מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (30 ביוני – 13 ביולי 2023)

חיילי צבא לבנון ונציג יוניפי

חיילי צבא לבנון ונציג יוניפי"ל סמוך לדחפור צה"ל (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)

העצים שנשתלו במקום. (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)

העצים שנשתלו במקום. (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)

חזבאללה מתעד

חזבאללה מתעד "הפרה" ישראלית של "הקו הכחול" (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 4 ביולי 2023)

נצראללה נואם (אלמנאר, 12 ביולי 2023)

נצראללה נואם (אלמנאר, 12 ביולי 2023)

עיקרים
  • מתיחות גבוהה בגבול ישראל-לבנון: בתגובה לדרישת ישראל להסרת האוהלים שהקים חזבאללה, ושאחד מהם בינתיים הוסר, בצד הישראלי של הגבול (הקו הכחול), ממשלת לבנון, בתאום עם חזבאללה, הסיטה את הדיון לעבר טענות להפרות מצד ישראל לאורך הגבול תוך התמקדות בתביעות לבנון לגבי כפר ע’ג’ר. במקביל, אירעו מספר פרובוקציות לאורך הגבול שכללו, בין השאר, ירי נ”ט לאזור כפר רג’ר, ניסיון חבלה בגדר הביטחון, בו נפצעו שלושה אזרחים, ניסיון הצתה ועוד.
  • נאום מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה (12 ביולי 2023),לרגל יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה כלל התייחסות לאירועים בגבול ישראל . לדבריו, האוהל שהקים הארגון באזור ממוקם על אדמה לבנונית והוא איים כי ניסיון ישראל להסירו בכוח יוביל בהכרח לתגובה צבאית מצד הארגון. לדברי נצראללה, אדמות חוות שבעא (מרחב הר דב) הינן לבנוניות, ועל ישראל לפנותן. כמו כן התייחס להסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון כמודל שהוכיח את עצמו, שכן באיומים שהשמיע חזבאללה בנושא אסדת הקידוח “כריש”, הוא הצליח להניע מהלך להסדרת הגבול הימי. עם זאת, הדגיש נצראללה כי לא מדובר בתיחום גבולות לגיטימי, שכן הארגון לא מכיר בישראל וחותר להשמדתה.
  • משבר הנשיאות בלבנון עדיין נמשך ולא נראה פתרון באופק.
  • כוח קדס וחזבאללה מבססים את אחיזתם בסוריה.
  • נחשפו פרטיה של חברה איראנית המסייעת לחזבאללה ולרוסיה לאספקת טילים וכלי טיס בלתי מאוישים.
לבנון
מתיחות גבוהה בגבול ישראל-לבנון
  • בשבועיים האחרונים גברה המתיחות בגבול ישראל לבנון להלן עיקרי האירועים:
    • ב-12 ביולי 2023 התקרבו מספר אזרחים, שזהותם לא ידועה, לגדר הביטחון וניסו לחבל במכשול. כוחות צה”ל שזיהו אותם השתמשו באמצעים כדי להרחיקם (דובר צה”ל, 12 ביולי 2023). על-פי אתר אלנשרה, היו אלה שלושה בני אדם שעסקו בהקמת מגדל תצפית סמוך לגבול באזור אלבסתאן, מדרום-מזרח לכפר יארין (ליד זרעית). דווח כי הם נפצעו כאשר כוח של צה״ל הפעיל נגדם רימון (אלנשרה, 12 ביולי 2023). מחמד עפיף, ראש יחידת התקשורת בחזבאללה, מסר כי שלושה פעילי חזבאללה נפצעו בתקרית בגבול ישראל בציינו ש”הנסיבות עדיין לא ברורות”, וכי הם הועברו לבית החולים בצור. עוד נמסר שצבא לבנון ויוניפי”ל נכנסו למצב כוננות בגבול במטרה לשלוט במצב (אלמסתקבל, 12 ביולי 2023). בתגובה, ציינה סגנית מנהל לשכת ההסברה של יוניפי”ל, קנדיס ארדיל, כי “משלחת האו”ם לשמירה על השלום מודעת לתקרית לאורך הקו הכחול ואנו עוקבים אחרי המצב”. כמו כן, נמסר כי “המצב כעת רגיש ואנו קוראים להפסיק כל פעולה שעלולה לגרום להסלמה”. (סוכנות הידיעות הלבנונית, 12 ביולי 2023). נצראללה טען בנאומו כי “התקרית היום בגבול עדיין בבדיקה” (אלמנאר, 12 ביולי 2023).
