זרקור לאיראן (לשבוע שבין 27/5/10 –3/6/10)

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

זרקור לאיראן

הפגנת סטודנטים מול נציגות האו”ם בטהראן במחאה על פעולת ישראל 31 במאי

הפגנת סטודנטים מול נציגות האו”ם בטהראן במחאה על פעולת ישראל 31 במאי

ראש עיריית טהראן

ראש עיריית טהראן

אופנה מערבית בשוק של טהראן

אופנה מערבית בשוק של טהראן


במוקד אירועי השבוע:

  • פעולת צה"ל היא צעד לקראת חיסולה של ישראל": תגובות העיתונות האיראנית להשתלטות על ספינות המשט לעזה.

  • מעמיקה מעורבות משמרות המהפכה בשוק האנרגיה.

  • האם החלה מערכת הבחירות של ראש עיריית טהראן לנשיאות איראן?

  • תמונות השבוע: אופנה מערבית בשוק של טהראן.

“פעולת צה”ל היא צעד לקראת חיסולה של ישראל”:
תגובות העיתונות האיראנית להשתלטות על ספינות המשט לעזה

התקשורת האיראנית עסקה השבוע בהרחבה בהשתלטות צה"ל על ספינות המשט לעזה. מאמרי מערכת, שפרסמו היומונים המרכזיים, ביטאו את עמדתה המוכרת של איראן כלפי ישראל, המערב ומדינות ערב ולא שיקפו הבדלים משמעותיים בין שני הזרמים הפוליטיים המרכזיים: השמרני והרפורמיסטי.

היומון השמרני רסאלת הגדיר את פעולת צה"ל "פעולה פראית ומבישה" ופשע מתוכנן מראש המהווה הפרה של זכויות האדם. אף אם הארגונים הבינלאומיים התעלמו שוב מפשעי הציונים, נכתב במאמר, הרי שהעמים והממשלות בעולם לא יהיו מוכנים הפעם להשלים עם עסקאות מאחורי הקלעים בין החברות הקבועות במועצת הביטחון לבין "המשטר הציוני". היומון טען, כי בנימין נתניהו ביקש לנקום באמצעות פעולה זו בקהילה הבינלאומית בעקבות הצהרת הכינוס הבינלאומי לאי-הפצת נשק גרעיני ביחס לישראל, שהתקבלה בשבוע שעבר. כמו-כן ביקשה ישראל לזרוע פחד בקרב תומכי החמאס ולגבות מחיר כבד מהקהילה הבינלאומית על תמיכתה בהתנגדות הפלסטינית. היומון מתח ביקורת על ארה"ב, ששמרה על שתיקה לנוכח פעולת צה"ל, ועל האו"ם, שהסתפק בדרישה מישראל להבהיר את פעולתה. היומון העריך, עם זאת, כי תגובת הקהילה הבינלאומית תהיה הפעם חריפה מבעבר. במתקפה נגד המשטר פתחה תל-אביב במשחק מסוכן נגד הקהילה הבינלאומית, אך לא היא שתחליט כיצד הוא יסתיים (רסאלת, 1 יוני, 2010).

היומון ג’מהורי-י אסלאמי, המזוהה עם יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, טען, כי הפשע שביצע "המשטר הציוני" הוכיח לעולם, שהפלסטינים ניצבים בפני אויב ברברי ושטני. בשעה שצה"ל פועל בצורה כזו נגד קבוצת פעילי שלום בינלאומית, ברור כיצד הוא פועל כלפי הפלסטינים חסרי ההגנה.

היומון מתח ביקורת על תמיכת ארה"ב בישראל וטען, כי זו מהווה גורם מרכזי להמשך מדיניותה הפושעת. פעולת ישראל המנוגדת לחוק הבינלאומי משמש אזהרה לקהילה הבינלאומית, שהמשך שתיקתה לנוכח מדיניות ישראל יוביל להרחבת מעשי האיבה מצידה. פשעה של ישראל מהווה גם השפלה עבור מדינות אירופה, שאזרחיהן נטלו חלק במשט, ואזרחי אירופה מצפים מממשלותיהם להגיב עליו.

