חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (8 – 13 במאי 2014)

מסממני הפיוס הפנים-פלסטיני: דגלים המזוהים עם חמאס בתהלוכה משותפת של פתח וחמאס בחברון לתמיכה בעצירים המנהליים, השובתים רעב בבתי הכלא בישראל

מסממני הפיוס הפנים-פלסטיני: דגלים המזוהים עם חמאס בתהלוכה משותפת של פתח וחמאס בחברון לתמיכה בעצירים המנהליים, השובתים רעב בבתי הכלא בישראל

הכנסת העיתון אלקדס, היוצא לאור בירושלים לרצועת עזה (פלסטין אלאאן, 7 במאי 2014)

הכנסת העיתון אלקדס, היוצא לאור בירושלים לרצועת עזה (פלסטין אלאאן, 7 במאי 2014)

תהלוכת תמיכה משותפת של פתח וחמאס בטול כרם.  אחד הילדים (שלישי משמאל) מניף את תמונתו של עבאס סייד

תהלוכת תמיכה משותפת של פתח וחמאס בטול כרם. אחד הילדים (שלישי משמאל) מניף את תמונתו של עבאס סייד

צעיר פלסטיני רעול פנים משליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב משטרה

צעיר פלסטיני רעול פנים משליך בקבוק תבערה לעבר כלי רכב משטרה

פלסטינים מיידים אבנים. בערבית נכתב

פלסטינים מיידים אבנים. בערבית נכתב "נבוא אליכם מכל צד" (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי, 12 במאי 2014)

רקטה על גבי עוגת יום ההולדת (דף הפייסבוק ע'זה אלאא'ן, 5 באפריל 2014)

רקטה על גבי עוגת יום ההולדת (דף הפייסבוק ע'זה אלאא'ן, 5 באפריל 2014)

  • השבוע שרר שקט בדרום ישראל. ביהודה ושומרון נמשכו מעשי האלימות במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". שירות הביטחון הכללי פרסם, כי סוכלה כוונה לבצע פיגוע חטיפה ומיקוח (אפריל 2014) בהכוונת מחבלים הכלואים בישראל ובמימון גורמי חמאס ברצועת עזה.
  • חמאס ופתח החלו במחוות הדדיות למימוש הסכם הפיוס ביניהן. המדובר במהלכים טקטיים (היתר הדדי להפצת עיתונים ברצועת עזה וביהודה ושומרון), כאשר לגבי שורת נושאי יסוד עדיין לא הושגה הסכמה. המגעים בין שני הצדדים צפויים להימשך.
  • אבו מאזן נועד בלשכתו עם סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של ארה"ב. הוא גם צפוי לצאת לפגישה בלונדון עם ג'והן קרי מזכיר המדינה. בכירים פלסטינים לא שללו חידוש המשא ומתן בתנאי שישראל תפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותתמקד בדיונים בנושא הגבולות. 
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.  

ירי רקטות לעבר ישראל

סיכול פיגוע חטיפה[3]

  • כוחות הביטחון הישראליים סיכלו כוונה לבצע פיגוע חטיפה ומיקוח במטרה להביא לשחרור מחבלים מבתי הכלא בישראל. תכנון הפיגוע, שהיה אמור להתבצע במהלך חודש אפריל 2014, היה בהכוונת מחבלים הכלואים בישראל ובמימון גורמי חמאס ברצועת עזה.
  • בעקבות מידע, שהתקבל נחקרו שני מחבלים, פעילי פתח, תושבי מהשומרון, שביצעו בשנת 2006 פיגוע ירי בו נהרג אזרח ישראלי. בחקירתם עלו הפרטים הבאים באשר לפיגוע החטיפה:
  • תכנון פיגוע החטיפה החל בין כתלי בית הכלא הישראלי בשנת 2012 . לצורך ביצוע הפיגוע פעלו השניים להשגת מימון, השגת אמצעי לחימה ולגיוס מחבלים העומדים לפני שחרור כדי שיבצעו את הפיגוע לאחר שחרורם. גורמי חמאס ברצועת עזה הביעו, ככל הנראה, הסכמה לסייע.
  • יעד החטיפה היה חיילי צה"לבאזורי חוארה, אריאל וצומת יצהר, שבשומרון.
  • שני המחבלים, פעילי פתח, העבירו הנחיות לקרובי משפחתם לרכוש אמצעי לחימה, חומרי הרדמה, להשיג כלי רכב גנוב ולהכין מקום מסתור. קרובי המשפחה קיבלו גם הוראה לצאת לסעודיה כדי להיפגש עם גורם, שהיה אמור לממן את הפיגוע.
  • ההנחיות הועברו באמצעות טלפונים ניידים, שהוברחו לבית הכלא ואיגרות, שהעבירו בני משפחה, אשר ביקרו את המחבלים בבית הכלא.
אמצעי לחימה נתפסו במעבר תאנים
  • ב-10 במאי 2014 התגלו במהלך בדיקה שגרתית במעבר תאנים (סמוך לטול כרם) רובה מאולתר ואקדח. אמצעי הלחימה הוחבאו במשענת המושב האחורי של כלי רכב. ארבעת נוסעי כלי הרכב נעצרו והועברו לחקירה (דובר צה"ל, 10 במאי 2014).

