חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 2 – 8 בפברואר 2011)

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מקבל את פני אימן נופל, ששב לרצועת עזה לאחר

ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מקבל את פני אימן נופל, ששב לרצועת עזה לאחר

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הפגנת תמיכה בעם המצרי בעיר ראמאללה (צפא, 5 בפברואר 2011)

הפגנת תמיכה בעם המצרי בעיר ראמאללה (צפא, 5 בפברואר 2011)


ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מקבל את פני אימן נופל, ששב לרצועת עזה לאחר
ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה מקבל את פני אימן נופל, ששב לרצועת עזה לאחר

(מען, 6 בפברואר 2011)

עיקרי הדו"ח

 נמשך "טפטוף" ירי לעבר הנגב המערבי. השבוע אותרו נפילה של רקטה ו-7 נפילות של פצצות מרגמה בשטח ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 פלסטינים שנמלטו מהכלא המצרי המשיכו להגיע לרצועת עזה. בין השבים גם אימן נופל, מפקד גזרת המרכז בזרוע הצבאית של חמאס. הוא התקבל על ידי אסמאעיל הניה, ראש ממשל החמאס.

 בעקבות הפיצוץ בצינור הגז המוביל לירדן האשימו "מקורות מצריים" את צבא האסלאם במעורבות בפיגוע, ובפיגועי טרור נוספים במצרים. צבא האסלאם הינו התארגנות ג’האדיסטית הפועלת ברצועה, שהואשמה על ידי השלטונות המצריים במעורבות בפיגוע נגד הכנסיה הקופטית במצרים. 

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות המרגמה

 השבוע אותרה נפילה של רקטה אחת בשטח ישראל (4 בפברואר). הרקטה נפלה בשטח פתוח באזור השיפוט של המועצה האזורית שדות נגב. כמו כן  אותרו נפילות של שתי פצצות מרגמה (6 בפברואר) וחמש פצצות נוספות (8 בפברואר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי
*מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.  

**נכון ל-8 בפברואר 2011

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

* מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל ולא ברצועת עזה.

יהודה ושומרון

המצב בשטח

 גם השבוע התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך ה"מסורתיים" ביהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין. השבוע הוקדשו האירועים להזדהות עם העם המצרי ב"מאבקו העממי" נגד שלטונות מצרים. בין המפגינים, פלסטינים, אזרחים ישראלים ומתנדבים זרים, אשר יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שהשיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות (מען, 4 בפברואר 2011).

 סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, גינה את ה"הסלמה", שחלה, לטענתו, באירועים של אלימות מתנחלים ישראלים כלפי הפלסטינים. הוא קרא לקהילה הבין לאומית לספק הגנה לפלסטינים (ופא, 2 בפברואר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע עברו בין 140 ל-316 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום וכן עשרות אלפי טונות סולר ובנזין לתחבורה. מהרצועה הועברו לישראל 12 טון תותי שדה ו-563,600 יחידות פרחים לשם ייצוא לחו"ל (אתר תיאום פעולות הממשלה בשטחים, 8 בפברואר 2011).

ממשל חמאס טוען כי ברצועה קיים מחסור בדלק ובסולר על רקע האירועים במצרים

 בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מאז תחילת האירועים במצרים חלק ניכר מהמנהרות המובילות סחורות לרצועת עזה מושבת וכי עשרות מנהרות הפסיקו לעבוד כליל. לטענת בעלי המנהרות, הסיבות לקשיים בהברחה דרך המנהרות הן:

  • פריסה צפופה יותר של כוחות ביטחון וצבא מצריים באזור המקשה על המבריחים לפעול באופן חופשי.

  • תושבים בדואים בחצי האי סיני, אשר מנצלים את המצב, ומתארגנים ככנופיות חמושות, על מנת לשדוד את משאיות הסחורה (אלאיאם, 6 בפברואר 2011; קדסנט, 6 בפברואר 2011).

 על רקע ההאטה בפעילות המנהרות טוען ממשל חמאס כי החל מראשית חודש פברואר קיים מחסור בדלק ובסולר ברוב תחנות הדלק ברצועת עזה. אבראהים ג’אבר, תת שר הכלכלה בממשל חמאס הודיע, כי כמויות גדולות של דלק וסולר הוכנסו לרצועה וכי המשבר ייפתר בימים הקרובים. עם זאת, המשרד הורה על קיצוב במכירת דלק (צפא, 5 ו-7 בפברואר 2011).

