעי מלחמה, שבוצעו לכאורה על ידי ישראל, והמספר הגדול של ההרוגים בקרב האזרחים, יש לחקור האם בוצעה הפרה של החוק ההומניטארי הבינלאומי או אפילו פשעי מלחמה (אתר המשרד ענייני זכויות האדם, 5 באוגוסט 2014).

29. במקביל גינתהנאבי פילאי את ירי הרקטות לעבר ישראל על ידי "קבוצות חמושות ברצועת עזה" (מבלי להזכיר את חמאס ושאר הארגונים בשמם). היא הדגישה, כי אסור למקם אמצעי לחימה ולבצע תקיפות מתוך אזורים צפופי אוכלוסין. יחד עם זאת הדגישה, כי כל הפרה של חוקי המלחמה על ידי צד אחד אינה פוטרת אף צד ממחויבות להגן על האזרחים. לדבריה לקהילה הבינלאומית יש אחריות משותפת, שלא לפטור מעונשים על מעשים כגון אלה ויש להציג את המקרים, שאירעו במהלך המבצע בבית משפט. עוד אמרה, כי אין זה סביר שהחקירות תבוצענה באמצעות הליכים מקומיים בלבד (אתר המשרד ענייני זכויות האדם, 5 באוגוסט 2014).

"תמונות הניצחון" (נחמה פורתא)

30. ב-5 באוגוסט 2014 פורסמו בדף באתרים פלסטינים תמונות אזרחים, בעיקר ילדים ממזרח ח'אן יונס, שהצטלמו עם כלים ואביזרים צה"ליים, שהושארו ככל הנראה בשטח (דף הפייסבוק רשת פלסטין, 5 באוגוסט 2014, פלסטין אליום, 6 באוגוסט 2014).

(דף הפייסבוק רשת פלסטין, 5 באוגוסט 2014, פלסטין אליום, 6 באוגוסט 2014)
(דף הפייסבוק רשת פלסטין, 5 באוגוסט 2014, פלסטין אליום, 6 באוגוסט 2014)

דיווחי עיתונאים מרצועת עזה על ירי מאזורים מיושבים

1.     במהלך ימי המבצע דיווחו מספר עיתונאים, ששהו ברצועת עזה, אודות ירי רקטות מאזורים בהם היו. האזורים מהם דיווחו היו בעיקר בית החולים שפאא' ובית המלון בעיר עזה בו התאכסנו העיתונאים. הדיווחים לוו בתיעוד מפורט של השיגורים. להלן שתי דוגמאות:

א.   ב- 5 באוגוסט 2014 דיווח כתבFrance 24  גלאגר פנוויק ((Gallagher Fenwickעל שיגור רקטות. לדבריו שוגרו הרקטות ממקום המרוחק כחמישים מטרים בלבד מהמלון בו שהה יחד עם מרבית נציגי התקשורת הזרה בעזה ובמרחק של כמאה מטרים מבניין מטה האו"ם, עליו מתנוסס דגל האו"ם (ראו צילום). לדבריו מיקום המשגרים בלב באזור צפוף אוכלוסין מקשה על צה"ל לתקוף אותם. הוא גם ציין, שמאותו מקום שוגרו רקטות גם שבוע קודם לכן (5 באוגוסט 2014, FRANCE 24).

מימין: הכתב מדווח ממקום השיגור. משמאל: דגל האו"ם מתנוסס על בית סמוך למשגר. למטה: ילדים משחקים בקרבת המשגרים
מימין: הכתב מדווח ממקום השיגור. משמאל: דגל האו"ם מתנוסס על בית סמוך למשגר. למטה: ילדים משחקים בקרבת המשגרים
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=NMiG9JD2OxM

ב.   כתב  NDTVערוץ הודי פרסם, לאחר שעזב את רצועת עזה, סרטון שצילם מחדר המלון בו שהה ב-4 באוגוסט 2014. בסרטון נראית, מטרים ספורים מבית המלון, קבוצה של פעילים צבאיים המציבים משגר רקטות מול המלון. ניתן לראות, כי קבוצת המחבלים הציבה אוהל כחול אשר מתחתיו בוצעה כל הפעילות (יתכן מתוך כוונה שהאוהל הכחול יזוהה עם גורמי או"ם). לאחר, שככל הנראה, סיימו להציב את המשגר ולהכשירו לירי, הסירו את האוהל, הסוו את המקום בענפים, החליפו את בגדיהם והלכו. למחרת תיעד הכתב שיגור רקטות מאותו אתר כשניסה להגיע למקום השיגור גורש.

מימין: הכתב צופה מחלון המלון. משמאל: האוהל הכחול שהוצב להסתיר את הפעילות. למטה: הכתב מנסה להגיע לאזור הירי
מימין: הכתב צופה מחלון המלון. משמאל: האוהל הכחול שהוצב להסתיר את הפעילות. למטה: הכתב מנסה להגיע לאזור הירי
לצפייה בסרטון https://www.youtube.com/watch?v=k_ihf2omMX4

[*] לנוכח הפסקת האש ותחילת המשא ומתן מפסיק מרכז המידע להוציא מידי יום עדכונים למבצע "צוק איתן". עדכונים רלוונטיים יפורסמו בסיכום השבועי של המרכז, היוצא מידי יום שלישי או בפרסומים "אד הוק" בהתאם להתפתחויות.
[2] הגרף מציין נפילות רקטות בשטח ישראל והוא לא כולל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר ישובי הנגב המערבי ושיגורים כושלים של רקטות.