 אמצעי הלחימה, שנתפסו במעבר תאנים (דובר צה"ל, 10 במאי 2014)
 אמצעי הלחימה, שנתפסו במעבר תאנים (דובר צה"ל, 10 במאי 2014)

המשך פעולות "ההתנגדות העממית"
  • ביהודה ושומרון נמשכו האירועים האלימים במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית". במסגרת זו יודו אבנים לעבר כוחות ביטחון ואזרחים ישראליים, הושלכו בקבוקי תבערה בכבישים מרכזיים ביהודה ושומרון. כמו כן, התקיימו הפגנות יום השישי במוקדי החיכוך "המסורתיים" (בלעין, נעלין, נבי צאלח, קדום וכו'). ברוב ההפגנות הובלטה ההזדהות עם האסירים השובתים רעב בבתי הכלא בישראל. 
מעבר רפיח
  • לאחר שהיה פתוח במשך כמה ימים, נסגר מעבר רפיח עד להודעה חדשה. אסמאעיל רצ'ואן, שר ההקדשים בממשל חמאס, הודיע, כי המעבר צפוי להיפתח רק ב-19-18 במאי 2014 לצורך כניסה ויציאה של עולי רגל למכה.
פעיל נוסף מרצועת עזה נהרג בסוריה
  • אתרי תקשורת פלסטינים וסוריים ציטטו הודעה, שפרסם ארגון ג'בהת אלנצרה (שלוחת אלקאעדה בסוריה)  ב-12 במאי 2014, על מותו של ערפאת אלסעידי (המכונה עפו). ההרוג הינו תושב מחנה הפליטים אלמע'אזי, שבמרכז רצועת עזה. לדברי ההודעה, יצא ערפאת אלסעידי מהרצועה לפני כשנתיים והצטרף ללחימה בשורות הארגון (סאמא ניוז, מען, 12, 13 במאי 2014)[4]עם מותו עומד מספר ההרוגים הפלסטינים בסוריה, שמוצאם מרצועת עזה על תשעה (מען,13 במאי 2014).

ערפאת אלצעידי, תושב הרצועה, שנהרג בלחימה בשורות ג'בהת אלנצרה בסוריה (מען, 13 במאי 2014)
ערפאת אלצעידי, תושב הרצועה, שנהרג בלחימה בשורות ג'בהת אלנצרה בסוריה (מען, 13 במאי 2014)