מתוך הסרטון המתעד את האירוע: החשודים מתקרבים ואז נראה הפיצוץ, שנועד להרחיקם (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 12 ביולי 2023)      מתוך הסרטון המתעד את האירוע: החשודים מתקרבים ואז נראה הפיצוץ, שנועד להרחיקם (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 12 ביולי 2023)
מתוך הסרטון המתעד את האירוע: החשודים מתקרבים ואז נראה הפיצוץ,
שנועד להרחיקם (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 12 ביולי 2023)
    • מאוחר יותר באותו יום התקרבו מספר חשודים לגדר הביטחון סמוך למטולה, הם יידו אבנים והציתו שריפה סמוך לגדר בשטח לבנון. לוחמי צה”ל ביצעו ירי הרחקה לעברם והם התרחקו מהשטח (דובר צה”ל, 12 ביולי 2023). יתכן ובואם היה על רקע ציון יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה. בכלי תקשורת לבנוניים פורסם תיעוד של מספר צעירים לבנוניים מטפסים על גדר הגבול סמוך למטולה ומנסים לכסות את מצלמת האבטחה המוצבת במקום (חשבון הטוויטר, alishoeib1970@, 12 ביולי 2023).
פגיעה במצלמות המעקב שעל הגבול (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 12 ביולי 2023)
פגיעה במצלמות המעקב שעל הגבול
(חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 12 ביולי 2023)
  • קדמו לאירועים אלה מספר תקריות באזור כפר שובא, ככל הנראה בעידוד חזבאללה, שנועדו לשבש פעולות הנדסיות של צה”ל באזור. כך למשל, ב-5 ביולי 2023 בעקבות פעולת חישוף של צמחיה שביצע צה”ל באזור הגדר, הגיעו תושבים לאזור ושתלו במקום ארבעים עצים ופרסו מערכת השקיה. במקביל, טענו חיילי צבא לבנון שדחפור ישראלי, שביצע פעולות הנדסיות במקום, חדר לשטח לבנון, והם הזעיקו את אנשי יוניפי”ל שהפסיקו באופן זמני את עבודת הדחפור (LBC , 5 ביולי 2023; חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023). באירוע אחר באותו יום , שני לבנוניים חצו את קו הגבול והתקרבו לכלי הנדסה של צה”ל. לוחמי צה”ל, שזיהו את החשודים, ביצעו ירי לאוויר במטרה להרחיקם. כמה חשודים נוספים שחצו את הגבול עזבו לאחר שיח מול גורמים בלבנון (ויינט, 9 ביולי 2023).
