המשטר האיראני מפעיל תשתית מפותחת של אתרי אינטרנט בשפה הערבית המהווה מכשיר להפצת האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית לאוכלוסיה הערבית במזרח התיכון וברחבי העולם.



הפצת מסרי שנאה לישראל ולעם היהודי באמצעות קריקטורות: עמוד קריקטורות באתר ערוץ הטלוויזיה “אלקדס”,

שעיקרו הכחשת השואה והשוואה בין היהודים לנאצים.

כללי

1. המשטר האיראני מקדיש מאמץ רב ל"ייצוא" האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית מבית מדרשו של ח’מיני. "יצוא" זה נועד, בין השאר, לקדם את שאיפותיה של איראן להשגת הגמוניה במזרח התיכון ולסייע במאבקה האידיאולוגי המדיני והתעמולתי נגד ארה"ב וישראל.

2. על רקע זה, עושה המשטר האיראני שימוש רב באינטרנט בראותו בו אמצעי יעיל להפצת מידע ומסרים בקרב קהלי יעד מגוונים במזרח התיכון ומחוצה לו. לשם כך הקימו האיראנים תשתית נרחבת של אתרי אינטרנט במגוון שפות בדגש על פרסית, ערבית ואנגלית. כמו כן, האיראנים מפעילים אתרי האינטרנט נוספים ברוסית, צרפתית, תורכית, ספרדית, אורדו ואלבנית. אתרי אינטרנט הללו מופעלים על בסיס מדיניות הסברתית-תעמולתית אחודה הבאה לשרת את צורכי האסטרטגיה האיראנית. מההיבט הטכני נעזר המשטר האיראני בחברות אינטרנט איראניות אך גם בחברות מארה"ב וקנדה (ראו להלן).

3. אחד מקהלי היעד המרכזיים של אתרי האינטרנט האיראניים הנם הציבור הערבי במזרח התיכון ומחוצה לו. באתרים אלו, המופיעים בשפה הערבית, מופצים ערכי האידיאולגיה האסלאמית הרדיקלית, שנאת המערב, האיבה למדיניות ישראל, מסרים אנטישמיים כולל הכחשת השואה, תמיכה בטרור ובאלימות (כולל טיפוח מיתוס המחבלים המתאבדים) ותמיכה בארגוני טרור בדגש על חזבאללה וחמאס. את אתרי האינטרנט של איראן בשפה הערבית ניתן לחלק לשלוש קבוצות עיקריות:-

א. אתרי סוכנויות הידיעות האיראניות עליהם נמנים "אירנ"א", "איריב", "מהר" ו"אקנ"א".

ב. אתרי ערוצי הטלוויזיה האיראנית בערבית עליהם נמנים "אלעאלם", "אלכות’ר" ו"אלקדס".

ג. אתרים המוקדשים למנהיגי איראן עליהם נמנים אתר מנהיג איראן עלי ח’אמנאי והבלוג של נשיא איראן מחמוד אחמדינז’אד.

4. בנוסף לאתרים אלו תומכת איראן בתשתית הנרחבת של אתרי האינטרנט שמפעיל חזבאללה, שבהם ניתנת עדיפות לאתרים בשפה הערבית. המסרים המופיעים באתרים הללו מהווים למעשה נדבך נוסף (המופעל בצורה עקיפה) במערך ההסברה, התעמולה והאינדוקטרינציה שמפעיל המשטר האיראני 1.

5. מניתוח חברות ספקיות השירותים עבור אתרי האינטרנט 2 עולה כי אתרי האינטרנט של סוכנויות הידיעות האיראניות מסתייעות בשירותי חברות אינטרנט מארה"ב ומקנדה . אתרי כלי התקשורת ואתרי המנהיגים נעזרים בחברות איראניות , ייתכן ממשלתיות או בפיקוח ממשלתי.