כללי
  • השבוע נמשכה הפעילות הפלסטינית לקידום הסכם הפיוס בין פתח לחמאס. במישור המעשי החלה הפצתם של יומונים וביטאונים של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון. במקביל החלו בהפצתם של עיתוני הרשות הפלסטינית ברצועת עזה. כמו כן נועד אבו מאזן עם משלחת של חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס והתקיימו בחברון ובטול כרם אירועים משותפים לתמיכה בעצירים המנהליים הפלסטינים השובתים רעב בישראל. עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח והאחראי על תיק הפיוס עם חמאס צפוי לבקר בקרוב ברצועת עזה לשיחות על הסוגיות השונות התלויות ועומדות בין שני הצדדים (ראו להלן).
  • בכירי חמאס הדגישו בהתבטאויותיהם את כנות כוונותיה של חמאס למימוש ההסכם. ח'ליל אלחיה, מבכירי הנהגת חמאס, אמר במהלך דברים שנשא, כי חמאס פועלת בכל כוחה להשיג פיוס לאומי והיא ערוכה להשתתף בבחירות. לדבריו יוביל ההסכם לסיום המשא ומתן עם ישראל, לחיזוק "תוכנית ההתנגדות" ולהסרת הסגר מעל רצועת עזה (צפא, 10 במאי 2014). מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי חמאס מחויבת להסכם והיא פועלת בכל כוחה להשיג את הפיוס (פלסטין אליום, 10 במאי 2014). בצד זאת, ממשיכה חמאס להדגיש את סירובה להכיר בישראל ולזנוח את "ההתנגדות" (קרי, את דרך הטרור).
התבטאויות בכירים בנושאים התלויים ועומדים בין פתח לחמאס
  • גורמים בכירים בחמאס וברשות הפלסטינית הרבו להתבטא באשר לנושאים השונים של הסכם הפיוס, חלקם נושאים מהותיים, שלגביהם טרם הושגה הסכמה:
  • אופי ממשלת המעבר– לדברי עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח והאחראי על תיק הפיוס, כאשר תורכב ממשלה אחת תהיה רשות אחת, שכולם יהיו כפופים לה. עוד הוסיף שהממשלה, שתורכב תהיה ממשלת טכנוקרטים, שתנהג על פי מדיניות אבו מאזן ולא תעסוק בעניינים מדיניים ובנושא המשא ומתן עם ישראל (אלערביה, 9 במאי 2014). לדברי מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, תהיה ממשלת המעבר אחראית לשישה נושאים עיקריים: הכנה לבחירות, ניהול ענייני היום-יום, שיקום הרצועה, סיום המצור, הכשרת האווירה לבחירות וסיום "תיק הפיוס החברתי" .
  • עתיד מנגנוני הביטחון של חמאס- לדברי עזאם אלאחמד, תתקיים ראורגניזציה של מנגנוני הביטחון בפיקוח ועדה ערבית, בראשות מצרים (אלערביה, 9 במאי 2014). פאיז אבו עיטה, דובר פתח אמר, כי איחוד המנגנונים הביטחוניים יתבצע על פי הקווים, שהוחלט עליהם במסגרת הסכם קהיר תחת ממשלת הסכמה לאומית ובתיאום עם המצרים (מען, 10 במאי 2014). לדברי מוסא אבו מרזוק, יישארו כל מנגנוני הביטחון בתקופת המעבר כפי שהם תחת שר פנים אחד, אשר יעמוד בראש כל המנגנונים. לדבריו, על סמכויותיו של שר הפנים יתנהל דיון נפרד (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 7 במאי 2014).
  • נשקה של חמאס ופעילות "ההתנגדות" (קרי, הטרור)בסאם אלצאלחי, חבר משלחת הפיוס מטעם אש"ף אמר, כי חמאס לא התבקשה להתפרק מנשקה וכי נושא הנשק כלל לא נדון במהלך הפגישה עם חמאס (קדספרס, 8 במאי 2014). אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי מתנהל קשר רצוף עם הזרוע הצבאית של חמאס וכי קיימת הבנה הדדית בין שני הארגונים לפיה בכל מצב שהוא לא תהיה פגיעה "בנשק ההתנגדות" במסגרת יישום הפיוס (קדסנט, 8 במאי 2014). לדברי מוסא אבו מרזוק לא יתנהל דיון בנושא "ההתנגדות" אך קיימת הבנה כללית, שזוהי "זכותו" של העם הפלסטיני (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הממסדי, 7 במאי 2014).
  • הכרה בישראל– לדברי בכיר פלסטיני במהלך פגישת אבו מאזן עם היועצת לביטחון לאומי של הממשל האמריקאי הבהיר אבו מאזן, כי הממשלה, שתורכב תהיה ממשלה שלו והוא זה שיעמוד בראשה, ועל כן היא תכיר בישראל כפי שהוא מכיר בה (אלחיאת, 11 במאי 2014). לעומת זאת חסן יוסף, בכיר חמאס ביהודה ושומרון, אמר, כי חמאס לא תכיר בישראל והיא תתמוך בכל האמצעים להתנגד לישראל. לדבריו חמאס לא תקבל לעולם את הסעיפים בהסכם הנוגעים לזניחת "ההתנגדות" וההכרה בישראל (אלרסאלה.נט, 8 במאי 2014).
  • סוגיית מעבר רפיחמוסא אבו מרזוק, אמר, כי יתבצע תיאום עם ממשלת הרשות הפלסטינית ומצרים באשר לפתיחת מעבר רפיח. לדבריו אין כל סיבה לפעול על פי ההסכם משנת  2005 ("הסכם המעברים")[5] לפיו ינהלו משקיפים אירופאים את המעבר (אנטוליה, 9 במאי 2014).
מחוות הדדיות במסגרת הפיוס
  • אחד הצעדים הראשונים לקידום הסכם הפיוס היה הפצתם של יומונים המזוהים עם הרשות הפלסטינית  ברצועת עזה והפצת יומונים המזוהים עם חמאס ביהודה ושומרון. ב-8 במאי הוכנסו כ-2,500 עותקים של היומון אלאיאם וכ-2,200 עותקים של אלקדס לרצועת עזה דרך מעבר ארז (אלרסאלה.נט, 8 במאי 2014). זאת בנוסף לעיתון אלחיאת אלג'דידה, שהפצתו, ברצועת עזה, החלה ב-9 במאי 2014. בשטחי יהודה ושומרון החלה ב-10 במאי 2014, הפצתו של העיתון פלסטין המזוהה עם חמאס זאת, לאחר מספר שנים בהן נאסר על הפצת העיתון. ב-12 במאי החלה גם הפצתו ביהודה ושומרון של ביטאון חמאס אלרסאלה וביטאון ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין אלאסתקלאל .