 העצים שנשתלו במקום. (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)    חיילי צבא לבנון ונציג יוניפי"ל סמוך לדחפור צה"ל (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)
מימין: העצים שנשתלו במקום. משמאל: חיילי צבא לבנון ונציג יוניפי”ל סמוך לדחפור צה”ל (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 5 ביולי 2023)
חזבאללה מתעד "הפרה" ישראלית של "הקו הכחול" (חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 4 ביולי 2023)
חזבאללה מתעד “הפרה” ישראלית של “הקו הכחול”
(חשבון הטוויטר alishoeib1970@ , 4 ביולי 2023)
  • ב-6 ביולי 2023 דווח על פיצוץ סמוך לכפר ע’ג’ר. כוחות צה”ל שהגיעו למקום דיווחו כי מדובר בשיגור פצצות מרגמה שהתפוצצו סמוך לגבול בשטח ישראל. בדיקה מאוחרת העלתה כי מדובר בירי של טיל נ”ט (דובר צה”ל, 6 ביולי 2023). לא ברור מי ביצע את הירי. כלי תקשורת לבנוניים דיווחו על שיגור רקטה מדרום לבנון שנחתה באזור אלוזאני סמוך לכפר ע’ג’ר. “מקורות ביטחוניים” בלבנון טענו כי שוגרה רקטה מאזור כפר שובא (אלנשרה, 6 ביולי 2023). כוחות יוניפי”ל פרסמו הודעה רשמית בה ציינו כי הם לא הצליחו לאשר את מקור הירי ושלחו כוחות לחקור את הנושא. עוד צוין בהודעה כי מפקד יוניפי”ל עומד בקשר עם הרשויות בלבנון ובישראל וציין כי על הצדדים לנהוג באיפוק ולהימנע מנקיטה בצעדים העלולים להביא למלחמה (חשבון הטוויטר של יוניפי”ל, 6 ביולי 2023). במקביל דווח שנג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, עוקב אחר האירועים וכי הוא עורך מגעים עם מפקדת צבא לבנון ומפקדת יוניפי”ל בנושא (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 6 ביולי 2023).
  • ב-9 ביולי 2023, חצו כשלושים חיילי צבא לבנון חמושים ופעילי חזבאללה בלתי חמושים את הגבול לזמן קצר. צה”ל ביקש מיוניפי”ל להחזירם לשטח לבנון והם התפנו (גל”צ, 9 ביולי 2023). במקביל, ערכו חמישה חברי פרלמנט לבנונים הפגנה בפאתי כפר ע’ג’ר במחאה על כך “סיפוח החלק הצפוני של הכפר” על ידי ישראל. הם קראו למצות את אמצעי הלחץ כדי להפסיק את הסיפוח וקראו קראו לצבא לבנון להתעמת עם ישראל (אלנשרה, 9 ביולי 2023).
  • נצראללה התייחס בנאומו (ראו להלן) ארוכות לנושא המתיחות בגבול והמצב בכפר ע’ג’ר. הוא ציין שלפני שנה בנתה ישראל גדר כדי לספח את חלקו הצפוני של ע’ג’ר, שהוא לטענתו “שטח לבנון עם הכרה בינלאומית מצד האו”ם”, והפכה אותה לאזור תיירותי בעוד האו”ם הבליג על כך. הוא דחה את הטענה לפיה ישראל סיפחה את ע’ג’ר בגלל “האוהלים שהוקמו במקום” וכי הקמת האוהלים עוררה מחדש את כל המצב בגבול. לדבריו, הגיע הזמן לפתור את ההפרות הישראליות בע’ג’ר לאחר 17 שנים כפי שקרה עם הגבול הימי בין ישראל ללבנון אשר הוסדר בעקבות איומי חזבאללה לפגוע בפרויקט הגז בשדה “כריש”. הוא התלונן על מוסר כפול של הקהילה הבינלאומית אשר הבליגה על כל “ההפרות הישראליות” בע’ג’ר, אך הגיבה במהירות להקמת האוהלים. הוא טען כי הכניסה ל חוות שבעא (הר דב) והקמת האוהלים הינה לגיטימית, שכן מדובר באדמת לבנון, וזכותה של לבנון לבנות בה כל דבר שתרצה. הוא הוסיף כי ישראל כבר איננה חזקה כפי שהייתה ועל כן ניתן לאתגר אותה באמצעות הקמת אוהלים. הוא הדגיש כי הארגון לא ישתוק אם האוהלים יותקפו ואיים כי לוחמי הארגון קיבלו הנחיות כיצד להתמודד מול כל התקפה ישראלית.