6. בעודם עושים שימוש רב באינטרנט כדי להפיץ את רעיונות המשטר מפעילים האיראנים צנזורה נוקבת על "יצוא" ורעיונות לאיראן באמצעות האינטרנט, הזוכה לפופולריות רבה באיראן 3. כך למשל, גולשים באיראן שניסו להיכנס לאתר קטעי הווידיאו הפופולרי youtube.com קיבלו הודעה כי "עפ"י חוקי הרפובליקה האסלאמית של איראן, הגישה לאתר אינה מורשית". הודעה דומה קבלו גם גולשים לאתרים רבים של האופוזיציה למשטר האיראני. כמו כן, דווח על חסימת אתרים נוספים כגון אתר
ה"ניו יורק טיימס" (כנראה למספר ימים) ואתר האנציקלופדיה "ויקפדיה". ארגון "כתבים ללא גבולות" (" Reporters Without Borders ") התריע מפני הצנזורה המוטלת ע"י המשטר האיראני המנסה ליצור "גבולות דיגיטליים" ולבלום הגעת תוצרי תרבות ומידע חדשותי מבחוץ. בחודש אוקטובר 2006 מיקם ארגון "כתבים ללא גבולות" את איראן ב"מועדון" 13 המדינות המטילות את הצנזורה החמורה ביותר על האינטרנט (יחד עם מדינות כגון סין, קובה, מצרים, צפון קוריאה, סוריה ועוד) (אי.פי, טהראן, 5 בדצמבר).

7. להלן אפיון האתרים המובילים בקרב אתרי האינטרנט האיראניים בשפה הערבית.

אתרי סוכנויות הידיעות האיראניות
סוכנות הידיעות "אירנ"א" www.irna.com



דף הבית של סוכנות הידיעות "אירנ"א" בשפה הערבית. נשיא איראן מחמוד אחמדינז’אד זוכה להבלטה

ברצף של כותרות (15 בנובמבר 2006)

8. סוכנות הידיעות "אירנ"א" [ראשי תיבות של Islamic Republic News Agency ] הנה סוכנות הידיעות האיראנית המרכזית. לאתר גרסאות בשמונה שפות, ביניהן: פרסית, ערבית, אנגלית, רוסית, תורכית וספרדית. רוב הכתבות באתר נוגעות לאיראן. האתר מרבה לצטט את דבריהם של אישי ציבור איראניים, ובמיוחד של נשיא איראן, מחמוד אחמדינז’אד. האתר מפיץ מסרים ברוח האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית והשנאה לישראל ולמערב.

9. דוגמאות לתכני האתר:-

א. בכתבה אחרת מה-27 בנובמבר מצוטטים דברי שר החוץ האיראני, מנוצ’הר מותכי, כי " כובשי עיראק זקוקים ל[תמיכת] מדינות [העולם] כדי שיוציאו אותם מהבוץ [העיראקי] ". בכותרת של כתבה נוספת מה-30 בנובמבר צוטטו דברי בכיר בפרלמנט [האיראני] : "כל אמצעי שיינקט נגד איראן יעלה לארה"ב ביוקר " . בו ביום פורסם גם נוסח מנאומו של אחמדינז’אד, בו קרא לעם האמריקני לתמוך בפלסטינים נגד "העושקים הציונים" ולהתנגד למדיניות ממשלתם בעיראק.

ב. בעמוד הבית של האתר מ-26 בנובמבר מופיעה כתבה ובה ציטוט מדברי יו"ר הפרלמנט האיראני: "אמריקה [קרי: ארה"ב] וההתנשאות העולמית [קרי: המערב] זועמים על [התפשטות] המהפכה האסלאמית, מאחר שמהפכה זו החזירה את האסלאם לחיק החברה [האסלאמית]". בהמשך, נאמר כי "האנושות כולה עדה היום לפעילות אינטנסיבית בעולם האסלאמי כדי להשיב את תהילת האסלאם, ודבר זה מהווה מכשול עצום בפני שאיפות ההשתלטות של החזק [קרי: ארה"ב]".

10. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר: www.irna.com

ב. כתובת האתר (IP): 209.1.163.102

ג. ספקית גישה לאינטרנט : Savvis, Cary NC USA

סוכנות הידיעות “איריב” www.irib.com


דף הבית של האתר "איריב": תמונותיהם של ח’מיני וח’מנא’י בראש העמודה מהווים חלק מהלוגו של האתר. ח’אמנא’י גם מופיע בכתבה הראשית, תחת הכותרת "המנהיג [ח’מנא’י]: הכוחות המזוינים עומדים בראש פעילות העם [האיראני] להגנה על הערכים האסלאמיים והצדק" (22 בנובמבר 2006)

11. לסוכנות הידיעות "איריב" [ראשי תיבות של Islamic Republic of Iran Broadcosting ] אתרים בשפות פרסית ערבית ואנגלית. באתר מופיעים ציטוטים של ח’אמנא’י ובכירים איראניים ומופצים בו ערכי המהפכה האסלאמית. באתר ערוץ בשם "ערוץ האנתפאצ’ה" ובו מתפרסמים מאמרי הזדהות עם המאבק הפלסטיני האלים נגד ישראל ומידע מניפולטיבי הנועד לתמוך בדרך הטרור והאלימות. כך למשל, התפרסמה כתבה ב-26 בנובמבר שכותרתה: "הישות הציונית נאלצת לסגת מעזה תחת לחצי ‘ ההתנגדות ‘ [קרי – האלימות והטרור]" תוך התעלמות מההבנה בין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט, שהביאה להוצאת כוחות צה"ל מהרצועה.


הטמעת המסר של חיסול מדינת ישראל מתוך הערוץ הנקרא "שתף את דעתך [עם אחרים]" באתר "איריב" בגרסה הערבית. בכותרת נכתב "חמאס: יש להשמיד את ישראל". המשתתפים מרחבי העולם הערבי והאסלאמי מביעים תמיכה בחיסולה של ישראל

(מ-12 בנובמבר 2006)

12. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר : www.irib.com

ב. כתובת האתר (IP) : 62.220.119.50

ג. ספקית גישה לאינטרנט : מאיראן (ככל הנראה חברה ממשלתית)

ד. איש קשר : Mahdi Afrasyabi M&O Technical Department office

ה. כתובת : Valie Asr Ave. Tehran

ו. טלפון : 98-21- 2051770

סוכנות הידיעות “מהר” www.mehrnews.com


דף הבית של סוכנות הידיעות “מהר” בשפה הערבית. מימין: מגן דוד עולה בלהבות,
מיצג המופיע לעיתים קרובות באתר ונועד להעביר את המסר בדבר חיסולה של ישראל

13. סוכנות הידיעות "מהר" [בפרסית: חיבה] הנה סוכנות ידיעות איראנית מרכזית. לאתר גרסאות בשפות: פרסית, ערבית, אנגלית ואורדו. באתר כתבות המביעות תמיכה ב"התנגדות הפלסטינית", וכתבות תמיכה בחזבאללה המנסות לקבע את "ניצחונו" במלחמת לבנון השנייה. בכתבות האתר מופיעים לעיתים מסרים אנטישמיים והוא מרבה לצטט את נשיא איראן, מחמוד אחמדינז’אד, ומנהיגה, עלי ח’אמנא’י.

14. בדף הבית מה-16 בנובמבר של האתר ניתן לראות מגן דוד שבור עולה בלהבות. מוטיב זה חוזר לעיתים תכופות באתר, כמו גם באתרים איראניים נוספים ובאתר חמאס בשפה הפרסית. משמאל, קישורית למכתב ששלח ח’אמנא’י לחסן נצראללה בעקבות מלחמת לבנון השנייה, בו הוא מברך את נצראללה על ניצחון חזבאללה על "הישות הציונית הגזלנית " ומשבח אותו על הג’האד שקיים נגד "הישות הציונית".


פולחן האישיות של נשיא איראן:חלק מדף הבית של סוכנות הידיעות "מהר". נשיא איראן, מחמוד אחמדינז’אד
,מופיע בשלוש כתבות רצופות העוסקות בביקוריו במחוזות שונים באיראן (16 בנובמבר 2006)

15. להלן פרטים טכניים אודות האתר:

א. שם האתר: www.mehrnews.com

ב. כתובת האתר( IP ) : 83.138.167.98

ג. ספקית גישה לאינטרנט: Managed Hosting, San Antonio TX U

סוכנות הידיעות הקוראנית ("אקנ"א")
http://www.iqna.ir/ar


דף הבית של אתר האינטרנט של סוכנות הידיעות "אקנ"א" בגרסה הערבית: בכותרת של האתר מצד ימין ישנו לוגו עגול שבתוכו נכתב בפרסית "אוניברסיטת הג’האד". בכותרת הכתבה השנייה בעמוד הבית נכתב: "הג’האד [מלחמת הקודש] הוא פסגת המצוות שיש לבצען באסלאם" (21 בנובמבר 2006)