מימין : אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קורא בעיתון אלקדס במשרדו בעזה (פלסטין אלאאן, 7 במאי 2014) משמאל : תושב יהודה ושומרון קורא עיתון אלרסאלה של חמאס בכותרת הראשית של העיתון נכתב : "שלום לך גדה" (אלרסאלה, 12 במאי 2014)
מימין : אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, קורא בעיתון אלקדס במשרדו בעזה (פלסטין אלאאן, 7 במאי 2014) משמאל : תושב יהודה ושומרון קורא עיתון אלרסאלה של חמאס בכותרת הראשית של העיתון נכתב : "שלום לך גדה" (אלרסאלה, 12 במאי 2014)

המשך מעצר פעילי חמאס ביהודה ושומרון
  • גורמים בחמאס טענו, כי חרף החתימה על הסכם הפיוס המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לעצור פעילי חמאס ביהודה ושומרון. לטענתם מאז החתימה על הסכם הפיוס נעצרו ביהודה ושומרון חמישה פעילי חמאס וזומנו לחקירה שישה פעילים נוספים. מצטפא אלברע'ות'י מזכ"ל מפלגת היוזמה הלאומית אמר, כי כיום מוחזקים כארבעים פעילים פוליטיים של חמאס בידי מנגנוני הרשות הפלסטינית מספר שהוא לדבריו, נמוך ביותר בהשוואה לעבר (אלראי, 11 במאי 2014). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי "המעצרים הפוליטיים" הינם אחד המכשולים הגדולים בדרך להשגת ההסכם והדגיש, כי פתח התחייבה בפני חמאס, שהנושא יוסדר במהרה, ושכל העצורים הפוליטיים ישוחררו (פלסטין, 9 במאי 2014).
מגעי אבו מאזן עם גורמי ממשל אמריקאיים בכירים
  • אבו מאזן נועד בלשכתו עם סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של ארה"ב. לדברי נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, הציעה רייס דרכים לחידוש השיחות עם ישראל. אבו מאזן הבהיר לדבריו בפגישה, שהאינטרס של העם הפלסטיני הוא "לאחד את האדמה והעם" במסגרת הסכם הפיוס והרכבת ממשלת טכנוקרטים, שתקיים בחירות. לדברי צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף והאחראי על נושא המשא ומתן, לא התחדש דבר במהלך הביקור (צות אלערב, 10 במאי 2014).
  • בחמאס הגיבו לדרישות רייס, כי כל ממשלה פלסטינית עתידית צריכה להכיר בישראל, ואמרו, כי זוהי התערבות בעניינים הפלסטינים הפנימיים. פוזי ברהום, דובר חמאס, פרסם הודעה בעמוד הפייסבוק שלו בה אמר, כי חמאס אינה שוללת את האפשרות, שביקור סוזן רייס נועד להעכיר את אווירת הפיוס בין פתח לחמאס (דף הפייסבוק של פוזי ברהום, 10 במאי 2014).
  • אבו מאזן צפוי לצאת ללונדון שם ייוועד עם ג'והן קרי, מזכיר המדינה האמריקאי (רדיו קול פלסטין, 12 במאי 2014). דוברת מחלקת המדינה האמריקאית אמרה, שמטרת הפגישה, היא דיון ביחסי ארה"ב עם הפלסטינים. היא הוסיפה, שהדלת נותרה פתוחה לתהליך השלום (סוכנות הידיעות הצרפתית, 12 במאי 2014).
  • במספר התבטאויות התייחסו בכירי הרשות הפלסטינית למשא ומתן ולסוגיות שונות הקשורות ליחסים עם ישראל:
  • בראיון, שהעניק אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית, הוא הדגיש את הצורך להשפיע ישירות על החברה הישראלית בנושא המשא ומתן (מעל ראשי המנהיגים). לדבריו, חיוני ליצור קשר עם מגזרים שונים בחברה הישראלית כדי להבהיר את העמדות הפלסטיניות. במסגרת זאת הוא כבר נפגש בעבר עם סטודנטים ישראליים כמו גם עם כתבים וחברי כנסת. כמו כן הוא נמצא בקשר עם חלקים שונים בחברה הישראלית ועם השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב (איפא"ק) . לדבריו כל הסקרים בישראל מצביעים על תמיכה גדולה בפיתרון מדיני של שתי מדינות אולם "השכבה השלטת אינה מאמינה בשלום ובזכויות הפלסטינים". אבו מאזן הוסיף כי הוא מוכן לדבר עם כל אחד כדי להבהיר את עמדתו כולל נציגים  "מש"ס, מהמפד"ל מהשמאל ומהימין" (ערוץ הטלוויזיה הפלסטיני, 8 במאי 2014)..