  • בעקבות הקמת שני האוהלים על ידי חזבאללה בגבול ישראל-לבנון, החלו בשבועיים האחרונים לעלות טענות מצד ממשלת לבנון וחזבאללה לפיהן ישראל מפרה את החלטת האו”ם 1701.[1]. על פי אלקדס אלערבי וסוכנות DPA לבנון העבירה מסר למפקד יוניפי”ל ולפיו “שני האוהלים של חזבאללה מוצבים על אדמת לבנון” וכי “במקום שידון בשני האוהלים, עליו להתחיל במלאכת שרטוט הגבולות היבשתיים ולסגור סופית את הסוגיה הזו” (אלקדס אלערבי, 11 ביולי 2023).
  • בערוצי תקשורת המזוהים עם חזבאללה נמסר שלבנון הורתה למשלחת שלה באו”ם להגיש תלונה בנושא למזכ”ל האו”ם ולמועצת הביטחון וכי על ישראל לסגת מידית וללא תנאי מכל השטחים הלבנוניים (אלמנאר, 11 ביולי 2023). מספר שעות לפני נאומו התבטא נצראללה לראשונה בפני עיתונאים בלבנון בסוגיית האוהלים שהקים חזבאללה בתחומי “הקו הכחול”. לדבריו, ישראל ביקשה מיוניפי”ל כבר בתחילת חודש יוני 2023, שיסירו את האוהלים בכוח, “והנה אנחנו חודש וחצי אחרי…..”. לאיום נצראללה בתקיפת ישראל במקרה שהאוהלים יוסרו בכוח, קדם מסר שהועבר לישראל במספר ערוצים לפיו כל פעולה ישראלית להסרת שני האוהלים, תהא רמתה אשר תהיה, תענה במלחמה (אלאח’באר, 4 ביולי 2023).
  • עבדאללה אבו חביב, שר החוץ של לבנון, החל בסבב שיחות עם שרי החוץ של המדינות החברות במועצת הביטחון של האו”ם, במטרה להניע תהליך של שרטוט גבול יבשתי עם ישראל. לפי הדיווח, השר העביר את הרעיון למפקד כוח יוניפי”ל בזמן פגישה משולשת עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי. לדברי השר עדיין קיימות בעיות רבות עם ישראל בנוגע לגבול, ולכן הם סבורים ששרטוט הגבול הוא הפתרון הטוב ביותר. הוא הדגיש כי ההצעה היא לתיחום הגבול היבשתי אך אין משמעותה נורמליזציה עם ישראל (MTV, 11 ביולי 2023; טלגרם, 11 ביולי 2023).
  • בכירים מתנועת אמל וחזבאללה, ובהם האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, והאחראי על יחידת הקישור והתיאום בארגון, ופיק צפא, ערכו ישיבת תיאום ובסופה פרסמו הצהרה משותפת, בה הזהירו מפעולות ישראל “האגרסיביות” במספר נקודות בגבול ומ”התוקפנות החדשה” באמצעות הקמת גדר באזור כפר ע’ג’ר המספחת את החלק הצפוני של הכפר באמצעות הצגת טענות שווא העוסקות באדמות לבנוניות בחוות שבעא (אלעהד, 4 ביולי 2023). בהמשך ציין נביה ברי, יו”ר הפרלמנט וראש תנועת אמל, כי האוהל נמצא על אדמה לבנונית ומה שנדרש מהקהילה הבינלאומית הוא לחייב את ישראל ביישום החלטה 1701 ולסגת מהחלק הצפוני של כפר ע׳ג’ר, מחוות שבעא ומגבעות כפר שובא (חשבון הטוויטר של נבי ברי , 10 ביולי 2023).
