טרור וזכויות אדם: שעואן ג’ברין, ראש ארגון זכויות אדם ופעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, ערך לאחרונה ביקור בצרפת, במסגרת קמפיין אנטי-ישראלי, שארגונו מנהל.

           שעואן ג'ברין בעל שני כובעים: ראש ארגון זכויות אדם ופעיל בחזית העממית

שעואן ג'ברין בעל שני כובעים: ראש ארגון זכויות אדם ופעיל בחזית העממית

הזמנה לכנס שנערך בראשות שעואן ג'ברין בפריס בחסות ארגוני זכויות אדם וארגונים פרו-פלסטיניים בצרפת

הזמנה לכנס שנערך בראשות שעואן ג'ברין בפריס בחסות ארגוני זכויות אדם וארגונים פרו-פלסטיניים בצרפת

אבו סאמי פעיל החזית העממית (יושב שלישי משמאל בכנס בטולוז שמשמאלו סמל החזית העממית)

אבו סאמי פעיל החזית העממית (יושב שלישי משמאל בכנס בטולוז שמשמאלו סמל החזית העממית)

אבו סאמי פעיל החזית העממית מזוהה כעמר שחאדה, עורך ביטאון התנועה אלהדף, באתר הרשמי של החזית העממית

אבו סאמי פעיל החזית העממית מזוהה כעמר שחאדה, עורך ביטאון התנועה אלהדף, באתר הרשמי של החזית העממית


כללי

1.    ב-1 בפברואר 2013 ביקר בצרפת  שעואן ג'בארין, העומד בראש ארגון זכויות אדם פלסטיני בשם אלחק (פרטים ראו נספח) ביקורו של שעואן, ששנים רבות נמנעה יציאתו לחו"ל ע"י הרשויות הישראליות, נערך במסגרת קמפיין אנטי-ישראלי, שהוא וארגונו מנהלים בצרפת. הביקור בצרפת נערך בחסות כמה ארגוני זכויות אדם וארגונים פרו-פלסטיניים: הליגה להגנה על זכויות אדם (Ligue des Droits de l'Homme (HDHׂ,ׂ ארגון לא ממשלתי הפועל בצרפת מאז 1898; ארגון  ACAT France; ארגון הסולידריות הצרפתי פלסטיני וארגון אמנסטי.  נמסר, כי במהלך ביקורו ערך ג'בארין גם  פגישות עם דיפלומטים וחברי פרלמנט צרפתיים (זהותם אינה ידועה לנו).

2.    בראיון לערוץ הטלוויזיה הצרפתי בשפה הערבית France 24, התייחס ג'בארין למספר נושאים, שהעלה במהלך פגישותיו בצרפת (פרנס 24 , 1 בפברואר 2013):

  א. הצטרפות פלסטין לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC): ג'בארין התלונן על כך שבשעה שכל מדינה אירופאית המעוניינת להצטרף לאיחוד האירופאי היא נדרשת להצטרף גם ל-ICC, על מדינת פלסטין נאסרת ההצטרפות. משמעות הדבר לדבריו היא, שלמרות שהפלסטינים סובלים מ"הפרת זכויות" ומ"פשעים" אין ה-ICCיכול לספק להם הגנה. הוא תבע מהצרפתים לתמוך בהצטרפות פלסטין ל-ICCאו לפחות שלא להתנגד לכך.

  ב. החרמת תוצרת ישראלית: ג'בארין טען, כי בהתאם לחוק הבינלאומי יש לאסור את שיווקה של תוצרת מההתנחלויות כיוון שהוא מעודד, לדבריו, את "פשע ההתנחלות".

ג. ביטול המעצרים המנהליים: לדבריו הבטיחו חברי הפרלמנט הצרפתיים, כי יעבירו את הנושא לשר החוץ הצרפתי, כדי שיפעיל לחץ על ישראל לשים קץ למדיניות המעצרים המנהלתיים לשחרר את פעילי חמאס, חברי המועצה המחוקקת, שנעצרו ע"י ישראל.

ד. הטלת סנקציות על ישראל:כל תהליך מדיני, שצרפת תהיה מעורבת בו צריך להתבסס על החוק הבינלאומי ולא רק על עקרון המשא ומתן ישיר. ג'בארין ביקש מצרפת "לעבור ממילים למעשים" ולהטיל סנקציות על ישראל.

מי אתה שעואן ג'בארין ?

3.    שעואן ראתב עבדאללה ג'באריןנולד בשנת  1960. מוצאו מהכפר סעיר, שבאזור חברון. עורך דין במקצועו. את הפעילות בארגון אלחק החל כחוקר שטח ומאז 2006 משמש כמנהל הארגון ((General Director. שעואן ג'בארין היה פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין, ארגון טרור שהוקם ע"י ג'ורג' חבש ואשר היה מעורב בטרור בינלאומי ובכלל זה בחטיפות מטוסים ובפיגועי הרג רצחניים. כבר בעת לימודיו באוניברסיטת ביר זית השתייך ג'בארין לתא סטודנטים של החזית העממית. יותר מאוחר הוא היה מעורב בגיוס פעילים לאימונים מחוץ לישראל והיה כלוא בישראל תשעה חודשים באשמה זו.