  • בראיון, שהעניק יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר, כי במידה וישראל לא תקפיא את הבנייה בהתנחלויות יפסיקו מנגנוני הביטחון הפלסטינים את התאום הביטחוני שלהם עם ישראל (אינדיפנדנט, 11 במאי 2014).
  • ריאצ' אלמלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, אמר, כי קיימת אפשרות לשוב למשא ומתן במידה וישראל תתחייב הפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותתמקד בסוגיות הבסיסיות, במיוחד בנושא הגבולות (סוכנות הידיעות הסינית, 12 במאי 2014).
  • בהרצאה שנשא תופיק אלטיראוי,חבר הוועד המרכזי של הפתח, בפני סטודנטים באוניברסיטה הערבית האמריקאית בג'נין טען, כי "החיים (הם) התנגדות, עמידה איתנה, ועימות עם הכיבוש הישראלי ולא משא ומתן". לדבריו, כל המשא ומתן עם ישראל הוא חסר תועלת, שכן מבחינת נתניהו הינו סוג של טקטיקה, שנועדה להרוויח זמן ולא להעניק לפלסטינים את הזכויות שהם תובעים (דף הפייסבוק של תופיק אלטיראוי, 5 במאי 2014).
עצרות הזדהות עם העצירים השובתים רעב
  • במהלך השבוע נמשכו העצרות והפגנות ההזדהות עם העצירים המנהליים השובתים רעב בבתי הכלא הישראליים. ברשתות החברתיות הושק קמפיין הזדהות בשם "מים ומלח" ביותר מעשר שפות. צלאח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס וחסאם בדראן, דובר חמאס, השתתפו בעצרת הזדהות עם העצירים, שנערכה באיסטנבול (אלקדס, 10 במאי 2014). זיאד אבו עין, תת-שר האסירים ברשות הפלסטינית אמר, כי הרשות עוקבת אחר סוגיית העצירים המנהליים ומקיימת בעניין זה מגעים עם הממשל האמריקאי והאו"ם כדי להביא ל"סיום סבלם" (קדספרס, 10 במאי 2014).
  • פלסטינים רבים נטלו חלק באירועי הזדהות שונים, שהתקיימו ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה :
  • ראמאללה–לאחר תפילת יום השישי יצאה צעדה מרחבת עיריית אלבירה לכיוון מרכז העיר ראמאללה. בצעדה השתתפו עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית, ובכירים נוספים.
  • חברון- בעיר התקיימה צעדת תמיכה רבת משתתפים. במהלך הצעדה הונפו דגלי חמאס ופתח כמו כן הניפו פעילי חמאס תמונות של מחמד מרסי, נשיא מצרים המודח. עזיז דויכ, ראש המועצה המחוקקת נשא דברים במהלך העצרת והדגיש את אחדות העם הפלסטיני סביב סוגיית האסירים (אלקדס, 9 במאי 2014). בתגובה להנפת תמונות מחמד מרסי אמר אסאמה אלקואסמי, דובר פתח,  כי הנפת התמונות מהווה פרובוקציה והיא פגעה בעם הפלסטיני ובסוגיית האסירים (ופא, 11 במאי 2014).
  • טול כרם– תושבים רבים יצאו לצעדה ברחובות העיר לאחר תפילת יום השישי, על פי קריאתה של חמאס. בצעדה השתתפו חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס. הצועדים נשאו דגלי חמאס ותמונות של העצירים ביניהם תמונתו של  עבאס סייד, שהיה אחראי לפיגוע ההתאבדות במלון פארק בנתניה[6](פלסטין אינפו, 9 במאי 2014) וצפי קבהא, בכיר חמאס ושר האסירים לשעבר, נשא דברים בפני הצועדים (פאל טודיי, 9 במאי 2014). 