ג’מהורי-י אסלאמי מיקד את ביקורתו במנהיגי מדינות ערב וטען, כי אין להם עוד כל הצדקה להמשיך בשתיקתם ובקשריהם עם ישראל. העמים המוסלמים באזור מצפים מממשלות ערב לכל הפחות לנתק את קשריהן עם ישראל ולהחרימה. היומון תקף באופן מיוחד את ממשלת קטר, שאירחה את שר התעשייה והמסחר הישראלי, בנימין בן-אליעזר, בעיצומה של הפשיטה הישראלית. התנהגותם המבישה של מנהיגים ערבים ריאקציונרים היא מהגורמים המרכזיים להמשך פשעי "המשטר הציוני", נכתב ביומון. על דעת הקהל במדינות המוסלמיות להפעיל לחץ כבד במיוחד על ממשלת מצרים, שותפתם האסטרטגית של הציונים, על מנת שזו תשנה את התנהלותה הבוגדנית ולכל הפחות תפתח את מעבר רפיח.

היומון קרא לארגונים הבינלאומיים, לליגה הערבית, למועצת הביטחון ולארגון הועידה האסלאמית להגיב בתקיפות נגד ישראל ולכפות בכך באופן חלקי על התנהלותן המבישה בעבר. פשעה של ישראל, סיכם היומון, מוכיח לקהילה הבינלאומית, שלפלסטינים אין כל ברירה אלא להתנגד ולהיאבק נגד ישראל הפראית והפושעת. הוא מחזק את עמדת הפלסטינים ומוביל את "המשטר הציוני" צעד אחד קדימה לקראת חיסולו (ג’מהורי-י אסלאמי, 1 יוני).

הפגנת סטודנטים מול נציגות האו”ם בטהראן במחאה על פעולת ישראל 31 במאי
הפגנת סטודנטים מול נציגות האו"ם בטהראן במחאה על פעולת ישראל 31 במאי

עורך יומון השמרני כיהאן, חסין שריעתמדרי (Hossein Shariatmadari ), טען במאמר מערכת שפרסם, כי מתקפת צה"ל נגד המשט לעזה מצביעה על הפחד ועל חוסר הביטחון השוררים בישראל. שריעתמדרי תהה, האם לנוכח ה"אסון" יסכימו המוסלמים להמשך קשרי ממשלותיהן בעולם הערבי ובתורכיה עם "המשטר הציוני" או ינקמו על שפיכת דמם של אחיהם וישפכו את דמם של הציונים בכל מקום. עוד תהה עורך כיהאן, האם מנהיגי ערב ישובו לשולחן המשא ומתן עם ישראל והאם נותר ספק קל, שהדרך היחידה לפתרון הסכסוך באזור היא השמדת ישראל ומחיקתו המוחלטת של המשטר המלאכותי ושופך הדם מהגיאוגרפיה הפוליטית של האיור. לסיכום טען שריעתמדרי, כי במעשה שביצעו חפרו הציונים את קברם וסייעו לממש את תוכניתו של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח’מיני, למחיקת ישראל מעל המפה (כיהאן, 1 מאי).

ואילו היומון מרדם סאלארי, המזוהה עם המחנה הרפורמיסטי המתון, הגדיר את פעולת צה"ל "מתקפה פיראטית נגד שיירת השלום". היומון שיבח את תורכיה על התייצבותה נגד ישראל ועל מאמציה לשבור באמצעות לחץ דיפלומטי את המצור, שהטילה ישראל מאז 2005 על עזה בשיתוף ממשלת מצרים. בשונה מפעילות הפיראטים ליד חופי סומליה המבוצעת על-ידי קבוצה טרוריסטית אחת, טען היומון, השתלט "המשטר הציוני" על המשט במעשה פיראטי ממשלתי, אך לבבותיהם של מאות נוסעי "שיירת השלום" ואלפי תומכיהם שברו את המצור על עזה והציבו את מנהיגי תל-אביב בפני סיוט נוסף (מרדם סאלארי, 1 יוני).