אימן נופל, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, חזר לרצועת עזה לאחר שנמלט מבית כלא במצרים

 בתקשורת הפלסטינית והערבית דווח כי מאז תחילת האירועים במצרים נמלטו מבתי הכלא המצריים 27 פלסטינים, רובם שבו לרצועת עזה. בין השבים גם אימן נופל, מפקד גזרת המרכז בזרוע הצבאית של חמאס. אימן נופל התקבל ברצועת עזה על ידי אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס (אלאח’באר, 3 בפברואר 2011; Palestine-info , 5 בפברואר 2011, מען, 6 בפברואר 2011). 

גורמים מצרים מאשימים את צבא האסלאם  בפיצוץ צינור הגז המצרי ובפעולות טרור נוספות

 "מקורות ביטחוניים" מצרים מסרו, כי פעילי צבא האסלאם, ארגון הפועל ברצועת עזה ומזוהה עם הג’האד העולמי, מעורבים, ככל הנראה, בכמה פיגועים שבוצעו לאחרונה בשטח מצרים, ביניהם: פיצוץ מבנה השייך למנגנון חקירות ביטחון המדינה באלעריש (ב-4 בפברואר ) פיצוץ צינור הגז המוביל גז ממצרים לירדן (5 בפברואר) ופיצוץ כנסיה ברפיח (6 בפברואר) (אלאהראם, 6 בפברואר 2011; מצראוי, 6 בפברואר 2011)2.

חשש במצרים כי גורמי חמאס וחזבאללה ינצלו את האירועים לחתירה תחת השלטון המצרי וביצוע פעולות טרור

 על רקע האירועים במצרים הובעו במצרים חששות כי חמאס, חזבאללה וארגונים נוספים ינצלו את האירועים לביצוע פעולות טרור והברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה ופגיעה בשלטון המצרי. על רקע חשש זה הודיעה פרקליטות המדינה המצרית כי עצרה חמישה אנשים, ובהם שני פלסטינים, אשר הסתננו למצרים כשברשותם כלי נשק השייכים, ככל הנראה, לגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של החמאס. על פי דיווח נוסף נעצרו 11 פעילי חמאס כשברשותם אמצעי לחימה, פצצות ותחמושת. כמו כן נטען כי נתפסו פלסטינים שחילקו למפגינים חומרי הסתה (אליום אלסאבע, 2 בפברואר 2011; אלאח’באר, 3 בפברואר 2011).

המאבק המדיני

ביקורת קשה ברשות הפלסטינית על ההקלות שהחליטה ממשלת ישראל להעניק לרשות

 ב-4 בפברואר 2011 סיכמו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושליח הרביעייה למזרח התיכון טוני בלייר, על שורת הקלות שאמורות לסייע לכלכלה הפלסטינית. במסגרת זו הוסכם בין היתר, על הרחבת הנוכחות הביטחונית הפלסטינית בשטחי B , קידום בניה של בתי ספר ובניה פלסטינית במזרח ירושלים, כולל של יחידות דיור (YNET , 4 בפברואר 2011).

 צאא’ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"ף כינה את ההחלטה על ההקלות  "שקרים ומשחקים זולים" של ישראל. הוא קרא לראש ממשלת ישראל להפסיק את הבניה בהתנחלויות ולהכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967 במקום "להתחמק מאחריות ולהפיץ שקרים" (קדסנט, 5 בפברואר 2011). 

אכזבה בקרב בכירי הרשות הפלסטינית מהחלטת "הרביעייה"

 ב-5 בפברואר התקיימה פגישה של "הרביעייה" (מזכ"ל האו"ם, שר החוץ הרוסי, ראש מחלקת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון ושליח ארצות הברית למזרח התיכון ג’ורג’ מיטשל וכן שליח הרביעייה למזרח התיכון טוני בלייר). הצהרת הסיכום של הפגישה הדגישה את הצורך לסיים באמצעות מו"מ את "הכיבוש שהחל ב-1967", לפתור את כל הנושאים התלויים והעומדים על הפרק ולהשיג פתרון של שתי מדינות לשני עמים. "הרביעייה" הביעה תמיכתה בסיום המו"מ בספטמבר 2011 ואכזבתה מהפסקת הקפאת הבניה בהתנחלויות (אתר מועצת האיחוד האירופי, 5 בפברואר 2011).