עצרות הזדהות עם העצירים השובתים רעב
מימין : ילד פלסטיני , שעל ראשו כובע חמאס, מניף תמונה של נשיא מצרים המודח מחמד מרסי ועליה לוגו של תנועת האחים המוסלמים (פלסטין אינפו, 9 במאי 2014)  משמאל: תהלוכה משותפת של חמאס (דגלים ירוקים) ופתח (דגלים צהובים) בחברון (פלסטין אינפו, 9 במאי 2014)

  • רצועת עזה- בג'באליא נערכה צעדת הזדהות  עם העצירים בה השתתפו אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ופתחי חמאד שר הפנים בממשל חמאס (אלקדס, 9 במאי 2014). אירועים נוספים התקיימו בח'אן יונס וברפיח.  מול מטה הצלב האדום בעיר עזה הוקם אוהל מחאה.
תגובות פלסטיניות להצעת החוק הישראלית האוסרת על מתן חנינה לאסירים
  • ועדת השרים לענייני חקיקה בישראל אישרה הצעת חוק לפיה רשאי יהיה בית המשפט לקבוע, כי במקרי רצח חריגים, לא יוכל נשיא המדינה לחון או להקל בעונשו של הרוצח. חוק זה, באם יתקבל, יקשה על שחרור עתידי של מחבלים שפוטים במסגרת משא ומתן עם הפלסטינים.
  • הצעת החוק עוררה ביקורת עזה בקרב הרשות הפלסטינית וארגונים פלסטינים נוספים, אשר האשימו את ישראל בהצבת מכשולים בפני כל הסדר עתידי:
  • עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית הגדיר את הצעת החוק כ"מהלומה לכל תהליך הסדר אפשרי". לדבריו ההחלטה הינה מכשול נוסף, שמציבה ישראל, שכן, שחרור האסירים הוא "זכות מדינית" וחלק מכל הסכם עתידי (צפא, 11 במאי 2014).
  • תנועת פתח הגדירה את הצעת החוק כהתנגדות ברורה לתהליך השלום ופרובוקציה בפני הקהילה הבינלאומית ומאמציה להשגת שלום באזור (פתח מדיה, 11 במאי 2014).
  • דאוד שהאב, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר, כי זוהי דוגמא נוספת לפגיעה בחוק הבינלאומי והדגיש, כי על העם הפלסטיני מוטלת חובת שחרור אסירים בכל האמצעים: מדיני, משפטי או בדרכי "התנגדות" (פאל טודיי, 11 במאי 2014).
  • עטאללה אבו אלסבח, שר האסירים בממשל חמאס, גינה את ההחלטה שהינה לדבריו "ניסיון אומלל להשפיע על עמידתם האיתנה של האסירים." לדבריו החלטה זו מוכיחה, כי "ההתנגדות" הינה הדרך היחידה לשחרור האסירים (אנטוליה, 11 במאי 2014).
הסתה ועידוד לאלימות בדף הפייסבוק הרשמי של כוחות הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית
  • לאחרונה פורסמו בדף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית כרזות ותמונות המסיתים לאלימות נגד ישראל (במסגרת מה שמכונה "ההתנגדות העממית"). התמונות והכרזות זכו  לתגובות תמיכה ועידוד של גולשים רבים (דף הפייסבוק של כוחות הביטחון הלאומי 24 באפריל, ו-8, 10, 11, 12 במאי 2014).
  • להלן מספר דוגמאות:

כרזה המסיתה  לאלימות נגד צה"ל. מצידה השמאלי של הכרזה מופיעות תגובות גולשים כמו גם  תגובות של מנהלי דף הפייסבוק למגיבים. "לכם מאיתנו אלף ברכות, הערכה וכבוד, גאים ומתגאים בכם תמיד", "הניצחון קרוב בעזרת האל. הישארו עמנו" (דף הפייסבוק של כוחות הבטח"ל, 12 במאי 2014).
כרזה המסיתה  לאלימות נגד צה"ל. מצידה השמאלי של הכרזה מופיעות תגובות גולשים כמו גם  תגובות של מנהלי דף הפייסבוק למגיבים. "לכם מאיתנו אלף ברכות, הערכה וכבוד, גאים ומתגאים בכם תמיד", "הניצחון קרוב בעזרת האל. הישארו עמנו" (דף הפייסבוק של כוחות הבטח"ל, 12 במאי 2014).

אירועי יום העצמאות נוצלו לקריאות הסתה נגד ישראל
  • בצד ארגון פעילויות המתארגנות לציון "יום הנכבה" (15 במאי) [7] ביהודה, שומרון ורצועת עזה, נוצל ערב יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל על ידי ארגוני הטרור ברצועת עזה להעברת מסרים בדבר חיסולה של ישראל:
  • לשכת ההסברה של הזרוע הצבאית של חמאס הפיקה קליפ בשם "סוף התקווה" כפרודיה על ההמנון הישראלי. הקליפ, שהופץ ביוטיוב, כולל מילים בעברית, המתורגמות לערבית, המושרות על ידי זמר פלסטיני. הטקסט, מציג את האידיאולוגיה של חמאס, ועל פיו קיימות ליהודים "המתגוררים בפלסטין" שתי אופציות: לשוב למדינות, שמהן הגיעו  ("יוחזר לארץ מוצאו אם רק יבחר") או למות ולהיקבר באדמה ("הטיפש, אשר יתעקש, גורלו נחרץ מתחת לעפר") (יוטיוב, 5 במאי 2014).
  • בסרטון, שהופץ על ידי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, מוצגים אימונים של פעילים ואמצעי לחימה שונים של הארגון (אתר הזרוע הצבאית של הארגון, 7 במאי 2014). דאוד שהאב, דובר הארגון, אמר, כי ארגונו ו"ההתנגדות" בכלל (קרי, ארגוני הטרור) נחושים להחזיר לעצמם את "זכויותיהם". עוד הוסיף, כי פלסטין אינה גבולות 1967 אלא "פלסטין מהים ועד הנהר" (אלמיאדין, 7 במאי 2014).
פעילות לסילוק ישראל מהתאחדות הכדורגל העולמית
  • ג'בריל רג'וב, פעיל פתח בכיר המשמש כיו"ר התאחדות הפלסטינית לכדורגל, נועד עם ריאצ' אלמלאכי שר החוץ ברשות הפלסטינית. השניים דנו באפשרויות לפעול לסילוקה של ישראל מחברות בהתאחדות הכדורגל העולמית במהלך הקונגרס של ההתאחדות, שיתקיים במהלך חודש יוני בברזיל. ריאצ' אלמאלכי ציין, כי משרדו ירתם לעניין. בסיום המפגש סוכם על הרכבתה של משלחת, אשר תיסע לברזיל  למטרה זו  (מען, 9 במאי 2014).
חינוך ילדים לשנאה
תוכנית ילדים בטלוויזיה
  • בערוץ אלאקצא, המזוהה עם חמאס ברצועת עזה, משודרת תוכנית ילדים בשם "חלוצי המחר".  התוכנית נושאת לעיתים קרובות תכנים המטיפים לשנאה כלפי ישראל. כך למשל בתוכנית ששודרה ב-2 במאי 2014, ראיינה בובה בדמות דבורה בשם נחול ילד מג'נין בשם קייס להלן קטעים מהראיון:
  • נחול: חברי קייס, יש אצלך יהודים שם (בג'נין)?
  • קייס: כן , אבל כרגע לא...
  • נחול: שמע, חבר, תעשה כך עם הידיים (עושה אגרוף בידו)... וכשהם יבואו אליכם תן להם אגרוף שהפרצוף שלהם יהיה [אדום] כמו עגבנייה...
  • קייס: אינשאללה כדי שנשחרר את פלסטין.
  • נחול: ידידי קייס בכל אופן אני אומר לו שיתפוס אבן וכשהיהודים יבואו אליו שישליך עליהם...שירסק אותם...