16. סוכנות הידיעות האיראנית הקוראנית (ראשי תיבות של Iranian Quran News Agency ) עוסקת בענייני דת ברוח האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן. לאתר גרסאות בשפות: פרסית, ערבית, תורכית, אנגלית, צרפתית, אורדו, ספרדית ואלבנית. בגרסה הערבית מושם דגש מיוחד על הצורך באחדות בין שיעים לסונים במזה"ת ועל הפצת מידע התומך ברעיון הג’האד נגד ישראל והמערב. כך, למשל, כתבה מה-10 בדצמבר מודיעה על קיום פסטיבל סרטים בטהראן, שבמהלכו יוצגו סרטים על "פעולות הגבורה של חזבאללה" וביניהם פעולות התאבדות נגד ישראל.

17. להלן פרטים טכניים אודות האתר:

א. שם האתר : http://www.iqna.ir/ar

ב. כתובת האתר (IP) : 63.138.167.98

ג. ספקית גישה לאינטרנט: MCI Communications Services INC

ד. שרתי האתר נמצאים בקנדה.

אתרי ערוצי הטלוויזיה האיראניים בערבית
אתר ערוץ הטלוויזיה "אלעאלם" [העולם]
http://www.alalam.ir



דף הבית של אתר "אלעאלם" מה-4 בדצמבר: הכתבה הראשית עוסקת ב"התנגדות הלבנונית" [קרי: חזבאללה] והתמונה המלווה היא מעצרת חזבאללה בימים האחרונים שבהם נראים דגלי לבנון וחזבאללה. הכתבה השנייה עוסקת בביקורו של ראש הממשלה הפלסטיני אסמאעיל הניה בדמשק. הכתבה השלישית עוסקת בניצחונו של נשיא ונצואלה הוגו צ’אבז בבחירות.

18. זהו הערוץ הלוויני איראני בשפה הערבית שהחל לפעול בינואר 2004. לאתר גרסאות בערבית, פרסית ואנגלית . בערוץ ניתן לצפות בשידורי החדשות. הערוץ סוקר את החדשות בעולם, בדגש על העולם הערבי והנושא הפלסטיני מנקודת מבט אנטי-ישראלית ואנטי-אמריקנית. צה"ל נקרא "צבא הכיבוש", הכוחות האמריקניים בעיראק נקראים "כוחות הכיבוש האמריקניים", ופעילות הטרור הפלסטינית נקראת "מקאומה" [קרי, טרור ואלימות נגד ישראל].

19. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר : http://www.alalam.ir

ב. כתובת האתר (IP) : 62.220.121.62

ג. ספקית גישה לאינטרנט : IRIB מאיראן

ד. איש קשר : Mahdi Afrasyabi M&O Technical Department Office

ה. כתובת : Jame Jam Ave Tehran

ו. טלפון: 98-21- 2051770

אתר ערוץ הטלוויזיה "אלכות’ר" –
www.alkawthartv.ir


דף הבית של האתר “אלכות’ר”. הכותרת מובילה לריכוז ידיעות על נושא הגרעין האיראני
הכוללות בעיקר התבטאויות של אישים איראנים

20. זהו אתר האינטרנט של "אלכות’ר", ערוץ טלוויזיה לוויני איראני בשפה הערבית שהוקם בשנת 1980 כדי להפיץ את אידיאולוגית המהפכה האסלאמית בקרב תושבי מדינות ערב. הערוץ היה ידוע בעבר בשם ערוץ "סחר" 4, והוא הרבה לסקר את אנשי חזבאללה ולערוך תכניות הנוגעות למהפכה האיראנית 5. האתר מפיץ גם מסרים אנטישמיים, ובמסגרת זאת משתלב במאמץ האיראני להכחשת השואה.