  • הפרשן הלבנוני, מניר אלרביע, ציין כי ישנם גורמים מערביים המנסים להעלות את הרעיון שישראל תיסוג מהחלק הצפוני של ע’ג’ר בתמורה לכך שחזבאללה יפנה את האוהלים. אולם, לטענתו, גישה זו אינה נכונה לחזבאללה, הסבור כי כל השטחים האלה הם לבנוניים והם לא נכללים במסגרת האזורים השנויים במחלוקת. הוא גם ציין שעל פי הערכות, קיימת מגבלת זמן שקבע חזבאללה להחזרת המצב לקדמותו בע’ג’ר, אחרת ההסלמה תהיה בלתי נמנעת. אלרביע הוסיף כי כל ההתפתחויות הללו פותחות פתח לאפשרויות רבות לקראת כל משא ומתן שיוצע על תיחום הגבולות היבשתיים במיוחד לאור העובדה שחזבאללה, ומאחוריו לבנון, אינם מסכימים על מיקומן של מספר נקודות המסומנות בקו הכחול (אלמדן, 9 ביולי 2023).
  • מקורות בלבנון ציינו שהאמריקאים נכנסו לתמונה וכי ממשל ארה”ב ביקש מראש ממשלת המעבר, נג’יב מיקאתי, לקדם הבנות עם יוניפי”ל בנוגע לעמדה. דורות’י שיי, שגרירת ארה”ב בלבנון דרשה להיפגש בדחיפות עם ראש ממשלת המעבר בנוגע לעמדת חזבאללה. במהלך הפגישה היא העבירה למיקאתי מסרים מישראל וארה”ב לפיהם ארה”ב מצפה מממשלת לבנון להגיע להבנות בין צבא לבנון ליוניפי”ל, כדי להתמודד עם משבר שני האוהלים. שיי ציינה בפני מיקאתי שארה”ב לא רוצה לראות פעולה צבאית כלשהי משטח לבנון כלפי ישראל. עוד נמסר כי מיקאתי העביר לחזבאללה את תוכן המסר האמריקני (אלאח’באר, 4 ביולי 2023).
נאום חסן נצראללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא נאום לציון 17 שנה למלחמת לבנון השנייה (אלמנאר, 12 ביולי 2023). בנוסף להתייחסות לנושאים שפורט לעיל, להלן נקודות מרכזיות אליהן התייחס בנאום:
    • מלחמת לבנון השנייה: המלחמה ב-2006 הייתה אירוע משמעותי ביותר עבור לבנון ועבור האזור כולו, ויש לו השלכות עד היום. ארה”ב ניסתה באותם הימים לבסס את תפיסת “המזרח התיכון החדש“, שבה ישראל תשלוט באזור כזרוע שלה. תפיסה זו נחלה כישלון חרוץ במלחמת לבנון במלחמה בעיראק ובזירה הפלסטינית.
    • משוואת ההרתעה: חזבאללה הצליח מאז המלחמה לייצר משוואת הרתעה מול ישראל, בעוד ההרתעה הישראלית הולכת ומתפוגגת. הדבר בא לידי ביטוי בכך שמאז המלחמה הישראלים חיים בפחד ובלבנון האזרחים חיים בשלווה, שכן יש להם אמון ביעילות משוואת ההרתעה שיצר חזבאללה. מאז מלחמת לבנון השנייה, התעצם משמעותית כוחו של חזבאללה. זאת, למרות המלחמה בסוריה והמאבק נגד גורמי האסלאם הרדיקלי, ובראשם דאעש. הוא הוסיף כי ביסוס משוואת ההרתעה הייתה למען ביטחון לבנון, הנשען על שלושה יסודות כוח: חזבאללה, צבא לבנון והעם הלבנוני. ניסיונות ישראל לשקם את ההרתעה עולים בתוהו, כפי שהוכח במבצע “מגן וחץ” (מאי 2023) ובמערכה בג’נין ביוני 2023.
    • “ההתנגדות הפלסטינית”: ההתנגדות הפלסטינית התעצמה. בהקשר זה מצטט נצראללה סקר חדש לפיו שני-שליש מהפלסטינים ביהודה ושומרון מעריכים לא רק שהאזור ישוחרר, אלא שישראל נידונה בקרוב לכליה. הוא ציין כי מאז נסיגת ישראל מלבנון (בשנת 2000), “ההתנגדות” השיגה את שחרור עזה (נסיגת ישראל מעזה) ואת קריסת רעיון “ישראל הגדולה”.
