ירי רקטות לעבר קריית שמונה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה


כללי

1. ב-17 ביוני 2007 נורו שלוש רקטות מאזור טייבה- עדיסה לעבר קריית שמונה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש. חזבאללה הכחיש כל מעורבות בירי. להערכתנו בוצע ירי פרובוקטיבי זה ע"י גורמים הקשורים לפתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון, ארגון הנתון מזה כחודש ללחץ צבאי כבד של צבא לבנון במחנה הפליטים נהר אלבארד שבצפון לבנון. ראש ממשלת לבנון וצבא לבנון גינו בחריפות את הירי והבטיחו לפעול לתפיסת מבצעיו.


רקטה שנפלה בקרית שמונה גרמה נזק למכונית ויצרה מכתש בכביש
(טלוויזיה אלערביה, 17 ביוני)

נתונים

2. ב- 17 ביוני בשעות אחר הצהריים (בסביבות 1710) בוצע ירי של ארבע רקטות 107 מ"מ מהאזור שבין העיירות טייבה ועדיסה מול רכס רמים, אשר בדרום לבנון. שתי רקטות נפלו בקריית שמונה (אחת מהן באזור התעשייה של העיר) ואחת בשטח לבנון בין העיירה אלעדיסה לכפר כלא. לא היו נפגעים כתוצאה מהירי אך נגרם נזק לרכוש. רקטה רביעית מוכנה לשיגור נמצאה ופורקה ע"י כוחות ההנדסה צבא לבנון, שהגיע למקום. כמו כן הגיע למקום הירי סיור של יוניפי"ל.


שרידי הרקטה שנמצאה במקום הירי נבדקת ע”י חייל יוניפי”ל
(טלוויזית NBN , יוני 17)

3. על פי כלי התקשורת הלבנונים, המסתמכים על גורמי ביטחון לבנונים ועדויות של תושבים מקומיים, הגיעה חוליית המחבלים למקום הירי במכונית שכורה (על פי גרסא אחרת בשני מכוניות). החוליה הגיעה, להערכתנו, מאחד ממחנות הפליטים שלחוף הים. מספר חמושים נראו משגרים את הרקטות ולאחר מכן פנתה מכוניתם מערבה לעבר גשר קעקעיה שעל הליטאני. דווח כי פרטי המכוניות הופצו בקרב מחסומי צבא לבנון ויוניפי"ל אולם עד כה לא נעצרו מבצעי הירי.

4. הירי בוצע ממקום המצוי באזור פעילותו של הגדוד האינדונזי ביוניפי"ל, באזור שמדרום לליטאני בו קיימת נוכחות ופעילות רבה של צבא לבנון, יוניפי"ל וחזבאללה. על מנת להגיע למקום השיגור היה על חוליית המחבלים לעבור דרך רמת נבטיה והאזור שמדרום לליטאני בהם מצויות נקודות ביקורת של יוניפי"ל וצבא לבנון. למרות זאת עלה בידי החוליה להגיע עם הרקטות שבידה לקרבת הגבול עם ישראל , לשגר את הרקטות ולחמוק מכל הכוחות שבשליטתם נמצאים ברמת נבטיה והאזור שמדרום לליטאני.

זהות מבצעי הירי

5. ארגון חזבאללה הכחיש כל קשר לירי הרקטות (אלמנאר, 17 ביוני). מזכיר פת"ח בלבנון סלטאן אבו אלעינין הכחיש כי גורמים פלסטינים ירו את הרקטות (רדיו אלשרק, 17 ביוני). להערכתנו בוצע הירי ע"י גורמים הקשורים לפתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון , כפרובוקציה שנועדה ליצור מתיחות או אף הסלמה בדרום לבנון. זאת על מנת לנסות ולהקל על הלחץ הכבד שמפעיל צבא לבנון בחודש האחרון על פתח אלאסלאם במחנה הפליטים נהר אלבארד שבצפון לבנון 1.

6. יוזכר כי אין זאת הפעם הראשונה שגורמי הג’האד העולמי הפועלים בלבנון מבצעים ירי רקטות פרובוקטיבי לעבר ישראל. כך למשל נורו בליל 27- 28 בדצמבר 2005 קרוב ל- 10 רקטות 107 מ"מ ע"י גורמי הג’האד העולמי (ארגונו של אבו מצעב אלזרקאוי בעיראק נטל אחריות לירי). הירי כוון אז לעבר הערים קריית שמונה ושלומי, ובוצע משני אתרים בדרום לבנון. אחד מהאתרים הללו היה אזור אלעדיסה, אותו האזור ממנו נורו גם הפעם רקטות לעבר קריית שמונה. להערכתנו, העדפת הירי באזור זה ע"י גורמי הג’האד העולמי נובעת משיקולים של נוחות מבצעית (מרחק קצר לעיר קריית שמונה).

תגובות לירי בזירה הלבנונית

7. להלן תגובות נוספות לירי הרקטות בזירה הלבנונית:

א. ראש ממשלת לבנון פואד סניורה גינה את ירי הרקטות בציינו שהוא נועד לערער את היציבות בלבנון. הוא הבטיח שלבנון לא תחסוך במאמץ לעצור ולהעמיד לדין את מבצעי הירי (רוייטרס, 17 ביוני).

ב. צבא לבנון פרסם הודעה לפיה ירי הרקטות מהווה הפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701. ההודעה מזהירה מפני פגיעה ביציבות בדרום לבנון ומציינת כי צבא לבנון נקט אמצעים לסיכול ניסיון נוסף לירי שכזה (סוכנות הידיעות הלבנונית, 17 ביוני).

ג. דוברת מטעם יוניפי"ל הגדירה את הירי כהפרה חמורה של החלטת מועצת הביטחון 1701 וקראה לכל הצדדים לגלות איפוק מירבי על מנת למנוע הידרדרות במצב. הדוברת ציינה כי מפקד יוניפי"ל עומד בקשר עם בכירים ישראלים ולבנונים (אי.פי, 17 ביוני).

תגובת ראש ממשלת ישראל

8.; ראש ממשלת ישראל , המבקר עתה בארה"ב, הצהיר בניו יורק בעת פגישתו עם מזכ"ל האו"מ באן קי- מון כי ישראל בחרה לפי שעה שלא להגיב על ירי הקטיושות. הוא הוסיף כי לו היו נפגעים באירוע הירי אזי "התגובה הישראלית היתה אחרת לגמרי" ( ynet , 17 ביוני).

9. אהוד אולמרט קרא להרחבת המנדט של כוח יוניפי"ל הפרוס בדרום לבנון בציינו: "זה מזכיר לכולנו את הצורך ביישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון. יש צורך בסגירת הגבול בין סוריה ללבנון למניעת הברחות… יש גם צורך להיכנס לכפרים ולעיירות בדרום לבנון שם הכוח הרב לאומי פחות פעיל" ( שם ).


1 פרטים על ארגון פתח אלאסלאם ראו לקט מידע מה- 30 במאי 2007: "העימות בצפון לבנון בין צבא לבנון לבין ארגון פתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון (תמונת מצב ומשמעויות)" .

לראש העמוד