הפצת מסרים אנטישמיים באמצעות האינטרנט: הצגת פרטי התכנית “תפקיד היהודים בסילוף ההיסטוריה האסלאמית” הכוללת תכנים אנטישמיים מובהקים (27 בנובמבר 2006)


תמונות מהתכנית "מיתוס השואה" שהופקה ע"י התחנה. התכנית טוענת ששריפת היהודים בתאי הגזים בזמן השואה הנה שקר של היהודים, וכי קרו בהיסטוריה שואות חמורות יותר שלא זכו לאותה תהודה (27 בנובמבר 2006)

21. פרטים טכניים אודות האתר לא ידועים.

אתר ערוץ הטלוויזיה "אלקדס" [ירושלים]:
www.qodstv.ir/ar/index.php


דף הבית של אתר

22. זהו אתר של ערוץ אשר הושק לאחרונה השם דגש על "ההתנגדות הפלסטינית" (קרי, הטרור הפלסטיני) ומטיף לשנאת ישראל וארה"ב. לאתר גרסאות בשפות: פרסית, ערבית ואנגלית ומהדורה יומית מצולמת. האתר מפנה את הגולשים, באמצעות קישוריות, לאתרי חמאס ו"הג’האד האסלאמי בפלסטין". האתר כולל קריקטורות אנטישמיות ופרטים אודות המחבלים מבצעי פיגועי התאבדות בישראל (המכונים באתר "שהידים"), וביניהם המחבלת המתאבדת ופאא’ אדריס. באתר כתבות רבות על החזבאללה וציטוטים של דברי מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה.

23. האתר גם כולל כתבות המכחישות את השואה למשל: בערוץ שנקרא "קבצי שמע ווידאו" מופיעות שתי תכניות מערוץ "סחר" שבהן נטען כי תאי הגזים לא הופעלו נגד היהודים בזמן השואה, וכי מדובר בהמצאה של היהודים. בנוסף, נטען ששואות דומות בוצעו ע"י האמריקנים בסייגון ובהירושימה, אלא שאלו לא זכו לאותה התייחסות כפי שזכתה השואה היהודית.


קריקטורה אנטישמית מתוך האתר, אוירה ע”י הקריקטוריסטית הפלסטינית אמיה ג’וחא, הידועה כתומכת בחמאס ומאיירת קריקטורות ארסיות נגד ישראל והיהודים. בקריקטורה, מאחרי יד נוטפת דם, דמות סטריאוטיפית של חייל ישראלי לצד פלסטיני פצוע ומעל הכתובת “אסור לצלם”.


"תמונת היום" בעמוד הבית של אתר האינטרנט "אלקדס": תמונת המחבלת המתאבדת שביצעה פיגוע נגד כוחות צה"ל
בעזה ב-23 בנובמבר 2006 (28 בנובמבר 2006)


מתוך ערוץ השהידים באתר "אלקדס": רוב השהידים המוצגים הם אנשי חמאס, רבים מהם מחבלים מתאבדים.
קישוריות מובילות לפרטים אודות כל אחד מהשהידים, כשהם מוצגים כמופת שיש ללכת בדרכם


עמוד קריקטורות באתר שעיקרו הכחשת השואה והשוואה בין יהודים לנאצים. כך, למשל, בשורה הלפני אחרונה מימין נראות ידיים כבולות ובאמצעות האזיקים נכתב "שואה", כשברקע תמונת כדור הארץ. המסר הוא שהיהודים כובלים את ידי העולם באמצעות השואה. למעלה מימין יהודי סטריאוטיפי מסתכל במראה ורואה בה דמות נאצי. משמאל: אחת הקריקטורות : דמות יהודי סטריאוטיפי מביטה במראה ורואה מולה דמות המזכירה את היטלר עטויה מדים וסרט שרוול עם מגן דוד


מתוך הערוץ "נקודות מבט" [קרי: דעות] בראש העמוד ניצבות דמויותיהם של ח’מיני וח’אמנא’י. בעמוד זה מתפרסמות דעותיו של איאתאללה ח’מיני בנוגע לישראל ולבעיה הפלסטינית, ביניהן הקריאה להשמדת ישראל


תמונת היום מאתר "אלקדס" מה-11 בדצמבר 2006: חייל אמריקני ניצב כשמאחוריו דגל ארה"ב
המשולב בדגל ישראל וברקע קברים של חיילים אמריקניים

24. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר : www.qodstv.ir/ar/index.php

ב. כתובת האתר (IP) : 62.220.119.60

ג. ספקית גישה לאינטרנט : IRIB איראן

ד. איש קשר : Mahdi Afrasyabi M&O Technical Department Office

ה. כתובת : Jame Jam Ave Tehran

אתרים של מנהיגי איראן
אתר של מנהיג איראן עלי ח’אמנא’י
http://www.leader.ir


דף הבית של האתר של ח’מנא’י – מופיע לצד ח’מיני.