    • הפרות ישראליות באזור הגבול: נצראללה ציין כי לפי החלטת 1701 ישראל הייתה אמורה להפסיק פעולות עוינות נגד לבנון ואת המצב המלחמתי תחת פיקוח צבא לבנון ויוניפי”ל, אך בפועל ישראל מפרה את המרחב האווירי של לבנון בשגרה וגם לצורך תקיפות בסוריה וכן את המרחב הימי והיבשתי.
נצראללה נואם (אלמנאר, 12 ביולי 2023)
נצראללה נואם (אלמנאר, 12 ביולי 2023)
הארכת מנדט יוניפי”ל
  • על רקע הארכת מנדט יוניפי”ל מנסים בכירים בממשלת לבנון לבטל את חופש הפעולה של הכוח בדרום לבנון. על רקע זה נועדו ראש ממשלת המעבר, נג’יב מיקאתי, עם עבדאללה אבו חביב, שר החוץ של לבנון. חביב הדגיש כי לבנון מעוניינת שיוניפי”ל יעשה את עבודתו ללא בעיות ולכן הדבר הטוב ביותר עבורו הוא שצבא לבנון ילווה אותו. הוא ציין שכ-80% מכלל הסיורים של יוניפי”ל מבצעים בנוכחות כוחות מצבא לבנון לדבריו, הם רוצים שאחוז הסיורים המשותפים יהיה גבוה יותר כדי למנוע בעיות, מכיוון שהתושבים מרגישים יותר נוח כשכוחות מצבא לבנון נוכחים בסיורים (חשבון הטוויטר של ממשלת לבנון, 12 ביולי 2023). יוניפי”ל פרסם הודעה בה טען כי כל פעולותיו מתואמות עם צבא לבנון וכי ב-20% מפעולותיו הקרקעיות מתלווים אליו חיילי צבא לבנון וכי הסיורים הם המפתח למעקב אחר ההפרות של החלטה 1701 (חשבון הטוויטר של יוניפי”ל, 13 ביולי 2023).
התייחסויות חזבאללה לנושא הפלסטיני
  • חזבאללה גינה את פעילות צה”ל בג’נין (לדבריו, “התוקפנות הציונית נגד מחנה ג’נין”), וציין כי שתיקת הקהילה הבינלאומית והערבית מעודדת את ישראל להמשיך “במעשי הטרור המסוכנים”. בחזבאללה גם הדגישו את תמיכתם המוחלטת בארגונים הפלסטינים, ובכל האמצעים שהם רואים לנכון לעשות בהם שימוש, כדי להרתיע את ישראל ולהגן על העם הפלסטיני (אלאעלאם אלחרבי, 2 ביולי 2023).
יום השנה ה-17 למלחמת לבנון השנייה
  • ב-12 ביולי 2023 חל יום השנה ה-17 לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. לרגל כך פורסמו באתר אלמנאר של חזבאללה כתבות, תמונות וסרטונים. באחת הכתבות פורסם סרטון המתעד את תקרית חטיפת שלושת חיילי המילואים ששימשה עילה לפרוץ המלחמה (אלמנאר, 12 ביולי 2023). בכל הסיקורים, כמו גם בנאום חסן נצראללה, הודגש תפקידו של חזבאללה כ”מגן לבנון”.
התייחסות חזבאללה להפגנות בישראל
  • בחזבאללה עוקבים בקפדנות אחר המצב הפנימי בישראל וההפגנות הנרחבות המתקיימות בה נגד צעדי הרפורמה המשפטית. רוב הדיווחים נסמכים על דיווחים מכלי התקשורת הישראלים. בכתבות נטען שמשברים הפנימיים בישראל מעמידים את גורל המדינה בסכנה. אחת הכתבות התייחסה לעצומה, עליה חתמו למעלה מאלף מאנשי מילואים של חיל האוויר ולמכתב מחאה שנשלח על-ידי 211 חיילים וקצינים במילואים לבכירי משרד הביטחון והצבא (אלמנאר, 12 ביולי 2023).