מעמיקה מעורבות משמרות המהפכה בשוק האנרגיה

מנהל חברת הנפט והגז פ’ארס, עלי וכילי (Ali Vakili ), עדכן השבוע על חתימת הסכם לפיו יימסרו שלבים 22, 23 ו-24 בפיתוח שדה הגז דרום-פ’ארס לידי מפקדת "ח’אתם אל-אנביאא’" (‘Khatam-ol Anbiya ), תאגיד הבינוי של משמרות המהפכה. בנוסף יועברו שלבים 13 ו-14 בפיתוח שדה הגז לידי קונסורציום המורכב ממפקדת ח’אתם אל-אנביאא’ וממספר חברות איראניות נוספות. השיחות עם תאגיד ח’אתם אל-אנביאא’ לשלבי הפיתוח 22, 23 ו-24 החלו בעקבות פרישת תורכיה מכוונתה להשקיע בפרויקט ההרחבה של שדה הגז ושלבי הפיתוח 13 ו-14 נמסרו לידי הקונסורציום בהשתתפות התאגיד בתום אולטימאטום, שהציב משרד הנפט בפני חברות Shell ההולנדית ו-Repsol הספרדית להודיע בתוך שבועיים על החלטתן בנוגע להמשך מעורבותן בפיתוח השדה (ג’רס, 29 מאי; אילנ"א, 29 מאי).

האתר ג’רס (Jaras ), המזוהה עם מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי (Mir-Hossein Mousavi ), דיווח השבוע, כי עשרות פרויקטי פיתוח במחוז בושהר (Bushehr ) בשווי 1260 מיליארד תומאן (כ-1.26 מיליארד דולר) נמסרו לאחרונה למפקדת ח’אתם אל-אנביאא’ ללא מכרז. כמו כן נמסרו לידי התאגיד שלבים 15 ו-16 בפיתוח שדה הגז דרום-פ’ארס בשווי 97 מיליון דולר וכן פרויקט להקמת צינור גז באורך 900 ק"מ מעסלויה (Asaluyeh ) לאיראנשהר (Iranshahr ) בשווי 1.3 מיליארד דולר. האתר גם מסר, כי בביקורו האחרון של סגנו הראשון של הנשיא אחמדינז’אד, מחמד-רזא רחימי (Mohammad Reza Rahimi ), בדרום המדינה, הוחלט למסור לידי משמרות המהפכה מספר פרויקטים של משרד הנפט (ג’רס, 29 מאי).

יו"ר המג’לס, עלי לאריג’אני, התייחס השבוע במסיבת עיתונאים להעמקת חדירת משמרות המהפכה לתחום הכלכלי ואמר, כי היא משרתת את האינטרס הכלכלי של איראן. לדבריו, מבצעים משמרות המהפכה חלק מהשירותים הכלכליים המחייבים רוח ג’האדית. הוא ציין, עם זאת, כי הדגיש לאחרונה בפני מפקד ח’אתם אל-אנביאא’, שאסור למשמרות המהפכה להפוך למתחרה של הסקטור הפרטי או לגורם המונע תחרות כלכלית במדינה (מהר, 29 מאי).

לעומתו מתחו לאחרונה בכירים איראנים אחרים ביקורת על התגברות מעורבות משמרות המהפכה בכלכלה. מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חסין מוסוי, הזהיר מפני מסירת חוזים בהיקף מיליוני דולרים לידי משמרות המהפכה ואמר, כי התופעה משרתת את האינטרס של משמרות המהפכה ולא של המשטר (ג’רס, 29 מאי). גם יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, עלי-אכבר האשמי רפסנג’אני, התייחס לנושא ואמר, כי אין הצדקה להמשך מעורבותו האינטנסיבית של משמרות המהפכה בכלכלה. בפגישה עם מושלים לשעבר אמר רפסנג’אני, כי לאחר מלחמת איראן-עיראק היתה מעורבות משמרות המהפכה הכרחית לצורך הפעלת התעשייה, אך כיום אין כל הצדקה למעורבות זו (ג’רס, 17 מאי).