 בכירי הרשות הביעו אכזבה מתוצאות פגישת "הרביעייה" ומהודעת הסיכום שלה "שלא עמדה כלל בציפיות". יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, ציין כי הפלסטינים ציפו שההודעה תהווה "תפנית מדינית", אולם ההודעה מוטה לטובת ישראל ואינה מקדמת את תהליך השלום כלל (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 בפברואר 2011; סוכנות הידיעות הכוויתית, 7 בפברואר 2011). צאא’ב עריקאת  ציין אף הוא כי הודעת "הרביעייה" לא עמדה בציפיותיהם של הפלסטינים, והדגיש כי "הסכנה האמיתית היחידה" ליציבות המזרח התיכון הינו ה"כיבוש הישראלי" (AFP , 5 בפברואר 2011).

המשך הפעילות המדינית של הרשות הפלסטינית בזירה הבין לאומית

 הרשות הפלסטינית ממשיכה בקמפיין הדיפלומטי שמטרתו לקדם הכרה בין לאומית במדינה פלסטינית בגבולות 1967. נסים אלעלאם, נציג נציבות פתח ליחסים בין לאומיים, ביקר לאחרונה במדינות מרכז אמריקה ונפגש עם בכירים באל-סלבדור (ופא, 6 בינואר 2011). במקביל ציין ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות, כי הרשות מוסיפה לנהל מגעים עם מדינות האיחוד האירופאי על מנת להשיג הכרה במדינה הפלסטינית העתידית (רדיו קול פלסטין, 6 בפברואר 2011).

 השבוע הודיעו מדינות נוספות על הכרתם במדינה פלסטינית או העלאת דרג הנציגות :

  • סורינאם הכריזה  על הכרתה במדינה פלסטינית "חופשית ועצמאית בגבולות 1967" (מען, 2 בפברואר 2011).

  • בלגיה הודיעה על העלאת הנציגות הפלסטינית בה לדרג שגרירות.

  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ של הרשות, ציין כי נחתם הסכם עם כורדיסטאן להקמת קונסוליה פלסטינית (רדיו קול פלסטין, 6 בפברואר 2011).

תגובות להפגנות במצרים

הפגנות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה בעקבות האירועים במצרים

 ברשות הפלסטינית ובחמאס עוקבים בדריכות אחר המתרחש במצרים אולם מוסיפים לשמור ככלל על פרופיל תקשורתי נמוך. השבוע התקיימו לראשונה הפגנות ברשות הפלסטינית וברצועת עזה, חלקן מצדדות בנשיא מבארכ וחלקן נגדו.  

 ב-2 בפברואר נערכה בראמאללה הפגנת תמיכה בנשיא מצרים מבארכ, בה השתתפו, על פי הדיווחים, מאות פלסטינים (פאל פרס, 2 בפברואר 2011).  מנגד, ב-5 בפברואר השתתפו מאות פלסטינים בהפגנה בראמאללה שנערכה לאות הזדהות עם העם המצרי ונגד הנשיא מבארכ. עשרות פלסטינים נוספים השתתפו בהפגנת סולידאריות שהתקיימה בבית לחם (מען, 5 בפברואר 2011).

הפגנת תמיכה בעם המצרי בעיר ראמאללה (צפא, 5 בפברואר 2011)
הפגנת תמיכה בעם המצרי בעיר ראמאללה (צפא, 5 בפברואר 2011)

 ברצועת עזה הפגינו מאות פלסטינים מול שגרירות מצרים ברצועת עזה, לשם הבעת הזדהות עם המפגינים המצרים ונגד משטרו של מבארכ (פאל טודיי, 3 בפברואר 2011).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 על מעורבות צבא האסלאם בפיגועי טרור במצרים ראו לקט מרכז המידע מ-1 בפברואר: " "יצוא" טרור וחתרנות מרצועת עזה: להערכתנו גורמי טרור ברצועת עזה יבקשו לנצל את האירועים בסיני לקידום פעילויות הברחות אמצעי לחימה  בסיני ולהחדרת פעילים למצרים. יוזכר, כי שר הפנים המצרי (היוצא) האשים את "צבא האסלאם", התארגנות ג’האדיסטית הפועלת ברצועה, לפני האירועים האחרונים, במעורבות בפיגוע אלקאעדה נגד הכנסייה הקופטית באלכסנדריה ובפיגועים נוספים במצרים."

לראש העמוד