25. האיראנים מפעילים אתרים שנועדו לטפח את פולחן האישיות של ה"מנהיג" עלי ח’אמנא’י ושל הנשיא מחמוד אחמדינז’אד.

26. לאתר של עלי ח’אמנא’י גרסאות בשפות: פרסית, ערבית, אנגלית, צרפתית ואורדו. האתר מרבה לצטט את דבריו של עלי ח’מנא’י, נוסחים מנאומיו, ידיעות הנוגעות למעשיו, קורות חייו ועוד. באתר גם תמונות רבות שלו. באתר מכונה ח’מנא’י בשם "אלקאא’ד" ["המנהיג"] ולעיתים "ולי אמר אלמסלמין" ["מנהיג המוסלמים", כינוי לסלטן או לח’ליף המוסלמי]. הכינוי הראשון מציין את היותו מנהיג פוליטי וצבאי, והכינוי השני מעיד על הצגת דמותו כמנהיג האומה האסלאמית ולא רק כמנהיג של השיעים באיראן.



דף הבית (20 בנובמבר 2006) – בכותרת נכתב: “המנהיג [אלקאא’ד, קרי: ח’מנא’י]: ניצחון לבנון ו’ההתנגדות’ במלחמת 33 הימים [מלחמת לבנון השנייה] מהווה מקור גאווה למוסלמים”.

27. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר : http://www.leader.ir

ב. כתובת האתר (IP) : 62.220.121.130

ג. ספקית גישה לאינטרנט : IRIB איראן

ד. איש קשר : Mahdi Afrasyabi M&O Technical Department Office

ה. כתובת : Jame Jam Ave Tehran

הבלוג של נשיא איראן מחמוד אחמדינז’אד
http://www.ahmadinejad.ir



דף הבית של הבלוג של אחמדינז’אד : נאומו של אחמדינז’אד המופנה לעם האמריקני
(30 בנובמבר 2006)

28. לאתר גרסאות בשפות: פרסית, ערבית אנגלית וצרפתית. בבלוג מתייחס אחמדינז’אד או הכותבים מטעמו לכותבים לו בגוף ראשון. בבלוג מוצגות הודעות דואר אלקטרוני מגולשים המביעות תמיכה בנשיא איראן.

29. להלן פרטים טכניים אודות האתר:-

א. שם האתר : http://www.ahmadinejad.ir

ב. כתובת האתר (IP) : 217.218.165.53

ג. ספקית גישה לאינטרנט : Datacommunications Company of Iran

ד. איש קשר : Hamid Alipour Information Technology Company

ה. כתובת : P.O.Box 16315-737 Teheran

ו. טלפון: 98-21-84803400


1 ראו לקט מידע מדצמבר 2006: טרור ואינטרנט: "השימוש הנרחב שעושה חזבאללה באינטרנט כאמצעי להפצת הסתה אנטי-ישראלית, אנטי-יהודית ואנטי-אמריקנית במסגרת המלחמה על התודעה".

2 עפ"י אתר "הגנה" ואתרי whois

3 סוכנות הידיעות Inter Press Service ( IPS ) דיווחה כי יותר מעשירית מקרב 70 מיליוני תושבי איראן משתמשים באינטרנט וכי מספר זה גדל בהתמדה. שלטונות איראן הערים לכך הקימו ועדה המפקחת על כניסה לאתרים בלתי מורשים (פירוט ראו כתבה של Kimia Sanali מה-27 בנובמבר).

4 מבוטא בפרסית "סהר"

5 ראה: http://www.alkawthartv.ir/about.asp . לגבי המונח "כות’ר" – לפי הפרשנות האסלאמית מדובר במקור מים הקיים בגן העדן. יש לציין כי אחד מכתביו של איאתאללה ח’מיני, מחולל המהפכה האסלאמית באיראן, נקרא בשם זה.

לראש העמוד