תאגיד ח’אתם אל-אנביאא’ הוקם בשנת 1989 בתום מלחמת איראן-עיראק על מנת לסייע בשיקום המדינה. לאחר המלחמה התרחב התאגיד ופעילותו הורחבה לתחומי הבינוי, התחבורה, התעשייה, החקלאות, הגז והנפט. בשנים האחרונות זכה התאגיד במאות מכרזים בשווי כולל של מיליארדי דולרים בתחומים שונים, ובהם: הקמת סכרים, מערכות לאספקת מים, כבישים מהירים, מנהרות, צינורות נפט וגז ופיתוח שדות נפט וגז. במסגרת התאגיד פועלות כיום למעלה מ-800 חברות. עד כה ביצע התאגיד למעלה מ-1,700 פרויקטים בתחומים שונים. בחודש נובמבר האחרון זכה התאגיד במכרז בשווי 2.5 מיליארד דולר לסלילת רשת מסילות ברזל באזור הסחר החופשי בש’אבהאר (Chabahar ) שבדרום-מזרח איראן.

יוזכר, כי לאחרונה זכה תאגיד תוסעה-י אעתמאד-י מבין (Tose’e-ye E’temad-e Mobin ), שכמה מחברותיו קשורות ל"קרן הקואופרציה" של משמרות המהפכה, בעיסקה הגדולה ביותר מאז ומעולם בבורסה האיראנית במסגרתה הונפקו 50 אחוזים ממניות חברת התקשורת האיראנית בתוספת מניה אחת.

בתוך כך אמר השבוע מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג’עפרי (Mohammad Ali Ja’fari ), שמשמרות המהפכה אינם רק ארגון צבאי, כי אם גם ארגון ביטחוני-מדיני. בכנס לרגל יום השנה לשחרור העיר ח’רמשהר אמר ג’עפרי, כי משמרות המהפכה צריכים להגן על המהפכה לא רק באמצעות נשק וכי פילוסופיית הקיום שלו היא להגן על המהפכה ועל הישגיה בתור ארגון ביטחוני-מדיני ולא רק צבאי (אנצאר ניוז, 28 מאי).

האם החלה מערכת הבחירות של ראש עיריית טהראן לנשיאות איראן?

ראש עיריית טהראן, מחמד באקר קאליבאף (Mohammad Baqer Qalibaf ), קיים בשבוע שעבר ביקור בן יום אחד בעיר קום ונפגש עם בכירי הממסד הדתי. בין היתר נפגש קאליבאף עם נציגו באיראן של איש הדת השיעי העיראקי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני (Ayatollah Ali Sistani ), עם איתאללה מכארם שיראזי (Ayatollah Makarem Shirazi ), עם איתאללה ג’עפר סבחאני (Ayatollah Ja’far Sobhani ), עם איתאללה עלוי גרגאני (Ayatollah Alavi Gorgani ), עם איתאללה צאפי גלפאיגאני (Ayatollah Safi Golpayegani ) ועם איתאללה נורי המדאני (Ayatollah Nouri Hamadani ). חלק מהשיחות התקיימו בנוכחות עיתונאים וחלקן התקיימו בדלתיים סגורות. ראש העיר הציג בפני אנשי הדת הבכירים דיווח מפורט בנוגע לפעילויות שבוצעו בעיריית טהראן בתחומים שונים ולתוכניות עתידיות (פארס, 27 מאי; פרדא, 29 מאי).

לאחרונה פרסם האתר "דיפלומטיה איראנית", המזוהה עם הזרם השמרני המתון, כתבת תדמית נרחבת על קאליבאף וציין, כי הוא עשוי לשוב ולהתמודד על משרת הנשיא בבחירות הבאות לנשיאות איראן הצפויות בעוד שלוש שנים. בכתבה, שהתפרסמה בגרסת האתר בשפה האנגלית, הוגדר ראש עיריית טהראן כ"פוליטיקאי פרדוקסאלי" המנסה לאורך השנים ליישב בין היותו "טכנוקרט ומהפכן, מפקד במלחמה וטייס מהודר, רפורמיסט ושמרן" (דיפלומטיה איראנית, 19 מאי). בנוסף פרסמו בשבוע שעבר כמה אתרי חדשות המזוהים עם המחנה השמרני הפרגמאטי תמונות, שטרם פורסמו, בהם נראה קאליבאף מתקופת שירותו כמפקד במלחמת איראן-עיראק.