משבר הנשיאות בלבנון
  • משבר הנשיאות בלבנון נמשך. לפי שעה עדיין אין אפשרות למחנה כלשהו להשיג רוב לבחירת מועמד מטעמו.  חזבאללה נחוש לתמוך במועמדותו של סלימאן פרנג׳יה, המקורב לארגון ולמשטר הסורי, ונראה כי הוא ימשיך לסכל ניסיונות לבחירת מעמד אחר (icibeyrouth.com, 29 ביולי 2023).
  • היומון הלבנוני אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, דיווח כי צרפת מתכוונת להציע לסעודיה לשלב את איראן במגעים הקשורים לסוגיית הנשיאות ואף לשקול לצרף אותה לוועדה בה חברות מסעודיה, ארה”ב, קטר, מצרים וצרפת. יצוין כי אפשרות שכזו תהיה תלויה במגעים שתקיים צרפת עם כל חברי הוועדה (אלאח’באר, 4 ביולי 2023).
סוריה
כוח קדס וחזבאללה מממשיכים לבסס את אחיזתם בסוריה
  • המכון האמריקני לחקר המלחמה (Institute of War) ציין בדו”ח שפרסם ב-30 ביוני 2023 כי כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים וחזבאללה הקימו מפקדה באלמיאדין, במזרח סוריה, וכי חזבאללה, באמצעות זרוע הבניה שלו, ג’האד אלבנאא’, החלו להקים בסיס צבאי בדיר אלזור, במזרח המדינה ולא הרחק מאלמיאדין. הבסיס כולל, על פי הדו”ח, מחסני נשק, מחנה אימונים ומבני מגורים ללוחמי המיליציות הפרו-איראניות ולבני משפחותיהם. עוד צוין בדו”ח, שמיליציות פרו-איראניות, שמופעלות על-ידי כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים וחזבאללה, בנו לאחרונה מפקדה צבאית חדשה ומגורי חיילים מדרום לדמשק, באזור אלסידה זינב, על-פי הדו”ח, אתרים אלה נבנים כחלק ממאמצי המשטר האיראני וחזבאללה לאבטחת נתיבי תחבורה ברחבי המדינה, וחיבור שלהם לרמת הגולן וללבנון ( Institute of War, 30 ביוני 2023).
סיוע איראני לחזבאללה ולרוסיה
  • קבוצת האקרים איראנית בשם “Lab-Dookhtegan” שיתפה עם ערוץ האופוזיציה איראן אינטרנשיונל מידע הנוגע לפעילות החברה בשם Tik הקשורה למשמרות המהפכה האיראניים אשר לדבריהם, מספקת כלי טיס בלתי מאוישים וטילים לרוסיה ולחזבאללה. הקבוצה חשפה תמונות הקשורות לחברה ואת זהותם של בכיריה. על-פי המידע, סיפקה החברה לחזבאללה ולצבא רוסיה הדרכה בנושא טילים וייצור כלי טיס בלתי מאוישים וכן בנושא מערכות שליטה ובקרה. צוין, כי שמו של מנכ”ל החברה הינו רסול סיראטי (Rasul Sirati) וכי בכיר בחברה האחראי על הדרכת אנשי חזבאללה הינו השמאת פרסייפארד ( Heshmat Parsaifard) (איראן אינטרנשיונל, 29 ביוני 2023).

[1] החלטה שהתקבלה בסיום "מלחמת לבנון השנייה" העוסקת בפריסת ואחריות צבא לבנון ויוניפי"ל בדרום לבנון. בהקשר זה ראו פרסום מרכז המידע מ-17 בדצמבר 2018: "החלטת מועצת הביטחון 1701 והפרתה השיטתית ע”י חזבאללה ואיראן". נוסח ההחלטה באתר האו"ם : https://peacemaker.un.org/israellebanon-resolution1701