תוכנית הילדים "חלוצי המחר" בערוץ אלאקצא של חמאס (PMW, 2 במאי 2014).
תוכנית הילדים "חלוצי המחר" בערוץ אלאקצא של חמאס (2 במאי 2014,  PMW).

עוגת יום הולדת ברצועת עזה
  • בעמוד הפייסבוק של עזה אלאא'ן[8] התפרסמה  ב-2 במאי 2014 תמונה של עוגת יום הולדת שהוכנה עבור בנו של פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג. על העוגה הוצבה רקטה ארוכת טווח M75, שנעשה בה שימוש על ידי חמאס במהלך מבצע "עמוד ענן".
רקטה על גבי עוגת יום ההולדת (דף הפייסבוק ע'זה אלאא'ן, 5 באפריל 2014)
רקטה על גבי עוגת יום ההולדת (דף הפייסבוק ע'זה אלאא'ן, 5 באפריל 2014)

[1] נכון ל-13 במאי 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]אתר שירות הביטחון הכללי, 12 במאי 2014.
[4]פרטים אודות תושבי הרצועה, שהצטרפו לשורות הארגונים הג'האדיסטיים בסוריה ראו לקט מרכז המידע מ-19 בינואר 2014: "הצטרפות מתנדבים מקרב ערביי ישראל ומקרב הפלסטינים לשורות המורדים בסוריה".
[5]הסכם המעברים ("הסכם רפיח")- המדובר בשני מסמכים, שנועדו להסדיר את הכניסה לרצועת עזה וממנה לאחר ההתנתקות הישראלית מעזה (אוגוסט 2005). על פי מסמכים אלה אמור מעבר רפיח להיות מופעל על ידי הרשות הפלסטינית ומצרים בסיוע כוח משקיפים אירופאי ואילו מעברי הגבול האחרים יוגדרו כמעברי גבול בינלאומיים.
[6]עבאס סייד שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בטול כרם. הוא היה אחראי לפיגוע ההתאבדות במלון פארק בנתניה ב-27 במרץ 2002, בו נהרגו 30 ישראלים ונפצעו 160.עבאס סייד נידון ל-35 מאסרי עולם. בעקבות הפיגוע יצאה ישראל למבצע "חומת מגן".
[7]"יום הנכבה" כינוי לאסון, שפקד את הפלסטינים במלחמת העצמאות. יום זה מצוין על ידי הפלסטינים בכל שנה ב-15 במאי. 
[8]אתר חדשות מקוון הפועל מרצועת עזה.