ראש עיריית טהראן

בתוך כך שב קאליבאף והתבטא בשבועות האחרונים בשורה של סוגיות הניצבות על סדר היום הציבורי. בכנס, שנערך בשבוע שעבר לרגל יום השנה לשחרור העיר ח’רמשהר, יצא קאליבאף בגנותם של מחוללי המהומות, שפרצו באיראן לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות, וטען, כי לא ניתן למחול על חטאיו של מי שניצל את התנאים ששררו במדינה בעקבות הבחירות על מנת ליצור משבר בשירות אויביה של איראן. עוד אמר קאליבאף בכנס, כי מטרתה החשובה ביותר של המהפכה האסלאמית הייתה ליישם את ההלכה האסלאמית תוך מימוש צדק חברתי, עצמאות פוליטית וצמיחה כלכלית. הוא קרא לאחדות לאומית בהובלת המנהיג העליון על מנת להמשיך במהפכה ולסכל את מזימות אויבי איראן (פרארו, 25 מאי).

במקביל מתח לאחרונה ראש עיריית טהראן ביקורת על הצהרתו של הנשיא אחמדינז’אד, בה טען, כי הוא אינו מסכים עם הקביעה, שיש להסתפק בשני ילדים בלבד לכל משפחה. בכנס בטהראן אמר קאליבאף, כי אין להתעלם מהמשמעויות הכלכליות והחברתיות הנובעות מגידול שיעור הילודה. הוא ציין, כי כל משפחה צריכה לקבוע בעצמה את מספר ילדיה בהתאם לרצונה ולצרכיה וכי אין מקום לעודד גידול במספר הילדים בקרב משפחות שאינן מעוניינות בכך (איסנ"א, 7 מאי).

קאליבאף נחשב כיום לאחת הדמויות הבולטות בפוליטיקה האיראנית. הוא נולד בשנת 1961 בעיר טרקבה (Torghabeh ) שליד העיר משהד. בסוף שנות השבעים הצטרף למשמרות המהפכה ונלחם כמפקד במלחמת איראן-עיראק. בגיל 22 כבר מונה כמפקד דיביזיית נצר (Nasr ) במחוז ח’ראסאן (Khorasan ). לאחר המלחמה מונה לראש תאגיד הבינוי של משמרות המהפכה, ח’אתם אל-אנביאא’ (Khatam-ol Anbiya’ ) ובין השנים 2000-1998 שימש כמפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה. בשנת 2000 מונה כמפקד כוחות ביטחון הפנים של איראן. בשנת 2005 התמודד קאליבאף בבחירות לנשיאות והגיע למקום הרביעי לאחר שהשיג פחות מ-14 אחוזים מקולות הבוחרים. זמן קצר לאחר מכן נבחר לראשות עיריית טהראן, לאחר שקודמו בתפקיד זה, מחמוד אחמדינז’אד, נבחר כנשיא.

קאליבאף נחשב לראש עיר מוצלח במיוחד ופעל מאז בחירתו לשיפור תשתית התחבורה הציבורית בעירו, להרחבת רשת הכבישים ולשיקום רחובות העיר. הוא הגדיל משמעותית את תקציב העיר והצליח לגייס הן את הסקטור הפרטי והן משקיעים זרים להשקעות נרחבות בפרויקטי פיתוח עירוניים. בבחירות 2009 החליט קאליבאף שלא להציג את מועמדותו לנשיאות על אף לחצים כבדים, שהופעלו עליו מצד מבקרי הממשלה במחנה השמרני.

הוא מחזיק בעמדות שמרניות-מתונות ונחשב לאחד מיריביו הפוליטיים הבולטים של הנשיא אחמדינז’אד בשנים האחרונות. במספר הזדמנויות מתח קאליבאף ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה. היומון המזוהה עימו, תהראן-י אמרוז (Tehran-e Emrooz , טהראן היום) אף נסגר ביוני 2008 לשבעה חודשים, לאחר שפרסם מוסף מיוחד במלאת שלוש שנים לכהונת ממשלת אחמדינז’אד, בו נמתחה ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה.

תמונות השבוע: אופנה מערבית בשוק של טהראן

אופנה מערבית בשוק של טהראן

לראש העמוד