4.    בפברואר 2011 נבחר ג'בארין לשמש גם כחבר בגוף המייעץ של ארגון Human Right Watch[1]. כמו כן הוא משמש כחבר בהנהלה של ארגון בשם Union of Health Committeesארגון לא ממשלתי המעניק שירותים רפואיים ביהודה שומרון וברצועת עזה ומקים מרכזים רפואיים(על פי מידע בלתי מאומת ארגון זה מזוהה עם החזית העממית).

5.    בשנת 2009 נאסר על שעואן ג'בארין לצאת להולנד לקבל פרס המוענק לאנשים או מוסדות הנאבקים למען דמוקרטיה ונגד אפליה, רודנות וגזענות. ג'בארין עתר לבג"צ ארבע פעמים אולם כל עתירותיו נדחו משיקולים ביטחוניים. פסיקת בג"צ גררה בזמנו התקפה תעמולתית נגד ישראל מצד  ארגוני זכויות אדם רבים. בפברואר 2012 הוסר האיסור באופן זמני והותר לו לצאת לג'נבה על מנת להשתתף בכינוס מיוחד מטעם האו"ם (אתר HRW, 2 במרת 2012).

6.    להלן כמה ציטוטים מפסק הדין של בג"צ (1520/09, 10 במרץ 2009) המתייחסים ל"כובע הכפול" של ג'בארין כפעיל טרור ופעיל ארגון המציג עצמו כארגון זכויות אדם (ההדגשות הן של  מרכז המידע):

א.      "אין זו הפעם הראשונה בה פונה העותר בעתירה הנוגעת לרצונו לצאת מן הארץ. בית- המשפט העליון עיין, במסגרת העתירות הקודמות, וכך עשינו גם אנו היום, בחומר חסוי, שהוצג במעמד צד אחד, מטעם רשויות הביטחון. העתירות נדחו בעבר כולן. כך, בהחלטתו מיום 20.6.2007, מצא בית המשפט כי "העותר דנא פועל ככל הנראה בבחינת ד"ר ג'קל ומיסטר הייד, בחלק משעות פעילותו הוא מנהל של ארגון זכויות [אדם], ובחלק אחר הוא פעיל בארגון, שלא בוחל במעשי רצח ובניסיונות לרצח, אשר דבר אין להם עם זכויות, ואדרבה, שוללים הם את הזכות הבסיסית מכולן, זכות היסוד שביסוד, שבלעדיה אין זכויות אחרות- הזכות לחיים". בהחלטתו מיום 7.7.2008 מצא בית המשפט כי "המדובר במידע מהימן ולפיו נמנה העותר על פעיליו הבכירים של ארגון הטרור החזית העממית".

ב.      "היום מבקש העותר לשוב ולצאת לחו"ל, לצורך קבלת פרס מטעם ארגון המצוי בהולנד. בא-כוחו ביקשנו להביא בחשבון החלטתנו את הצורך לאזן כראוי בין החשש המובע על- ידי גורמי הביטחון- ואשר לגביו אין לבא-כוח העותר פרטים מספיקים בשל החיסיון המגן על החומר העובדתי- לבין זכות היסוד של העותר לנוע חופשי. עמדתם הגורפת של רשויות הביטחון, יש בה, לדעת העותר, משום הפרה של המשפט הבינלאומי ההומניטארי ושל משפט זכויות האדם הבינלאומי. יש להביא בחשבון, לשיטתו של העותר, גם את הזכות המוגברת לתנועה ממנה ראוי שייהנו מגני זכויות אדם".

ג.      "…לצורך כך קיימנו שתי ישיבות, אשר בכל אחת מהן נתקיים גם בירור יסודי ומקיף, במעמד צד אחד, ונבחנו האפשרויות לענות בדרך מידתית על אילוצי הביטחון. נסתבר לנו כי החומר המצביע על מעורבותו של העותר בפעילות גופי טרור הוא חומר ממשי ובר-סמך. עוד נתברר לנו כי נתווסף חומר שלילי נוסף אודות העותר גם לאחר שנדחתה עתירתו הקודמת. תשתית שלילית זו מאששת את עמדתן של רשויות הביטחון כי האיסור שהוטל על יציאתו של העותר מן הארץ לא נועד לצרכי "ענישה" על פעילותו האסורה, כי אם מתוך שיקולי ביטחון רלבנטיים. כיוון שכך, לא מצאנו דרך להתערב בהחלטות המשיב שלא לאפשר את יציאתו של העותר לחו"ל".

מעורבות פעילי החזית העממית בפעילות פוליטית, משפטית והומניטארית

7.    החזית העממית לשחרור פלסטין הינה ארגון טרור, שהיה מעורב בעבר בחטיפות מטוסים ובפיגועי הרג. ארגון זה שילב טרור רצחני, קשרים עם גופים רדיקאליים קיצוניים ברחבי העולם ואידיאולוגיה מרכסיסטית –לניניסטית מתובלת בלאומיות פלסטינית. החזית העממית לשחרור פלסטין מוגדרת כארגון טרור ע"י ארה"ב והאיחוד האירופאי. בשנים האחרונות השתלבו פעילים מהחזית העממית בארגוני זכויות אדם פלסטינים הפועלים ביהודה, שומרון ורצועת עזה והם נוטלים חלק במתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל ובלוחמה המשפטית המתנהלת נגדה.

8.    ביקורו של ג'בארין בצרפת  זה מצטרף לביקור נוסף של פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, שהגיע לצרפת בדצמבר 2012 בהזמנת ארגון Europalestina.[2] דווח, כי הפעיל, שכונה אבו סאמי הוא פעיל בכיר בארגון ועורך ביטאון הארגון אלהדף, הביטאון הרשמי של החזית (היוצא לאור ככל הנראה בראמאללה). מבדיקה שערכנו עולה, כי הפעיל הינו ככל הנראה עמר שחאדה, המתגורר ככל הנראה בראמאללה ומשמש כחבר הלשכה המדינית של החזית העממית ועורך ביטאון הארגון. עוד עולה, כי ב-12 בדצמבר 2012 השתתף עמר שחאדה בעצרת בפריס, שאורגנה לרגל יום השנה ה-45 ליסוד החזית. בדברים שנשא במהלך העצרת קרא להרחבת החרם נגד ישראל ומשיכת השקעות ממנה (BDSולהעמדת בכירים ישראליים לדין בערכאות בינלאומיות (דוניה אלוטן, 12 בדצמבר 2012)[3].

 

מעורבות פעילי החזית העממית בפעילות פוליטית, משפטית והומניטארית
מימין: אבו סאמי פעיל החזית העממית (יושב שלישי משמאל בכנס בטולוז שמשמאלו סמל החזית העממית) (http://www.ladepeche.fr, 9 בדצמבר 2012).
משמאל: אבו סאמי פעיל החזית העממית מזוהה כ
עמר שחאדה, עורך ביטאון התנועה אלהדף, באתר הרשמי של החזית העממית

9.    ב-27 בדצמבר 2012  נכנסה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח, משלחת סיוע מטעם ארגון Europalestina, שמנתה כמאה פעילים. לדברי חברי המשלחת, שכיוונו את הגעתם ליום השנה הרביעי למבצע "עופרת יצוקה", מטרת בואם היא בעיקר "לשבור את המצור הלא חוקי על רצועת עזה". קדם ליציאת המשלחת קמפיין, שנערך במספר ערים בצרפת,  שעסק בעיקר באיסוף תרומות וסיוע לפלסטינים ברצועה. כמו נאספו במהלך הקמפיין עשרות אגרות המופנות לנשיא צרפת הולנד בהן דרישה להפעיל סנקציות על ישראל (אתר הארגון, 17 בדצמבר 2012). 

10.         חברי המשלחת, ובראשם אוליביה זמור, קיימו מופע התרסה בקרבת הגבול (בפרופיל נמוך וללא פרובוקציות), והבטיחו לקדם את מסרי התעמולה של חמאס בפני דעת הקהל הצרפתית ובפני פורומים משפטיים צרפתיים ובינלאומיים. למשלחת התלוו גם חברי התארגנויות נוספות הקשורות למתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל ובכלל זה תשעה פעילי התארגנות אנטי-ישראלית בשם Freedom Flotilla Italia, המפגינה מעורבות בפרויקט שיגור המשטים לרצועת עזה.

11.     פעילי ההתארגנות התקבלו ברצועת עזה על ידי אנשי ממשל של חמאס. כמו כן הם נועדו עם בכירים בחזית העממית לשחרור פלסטין ועם נציגי ארגוני טרור נוספים. לדעתנו הפגישה של הפעילים הללו עם נציגי ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין ברצועת עזה לא הייתה אינה מקרית אלא היוותה ביטוי נוסף לקשרים המתקיימים ביניהם.

[1] על מינויו של שעואן ג'ברין לחבר היועצים של HRWנמתחה בזמנו ביקורת, כולל בתוך הארגון עצמו. אולם HRWעמדו על כך שהוא עושה "עבודה חשובה למען נושאי זכויות אדם" (,thedailybeast.com17 בפברואר 2011).

[2] ארגון צרפתי אנטי-ישראלי בראשות אוליביה זמור, פעילה צרפתית יהודייה המזוהה עם השמאל הקיצוני. ארגון זה עמד מאחורי שלושה ניסיונות לשגר פעילים לישראל דרך נמל התעופה בן-גוריון (יולי 201, אפריל 2012) ודרך גשר אלנבי (אוגוסט 2012).